Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Fiiliksiä isänpäivästä

Lähettäjä: Semmonen 
Päivämäärä:   10.11.24 16:35:54

Kuinka merkityksellinen rooli isälläs sun elämässä on?

Mulla on aina ollu aika etäiset välit vaikka samassa taloudessa asunu. Edelleen mulla on vähän käsijarru päällä sen läsnä, keskustelu ei ole semmosta luontevaa. Yleensä vähän pintapuolista.

Mua kohtaan on oltu aina vaativia, etten ole ollu riittävä sellasena kun olen. Esim etten ole menestynyt työelämässä. Vaikka aina on ollut työpaikka, mutta ei sitä hienointa. Mun työasiat ei koskaan pahemmin kiinnosta mutta veljien kyllä, onhan heillä paljon merkityksellisempi työ.

Lapsena mulle huudettiin, vaikka oon aina ollu kiltti lapsi. Mutta jos tuli vähänkin jotain niin huudettiin. Nykyään jos isä korottaa mulle ääntä, poistun vaan paikalta. Tai jos joku muu korottaa mulle ääntä, saatan alkaa itkeen. Se vaan tulee. Joku trauma.

Joskus vielä kun hevosia harrastin ja kävin kisoissa. Ei tultu kattoon kisoja. Muistan yhdenkin kerran kun olin menossa vieraalle tallille kisoihin, sopinut että isä kuskaa sinne. No, kisa päivänä isä sanoi että autossa ei ole talvirenkaita ettei voida mennä. Eikö sitä asiaa voinu ennakoida.. olis voinu. Mutta ei mun pikku kisat taas ollu niin tärkeetä. Sen jälkeen en enää kysellyt kyytiä.

Tai kaikki ne kerrat kun olen pyytänyt apua, hän käskee mun soittaa jollekin muulle. Mutta jos veljeni pyytää, ollaan lähdössä heti auttaan.

Semmonen isi. Olemassa mutta ei läsnä.

Re: Fiiliksiä isänpäivästä

Lähettäjä: Semmonen 
Päivämäärä:   10.11.24 16:38:20

Lapsena kadehdin aina niitä kavereita joiden isä halas. Ja oli aidosti kiinnostuneita lapsensa asioista. Mä muistan että isä on halannut mua tasan kerran ja se oli kun pääsin ripiltä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.11.24 16:46:28

Etäiset välit oli. Etenkin vanhempien eron jälkeen isän persoona muuttui entistä hankalammaksi.

Hän kuoli 1,5 vuotta sitten perusterveenä yllättäen sairauskohtaukseen vain 64-vuoden iässä. Järkytys oli valtava aivan kaikille. Isoin suru on surtu, se vei käymään mustassa aukossa hetken aikaa vuosi sitten. Nyt olen raskaana ja tämä tuntuu väärältä. Kyllä isän, papan, kuuluisi olla täällä. Voi miten kaikesta huolimatta olisin hänelle halunnut kertoa tästä muutoin kuin hautausmaalla kuiskaamalla. Veljen tyttäret olivat hänelle kaikki kaikessa. Hän olisi ollut niin innoissaan tästä kaikesta. Jotain isoa ja oleellista puuttuu. Suru on muuttanut kokoajan muotoaan. Toivon että jossain vaiheessa se löytää muotonsa. Tänään oli itselleni henkisesti raskas päivä.

Lähettäjä: Amalia 
Päivämäärä:   10.11.24 16:54:46

On herättänyt mietteitä taas kerran kyllä. Etäiset välit molempiin vanhempiin ja tuntuu, etten edes surisi jos heistä jo aika jättäisi. Asun samassa kaupungissa, mutta käyn heillä ehkä 2-3kk välein. Tänään sisarukseni kokoontuivat vanhemmilleni ja minä en vaan kyennyt menemään, ekaa kertaa ikinä. Sanoin, että olen kipeänä. Vähän samantyyppinen tausta kuin aloittajalla, pienestä saakka vaadittu paljon, mikään ei ikinä ollut riittävää, ei ollut fyysistä eikä henkistä läheisyyttä, iso lapsikatras, josta minä vanhin. Fyysiset rangaistukset, henkknen ja hengellinen väkivalta lisäksi. Vanhemmiten olen alkanut kuunnella itseäni ja ottanut reilusti etäisyyttä, se vaan tuntuu paremmalta niin. Olen yrittänyt olla mahdollisimman vähän somessa, jottei tarvitsisi nähdä muiden lämpimiä perhekuvia isänpäivän vietosta.

Lähettäjä: Kaipaus 
Päivämäärä:   10.11.24 16:55:09

Erittäin merkityksellinen. Isäni oli elämäni tärkein ihminen, kaipuu on ihan suunnaton

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.11.24 17:49:55

Mä olen yh-isän lapsi, ja isä on todellakin minulle tärkeä ja rakas niin kuin minäkin hänelle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.11.24 18:12:20

Alkoholisti, johon ei ole koskaan voinut luottaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.11.24 19:00:57

Oon 41v isintyttö, isä on ollut varmaan aina tärkein ihminen mun elämässä. Ei ole koskaan vähätellyt, vaatinut, puuttunut, olettanut muttei myöskään ollut curling-vanhempi. Jaksoi ja jaksaa edelleen selittää asioita joita en tiedä tai ymmärrä. On aina välittänyt, halannut ja kysynyt miten voin.
En osaa ajatella tilannetta jolloin häntä ei enää ole.

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   11.11.24 15:48:12

Suhde isään oli erikoinen.

Lapsuudessa koin isän turvallisena, parhaana isänä. Hän kyllä välitti ja auttoi monissa asioissa, oli läsnä. Meillä oli todella ihana perhe joka mökkeili ja viihtyi yhdessä mm. luonnossa marjastaen ja kalastaen.
Isä ja äiti olivat läheisiä, ei ollut mitään riitaa heidän välillään eikä isäkään voinut muuta koskaan sanoa.

Kaikki vaan muuttui kun isä löysi äitiä huomattavasti nuoremman naisen, rakastui päätäpahkaa ja eli salasuhteessa pitkään ennen kuin lopulta paljasti asian.
Perheemme särkyi, isä muutti uuden naisensa luo ja perusti uuden perheen. Uusi nainen oli mustasukkainen ja omistava.
Vanha perhe ei ollut enää kiinnostava tai uusissa kuvioissa meille edellisen liiton lapsille ei löytynyt tilaa.

Yritin pitää yhteyksiä isään mutta ei siitä tullut mitään kun ei hän tuntunut tykkäävän soittelusta, lopetti puhelut lyhyeen joten yhteydenpito hiipui olemattomiin.
Edelleen joskus soiteltiin, muutaman kerran vuodessa jos sopiva hetki tuli.

Meni vuosikymmeniä että taas tavattiin, siinä vaiheessa isä oli jo eronnut uudesta puolisosta ja asui omillaan. Itse olin jo keski-ikäinen ja isä sairasteleva vanhus.

Niin paljon vuosia meni hukkaan, niin paljon turhaa surua mutta en tiedä mitä olisin itse voinut tehdä toisin.

Nyt isä on päässyt lepoon. Minulle ikävä jäi pysyväksi ja mielen taka-alalle se ettei mihinkään voi luottaa, elämä voi vetäistä maton alta koska vain. Ihmiset ovat heikkoja, olosuhteet muuttuvia, minkään katoavan varaan ei voi perustaa mitään.

Onneni on usko Jumalaan, tiedän etten jää kokonaan yksin elämässäni enkä aivan turvattomaksi missään vaiheessa. On ainakin joku joka jää jäljelle, niin uskon.
Tuskin olisin näin vahva ihminen ilman uskoontuloa.

Ajattelen että täällä ollaan vain matkalla, kompastuksia ja myrskyjä on matkan varrella mutta määränpää on tärkein ja siellä näen taas kaikki rakkaat eikä kukaan vie heitä enää pois. :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.11.24 16:03:30

Kuoli alkuvuonna syöpään. Kummallisesti isänpäivä ei nyt oikein tuntunut missään. Lähinnä siltä että tuo päivä on menettänyt minulle merkityksensä, kun ei ole enää lähisuvussa suvussa isiä jäljellä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   11.11.24 16:18:32

Eipä tuota alkoholisti pedofiilia oo vuosiin näkyny.

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   11.11.24 22:06:59

Minä olin onnekas, koska minulla oli ihan paras isä! <3 Menetin hänet vain aivan liian varhain. Yhä edelleen on ikävä. :(

Äitisuhteeni on puolestaan parhaimmillaankin haastava.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   11.11.24 23:23:28

Ei tuntunut oikein miltään. Velvollisuudesta kävin. Isäni on ihan mukava, mutta olemme etäisiä. Hänellä kului lapsuudessani alkoholia ja vaikkei kurittanutkaan ruumiillisesti kuin kerran, hän itse puhui siitä, että "kuka vitsaa säästää, se lastaan vihaa." Ja niin yksin ja vailla rakkautta olen lapsuuteni ollut, että todella ihmettelen, miksi vanhempani edes tekivät lapsia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.