Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tunnelin päässä ei edes näy valoa

Lähettäjä: Henki loppuu 
Päivämäärä:   10.11.24 14:30:30

Alan olla oikeasti aivan loppu enkä tiedä enää kuin yhden konstin millä asiat ratkeaa lopullisesti.

Olen ollut yhteydessä mt-polille että pääsisin juttelemaan, mutta aikoja ei vain ole. Ehkä siksi kirjoitan tänne.

2v sitten päättyi pitkä parisuhde, jonka jälkeen jäin yksin. Muutamia kertoja olen joutunut pyytämään apua exältä, ja hän on auttanut. Mutta hänellä on jo uusi elämä, enkä haikailekaan hänen perään, mutta niin karulta kuin se kuulostaakin niin ei ole ketään muuta kuin hän, keneltä apua voi pyytää (koskien hevosia). Ystäviä minulla ei ole kuin 2, ja molemmat asuvat kaukana, joten hoidamme yhteyden puhelimella ehkä kerran viikossa tai kahdessa.

Taloudellinen tilanteeni on aivan kuralla. Toimin yrittäjänä keikkatöissä, joita on säännöllisen epäsäännöllisesti. Teen kuukaudessa n. 150-180h töitä, kun tarve olisi yli 200h/kk, että pärjäisin rahallisesti.
Asun omakotitalossa, jonka pihassa on talli. Eron jälkeen asiakashevosia olen laittanut pois, koska fyysisesti (ja henkisesti) en jaksa hoitaa hevosia sekä käydä muualla töissä. Nyt tallissa enää 2 omaa hevosta, joista toinen yhteisomistuksessa 2 muun kanssa. Toinen hevosista lähtee monttuun, ja kimppaheppa lähtee valmennukseen muualle, ja talli sulkeutuu joulukuussa.

Minulla on kovat asuntolainat niskassa. Lainan lyhennyksiin menee n.1700€/kk, 2 eri lainaa. Sähköt, pakolliset vakuutukset, ALV, poltto-aineet ja muut laskut nielevät kuukaudessa pari tonnia.
Nyt kun hevosista ei juurikaan saa enää vähennyksiä, alvin osuus on kuukaudessa 700-900€.

Kiinteistö on ollut nyt myynnissä kohta 1,5v. Tänä aikana on ollut tasan 2 ostaja-ehdokasta. Nyt tietysti sanotte, että hinta on liian kova, voi olla, mutta velkaakin on sen verran että halvemmalla ei voi myydä. Vuokrata en uskalla.

Ruokalaskut kk on n. 100-150€ Ruokaa ei vain ole varaa ostaa. Syön töissä hävikkiruokaa, ja tuon osan hävikistä kotiin. Olen myös "lainannut" töistä maitoa, juustoa, levitettä ja kahvia, silloin kun siihen on mahdollisuus.
En ole ostanut moneen vuoteen itselle muuta vaatetta kuin sukkia ja pikkuhousuja.

Tuntuu että koko elämä on yhtä selviytymistä: rahat on kokoajan loppu, ystäviä ei ole, itkettää, hermot on tiukalla. Kokoajan pelottaa, että jos sattuu jotain. Jos tuleekin joku isompi lasku jostain? Jos auto särkyy tai vaatii huoltoa (öljynvaihdossa pitäisi käydä, viimeksi vaihdettu 1,5v sitten ja ajettu kohta 30.000km)? Entä jos työt loppuukin? Tiedän n. kk eteenpäin työt, nyt poikkeuksen tekee talvi koska sain sopimuksen kausityöntekijäksi, mutta nekin loppuu huhtikuun lopussa. Entä sitten? Ehkä keksin jotain niinkuin tähänkin asti, mutta todellatodella stressaava tilanne.

Leposyke on ollut jo pitkään 70-80. Nukun huonosti, vaikka olen äärimmäisen väsynyt. Uni ei vain tule, ja se on katkonaista. Voin tuijottaa kattoon sängyssä useamman tunnin, enkä edes huomaa ajankulua. Ruokahalua ei ole, tosin ei ole juuri mitään mitä syödäkkään. Voi mennä kaksikin viikkoa, etten syö lämmintä ruokaa. En jaksa, enkä halua tehdä. Silloin kaurapuuro maistuu taivaalliselta!
Olen huomannut etten jaksa oikein välittää enää itsestänikään niinkuin ennen: suihkussa käyntiä saatan lykätä viikolla, kun ei vaan jaksa. Töihin lähtiessä fiksaan vanhan meikin sinnepäin, kunhan silmänaluset ei ole mustat. Hiukset voi laittaa ponnarille tai päähineen, joka peittää likaisuuden.

En tiedä enää kauanko jaksan. Tuntuu että tukehdun.
Olen yrittänyt jos talon saisi myytyä. Elämä helpottuisi: ei olisi lumitöitä eikä jatkuvaa uuninlämmitystä.
Sanoin kimppahevosen toisille osakkaille että haluan luopua omasta osuudestani nyt kun hevonen siirtyy valmennukseen ja kulut kasvavat. Tämä ei kuulemma käy, koska heidän osuutensa sitten kasvaisivat kohtuuttoman suureksi. Olen myös ehdottanut että myydään hevonen kokonaan pois, mutta sekään ei käy koska "siihen on nyt niin paljon panostettu että katsotaan miten ura lähtee nousuun".
Olen umpikujassa. Yritystä en voi lopettaa ja siirtyä ns. tavalliseksi työntekijäksi, koska perus kahden tonnin palkalla en saa kuluja katettua. Nyt esim. liikevaihto oli syyskuussa 4700€ ja voitto 2200€, käytännössä tuo 2200 jää henk.koht.laskuihin ja lainanlyhennyksiin eli jos ei yllätyksiä tule niin eletään +-nolla.

Elämä on ihan paskaa. Toivon että koko talo palaisi maan tasalle. Toivon että jonkun mutkan takaa tulisi rekka jota ei voi väistää. En keksi enää muuta, ei ole enää voimia mihinkään muuhun.

Re: Tunnelin päässä ei edes näy valoa

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.11.24 14:40:58

Onpa hankala tilanne. Olen itse pienituloinen matalapalkkatyöläinen ja minut pelastaa vain se, ettei minulla ole lapsia eikä lainaa.

Lähettäjä: Jk 
Päivämäärä:   10.11.24 14:45:01

Sulla on ollut kuormittavaa elämää, ei ihme että voimat ovat lopussa. Onko sun kaupungissa mitään kriisikeskusta? Mieli ry:n sivuilla on myös chat, sinne on helppo kirjoittaa ja he osaavat varmasti neuvoa eteenpäin. Kuulostaa että tarvitsisit edes jotain lääkettä nukkumisen tueksi. Kirjoituksesi perusteella masennus ja ahdistus ovat aika vakavia. Käy edes tavallisella lääkärillä ja kerro asiat kaunistelematta niin on kumma jos et saa lähetettä mt-puolelle

Lähettäjä: Jk 
Päivämäärä:   10.11.24 14:47:22

Sosiaalityöntekijälle kannattaisi mennä myös

Lähettäjä: Jne 
Päivämäärä:   10.11.24 14:54:56

Mieli ry kriisipuhelin. Meidän pienessä kunnassa terveysaseman päivystyksen mielenterveyspuolelle voi vain kävellä, ottaa vuoronumeron ja päästä akuutisti jo keskustelemaan. Jos tuntuu että olet ihan poikki niin soittaisin päivystysapuun ja pyytäisin päästä juttelemaan. En tiedä onko sinun mahdollista saada nyt joku tukihenkilö/sosiaalipuoli apuun muuten, kun ongelma on nyt myös henkinen jaksaminen.

Sinun täytyy siis saada tila myytyä että voisit yksinkertaisesti asua vaikka vuokralla, käydä töissä sekä elää stressittömämmin. Tämän jälkeen on varmaan hyvä lähteä miettimään mistä löytäisit uusia ystäviä. Uusia ystäviä on mahdollista löytää myös aikaisemmin jos sinulla on resursseja siihen. Eli aloitat esimerkiksi vapaaehtoistyön, uuden harrastuksen tai liityt ystäväryhmiin. Kaikki järjestyy pikkuhiljaa, siihen täytyy nyt vain luottaa. Mutta ensisijaisesti sanoisin että tarvitset nyt henkistä apua ja neuvoa jaksamiseen. Sinun on pakko päästä jonnekin vastaanotolle, vaikka päivystykseen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.11.24 14:55:17

Myy se talo halvemmalla. Kulut ja työt loppuu siihen, vaikka velkaa jäisikin. Anna konin osuus jollekin. Jos sitä ei kukaan halua, niin jätä maksut maksamatta. Kuluja on nyt pienennettävä, jos meinaat hengissä jatkaa.

Lähettäjä: Oldie 
Päivämäärä:   10.11.24 14:58:43

Tuo yhteisomistushevonen on hävitettävä. Lahjoitat vailla korvausta kahdelle muulle osuutesi ja jos heillä ei ole varaa ottaa vastaan hevonen kuopataan tai myydään. Ei he voi ”pakottaa” sinua henkilökohtaiseen konkurssiin hevosen takia.

Kunhan saat tallin tyhjäksi, helpottaa edes aikataulut. Ja kun aikataulut helpottaa, olisiko vaihtoehto ottaa perus päivätyö ja tehdä sen päälle hieman yrittäjähommia ? Kävisikö niin, että normaali työviikko palkkatyössä + osa-aikainen yrittäjyys lopulta olisi vähemmän tunteja ja sama raha?

Älä vuokraa taloa, vuokraa talli jos sille löytyy kysyntää. Onko tonttia mahdollista lohkoa? Voisiko myydä osan to tontista?

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   10.11.24 15:11:01

Juttele pankin kanssa onko mahdollista pitää maksuvapaata tai pidentää laina-aikaa. Korkotasohan on nyt laskenut reilusti. Kuulostaa kovalta lyhennykseltä yhdelle henkilölle, onko lainaa annettu liikaa myös pankin puolelta.

Kuten yllä, niin vuokraa talli ilman palveluita fli tilavuokra+veden ja sähkönkulutus. Saat siitä lisätuloja lainanlyhennykseen.

Millainen sopimus on kimppahevosen kanssa? Voitko myydä oman osuutesi kenelle vaan vaikka tosi halvalla tai annat sen? Sitten loppuu kulutkin saman tien.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   10.11.24 16:01:33

Voisitko ap laittaa tallisi kokonaan vuokralle?? Ottaa siihen yrittäjän, että saat tuloja. Takuuvuokralla tietty.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   10.11.24 16:27:36

-Kimppahevonen heti nyt pois. Ilmoita kimpan muille omistajille, että ei ole enää mitenkään varaa tähän, etkä maksa enää ollenkaan. Tee ilmoitus kirjallisena ja paperit omistajanvaihdoksesta valmiiksi, kysy kuka sen ottaa vai annatko ukko mustalaiselle. Pidä rajasi, älä neuvottele.

-Pankkiin neuvottelemaan laina vuodeksi lyhennysvapaalle, jotta saat asiat hoidettua kuntoon.

-Sitten työnhakuun: yrittäjänä sinulla ei ole lomia, työterveyttä, ta:n maksamaa vakuutusta jne. Voit pitää esim tmi:n Y-tunnuksen voimassa ja tehdä palkkatyön saatuasi välillä lisäansiona keikkaa vanhalla alalla, jolloin tulosi lisääntyvät peruspalkasta. Esim kaupan kassalla tai teollisuudessa saat tuon pari tonnia melko helposti, koska lisät on ihan hyvät, ja niitä et yrittäjänä saa.

-Onko talo rakenteeltaan sellainen, että olisi mahdollista ottaa alivuokralainen? Esim kaksi kerrosta? Ajattele järjestelyä määräaikaisena, ja edellytä vuokralaiselta osallisuutta mm. lumitöihin, laskuta varsinkin sähkö erikseen kulutuksen mukaan.

Kuulutko kirkkoon? Yhteys oman srk:n diakoniin, jos kuulut. Srk auttaa yllättävän monessa hädässä, ja sieltä saa myös keskusteluapua ja muuta tukea.

Lopuksi ihan valtavasti tsemppiä aloittaja! <3 Tietämättä missäpäin olet, lämmin ja sydämellinen rutistushali sinulle täältä Etelä-Hämeestä <3 Kuulostat ahkeralta sekä fiksulta, ja kunhan elämänsolmu tuosta lähtee aukeamaan, elämällä on sinulle vielä niin paljon hyvää tarjottavana. Häntä pystyyn!

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   10.11.24 16:35:45

Leposyke 70-80? Sehän on täysin normaali.

Lähettäjä: äö 
Päivämäärä:   10.11.24 16:40:04

Mistä olet?
Saman tarinan itsekin elellyt ja selvinnyt.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.11.24 17:02:57

Näin. Hevoset pois, kimppahevosen osuus ilmaiseksi niille kahdelle muille tai jollekin ulkopuoliselle. Ja yritys pois. Kaupan kassalla tienaa hyvin sen reilu pari tonnia. Lisäksi on mahdollista olla sairauslomalla ja lomalla vrt. kituuttava yrittäjä.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   10.11.24 20:06:18

Kimppahevonen heti pois. Jos toiset eivät huoli osuuttasi edes ilmaiseksi, muistutat, että on sellainen juridinen menettely kuin yhteisomistuksen purku.

Kaverit voivat nipottaa, mutta sanot suoraan, että hevonen syö ruokarahasi.

Jos hevonen on lupaava juoksija, nythän sillä on arvoa, kun odotukset ovat vielä korkealla. Laitat lahjoituskirjaan vaikka ehdon, että jos hepo juoksee vaikkapa yli 100 tonnia, saat voitoista pienen prosentin.

Onko auto yritystoimintasi kannalta välttämätön? Jos saat tilasi vuokralle, itsellesi riittäisi joksikin aikaa yksiö lähellä työpaikkaa.

Voit lohduttautua sillä, että tilanteesi ei olisi enää yhtään huonompi, vaikka menettäisit työsi ja tilasi, ja eläisit sossun tuilla.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   10.11.24 20:20:05

ÄLÄ vuokraa mitään. Omaisuus hajotetaan ja tuhotaan, sinä maksat.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   10.11.24 20:31:11

Anna oma osuutesi kimppahevosesta kuluineen ylläpitoon kirjallisella sopimuksella.

Lähettäjä: Zeta 
Päivämäärä:   10.11.24 20:32:40

Mun leposyke muuten on lääkkeillä tuon 70-80, ilman lääkkeitä olisi sata.

Lähettäjä: Henki loppuu 
Päivämäärä:   10.11.24 20:32:49

Olen sanonut useasti että en pysty olemaan osallisena kimppahevosessa, varsinkin nyt kun se siirtyy vieraalle ja kulut siitä lisääntyy (nythän siitä on tullut tuloja 600€/kk, koska 2 muuta ovat maksaneet minulle sen elättämisestä). He eivät ota kuuleviin korviinsa koko asiaa, eivät ilmeisesti ymmärrä kuinka tiukoilla oikeasti olen. Sanovat vain että katsotaan vielä, nyt ei luovuteta. Ilmaiseksi olen osuuttani heille tarjonnut, ei käy. Heillä on lisäksi hieman keskinäistä kismaa, eräästä hevosta koskevasta päätöksestä johtuen, joka on jo vanha juttu. Eli kun olen tarjonnut heille omaa osuuttani ilmaiseksi, molemmat sanovat että minä en tuon kanssa kahdestaan tähän jää. Eivätkä myöskään suostu että hevonen myytäisiin kokonaan pois. En tiedä mitä tapahtuu jos vain jätän maksamatta. Minun mainehan tässä kärsii, koska toimin myös kimpan vetäjänä, ja olen henk.koht. sopinut uuden valmentajan kanssa hevosen siirrosta sinne, sekä hoidan myös tilitykset.

Niikuin sanoin, siirtyminen palkansaajaksi ei onnistu noin vain. Kulut ei juurikaan pienene, niin kuinka saisin kassa-myyjän palkalla hoidettua lähes 4000€:n kk-kulut? Toki yrityskulut jäisivät pois, mutta riittäisikö palkka edes lainoihin?

Tuntuu absurdilta ajatukselta myydä talo halvemmalla kuin mitä vastaan se on lainoitettu: eli maksat edelleen loppuvelasta lyhennyksiä + vuokraa asunnosta missä sitten asuisin. En nää järkevänä ratkaisuna sitäkään, ei se ainakaan taloudellisesti helpottaisi tilannetta.

Olen käynyt viime keväänä tk:n päivystyksessä siinä toivossa, että saisin ammattiapua, jonkun kuka kuuntelee ja osaisi ehkä auttaa. Lääkäri kuunteli (tai sitten ei, katse tiukasti päätteellä) ja sanoi että laitan sinulle nyt 3 päivää sairaslomaa niin saat levätä. Tämä tilanne ei ratkea lepäämällä. En tarvitse sairaslomaa, yrittäjänä voin itse määritellä milloin olen töissä ja milloin en, jos talous kestää. Ja vaikka olisin sairaslomalla, saisin kelan yrittäjän sairaspäivärahaa, jota maksetaan YEL-vakuutuksen mukaan, eli tekisi kohdallani n.25€/pv. Oikeastiko pitkään jatkuneesta masennuksesta /burnoutista selviää 3pv sairaslomalla? En halua sairaslomaa, vaan konkreettista apua!

Olen kuulkaa miettinyt näitä asioita ja pyöritellyt satoja ratkaisuja mielessäni, eikä mistään tunnu apua löytyvän. Tuntuu että tämä on yhtä kehän kiertämistä.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   10.11.24 20:50:50

No niin, käräjäoikeuden kautta hakemaan hevosen osaltayhteisomistuksen purkua, tämän ilmoitat noille kahdelle jos hyvällä et pääse osuudestasi eroon. Se on ensimmäinen steppi tässä. Sitten kunnan velkaneuvontaan aika, menet hakemaan neuvoja ja apua rahatilanteeseesi. Tästä lähdet, ja sitä kautta asiat alkavat purkautua. Tsemppiä sinulle, selviät taatusti tästä! Mutta ensimmäisenä tuo hevososuus pois, joko hyvällä tai pahalla!

Päivämäärä:   10.11.24 20:53:15

Olet liian kiltti. SINULLA EI OLE VARAA HEVOSEEN: Ilmoita kavereillesi kirjallisesti heti tänään, että luovut hevosesta. Jos he eivät halua jatkaa kimpassa, hevonen myyntiin.

Lähettäjä: 22 
Päivämäärä:   10.11.24 21:08:21

Onko Suomessa finanssineuvojia, jotka auttaisivat . No diakonia tai keskustelu hyvän sielunpaimenen kanssa voisi rauhoittaa - älä tuomitse minua ehdotuksesta.
Oikeastaan sinun kuormasi on liian suuri jaksaaksesi kantaa sitä. Minusta tuntuu, että asioilla on kuitenkin tapana järjestyä myönteisesti tai hiemantappiolla. Sinulla on omaisuus ja rahavaikeudet huolena. Miten sen hevosen kanssa äärimmäisessä tilanteessa voi toimia?
Kiinteistön myyminen auttaisi, mutta huonoa myydä tappiolla, jos fifti fifti , mutta ostaja ei saisi tietää miksi olet kiireessä myymässä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.11.24 21:20:20

Ei aloittaja sosiaalityöntekijältä saa mitään apua. Hänellä on tuloka, mitä ne sosiaalityöntekijät tekisivät? Sanoisivat, että "Voivoi, koeta pärjätä."

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.11.24 21:27:47

Sä yksinkertaisesti elät yli varojen. Nyt se talo myyntiin paljon halvemmalla, mitä sitten vaikka otat takkiisi? Hyvää tilanteessasi on se, että kunhan saat talouden tasapainoon, se todennäköisesti tasapainoittaa myös mielenterveyttäsi ja huomaat, ettei se elämä olekaan niin synkkää. Raha on oikeasti vaan rahaa.

Päivämäärä:   10.11.24 21:29:39

Joko lasket sen talon hintaa tai sitten vuokraat sen tallin tyhjänä. Jos talo on jotenkin jaettavissa niin otat siihen alivuokralaisen joka tekee kanssasi lumityöt puoliksi. Hevosesta luovut joko myymällä oman osuutesi jollekin tai lahjoittamalla muille. Sanot että joko tehdään tämä yhteisymmärryksessä tai virallista tietä.

Sun tilanteessa se keskusteluapu ei muuta tilannetta miksikään, joo joku kuuntelee ja antaa nämä samat neuvot kun täälläkin mutta sulla on nyt käytännön ongelma joka sun on pakko hoitaa että alat voida paremmin.

Päivämäärä:   10.11.24 22:15:07

Halvalla myymällä ottaa takkiin, mutta enemmän ottaa takkiin jos ei saa myytyä ollenkaan...

Lähettäjä: 22 
Päivämäärä:   10.11.24 22:50:09

Aloittaja kirjoitti, että lainaa on paljon ja loppulaina jäisi kuitenkin hänen maksettavakseen. Jos sinulla on perhe siinä talossa, niin vaatisi järjestelyjä.
Voitko ottaa vuokralaista asuntoosi, saisit ainakin ruokarahat ja lämmitykset ja veden maksettua.
Ehdotus, että talliin laittaisit vaikka jonkun firman vuokralle, kesärenkaat säilytykseen tai muuhin tarkoitukseen, maksaisivat vakuutukset itse.

Päivämäärä:   11.11.24 07:19:29

Aloittaja: ei se sinun maine ulosottovelkaisena ole sen parempi kuin vittumaisena akkana, joka pisti riitaisan hevosen yhteisomistajuuden poikki. Minusta asia on selvä; hevonen myyntiin koska kukaan ei halua pysyä kimpassa - et sinä taloudellisista syistä eikä kumpikaan toinen omistaja toisistansa johtuvista syistä.

Problem solved, kunhan kaivat selkärankasi esiin ja lopetat muiden sponssauksen.

Lähettäjä: elämä kantaa 
Päivämäärä:   11.11.24 08:44:46

Hyvä että kirjoitat!

Koita nähdä mahdollisuuksina ehdotuksia joita täällä on, älä heti tyrmää, mieti voisiko ne sittenkin toimia. Kimppahevosesta nyt ekana eroon, olet jo sanonut, nyt on aika toimia. Nyt.

Talo myyntiin halvemmalla, vaikka sulle jäisi velkaa, voit järjestellä velan uudelleen niin että pystyt maksamaan vuokraa ja velkaa. Älä murehdi sitä nyt. Älä murehdi huhtikuun asioita nyt. Keskusteluapua Mieli Ryltä ainakin saa, kokeile, anna mahdollisuus, ennenkaikkea itsellesi.

Nyt on vaikeaa mutta asiat järjestyy.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   11.11.24 09:13:29

Pura se sinun 4000€ kk-budjetti itsellesi auki. Paljonko on yritystoiminnan kulut? Kun lasket yhteen YEL:en (minimi taitaa olla 400€/kk luokkaa ja sitä et enää tarvitsisi sivutoimisena yrittäjänä, jos sinulla on joku palkkatyö), tilitettävät ALV:T (mainitsit näiden olevan tasoa 700-900€/kk), sitten ilmeisesti joku vastuuvakuutus ja matkakulut, muuta...?

Näin sivusta laskien ansaittavaa kuukautta kohden jäisi max 2400-2500€. Asuntolaina koroille, ja lyhennysvapaalla tauolla maksat kuitenkin lyhennyksiä etukäteen, pienempinä kuin maksusuunnitelmassa jotta pärjäät, jolloin saat itsellesi puskuria lyhennyksiin. Jo se tieto, että aina on vaikka 3kk:n lainan lyhennykset eteenpäin hoidettu ja silloin kuukausittain menee pelkkä korko, tuo kummasti mielenrauhaa keskittää ajatuksia uudelleen. Koska sinulla on seuraava korontarkastus? Onko lainassa muuttuva korko vai kiinteä? Korostakin voi neuvotella pankin kanssa.

Päivämäärä:   11.11.24 09:19:47

Ensinnäkin kilpailuta lainat ja jos se ei onnistu, pyydä lyhennysvapaata aikaa esimerkiksi vuodeksi, että pääset jaloillesi.
Vuokraa kiiinteistö jos se ei mene kaupaksi.
Hankkiudu eroon hevosista niin nopeasti kuin mahdollista
Ja yritä järkjestää itsellesi pieni lepotauko.
Elämää on edessä ja siitä voi vielä tulla ihan mukavaa, usko pois.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   11.11.24 10:55:42

hankkiudu kimppahevosesta eroon, sanot muille osakkaille ettet enää pysty maksamaan siitä yhtään mitään ja jätät sitten maksamatta.

Voitko laittaa karsinat/tallin vuokralle itsehoitosysteemillä? Eli vuokralaiset hoitaa hevosensa ihan itse ja kustantavat kaikki hevosiin liittyvät itse eli heinät, kuivikkeet, ruuat, siivoukset, loimutukset, ulos- ja sisäänviennit. Näin ollen maksavat vuokraa vain siitä tallipaikasta. Mulla on oma heppa tällaisella tallilla ja hyvin toimii tää systeemi.

Lähettäjä: Tin 
Päivämäärä:   11.11.24 11:37:13

Onko sun talossa tilaa, ja sijainnissa järkeä ottaa vuokralainen asumaan sinne?

Ja toi lyhennysvapaa on hyvä idea. Saisit puskuria ja edes vuodeksi painetta maksuista pois.

Päivämäärä:   11.11.24 11:48:52

Bisneksen puolella on sellainen termi kuin 'cut the losses'. Se tarkoittaa, että kun liiketoiminta on jo miinuksella, yritetään selvitä mahdollisimman pienin tappion. Ajattele tilannettasi tältä kannalta.

Lähettäjä: timjami 
Päivämäärä:   11.11.24 14:26:26

Mulla ei ollut ihan noin paha tilanne, mut eron jälkeen myin itse ison asunnon tappiolla pois ja muutin pieneen minikämppään vuokralle. Otti pannuun maksaa 20t tyhjästä, mut menot pienenivät massiivisesti muuton myötä ja tuolle jämälainalle sai neuvoteltua ihan kivat ehdot. Elämänlaatu parani 100% lainasta huolimatta. Nyt oon velaton ja huoleton, ei oo kiinteää omaisuutta ja ikääkin vähän liikaa, mut ei myöskään stressiä eikä väkivaltaista exää.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   11.11.24 15:46:31

Hyvä, että sait kirjoitettua tilanteesi edes tänne <3 Se on jo alku, vaikka umpikujalta tuntuisi, niin kyllä sinä jotenkin sieltä vielä nouset!

Mitään vuokralaisia ja itsehoitotalleja en lähtisi ehdottelemaan. Vaarana on saada nurkkiinsa joku toinen persaukinen, ja kohta hoidat tai metsästelet muiden karanneita hevosia ympäri kyliä etkä näe rahaa sitäkään vähää kuin aiemmin.

Eipä niitä vaihtoehtoja oikein ole muita kuin täällä jo kerrotut. Kaikista elikoista eroon ja torppa myyntiin (tai sitten vuokralle koko roska) ja muutat halvempaan. Kuten timjami tuossa yllä totesi, elämänlaatu parani, kun ei tarvitse koko ajan miettiä toimeentuloa. Joskus voit sitten palata hevosten pariin tai ostaa oman talon, kun saat taloutesi tasapainoon.

Lähettäjä: kieikuva 
Päivämäärä:   11.11.24 15:55:44

Eli siis kiteytettynä, on yksinkertaisesti haukattu enemmän kuin pystytään nielemään. Nyt on aika sylkeä suurin osa ulos vaikka tekisikin pahaa, ja pureskella huolellisesti loput.

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   11.11.24 17:29:41

Haista sinä kieikuva pitkä paska, kun ei elämä aina mene niinkuin suunnittelee. Aloittaja on eronnut.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.11.24 20:46:09

Te jotka neuvotte myymään talon halvemmalla kuin mitä lainaa on jäljellä, niin valitettavasti se ei ihan noin vain omalla päätöksellä käy, koska todennäköisesti pankki ei siihen suostu eikä taloa voi myydä jos pankki ei luovuta panttikirjaa.

Jos taloudellinen tilanne näyttää pankin silmään huonolta ja mitään vakuutta ei ole jäljelle jäävän lainan takaamiseksi (tämä jäljelle jäävä olisi siis uusi laina joka haetaan erikseen) niin ei onnistu.

Lähettäjä: Aamukaffe 
Päivämäärä:   12.11.24 10:59:38

”Te jotka neuvotte myymään talon halvemmalla kuin mitä lainaa on jäljellä, niin valitettavasti se ei ihan noin vain omalla päätöksellä käy, koska todennäköisesti pankki ei siihen suostu eikä taloa voi myydä jos pankki ei luovuta panttikirjaa.

Jos taloudellinen tilanne näyttää pankin silmään huonolta ja mitään vakuutta ei ole jäljelle jäävän lainan takaamiseksi (tämä jäljelle jäävä olisi siis uusi laina joka haetaan erikseen) niin ei onnistu.”

Mistäs tämmönen fakta on peräisin?

Lähettäjä: Takuusäätiö 
Päivämäärä:   12.11.24 11:07:53

Hei,
kirjoituksesi kosketti aloittaja.
Oletko katsonut Takuusäätiön nettisivut? Heiltä saa ilmaista ja anonyymia neuvontaa.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   12.11.24 11:10:13

Mikä pankki on eron yhteydessä antanut kämppään tolkuttomasti lainaa epävarmoihin/vaihteleviin tuloihin verrattuna? Pankin olisi pitänyt todeta idea huonoksi, kun aloittajalla ei mikään kello soinut.

Lähettäjä: tok 
Päivämäärä:   12.11.24 13:55:24

Hevosesta:
Lunastaisiko uusi valmentaja osuutesi hevosesta?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   12.11.24 14:14:30

Aloittaja on kriisissä ja uuden edessä. Apua kyllä on, kunhan otat vastaan. Mene vaikka tk päivystykseen josta sinut ohjataan oikean avun piiriin. Elämä opettaa, tässä opit kohtaamaan itsesi ja löytämään voimasi, usko pois. Juuri näin minäkin kävin pohjalla, sain keskusteluapua ja opin ottamaan vastuun asioista. Kuten huomaat, elämä vaan vihdoin pakottaa sinut olemaan realisti ja pitämään puolesi. Elämä pakottaa sinut pistämään asiat tärkeysjärjestykseen. Niinkuin huomaat, mieli ei voi hyvin, kun elämän perusasiat on kaaoksessa. Hanki se keskusteluapu ja sitten pala palalta rakennat elämäsi niin että sun on hyvä olla. Tällä hetkellä elät elämääsi muiden kautta, muiden mielipiteiden mukaan, menneisyydessä ja kulisseissa. Rakenna oikea oma elämäsi, niin voit hyvin. Huomaat, ettei muita edes kiinnosta.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   12.11.24 14:16:14

mt-poli ei varmaan osaa auttaa jos ongelmat ovat talouden ongelmista peräisin

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   12.11.24 15:41:11

"”Te jotka neuvotte myymään talon halvemmalla kuin mitä lainaa on jäljellä, niin valitettavasti se ei ihan noin vain omalla päätöksellä käy, koska todennäköisesti pankki ei siihen suostu eikä taloa voi myydä jos pankki ei luovuta panttikirjaa.

Jos taloudellinen tilanne näyttää pankin silmään huonolta ja mitään vakuutta ei ole jäljelle jäävän lainan takaamiseksi (tämä jäljelle jäävä olisi siis uusi laina joka haetaan erikseen) niin ei onnistu.”

Mistäs tämmönen fakta on peräisin?"

Tuon luulisi olevan (toivottavasti) jokaisen aikuisen tiedossa, ainakin jos on koskaan asuntolainaa ottanut... Jos on vaikka velkaa talosta vielä 100 000e, niin pankki luovuttaa panttikirjat vasta kun velka on kokonaisuudessaan kuitattu. Eli taloa ei voi päättää vain myydä 90 000e, asuntolainaa ei voi muuttaa niin että jäljelle jää 10 000e koska sen lainan pantti eli se talo olisi silloin luovutettu pois. Ainoa keino tehdä näin olisi kertoa pankille tilanne, hakea 10 000e laina erikseen joko kyseisestä pankista tai jostain toisesta ja maksaa se velka kokonaisuudessaan. Tää voi toki onnistua jos vaan saa lainaa. Tietenkin se vähän mutkistaa asioita että pitää löytää ostaja, tietää mitä se on valmis maksamaan ja ostajan pitää malttaa odottaa että uusi laina on haettu, ja pitää luottaa että ostaja on ostamassa talon oikeasti tai käy niin että on vaan kymppitonni lisää lainaa maksettavana.

Lähettäjä: El Chefe 
Päivämäärä:   12.11.24 16:23:42

Tsemppiä aloittaja. Kyllä se tilanne vielä oikenee.

Aivan kuin joku sanoikin, se kimppahevonen heti pois. Sulla ei vaan ole varaa siihen. Ihan sama mikä potentiaali jne. Mutta kun ei voi niin ei voi. Siitä vapautuvalla rahalla koita saada pientä säästöä ja ravintorikasta ruokaa itsellesi. Koita syödä ennen sänkyyn käymistä, johan se nääntyneen nälkä valvottaa. Pääkään ei pelaa normaalilla tavalla jos keho on pahassa energia ja uni vajeessa. Ole heti yhteydessä pankkiin onko mahdollista saada lyhennysvapaata. Voitko käydä jossain ruoka jakelussa hakemassa syötävää? Uskallatko kertoa missäpäin asut, voisi ainakin ruuan kanssa löytyä apuja.

Puhuminen ja avun hakeminen auttaa jos apua saa nimenomaan mielen ongelmiin, mutta kun selvästi liian suuret menot tuloihin nähden on se suurin ongelma ei siihen auta kuin raakaa niitä menoja. Laskutathan riittävästi yrittäjänä tekemästäsi työstä?

Päivämäärä:   12.11.24 17:55:50

lol: mielestäni pankit ovat tässä osin muuttaneet käytäntöjään; jos omistat ison omakotitalon, jonka sähkölasku syö kohtuuttoman loven palkkatuloistasi (muuttuneen elämäntilanteen myötä tietenkin) pankki voi suorastaan suositella talon myyntiä, jos asiakkaan velanmaksukyky on myynnin jälkeen parempi kuin ennen myyntiä. Pankin kannalta kalleinta on rahaton velallinen, joka ei kykene huoltamaan omaisuutta kuten se kuulluisi hoitaa ja pankin omistaman talon arvo laskee kuin lehmän häntä eikä asiakkaan maksukyvylle ole siten tulossa ainakaan lisäystä.

Pankin intressi on saada velka kuitattua, vaikka sitten myöntämällä pikkulaina jolla kuitata isompi kokonaisuudessaan pois.

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   12.11.24 18:48:12

Oldie, hieno homma jos nykyään pankitkin käyttävät järkeä! Aloittajan kannattaa ottaa yhteyttä pankkiinsa ja kertoa tilanteensa jos sieltä saisi jotain apua miten järjestää asiat.

Lähettäjä: Koti 
Päivämäärä:   12.11.24 20:52:01

Olen ollut aloittajan kaltaisessa tilanteessa, se oli tähän astisen elämäni pahin kriisi. Sain apua ja ystäviä oli tukena, mutta ei ketään ihan lähellä. Yksin maaseudulla, talo ja eläimet hoidettavana, joka sentti laskettava, miten pärjää seuraavaan tilipäivään. Ahdistus oli välillä niin hirveä, että en omin avuin päässyt siitä yli. Apua vastaanottamalla ja keskustelemalla kuitenkin pääsin eteenpäin. Helppoa ei ollut, meni useita vuosia, edelleen ajoittain itken tilannetta ja kokemaani yksin ollessa, mutta haluan aloittajalle sanoa, että luota elämään, se tulee kantamaan vaikka nyt on vaikeaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.