Lähettäjä: Mari
Päivämäärä: 10.11.24 19:12:23
Osa kavereistani saa perennojen alkuja joulukukkana ja siemeniä. Ohjeet kasvatukseen kirjailtuna joulutervehdykseen.
Muutama puuntaimi, joulukukkana ruukussa ollut mieluisa (kaikilla kummilapsillani kasvaa mökillä/kotona jokin puu: hevoskastanja, tammi, punakoivu, hedelmäpuu, jasmike).
Pihattomille olen kasvattanut vanhanajan perennoja: kiinanruusu, isoposliinikukka, "tuhmapoika" - eli traakkipuu, aloe, anopinkieli, puukaktus, papinkaura, kerrattu Santpaulia (kaikki sellaisia kestäviä, kauniita viherkasveja ja hyvässä hoivassa palkitsevat kukkasilla).
Kummilapsille mieluinen on ollut puuhapäivä: Lasinpuhallus, viiniä ja taulunmaalaamista, keramiikkakurssi, kokattu marttojen ruokakurssilla mm. marskin illallinen isänpäivälahjaksi...näistä kummilapset ja heidän perheet on pitäneet (kummilapsistani nuorin täytti 27v, mutta tykkäsi häälahjaksi saamastaan kangaspuilla kutomisesta ja kudottiin alpakkahuivi, sulhanen ja kummilapsi olivat kurssilla mun kaa ja sit myös käytiin syömässä rossotyylisessä pitseriassa...).
Tänä vuonna ostin paikallisen myllyn erikoisleivontajauhoja, kaurahiutaleita, puurohiutaleita ja kylmäkuivattuja marjajauheita. Pakattu vakuumipussiin. Pussit pakkaan ruskeaan voipaperipussiin ja lisään kuparisia pikanauloja pussinsulkijoiksi, toimivat myös kahvipakteissa loistavasti.
Sit oon tehnyt nappeja omenapuunoksista ja peuransarvista. Näitä annan käsitöitä tekeville ystävilleni. Monet ihailleet nappejani, omissa villaneuleissani. Itse harvoin annan pyytämättä lahjaksi omia käsitöitäni, koska haluan että tekeleitäni arvostetaan. Jos niitä ei arvosta, niin ei ne jouda kenellekään lahjaksi ilman sopivaksi katsomaani rahallista korvausta.
Myös hunajaa annan lahjaksi. Vaikka mehiläiset ovat lemmikkejäni ja niiden isompi tarkoitus on pölyttää.
|