Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kumpi maksaa? Hevosen vuokraus

Lähettäjä: Kumpikampi 
Päivämäärä:   10.11.24 02:33:50

Onko teidän mielestä normaalia että se, joka käy esim. ratsastamassa hevosta vaikkapa kerran viikossa, maksaa siitä hevosen omistajalle summan x? Vaiko niin päin että omistajan tulisi maksaa vuokraajalle liikutusavusta? Siis ihan vaan siitä että hepo saa liikuntaa. Erikseen varmaan sitten ratsutustilanne tai että hevosta treenattaisiin tai vietäisiin muuten eteenpäin. Kyllähän ratsastustunneistakin maksetaan tunnin pitäjälle/hevosen omistajalle, mutta välillä olen törmännyt näihin jotka tarjoavat nimenomaan liikutusapua maksua vastaan. Vähän niinkuin käyttäisi koiran lenkillä tai ottaisi hoitoon vaikka viikoksi.

Re: Kumpi maksaa? Hevosen vuokraus

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   10.11.24 03:55:43

Vuokraaja maksaa siitä että saa ratsastaa, ratsuttaja on sit se mille yleensä maksetaan. Jos et halua maksaa et vuokraa, tai etsit jonkun muun siilin.

Lähettäjä: ^z^ 
Päivämäärä:   10.11.24 04:05:10

Markkinatalous pätee. Riippuu hevosesta, omistajasta, liikutustarpeesta ja kunkin maksu halukkuudesta.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   10.11.24 06:53:16

Eniten riippuu ratsastustaidosta. Kukaan ei ole valmis maksamaan sellaisesta ratsastuksesta mikä ei vie hevosta eteenpäin ja paranna sen koulutustasoa. Jos ei halua hevosen vuokraamisesta maksaa ja ratsastustaso ei ole riittävä, niin voi aivan hyvin hankkia oman hevosen.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   10.11.24 07:17:14

Riippuu ihan kumpaisenkin tarpeista.
Jos vuokraaja on vailla ratsastettavaa, hän maksaa. Jos hevosen omistaja on kiireinen tms ja haluaa liikuttajan, omistaja maksaa liikutusavusta.
Sovittavia asioita eikä yhtä oikeaa toimintatapaa ole.

Lähettäjä: Zup 
Päivämäärä:   10.11.24 08:01:22

Minä maksan vain henkilölle, joka on minua taitavempi ja vie hevosta eteenpäin. Kaikissa muissa tapauksissa ratsastus joko maksaa tai vaikkapa kaveri voi käydä ilmaiseksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.11.24 08:03:46

yleisempää lienee että hevosesta maksetaan. mutta täysin makuasia. jos sulla on tarve rahalle, tottakai etsit vuokraajan joka haluaa maksaa. sit jos kipeästi kaipaat liikutusapua, olet valmis maksamaan että joku käy. itse en ole vuokrannut, mutta minulle on kyllä maksettu taskurahaa että käyn ravihevosia liikuttamassa kerran pari viikossa.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   10.11.24 08:23:52

Mä en ymmärrä tätä nykyistä vuokraaja kulttuuria.
Jos minä liikutan, minulle maksetaan, jos joku liikuttaa mun hevosen, maksan hänelle.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   10.11.24 10:38:08

Mä taas en yhtään ymmärrä Miinan logiikkaa. En antaisi muutakaan omaisuuttani ilmaiseksi toisten käyttöön, joten miksi hevonen olisi eri asia? Sitten jos tarvitsen sitä liikutusapua tai hevosen eteenpäin viemistä, niin silloin tietenkin maksan siitä.

Lähettäjä: MaaRit 
Päivämäärä:   10.11.24 10:40:44

Mä en ymmärrä et pitää maksaa .
Minun lapsuudessa oli hevosenomisyaja tyytyväinen et sai apua kun tarvi ,eikä kukaan maksanu kellekään .

Lähettäjä: silli 
Päivämäärä:   10.11.24 10:44:22

Niin ymmärrätkö, mitä vuokraaminen tarkoittaa? Jos vuokraan asunnon, maksaako asunnon omistaja minulle vai minä asunnon omistajalle? Maksaako auton vuokraamisesta autoliike vuokraajalle vai vuokraaja autoliikkeelle? Maksaako hevosen vuokraaja vuokraa hevosen omistajalle, vai omistaja vuokraajalle?

Lähettäjä: MiiMai 
Päivämäärä:   10.11.24 10:46:15

Otsikossa kysytään kumpi maksaa hevosen vuokrauksesta. Vuokrauksessa annetaan rahaa vastaan joku asia lainaksi. Ei siinä ole mitään epäselvää.

Jos joku ei halua antaa hevostaan vuokralle vaan ennemmin maksaa liikuttajalle, niin silloin ei puhuta vuokraamisesta vaan liikutusavun ostamisesta (tai ratsuttamisesta, jos liikuttaja vie hevosta myös eteenpäin).

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   10.11.24 11:13:22

Riippuu tosiaan täysin hevosenomistajan tarpeista sekä myös siitä, ovatko a) hevonen ja b) ratsastaja kuinka osaavia.

Jos osaava ratsastaja vie kokematonta hevosta eteenpäin, tästä hyötyy eniten omistaja, joten hän todennäköisesti maksaa ratsastajalle. Samoin ravihevosten omistaja saattaa maksaa jollekin treenaus-/ liikutusavusta, koska ravureilla hevosen säännöllinen valmennus on erittäin tärkeää, ja omistaja tarvitsee apua, jos ei itse ehdi.

Jos taas omistaja tarvitsee helpotusta kuluihin ja vapaapäiviä liikutuksesta, ottaa hän hevoselle vuokraajan, joka maksaa siitä, että käy ratsastamassa hevosta, saa harrastaa suhteellisen pienellä budjetilla ja pitää hevosta vuokrauspäivinä "kuin omaansa". Vuokraajan ei tarvitse olla erityisen osaava ratsastaja, eikä hänen tarvitse viedä hevosta koulutuksessa eteenpäin, koska hän on se, joka maksaa. Ravipuolella tällaista konseptia ei käytännössä ole.

On myös mahdollista ottaa hevoselle hoitaja/liikuttaja, jolloin kumpikin osapuoli hyötyy ja kumpikaan ei maksa mitään. Omistaja saa vapaapäiviä tallilla käymisestä ja hoitaja saa harrastaa ilmaiseksi. Tämä on nykypäivänä valitettavan harvinaista ratsupuolella, ravipuolella sen sijaan tavallisempaa.

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   10.11.24 11:17:33

Olen tasoa HeA-VaB, maksan vuokraa maltillisen summan hevosen omistajalle ja teen tallihommat. En katso että varsinaisesti veisin hevosta eteenpäin, mutta en myöskään ”pilaa” sitä.

Tämä diili sopii meille, omistaja saa tallivapaan ja minä saan ratsastaa ilman että tarvii taas omaa hevosta hankkia.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   10.11.24 11:21:23

Sitä joko käydään tunneilla, vuokrataan tai jos se ei käy niin sitten ostetaan oma. Jos ei halua mitään näistä niin sitten ei ratsasteta.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   10.11.24 11:35:06

” Sitä joko käydään tunneilla, vuokrataan tai jos se ei käy niin sitten ostetaan oma. Jos ei halua mitään näistä niin sitten ei ratsasteta.”

Ja yhtälailla hevosen omistaja liikuttaa ja hoitaa hevosensa itse joka päivä ja maksaa kaikki kulut siitä eikä itke ht netissä kun tarvitsee vapaapäivän mutta ei löydä ketään joka maksaisi hevosella ratsastuksesta, eikö?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.11.24 11:41:10

Vuokraaja maksaa tietenki. En minä autoakaan anna jollekki käyttöön päiväksi ja maksa vielä 20e bensaraa.

Päivämäärä:   10.11.24 11:42:04

” Vuokraaja maksaa tietenki. En minä autoakaan anna jollekki käyttöön päiväksi ja maksa vielä 20e bensaraa.”

Mutta toisaalta kukaan ei lenkitä koiraasi ja maksa siitä sinulle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.11.24 11:44:08

Tuli mieleen yksi nuoruuden "työpaikka." Talon rouva palkkasi minut käymään viikonloppuisin hevosenhoito, tallityö ja ratsastus hommissa kun omat tenavansa eivät enää kiinnostuneet hommista ja itse oli sen verran lihava ettei kyennyt (näki, ei kertonut).. No yksi viikonloppu menikin näin. Sitten se muuttui niin että minun olisi pitänyt maksaa kun ratsastan, eli käytännössä tehdä ilmaiseksi töitä. Sanoin että ei ole tämmöstä sopimuksessa eikä sovittu. Yritti jumputtaa vastaan. Totesin että tämä oli tässä, ei tarvitse soitella perään. Yritti se muutaman päivän vielä ottaa yhteyttä, mutta en vastannut. Kuulemieni mukaan ei se ketään löytänyt siihen remmiin.

Päivämäärä:   10.11.24 12:02:08

Jos puhutaan vuokraamisesta, niin tietysti vuokraaja maksaa. Liikutusapu tai ratsutus on asia erikseen.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   10.11.24 12:47:26

Vuokraaja maksaa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   10.11.24 12:49:30

Itsekin olen joskus heppasta vuokraillut =).

Lähettäjä: Niinno 
Päivämäärä:   10.11.24 13:39:38

Itse olen maksanut joskus omistajalle tietyn summan per kuukausi ja kävin ratsastamassa hänen hevostaan kaksi kertaa viikossa, ihan vaan liikuntaa, ei ollut tarkoitus kehittyä mihinkään suuntaan. Ja joskus puolituttu maksoi minulle siitä, että kävin hänen lomareissunsa aikana juoksuttamassa hänen hevostaan liinassa.

Päivämäärä:   10.11.24 17:04:02

Vuokraaja maksaa tietysti

Lähettäjä: hinta 
Päivämäärä:   10.11.24 17:54:05

Mitä ylipäätään ratsastaminen talleilla maksaa, kun on vieras hevonen?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.11.24 17:56:21

Nimimerkki piste, ymmärrät varmasti itsekin ettei kukaan vuokraa kenenkään koiraa lenkille mutta ratsastuksesta pitää vuokraajan maksaa.

Päivämäärä:   10.11.24 17:58:26

Nimimerkki M, jatkossa lainaa sitä viestiä, johon vastaat. Älä kohdista vastaustasi tietylle nimimerkille, sillä täällä on porukkaa samoilla nimimerkeillä.

Lähettäjä: luumu 
Päivämäärä:   10.11.24 18:00:47

Mikä ihmeen "liikuttaminen", miten se eroaa "ratsastuksesta"???

ammattiratsuttajalle maksetaan mun hevosen parantamisesta
vuokraaja maksaa mun hevosen käytöstä
joskus harvoin joku taitava kaveri saa ridata mun hevosta ilmaiseksi jos oon vaikka matkoilla

Nää ilmaista ratsastusta vonkaavat on vaan niin vastenmielisiä!

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   10.11.24 18:04:34

Jos se on sun harrastus, sä maksat. Jos se on sun työ, sulle maksetaan.

Lähettäjä: Jasso 
Päivämäärä:   10.11.24 18:09:53

Hevosen omistaja voi hyvältä, taitavalta ahkeralta tutulta olla perimättä rahaa jos siitä itse hyötyy, mutta netissä itkevät persaukiset joutuu aina maksamaan.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   10.11.24 18:12:31

Koiranlenkityäjä saa linkittää jos se helpottaa hänen koirattomuuttaan. Pakko ei ole, mutta saa jos haluaa jaa nätisti pyytää. Jos ei pyydä nätisti niin perin maksun.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.11.24 18:13:24

Hah. Hevoseni saa seisoa, jos vaihtoehtona on että kaikkien muiden kulujen lisäksi maksaisin sen liikuttamisesta.

Lähettäjä: täti* 
Päivämäärä:   10.11.24 19:43:04

” Mikä ihmeen "liikuttaminen", miten se eroaa "ratsastuksesta"???”

Mulla käy liikuttajia. Ne joko ratsastaa, ajaa, juoksuttaa, maastakäsittelee, ohjasajaa jne.

Raha ei vaihda omistajaa, vaan on win-win-ratkaisu. Liikuttajat saavat harrastaa ja minä voin lähteä vaikka reissuun ja tiedän että hepat liikkuu monipuolisesti.

Vuokraa jos ottaa, on oletus että hevonen on tietyn määrän päiviä käytössä ja vuokraajan pitää saada ”rahalle vastinetta”. Itse en kaipaa sellaisia ihmisiä hevosteni lähelle. Lisäksi minun oma ajatus on, että hevosten kulut pitää omistajan voida maksaa oletuksena. Joten rahan takia en hevosia ala vuokraamaan. Mutta en myöskään halua ns. hyväksikäyttäjiä liikuttajiin, vaan sellaisia jotka aidosti hevosistani pitää. Olenkin löytänyt aivan ihania ihmisiä ja saanut heistä myös hyviä kisahoitajia.

Lähettäjä: Tintti 
Päivämäärä:   10.11.24 20:26:26

Miksi ihmeessä antaisin hevoseni ilmaiseksi toisen käyttöön?

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   10.11.24 20:58:23

Vuokraaja = maksaa rahalla tai työllä tai näiden yhdistelmällä siitä että saa ratsastaa ja/tai puuhata hevosen kanssa.

Liikuttaja = käy liikuttamassa hevosta (ratsastamalla tai maasta käsin). Yleensä näissä diileissä raha ei vaihda omistajaa. Toisinaan hevosen omistaja maksaa liikuttajalle.

Ratsuttaja = omistaja maksaa ratsuttajalle jotta tämä käy ratsastamassa hänen hevostaan. Yleensä ratsuttaja vie eteenpäin hevosta. Joskus ratsuttajaa käytetään pitämään hevosen nykytaso yllä.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.11.24 21:29:20

Edellä hyvin selkeästi! Meillä näitä ”liikuttajia”. Eivät maksa, saavat harrastaa kivoilla hevosilla ja itse pääsen helpommalla. Kaikki voittavat!

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   10.11.24 21:51:34

Vuokraaja ja ratsuttaja 2 eriasiaa.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   10.11.24 21:54:04

Sopimiskysymys.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.11.24 11:27:58

Vuokraaja maksaa. Vuokraa sitten hevosen, auton tai asunnon.
Liikutusapu on eri asia kuin vuokraus, ja siitä maksaa se, joka apua tarvitsee.
Kolmas ihan eri asia sitten taas on ratsutus, ja siitäkin maksaa se, joka ratsutusta tarvitsee.

Mulla on kaksi hevosta, näillä hoitaja. Sama hoitaja ollut 10 vuotta. Edellinen oli 12 vuotta.
Raha ei liiku, mutta toki annan lahjoja ja vien esim syömään.
Hoitaja tekee hommia sovittuina päivinä ohjeiden mukaan, ja saa ratsastaa ja annan valmennustunteja. Hoitaja myös kisaa toisella hevosellani.
Ikinä en hevosiani vuokraisi. Eikä hevosillani ratsasta kuka vaan.

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   11.11.24 11:41:20

Kaverini liikutti kaverinsa hevosta ihan ilmaiseksi. Tarjosi siteen hevosta minullekin, ja aivan ihana ruunanrupukka olikin. Mä kysyin siltä neiti omistajalta, paljonko haluaa rahaa vuokrasta, ja se sanoi ettei vuokraa hevostaan mistään rahasta. Mä sit rupsuttelin sillä ja se omistaja ei oikein tykännyt, ei kuulemma ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö. Vaikka olin kysynyt paljonko maksaa! Vielä vuosien päästä on minulta rahaa vailla näistä ratsastuksistani. Idiootit hevosenomistajat.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   11.11.24 12:31:03

Mulla on (ulkomailla) vuokrahevonen. Maksan omistajalle tietyn hinnan kuussa, ja ratsastan tai muuten liikutan hevosen 2 kertaa viikossa sekä teen pieniä tallihommia. Jos omistaja on lomalla, käyn useammin samaan hintaan. Hevosella on myös ratsutus kerran viikossa, ja ratsuttajalle omistaja maksaa käymisestä. Ero on siinä, että ratsuttaja vie hevosta eteenpäin, minä en ;)

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   11.11.24 15:09:14

Aloittaja ei ymmärrä sanojen merkitystä?

Vuokraaminen tarkoittaa että jostain asiasta /sen käyttöoikeudesta maksetaan. Itse "hyödyke" ei vaihda omistajaa vaan siihen ostaa käyttöoikeuden sovituksi ajaksi.

Miksi ratsastus ei ole ilmaista? No olisiko siksi ettei hevosen elättäminenkään ole ilmaista.
Ratsastuskoulukaan ei voi antaa hevosia ilmaiseksi kaikkien (köyhien) käyttöön koska ne hevoset täytyy myös ruokkia ja hoitaa.

Kannattaisi ottaa vähän selvää mitä hevosen pito maksaa niin ymmärtää eron esim.sen lemmikkikissan, koiran tai vaikka marsun pitämiseen. :)

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   11.11.24 16:07:27

"Mutta toisaalta kukaan ei lenkitä koiraasi ja maksa siitä sinulle."

Koiran lenkitys ei liene kenenkään harrastus mutta ratsastus on.

"Kaverini liikutti kaverinsa hevosta ihan ilmaiseksi. Tarjosi siteen hevosta minullekin, ja aivan ihana ruunanrupukka olikin. Mä kysyin siltä neiti omistajalta, paljonko haluaa rahaa vuokrasta, ja se sanoi ettei vuokraa hevostaan mistään rahasta. Mä sit rupsuttelin sillä ja se omistaja ei oikein tykännyt, ei kuulemma ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö. Vaikka olin kysynyt paljonko maksaa!"

No ei halunnut sinun ratsastavan sillä eikä kaverillasi olisi ollut lupaa antaa sinun sillä hevosella mennä. Mikä oli vaikeaa ymmärtää?

Lähettäjä: Bambi 
Päivämäärä:   11.11.24 22:17:43

Mä näkisin että liikutusapu on satunnaista apua, jossa pääasia että hevonen saa liikettä. Ehkä maastoillaan, ehkä mennään kentällä mutta ei "tositarkoituksella". Jos lähden viikoksi lomalle niin pyydän jonkun kaverin liikutusavuksi. Raha ei vaihda omistajaa. Sen sijaan jos annan hevosen vuokralle niin kyse on säännöllisestä ja pitkäaikaisesta diilistä. Sopimuksen mukaan hevosella voidaan käydä vaikka valmennuksessa ja kisoissakin. Ja tästä vuokraaja maksaa hevosen omistajalle.

Lähettäjä: Oldie 
Päivämäärä:   12.11.24 07:52:34

Kun hevosta tullaan kysymään vuokralle, vuokraaja maksaa. Kun haluan tietyn tyyppistä liikutusta hevoselle tiettynä ajankohtana, minä maksan. Tallikavereiden kesken tehdään päittäin tuurausdiilejä; kaveri lomalla, minä liikutan x kertaa ja "hoidan" hevosen poissaolon ajan ja toisinpäin. Molemmat tuntee tallin tavat eikä odota kummaltakaan mitään kohtuutonta ajankäyttöä tai ultimate suorituksia, niin menee päikseen.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   12.11.24 08:02:52

Onhan näitä aloittajan kuvaamia vuokraus sopimuksia. Itsekin tiedän useita. (Laadukkaalla) kisa hevosella on treeniohjelma ja "tiimiin" kuuluu vuokraaja. Usein näillä omistajilla kaksikin hevosta. Sopimus on että vuokraaja ratsastaa vaikka kahdesti viikossa ja omistaja ilmoittaa kullekin viikolle kummalla hevosella menee ja miten niillä ratsastetaan. Täysin normaalia. Ja puhutaan vuokraamisesta vaikka samalla omistaja saa liikutusapua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.