Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nuoren kuolema

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   9.11.24 19:07:47

Voiko olla surullisempaa näkyä kuin isä, joka on saatellut poikansa arkun ruumisauton kyytiin ja itkee pää painuksissa? Tai äiti, joka kyykistyy poikansa tulevalle haudalle laskemaan kukkaseppeleen ja itkee lohduttomasti? Nuoren ihmisen äkillinen kuolema on paitsi surullista myös äärimmäisen tuskallista. Pidetään huolta toisistamme!

Päivä oli raskas, mutta vielä raskaampi se oli vanhemmille ja sisaruksille. Toivon sydämestäni voimia kaikille, jotka tämän ovat kokeneet. Suru ei katoa milloinkaan.

Re: Nuoren kuolema

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   9.11.24 19:35:47

Tätä minä mietin kun elämäni hevosen jouduin laittamaan pois, se tyhjyys ja suru mikä jäi oli aivan järjetöntä.
Miten sitten oman lapsen kuolemasta voi selvitä??

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   9.11.24 19:54:18

Selvitty on ennekin, vaikka varmaan paljon itketty ja aina kaipauksella muistettu kuollutta lasta.

Minun molemmat isoäidit ovat joutuneet saattamaan lapsensa/lapsiaan hautaan. Toiselta kuoli esikoinen 4 viikon vanhaa, ja toinen joutui samana vuonna menettämään 4 vuotiaan kulkutautiin ja 6 vuotiaan, joka hukkui jokeen.

Heistä muutama sukupolvi taaksepäin. Perheeseen syntyi 9 lasta, ja vain 2 heistä saavutti aikuisiän.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.11.24 19:57:48

Onhan se, etenkin niillä, jotka hautaa nuoria tyttöjään, jonka joku mies on raiskannut, pahoinpidellyt ja murhannut.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.11.24 19:58:36

Ajatuksenakin liian hirveä...

Lähettäjä: Zup 
Päivämäärä:   9.11.24 20:12:48

Minä olen ollut saattelemassa omaa nuorena kuollutta sisarustani hautaan.. ja voisin veikata että tiedän miltä tuntuu menettää lapsensa... itselläni on kaksi lasta ja menettämisen pelko esikoisen syntyessä oli niin suuri ( johtuen sisaruksen kuoleman aiheuttamasta traumasta) että oli käsiteltävä ammattilaisen kanssa..
Se suru, mikä jyrää yli on lannistava. Itse en muista mitään seuraavasta vuodesta sisarukseni kuoleman jälkeen. Sen tiedän, että olen koulua käynyt ja jotenkin selvinnyt..

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   9.11.24 20:16:07

Ensinnäkin osanottoni jos aloittaja on käynyt hautaamassa tutun nuoren, aivan kamalaa. Mutta vielä paljon kamalampaa se on näiden nuorten vanhemmille. En tiedä miten tuollaisesta kukaan selviää, itselläni elämä loppuisi siihen samaan paikkaanjos nuori aikuinen tyttäreni kuolisi. Ei pysty edes kuvittelemaan. Kaikki maailman sympatia lapsensa menettäneille!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.11.24 20:25:10

Ystäväni menetti alkuvuodesta nuorena aikuisena kuolleen poikansa. On ollut raastavaa. Eikä ole mitään järjellistä sanottavaa. Kuuntelen aina. Mutta mitä voin sanoa..

Lähettäjä: minttu 
Päivämäärä:   9.11.24 20:32:50

Työkaverini menetti molemmat lapsensa kolmen vuoden sisällä, toinen kuoli teini-ikäisenä kolarissa ja toinen äkillisesti nukkuessa kun anerysma puhkesi. Ei selvinnyt vaan meni puolen vuoden sisällä toisen lapsen kuolemasta perässä hautaan itsekin. Järkyttävä asia vieläkin vaikka tuosta on aikaa.

Lähettäjä: ebcc 
Päivämäärä:   9.11.24 20:55:24

Minun identtinen kaksossiskoni kuoli yläasteikäisenä. Ei se kovin kummoinen asia ollut, koska menehtyi sairauteen. Jotenkin oudon tunteeton olo. Minulla oli tuolloin todella rauhallinen olo ja ensimmäinen ajatus hänen kuolintietonsa jälkeen oli "vihdoin". Äiti ja isä väittivät, että heillä olisi ihan karsea olo, mutta kumman tyynesti hekin sen ottivat. Olihan siskoni sairastamista todella vaikea kestää. Mutta vihdoin koko perheellä isosiskoani lukuun ottamatta oli olo, että voimme elää kuin normaali perhe. Koko koti rauhoittui, vaikka siskoni oli viimeiset 4 vuotta asunut sairaalassa sairautensa vuoksi, ja vain joskus eli harvemmin kuin kerran vuodessa kävi kotona, eli ei edes asunut viimeisinä vuosinaan kotona. Mutta tieto siitä, että tämä sirkus on nyt loppu ja siskollani hyvä olla, rauhoitti kummasti. Ei enää tarvinnut pelätä kun puhelin soi.

Isosiskolleni pikkusiskon kuolema taas oli todella raskasta. Hän on aina elänyt jossain positiivisuuskuplassa ja hattaran ja pumpulin keskellä. Ei ole koskaan suostunut ajattelemaan mitään negatiivista, vaan kaiken pitää olla positiivista tai sitten sitä ei ole olemassakaan. Hän ei suostunut siskoni sairauttakaan ajattelemaan, hän jotenkin sulki senkin asian pois mielestä ja oli aina positiivinen siskoni suhteen. Sairautta ei saanut edes mainita.

Ehkä siksi hän romahti ja huutoitki ja kiljui ruumishuoneen lattialla, kun kävimme katsomassa ruumista viimeisen kerran ennen kuin arkku laitettiin kiinni ja siskoni vietiin tuhkattavaksi. Kun arkun kantta kiinnitettiin, siskoni juoksi ulos ja huusi ja kiljui niin, että oli pakko käydä sanomassa hänelle, että tuo kuuluu sisälle asti.

Tuossa vaiheessa hän ei enää kyennyt elämään hattarapumpulissa vaan oli pakko kohdata tosiasiat.

Jos siskoni olisi ollut terve ja menehtynyt yllättäen, olisi tilanne varmasti täysin toinen. Varmasti kaikki olisivat olleet murusina.

Isä menehtyi myös vaikeaan sairauteen. Sitä oli todella karseaa katsoa vierestä ja toivoimme, että kuolisi nopeasti pois. Samaa hänkin toivoi. Mutta joka päivä, viikko ja kuukausi oli hirveää aikaa, kun vain toivoi toisen pääsevän pois kun saattohoitokin oli aika paskaa.

On ihan eri asia, että terve ihminen kuolee yllättäen kuin että vaikeasti sairas kuolee odotetusti.

Paras ystäväni menehtyi onnettomuudessa 11-vuotiaana. Se oli todella rankkaa. Kyseisen lapsen äiti oli aiemmin menettänyt miehensä, sitten vanhimman lapsensa syövälle, sitten nuorimman lapsensa tapaturmaisesti. Yksi lapsi jäi henkiin ja on ihan täysijärkinen, mutta tuo kaverin äiti kyllä otti henkisesti itseensä, kun menetti kolme perheenjäsentään neljässä vuodessa. Varsinkin, kun tuon nuorimman lapsensa kuolema oli ihan silkkaa piittaamattomuutta. Vaarallisesta paikasta eräässä urheilupaikassa oli kohistu jo vuosia, mutta sille vain naureskeltiin. Kun sitten tapahtui onnettomuus, joka vei 11-vuotiaan hengen, niin jo alkoi tapahtua ja sille vaaralliselle asialle tehtiin jotain...

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.11.24 21:03:27

Perhe tuttavag menettivät nuoren tyttären kodka lääkörit eivät viitsineet alkuun tutkia kunnolla vaan määfäsivät vain rauhoittavia ja särkyläkettä. Sitten kun sai vakavan kohtauksen matklilla ollessa ja ambulanssilla sairaalaan olikin jo myöhäistä eikä voitu enään parantas aivokasvainta.
Osanotot kaikille jota ovat lapsensa menettäneet.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.11.24 02:35:31

Suurin koskaan näkemäni suru oli läheiseni miehen kasvoilla hänen kantaessaan käsivarsillaan heidän neljän päivän ikäisenä menehtynyttä lastaan hautaan.

Hetkeä aiemmin pappi paasasi kirkossa, kuinka tutkimattomia ovat Jumalan tiet, mutta kaikella hänen tekemällään on tarkoitus, vaikkemme saata sitä aina ymmärtää. Hyvin vähällä oli, etten huutanut ääneen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.11.24 10:55:44

Eikun nyt itketää kaikki sitä m hevosta , niin söi ja pasko kauniisti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.11.24 13:04:14

Kyllä menee ihan kylmät väreet aloitusta lukiessa.
Itsellä teini-ikäiset ja menevät lapset.
Olen aivan sydän syrjällään kun ovat menoissaan.
Pelkään että heille tapahtuu jotain.

Toisaalta siksi myös halaan ja kerron että rakastan. Koska koskaan ei voi tietää mikä kerta on viimeinen.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   10.11.24 13:18:19

Haista sinä piste paska.

Lähettäjä: spöke 
Päivämäärä:   10.11.24 20:37:09

Oltiinkohan eilen Taikan kanssa samassa siunaustilaisuudessa.

Päivä oli raskas ja raskaammaksi se vanhemmilla vaan muuttuu, kun ei voi enää paeta hautajaisjärjestelyihinkään sen jälkeen kun uurnakin on laskettu. Lapsettomana en voi mitenkään sanona, että voisin edes kuvitella vanhempien kokemaa tuskaa, mutta läheltä seurattuna tapahtunut on tuonut itsellekin fyysisesti pahan olon monen monta kertaa.
Tapahtunutta en voi muuttaa, mutta yritän olla omaisten tukena niin pajon kuin voin.

Lähettäjä: äiti 
Päivämäärä:   11.11.24 16:37:49

Itse olen haudannut vauvana äkillisesti kuolleen lapseni. Sellaisen kanssa oppii elämään, kun on pakko. Mutta helppoa se ei ole.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.