Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sinä vanhempi, jonka lapsi saa raivarin kaupassa

Lähettäjä: Hedari 
Päivämäärä:   9.11.24 18:06:02

Mitä teet?

Tänään kauppaan tuli pari min mun jälkeen vanhempi lapsensa kanssa. Lapsi rääkyi jo tullessa ja toisteli samaa lausetta. Olen mä ennenkin kiukuttelevia kersoja nähnyt, mutta tuo oli jotain ihan järkyttävää. Keskikokoinen marketti ihan kirjaimellisesti kaikui, kun lapsi joko rääkyi tuota yhtä ja samaa lausetta tai sitten välillä vaan kirkui ihan kurkku suorana, melkein kaksinkerroin seisten. Tätä kesti koko heidän kauppakäyntinsä ajan, noin 10 min. Kaikki muut kaupassa olijat olivat aivan kypsinä ja eräs perheensä kanssa kaupassa oleva äiti kuului sanovan miehelleen, että "en pysty ajattelemaan mitään, pää on ihan tyhjä". Tajusin täysin mitä hän tarkoitti. Se rääkyminen oli niin äänekästä, ettei oikeasti voinut keskittyä mihinkään muuhun.

Mikä saa ihmisen käyttäytymään niin itsekkäästi, että antaa lapsensa terrorisoida kaikkien muiden asiakkaiden ja tietty myös henkilökunnan elämää? Fiksu ihminen olisi vienyt sen rääkyjän ulos, mutta tämä yksilö oli selvästi tällä kuuluisalla "minulla on oikeus" -linjalla. Ei kai kukaan muu tee noin?

Re: Sinä vanhempi, jonka lapsi saa raivarin kaupassa

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   9.11.24 18:08:24

Ei mun lapset ikinä huutanu tai rääkyny kaupassa. Toki koskaan ei menty kauppaan nälissään tai väsyneenä ja aina ostettiin jotku pikku karkit.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.11.24 18:10:12

Mitä se ulos vieminen auttaa, jos ostokset on kuitenkin pakko tehdä? Ja joo, ei ole lapsia, mutta käsittääkseni tietyssä iässä noin vain joskus käy.

Päivämäärä:   9.11.24 18:12:59

ei ne kaikki lapset terveitä ole ja joskus on pakko tehdä kauppakäynti se spessu mukana.
anteeksi kaikille.

Päivämäärä:   9.11.24 18:13:18

"Mikä saa ihmisen käyttäytymään niin itsekkäästi, että antaa lapsensa terrorisoida kaikkien muiden asiakkaiden ja tietty myös henkilökunnan elämää?"

Sullahan olis ollu siinä tuhannen taalan paikka käydä kysymässä. Mikset käynyt?

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   9.11.24 18:20:11

Ehkä tosiaan kaupassa oli pakko käydä, lapselle ei ollut muita hoitajia ja tiesi, että huuto ei lopu vaikka mitä tekisi.

Ihan hirveää varmasti myös sille äidille!

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   9.11.24 18:20:42

Tai isälle kumpi nyt olikaan.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   9.11.24 18:57:27

"Mikä saa ihmisen käyttäytymään niin itsekkäästi, että antaa lapsensa terrorisoida kaikkien muiden asiakkaiden ja tietty myös henkilökunnan elämää?"

Ihan kokonaiset 10min, jaxuhali.

Päivämäärä:   9.11.24 19:04:05

Joskus lauman pitää kestää kun yhtä lauman jäsentä ei palkita viemällä pois tilanteesta.

Päivämäärä:   9.11.24 19:25:11

Joskus sitä huutoa ei saa loppumaan. Äiti olisi tietysti voinut ottaa hetkeksi syliin ja rauhoittaa siinä. Mutta jos sekään ei auta ja ostokset pitää tehdä niin huutoa on kuunneltava. Ei se lapsi kuitenkaan ikuisuuksiin jaksa huutaa.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   9.11.24 19:26:13

Ääntä maailmaan mahtuu. Toiset lapset on temperamenttisempia kuin toiset, ja joskus väsy ja kiukku kasvaa isoimmaksi kuin lapsi itse on, ja se purkautuu ulos. Normaalit aikuiset ymmärtävät tämän.

Lähettäjä: pafjgpäjbm 
Päivämäärä:   9.11.24 19:44:20

Mun lapset ei ikinä huutaneet kaupassa. Eikä yhdenkään tutun tai kaverin lapset. Ne vaan oli kasvatettu käyttäytymään. Pl joku 1v. Oletteko koskaan nähneet vaikka Ranskassa tai Italiassa lapsen käyttäytyvän noin? En minäkään.
kasvatuksen puutetta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.11.24 19:51:37

Näkee että aloittajalla ei ole lapsia.

Hyvin olisi voinut olla meidän perhe, mutta ei olla nyt oltu kaupassa perheenä reiluun viikkoon.

Aina ei onnistu. Ei niitä hiljaiseksi hakatakaan voi.

Voin kertoa, että siinä tilanteessa on vanhempanakin pää ihan tyhjä, joten tiedän minäkin ihan täydellisen hyvin, mitä sen sanoja tarkoitti, mutta ne ruokaostokset pitää tehdä silti. Ja ihan varmaan jotain tärkeää jää ja Sitten @!#$.

Ps. Vinkkivitosena, meidän lapsien kiukku laukeaa usein kun joku fiksu kanssaihminen kehaiseekin yhtäkkiä lapsen dinosauruspaitaa/prinsessa Elsa lippistä jne.
Näille olen älyttömän kiitollinen, tuntuu paljon paremmalta ja auttaa paljon enemmän kuin aloittajan kaltaiset omaan napaan tuijottelijat ja tuhahtelijat.

Päivämäärä:   9.11.24 19:52:09

"Oletteko koskaan nähneet vaikka Ranskassa tai Italiassa lapsen käyttäytyvän noin?"

Olen. Italiassa mölisee aikuisetkin välillä niin että hirvittää mennä samaan hyllyväliin.

Päivämäärä:   9.11.24 19:53:01

"Oletteko koskaan nähneet vaikka Ranskassa tai Italiassa lapsen käyttäytyvän noin? En minäkään.
kasvatuksen puutetta."

Olen nähnyt sekä Ranskassa, Italiassa, että espanjassa kaupassa raivoavia lapsia. Eivätkä olleet turisteja.

Päivämäärä:   9.11.24 20:16:34

Lapsi saattaa olla autisti tai muu nepsy ja voit uskoa, että vanhemmille tuo on paljon kamalampaa kuin ulkupuolisille. En ihmettele, ellei vanhemmalla enää ajatus kulje. Ja siihen päälle ihmisten tuomitsevat katseet ja selän takana supatus. Stressitasot pilvissä.

Vanhemmat joutuvat pärjäämään sen lapsen kanssa 24/7/365 ja koko loppuikänsä (lapsi ei koskaan itsenäisty ja muuta pois kotoa, vaan on hoidettava ja vahdittava vuosikymmenet päivästä ja vuodesta toiseen).
Vaikeaa nepsyä ei edes saa hoitoon mihinkään tai kenellekään, koska vaatisi koulutetun henkilökohtaisen hoitajan tai jopa kaksi

Sinä jouduit kestämään lasta mitä, kerran elämässäsi 15-30min ajan? Jaxuhali.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   9.11.24 20:22:01

Jaa-a, onneksi ei ole tullut kaupassa vastaan rääkyviä ipanoita. Kävisin varmaan moikkaamassa huutavaa lasta, yleensä tokenevat ihan sillä, kun joku ulkopuolinen sanoo jotain.

Toki nykypäivän vanhemmat ovat usein ihan kädettömiä, ja jos kyse on oikeasti kiukuttelemisesta, niin sille kakaralle kerrotaan, että jotain ikävää tapahtuu, jos se huuto ei lopu. Ja hyvästä käyttäytymisestä luvataan palkkio. Jos se ipana huutaa koko kauppareissun, niin ehkä on lasun paikka.

Päivämäärä:   9.11.24 20:23:58

" juu öh öh täällä yx nimetön vela vaan tekee lasuu, hih! Yksi äippylipäippylin pershedelmä niinku parku kaupas...."

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.11.24 20:24:45

Eikö sen kiljuvan tenavan voi viedä autoon kiljumaan ja vanhempi menee jatkamaan ostoksia.

Päivämäärä:   9.11.24 20:25:48

Ei voi, se olisi heitteillejättö.

Päivämäärä:   9.11.24 20:26:25

"Juu öh öh täällä yksi vela vaan tekee lasku, hih! Äippylipäippylin pershedelmä jätettiin niinku autoon...."

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   9.11.24 20:26:59

Olen yli 50-vuotias enkä ole ikinä tehnyt kauppareissua niin, että siellä olisi joku ipana huutanut sen koko ajan. Jos näin olisi, niin eihän silloin kaikki todellakaan ole kunnossa.

Päivämäärä:   9.11.24 20:28:48

Ihan 10 minuuttia päivästäsi. Loput 23 h ja 50 min toivottavasti kului ilman traumoja aloittajalla. Tsemiä.

T. Lapseton

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   9.11.24 20:31:00

Olen lähtenyt 3-vuotiaan kanssa autoon istumaan, kun yritti kielloista huolimatta poistua ostoskärryistä. Jätin kärryt syrjään ja lähdettiin autoon harjoittelemaan olemista. Vartin päästä ne kärryt odotti edelleen siellä hyllyvälissä, mihin ne jätin. Eipä ole toista kertaa tarvinnut ojentaa kaupassa. Huutoa ei ole tarvinnut kaupassa kuunnella. Kerran tai kaksi on tullut itku jostain "mä haluun"-tilanteesta, mutta ne on nopeasti ohi, ei tosiaan mitään 10 minuutin huuto konserttia.

Mutta uskon, että tuollaisia lapsia on. Lapsiani serkku on just tuollainen rääkyjä. En kestä yhtään. Ja ojennan kyllä, vaikka kyseessä on miehen siskon lapsi. Ihan sama, vaikka käly loukkaantuisi, mä en jaksa kuunnella mitään turhaa kirkumista.

Lähettäjä: Äiti 
Päivämäärä:   9.11.24 20:44:06

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 9.11.24 18:10:12

Mitä se ulos vieminen auttaa, jos ostokset on kuitenkin pakko tehdä? Ja joo, ei ole lapsia, mutta käsittääkseni tietyssä iässä noin vain joskus käy."

Joo, kyllä käy. Varsinkin jos lapsi on kovin voimakastahtoinen. Minun kumpikin lapseni yritti tätä samaa, yhden kerran. Se loppui siihen kun nappasin rääkyvän tenavan kainaloon ja marssin kaupasta ulos. Takaisin mentiin vasta sitten, kun lapsi oli rauhoittunut. Muutamassa muussa tilanteessa kävi vastaavia raivareita, mutta toimin aina samoin. Yllättävän nopeasti kumpikin lapsista oppi, ettei siinä kainalossa ole kovinkaan mukavaa roikkua, ja myös sen, että sillä raivarilla ei saa tahtoaan läpi.

Silloin kun lapsella on tuollainen raivari, niin se on ihan turha jäädä siihen rauhoittelemaan tai sanoittamaan. Tilanne saadaan poikki ihan sillä, että se lapsi viedään muuanne rauhoittumaan. Ja kyllä. Kumpikin jälkeenpäin kiukutteli siitä, että on nälkä, johon minä kylmästi vastasin että olisit saanut aiemmin ruokaa jos olisit osannut käyttäytyä. Kun se syy- seuraussuhde on lapselle selvä, niin ne käytöstavatkin kyllä löytyvät.

Päivämäärä:   9.11.24 20:50:09

Bink: sinä olet hoitanut tilanteen hienosti. Noin pitäisi kaikkien toimia.

Tämänpäiväisessä tilanteessa lapsi rääkyi jo tuulikaapissa ennen ostoksille tuloa. Ja se huuto ei ollut mitään pientä itkua vaan ihan infernalista rääkymistä/kirkumista. Kaupassa oli monta lapsiperhettä ja myös niiden vanhempien ilmeet oli samanlaiset kuin oletan itselläni olleen, "voi @!#$, etkö voi viedä sitä rääkyjää ulos siihen asti, että rauhoittuu."

Olen monen lapsen täti ja ystävilläni on paljon lapsia. Itkua ja kiukkua on siis nähty, mutta tuo tämänpäiväinen oli vertaansa vailla. Minun nähdäkseni tuo vanhempi ei tehnyt elettäkään tilanteen rauhoittamiseksi, vaan käveli kori kädessä eteenpäin ja antoi lapsen huutaa naama punaisena.

Päivämäärä:   9.11.24 20:51:07

Myös nimimerkki Äiti on toiminut viisaasti ja johdonmukaisesti!

Päivämäärä:   9.11.24 20:51:09

Entäs oi kaikkitietävä äiti se lapsi kiukutteleekin, koska haluaa pois kaupasta?

Päivämäärä:   9.11.24 20:53:37

Bink satuilee, ei kenenkään 3 vuotias enää ostoskärryissä istu. Johan ne on kävellyt 2 vuotta. Painorajakin ylittyy suurimmalla osalla. Ne on yleensä tehty max 10-15 kg painoisille.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.11.24 20:56:00

Olen kyllä miettinyt, että miksei nykyään uskalleta lapsille sanoa mitään. Tai oteta kainaloon ja poistuta paikalta.

Päivämäärä:   9.11.24 20:58:03

Jaxuja, suosittelen jatkossa tilaamaan ruoat kotiin, niin ei tarvitse kärsiä

Lähettäjä: ddd 
Päivämäärä:   9.11.24 21:14:26

Ehkä hän halusi opettaa lapselleen, ettei huonolla käytöksellä saa tahtoaan läpi?

Jos ostokset oli pakko tehdä, eikä lasta voinut jättää autoon, koska sotkee tai rikkoo jotain, joten ei auta että ovet on lukossa? Eli lapsi on pakko ottaa mukaan.

Ehkä lapsi ei olisi halunnut kauppaan, mutta koska häntä ei voinut jättää autoon, niin oli pakko ottaa mukaan ja lapsi protestoi sitä?

Tai jos jättää lapsen autoon, niin sitten on poliisit ja sossut auton ulkopuolella, kun joku on hylännyt lapsensa yksin pariksi minuutiksi. Ihan silloinkin, kun lapsi nukkuu ihan rauhassa ja vanhempi käy vain hakemassa leipää ja maitoa.

Ainoa vaihtoehto siis ottaa se lapsi sinne kauppaan, tahtoi tai ei. Ja jos lapselle olisi alkanut lässyttää, niin kauppareissu olisi vienyt puoli tuntia ja se lässyttäminen olisi ollut lapselle palkinto huonosta käytöksestä, eikä lasta todellakaan haluttu palkita ränkylöinnistä.

Oliko se lapsi "normaalin" oloinen vai kenties nepsy tai vammainen? Voisiko se olla syynä siihen, miksi lapsella oli niin vaikeaa ja se rääkyi kaksinkerroin? Eli lapsi ei voi sille mitään, että toimii noin eikä "ei-normaalia" lasta voinut jättää yksin autoon eikä ollut ketään muuta vahtimassa lasta.

Mitä se lapsi edes huusi? Huusiko se, että haluan katsoa piirrettyjä, vai että haluaa karkkia/uuden lelun, vai että koko maapallo on vttumainen?

Olen itse 40 v vela ja usein toivon, että ympärillä olevat ymmärtäisivät enemmän ja tuomitsisivat vähemmän. Ei niillä kiukuttelevien lasten vanhemmillakaan varmasti helppoa ole ja joskus heidänkin on kaupassa käytävä.

Ihan hyvin olisit voinut tarjota apua ja kysyä, että voitko pitää lapselle seuraa/roikottaa sitä käsipuolessasi sen aikaa kun vanhempi kerää ostokset tai auttaa häntä keräämään ostokset, että pääsee nopeammin sen lapsen kanssa kaupasta ulos. Miksi et tehnyt niin?

En ole montaakaan kertaa käynyt pienten lasten kanssa kaupassa, eikä "minun" lapset kamalasti ole raivonneet, mutta joka kerta olen onnellinen, kun ympärillä olevat tarjoavat apua tai myötätuntoa sen sijaan, että alkavat kiukutella minulle, kun lapsi testaa äänijänteitään tai vänkyröi väsymystään.

Joskus olen kantanut lapsen ulos, jos joku muu jää tekemään ostoksia. Koskaan en ole joutunut jättämään ostoksia kesken. Ja joskus olen tarvinnut ulkopuolisen apua, kun omat kädet loppui kesken ja onneksi sain apua ihan pyytämättä, kun ympärillä oli fiksuja ihmisiä.

Päivämäärä:   9.11.24 21:15:17

tyttö 4v on autisti. jos on väsy ja nälkä ja raahataan kauppaan kun avustajaa ei paikalla, niin huutoa koko kauppareisiu joka juosataan läpi kaikkien hermoja koetellen.
kotiin ruoka saatava. otan nopeasti sen mitä pakko ja ulos.
anteeksi edelleen häiriö.

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   9.11.24 21:29:32

ddd kirjoitti hyvin.

Mä muistan kun olin kerran menossa kauppaan, ja pihassa tuli vastaan äiti, jolla oli käsissä kauppakassit ja kainalossa raivoava lapsi. Sen sijaan että aloin mulkoilemaan tarjosin apua, ja äiti ilahtui todella paljon.

Samoin oon esim. bussissa ruvennut juttelemaan raivoavalle lapselle, ja saanut hänet sillä rauhoittumaan.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   9.11.24 21:35:36

Kuten tuossa joku jo kirjoitti: Jos se lapsi olisi jätetty autoon, se olisi väärin ja hengenvaarallista. Jos taas esim päiväkotiin, olisi päiväkotipäivä liian pitkä. Jos isovanhemmalle, kuormitetaan sitä isovanhempaa.

Teit miten vaan niin se on jonkun mielestä väärin.

Ja kukaan ei raahaa kiukuttelevaa lasta tarkoituksella ja muiden kiusaksi sinne kauppaan.

Ja mitä jos se ei rauhoitu? Että on vaikka nälkä? Jostain syystä menot venyneet ja välipala jäänyt väliin? Eikä se rauhoittuminen käy ihan käden käänteessä; meidän yhtä kiukkupussia olis saanut odottaa ties kuinka kauan, kun sille päälle sattui. Parempi vaan hoitaa hommat alta pois ja sitten rauhoittua. Ei se lässytys vaan kaikkiin tepsi.

Päivämäärä:   9.11.24 21:36:06

Lapsi siis rääkyi jo kaupan tuulikaapissa samaa lausetta kuin läpi koko kauppareissun: "en jaksa kävellä!" Eli siis olisi varmaan halunnut kärryihin, mutta vanhempi oli päättänyt, että ottavat pelkän korin.

Miksi minä olisin mennyt sanomaan ventovieraalle ihmiselle, että voin viihdyttää hänen lastaan ostosten teon ajan? Niinkö tosiaan kaikki lapset unohtavat heti kiukkunsa aiheen, kun joku vieras sanoo sanan tai pari?

Sääliksi käy kaupan työntekijöitä, jos kaikkien mielestä tuommoinen huutoraivoaminen kaupassa on ihan ok...

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   9.11.24 21:37:27

Miten autoon jättäminen on hengenvaarallista? Vaarallisempaa on ajaa se lapsi kyydissä ja todennäköisemmin osuu kohdalle kolari kuin autopalo parkkipaikalla.

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   9.11.24 21:37:48

Tarjosin joskus apua isojen kauppakassien kanssa kömpivälle naiselle. Hän älähti "Älä unta näe! Yrität vain varastaa ostokseni!!".

Vähän hämmennyin ja nolostuin. Kanssani ollut kaverikin kysyi "Siis sanoiko se oikeasti, että sä yritit pölliä sen ostokset?".

Olimme kolmekymppisiä, ihan normaalin ja siistin näköisiä. Emme mitään "kummallisen" näköisiä tai oloisia.

Tuon jälkeen olen aika tarkkaan miettinyt, että kenelle tarjoan apua. Olisi ollut ihan eri asia, jos olisi sanonut "Kyllä mä pärjään". En olisi jäänyt tunkeilemaan.

Lähettäjä: YkS 
Päivämäärä:   9.11.24 21:43:31

Tästä keskustelusta loistaa tiedon puute. Kun ei tiedä, ei voi ymmärtää. Jos ei itsellään ole lapsia tai jos ei itsellään ole tempperamenttista lasta tai erityslasta jne... Et voi ymmärtää, et voi tietää, joten siitä kokemuksen puutteen kuopasta on ns.hyvä huudella. Mikä toimii yhdelle, ei toimi toiselle. Vaikka ihan samalla tavalla kasvatat lapset, niin silti lopputulos voi oll ihan eri...

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   9.11.24 21:44:58

Tohon edelliseen vaan että jos vaan tossa tilanteessa olis mahdollista jättää päiväkotiin kauppareissun ajaksi se olisi kaikkien etu eikä todellakaan haittaisi että pk-päivä olisi hetken pidempi.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   9.11.24 21:47:51

Ehkä ss:n tapaamalta naiselta oli joskus vietykin ostokset, mistäpä sitä tietää.

Lähettäjä: howasa 
Päivämäärä:   9.11.24 21:51:23

Alle 10 v lasta ei saa jättää hetkeksikään yksin ja yli 10-vuotiaankin kanssa pitää käyttää vakavaa harkintaa. Niin se vain nykypäivänä menee. Kuten joku jo sanoikin, niin heti olisi sossut ja poliisit auton luona jos joku jättää lapsen sekunniksikaan autoon ilman aikuista.

Ja ihan varmasti se lapsi olisi jaksanut kävellä, jos olisi sanottu, että saat mennä valitsemaan itsellesi herkkuja ja leluja. Eli se huutaminen ja rääkyminen oli ihan vain venkulointia ja ihan oikein vanhemmalta, ettei anna periksi ja jää lässyttämään. Ja ehkä se aikuinen halusi äkkiä kotiin, joten hän ei itsekään jaksanut mennä takaisin autoon odottamaan että lapsi "jaksa kävellä" ja hänkin halusi vain äkkiä kotiin, mutta sitä ennen piti saada ne ostokset tehtyä.

Ja sinun elämäsi meni pilalle 10 minuutin vuoksi? Jaksuhali. Ehkä ensi kerralla jätät ostokset siihen ja menet ulos rauhoittumaan ja odottelemaan, että rääkyvä lapsi tulee kaupasta ulos ja sitten saat kierrellä markettia rauhassa..

Hyvin moni lapsi lopettaa värkkäämisen tai kiukuttelun kun joku ulkopuolinen puuttuu siihen. Eli sinun olisi tosiaan kannattaut mennä kysymään lapselta, että "Eikö oikeasti noin iso lapsi jaksa itse kävellä. Huutaa ainakin jaksat, joten jos pitäisit suusi kiinni ja sen sijaan kohdistaisit sen energian jalkoihisi, niin ei sinulla olisi mitään ongelmia jaksaa kävellä itse". Veikkaan, ettet olisi montaa sanaa ehtinyt sanoa, kun lapsi olisi jo hiljentynyt ja saanut ne jalkansa järjestykseen.

Kaikki on niin helppoa kun vain vierestä katsoo ja arvostelee. Niin hekin sanovat, jotka tuollaista rääkyvää lastaan kaupassa perässään vetävät ja laskevat sekunteja siihen, että pääsevät kaupasta kotiin.

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   9.11.24 21:55:01

"Ehkä ss:n tapaamalta naiselta oli joskus vietykin ostokset, mistäpä sitä tietää."

Ehkä. Mutta silti olisi ollut kivempaa, jos olisi sanonut, ettei tarvitse apua eikä haukkunut minua varkaaksi.

Minä siis työnsin tyhjiä ostoskärryjä ja olisin voinut antaa ne hänelle että saa ostoksensa vietyä, mutta ei kelvannut. Toki ehkä hän oli menossa bussipysäkille, jolloin kärryistä ei olisi ollut hyötyä, mutta senkin olisi voinut sanoa vain ilmoittamalla, että pärjää ilman apua.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   9.11.24 21:56:14

Lähettäjä...

Päivämäärä9.11.24 20:53:37

Bink satuilee, ei kenenkään 3 vuotias enää ostoskärryissä istu. Johan ne on kävellyt 2 vuotta. Painorajakin ylittyy suurimmalla osalla. Ne on yleensä tehty max 10-15 kg painoisille.

..., kuulee nykyään tuo 3-v. on neljä vuotias ja edelleen on ostoskärryissä, nimittäin autokärryissä. Sellaisista yritti ottaa hatkat silloin vuosi sitten. Kyse ei ollut siitä vauvoille tarkoitetusta istuimesta. Tosin painon puolesta olisi mahtunut 3-vuotiaana istumaan myös siihen pienten lasten istuimeen. Toki jos käydään jossain pikkumarketissa niin työntää itse kärryjä, mutta käydään melkein aina isossa Prismassa ja istuu ohjaamassa autoa.

Päivämäärä:   9.11.24 21:57:21

Kerrohan aloittaja. Mitä teet tilanteessa, jossa lasta ei voi jättää autoon yksin, ja vaihtoehtona on joko mennä kotiin 25km päähän tyhjin käsin eikä siellä ole syötävää, tai teet ne pakolliset ostokset, vaikka lapsi rääkyy? Kaikilla ei myöskään ole sitä vaihtoehtoa, että joku muu käy kaupassa, tai katsoo lasta kauppareissun ajan.

Ja lapsen ei edes tarvitse olla temperamenttinen erityislapsi, että joskus sattuu tuollainen päivä.

"Miten autoon jättäminen on hengenvaarallista?"

Auto voi syttyä tuleen, tai lapsi voi lähteä itsekseen sieltä autosta ja jäädä vaikka auton alle.

Meillä on pitkä matka kauppaan, mutta onneksi yleensä 2 aikuista hoitamassa arkea. Eli jos toisella kauppareissu menee pipariksi, toinen voi käydä jos ei ole kerennyt kotiin. Mutta silti meilläkin on tilanteita kun toinen on reissussa, työmatkalla, kertausharjoituksissa tmv. ja kauppareissut on vaan pakko painaa menemään. Toki pyritään varautumaan näihin niin, ettei kaupassa olisi pakko käydä.

Lähettäjä: Ou 
Päivämäärä:   9.11.24 21:59:52

Tehdään reissu loppuun jos noin kävisi. Yleensä ei käy. Et näe päällepäin onko sut
T. Nepsylapsen äiti

Päivämäärä:   9.11.24 22:00:14

Voidaan perustaa omat topat lasten jättämisestä autoon ja kaupassa käynnistä silloin kun ovat päiväkodissa. Sittenpä näette.

Mut ei siinä, minä teen molempia.

Lähettäjä: Ou 
Päivämäärä:   9.11.24 22:00:27

Karkasi. Et näe päällepäin onko esim nepsy, autisti tms. Joten turhasta tuomitset heti.

Lähettäjä: muumi 
Päivämäärä:   9.11.24 22:08:27

No ne ruokaostokset voi tehdä esim ENNEN kuin hakee lapsen päiväkodista, se vie silloin 5 min. tai vaikka lounastunnilla. Silloin pääsee lapsen kanssa suoraan kotiin. AINA voi järjestää asiat paremmin.
Nykyään joka toinen pentu on jollain tavoin "erityislapsi", joka näköjään antaa vanhemmille oikeiden olla kasvattamatta lasta lainkaan. "Kun tää meidän purjopetteri on nepsy-adhd-add-nöpsy-pöpsy..."
Millä oli kaikki "erityislapset 60-70- vielä 80-luvulla??? Missä on kaikki keskieuroopan "erityislapset"?
Nepsyjäkin voi kasvattaa, toki se vaatii johdonmukaisuutta ja vaivannäköä.

Lähettäjä: Jne 
Päivämäärä:   9.11.24 22:13:28

Aikuinen ei voi vajota lapsen tasolle, eli alkaa huutamaan tai kiukuttelemaan. Tietysti jos lapsi käy väkivaltaiseksi niin on pakko puuttua myös fyysisesti. Vanhemman tehtävä on sallia lapselle eri tunteet ja sitten kun tilanne rauhoittuu niin se käydään läpi. Joskus se raivo ei vain lopu, ei aina voi paeta paikalta. Olisin ehkä saattanut hetkeksi mennä lapsen kanssa ulos päästämään höyryjä ja katsomaan rauhoittuuko tilanne. Jos ei niin kauppaan takaisin. Lapsi tulee sitten mukana vaikka huutaen mutta sitä hän ei voi sitten valita.

Lähettäjä: hhoo 
Päivämäärä:   9.11.24 22:17:04

Kaikki eivät voi käydä ruokaostoksilla lounastauolla tai ennen kuin lapsi haetaan tarhasta. Jos se olisi mahdollista, niin ei kai kukaan kävisi kaupassa vasta työpäivän jälkeen lapsen kanssa? :)

Joskus tuntuu, että täällä typeriä neuvoja jakelevat ovat itse vähän hmm...

Ja vaikka lapseton olenkin, niin en ehtisi kauppaan lounastauolla kun kauppa ei sijaitse samassa rakennuksessa kuin työpaikkani. En myöskään haluaisi jättää ruokaostoksia mihinkään lojumaan tuntikausiksi. Ja päiväkodeilla/perhepäivähoitajilla on yleensä aikataulut, joiden mukaan lasten vanhemmat toimivat. Eli ei auta vinkua, että käyn vaan viis minsaa kaupassa kun kauppaan ajaa 30 minuuttia, kaupassa meneekin 15 minuuttia + 3 minuutin jonotus ja sieltä ajaa takaisin päiväkodille 30 minuuttia. Joskus voisi nämä kaupassa jonottamiset ja siirtymätkin ottaa huomioon, kun ei se kaupassakäyntiaika ole vain osittainen aika ja helposti edestakaisiin matkoihinkin menee tunti. Kun kaikki eivät asu ruokakaupan yläkerrassa.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   9.11.24 22:26:23

muumi, ne erityislapset silloin 60-70 - luvuilla hakattiin ja uhkailtiin hiljaisiksi, kun silloin se oli vielä ihan normaalia.
Ja että ihan lounastunnilla käy hakemassa maidot ja pakasteet valmiiksi, että aloittajan ja muumin tapaiset hiutaleet saavat käydä kaupassa klo 16-17 välillä ilman yhdenkään lapsen inahdusta.
Menkää roskiin.

Lähettäjä: qoei 
Päivämäärä:   9.11.24 22:27:51

Muumi:
Siskoni keskimmäinen lapsi, nyt 10 v, on nepsy (lievä ADHD ja lievä autismi) ja voin ihan kokemuksesta sanoa, että hänen kasvattamisensa on ollut ihan erilaista kuin hänen sisarustensa kanssa... Ja tosiaan on tehty kaikki mahdollinen jo pienestä asti. Ollut eltoa ja ties mitä psykologia ja kasvatusapua. Tuon lapsen sisaruksetkin ihmettelevät hänen käytöstään.

Helppohan se on vierestä arvostella jos itsellään ei erityislasta ole. Minulla ei lapsia ole, mutta olen itse ollut erityislapsi. 4-vuotiaana sain autismidiagnoosin ja ADHD-diagnoosin 33-vuotiaana. Ja kyllä minua kasvatettiin ihan tosissaan. Sen takia sainkin ADHD-diagnoosin vasta noin myöhään. Enkä siltikään ollut helppo lapsi, mutten minä sille itse mitään voinut.

Eikä vanhempia olisi yhtään auttanut se, että joku ääliö tulee valittamaan, kun nepsy-lapsella tulee kuppi täyteen ja kippaantuu nurin. Niistäkin tilanteista selvittiin. Eikä se lapsi todellakaan sitä tahallaan tee eikä noista tilanteista nauti. Päinvastoin. Moni autistilapsi haluaa kuolla ja toivoo, ettei olisi syntynytkään. Ihan vain siksi, kun kaikki on niin vaikeaa eikä mikään auta ja kukaan ei edes yritä ymmärtää miten hirveää se jatkuva kuormitus on. Ja vaikka lapsi oppisikin piilottamaan kaiken sisälleen, niin sisältä hän on rikki. Kun pitää olla kuin muutkin.

Hyvin sanottu joiltakin, että ihmiset voisivat arvostella ja tuomita vähemmän ja ymmärtää enemmän. Ihan mitä tahansa ei tarvitse ymmärtää loputtomiin, mutta sitä väsynyttä aikuista rääkyvän lapsen kanssa voisi edes joskus yrittää ymmärtää, ei suinkaan haukkua. Hän kuitenkin oli siellä kaupassa vain 10 minuuttia, ei koko päivää.

Päivämäärä:   9.11.24 22:35:27

Ihan oikeinhan vanhempi teki, kun ei antanut lapselle periksi vaan teki ostokset normaalisti. Jos olisi vienyt lapsen pois kaupasta rauhoittumaan, niin olisi nimen omaan palkinnut tuosta käytöksestä.
Ei se tietenkään kiva ole kiljumista kuunnella, mutta kyllä aikuisen ihmisen pitää sitä kestää.
(Mulla ei lapsia ole eikä tule.)

Lähettäjä: 'pdpddppjff 
Päivämäärä:   9.11.24 22:50:03

"Vanhemman tehtävä on sallia lapselle eri tunteet",tunteet voi sallia, mutta on eri asia minkälaisen tunteiden manifestaation sallii.

Mulla on 4 lasta, nyt jo osa aikuisia, että jotain kokemusta on. Toset oli villimpiä kuin toiset, mutta kyllä niistä kaikista pystyi kasvattamaan hyvin käyttäytyviä. Eikä ennen vanhaan lapsia "hakattu hiljaisesksi" (varmaan toki poikkeuksia) mutta lapsilta VAADITTIIN käytöstapoja. Oli säännöt ja rajat.

Mun ystävän tyttö on englantilainen, 11v, ja kerran kun kehuin häntä hyvistä käytöstavoista, hän vastasi:
"But of course, my parents wouldn´t accept any other kind of behavior!"

Ja vielä se, että ihmisen koko elämä on vaan NIIN paljon helpompaa jos jo kotona oppii käytöstavat. Silloin ei missään tilanteessa jännitä.

Lähettäjä: Viivi 
Päivämäärä:   9.11.24 22:57:12

Ottamatta kantaa aloittajan kertomaan tilanteeseen sen kummemmin, ihmettelen kuka enää tänä päivänä käy lasten kanssa ruokakaupassa, kun ne voi melkein missä vaan tilata kerättynä. Sen kun noutaa vaan kotiin. Toki ymmärrän, että ihan pienemmillä paikkakunnilla ei välttämättä noutomahdollisuutta ole. Meillä ei enää juurikaan käydä kaupassa. Noutotilaus tehdään lauantaiaamuun klo 9 ja jompi kumpi vanhemmista käy hakemassa. Niillä eväillä pärjää melkeinpä viikon. Joskus täytyy keskiviikkona/torstaina hakea vihanneksia / hedelmiä tai leipää lisää, mutta sen voi toinen vanhemmista tehdä töistä tullessa tai lapsen harrastuksen aikana kipaista kauppaan. Meillä noutotilaus maksaa 2,5-4,5 euroa ja sen maksan kyllä todella mielelläni jo ajansäästöstä, mikä tulee kun vaan hakee ruoat mukaan. Eikä tarvitse raahata väsyneitä lapsia kauppaan. Joskus on ihan kiva käydä itse kaupassa kiertämässä vaihtelun vuoksi ja toki lasten kanssa käydään kirppiksillä ja muissa kaupoissa, jotta oppivat olemaan ihmistenilmoilla, mutta ruokakauppaan en heitä mukaan ota.

Päivämäärä:   9.11.24 23:11:51

tuo en jaksa kävellä. itse hoin sitä varman 16v asti. oikeasti se tarkoitti kasvukipuja ja käveleminen, ihan jo liikkuminen teki kipeää. en osannut pienenä ilmaista asiaa oikein a vaihde jäi päälle. en jaksa kävellä. kun en enää päässyt sängystä ylös ja itkin kun piti liikkua äitini onnekai tajusi etä jotain pielessä. kasvoin ihan hirveää vauhtia. jostain syystä vieläkin kun lyön vaikka vasaralla sormeen, sattuu, snon etten jaksa kävellä. olen kai jotenkin vajaa.

Päivämäärä:   9.11.24 23:14:25

ostaa kerättynä? ihan kuin ikinä ei tulisi yllättäviä tilanteita ja täälläpäin keräilyaika on vuorokausi.

Päivämäärä:   9.11.24 23:15:46

Niin. Miksi käydä lasten kanssa yhtään missään kun ruuat voi tilata kotiin valmiina ja kauppakassitkin. Olisiko vaikka juuri sen takia että lapset oppisi?

Tai kyllä tiedän tenavan joka ei ollut elämänsä viitenä ensimmäisenä elinvuotenaan käynyt kaupassa. Koskaan ikinä missään kaupassa. 6-vuotiaana kun ekan kerran menee lähikauppaankin niin onhan se melkoinen paikka. Ja miksikö ei ollut käynyt? Bakteerikammoinen äiti ja isovanhemmat, joten tällä combolla homma saatiin jonkun aikaa pyöritettyä näin. Kunnes isi vei lapsen kauppaan kun lopulta kyllästyi..

Päivämäärä:   9.11.24 23:21:29

Voi jeesus . ja viiva. Lukutaito hukassa tai ainakin ymmärrys. Niiden lasten kanssa voi opetella kaupassa käyntiä virkeänä viikonloppuisin esim. vaateostoksilla, tavarataloissa yms. eikä raahata väsynyttä lasta päiväkodin jälkeen ruokaostoksille tekemään viikon ostoksia.

Kuten itse kirjoitin yllä, täydennystä voi tarvita, mutta sen yllättävän asian hakemiseen menee 2 minuuttia ja sen voi tehdä jompi kumpi vanhempi vaikka töistä tullessa. Tai illalla kun lapset on nukkumassa. Olen itse mm. lähtenyt joskus klo 21 kauppaan kun sain vauvan imetettyä ja nukkumaan. Oli ihanan rauhallista. Mies jäi tietysti kotiin nukkuvien lasten kanssa.

Päivämäärä:   9.11.24 23:23:37

Itsekin tilaan ja noudan kerralla 1,5 viikon ostokset.

Kappas vaan, silti saattaa tulla jotakin yllättävää ja useaan kertaan yllättävää ja joudun menemään kolmen lapsen kanssa kauppaan jotakin hakemaan, vaikka pitkälti koitan sitä välttää.
Kuten jo sanoin; ei kukaan suunnitellusti ja tarkoituksella niitä kakaroita sinne vie, varsinkaan väsyneinä tai nälkäisinä.

Päivämäärä:   9.11.24 23:27:18

Hauska olisi reissutuyöläisen vaimon jättää lapset yksin kotiin nukkumaan ja mennä itse ruokakauppaan. Tai yksinhuoltajan.

Niinpä. Kaikilla ei ole sama elämä ja tilanne kuin sinulla. Joidenkin on vaan pakko hoitaa asiat silloin kun ne on hoidettava ja jotkut hoitaa niinkin arkisen asian kuin ruokaostokset ihan livenä äppien sijaan. Mutta mitäpä näistä. Onneksi Viivin sädekehä kiiltää.

Lähettäjä: Äiti 
Päivämäärä:   9.11.24 23:38:15

”Entäs oi kaikkitietävä äiti se lapsi kiukutteleekin, koska haluaa pois kaupasta?”

Tuon kaikkitietävän keksit ihan omasta päästäsi. :D Mutta vastaan. Toinen niistä kerroista jolloin kannoin sen kirkuvan lapsen kaupasta ulos, päättyi tosiaan niin ettei ostoksille päästy sinä iltana ja ruokana oli sitten kaurapuuroa. Siitä tietysti valittivat molemmat, mutta vastasin vsin, että jos haluatte parempaa ruokaa niin siellä kaupassa ollaan ihmisiksi.

Kuten sanoin. Syy-seuraussuhde niin ne käytöstavat löytyvät. Toki tämä ei päde nepsylapsiin. Heidän vanhemmilleen tsemppiä!

Päivämäärä:   9.11.24 23:39:11

- kyllä kiiltää, hyvä kun huomasit. Tarvitsetko aurinkolasit?

Edelleen, niitä yllättäviä ostoksia ei voi tulla joka viikko tai edes välttämättä joka kuukausi. Meillä voi seuraavaan päivän noudon varata klo 23.59 asti. Välillä olen esim. klo 21 alkanut katsoa, että onko seuraavaksi päiväksi vapaata noutoaikaa. Yleensä on ollut, pl. juhlapyhien aika. Mutta ihan vapaasti saatte lapsenne ottaa vaikka 3 tunniksi kiertämään kauppaa arki-iltana. Mua ei haittaa, kun en siellä itse todennäköisesti ole kuuntelemassa. Ja tiedoksi, mun mies tekee reissutyötä Ruotsiin ja välillä P-Amerikkaan. Esimies on kanadalainen, joten yleensä miehen työpäivä on 12 tuntia, kun ensin tekee sen normi 8-16 ja sitten alkaa aikaeron vuoksi hoitamaan asioita rapakon taakse. Mutta kuten viiva itsekin totesit, kaikilla ei ole minun elämäni, vaan heillä on aikaa olla lasten kanssa siellä kaupassa. Mulla ei ole.

Päivämäärä:   9.11.24 23:44:28

Elämä on juuri sellaista kun siitä tekee. Jos ei lasten kanssa voi käydä ruokakaupassa, niin sitten siellä ei käydä. Toiset voi käydä. Ja se kaikille suotakoon.

Minunkin mieheni on astronautti ja sirkushilpetööri.

Päivämäärä:   9.11.24 23:50:16

Ihmiset on opetettu hyökkäämään toisten kimppuun. Empatia ja ymmärrys on kuollut.

Tämä: "Lähettäjä.
JOSKUS VOISI EDES YRITTÄÄ YMMÄRTÄÄ Toiselfakin näkökulmalta.
Päivämäärä9.11.24 18:12:59

Ei ne kaikki lapset terveitä ole ja joskus on pakko tehdä kauppakäynti se spessu mukana.
anteeksi kaikille.

Päivämäärä:   9.11.24 23:54:42

Minua ei vain kiinnosta kenenkään mielipide. Hoidan vain hommani. Joskus kyllä nauratti kun kalaksi pukeurunut lapsi rupesi sätkimään. Minä otin syliin ja vein pois: paheksuvia katseita. Annoin lapsen miehelle, ja ai ai oi oi kun oli vuoden isä kyseessä, ja varmaan on ensimmäinen lapsikin kyseessä! No ei ollut mutta silti isä vei.

Lähettäjä: 3uj3 
Päivämäärä:   10.11.24 00:51:02

Hirveän hyvähän heidän on arvostella, joilla tosiaan on se mies joka lasta hoitaa niin itse voitte käydä 2 minuutissa kaupassa hakemassa unohtuneen omenan.

Mutta kaikki eivät noin onnekkaita ole. Joillakin kauppaan on pidempi matka niin, että kauppareissu kestää kauemmin kuin kaksi minuuttia. Ja jotkut ovat jääneet leskeksi lapsen ollessa vuoden. Eipä siinä kauppareissun aikana käydä haudalla itkemässä, että oisit nyt täällä vahtimassa kersaas että mä pääsen kahdeksi minuutiksi kauppaan.

Ja ihan joka paikassa ei edes ole mitään ostosten keruuta tai kotiinkuljetusta. Hyvähän sieltä kaupungista on huudella, kun ei ymmärrä, että kaupungin ulkopuolellakin asuu ihmisiä.

Äitini asuinpaikkakunnalla tuo on mahdollista tasan yhdessä ruokakaupassa, ja se on koko paikkakunnan kallein ruokakauppa. Eikä kaikki ole niin rikkaita, että heillä olisi varaa maksaa 10 euroa keruusta tai kotiinkuljetuksesta tai ylipäätään ostella mitä tahansa mistä tahansa. Moni oikeasti miettii, mihin rahat riittää.

Koettakaa te sädekehäänne kuristuvat ymmärtää se, että vaikka teillä onkin ties mitä ja ketä ja rahaa tulvii ikkunoista ja lapsetkin on auringonsäteitä, niin kaikilla ei noin ole. Te tuskin edes osaisitte kasvattaa nepsy-lasta tai pärjäisi päivääkään yksinhuoltajana.

T: Lapseton vela

Lähettäjä: Lapsellinen 
Päivämäärä:   10.11.24 00:57:38

Ihan samaa olen joskus ihmetellyt.
Voin kertoa että omat lapseni eivät koskaan ole kaupassa huutaneet.
Ei niitä lapsia väsyneinä eikä nälkäisinä kauppaan viedä.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   10.11.24 08:04:10

"tuo en jaksa kävellä. itse hoin sitä varman 16v asti. oikeasti se tarkoitti kasvukipuja ja käveleminen, ihan jo liikkuminen teki kipeää."

Suurin osa lapsista kuitenkin sanoo ettei jaksa kävellä silloin kun ei vaan huvita kävellä, koska se ei ole riittävän mielenkiintoista. Just eilen olin 3 v. ylivilkkaan veljenpojan kanssa ulkoilemassa ja syömässä, ja muksu alkoi valittaa ettei jaksa kävellä ravintolasta kotipihalle (n. 500 m), mutta pihaan päästyä pyrähti juoksuun ja riehui leikkipaikalla vielä pari tuntia, sitten sisälle ja riehuminen jatkui vaan ilman mitään väsymisen tai kivun merkkejä.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   10.11.24 08:12:42

Täällä kehitysvammaisen äiti, heippa.
Vein lapsen autoon huutavana möykkynä, pari kertaa haalarin vetoketjusta kantaen, kuin urheilukassia.
Kerran tuli viisasteleva mies neuvomaankin lasten kasvatuksellisesta osaamisestani, kehoitin häntäkin vain panostamaan laadukkaisiin haalareihin ja pitämään …olin kuulemma törkeä.

Yksikään kauppareissu ei ole ollut niin elintärkeä, että se pitää sillä siunaamalla hoitaa loppuun.
Lapsi autoon, kotiin ja vaikka parin tunnin kuluttua uusi yritys.

Päivämäärä:   10.11.24 08:17:27

Kaupan työntekijä täällä hei.
Meitä ei tarvitse sääliä, tuollainen koko ostosreissun läpi huutaminen on tosi harvinaista. Ja maailmaan mahtuu ääntä, on ne sitten es- pärinöisssä olevia teinejä, kännisiä keski- ikäisiä tai huutavia tenavia, kaikkia kohtaan kaupassa mutta suurin osa on ihan hyvin käyttäytyviä. Enemmän minua ärsyttävät mainoskuulutukset joita kuuntelen sen 8h päivässä. Ja joululaulut tulee korvista ulos jo marraskuun lopussa...

Lähettäjä: luetunymmärrys 
Päivämäärä:   10.11.24 08:38:35

"En ihmettele, ellei vanhemmalla enää ajatus kulje. "

Siellä jonkun muun äidin pää oli tyhjä, ei tämän raivarilapsen äidin. (Tai ehkä hänenkin)

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   10.11.24 09:04:01

Jännä seurata vastauksia. Perseilyä siedetään muka jonkin diagnoosin vuoksi. Ei pidä sietää. Jos pentua ei saa hiljaiseksi, niin toinen vanhemmista sen raivoajan kanssa ulos. Pois häiriköimästä.

Päivämäärä:   10.11.24 09:12:26

Ihan mahtavia nämä whatsboutismit! Siis huutavan lapsen kanssa kaupassa olevan äidin on pakko olla yh, lapsen nepsy ja tukiverkoston olematon. No jatketaan leikkiä: entä jos huutamista kuunnelleista joku kärsi misofoniasta, toinen oli juuri haudannut rakkaansa ja yritti selvitä kauppareissusta ja kolmannen kaikki lapset ovat nepsyjä ja hän yritti pitää oman katraansa kurissa?

Kyllä se kuulkaas joskus on vain niin, että lapset ovat yksinkertaisesti kurittomia ja vanhemmat velttoja kasvattajia. Nyt jälkikäteen harmittaa eniten, etten katsonut, oliko tällä vanhemmalla napit korvissa, nimittäin ei kai kukaan muuten voi kuunnella lähietäisyydeltä tuommoista korvia huumaavaa kakofoniaa, mitä kaupan kaikuminen vielä oikein vahvisti.

Päivämäärä:   10.11.24 09:18:11

Mikä on vela? Jotkut sanoo ettei alle 10v saa jättää yksin ja valvomatta.... mä olin jo 5-vuotiaana kavereiden kanssa ympäri kyliä ja 7v tulin aina koulusta yksin kotiin, ensin piti kävellä koulusta se vajaa km juna-asemalle, matkustaa puoli tuntia junassa ja taas kävellä sen kilometrin juna-asemalta kotiin. Nemas problemas.
On tää maailma hulluksi tullut. Lapsilla ei ole mitään rajoja käyttäytymysessä ja toisaalta ne ei saa tehdä mitään yksin. Merkillistä.

Päivämäärä:   10.11.24 09:18:48

"Lapsi saattaa olla autisti tai muu nepsy ja voit uskoa, että vanhemmille tuo on paljon kamalampaa kuin ulkupuolisille."

Nykyään vedetään heti nepsykortti esiin kun kakara ei käyttäydy. Tän ajan muotia. Ysärillä oli vaan kiukuttelevia huonosti kasvatettuja lapsia mut joka toiselle ei kuviteltu kirjaindiagnoosia ja annettu erivapauksia olla häirikkö.

Päivämäärä:   10.11.24 09:28:35

Onko aloittaja joku nepsy purjo, kun on noin herkkä?

Päivämäärä:   10.11.24 09:38:11

En ole "nepsy purjo", mikä se sitten lieneekään, vaan ihan tavallinen keski-ikää lähestyvä henkilö, joka inhoaa ylimääräistä meteliä ja arvostaa hyviä käytöstapoja.

Päivämäärä:   10.11.24 09:40:20

Nykyään joka toinen aikuinenkin on autismi-piirteinen kuuloherkkis, että vaikeeta on kaikilla.

Päivämäärä:   10.11.24 09:50:35

”En ole "nepsy purjo", mikä se sitten lieneekään, vaan ihan tavallinen keski-ikää lähestyvä henkilö, joka inhoaa ylimääräistä meteliä ja arvostaa hyviä käytöstapoja”

Joku herkkyys kuitenkin, kun 10min meteli aiheuttaa tuollaista. Normaalit ja terveet kestää hyvin.

Päivämäärä:   10.11.24 10:01:47

No sitten meitä "nepsy purjoja" oli siellä kaupassa melko paljon. :) Kuten jo aloituksessa sanoin, niin melko lailla kaikki kaupassa olijat vaikuttivat tilanteeseen ihan kypsiltä. Huuto oli niin kovaa.

Päivämäärä:   10.11.24 10:08:29

Hah, jos lapsen olisi nostanut kärryyn, Suomi olisi lihonut. Kyllä se väsyneenä käveleminen on se ainoa oikea tapa liikkua. Lapsi tottuu liikkumaan omin voimin ja oppii rakastamaan hyötyliikuntaa.

Päivämäärä:   10.11.24 11:27:10

"Bink satuilee, ei kenenkään 3 vuotias enää ostoskärryissä istu. Johan ne on kävellyt 2 vuotta. Painorajakin ylittyy suurimmalla osalla. Ne on yleensä tehty max 10-15 kg painoisille."

No todellakin istuu. Oma painaa 12kg. Hyvin mahtuu vielä ja kaupasta pääsee nopeammin ulos, kun ei tarvitse koko ajan hoputtaa kävelemään ja repiä pois hyllyiltä lääppimästä kaikkea.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   10.11.24 11:46:30

sitten meitä "nepsy purjoja" oli siellä kaupassa melko paljon. :) Kuten jo aloituksessa sanoin, niin melko lailla kaikki kaupassa olijat vaikuttivat tilanteeseen ihan kypsiltä.

^ Niin. No voi voi. Aikuisina ihmisinä te kuitenkin tiedätte että voi olla paljon syitä siihen miksi lapsi huutaa, ja vaikka teillä on sen takia hetken epämukavaa ja harmittaa, tilanne päättyy pian ja voitte poistua kaupasta hiljaiseen hyvätapaiseen kotiinne. Voitte poistua vaikka hetikin jos korvia noin särkee.

Tällaista asennetta sanotaan aikuisuudeksi. Huutavan lapsen äidin (taatusti ei ollut isä, koska häntä ymmärrettäisiin erinomaisen hyvin ja vuoden isä -palkinto olisi tyrkyllä kun niin upeasti vetää vaikka lapsi kiukuttelee...) arvostelu netissä tietämättä miksi hän ei nyt voinut toimia toisin, ei ole kovin aikuismaista vaan käytöksenä lähempänä sen kiukuttelevan lapsen huutoa.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   10.11.24 12:07:29

Nykypäivänä on semmonen kätevä vaihtoehto melkein joka kaupassa, että ne ostokset voi tilata valmiiksi kerättynä ja käydä nappaamassa vaan mukaan. Ei tartte raahata sitä nepsylasta mukaan sinne kauppaan. Itselläni ei ole lapsia mutta jotenkin hämmennyn aina, kun sanotaan, että se oma kullanmuru ei osaa käyttäytyä koska nepsy. Eikö nekin lapset opi käytöstapoja, kun ne opetellaan?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   10.11.24 12:10:48

Myös se nepsyaikuinen, jonka päivän pilaa lapsen kiukuttelu jota joutuu hetken kuuntelemaan, voi tilata ruokansa kotiin.

Lähettäjä: Huolissaan 
Päivämäärä:   10.11.24 12:15:46

"No todellakin istuu. Oma painaa 12kg. Hyvin mahtuu vielä ja kaupasta pääsee nopeammin ulos, kun ei tarvitse koko ajan hoputtaa kävelemään ja repiä pois hyllyiltä lääppimästä kaikkea"

Anna sille ruokaa.

Onko tutkittu miksi on niin pieni?

Päivämäärä:   10.11.24 12:15:51

Julkisilla paikoilla saattaa kohdata vaikka ja mitä. Jos ei näitä kestä, niin kannattaa tosiaan käyttää keräyspalvelua.

Päivämäärä:   10.11.24 12:18:58

Eihän kukaan pieni lapsi osaa valmiiksi käyttäytyä, ne vasta opettelee. Mutta hötöläisen mielestä lasten on osattava heti toimia ja olla kuin aikuinen tai sitä ei ole kasvatettu.

Lähettäjä: Nimetön 
Päivämäärä:   10.11.24 12:34:15

Minulla on autismin kirjoilla oleva pieni poika. Hän ei tosin raivoa kaupassa (koska kahden perus toimistotyöaikaa tekevän aikuisen perheessä kauppakäynnit onnistuvat tarvittaessa ilman lasta).

Jos jotain olen autistisen lapsen vanhempana oppinut, on että vähänpä tiesin ja älä koskaan tuomitse, jos et tiedä perheen tilannetta. Minäkin kuvittelin tietäväni yhtä jos toista lasten kasvatuksesta, ennen kuin sain omia. Vähänpä tiesin.

Minun autistipoikani muuten painaa 16 kg kuusivuotiaana, kun joku täällä alkoi lasten painosta viisastella. Lapsella on autismiin liittyviä syömisen haasteita.

Toinen mitä me autistien vanhemmat lopulta myös usein opimme on vetäytyminen ja erakoituminen. Arki on niin työlästä ja haastavaa, kaikkesi teet, mutta ympäristön tietäväisiltä saat aina tuomitsevaa palautetta. Ei sitä lopulta enää jaksa.

Kiitos kaikille niille, jotka osoititte ymmärrystä tässä keskustelussa! <3

Päivämäärä:   10.11.24 12:38:26

No se lapsi saattaa vaikka avata ne auton ovet ja lähteä tallustamaan tielle. Vaikka ne laittaisit lukkoon, lapsi kiskoo kyllä meillä oven nappulan ylös ja saa oven näin auki. Voi myös vetäistä käsijarrun pois ja kas auto viilettää johonkin jos alamäkeen parkkeerattu.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   10.11.24 12:49:11

Parahin hedari

itsekin ääniherkästä migreenistä kärsivänä ja joulumusiikista ärtyvänä suosittelen lämpimimmin Howard Leigh Quiet -korvatulppia.

- edulliset, noin 4 euroa per pari
- silikonia, voi pestä
- voi työntää korvaan yhdellä kädellä helposti kokonaan tai osittain
- helppo poistaa reunasta vetämällä
- melko mukavat myös nukkuessa
- mukana taskuun kuin taskuun mahtuva muovikotelo, jossa vyölenkki, taskuhaka, ja napinläpeen tai renkaaseen tms. pujotettava lenkki

Olen itse ostanut kolmet: työhousuihin, yöpöydän laatikkoon ja takin taskuun.

Päivämäärä:   10.11.24 12:54:22

No, pikkulapset nyt saattavat saada joskus näitä raivareita, myös hyvinkasvatetut lapset. Se kuuluu siihen ikään. Mutta se, minkä olen huomannut julkisilla paikoilla, on kyllä jonkinlainen lasten käytöksen muuttuminen. Monet lapset huutavat koko ajan. Eivät siis välttämättä vihaisina, mutta huutavat. He eivät usein huuda edes mitään sanoja, vaan päästävät sellaista mieletöntä mölinää, kirkumista, rääkymistä. Aivan korviin sattuu. Ja tämä täti pitää sitä hyvin huolestuttavana, ei siksi, että tädin korviin sattuu, vaan siksi ettei tuollainen ole ihan normaalia käytöstä kun kyse on sen verran isoista lapsista ettei tuollainen pelkkä jatkuva mölinä enää kuuluisi siihen kehitysvaiheeseen. Näitä on sen verran paljon, että tuskin ovat kaikki erityislapsiakaan.

Tuleeko tämä sitten siitä, että lasten kanssa ei enää puhuta vaan niille lyödään eteen joku älylaite möykkäämään suunnilleen vauvaikäisestä asti. Sieltähän se älytön huuto ja mäihä opitaan.

Päivämäärä:   10.11.24 13:14:48

Täällä kunnassa missä asun, ei ole missään kaupassa keräilypalvelua. Lähin taitaa olla kaupungissa ja sinne on matkaa yli 100 km. Sehän on kätevä hakea kerätty ostoskassi sieltä töiden jälkeen! Monilla eteläsuomen kaupunkilaisilla unohtuu usein se fakta, että elämää on muuallakin kuin etelässä ja kaupungeissa, kaikkialla ei ole samoja palveluja kuin siellä.

Mutta tosiaan. Jos on noin autismi-piirteinen kuuloherkkis aikuinen, miksi et itse tilaa niitä ruokia valmiiksi kerättynä? Ei tarvitse rasittua mistään, kun on niin rankkaa.

Lähettäjä: eoooeeo 
Päivämäärä:   10.11.24 14:17:48

Hedari:
Tuo äitihän ei ollut veltto kasvattaja vaan nimenomaan oli määrätietoinen eikä antanut kiukuttelevalle lapselle periksi ja hoiti kauppareissun ripeästi läpi lapsen kiukuttelusta huolimatta.

"Jos pentua ei saa hiljaiseksi, niin toinen vanhemmista sen raivoajan kanssa ulos."

Aloittajan kertomalla vanhemmalla ei tainnut olla sitä toista vanhempaa autossa odottelemassa tai kaupassa mukana? Sen takiahan hän lapsen kauppaan mukanaan raahasi.

Ai että nämä viisastelijat "Toinen vanhemmista sitten sitä ja tätä". Kun ei ole sitä toista vanhempaa joko ollenkaan olemassakaan tai sitten se toinen vanhemmista ei ole paikalla. Se voi olla vaikka toisella paikkakunnalla, toisessa maassa, sairalassa, töissä... Jossain ihan muualla kuin siellä kaupassa tai autossa odottamassa, että hänet voisi pyytää viemään lapsen ulos kaupasta.

Jos aloituksen tilanteessa olisi ollut se toinen vanhempi mukana, niin tuskin lasta olisi kiskottu kauppaan vaan lapsi olisi saanut jäädä autoon odottelemaan sen toisen vanhemman kanssa.

Eikä mikään diagnoosi tarkoita sitä, että mitä tahansa pitää tai kuuluu sietää. Vaan sitä, että sen perusteella voisi yrittää ymmärtää, ettei se lapsi välttämättä huonon kasvatuksen vuoksi kiukuttele ja ole mahdoton. Sietäminen ja ymmärtäminen on kaksi aivan eri asiaa.

Ja vaikka se niin oudolta kuulostakin, että kauppareissu on pakko tehdä juuri tuolloin eikä vasta ylihuomenna tai parin tunnin päästä, niin joillakin oikeasti on se tilanne, ettei voi siirtää kauppareissua loputtomiin tai ei voi noutaa tai tilata kaikkea kotiin kun huvittaa. Eihän tuota palvelua ole edes joka paikkakunnalla tarjolla! Ja moni kauppa toimittaa ostokset vain X kilometrin säteellä kaupasta, ja jotkut asuvat kauempana.

En todellakaan ymmärrä noita kitisijöitä, joiden elämä on pilalla siksi, että joku lapsi rääkyy kaupassa 10 minuuttia. Teillä on kuitenkin 23 h 50 minuuttia senkin vuorokauden aikana muutakin kuunneltavaa, joten kannattaisiko teidänkin opetella näkemään asioita oman napanne ulkopuolelta? Tai vaikka pysyä kotona tai käyttää kuulosuojaimia?

"Siis huutavan lapsen kanssa kaupassa olevan äidin on pakko olla yh, lapsen nepsy ja tukiverkoston olematon."

Ei ole pakko olla, mutta jos on, niin silloin voisi yrittää ymmärtää sitä joka tuollaisessa tilanteessa on eikä vain arvostella sitä, että yrittää kaikesta huolimatta selvitä. Vaikka ihannemaailmassa lapset on sitä ja tätä ja kaikki menee aina täydellisesti, niin reaalimaailmassa joskus asiat menee päin hemmettiä ja välillä tulee mutkia matkaan.

"No jatketaan leikkiä: entä jos huutamista kuunnelleista joku kärsi misofoniasta, toinen oli juuri haudannut rakkaansa ja yritti selvitä kauppareissusta ja kolmannen kaikki lapset ovat nepsyjä ja hän yritti pitää oman katraansa kurissa?"

Onko se yksittäisen asiakkaan vika, että kaupassa on joku, joka ei normaalia elämää kestä? Misofoonikko ja rakkaansa haudannut voisivat laittaa korvatulpat tai vastamelukuulokkeet. Tai pysyä kotonaan ja tilata ostokset kotiinkuljetuksella, ei heidän ole pakko mennä kaupaan. Jos täällä käsketään kiukuttelevan lapsen kanssa kaupassa käyvän tehdä noin, niin miksi ilman lapsia olevien ei sitten tarvitsisi? Miksi et aloittaja itse pysynyt kotona ja tilannut ostoksia kotiinkuljetuksella? Miksi sinä menit kauppaan, jos et muiden olemassaoloa kestä? Kolmen nepsyn vanhempi yleensä saa vertaistukea tuollaisesta rääkyvästä lapsesta jos oma katras pysyy sentään jotenkin kurissa eikä jokaista tarvitse vetää perässä.

Täällä on moni neuvonut, että jos lapsi kiukuttelee kaupassa niin tilaa ostokset kotiin tai nouda kerättynä. Miksi ette sitten itse noudata sitä neuvoa, jos ette kestä sitä, että kaupassa on samanaikaisesti muitakin asiakkaita ja saattaa kuulua jotain ääniäkin? Aloittajan nyt ainakin pitäisi ensimmäisenä pysyä kotonaan eikä enää koskaan mennä mihinkään, missä on on muita ihmisiä.

Lähettäjä: Dch 
Päivämäärä:   10.11.24 14:30:45

"Oletteko koskaan nähneet vaikka Ranskassa tai Italiassa lapsen käyttäytyvän noin?"

Joo kyllä olen nähnyt. Ja seuraavaksi olen nähnyt kun vanhempi läimäisee kädellä päähän ja ja ärähtää omalla kielellään että turpa kiinni. Kyllähän se hiljenee ja itkua pidätellen lammasmaisena sitten tekee mitä sanotaan.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.11.24 15:42:53

Lähettäjä: :)
Päivämäärä: 10.11.24 12:10:48

Myös se nepsyaikuinen, jonka päivän pilaa lapsen kiukuttelu jota joutuu hetken kuuntelemaan, voi tilata ruokansa kotiin.

Olitpa nokkela, nepsylapsen vanhemman olisi helpompi tilata ruoat kotiin kuin muiden.

Dch; Teepä suomessa tuo niin oot käräjillä;) Vaikkakin suotavaa olisi monelle.

Päivämäärä:   10.11.24 15:51:33

Italialaiset varsinkin ovat kamalia kiljukauloja. Joskus olen joutunut kylpylän porealtaassa ja saunassa kestämään sitä tolkutonta karjumista.

Päivämäärä:   10.11.24 15:52:12

Ja siis Italiassa se pitää vain kestää, mutta saisivat olla hiljempaa sitten täällä.

Päivämäärä:   10.11.24 15:56:20

Entisellä kaverillani on useita lapsia, ja varsinkin toisena syntynyt on aivan kamala marmattaja. Ja marmattamalla saa kaiken periksi. Aloituksen äiti on toiminut aivan oikein.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.