Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen lihonut, en onnistu laihduttamaan

Lähettäjä: ärsyttää olla iso 
Päivämäärä:   9.11.24 14:16:34

TLDR: Ärsyttää oma koko ja huono, tukkoinen olo. Olo ei parane vaikka järkevöitän ruokavaliota eikä vaa'an lukema hievahdakaan alaspäin. Koko ajan tekee mieli syödä ja syön, vaikka ei ole nälkä tai maha on jo täynnä.

Olkoot tämä sitten vaikka valitusketju tai vertaistukiketju samassa tilanteessa oleville.

Aiemmin hoikkana pysyminen oli helppoa. Sain syödä paljon ja pystyin syömään jopa höttöhiilariherkkujakin paljon kerralla lihomatta. Mutta tuolloin en syönyt koko ajan enkä liikaa. En myöskään syönyt höttöherkkuja jatkuvasti. Elämä ja syöminen oli tasapainossa.

Sitten jokin muuttui. Taisi olla koronapandemian alkua, eli joskus keväällä/kesällä 2020. Olin aina yksin kotona ja oli jopa tylsää. Kävin kaupassa 1-2 viikon välein, eli harvoin. Aloin ostaa herkkuja joka kerta. Jos en ostanut, niin ihmettelin, että miksi en. Karkkia, sipsiä, keksejä, mehua, limsaa, suklaata... Yleensä en ikinä juonut mehuja ja limsoja ja kaikkea muutakin meni todella harvoin.

Sitten siitä mässäämisestä tuli jokaviikonloppuista. Ja vähitellen päivittäistä! Aloin käydä taas kaupassa useammin ja ostelin isot määrät herkkuja. Ja myös söin sitten kerralla paljon herkkuja. Kiloja tuli muutama, mutta se ei siinä vaiheessa vielä kamalasti haitannut. Olo oli tönkkö ja tukkoinen, mutta ei se mitään. Kyllähän tämä tästä kun lakkaan mässäämästä ja järkevöitän ruokavalioni.

Kuitenkin pari vuotta sitten kesällä huomasin, että olo on koko ajan täysi ja tukkoinen, koskaan ei ole tyhjä maha -olo eikä minulla ole koskaan oikeasti nälkä. Aiempaan verrattuna söin enemmän ja liikaa. Enää ei olo ja kroppa "normalisoitunutkaan" kun olin päivän mässäämättä. Aiemminkin siis söin kerralla paljon niin ruokaa kuin herkkujakin, mutta vain kerran päivässä oikeasti ison annoksen ja loput sitten pieniä. Ei jatkuvaa napostelua, syömistä ja mussuttamista. Eikä varsinkaan herkkuja kuin joskus. Ei päivittäin tai edes viikottain.

Sitten söinkin monta kertaa päivässä ison annoksen. Söin ja napostelin koko ajan. Koko ajan päässä pyöri vain ruoka ja syöminen. Vaikka maha oli täynnä, ei ollut nälkä, niin silti teki mieli syödä. En enää syönyt vhh:sti, vaan söin aika hiilaripitoisesti. En edes pelkkää sokeria, vaan esim. kaurapuuroa pari kertaa päivässä tai 100 % ruisnäkkileipää. Koska se on hyvää.

Tätä on nyt jatkunut yli 2 vuotta, ja vaikka vuosi sitten tein ryhtiliikkeen ja järkevöitin ruokavaliota, niin missään se ei näy eikä tunnu. Saavutettu kilot on ja pysyy, eikä edelleenkään koskaan maha tunnu tyhjältä. Mutta silti tekee koko ajan mieli syödä. Vaikka olo olisi kylläinen!!

Aamulla juon tummapaahtokahvia punaisen maidon ja kerman kanssa. Loraus molempia, en tykkää jos niitä on liikaa. Tämä täyttää mahan eikä ole moneen tuntiin nälkä. Mutta silti Haluan Vain Syödä.

En käsitä.

Ja jos olen kotona, niin syön. Vaikka olen päättänyt, etten syö, niin silti syön. Ja jos olen muualla, esim. kaupungilla, niin siellähän on helppo mennä ostamaan jotain syötävää. Ja kaupan kautta kotiin.

Vaikka kuinka päätän, etten osta mitään höttöä, niin silti niitä vielä kotona on kun en viitsi roskiinkaan heittää, ja on aivan kamala sota itseni kanssa, etten syö niitä. Tai sitten saatan jopa ostaa niitä, koska miksipä ei.... Plääh.

Eilen päätin syödä vhh:sti. Aivan hirveää kidutusta, vaikka aiemmin vhh-ruokavalio oli nimenomaan se, mitä noudatin ja josta nautin 10 v ajan! Oli ihana olo kun söin hh:sti. Välillä hedelmiä, mutta ei viljoja tai lisättyä sokeria. Ja nyt henki lähtee, kun kiellän itseltäni leivät ja sokerikaakaot päiväksi.

Sen verran eilen repsahdin, että söin maustamatonta jugurttia sokeroidun mehukeiton kanssa. En halua syödä makeutusaineita, vaan ennemmin sokeria. Niin tein aiemminkin, kun noudatin vhh-ruokavaliota. Mehukeittoa ostin kuitenkin tooodella harvoin, eikä se silloin mitään haitannut.

Tänään aamulla ei olo kuitenkaan ollut yhtään sen parempi kuin eilen. Eilen tosiaan söin ruuaksi lihaa + kasviksia, välipalaksi ison annoksen "salaattia" eli raastettua porkkanaa ja kurkkua ja raejuustoa. Ja silti hirveä syömishimo vaikka maha ihan täynnä.

Miten ihmeessä saan itseni lopettamaan tämän tauottoman ruuan ajattelun ja syömisen? Vaikka olisin koko päivän menossa enkä syö koko aikaa, niin sitten kun palaan kotiin, niin napostelen, mussutan ja syön koko päivän edestä, vaikka maha olisi jo täynnä. En ahmi ja hotki. Vaan syön syön ja syön.

En ole sairaalloisen ylipainoinen. En ole kilojen kertymisen vuoksi sairas. BMI ei huuda punaisella.

Mutta koko kroppa on kasvanut niin, ettei vanhat vaatteet enää pariin vuoteen ole mahtunut päälle. Vaatekoko kasvanut kahdella, jos haluaa vaatteet, jotka ei kinnaa. Aiemmin ne kaksi kokoa pienemmät oli hyvät eikä kinnanneet.

Mutta koska ne vanhat vaatteet on laadukkaita ja hyviä ja pidän niistä, niin en haluaisi hankkiutua niistä eroon ja hommata uusia vaatteita tilalle. Olen jotain vaatteita jo joutunut uusimaan, että on jotain päällepantavaa, mutta enempää en halua hankkia, vaan haluan mahtua vanhoihin vaatteisiini.

Syynä raha. Ei ole varaa uusia koko vaatekaappia. Ja pidän vaatteistani, joten haluan käyttää niitä. Vielä suurempi syy on olo. Minulla on huono ja tukkoinen olo tämän kokoisena. En siis hyväksy uutta muotoani tai kokoani, koska minulla on huono olla. Haluan takaisin sen aiemman olon ja koon. En näytä hyvältä tämän kokoisena. Kolmantena syynä kasvanut vyötärönympärys. Olen suora ja omenalihavuuteen taipuvainen. Minulla siis kasvaa maha kun kiloja kertyy. Vyötäröni on jo nyt kapeimmasta kohdasta 78 cm ja navan alapuolelta 88 cm. 162-senttiselle aika isoja lukuja. Ja vaikka jumppaan keskivartaloa niin, etten ole huonoryhtinen, niin silti keskivartaloni on iso. Sisäelinten ympärillä ja vatsalihasten ulkopuolella on rehellistä rasvaa.

Vaikka välillä olenkin pari viikkoa aktiivinen, liikunnallinen enkä syö mitään höttöjä, niin vaa'an lukema ei hievahda mihinkään. Vaatteet ei istu päälle yhtään paremmin.

Tämä on outoa, koska aiemmin ero höttöisen ja höttövapaan ruokavalion välillä näkyi ja tuntui muutamassa päivässä. Mutta nyt on kroppa mennyt jumiin. Aiemmin myös liikunta oli mukavaa, mutta nyt liikunta on reilun 2 vuotta ollut aikamoista tuskaa. En vain enää pidä liikunnasta.

Aineenvaihdunta pitäisi kai toimia silti ihan ok? Hikoilen kyllä, ei ole ummetusta, kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkitys on kohdallaan tai jopa liian korkea, sillä TSH on viiterajan alapuolella 0,35 kun alaraja olisi 0,5. T4V on hyvä, 17,8.

Ärsyttää. Miten tämän tukkoisen olon saa laukaistua ja kropan olemaan "normaali"? Mistä tämä jatkuva ruokamelu = food noise oikein tulee, kun koko ajan vain on pakko syödä vaikka maha on täynnä eikä minulla ole nälkä? Vehnättömästi pyrin syömään, koska suvussa reumaa ja vehnä kipeyttää sormien nivelet ja turvottaa mahan ihan muumipalloksi. Alkoholia en käytä ollenkaan, ole käyttänyt 15 vuoteen ja sitäkin ennen todella vähän ja harvoin.

Vettä juon n. 2,5 l päivässä, eikä vedenjuontikaan tähän tauottomaan syömishimoon auta.

Mutta ihan koko ajan tekee mieli lähteä kauppaan ostamaan karkkia. En mene. Autottomana kaupassakänti on aina vähän operaatio, koska en asu minkään kaupan vieressä. Ihan hyvä homma sinänsä.

Ehkäpä suolistobakteerikanta on muuttunut? Miten sen saisi normalisoitua? Maitohappobakteereita otan joka aamu, niin olen tehnyt ainakin 10 vuotta valmistetta välillä vaihdellen. Mutta jotta saisin takaisin sen bakteeritasapainon, joka minulla oli aiemmin, niin mikä auttaisi?

Ja minulla ongelmana ei ole kylläisyyden muute. Vaan tuo jatkuva syömishimo siitäkin huolimatta, että MINULLA EI OLE YHTÄÄN NÄLKÄ JA VATSANI ON TÄYSI. Todella rasittavaa.

Kiitos että sain avautua. Jos et jaksanut lukea niin sitä ei tarvitse tulla kertomaan.

Re: Olen lihonut, en onnistu laihduttamaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.11.24 14:21:03

Insuliiniresistenssi on iskenyt kunnolla päälle. Solut huutaa nälkää ja sokeria, mutta ne ei pysty ottamaan sitä vastaan. Tuohon ainoa toimiva keino on todella tiukka keto ja pätkäpaasto.

Päivämäärä:   9.11.24 14:42:19

Tiukkaa ketoa en ole onnistunut kokeilemaan. Pitäisi kyllä. Eli pakko kai pakata johonkin laatikkoon kaikki ei-ketot ruoka-aineet ja viedä ne varastoon odottelemaan jotakuta, joka ne itselleen haluaa. Pari läheistä kaveria syö melko vhh:sti tai gluteenittomasti tai viljattomasti, joten heille en voi noita antaa.

Aamulla en tosiaan syö mitään, kun ei ole nälkä tuon kahvin jälkeen. Ja yöllä en mussuta. Eli tuon ajan ja helposti jonkun 3-4 tuntia tai pidempäänkin aamukahvin jälkeen olen syömättä. Eikä siltikään ole nälkä, mutta päivän menojen tai lounasravintolan aukioloaikojen perusteella on syötävä lounas. Ja jos en syö lounasta, kun olen esim. siellä ja täällä menossa, niin sitten tulee "mahakipunälkä" ja pakko ostaa esim. karjalanpiirakka. Kun en saa ostettua salaattia esim. salaattibuffetista, kun se on niin kallis... *huoh*. Ja allergian vuoksi moni valmissalaatti on pois laskuista. Joskus kuskasin mukanani välipalaomenaa. Miksihän luovuin siitä tavasta? Otanpa senkin takaisin käyttöön.

Olin unohtanut koko insuliiniresistenssin olemassaolon! Perehdynpä siihen ja koetan tehdä asialle jotain. Suvussani on monenlaista diabetesta molemmin puolin, enkä missään nimessä halua itse sairastua... Molemmat isoäidit ja äitini = D1, isä D2.

Eli nyt kauppaan ostamaan omenoita, höttöruuat pois kaapeista ja jotain pahanmakuista hammastahnaa, ettei todellakaan tee mieli syödä hammaspesun jälkeen ja hampaat on pestävä ajoissa. Onko suosituksia? Corsodyl joo, mutta sitä ei suositella huvikseen käytettäväksi, koska se aiheuttaa värjäytymiä hampaisiin.

Nyt olen muutaman kerran havahtunut suihkusta tultuani, että alan syödä iltapalaa, vaikka ennen suihkuun menoa söin iltapalan ja pesin hampaat!! Siis syön ihan huomaamattani. Vaikka muuten ei ole tietääkseni mitään muistikatkoksia ja tässä maailmassa olemisen kanssa ongelmia, niin jotenkin täysin huomaamatta silti haen keittiöstä ruokaa ja syön, ja tajuan sen vasta kun olen syömässä tai syönyt. Oikeasti. Siis miten tuo on mahdollista??

Nukun kai ihan riittävästi. Ja jos en nuku, niin silloin ongelmana ei ole karsea nälkä vaan huimaus ja väsymys. Eli siitäkään ei saa nyt apua tähän ongelmaan...

Lähettäjä: Kyllä pystyt 
Päivämäärä:   9.11.24 14:43:33

Mutta aamulla juot vaan kahvin?
Sanot että pärjäät sillä niin miksi teet noin en kyllä ymmärrä. Söisit kunnon aamiaisen. Tiedät kyllä varmaan mistä se koostuu vhh- ruokavaliossa. Aloittaisin siitä ja jatkaisin vhh voittoisesti.
Liikuntaa vaan lisää ja lihaskuntojumppaa.

Itse luulin kans että en pysty laihtumaan ja selittelin ne syyt itselleni kunnes kyllästyin selittelyihin ja päätin liikkua joka päivä. Syömiset kyllä osaan laittaa ruotuun kun vhh on se ainut tie minulla onneen sillä kevyttuotteita en syö enkä kasviöljyjä käytä. Sokeria en kaipaa onneksi. Onnistuin heti laihtumaan neljässä kuukaudessa 5 kiloa kun vaan sen päätin. Päätä sinäkin.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   9.11.24 14:48:50

Miten te laihduttajat voittw harrastaa liikuntaa laihduttaessa? Itselläni ei ainakaan ole voimaa ja laihdutti tai ei, on liikunnan jälkeen järkyttävä vatsaa repivä nälkä.
Terkuin uusi, mutta loppuelämän läski.

Päivämäärä:   9.11.24 15:03:07

Kyllä pystyt:
Kun ei tee aamulla mieli syödä mitään. En halua muuta kuin sen kermamaitokahvin.

Aiemmin aikuisenakin söin ihan kunnon aamiaisen, koska kuuluu. Mutta se oli aina sellaista pakkosyömistä. Kun tajusin, että voin aamulla juoda vain kahvin ja syödä vasta myöhemmin, oli parempi olo ja mieli.

Välillä olen syönytkin "oikean aamiaisen", esim. yöpyessäni jossain muualla kuin kotona tai kun joku asustele luonani, esim. eräs kaveri, joka tarvitsi tältä paikkakunnalta yöpaikkaa 3-15 päiväksi kerrallaan. Mutta aina se on jonkinlaista pakkosyömistä. En nauti "oikeasta aamiaisesta". En osaa sanoa miksi. Lapsena/nuorena söin aamiaisen ihan rutiininomaisesti ongelmitta, mutta kotona se oli usein jotain riisimuroja tai leipää. Ei ei terveellisen tapaistakaan.

Liikuntaa tulee jo siinä, että poistun kotoa autottomana. Joskus käyn lenkilläkin. Mutta en enää nauti liikunnasta, vaikka haluaisin sitä harrastaa. Kotona jumppaan jonkun verran ihan fyssarinkin ohjeiden mukaan, koska on pakko. En siis vain lösötä.

Söin kauan vhh:sti enkä himoinnut koko ajan ruokaa ja varsinkaan sokeria.

Nykyän kroppa huutaa koko ajan lisää ruokaa vaikka söisinkin vhh:sti enkä ole nälkäinen vaan kylläinen. Ja lisäksi kroppa huutaa hiilareita, vaikka ei ole nälkä ja olen kylläinen. Joku on mennyt vinksalleen.

Päätin joskus tehdä elämäntaparemontin. Vähensin hiilareita ja aloin fyysisen työn lisäksi joka päivä jumpata kropan läpi ja käydä lenkillä työpäivän jälkeen, kävely-hölkkää 30-90 minuuttia. Kropasta lähti löllöä/nestettä 5 kg yhden kuukauden aikana. Tuon jälkeen siirryinkin vhh ruokavaliolle.

Mutta nyt kroppa huutaa ruokaa ja hiilareita vaikka olen täynnä, ei ole nälkä, en todellakaan kituuta liian vähällä ruualla enkä himourheile. Enkä nauti liikunnasta. Tätä ihmettelen suuresti!! Välillä ehdotan kavereille, että mennään yhdessä liikkumaan, koska yksin se on niin perseestä.

Minä tosiaan aiemmin = nuorempana pudotin 5 kg kuussa kun siirryin "normaalilta" ruokavaliolta vhh:lle ja aloin liikkua enemmän. Enempää ei tarvinnut pudottaa. Eikä ne kilot tulleet takaisin ennen kuin nyt viime vuosina.

Ja kyllähän minä päätin tehdä muutoksen jo pari vuotta sitten. Mutta jostain syystä mikään ei muutu, vaikka muutoksen olen tehnytkin! En pienene eikä vaa'an lukema laske. Ei siis näköjään auta pelkkä päättäminen eikä muutoksen tekeminen.

Ehkä se on tämä ikä. Moni nainen on sanonut, että kun täyttää 43 vuotta, niin kroppaan humpsahtaa 10 kg jostain, vaikka mikään elintavoissa ei muutukaan. Ei enempää, mutta ei ne kilot mihinkään katoakaan.

Minulla nämä kilot kertyi liikunnan vähenemisen ja syömisen lisäämisen myötä, muttei ne katoa mihinkään, vaikka lisäsin liikuntaa ja vähensin syömisiä...

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   10.11.24 10:59:01

Mielenterveys? Haet herkkujen syömisellä lohdutusta johonkin asiaan mikä alitajunnassa vaivaa jollakin lailla?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   10.11.24 11:18:54

"Insuliiniresistenssi on iskenyt kunnolla päälle. Solut huutaa nälkää ja sokeria, mutta ne ei pysty ottamaan sitä vastaan. Tuohon ainoa toimiva keino on todella tiukka keto ja pätkäpaasto."

Tämä!
Lisäksi uni kuntoon. Olin vuosia samanlaisessa jumissa ja se poistui vasta, kun lisäsin yöunen määrän 8-9 tuntiin. Nyt keho toimii normaalisti.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   10.11.24 11:28:19

Mulle ei mikään muu tehoa kuin kova karppaus ja salilla juokseminen, tai sitten pätkäpaasto. Jälkimmäinen on paljon helpompi eikä rajoita ruokavaliota, joten käytän sitä. Samalla tulee mietittyä enemmän mitä syö, jotta paastotessa ei tulisi nälkä. Olen alkanut luonnostaan syödä koko ajan vähän paremmin ja kaapissa saa olla paljonkin ns. herkkuja, koska niitä ei tee koko ajan mieli.

Lisäksi syön magnesiumia, monivitamiinia, ja b kompleksia sekä kromia ja kaliumia. Niitä suositellaan ylipainoisille joilla verensokerin kanssa tuntuu olevan ongelmia, minulla ainakin ne auttaa ja läskiä on palanut ihmeen paljon ympäriltä. Vaatteista sen huomaa eikä tarvitse edes vaa'alla juosta.

Suosittelen kokeilemaan!

Päivämäärä:   10.11.24 11:35:24

Lisään vielä vinkkinä, että itsellä laihduttaessa paras ruokavalio on kasvispainotteinen ruokavalio, koska siinä on luonnostaan paljon enemmän kuitua, joka tasaa nälän tunnetta. Esim. eilen tein bolognese-pastaa, johon laitoin lihan sijaan mustapapuja ja linssejä. Illalla ei todellakaan tullut nälkä. Syön yleensä 9-17 välillä ja muun ajan pyrin paastoamaan.

Jos on esim. iltamenoja kuten nyt paljon pikkujouluja ja muuta, niin niinä päivinä en sitten paastoa. Siihen ei kuole eikä paaston vaikutukset lakkaa kuin yhdestä iskusta, kuten esim. karppauspiireissä pyritään luomaan mielikuvaa, että yksikin hairahdus pilaa kaiken. EI PILAA! :) Juuri olin taas pitemmän pätkän paastoamatta kunnes aloitin sen taas, ja yhtä helppoa on edelleen, eikä painoakaan tullut takaisin entisen kaltaisesti kuten olin olettanut.

Sokeria syön jonkin verran päivittäin, ja läskiä on lähtenyt silti. Reilusti. Avainsana on Paastoaminen, verensokeri saa olla riittävän kauan rauhassa ja muutenkin hormonitasapaino saa tasaantua ilman jatkuvaa rasitusta. Elimistö alkaa vähitellen käyttää saamaansa ravintoa fiksummin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.11.24 11:51:20

Et tarvitse mitän vhh:ta tai muutakaan erikoisruokavaliota. Sulla on yksinkertaisesti ruokarytmi päin persusta ja saat liikaa energiaa. Ala syömään aamulla terveellinen runsas aamupala, niin ei ole sitten myöhemmin kiljuva nälkä. Ja ala laskemaan kaloreita. Sokeriherkut, sipsit jne kokonaan pois.

Päivämäärä:   10.11.24 11:54:35

Runsas aamiainen on helpoin tapa saada päivän kalorit tappiin. Jos jo aamusta aloittaa reilulla syömisellä, niin iltaan mennessä on kaloreita kertynyt valtavasti liikaa. Ei aamuisin kannata syödä, jos ei ole nälkä.

Päivämäärä:   10.11.24 11:58:12

Sitä aamupalaa ei tarvitse syödä heti herättyään :) Vaan silloin, kun tulee nälkä. Itsekin odotan tunnin tai pari heräämisen jälkeen ja syön vasta sitten.

Mitä olen sivusta seurannut lihavia, niin todella moni juuri skippaa aamupalan. Sitten lounas onkin aivan valtava tai pahimmassa tapauksessa syödään vasta myöhään iltapäivällä joku järkkyrasvainen ateria ja päälle jotain munkkeja. Ei näin.

Päivämäärä:   10.11.24 11:58:55

Itsekin olen huomannut tuon runsaan aamiaisen olevan ihan vihoviimeisenä toimimaton ohje. Itse olen aamulla nälkäinen ja syön kyllä mielelläni vaikka kuinka. Mutta olen lounasaikaan ihan tasan yhtään nälkäinen, olinpa syönyt reilun aamupalan (sis. proteiini, kasvikset, marjat) tai jättänyt kokonaan syömättä. Jälkimmäisellä tavalla päivän kokonaiskalorit on kuitenkin helpompi pitää kurissa.

Päivämäärä:   10.11.24 11:59:02

Ja runsaalla en tarkoittanut sitä, että aamiaisessa pitäisi olla runsaasti kaloreita. Vaan sitä, että siinä on sopivassa suhteessa proteiinia, hiilaria, rasvaa ja kuituja, että nälkä ei tule heti sen jälkeen.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   10.11.24 11:59:44

Moni vastaaja näköjään ohittaa sen, että aloittaja ei syö koska on nälkä vaan syö jatkuvasti, vaikkei olekaan. Olet kovin pienillä ajoilla koettanut saada muutosta. Kropan tukkoisuus ei korjaannu yhdessä yössä, koska se ei ole yhdessä yössä tullutkaan. Nyt tarvitaan isosti itsekuria ja heti ekana pois kaikki juotava energia. Aloita siitä ja pikkuhiljaa karsit huonoja valintoja pois. Ja päätät, että hampaanpesun jälkeen ei syödä. Juot vaikka hiilihapollista vettä, koska se syöminen on nyt opeteltu tapa ja siitä pitää pikkuhiljaa päästä pois. Sokeri minimiin ihan kaikissa muodoissa.

Lähettäjä: samavene 
Päivämäärä:   10.11.24 12:32:40

Itsellä oli aivan sama; erona vain se, että ruoan sijalla oli alkoholi. Oli sata syytä, miksi piti heti aamusta ottaa siideri. Stressasi, stressi lieveni. Uskalsi lähteä ulos. Pystyi paremmin täyttämään Kelan lapun. Kykeni puhumaan puhelimessa. Siivosi, meikkasi ja kirjoitti paremmin. Veetutti vähemmän.

Reilu puoli vuotta sitten kyllästyin siihen jatkuvaan, monivuotiseen tissutteluun. Lopetin kerrasta. Mitään ihmeitä ei tapahtunut. Terveyteni on yhtä sysip*ska. Oloni on sama kuin ennen, tai surkeampi. En ole voimaantunut.

Kun tänään riideltiin miehen kanssa, ja mieleen, että nyt olisi syy ottaa taikajuomaa, en ottanut. En, vaikka parempi olo ja pienempi veetutus houkuttaisi. Minulle ei ole tässä lajissa kultaista keskitietä.

Ruoan kanssa on sikäli vielä hankalampaa, ettei syömistä voi lopettaakaan. Auttaisiko, jos osan herkuista jättää raa'asti pois ja sallii vaikka kolme lajia. Esim. sipsit pois, salmiakki tilalle. Sitten et kaupassa katselekaan aipaihyllyä.

Päivämäärä:   10.11.24 12:44:51

Ylempänä hyviä neuvoja. Sanoit että BMI ei ole sairaalloisen ylipainon puolella, mutta jos on yli 30, voit saada lääkäriltä reseptin laihdutuslääkkeeseen (semaglutidi eli Ozempic tai Rybelsus), joilla hyvä teho mm. food noiseen ja ahmimiseen, lisäksi paljon muitakin terveyshyötyjä, esim nyt tutkimusnäyttöä muistisairauksien ennaltaehkäisyssä. Elämäntapamuutoksen tueksi. Lääkkeet ovat turvallisia ja tehokkaita :) julkisuuden henkilöistä niiden avulla laihtunut esim Oprah, Elon Musk ja Kardashianit. Itse käytin Rybelsusta 6kk ajan, kun normaalipainooni nähden oli tullut 10kg liikaa ylimääräistä. Sain puolessa vuodessa painon normaaliksi ja on pysynyt siinä lääkkeen lopetuksen jälkeen.

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   10.11.24 13:38:23

Kirjoitit pitkän viestin, kuinka syöt koko ajan, joten miten voisit laihtua?
Loraus kermaa aamulla jne.

Laihtumiseen tarvitaan miinuskaloreita. Eli siihen ei sovi syöpöttely ja kerman litkiminen.

Tee ruokapäiväkirja ja laske kaikki mitä syöt. Jokainen kahvi, sokeri, kerma, vesilasi jne. Jokainen mikä menee suuhun lasketaan.

Sen jälkeen ala syömään aamulla puuro, smoothie tmv ja sen jälkeen syö 3-4 tunnin välein. Tee annokset vaikka etukäteen ja täytä vatsaa mielummin kasviksilla, jos tekee mieli vielä syödä lisää.

Ja liikuntahan lisää kulutusta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.11.24 14:10:56

"Olo ei parane vaikka järkevöitän ruokavaliota eikä vaa'an lukema hievahdakaan alaspäin."

"Koko ajan tekee mieli syödä ja syön, vaikka ei ole nälkä tai maha on jo täynnä."

No onpa kumma juttu, että paino ei laske, kun vetää ruokaa koko ajan ja ähkyyn. Mystistä suorastaan!

Siis sinä oikeasti ihmettelet, että paino ei laske, kun ruokamäärä on valtava?

Ja jos kerran ensin päätit olla syömättä ja sitten söitkin, se tarkoittaa, että teit uuden päätöksen eli muutit mielesi. Ihan itse sinä sitä kättäsi liikutat ja ruokaa lappaat, ei se päätös ole kenenkään muun etkä toimi tanssissa tahtosi vastaisesti.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   10.11.24 14:15:31

Laihtumiseen tarvitsee kaorivajeen. Aiemmin olet lihonut koko ajan, mutta nyt "ryhtiliikkeiden" ansiosta lihominen on pysähtynyt. Et kuitenkaan syö tarpeeksi vähän, että lähtisit laihtumaan.

Yleensä en kaloreiden laskemiseen kannusta, mutta tässä se voisi olla paikallaan.

Lähettäjä: Kyllä pystyt 
Päivämäärä:   10.11.24 14:19:07

Hiilihydraattien rajoitus on järkevintä. Sitä ei uskoisi ennen kuin kokeilee. Moni jankkaa tuota kalorien laskemistansa mutta ikävä kyllä se aiheuttaa vaan ahdistusta ja takaisinlihomista.
Suurin helpotus minulle oli se että kermaa, voita rasvaisia maitotuotteita käyttämällä onnistuu laihduttaminen oikein hyvin koska ne ovat vähähiilihydraattista.. Ei ole koskaan nälkä eikä ahdista.
Kilot hupenevat järkevään tahtiin.
Ja se ei ole mitään kermalla lotraamista vaikka tietämättömät yleistyvät vhh:n noin. Vhh: ssa tärkeätä on ravinteikas puhdas ruoka josta saa mahdollisimman paljon hyviä ravintoaineita. Sen voisi sanoa suosivan kasviksia, marjoja, pähkinöitä myöskin mutta ei niitäkään lotrata menemään kuinka paljon vaan.
Kannattaa ottaa selvää ennen kuin aloittaa. Oikeasti paneutua asiaan. Itse luin monta kirjaa aiheesta ja muiden kokemuksia.
Aloittaja tekee jotain radikaalisti väärin jos ei laihdu tai elimistössä on jotain vialla. Kilpparivaivat, vaihdevuodet , plus 40 ikä naisella ovat tekosyitä. Itse pystyin laihtumaan vaikka
kärsin noista vaivoista. Aloitan aamun " läträämällä" kermaa kinkku- pinaattimunakkaaseeni. Läträän siihen myös kurkkua ja tomaattia. Siinä on noin kolmannes päivän kaloreista ja sillä jaksaa kello yhteen asti ilman nälkää oivallisesti. Suosittelen kokeilemaan vaikka kuinka tuntuisi ettei aamulla pysty syömään. Niin minäkin luulin ja tungin kaurapuuroa itseeni väkisin. Parin tunnin päästä kamala nälkä ja leipää napaan. Kärsin kaikesta mahdollisesta vaivasta silloin kuten allergia, urtikaria, turvotus, hikoilu, hiustenlähtö, kaamosmasennus.. Nykyisin kaikki on paljon paremmin ja suolistokin toimii. Suoliston kunto on hyvin oleellinen tekijä ja kannattaa kokeilla vaikka kunnon antioksidanttikuuria ja hapankaalia, pakuriteetä, luonnon jogurttia yms.

Lähettäjä: Blj 
Päivämäärä:   10.11.24 14:38:34

Pätkäpaastossakin aamulla juodaan vain kahvi.

Koko ajan tekee mieli syödä, koska aivot ovat tottuneet siihen. Juo vihreää teetä, kun alkaa tehdä mieli ruokaa. Se auttaa. Ja jollei auta, rouskuta kasviksia, niissä ei ole niin paljon kaloreita.

Jos syöt "normaalisti", et laihdu, vaan paino pysyy samana.

Päivämäärä:   10.11.24 15:10:01

z
Mielenterveydessäni ei tietääkseni ole vikaa. En ole ahdistunut, masentunut tai loppuunpalanut. Syön, koska haluan ja tekee mieli, en siksi että on nälkä.

Jep:
Uni on kai ihan kunnossa. Olen vain jotenkin jäänyt koukkuun syömiseen. Syön, vaikka minulla ei ole edes nälkä.

Hmm:
Monivitamiinia, magnesiumia ja kaliumia (lääkärin suosituksesta) jo käytänkin. Joskus D-vitamiinia ja B12-vitamiinia. Sekä maitohappobakteereja. Välillä myös rautalisää, vaikka paremmin saan rautaa hemirautaisesta ruokavaliosta ja rauta-arvot on kunnossa. Ei mitään hyötyä. Minulle paremmin toimii lihapitoinen kuin kasvispitoinen ruokavalio. Olen kyllä kokeillut ja todennut paremmaksi näin.

--:
Ruokarytmi tosiaan on päin persusta ja ihmettelenkin, että miksi. Kun aiemmin ei ollut mitään ongelmaa pitää järkevää ruokailurytmiä yms., mutta nyt on aivan perseellään kaikki eikä muutosta parempaan tule, vaikka jo pari vuotta olen sitä yrittänyt. Eikä minulla ole kiljuva nälkä. Sehän tässä ongelmana onkin, kun MINULLA EI OLE NÄLKÄ JA SYÖN SIITÄ HUOLIMATTA VAIKKA OLEN KYLLÄINEN. Enkä tajua että miksi. Miksi syön, kun ei ole nälkä ja maha on täynnä ja olen kylläinen. Mihin minä sitä ruokaa oikein tarvitsen? Kroppa sitä kuitenkin koko ajan huutaa. Sokeriherkut, sipsit ym. olen jo jättänyt pois. Ei vaikutusta.

!:
Olen yrittänyt saada muutosta jo kaksi vuotta. Välillä saan itseni ruotuun kuukaudeksi, mutta mitään muutosta vaatteiden istuvuudessa, olossa tai vaa'an lukemassa ei ole tapahtunut. Se turhauttaa, koska aiemin muutos näkyi ja tuntui jonkin verran jo päivässä-parissa ja viikossa oli huomattava muutos olossa ja koossa. Hiilihappoja en siedä ollenkaan. Limsoistakin aina ravistan tai sekoitan hapot pois enkä niitä edes vuosikymmeniin juuri juonut, paitsi tänä ja viime vuonna. Lopetin limsojen juonninkin kokonaan jo kesällä. Mitään vissyä en todellakaan ole koskaan halunnut juoda. Mehua ostin vähän aikaa sitten tehdäkseni harsosääskille ansoja ja vähän siitä itsekin laimennettuna join. Muuten en ole mehujakaan ostanut aikoihin. En yleensäkään hirveästi ole juonut kaloreita, kyllä minä ne ihan syömällä olen kerryttänyt... Ja vaikka olenkin päättänyt, että enää en syö ja hampaidenpesun jälkeen en syö, niin yhtäkkiä huomaankin syöväni. En tajua miten on mahdollista, että ihan huomaamattani istun pöydän ääressä syömässä leipää ja kaakaota. Nyt en ole pariin päivään juonut kaakaotakaan yhtään. En tiedä, milloin ja miksi siitäkin tuli tapa. En siis ole koskaan tykännyt kaakaosta, mutta nyt muutaman vuoden aikana olen alkanut sitäkin juoda...

samavene:
Minä en edes syö ahdistukseen tai stressiin. Syön siksi että tekee mieli, vaikka ei edes ole nälkä. En siis voi selitellä tätä jatkuvaa syömistä sillä, että se helpottaisi oloa. Päinvastoin. Olo on huono kun syön liikaa, maha on täynnä ja silti syön hetken päästä lisää... Ja ihmetyttää tuokin, että vaikka en ole syönyt mitään tunteihin tai koko päivänä (paitsi sen aamukahvin), niin ei ole yhtään nälkä. Mutta miksi sitten syön? Yleensähän ihmiset lihovat siksi, että kylläisyyshormoneissa on vikaa ja koskaan ei tunne itseään kylläiseksi ja aina on nälkä. Minulla tilanne päinvastoin. Ja ne, joilla ei ole nälkä, eivät yleensä syö, ja ovat sitten hoikkia/laihoja. Miksi minä vain syön ja lihon vaikka ei ole nälkä? Alkoholia en ole juonut ollenkaan, joten se ei minulle kaloreita kerrytä. Ja en ole kaupasta nyt vähään aikaan ostanut mitään herkkuja. Olen kieltäytynyt ostamasta mitään, koska se on ainoa keino olla syömättä niitä kotona, kun niitä ei kotiini tule. Himo on karsea, mutta ei voi mitään.

.:
Bmi on normaalipainon rajoissa. Ruumiinrakenteeni on kuitenkin kapea, joten en ole massava, roteva tms. Enin osa kertyy keskivartaloon ja vyötärölihavuushan on se huonoin muoto. Ja tuskin mikään laihdutuslääke auttaisi, koska minulla ei ole ongelmana kylläisyyden puute vaan nimenomaan se, että olen aina kylläinen, koskaan ei ole nälkä, ja syön silti ja kroppa haluaa ruokaa, vaikka ei ole nälkä ja maha on jo täynnä.

Tupsu:
Syön, vaikka ei ole nälkä. Tiedän syöväni liikaa, koska syön vaikka ei ole nälkä ja syön vaikka maha on täynnä ja olen kylläinen. Ei minun tarvitse laskea kaloreita tietääkseni, että syön liikaa ja siksi lihon. Ongelma on se, että syön vaikka ei ole nälkä ja ihmettelen, että mistä se johtuu, ettei ole nälkä vaikken tuntikausiin mitään syö ja kroppa silti koko ajan huutaa lisää ruokaa vaikka olisin juuri syönyt ja maha on täynnä. Enkä minä mitenkään litki kermaa, kun laitan sitä pienen lorauksen aamukahviin. Keittimen mukaan 4 kuppia ja sen juon kerralla isosta mukista, pieni loraus punaista maitoa ja kermaa, ei mitään lotrausta. Kahvia juon vain kerran päivässä. Ruuanlaitossa käytän kermaa todella harvoin. Aamulla ei tee mieli syödä mitään muuta kuin juoda se kahvi. Kuten jo kerroin, niin välillä syön oikean aamiaisen ja siitä tulee entistä karseampi olo, kun menen ihan ähkyyn. Ja silti syön koko päivän vaikka missään vaiheessa ei tule nälkä. Ei edes silloin, kun olen 5 tuntia koko ajan jaloillani menossa ja sen ajan syömättä, ehkä vettä juon pullosta välillä.

...:
En ihmettele sitä, miksi paino ei laske kun syön liikaa. Ihmettelen sitä, että miksi syön koko ajan ja liikaa, vaikka minulla ei ole nälkä tai olisin kylläinen. Ihmettelen sitäkin, että miksi minulla ei koskaan ole nälkä, vaikken olisikaan tuntikausiin mitään syönyt ja olen koko päivän ollut liikkeellä.

A:
Syön edelleen liikaa, liian paljon ja liian usein. Syön, vaikka ei ole nälkä. Syön, vaikka olen kylläinen. Enkä tajua miksi kroppa sitä ruokaa huutaa. Enkä ymmärrä sitäkään, miten ihmeessä minä vain syön ihan huomaamattani. Miten se on mahdollista, että ei ole aikomustakaan syödä ja sitten huomaan taas syöväni? En tietääkseni ole mitenkään psykoosissa tai dissosioi (vai mikä se sana on) vaan olen tietääkseni ihan tässä maailmassa. Kuitenkaan en huomaamattani ole ostanut kaupasta mitään, mitä ei ollut tarkoitus ostaa, vaan kaikki kotiini kulkeutuva on ihan tarkoituksella ostoskoriin laitettu. En esim. ole löytänyt uusia vaatteita, huonekasveja tai elektroniikkaa tai karkkia, jotka ovat vain "itsestään" asuntooni ilmestyneet. Mutta miten sitten löydän itseni syömästä jotain, vaikka olin jo sitä ennen kylläinen? Kaloreiden laskeminen ei hyödytä, koska tiedän, että niitä tulee liikaa. Ihan vain koska syön liikaa ja liian usein, vaikkei minulla ole edes nälkä.

Päivämäärä:   10.11.24 15:15:20

Blj:
Minulla ei auta teen juonti. Ei vihreän eikä rooiboksen. Testattu on. Ei auta myöskään kasvikset. Koko ajan tekee mieli syödä vaikka maha olisi täynnä kasviksia.

Ja minulla ei ole eikä tule nälkä. Ja silti syön.

Esim. yhtenä päivänä nousin kahdeksalta sängystä, menin pyörällä verikokeeseen 8.45:ksi parin kilsan päähän, tulin kotiin ja join aamukahvin joskus vähän ennen aamukymmentä. Sitten piti käydä toisessa labrassa 6 km päässä klo 13, menin sinnekin pyörällä. Tuossa välissä en syönyt mitään, vain vettä join. Siitä kiertelemään kauppoihin, pyörällä liikuin ja omin jaloin lompsin. Ei vieläkään nälkä. Näin kaveria kaupungilla klo 16, tuolloin oli ehkä vähän nälkä ja menimme yhdessä syömään. Olin siis ollut jalkeilla 8 h, ollut tuona aikana jopa aktiivinen kun kävelin ja pyöräilin, eikä tullut nälkä. Kummallista! Ei ollut aamulla nälkä ja tuo aamukahvi täytti niin, ettei tullut nälkä. Normaalilla ihmisellä kai nälkä huutaisi tuossa ajassa monta kertaa.

Eilen söin viljattomasti ja sokerittomasti. En syönyt edes jugurttia mehukeiton kanssa, vaan pelkästään likaa, kasviksia ja raejuustoa + mausteita. Herkkuhimo ei ollut ihan niin kuolettavaa kuin normaalisti, mutta silti oli koko ajan syömishimo ja teki mieli syödä, vaikka maha oli täynnä. Enkä todellakaan istunut vain toimettomana. Eikä mitenkään erilainen olo.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   10.11.24 15:30:01

Osta väin päiväksi ruokaa kerrallaan. Käyt joka päivä kaupassa, ja tuot kerralla yhden päivän syömiset. Jotakin riisikakkua ja omenaa voi sitten olla hieman varalla. Muutoin syömisesi lähtee lapasesta.

Päivämäärä:   10.11.24 15:30:15

” Ongelma on se, että syön vaikka ei ole nälkä ja ihmettelen, että mistä se johtuu, ettei ole nälkä vaikken tuntikausiin mitään syö ja kroppa silti koko ajan huutaa lisää ruokaa vaikka olisin juuri syönyt ja maha on täynnä.”

Luepa tuo sinun tekstisi itsekin. Kun syö ähkyyn -> pitkä tauko -> syö ähkyyn niin miten siinä nälkä voisi tulla? Ei mitenkään. Mutta koska ateria väli on pitkä niin mieli alkaa tehdä herkkuja.

Ei säännöllistä ateria rytmiä suositella kiusaksi.
Syö normaalisti lyhyellä aikavälillä. Valmista ruoka annokset etukäteen ja syö sen verran, kun annos sisältää. Älä ota lisää, tai jos otat niin täytä vatsa kasviksilla.

”Enkä minä mitenkään litki kermaa, kun laitan sitä pienen lorauksen aamukahviin. Keittimen mukaan 4 kuppia ja sen juon kerralla isosta mukista, pieni loraus punaista maitoa ja kermaa, ei mitään lotrausta.”

Tämä on klassinen ongelma. Kun ei lasketa kaikkia kaloreita, kun se on vain ”pikku tilkka”. Kerma ja punainen maito ei ole kovin terveellinen lisä kahviin. Mikäli haluat kermasi säilyttää niin se tarkoittaa sitä, että joudut tinkiä muusta. Valion kermassa 100g on 300kaloria.

Yleisesti ajatellaan, että mikäli miinuskaloreita tulee viikossa 500 joka päivä niin sen viikon aikana tippuu painosta 0.5 kiloa.
Tunnin kävely kuluttaa n. 200-500 kaloria.

Laihdutus ei ole helppoa. Siinä täytyy ottaa itseä niskasta kiinni ja kasvattaa selkäranka.

Mutta mikäli mitään muutosta ei tee niin lopputuloskaan ei ole erilainen.
Mikään kaksi viikkoa ”järkevää ruokailua” ei ole riittävä, kuten huomasit. Huomioi ne piilokalorit joita tulee kun ”vähän lorauttaa kermaa” tai ”vain yhden suupalan otin”.

Päivämäärä:   10.11.24 15:35:03

Kyllä, se on normaalia, että voi olla päivän syömättä.
Mutta, se kostautuu ahmimisena.

Ja ei, päivässä ei tapahdu mitään muutosta. Siinä menee viikkoja ja jopa kuukausia, että elimistö ja aivot tottuvat siihen, että se hyväolo tulee muusta kuin ruuasta. Sokeri varsinkin addiktoi todella kovasti. Siihen ei päivän tai parin sokerittomuus vaikuta.

Anna sille aikaa. Syö säännöllisesti ja lopeta se pelleily ja selittäminen. Vaikka mieli tekee rajusti syödä lisää niin laitat sille stopin.

Lähettäjä: Pipo 
Päivämäärä:   10.11.24 15:39:55

Tutustupa käsitteeseen nälkävelka ja mieti, voiko siitä olla kyse kohdallasi.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.11.24 16:17:33

Siis en ymmärrä tuota ”löydän itseni syömästä” ”ei ollut tarkoituskaan syödä mutta yhtäkkiä taas syön”. Siis miten niin yhtäkkiä vain huomaat syöväsi? Kuka sen lautasen tai muun ottaa esille, avaa pakkaukset, voitelee leivät?

Päivämäärä:   10.11.24 16:31:18

No se kuuluisa itsekuri. Kuten kolmipiste sanoi, ihan itse mätät sitä ruokaa suuhusi.

Ei kukaan syö "huomaamattaan" ellei sitten aivoissa ole jotain pahaa vikaa. Laita vaikka jääkaapin oveen avaimella avattava lukko, niin havahdut siihen, että olet taas jääkaapilla.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.11.24 16:42:40

Aloittaja ei ajattele, kun kyse on ruuasta. Tämän huomaa aloituksesta aivan selkeästi.

Päivämäärä:   10.11.24 17:08:28

nomadi:
Vihaan kaupassakäyntiä, joten ei toimi tuo, että kävisin joka päivä kaupassa. Parhaiten toimii se, että ostan kerralla ison määrän pitkäksi aikaa kaikkea järkevää, niin sitten ei tule syötyä mitään herkkuja, kun en jaksa pelkästään niiden vuoksi lähteä kauppaan. Ja jos ostan kaupasta vain vähän jotain, niin vitkuttelen kaupassakäyntiä ja juuri tuolloin alankin tonkia kaapista kaikkea höttöä, mitä en normaalisti syö, jos on järkevää ja terveellistä tarjolla.

Tupsu:
Olenko jotenkin epäselvä vai miksi et ymmärtänyt mitä tarkoitin? Olen selittänyt niin moneen kertan, etten paastoa koko päivää ja sitten mätä itseäni ähkyyn, etten jaksa sitä enää toistella. Mutta vielä kerran sanon, että minulla ei ole nälkä, mutta siitä huolimatta tekee mieli syödä. Ja syön koko ajan jos jotain syötävää on tarjolla. Lisäksi minä en aamiaisella syö mitään, juon vain tuon kahvin, joten siitä kerma- ja maitolirusta ei montaa kaloria tule kun en sen lisäksi syö "kunnollista aamiaista". Ja koska tuo pitää nälkää todella hyvin, niin eikö se tarkoita sitä, että se täyttää, kun ei minun tarvitse nälkääni syödä mitään moneen tuntiin? Ja jos se kermaliraus kahvissa olisi ruokavalioni ongelma, niin silloin saat kyllä selittää, että miten ihmeessä olen aina aiemmin ollut lihomatta, vaikka join ihan yhtä lailla sitä kermalirukahvia aamuisin ja söin välillä herkkujakin? No, koska et osaa vastata, niin minäpä kerron: Tuolloin minulla ei koko ajan tehnyt mieli syödä, kroppa ei koko ajan huutanut ruokaa, en syönyt jos ei ollut nälkä ja päivän kalorimäärä oli järkevä siitä kermakahvista huolimatta. Ruokavalioni ongelma ei todellakaan ole se mitä juon tai mitä laitan aamukahviin vaan se, mitä SYÖN päivän aikana kun jotain syötävää on tarjolla. Mutta miksi kroppani haluaa ruokaa koko ajan vaikka sillä ei ole ruuasta puutetta? Enkä minä edes ahmi. Osaan syödä hitaasti ja pureskella kunnolla ja tulen kylläiseksi ja juon myös vettä. Mutta silti tekee mieli syödä. Sitä en tajua. Tajuan niitä, jotka eivät voi olla syömättä kun koko ajan on nälkä, mutten tajua tätä, ettei voi olla syömättä vaikka ei olekaan nälkä? Enkä minä mitään pelkkää leipää ja herkkuja syö, vaan ihan kaikki ketogeeninen tai vhh uppoaa yhtä lailla loputtomiin, kasviksia ym. Ja olen sanonut, ettei minulle tule hyvä olo ruuasta. Päinvastoin.

Pipo:
Mutta kun minulla ei ole nälkä ja syön ihan liikaa tarpeisiini nähden. Enkä ole koskaan kituuttanut itseäni nälissäni, joten en tajua, mistä minulle olisi nälkävelka päässyt syntymään? Enkä ole koskaan suuremmin laihduttanutkaan. Ainoa tuo kauan sitten ruokavalion järkevöittäminen, jonka vuoksi sitten siirryinkin vhh:lle, mutten silloinkaan kituuttanut vähillä kaloreilla ja vähällä syömisellä. Eli tuskin on nälkävelka minun kohdallani nyt syy? Ja kai se olisi jo tasoittunut, kun olen jo pidempään syönyt reilusti. Eikä minulla edes ole nälkä.

...:
En ymmärrä minäkään. Yksin asun, joten minähän ne ruuat lautaselle laitan ja suuhun mätän. Mutten tajua ollenkaan, että miten on mahdollista, että lähden tästä keittiöön hakemaan syötävää ja tajuan sen ehkä vasta sitten, kun olen jo syömässä sitä ruokaa. Varsinkin se, että pesen hampaat enkä aio tänään enää syödä, ja sitten myöhemmin syönkin uudelleen iltapalaa. Siis miten? En tajua minäkään.

--:
Sitähän minäkin tässä ihmettelen, kun tietääkseni aivoissani ei ole mitään vikaa ja silti löydän itseni syömästä jotain vaikka olen jo syönyt eikä ole nälkä tai ei ollut tarkoitus enää syödä. Mitään muuta kummallista en ole touhunnut, joten tuo syöminen on ainoa asia, joka tapahtuu "huomaamatta". Enkä minä todellakaan ole aina aiemmin ollut sellainen, joka vähän väliä napostelee ja laiduntaa pitkin päivää vaan nimenomaan minulla on aiemmin ollut järkevä ruokarytmi. Mutta jotain tapahtui. *puff*

Päivämäärä:   10.11.24 17:14:18

Kyllä, sinun ongelmasi on kaikki se mitä laitat suuhusi. Ei vain yksi tietty asia.
Se miksi ennen pystyit syödä huonosti lihomatta on se, että ennen olit nuorempi ja aineenvaihduntasi nopeampi. Joten kyllä, osasin vastata kysymykseesi.

Mikäli ottaisit itseäsi niskasta kiinni ja söisit säännöllisesti sekä lisäisit ruokavalioon runsaasti kasviksia niin huomaisit, että viikkojen ja kuukausien aikana ne mieliteot vähenee ja häviää.

Mutta se vaatii itsekuria eikä selittelyä.

Päivämäärä:   10.11.24 17:15:31

Jotain tapahtui *puff* ja nyt on jotain tapahduttava uudestaan, jottet jatka lihomista.

Lähettäjä: KETO-DIEETTI 
Päivämäärä:   10.11.24 17:43:56

Hei,
en jaksa lukea noin paljon tekstiä.
Lyhyesti: Olen aloittamassa KETO-dieettiä. Juuri saanut ruoka-aineet valituiksi. Reseptit olivat liian kömpelöitä minulle. Haluan nopeita ruokia.
Tuttava laihtunut 1 kuukaudessa 15 kiloa, hän painoi 115 kiloa.
Niin kokemuksia!

Millainen päiväohjelma KETO-diettiin teillä on?
Ja kuka lähtee minun kanssa mukaan KETO-diettiin.

Päivämäärä:   10.11.24 17:49:13

Useat sanovat, että kilot tulee takaisin, mutta minä haluan ensin laihtua.
Olen aina saanut kilot takaisin mitä tahansa kasvisjuttua olen kokeillut, mutta vasta vähitellen.
Nyt on tarkoitus saada vatsan ympäriltä pömppää pois.
Minulle suositus 1023 Kcl päivässä. 82 kiloa on päällä.

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   10.11.24 17:51:01

Keto pätkäpaastolla on ratkaisu moneen ongelmaan! Tutustukaa!

Päivämäärä:   10.11.24 18:22:35

No jos sulla on sekä mieli että kroppa muuten kunnossa (siis veriarvot hyvät jne) niin kyseessä on vain se, että olet koukussa hyvänmakuiseen ruokaan ja sinulta puuttuu itsekuri. Selittelyllä tuota tilannetta ei paranneta, etkä löydä mitään taikaa millä ruoanhimosi yhtäkkiä lähtisi.

Päivämäärä:   10.11.24 18:29:36

kunhan aloitan sen. Kehon pitäisi olla valmis aloitukseen, kunhan pää antaa periksi.
tuttavalla pieneni vatsan ympärys, ja sitä myös minä toivon.

Päivämäärä:   10.11.24 19:01:58

Ei tässä taida olla enää muuta mahdollisuutta kuin että sinulla on vakava aivosairaus, joka aiheuttaa hallitsematonta kävelemistä keittiöön ja syömistä ja sen lisäksi poissaolokohtauksia, kun et ymmärrä, mitä olet tekemässä. Olet kai luopunut ajokortista, että nämä pakkoliikkeet eivät ole muille vaaraksi?

Lähettäjä: Ekspallukka 
Päivämäärä:   10.11.24 19:14:49

Minulla kävi sama. Yhtäkkiä heräsin siihen, että kroppa hidas, kankea ja turvonnut. Vaatekoko oli hiipinyt 38:sta 42:seen ja nekin kiristi. Liikuin, mutta olin väsynyt, eloton ja raskas.

Paino ei meinannut laskea millään, vaikka kaiken piti olla kunnossa ja kuinka yritti elää oikein. Miinuskalorit laukaisi migreenin ja armottoman uupumuksen, eikä töistä meinannut selvitä millään.

Sitten järjestin töistä 4 vkoa kesälomia putkeen ja vetäisin ensin pienen mehupaaston ja siitä keto-kuurille. Alku oli kamala. 2 vkoa käytännössä nukuin, söin buranaa ja nukuin. Sitten alkoi helpottaa, olo keveni ja energiat lisääntyi. Painoa humahti nopeasti -10kg ja sen jälkeen tippunut tasaisen rauhallisesti lisää. 38 vaatteet menee taas, tosin hieman kiristää. Vielä ehkä joku 3-5 kiloa ja sitten on hyvä.

Oli tosiaan pakko tehdä se alku loman aikana, en ollut todellakaan työkuntoinen!

Päivämäärä:   10.11.24 19:30:52

Itsellä lähtenyt kesän jälkeen 10 cm vyötäröltä kasvispainotteisella pätkäpaastolla herkkuineen. Isoin massa minulla on alakropassa joten minulla vyötärön muutos tulee vasta perästä. Ei lähelläkään ketoilua. En vain syö iltaisin. Muuten ruokavalio minkälainen tahansa poislukien alla mainitut asiat.

Itselle olennaisin muutos aiempiin elämäntapamuutoksiin on se että tämä tuntuu luontaiselta ja helpolta. Vatsa toimii. Lihaa en syö lainkaan enkä maitotuotteita. Maito tekee minut tukkoiseksi ja mm. hajuaistista katoaa iso osa, ruoka ei enää maistu millekään. Keuhkot tuntuu kun olisi tiiliskivet siellä.

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   10.11.24 19:33:40

En jaksanut lukea kaikkea mutta vertaistukea voin antaa samassa tilanteessa.

Pätkäpaastoa olen nyt n. Kuukauden pitänyt ja vaikuttaa ihan hyvältä. Viikonloput on aivan tuskaa, arkipäivät menee helposti kun on muuta ajateltavaa.

Ehkä ketodieetti tähän kylkeen olisi ratkaisu.

Päivämäärä:   10.11.24 19:37:16

Kuulostaa enemmänkin mt puolen ongelmalta. Onko elämässäsi mitään muuta kohokohtaa kun se syöminen? Kuulostaa siltä että elämäsi pyörii sen ruuan ympärillä. Suosittelen miettimään tarvitsetko jotain terapiaa jotta käsität miksi syöt ja mikä alunperin laukaisi sen että aloit mättää niitä herkkuja menemään järkyttäviä määriä.

Fyysisestä puolesta voin sanoa että "uuden tavan" oppiminen vie 3 kuukautta. Minä aloittaisin niin että pyrkisin kävelemään 10t askelta joka päivä ja söisin 3-4 tunnin välein pieneltä leipälautaselta oli nälkä tai ei ja en ostaisi mitään herkkuja. En syö itse paljoa hiilaria, koska mielestäni se koukuttaa ja turvottaa.

Lisäksi yritä muodostaa säännöllinen rytmi eli syöt samaan aikaan, menet nukkumaan samaan aikaan, kävelet joka päivä ja sitten alat harrastaa mitä tahansa mikä on kivaa ja vie ajatukset pois ruuasta. Sitoudut tähän 3 kuukauden ajaksi ja etsit jotain terveellisiä vaihtoehtoja noiden herkkujen tilalle. Esim jäätelö vaihtuu Proteiini vanukkaaseen ja sipsit dippi vihanneksiin.

Päivämäärä:   10.11.24 19:42:02

Ekspallukka.
Millainen on sinun päivän ruokaohjelma?
Haluaisin ekoina päivinä helpot ruuanlaitot. Miehelle laitan sitten eriksen samaa, mutta hiilareiden kanssa.
1000 kaloriaa on ohjelmassa.
Omletilla ja oliiveilla ja paprikalla tekisin. Lihaa saan myös syödä hyvä niin.

Lähettäjä: Miuku 
Päivämäärä:   10.11.24 19:48:54

Hyviä neuvoja.
Yksi, mikä osui silmään, mehu ja limu.
Toivottavasti et käytä aspartaamilla makeutettuja light mehuja ja limuja.
Aspartaami pitää yllä ainakin makeanhimoa.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   10.11.24 19:51:10

Kyllä siellä kaupassa voi käydä ostoslistan kanssa.

Mutta jos mikään muutos ei kelpaa, voithan hyväksyä nykyisen kokosi. Kirppareilta saa edullisesti sopivampia vaatteita. Osta saman tien kokoa 44-46, että on vähän kasvunvaraakin, eikä tarvitse olla jatkuvasti uusimassa vaatekaappia.

Päivämäärä:   10.11.24 20:42:21

Tupsu:
Kasviksiahan minä syön jo suurimman osan kaikesta mitä suuhuni laitan. Ja jos lounastan jossain muualla kuin kotona, niin ruoka-annos on lähes pelkästään salaattia ja kasviksia ja siihen lisäksi lihaa tai kalaa. Kasviksia ja salaattia on niin paljon kuin lautaselle saan mahtumaan. Makaronia, riisiä, perunaa ja leipää en syö ollenkaan lounasravintoloissa. Eikä minulla kotonakaan mitään makaroneja, riisiä tai perunaa ole. Eikä auta. Koko ajan tekee mieli syödä vaikka nälkä ei ole ja olen kylläinen ja maha on täynnä. Enkä minä muutama vuosi sitten vielä kovin paljon nuorempi ollut. Tässä kuitenkaan kymmeniä vuosia ole kulunut... Enkä minä usko, että aineenvaihduntani olisi mitenkään merkittävästi hidastunut, vaan ennemmin nopeutunut, koska aiemmin ei koko ajan ollut ruoka mielessä ja nyt se hallitsee koko elämää, vaikka söisinkin vhh:sti. Eli et osannut vastata kysymykseeni, koska vastauksesi oli väärä.

--:
Noinhan se olisi, jos himoitsisin vain hyvänmakuista ruokaa ja söisin vain kaikkea mikä maistuu hyvältä. Mutta kun minä himoitsen ihan kaikkea mikä ihmisravinnoksi kelpaa, vaikka se maistuisi pahalta tai ei maistuisi miltään... :D Eli ei auta sekään, että "syö vain pahanmakuisia ruokia" kun ne menee kurkusta alas ihan yhtä sujuvasti!

Hmm:
Noin sen täytyy olla. Mutta ihan yhtä pahoja nämä kohtaukset ei ole kuin eräällä kaverillani jonkun lääkkeen sivuvaikutuksena. Minulla nämä kohtaukset liittyy vain ruokaan ja syömiseen, kun kaverilla black outit liittyi ihan kaikkeen. Oli kirjoittanut muistiinpanoja, vaikkei muistanut koko luennolla olleensa. Kaapissa uudet housut ja lompakossa kuitti, vaikkei muista koko vaatekaupassa käyneensä. Tajusi olevansa keittiössä kuorimassa omenaa, vaikka viimeisin muistikuva oli makkarissa pyykkejä viikkaamassa. Kun kävi tarkistamassa, niin pyykkivuori oli viikattu ja laitettu kaappiin, eikä hän muista mitään. Oli hänellä muitakin oireita, kuten näönmenetystä ja pahoinvointia, joten lopetti lääkkeen nopeasti. Mutta minulla ei ole edes mitään lääkitystä, joka tuollaista voisi aiheuttaa. Thyroxin ainoastaan, eikä sen kanssa ole kyllä hankaluuksia ollut... Muille ei nämä pakkoliikkeeni ole vaaraksi, päinvastoin. Voi hallita syömisiäni kun olen muiden seurassa. Ajokortista en ole luopunut, mutta harvoinpa minä autolla ajankaan kun en sellaista itse omista...

Ekspallukka:
Ei ihmekään, että olet voinut huonosti, jos ensin olit mehupaastolla ja sitten ketolla. Mehupaasto nyt muutenkin on ihan järjettömiä, kun elimistö tarvitsisi niitä kasviksia ja kuitua ja hyvää rasvaa sekä proteiinia... Voisin alkaa ketoilla, mutta en mehupaastoilla.

Anna:
Kiitos! Ehkä minäkin jatkan vhh:lla tai ketolla. Eilen onnistui, tänään vähän fuskasin kun laitoin mehukeittoa jugurttiin. Mutta en minä mehukeiton kanssa läträä, se on lähinnä vain väriksi.

.:
Elämässäni on asiat hyvin. On muutakin tekemistä ja kohokohtia päivässä kuin syöminen. Ja kuten jo monesti kerroin, en edes saa syömisestä mitään isoa iloa ja nautintoa, että sen vuoksi söisin. Minä vain syön. En myöskään ahmi tai hotki. Jäätelöä en ole vuosiin paljoakaan ostanut ja sipsitkin oikeastaan harvoin, nyt en pariin kuukauteen. Vihanneksia syön ihan ilman dippiäkin. Arkisin minulla onkin aika sama rytmi, enkä paljoa poikkea siitä viikonloppuna, joten arjen rutiinien kanssa ei ole ongelmia. Ongelmani ei ole pelkkä herkkujen syönti vaan ihan vain syönti.

Miuku:
Kuten sanoin, makeutusaineita en käytä vaan jos makeutta haluan, niin silloin ihan oikeaa sokeria. Hunajalle olen allerginen. Limuja ostin ja join oikeastaan vain viime vuonna jonkin verran ja tänä kesänä vähän enemmän, mutta en oikeastaan muuten. Ne eivät siis ole olleet koko tämän 4 vuoden ajan ongelma.

nomadi:
Kyllähän minä ostoslistan teenkin, mutta en todellakaan jaksa joka päivä käydä kaupassa. Käyn kaupassa harvoin ja haen kerralla paljon ruokaa ja muuta tarpeellista. Enkä minä ole vastustanut muutosta kun nimenomaan joku muutos on tapahtunut ja tapahduttava uudestaan, koska en hyväksy nykyistä oloani ja siten myöskään kokoani. Kirppareilla kaikki vaatteet on pilalle pestyjä ja muutenkin huonoja. En ole löytänyt kirppareilta hyviä vaatteita enää lähes 10 vuoteen. Parhaimmat taisin löytää joskus 2005-2006.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.11.24 20:49:16

Kauhea määrä tekosyitä. Ihan oikeasti syöt liikaa ja olet liian laiska edes ottaaksesi tässä ketjussa mainittuja vinkkejä vastaan. Olet mitä syöt.

Päivämäärä:   10.11.24 21:27:22

Mikäli sinä syöt vain kasviksia ja salaattia niin miksi sinä lihot?

Kyllä vastaukseni oli aivan oikea, vaikka sinä et siitä pitäisikään ;)
Lihomisesi ei tule loppumaan niin kauan, kun annat itsellesi tekosyitä.

Salaatilla ja kasviksilla ei pärjää. Mikäli et halua syödä lihaa niin googlaa kasvisruokavaliota ja tutki miten saat tarpeeksi proteiinia.
Sen jälkeen syö pieniä annoksia 3-4 tunnin välein.
Ja tadaa, painosi tippuu.

Mutta niin kauan kun sallit itsellesi herkut, mehut ja limut ja kermat niin painosi kasvaa. Kukaan muuhan ei mitään muutoksia sinun puolesta voi tehdä.
Kuten sanottu, alku on vaikea. Mielitekoja täytyy vain aikuisen ihmisen pystyä vastustamaan ja viikkojen ja kuukausien jälkeen se helpottuu. Sen jälkeen elämässä tuntuu olevan muutakin sisältöä eikä se pyöri enää vain syömisen ympärillä.

En ymmärrä miksi olet niin vastahakoinen kokeilemaan hyviä neuvoja joita olet täällä saanut.
Tee muutos ja saa tuloksia, tai jatka samaan malliin ja liho lisää. Bonuksena saat varmaan vielä diabeteksen. Mutta sinunhan se valinta on.

Lähettäjä: Heipparallaa 
Päivämäärä:   10.11.24 21:36:54

Itellä reilusti ylipainoa ja keväällä päätin, et nyt loppuu.. Lisäsin liikuntaa, jätin turhat sokerit pois eli lähinnä karkit ja suklaan mässyttämisen mutta itse ruokavalioon en pahemmin puuttunut. Alkoholia en juurikaan juo. Syön kotiruokaa, joskus hampurilaisia ja pitsaakin. Aloin lokakuun alusta käydä 2x kertaa viikossa kuntosalilla ja pyöräilen tai kävelen lyhyet matkat. Huhtikuun alusta painoa on pudonnut noin 10kg.

Päivämäärä:   10.11.24 22:00:42

-:
Niin? Tiedän syöväni liikaa. En minä sitä kysynyt. Ihmettelin vain, että miksi syön liikaa ja miksi kroppa huutaa ruokaa, vaikka minulla ei ole nälkä, tai olen jo syönyt ja maha on täysi ja olo kylläinen. Ja kaikki täällä luetellut vinkit on sellaisia että ole niistä tietoinen eikä niissä ole mitään uutta. Joten mikä olikaan kommenttisi pointti? Toistaa se sama mitä itsekin olen jo kirjoittanut moneen kertaan?

Tupsu:
Se luetunymmärtäminen... En minä syö VAIN kasviksia vaan ENIMMÄKSEEN kasviksia. Kilot on kerrytetty syömällä paljon muutakin kuin niitä kasviksia, muttei ne katoa mihinkään, vaikka olenkin jättänyt muun pois jolloin kalorivajetta olisi kyllä pitänyt syntyä. Kuten jo aloituksessa kerroin, niin ongelmana on tukkoinen ja täysi olo, riippumatta siitä, mitä syön tai olenko edes syönyt ja vaikka liikkuisin ja joisin reilusti vettä. Tukkoinen olo, jolloin ei ole eikä tule edes nälkä. Ymmärrätkö? Mistä sait päähäsi, etten halua syödä lihaa? Siitäkö, kun sanoin, että ruokavalioni on lähinnä kasviksia ja lihaa tai kalaa? Vai jostain muusta lauseesta? En ole kasvissyöjä ja tänäänkin olen syönyt kasviksia, broilerinkoiven ja jugurttia mehukeitolla. Mikä noista on se sana joka väittää, etten halua syödä lihaa? Mehua en ole juonut aikoihin, limsaakin viimeksi kesällä. Kermaa menee tosiaankin vain se pikkuliru aamukahvissa. Tänään kävin reippaalla lenkilläkin sen jälkeen, kun kaupasta tulin. En oikeasti käsitä, miten jollain voi olla noin huono luetunymärtäminen. Kommenttisi on ihan päinvastainen kuin mitä olen kirjoittanut. Ehkä sinun ei kannata kommentoida mitään, jos et edes ymmärrä lukemaasi...

Heipparallaa:
Minä en syö hampurilaisia ja pizzaa ollenkaan, enkä myöskään juo alkoholia. Eikä tähän tukkoiseen oloon ole minulla auttanut, vaikka jätinkin kaiken turhan hötön pois. Ja se on outoa, koska aiemmin olo on kyllä ollut ihan eri jo seuraavana päivänä, mutta nyt kroppa on jotenkin jumissa :/ Enkä nyt puhu vain tästä viikonlopusta vaan viimeisestä yli kahdesta vuodesta. Normaalisti iso ero on ollut jo kahdessa päivässä, nyt ei mitään eroa olossa ja kropan tukkoisuudesssa edes kahdessa kuukaudessa. Ja se sitten ei myöskään motivoi pidemmän päälle, kun kroppa koko ajan huutaa ruokaa vaikka nälkä ei ole ja olo on kylläinen mutta kun kroppa on sitä mieltä että ruokaa tänne nyt. Hienoa, että olet saanut tuloksia aikaan. Minä kuljen pidemmätkin matkat pyörällä, koska autoa ei ole ja välillä on jopa helpompaa mennä pyörällä kuin värkätä bussiaikataulujen kanssa ja kantaa kaikkea käsissä.

Päivämäärä:   10.11.24 22:05:33

On tutkittu, että "itsekurilla" ja pienillä kaloreilla keho alkaa sopeuttaa omaa kulutustaan saamaansa uuteen matalampaan energian määrään. Eli keho vähentää omaa energiankulutustaan. Tämä on tutkittu jo 100 vuotta sitten. Liian pienillä kaloreilla sinun tulee aina vaan vähentää syömistä, jotta kehosta lähtee pois sitä sitoutunutta energiaa, ennen kuin se taas sopeutuu uuteen vähäisempään määrän kaloreita. Kierre on valmis.

Siten käytännössä useimmilla laihdutukseen on vain 2 järkevintä tapaa, ja ne ovat pätkäpaasto tai karppaus. Eikä kalorien rajoittaminen "itsekurin" avulla. Toki ei liiankaan kalorien nauttiminen mitään laihduta, jos kokonaisuutena saa liian paljon energiaa ruoasta.

Päivämäärä:   10.11.24 22:27:12

” Vaikka kuinka päätän, etten osta mitään höttöä, niin silti niitä vielä kotona on kun en viitsi roskiinkaan heittää, ja on aivan kamala sota itseni kanssa, etten syö niitä. Tai sitten saatan jopa ostaa niitä, koska miksipä ei.... Plääh.”

Eihän salaatit ja kasvikset ole höttöä.

Tässä on nyt minusta tämä klassinen, että ”syön hyvin, mutta en vain laihdu” vaikka ei laske kaikkia suupaloja.

En tiedä minkälaista ihme ratkaisua alottaja tässä odottaa. Ratkaisuja ja hyviä neuvoja on annettu, mutta mikään ei kelpaa, koska itse joutuisi nähdä vaivaa sen eteen. Noh, muiltahan se sinun ylipaino ei ole pois.

Mikäli pitäisi ruokapäiväkirjaa niin siitä nopeasti selviäisi mikä on se kalorimäärä mitä syö.
Sen perusteella vasta olisikin helppo suunnittella kuinka paljon ruokavaliota täytyy muokata ja liikuntaa lisätä.

Säännöllinen ateria rytmi ja pienet annokset. Siinäpä on se salaisuus laihtumiseen.
Totta hemmetissä on tukkoinen olo, kun syö miten sattuu.

Päivämäärä:   10.11.24 22:47:32

” Säännöllinen ateria rytmi ja pienet annokset. Siinäpä on se salaisuus laihtumiseen.”

Tässä ihmiset on erilaisia, minulle avain laihtumisen on harvoin ja paljon kerralla syöminen. Eli pätkäpaasto. Ja mulla on ollut samaa ongelmaa kuin aloittajalla.

Päivämäärä:   10.11.24 22:47:45

Niin siis miten se "keho huutaa ruokaa" kun kerran nälkä ei ole? Ongelma on päässäsi. Laita vaikka puhelin muistuttamaan ruoka-ajoista ja muina aikoina et yksinkertaisesti syö.

Jestas mikä liuta tekosyitä :D

Päivämäärä:   10.11.24 23:06:26

” Tässä ihmiset on erilaisia, minulle avain laihtumisen on harvoin ja paljon kerralla syöminen. Eli pätkäpaasto. Ja mulla on ollut samaa ongelmaa kuin aloittajalla”

No, alottajalla se ei ole toiminut.
Hänhän sanoi, että voi olla pitkiäkin aikoja syömättä eli ns. Pätkäpaastota.

Ja mikäli pätkäpaastoaminen sopisi alottajalle niin sehän olisi vain positiivista. Pääasiahan on löytää itselleen sopiva tapa syödä ja laihduttaa. Olkoon sitten se pätkäpaasto, jos se sopii ja toimii.

Mutta oli se laihdutustapa mikä hyvänsä niin alottajan se on päätettävä ja tehtävä. Se ei tapahdu itsestään millään tavalla.

Pätkäpaastossa toimii silti sama periaate: kaloreita on kulutettava enemmän kun niitä voi syödä. Eli tarvitaan niitä miinuskaloreita.

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   11.11.24 08:12:41

Veikkaan, että aloittajalla on
1. esidiabetes
2. syö liikaa thyroxinia
3. stressitasot korkealla koko päivän eikä palaudu nukkuessa.
4. juo liikaa kahvia ja kofeiini pitää yllä pakonomaista syömistä.
5. mieli ei hyväksy että syö liikaa joten keksii kaikenlaisia selityksiä.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   11.11.24 08:20:23

No aloittajahan oli sitä mieltä, että on transsissa tai saa jonkinlaisia poissaolokohtauksia, joiden aikana lihakset tekevät pakkoliikkeitä ja liikuttavat hänet keittiöön syömään. Ja aloittaja ei pysty tätä estämään eikä edes tajua, mitä tekee. Kummasti sitten kuitenkaan muissa tilanteissa pakkoliikkeitä ja poissaolokohtauksia ei tule eikä aloittaja siksi koe, että ajokortista tarvitsisi luopua.

Miten syvästi voi ihminen itseään pettää?

Lähettäjä: munmielestä 
Päivämäärä:   11.11.24 09:19:03

Tunteen takana on aina joku tarve. Vihko eteen ja kirjoittamaan vastauksia kysymykseen: Miksi tunnen että haluan syödä koko ajan? Onko kuitenkin tarve saada lohtua, onko jotain mitä alitajunta ei ole aiemmin päästänyt tietoisuuteen. Purista se tieto esiin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.