Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsen synttärit, vanhempi mukana?

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   9.11.24 08:27:44

Neuvoa kyselen, onko jotain "sääntöä" näihin?
Muksu nyt 5v ja viime vuonna kaverisynttäreillä kaikilla oli vanhemmat mukana kotijuhlissa sekä hoplopissa, olikin ihan ymmärrettävää. Nyt olisi taas kekkereitä tiedossa ja näin introverttinä kun ei vaan kiinnosta patsastella tuntemattomien äitien kanssa koko iltapäivää. Lapselle toki ilon haluan suoda. Ekat omat järkätään vasta vuoden päästä.

Koska aikuiset yleensä jättäytyy pois? Muistan että itsellä ainakin ekaluokalla kaverit jo vaan heitettiin juhliin ja haettiin muutaman tunnin päästä. Miten tuo etiketti toimii? Tiedän että oma pärjäisi jo helposti tuttujen ystäviensä kanssa kutsussa annetun 2h ajan mutta jos muut mammat istuu sohvalla niin enhän minä voi vaan jättää lasta ja kääntyä kannoillani :D Miten muilla?

Re: Lapsen synttärit, vanhempi mukana?

Lähettäjä: Me 
Päivämäärä:   9.11.24 08:36:20

Jos on tuttu porukka ja reippaat lapset niin tuon ikäiset juhlii jo keskenään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.11.24 08:49:15

Just 5-6 -vuotiaat on sillä rajalla että nohevimmat pärjää itse ja aremmat tarvii vielä aikuisen. Tunnet itse oman lapsesi. Voit myös etukäteen kysyä sankarin vanhemmilta että onko ok jättää yksin. Luultavasti on!

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.11.24 08:53:59

Hyvin voit vain jättää lapsen syttäreille jos lapsi ei tarvi apua syömisessä. Sanot synttärisankarin äidille tulevasi 2 tunnin päästä hakemaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.11.24 09:03:59

M, kyllä tuo täytyy sopia etukäteen! Kukaan halua vahtia laumaa 5v lapsia yksin..

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   9.11.24 09:04:21

Muistan omasta lapsuudestani, että oltiin reilusti ennen kouluikään kaverisynttäreillä ilman vanhempia. Tosin aika ja lapset oli erilaisia silloin.

Päivämäärä:   9.11.24 09:06:48

Ihmettelin asiaa kun lapsi oli eskarissa
Vanhemmille oli kutsussa selvästi mainittu, että lapset voi tuoda ja hakea silloin ja silloin.
Hämmästys oli suuri, kun suuri osa vanhemmista jäikin paikalle. Ei kiva yllätys.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   9.11.24 09:15:41

Lähettäjä-

Päivämäärä9.11.24 09:03:59

M, kyllä tuo täytyy sopia etukäteen! Kukaan halua vahtia laumaa 5v lapsia yksin..

Sitten ei kannata järkätä kaverisynttäreitä. Tai kutsuu vaan sen määrän lapsia, joita pystyy vahtimaan.

Riippuu paljon synttäreistäkin. Kotisynttäreille vanhemmat ei enää jääneet neljä vuotiaiden kanssa, mutta taas Hoplopissa oli vanhempia vielä eskareidenkin kanssa. Hoplopissa vahtiminen on todella paljon vaativampaa ja siellä ei ole ainoastaan synttäriporukka, vaan myös muita lapsia, joista osaa ei vahdi kukaan. Kotona taas on helpompi vahtia koko sakkia.

Päivämäärä:   9.11.24 09:17:41

Mä olin näköjään M2 eli toi eskari vastaus :)

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   9.11.24 09:44:52

Pidin lapselle synttärit vasta sitten, kun oletus on, että pärjäävät yksin. Silti 7 kpl 6-vuotiaita tyttöjä meinas olla liikaa.

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   9.11.24 09:58:13

Me on pidetty vasta 1-luokalla ekat synttärit. Ja pojan kohdalla tehtiin niin että vain 1,5h koska itse en kestäisi enempää. 8kpl vilkkaita pikkupoikia on aika kamalaa. Mutta ei kyllä tullut mieleenkään että kukaan vanhempi jäisi eikä siis edes jäänyt. Mä en tiennyt että päiväkoti-ikäisetkin pitää kaverisynttäreitä. Me ei pidetty mutta lapset ei olleet päiväkodissa.
Eskari-ikäisenä tuli yksi kutsu synttäreille ja mä vain vein ja hain lapsen, en jäänyt.

Myös vilkkaat lapset voi tarvita vanhemman paikalle. Muistan että yksi lapsi olisi halunnut kutsua kaverin vastavierailulle heillä käytyään mutta kaverin äiti sanoi ettei kaveri voi tulla koska tarvitsee haastavan käytöksen vuoksi vanhemman paikalle koko ajan. No, se oli eskari-iässä ja myöhemmin kouluun mennessä lapsi menikin suoraan pienluokalle.

Lähettäjä: Mrs Smith 
Päivämäärä:   9.11.24 10:28:24

Olen ollut 5v seurana näillä kaverisynttäreillä ja niiden perusteella suosittelen, että siellä pitäisi olla useampia vanhempia paikalla. Juhlien järjestäjällä ei ole mahdollisuutta vahtia niin montaa vierasta ja vauhti on aika kova. Eikä aina tiedetä mitä ne lapset touhuavat.

Lähettäjä: Jutta 
Päivämäärä:   9.11.24 12:01:36

Joku edellä sanoikin jo samaa ja komppaan vielä itsekin. Meidän 5v lapsen synttäreille valtaosa toi lapsen, mutta yhden aremman lapsen kanssa jäi vanhempi tukijoukoiksi. Samalla taktiikalla on menty muidenkin 5v synttäreillä, jos on tuttu porukka niin valtaosa aikuisista lähtee ja arempien lasten kanssa jää vanhempi.

Päivämäärä:   9.11.24 13:44:14

Itse 4 v.:n äitinä en todellakaan oleta että mun odotetaan jäävän paikalle kun vien lapsen kaverisynttäreille. Oletus on että vanhempia ei haluta sinne viemään tilaa, johan siinä pitäis sitten jotain tarjottavaakin olla myös vanhemmille jos heidän odotetaan jäävän pariksi tunniksi sinne istumaan?

Kutsutaan sen verran lapsia että synttärisankarin isä ja/tai äiti pystyy varmistamaan turvalliset leikit. Eri asia sitten jos oma lapsi on haastava tai arka, silloin vanhemman tehtävä mielestäni ilmoittaa erikseen että osallistuu myös.

Päivämäärä:   9.11.24 15:10:40

Minä en ole koskaan ollut mukana kaverisynttäreillä, eikä kukaan vanhempi (paitsi yksi erityislapsen äiti) meidän synttäreillä. Lapsi on 5-vuotiaana ollut ekan kerran kaverisynttäreillä ja meidän omat ekat synttärit oli 6-vee synttärit. Pidän outona, jos vanhemmat olisivat mukana.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.11.24 15:46:32

Niin kauan kun tarvitaan vanhemmat mukaan synttäreillä, vieraat ovat sukulaisia ja vanhempien kavereiden lapsia. Sitten, kun pärjätään ilman omaa vanhempaa, voidaan kutsua vieraampia mukaan päiväkodista/koulusta/harrastuksista.

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   9.11.24 16:19:04

Kiitos kaikille vastauksista!
Vien siis lapsen enkä jää itse :) Ehkä mainitsen tästä vielä varmuuden vuoksi etukäteen.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.11.24 21:08:17

Just 5-6 v tienoilla ollut noin, että jotkut vanhemmat jää ja jotkut ei.

Mua suretti kun se ikä meni ohi, eikä päässyt enää kahvittelemaan toisten äitien kanssa, minusta se oli ihanaa :D Lasten kautta on tuolla tavalla saanut paljon kavereita näkemättä juurikaan vaivaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.11.24 21:13:56

Mun mielestä kutsussa olisi hyvä lukea ja sanallisesti kertoa halutaanko vanhempien olevan paikalla.

Eräälle kaverilleni kävi kerran niin, että isosiskon 5 vuotiasynttäreille kutsuttu pikkusiskon kaveri 2,5 vee jätettiin hoplopsynttäreille ja aikuiset lähtivät vetämään. Ihan kauhea vahtiminen yhdestä pienemmästä siellä joukossa kun isommissakin oli tekemistä.

Itse taas mietin kauan, että odotetaanko minun jäävän paikalle vai ei kun lapseni meni 4 vuotiaana ekoille kaverisynttäreilleen. Noh, kutsu oli vain lapselle, niin jätin vain lapsen. Hyvin oli mennyt ja hauskaa ollut. Lapsia ei ollutkaan kutsuttu kuin muutama ja muuten aikuisia sukulaisia niin vahtijoita riitti.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   9.11.24 22:02:31

Kotisynttärien ollessa kyseessä asiasta voi ihan suoraan kysyä samalla kuin vastaa kutsuun. Hoploppiin ym. paikkoihin ei todellakaan jätetä minkään ikäisiä lapsia yksin. Jo ihan sen oman lapsen turvallisuuden vuoksi jäisin vahtimaan. Ei yksi aikuinen pysty vahtimaan laumaa pieniä lapsia.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   9.11.24 23:36:18

Oman ekat kaverisynttärit oli kun täytti 6v. Pari vanhempaa kysyi ennakkoon voiko jäädä paikalle ja pari kysyi paikan päällä samaa. Osa vieraista oli vasta just 5v tai vielä vähän alle, joten hyvä vaan, että vanhemmat halusi jäädä. Suurin osa vieraista kuitenkin oli ilman vanhempia juhlissa. 7v synttäreillä kaikki oli ilman vanhempia, mutta silloin lapset oli muutenkin jo tutumpia myös meille sankarin vanhemmille.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   9.11.24 23:44:30

Mun 4-v. halusi pitää synttärit. Sai kutsua 5 kaveria. En tuntenut oikeastaan kenenkään vanhempia etukäteen eikä meillä ole koskaan ollut ketään pk-kavereita leikkimässä. Eli vieraat lapset, vieraat aikuiset. Siksi mainitsin kutsussa että vanhempi voi jäädä kahville, jos haluaa. 2/5 jäi. Olin vähän yllättynyt, kun tosiaan suurin osa vanhemmista oli meille vieraita ja me heille. No juhlat meni super hyvin, joten mielestäni sun ei tarvitse jäädä, jos lapsesi on reipas jäämään yksin synttäreille.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   9.11.24 23:51:29

Lisäyksenä edelliseen, että oletin etukäteen että suurimman osan vanhempi haluaa jäädä lapsen tueksi. Itse olisin jäänyt. Mulla oli tarjottavat varattuna myös vanhemmille. Mikään ongelma ei kuitenkaan ollut, että eivät jääneet.

Päivämäärä:   10.11.24 01:26:26

No ei todellakaan vanhemman tarvitse jäädä myöskään hoplop-synttäreille. En ole koskaan ollut, eikä kukaan muukaan (paitsi aiemmin mainitsemani erityislapsen äiti) meidän synttäreillä. Tässä oletan, että lapset ovat vähintään eskari-ikäisiä. Pienemmille voisi oma aikuinen jäädä, mutta ei silloinkaan synttärihuoneeseen ängetä, vaan odotellaan ulkopuolella.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   10.11.24 07:02:34

"No ei todellakaan vanhemman tarvitse jäädä myöskään hoplop-synttäreille. En ole koskaan ollut, eikä kukaan muukaan (paitsi aiemmin mainitsemani erityislapsen äiti) meidän synttäreillä. "

Tämä on syy, että omaa lastani on aina vahdittu todella tarkkaan Hoplopeissa ym vastaavissa paikoissa. Suurin osa (varsinkaan alle kouluikäisistä lapsista) ei osaa käyttäytyä niin, että eivät aiheuta vaaraa pienemmille tai itsellee . Taitaa Hoplop nykyisin ihan (syystä) vaatia jokaisen lapsen huoltajia (tai muuta täysi-ikäistä) lasta olemaan paikalla vahtimassa. Eli sinne ei edes saa jättää minkään ikäistä lasta yksin. Itse olen muutamat synttärit näin järjestänyt ja jo kutsussa olen maininnut, että kakunsyönnin jälkeen jokainen vastaa omasta lapsestaan. En todellakaan edes halua ottaa vastuuta lapsilaumasta, jonka vahtimiseen ei resurssit riitä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.11.24 10:27:33

Vähän voi miettiä lapsen mukaan. Jos on fiksu lapsi, jonka voi kotonakin jättää useammaksi tunniksi itsenäisesti puuhailemaan niin voi viedä. Jos taas saa itsetuhoisia ideoita, niin vanhempi mukaan.

Ja synttäripaikalta en odottaisi suurta valvontaa. Lasten tulisi pärjätä itsenäisesti esim. olohuoneessa/ lastenhuoneessa kun vanhempi on keittiössä. Ei kaverisynttärit kuitenkaan mikään hoitopaikka ole ja ajattelen, että omalla vastuulla sinne lapsi jätetään. Jos sun lapsi saa esim. päähänsä karata paikalta, ei se ole juhlien järjestäjän vastuulla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.