Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä vikaa minussa on, joudun kiusatuksi töissä

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   8.11.24 19:55:35

Onkohan minussa jotain vikaa kun olen joutunut töissä/harjoittelupaikoissa joidenkin henkilöiden kiusaamaksi? Olen varmaan liian kiltti, kun en puhu kenestäkään pahaa tai sano kenellekään pahasti?

Re: Mitä vikaa minussa on, joudun kiusatuksi töissä

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   8.11.24 20:03:37

Tai sitten sinä vain kuvittelet koko kiusaamisasian. Vaikea kuvitella, että sama henkilö oikeasti joutuisi kiusatuksi joka ikisessä työ- ja harjoittelu paikassa.

Lähettäjä: Nti 
Päivämäärä:   8.11.24 20:06:03

Todennäköisesti. Kiusaajiakin on monenlaisia. Pahin lopetti, kun sanoin pahasti monta kertaa. Se sano sitten loukkaantuneena, et sä oot muuttunut. Minä siihen tokaisin, että joo niin olen. Alkoi sen jäljeen kaveeraamaan. En vaan luottanut tippaakaan. Liekö sitten jatkoi selän takana juttujaan, mut en välittänyt. Esimies kylläkin meni sen pillin mukaan ja aiheutti hankaluuksia. Mut nyt se on takana ja elämä edessä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.11.24 20:06:21

Joillain on sellainen energia että se saa toiset hyökkäämään. Käy tätä eläinlaumoissakin joillekin yksilöille. Olen myös tällainen, pahimmillaan kiusaaminen on alkanut heti uudessa paikassa ja ollut tosi julmaa. Kiusaajat yleensä 40-50v naisia. Tod näk en enää mene koskaan töihin näiden traumojen takia. Se oli niin röyhkeää, en tajua miten kukaan voi töissä kohdella toista niin. Ihan ulkonäköä myöten kommentoitiin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.11.24 20:10:11

Annatko kenen tahansa käyttäytyä miten tahansa sinua kohtaan ja sinun läsnäollessasi? Sillähän ne kiusaajat jäävät pyörimään ympäristöön kun niitä ei käske pois.

Haaskalinnut toimii samalla periaatteella.

Päivämäärä:   8.11.24 20:12:38

Kiusaaminen on ollut mm. ulkopuolelle jättämistä, selän takana naureskelua (kirjaimellisesti ja varmaan myös piilossa), ihan fyysistä kun työntekijät ovat seisseet ringissä niin tullaan eteen seisomaan jne.

Olen työskennellyt naisvaltaisilla aloilla mm. lähihoitajana ja merkonomina ollut harjoittelussa tilitoimistossa jne.

Päivämäärä:   8.11.24 20:13:44

Oikeuttaako se kiusaamaan jos toinen ei sano kellekään pahasti?

Päivämäärä:   8.11.24 20:18:42

Miksi samassa työpaikassa ei kiusata sitten sitä ainoaa miestä, joka ei myöskään sano kellekään pahasti ja ei puhu kenestäkään selän takana? Tosin hän teki itselleen aina kiireen ettei tarvinnut tulla naisten kanssa samaan aikaan pitämään taukoa jne.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   8.11.24 20:24:02

Täällä yksi jolle on myös naureskeltu ja ivailtu päin naamaa ja selän takana. Jos näihin joskus vielä törmään työssä, pysyn työasioissa. Elämääni en niitä halua.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   8.11.24 20:26:11

Jotkut ihmiset ovat luonteeltaan sellaisia, että nauttivat kiusaamisesta. Ehkä pohjimmiltaan epävarmoja, ja pönkittävät omaa asemaansa polkemalla muita. Moni sivustaseuraaja ei sano näille mitään, vaan on vain hiljaa tyytyväinen ettei kiusaaminen kohdistu itseen.

Monet ihmiset on kasvatettu koviksi ja halveksumaan sellaisia, jotka eivät ota näkyvästi omaa tilaansa. Sellaiset ihmiset hämmentyvät usein, kun joku rauhallinen ja kiltti ihminen ei olekaan ylikiltti, vaan pitää tarvittaessa puolensa.

Päivämäärä:   8.11.24 20:29:16

Eihän kova ihminen tarkoita samaa asiaa kuin kiusaaja... Kovan ihmisen ei tarvitse kiusata...

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   8.11.24 20:29:26

Eihän sellaiset ihmiset ole oikeasti kovia, peittelevät omaa epävarmuuttaan. Koppava tai törppö kuvaa mielestäni paremmin.

Päivämäärä:   8.11.24 20:30:45

Ja kiusaaminen aiheutti myös vaaratilanteita asiakkaille, kun minulle jätettiin kertomatta asioita...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.11.24 21:23:20

Tai sitten heidät on koulutettu siihen esim. Hyvinvointialueet

Lähettäjä: Juujuu 
Päivämäärä:   8.11.24 22:38:16

Lähettäjä: No
Päivämäärä: 8.11.24 20:03:37

"Tai sitten sinä vain kuvittelet koko kiusaamisasian. Vaikea kuvitella, että sama henkilö oikeasti joutuisi kiusatuksi joka ikisessä työ- ja harjoittelu paikassa."

Olen lukenut tutkimuksista, että sama henkilö altistuu helposti kiusaamiseen koulussa ja toistuvasti eri työpaikoissa. Kyse ei siis ole kuvittelusta. Ihan kuten joku jo aikaisemmin sanoi, tätä tapahtuu eläinlaumassakin.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   8.11.24 22:41:16

Kiusaaminen aina väärin. En kuitenkaan pidä mahdollisena, että samaa henkilöä kiusataan eri paikoissa eri ihmisten toimesta ilman että henkilössä itsessään ei olisi mitään vikaa…

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   8.11.24 22:47:41

vaikea asia. onkohan ne kiusatut myös niitä, joita mies pahoinpitelee kotona? tai ehkä ne on ne kiusaajat, kostavat sitten muualla omat kärsimyksensä?

Päivämäärä:   8.11.24 23:26:22

Älä välitä. Siihen tottuu, etsi työpaikka missä saat työskennellä yksin. Siellä nautit työstäsi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.11.24 23:38:36

"ihan fyysistä kun työntekijät ovat seisseet ringissä niin tullaan eteen seisomaan jne."
Suora lainaus tossa yllä. Mikä tässä on kiusaamista? Mäkin koen nää työpaikan hemmetin isot tapaamiset missä pitää puhua ja jakaa piirissä kaikkea kiusaamiseksi, kun se on niiiiiiin epämukavuusalueella kun vaan voi joku olla! Mutta miten tää on sua kohtaan kiusaamista? Näitä tilanteita tulee työelämässä.

eriasia on, jos se tilanne oli töissä, ja ne kaikki seisoi ringissä sun ympärillä ja vaati vastauksia tai tuloksia. Kuulostaa unelta tai psykoottiselta mielenterveyshäiriöltä.

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   9.11.24 14:10:47

Noh, ei voi yksittäiseen tapaukseen ottaa kantaa tuntematta ketään. On paljon oikeita kiusaamistapauksia. Sitten on paljon ihmisiä jotka ylianalysoivat kaiken, ja kaikki yhtään negatiivinen palaute tai yksittäinen sanominen on kiusaamista. Sitten on ihmisiä, joiden koko olemuksessa on jotain joka ärsyttää. Olen nähnyt kaikkea näistä.

Yhdessä työyhteisössä oli kiva ja sosiaalinen työntekijä, mutta töissään epävarma, hidas ja saamaton. Kun hänelle ihan asiallisesti sanottiin että töillä on kiire, projektin deadline lähestyy ja asiakas on vaativa joten töitä pitää jakaa, hän koki tämän kaiken raskaana kiusaamisena jota puitiin sitten pitkään. Työyhteisö oli ihan normaali ja hyvä henki, mutta tämä yksi työntekijä alkoi kokea ihan kaiken kiusaamisena. Esim jos kymmenestä kaksi lähti kahdestaan lounaalle, "kiusattu" pahoitti mielensä kun häntä ei pyydetty mukaan vaikkei ketään muutakaan ollut pyydetty. Otti kaikki pienetkin asiat henkilökohtaisena iskuna.

Olen tavannut myös kilttejä ja ystävällisiä ihmisiä joiden olemuksessa ja tavassa olla porukassa on vain jotain ärsyttävää ja raskasta. Heitä kiusataan helposti jos työyhteisössä on ketään joka ärsyyntyy muita helpommin, eikä niin hallitse käytöstään riittävän hyvin. Nämä ovat aina surullisia tapauksia, koska kiusatuissa ei ole mitään vikaa, ovat vaan sosiaalisesti kömpelöitä, eivätkä usein tiedosta sitä. Silloin on vaan löydettävä paikka missä kiusaamista ei esiinny missään olosuhteissa. Ihmisten temperamenteissa on niin isoja eroja että valitettavasti joistakin näkee heti että häntä on kiusattu tai kiusataan helposti koska hän vaan ärsyttää toisenlaista ihmistyyppiä. Se ei siis ole oikeutus (tietenkään), mutta selittää aika paljon.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   9.11.24 14:30:28

No meillä on töissä kaksi hyvin hiljaista, kilttiä ja ahkeraa työtekijää. Toinen on aina ollut hyvin pidetty eri yhteisöissä ja toinen taas on kokenut paljon kiusaamista. Meillä ei kiusaamista tapahdu, mutta kyllä tuossa aiemmin kiusatussa jokin tekee että en epäile yhtään etteikö kiusaajat olisi iskeneet juuri häneen kiinni. Hän on kiva ja ystävällinen persoona, mutta olemus, pienet tavat, kommentit ja keskusteluihin osallistuminen ovat jotenkin "poikkeavia" ja vähän outoja. Sitä on vaikea selittää, mutta kyseessä on jokin itsessä mitä ei voi muuttaa edes. Tämä ihan taatusti triggeröi kiusaajia joten lähtisin vaan etsimään sellaista työpaikkaa missä kaikki osaavat käyttäytyä ja kiusaamista ei ole.

Päivämäärä:   9.11.24 15:34:22

Tai sitten se käyttäytyy "oudosti" koska se on kiusattu sellaiseksi :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.11.24 15:57:03

"joistakin näkee heti että häntä on kiusattu tai kiusataan helposti "

^
tämä. Kiusaaminen on voinut alkaa jo ala-asteella, siitä jää läpi elämän vaikuttava stigma, jonka kiusaajat aistivat jollain "kiusaaja-aistilla". Se on ilmeissä, eleissä, vähän kuin nostaisi käden kun aurinko paistaa silmiin.

Juuri tämän vuoksi koulukiusaaminen pitäisi kriminalisoida ja tehdä näkyväksi.

Päivämäärä:   9.11.24 16:46:24

"mutta olemus, pienet tavat, kommentit ja keskusteluihin osallistuminen ovat jotenkin "poikkeavia" ja vähän outoja. Sitä on vaikea selittää, mutta kyseessä on jokin itsessä mitä ei voi muuttaa edes. Tämä ihan taatusti triggeröi kiusaajia"

Autismin kirjolla olevien kohdalla käy tosi usein näin, varsinkin naisten. Vaikka naispuolisilla autisteilla on yleensä paremmat sosiaaliset taidot kuin miespuolisilla sutisteilla, hyväksytään miehiltä "outous" paremmin kuin naisilta.

Kyse ei siis ole siitä, että henkilöllä olisi huonot käytöstavat, että hän esimerkiksi menisi töksäyttämään toiselle että oletpas lihonut tai vastaavaa. Kun useinhan luullaan, että autistit ovat aina tällaisia. En ole itsekään sellainen, mutta en vain silti jotenkin osaa olla sitä mitä minulta odotettaisiin ja joku minussa ärsyttää ja inhottaa monia ihmisiä. Ei minua aikuisena ole kiusattu, koulussa kylläkin, mutta olen huomannut, että minusta ei myöskään oikein tykätä, minua oudoksutaan ja jään helposti ulkopuoliseksi. Olen kyllä yrittänyt korjata sellaisia asioita, jotka voitaisiin tulkita epäystävällisyydeksi, mutta olen silti jotenkin poikkeava aina.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   9.11.24 17:09:32

"ihan fyysistä kun työntekijät ovat seisseet ringissä niin tullaan eteen seisomaan jne."
Suora lainaus tossa yllä. Mikä tässä on kiusaamista? Mäkin koen nää työpaikan hemmetin isot tapaamiset missä pitää puhua ja jakaa piirissä kaikkea kiusaamiseksi, kun se on niiiiiiin epämukavuusalueella kun vaan voi joku olla! Mutta miten tää on sua kohtaan kiusaamista? Näitä tilanteita tulee työelämässä."

Siis et näe tässä mitään kiusaamista? Että työntekijät pyydetään rinkiin seisomaan, otat siitä oman paikkasi ringissä ja joku/jotkut tunkevat sinun eteesi seisomaan kuin sinua ei olisi olemassakaan ja jäät kaikkien muiden taakse seisomaan? Joo, ihan normaali tilanne eikä ole kiusaamista nähnytkään *sarkasmi*

Tiedän mitä aloittaja tarkoittaa. Olen itse kokenut vastaavaa melkein kaikissa paikoissa. Minua kiusattiin rankasti koko peruskoulun ajan ja kiusaaminen jatkunut läpi elämän melkein kaikissa työpaikoissa. Olen yrittänyt selvittää mikä minussa on vikana kun aina joudun muiden hampaisiin, mutta en kaikesta peiliin katsomisista huolimatta ole saanut syytä selville. En edes suoraan kysymällä. Koskaan en ole osannut edes puoliani pitää, eikä sitä tee kukaan muukaan puolestani, joten tällä tiellä jatketaan. Toisten sylkykuppina ja kynnysmattona. Mutta ehkä se helpottaa kiusaajien oloa kun saavat purkaa pahaa oloaan minuun, että kai tämä on sitten se elämäni tarkoitus.

Päivämäärä:   9.11.24 17:20:57

Oma ajattelu on niin kieroutunutta, että tunnistan kun minulle ollaan töykeitä tai halutaan tahallaan loukata, mutta haluan silti viimeiseen asti välttää itseni puolustamista olemalla töykeä takaisin. En halua siis pahoittaa vastapuolen mieltä. Usein kommentoin viileästi tai en välitä. Tähän on ehkä vaikuttanut se, että toimeentulo on ollut tiukassa, eikä uskalla purra ruokkivaa kättä tai muuten ns henkilöä joka on muutoin menestynyt tai suosittu alalla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.