Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Aineettomat lahjat?

Lähettäjä: Savolainen 
Päivämäärä:   8.11.24 08:46:56

Oletko antanut tai saanut lahjaksi?
Mitä mieltä olet niistä?

Meneekö rahat oikeasti esim vähävaraisille tai lasten koulutukseen?
Tai jos ostan puun, vuohen tai lehmän, meneekö se oikeasti "perille"???

Re: Aineettomat lahjat?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.11.24 08:53:23

Voin antaa, jos joku sellaista toivoo. Muuten kukin lahjoittakoon omistaan. Siis voi vaikka sanoa, ettei halua antaa mitään lahjaksi ja se on ok. Mutta ei voi antaa lahjaksi jos toinen ei erikseen pyydä. Aivan sama, kuin ostaisi maljakon, toisi sen ja veisi mennessään hyväntekeväisyyskirpparille.

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   8.11.24 20:02:58

Tällä ilmeisesti tarkoitetaan hyväntekeväisyyslahjoja. Aineettomia lahjojahan ovat periaatteessa myös vaikkapa leffaliput tai lupaus pestä ikkunat toisen puolesta.

Olen sekä saanut että antanut hyväntekeväisyyslahjoja. Erityisesti tykkään saada Luonnonperintösäätiön metsää, sitä toivon aina joululahjaksi, kun vanhemmat haluavat jotakin hankkia enkä tarvitse mitään tavaraa.

Hyväntekeväisyyslahjoja olen antanut lähinnä silloin, kun toinen ei edes odota saavansa mitään, tyyliin etäisemmälle kaverille joulukortin välissä. Silloin lahja on ekstraa eikä saaja pety.

Uskon, että lahjat menevät perille siten kuin lahjoitukset taustajärjestössä yleensä. Eli jos valitsee hyvämaineisen tahon, niin lahjoitus menee perille, mutta ei tietenkään korvamerkittynä. Jos "ostat puun", niin sillä rahalla voidaan hankkia myös koulupuku ja päinvastoin.

Lähettäjä: Ei todellakaan! 
Päivämäärä:   8.11.24 20:07:15

Ei missään nimessä ellei lahjansaaja toivo sitä. Tuntuisi lähinnä pottuilulta, etkä voi oikeasti tietää mihin säätiö ne rahat käyttää. Huomaa, että kirkollisveroistakin 70% menee henkilöstökuluihin, loput 30% menee sitten siihen "runsaaseen" anteliaisuuteen.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   8.11.24 21:02:28

Minä haluaisin saada tällaisen lahjan. Olisi paljon mieluisampi kuin se krääsä mitä normaalisti saa. Tosin toivoisin tietenkin että kohde olisi omien arvojen mukainen esim. ei välttämättä mikään kirkon käännytyssäätiö tms

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   8.11.24 21:14:19

**: Esimerkiksi Kirkon Ulkomaanapu toimii kyllä ev.lut. kirkon piirissä, mutta ei ole silti "käännytyssäätiö". Työ on humanitääristä apua, ei evankeliointia. KUA:n lahjoituksista myös menee isompi prosentti itse työhön kuin esimerkiksi SPR:llä (luvut toki ko. tahojen itse ilmoittamia).

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.