Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tunnekylmyyttäkö vain? (äidistä)

Lähettäjä: freesia 
Päivämäärä:   7.11.24 19:17:54

Olen siis aikuinen ja asun eri kaupungissa ja harvemmin näen häntä. Mutta nyt kun on ollut todella raskas vuosi ja vakava masennus uusiutunut, mielessä on alkanut pyöriä kaikki henkinen väkivalta jota sai lapsena ja nuorena niskaan koko sen ajan kun asui kotona. Ja nimenomaan yksityiskohtia.
Mutta oliko teillä muilla, joiden vanhemmat syntyivät sodan jälkeen, tällaista?
Äitini syntyi 50-luvun alussa ja sai minut vasta yli 40-vuotiaana. Kyseessä on selvästi sukupolvien yli ulottuva trauma, jonka olen ymmärtänyt vasta nyt aikuisena ja päätellyt siitä ettei äitini ole puhunut mitenkään hellästi omista vanhemmistaan, varsinkaan äidistään. Olimme siskoni kanssa aika kilttejä, rauhallisia ja herkkiä lapsia. Kertaakaan elämässäni en ole tuntenut että äitini rakastaisi minua sellaisena kuin olen. Vanhemmilla oli (ilmeisesti heidän lapsuutensa ajan) käsitys että lasta ei saa kehua, siitä tulee turhan ylpeä. Kaikesta mikä meni väärin kyllä haukuttiin tai raivottiin. Muistan kun yksi serkuistani kehui jotain minussa niin äiti naurahteli vähän pilkallisesti vieressä. Kun tein ekaluokkalaisena läksyjä muistan kerran kun vanhemmat haukkuivat kilpaa vieressä tyhmä lapsi, miten sinä sen nyt noin teit, tee se nyt kunnolla. En muista että kotona olisi koskaan autettu läksyissä. Vertauskohtana muistan kuinka ala-asteen opettaja oli rauhallinen ja kannustava ja hankalatkin tehtävät onnistuivat kun hän auttoi. Kerran tallilla en saanut pinteleitä käärittyä oikein niin äiti alkoi taas raivota vieressä vaikka hän ei tiedä hevosista mitään. Sain usein kuulla olevani avuton, tyhmä jne Nämä ovat vain esimerkkejä lievemmistä tilanteista. Jos alkoi itkeä tällaisissa tilanteissa, vastaus oli aina älä nyt vaan ainakaan porua ala vääntämään ja ei se itkemällä se tilanne parane. Muistan tilanteita kun olin alle kouluikäinen joissa itkin ja äiti hymähteli ja matki itkua ivallisesti vieressä tai minut jätettiin täysin yksin tilanteeseen. Isä on aina ollut todella etäinen, emme ole olleet tekemisissä vuosiin.
Vanhemmat erosivat kun olin ala-asteella ja siitä tilanne vasta pahentui. Isä ja äiti molemmat alkoivat purkaa vihaansa minuun, olin kai helppo kohde. Jäin asumaan äidin luo ja muistan kuinka vi tutti ja pelottikin mennä isän luo kylään. Isä huusi ja uhkaili soittaa poliisille jos en suostu lähtemään hänen luokseen. Se kylässä olo oli sitten enimmäkseen sitä että isä teki jotain töitään koneellaan ja minä (ja sisko silloin kun oli mukana) istuimme sohvalla katselimme telkkaria.
Äiti oli välillä kyllä lempeä ja kiltti mutta välillä suuttui todella nopeasti todella pienestä. Meille ei koskaan opetettu että suuttuminen on tunteena okei, ei opetettu pyytämään ja antamaan anteeksi. Lapsena en saanut näyttää vihaa, surua, en aina edes nauraa ainakaan liikaa. Lapsena käsitin sen tietysti aina niin että minä olen taas vääränlainen, minä olen tehnyt jotain väärin, kun äiti oli vihainen (vaikka saattoi olla vihainen töistäkin) Joskus heitteli tavaroita minua kohti kun suuttui. Ja aina suuttumisen jälkeen äiti oli täysin mykkä, ei puhunut sanaakaan koko päivänä. Jos häneltä kysyi jotain, ei vastausta. Joskus tämä mykkyys jatkui parikin päivää. Se loppui kun äiti päätti että hän suostuu taas puhumaan. Sen jälkeen asiasta ei ikinä puhuttu, ei tullut mitään selitystä mistä hän oli suuttunut. Olin tuohon aikaan rajusti koulukiusattu mutta en uskaltanut kertoa siitä paljon mitään kotona. Ainut kommentti oli lähinnä kiukkuinen tiuskaisu täytyy pitää puolensa. Lyhyesti sanottuna kai äiti oli ainut joka sai näyttää tunteitaan, lapset eivät. Lasten kuului olla hiljaa ja tyytyväisiä kaikkeen, mutta ei liian tyytyväisiä. Koska en tiennyt mikä triggeröi noita raivo-mykkyyskohtauksia, olin aina vähän varuillani ja yritin olla kiltti ja huomaamaton. Joskus pienkin asia sai äidin raivostumaan, joskus ei suuttunut ollenkaan. Taistele tai pakene -reaktio oli päällä aina koulussa kiusaamisen vuosina, joskus myös kotona.
Kun joskus aikuisena yritin puhua tällaisesta, vastaus oli jyrkkä en minä ole tuollaista tehnyt.
Miljoona kertaa olen miettinyt kuinka paljon tyytyväisempiä vanhempani olisivat olleet jos en olisi syntynyt.
En tiedä miksi kirjoitin tämän tänne. Samanlaisia kokemuksia? Ja tiedän että ette ole lääkäreitä mutta onkohan tuollainen käytös vain traumasta johtuvaa vai jotain persoonallisuushäiriötä?

Re: Tunnekylmyyttäkö vain? (äidistä)

Päivämäärä:   7.11.24 19:19:32

Niin ja joskus äiti oli todella ylisuojeleva, jatkuvasti varo varo älä älä et sinä tuota osaa, minä teen. sitten taas välillä raivoamista ja avuttomaksi haukkumista kun en osannut

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   7.11.24 19:25:23

En ole ikinä tajunnut että MIKSI aikuiset ihmiset kirjoittavat näin: Ainut kommentti oli lähinnä kiukkuinen tiuskaisu täytyy pitää puolensa.

Tai: Ainut kommentti oli lähinnä kiukkuinen tiuskaisu, täytyy pitää puolensa.

Opetelkaa kirjoittamaan normaalisti!!!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.11.24 19:32:29

Äitisi on hyvä esimerkki ihmisestä, joka on hankkinut lapsia, koska niin on pitänyt tehdä.
Nainen ei ole automaattisesti äiti tai kasvattaja, vaikka pystyy synnyttämään niin kauan kuin kroppa kestää.
Pahoja äitejä ja isiä on todella paljon; katkaise välit.
Sinä et ehkä ole ollut toivottu ja rakastettu lapsi, mutta olet silti ihan hyvä aikuinen ihminen, etkä mitään velkaa äidillesi.

On hyvä, että kirjoitit, koska on muitakin. Se, että kaivaisi järkevää syytä noin kauhealle asialle, on ymmärrettävää oman maailmankuvan ehjänäpitämisen takia.
Mutta kukaan ei pysty, ei edes tiede, selittämään yksilön tekemisiä.

Mutta muista, että et ole todellakaan ainoa tai yksin. Ja olet kuitenkin ihminen ja yksilö ja sinulla on ihmisarvo, vaikka syntymäsi on ollut rutiinia.

Päivämäärä:   7.11.24 19:35:17

kiitos piste <3
Huoh taitaa olla samaa kastia kuin hän josta kirjoitin

Päivämäärä:   7.11.24 19:37:08

Hyvin tutun kuuloista, meillä oli aivan samanlaista.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   7.11.24 19:43:44

Kuulostaa surullisen tutulta, sillä erotuksella että meillä isä oli tuollainen kuin äitisi. Äiti taas oli varsin hyvä kasvattaja ja turvallinen äiti, mutta vanhempieni avioliitossa oli kuitenkin ongelmia, jotka heijastuivat myös meidän lasten elämään.

Omat vanhempani ovat syntyneet 60-luvulla ja heidän vanhempansa 30-luvulla, niin että isovanhempani ovat olleet lapsia sota-aikana. Molemmat isän vanhemmat menettivät äitinsä jo pieninä. Heidän lapsuudestaan puuttui äidin turva ja lämpö, eivätkä he sitten osanneet olla lämpimiä ja turvallisia vanhempia omille lapsilleen. Isäni on joiltain osin hyvin rikkinäinen, ja sen ymmärtäminen on auttanut minua käsittelemään lapsuuttani.

Äidilläsi on todennäköisesti ollut niin paha olla, että hänkin on ollut koko ajan taistele tai pakene -tilassa. Sinä ja siskosi olette siihen syyttömiä, eikä teillä ole ollut muita vaihtoehtoja kuin elää vanhempienne lapsina. Siksi et saa syyllistää itseäsi.

Päivämäärä:   7.11.24 20:12:57

Harmi ettet käyttänyt kappalejakoa, olisi ehkä jaksanut lukea tekstin läpi.

Päivämäärä:   7.11.24 20:15:35

Meidät kaikki on opetettu sietämään hiljaa ja kävelemään kanamunankuorillä 30-, 50-, 60-luvun äitien ympärillä.
Niiden toimintaa on ohjannut pakko ja se on hirveää.
Mutta kaikki nämäkin äidit ovat ihmisiä ja olleet yksilöinä vastuullisia kehittymään maailman mukana käyttämättä lapsia kainalosauvoinaan, mutta eivät ole tehnyt niin.
Ja vastausta vääryydelle et saa, koska sitä ei saa kysyä.

Eli kaikki ei-toivotut ja pakko- ja vahinkolapset; tehkää hyvin ja eläkää hyvää elämää. Vaikka lähdöt ei ollut parhaat niin kehittykää; se kehittymisen ja kasvamisen pitäisi olla elämän tarkoitus riippumatta siitä, oletko rakastettu, suunniteltu tai haluttu.
Ei kukaan lapsi ole velkaa vanhemmilleen, jos ei ole syntymistään pyytänyt.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   7.11.24 20:27:44

Itse olen syntynyt 60 luvun alussa ja ei todellakaan ole ollut tuollasita kotona. Tietty ehkä aloittajan äiti on joutunut kokemaan tuollaista lapsuudenkodissaan ja saanut käyttäytymismallin sieltä. Tai sitten vaan ollut ikävä ihminen - ainakin äkkipikainen mykkäkoulun pitäjä.

Lähettäjä: Mei 
Päivämäärä:   7.11.24 21:31:22

Ihan kuin itse olisin kirjoittanut lähes tuon kaiken. Sillä erotuksella, että minä elin juuri tuollaisen isän kanssa. Kaikki tunteiden näyttäminen oli kiellettyä, ei saanut itkeä ei nauraa, naama peruslukemilla olisi aina pitänyt olla. Mitään et osannut, mutta etpä saanut edes yrittää oppia kun pieleen ja väärin menee kuitenkin, anna olla. Jos yrität auttaa, sotket vain.

Ehkä se on sitten jokin sodanjälkeisten sukupolvien juttu, isäni syntyi 1940-luvun loppupuolella ja minut hän sai ollessaan hieman vajaa nelikymppinen. Äiti on 50-luvun lopulla syntynyt

Päivämäärä:   7.11.24 21:38:28

Tunnistan osittain. Vaikuttanut todella paljon omaan itsevarmuuteen ja omiin kykyihin. Nyt vähän vanhempana kaduttaa, ettei ollut nuorempana rohkeampi ja kunnianhimoisempi opiskelujen suhteen ja pyrkinyt huippu yliopistoon. Ehtiihän vanhempanakin, mutta turhauttaa alkaa tehdä kaikkea uudestaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.