Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kehtaanko tehdä mitään, kun olen nuor eläkkeellä

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   7.11.24 17:54:18

Olen eläkkeellä koska en kestä fyysisesti ja henkisesti työntekoa... Kehtaanko mennä silti esim. koiraharrastuksiin silloin tällöin tai muuhun vastaavaan?

Re: Kehtaanko tehdä mitään, kun olen nuor eläkkeellä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.11.24 17:57:37

Totta kai kehtaat

Päivämäärä:   7.11.24 17:58:32

Tuntuu nykyisin ihmiset ajattelevan että ei ole oikeutta tehdä mitään kun ei käy töissä...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.11.24 18:00:03

Onko sillä väliä, mitä joku hötölässä tai jossain pitkin maata ajattelee?

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   7.11.24 18:01:44

Mistä ne tietää että et käy töissä?

Päivämäärä:   7.11.24 18:03:01

Tietysti kehtaat, tuskin edes sun työtilannetta siellä kyselevät.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.11.24 18:09:31

Miten joku ei ’kestä’ työntekoa? Mitä tapahtuu jos siitä huolimatta teet töitä kuten muutkin?

Päivämäärä:   7.11.24 18:13:12

Tottakai, mutta lopeta harrastus siinä vaiheessa vähin äänin, jos sekin alkaa kuormittamaan liikaa: harrastus on harrastus myös työssäkäyville ja tasapainottaa niiden elämää.
Harva haluaa harrastuksessa alkaa kuuntelemaan ja ottamaan erityisesti huomioon oireilijoita. Niitä on töissä ihan tarpeeksi.
Eli opettele tunnistamaan omat rajasi ja ota myös ympäristö huomioon.

Päivämäärä:   7.11.24 18:13:39

Kyllä!

Päivämäärä:   7.11.24 18:14:30

sairastan munuaisten vajaatoimintaa, anemiaa, olen välillä sokea tai huononäköinen (parantuminen on kestänyt aina sen pari kuukautta).
Lisäksi saan työtätekemällä muutaman kuukauden sisällä psykoosin oireita.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   7.11.24 18:16:23

Kehtaat. Toki aina löytyy se yksi urpo joka alkaa määkiä että laiskuudesta se vain johtuu ettei voi tehdä töitä liten muut mutta se kertoo vain ja ainoastaan sen määkijän älystä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.11.24 18:16:49

Työ on toki hyvin yleinen puheenaihe, joten helposti tulee olo ettei kehtaa olla olemassakaan jos ei voi yleiseen rutinaan osallistua. Mutta ei kellekään tarvitse selittää mitään, ei varsinkaan syytä eläkkeeseen.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.11.24 18:19:06

Äkkiseltään sitä ajattelisi, että jos se koiraharrastus olisi työtäsi - esim. joku maksaisi siitä että liikutat ja harjoitat hänen koiraansa - niin voisit siis silti kuitenkin tehdä sitä... Joten miten siis et pysty tekemään yhtään mitään työtä? Ihan ilman sarvia ja hampaita kyselen.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   7.11.24 18:20:21

Tottakai menet harrastuksiin, jos vaan raha ja vointi sallii.

Päivämäärä:   7.11.24 18:23:19

Mulle tulee parin kuukauden sairauslomia yhtäkkiä yllättäen silmien takia, sekä olo on anemian ja munuaisten vajaatoiminnan vuoksi vetämätön ja en jaksa juuri mitään, etenkään muutaman tunninkaan työvuoroja. Psykoosin oireet tulevat stressistä ja siitä, että pakotan itseni huonosta jaksamisesta huolimatta tekemään työtä.

Päivämäärä:   7.11.24 18:26:21

Tuskin kukaan eläisi sillä että kävisi kerran tai pari kertaa viikossa harjoittamassa jonkun koiraa sen 10 min - puoli tuntia.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   7.11.24 18:26:45

Kyllä kehtaa minunkin mielestäni. Aina löytyy niitä mielensäpahoittajia joiden mielestä mikä hyvänsä työkyvyttömyys edellyttää sitä ettei sitten kykene muuhun kuin makaamaan kotona sängyn pohjalla. Älä heistä välitä, elä elämääsi niin kuin itse haluat ja parhaaksi katsot. Jos joku ei siitä pidä se on aivan hänen henkilökohtainen ongelmansa.

Mutta tulin uteliaaksi... Asia ei toki minulle kuulu, mutta saanko silti kysyä mistä on kyse, kun sanoit olevasi "välillä sokea tai huononäköinen (parantuminen on kestänyt aina sen pari kuukautta)". Mikä ihme aiheuttaa ajoittaista sokeutta tai huononäköisyyttä?

Tämä ihan oikeasti kiinnostaa kun en muista että olisin moisesta koskaan kuullutkaan.

Päivämäärä:   7.11.24 18:28:33

Diabetes, silmät vuotavat sisäisesti verta säännöllisen epäsäännöllisesti = piikityksestä muutaman kuukauden päästä. EIvät suostu ennakoivasti säännöllisesti piikittämään silmäkeskuksessa.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   7.11.24 18:29:08

No ei harrastusta voi verrata työntekoon. Työtä tehdään normaalisti viisi päivää viikossa, kahdeksan tuntia päivässä ja työnantajan sanelemalla rytmillä. Harrastuksiin voi mennä silloin kun tuntee jaksavansa, niissä pystyy pitämään taukoja ja usein harrastushetki on aika pieni osa päivästä.

Harvoja töitä pystyy tehdä näkökyvyttömänä.

Eli aloittaja, totta kai kehtaat mennä. Ehkä harrastukset jopa parantavat toimintakykyäsi. Olisi ihan elämäsi hukkaan heittämistä, jos et tekisi mitään.

Lähettäjä: Blueberry 
Päivämäärä:   7.11.24 18:38:23

Tietenkin menet! Sinä olet ihminen ihan kuten kaikki muutkin, tietenkin sinä saat liikkua, tehdä, harrastaa ja elää sairauksistasi huolimatta aina kun vaan kykenet :)

Päivämäärä:   7.11.24 18:49:13

Välillä tuntuu ettei ole ihminen kun ei ansaitse työnteolla rahaa...

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   7.11.24 19:01:53

hmm, oho! Enpä tiennytkään että diabetes voi aiheuttaa tuollaistakin! Ei ihme ettei työnteosta tule mitään, vaikeaa se on tehdä mitään jos ei näe.

Muista kuitenkin, ettei se tee sinusta ihmisenä yhtään sen vähempiarvoista. Et ole valinnut sairauttasi etkä voi sille mitään. Sinulla on kuitenkin selkeä, pätevä syy miksi et käy töissä, toisin kuin monilla elämäntapatyöttömillä jotka eivät edes halua töihin, vaan laskelmoidusti järjestävät asiansa niin että eivät töitä saa jos työkkäri pakottaa jotain hommia hakemaan. He ovat luusereita, et sinä.

Lähettäjä: Santtu 
Päivämäärä:   7.11.24 19:02:28

Täällä kohtalotoveri eri sairauden ja toimintakykyrajoitusten kanssa, ja en ole mikään nuori enää. Mutta tunnistan tuon ajatuskulun että tuntuu etttä en ole ihminen muiden mielestä kun en käy en töissä, ja en siten voi tehdä mitään muutakaan. Se on tullut vasten kasvoja niin monelta että vaikea enää kuvitella etteivät kaikki olisi sitä mieltä, tai tämä koko "systeemihän" antaa arvon vain täydellä teholla työtä tekevälle. En ole 10 vuoteen pystynyt harrastamaan, nyt olisi sellaisia toiveita että pääsisi edes pari kertaa talven aikana käymään koiran kanssa jossain hyvin matalan kynnyksen ja kevyessä (=paljon odottelua ja istumista) koulutusjutussa. Ei kaikki harrastaminen tarkoita juoksemista hikihatussa. Ja sitä, että ihminen harrastelee joskus ja jouluna kunnon mukaan hetken kerrallaan, ei pitäisi verrata työntekoon kuten nimimerkki ? teki. Silti, tuon kun on kuullut tarpeeksi monelta niin alkaa ajatella että kaikki tämän maailman asiat ovat vain työtä tekeville, ei enää meille vajaakuntoisille.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.11.24 23:11:06

Ei kenenkään ihmisarvo riipu siitä tekeekö töitä, kyllä sinullakin on oikeus elämästä nauttia.

Päivämäärä:   7.11.24 23:20:10

Tottakai on oikeus elää, mutta jos on tunnistettavasta syystä jäänyt pois työelämästä, on turha odottaa, että harrastuksissa menee sen paremmin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.11.24 00:04:36

"No ei harrastusta voi verrata työntekoon. Työtä tehdään normaalisti viisi päivää viikossa, kahdeksan tuntia päivässä ja työnantajan sanelemalla rytmillä. Harrastuksiin voi mennä silloin kun tuntee jaksavansa, niissä pystyy pitämään taukoja ja usein harrastushetki on aika pieni osa päivästä."

Ja siinäkö ovat oikeasti ainoat olemassa olevat vaihtoehdot? Joko normaalia 40-tuntista työviikkoa tai sitten ei yhtään mitään?

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   8.11.24 05:45:40

Tottakai kehtaat. Sinun elämäsi, elä se niin hyvin kuin ikinäkin pystyt.
Ja välittämättä pas... tähänkin keskusteluun tiensä löytäneistä No kyllä sä ny vähä jotain voit tehdä -nönnönnöistä.

Päivämäärä:   8.11.24 05:56:34

? mihin työhön sinä olisit valmis palkkaamaan aloittajan? Olethan varautunut siihen että hän ei ole työkunnossa silloin kun sinä tarvitset?

Päivämäärä:   8.11.24 06:13:26

?, kerro toki millaista työtä ap sitten voi tehdä ja mistä hän sellaisen työpaikan löytää. Työn, jota saa mennä tekemään silloin kun jaksaa ja sen määrän tunteja mitä jaksaa. Työn, josta voi olla kuukausia putkeen pois ilman ennakkovaroitusta ja jota mielellään voi tehdä sokeanakin.

Minä en nyt äkkiseltään keksi mitään. Koska jos sillä ei ole niin väliä tehdäänkö ko. työtä, niin miksi joku maksaisi siitä palkkaa? Jos taas sillä on väliä, kaatuisi homma jonkun muun niskaan aina kun ap olisi pois, ja sitä voisi tapahtua useinkin.

Ja sitten vielä se homma, että ei tässä maassa työhaluiset terveetkään sinne töihin aina pääse.

Ja ap, tietysti kehtaat. Olin itsekin mt-ongelmien takia vuosia pois työelämästä ja harrastin koirien kanssa silti. Se oli sitä kuntouttavaa toimintaa minulle ja ilman harrastamista en varmaan ikinä olisi palannut takaisin työelämään. Eikä meidän treeniporukoissa ainakaan puhuttu töistä, eli kukaan ei edes tiennyt etten sellaisessa käynyt.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   8.11.24 06:43:52

Tietysti. Tyttäreni 21 v on eläkkeellä lievän kehitysvammaisuuden perusteella, harjoittelee yksinasumista, ratsastaa kolme kertaa viikossa (minä maksan), hoitaa lempiheppaansa, hoitaa koiraamme. Jokainen voimiensa ja kykyjensä mukaan.

Lähettäjä: kyllä 
Päivämäärä:   8.11.24 07:02:26

No totta hitossa aloittaja. Menoon ja mukaan vaan !
Itse jouduin 22 -vuotiaana työtapaturma eläkkeelle, mutta en todellakaan ole jäänyt sängyn pohjalle.

Päivämäärä:   8.11.24 07:09:07

Olen kyllä yrittänyt, olin esim. puoli vuotta opiskelemassa terveydenhoitajaksi, mikä osoittautui hankalaksi, kun välillä näin vaan yhdellä (huonommalla) silmällä, harjoitteleppa siinä rokotteen pistämistä tai katetrointia kun ns. 3d-näkö puuttui. Ja lopulta sain psykoosin oireita tästä opiskelustakin. Pitkät sairauslomat silmienkin takia keskeyttivät opintoni. Sen jälkeen olin töissä muutaman kuukauden kunnes silmät ja psyyke jälleen prakasivat. Ja näitä ennenkin olen joutunut keskeyttämään opintoni ja työni jo pelkästään silmien takia. Näitä silmäoireita on kestänyt nyt 8 vuoden ajan. Psyyke on ollut huono yli 10 vuoden ajan.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   8.11.24 08:34:06

"Lähettäjä: Najadi
Päivämäärä: 7.11.24 19:01:53

hmm, oho! Enpä tiennytkään että diabetes voi aiheuttaa tuollaistakin!"

Ei hyvin hoidettu diabetes aiheuitakaan tuollaisia oireita, mutta tässä hyvä esimerkki mitä tapahtuu, kun ykköstyypin diabeteksen jättää hoitamatta. Valitettavan tyypillistä teinivuosina, kun ei haluta olla erilaisia ja kapinoidaan. Jätetään sairaus hoitamatta kun halutaan olla niin kuin muutkin nuoret ja pilataan siinä samalla ne munuaiset ja saadaan kaikki mahdolliset komplikaatiot, jotka seuraavat sitten mukana lopun elämää. Ne nuoret kun saisi tajuamaan sairauden vakavuuden ja mahdolliset seuraukset, jos diabeteksen hoidon laiminlyö.

Päivämäärä:   8.11.24 08:54:47

Ja toisille tulee helpommin komplikaatioita kuin toisille...

Päivämäärä:   8.11.24 12:38:53

Siis jos tässä nyt lähdetään vielä sitä analysoimaan miksi joillekin tulee diabeteksesta komplikaatioita, niin syitähän voi olla monia. Toisilla ei paljoa tarvitse verensokerin heittää että tulee jo komplikaatioita. Monille tulee jossain vaiheessa hoitoväsymystä tai masennusta. Teiniajan verensokerin heittelyt hormonitoiminnan muutosten myötä. Stressi nostaa sokereita, kuten itselläni nuoresta lähtien koulu nosti päiväksi sokerit pilviin, kuten kävi myös myöhemmin opiskelu- ja työelämässä.

Näitä syitä miksi sokerit heittelee riittää, ja sellaiset, jotka ei sairasta diabetesta, helposti kuvittelevat että eihän se ole kuin laittaa piikkiä aina kun syö niin sokerit pysyy kurissa.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   8.11.24 12:43:16

Ei sun tartte lakata elämästä vaikka oot eläkkeellä. Tee asioita joita jaksat ja jotka kiinnostaa. Jos joku kyselee vaikka työstä niin voit vastata että et mielellään puhu töistä et tää on vapaa aikaa ja töistä puhumisen jätät muualle. Millon ei selviä ootko töissä.

Päivämäärä:   8.11.24 12:47:56

Miten helvétissä lievän kehitysvammaisuuden perusteella voi päästä noin nuorena eläkkeelle, kun vaikeankaan perusteella ei pääse? Mun pahasti CP-vammainen serkkuni - huono näkö, kuulolaite, pakkoliikkeitä, liikkumisvaikeuksia, paha skolioosi jne jne - teki työuransa puhelinpuolella yli 4000 ihmisen firmassa. Ihan pelkkää laiskuutta väittää ettei pysty, kun totuus on ettei halua.

Päivämäärä:   8.11.24 12:54:51

Voisin kuvitella että jos lievä kehitysvamma on esim. aivoissa, niin hyvinkin voi olla työkyvytön.

Päivämäärä:   8.11.24 13:03:27

hmm: Mutta ratsastukseen pystyy? Get real; jos siihen pystyy niin pystyy esim. hyllyttämään kaupassa tai tekemään tehdaslinjalla tai logistiikkakeskuksessa aivan vaikeuksitta.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   8.11.24 13:07:22

Siis tottakai voi mennä harrastuksiin! Eihän eläkkeellä olo tarkoita, että pitäisi pysyä kotona eikä saisi tehdä mitään! Lisäksi sairautesi eivät kuulu kenellekään.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   8.11.24 13:14:55

Jos koulussa nousee sokerit pilviin, niin sitten sitä inskaa lisää.
Mutta toki juuri tuo hoitoväsymys ja hoitamatta jättäminen ovat niitä syitä, joiden vuoksi sitten näistä komplikaatioista myöhemmin kärsitään. Moni nuori ei sitä ymmärrä ja kärsii koko ikänsä ja ymmärtää aikuistuttuaan, kuinka olisi silloin kannattanut itsestään huolehtia paremmin. Siksi onkin tärkeää, että nuori saisi tukea ja kannustusta sairautensa hoitoon, niin ei kaltaisiasi ns. suotta ja turhaan
elämästä sivuun jääneitä ja syrjäytyneitä olisi.

Päivämäärä:   8.11.24 13:19:46

Voiko töissäkin mennä 10 minuutin välein lepäämään tai lähteä puolen tunnin jälkeen pois kun ei kykene tekemään työtä?

Harrastuksissa voi. Voin ratsastaa vartin ja huomata että tänään en pysty enempää ja lopettaa siihen.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   8.11.24 13:28:21

"?, kerro toki millaista työtä ap sitten voi tehdä ja mistä hän sellaisen työpaikan löytää. Työn, jota saa mennä tekemään silloin kun jaksaa ja sen määrän tunteja mitä jaksaa."

En ole kysymysmerkki, mutta minulla on juuri tuollainen työ. Teen nettisanakirjaa, työstä maksetaan tehtyjen tuntien mukaan ilman aikapainetta. Koska työ tehdään täysin tietokoneella, sokeakin voisi tehdä sitä, ja työn saa myös tehdä täysin etänä.

Toki tällaisia töitä on tarjolla valitettavan vähän.

Lähettäjä: jms 
Päivämäärä:   8.11.24 13:41:20

"Miten helvétissä lievän kehitysvammaisuuden perusteella voi päästä noin nuorena eläkkeelle, kun vaikeankaan perusteella ei pääse? Mun pahasti CP-vammainen serkkuni - huono näkö, kuulolaite, pakkoliikkeitä, liikkumisvaikeuksia, paha skolioosi jne jne - teki työuransa puhelinpuolella yli 4000 ihmisen firmassa. Ihan pelkkää laiskuutta väittää ettei pysty, kun totuus on ettei halua."

Mistä lähin CP-vamma on ollut kehitysvamma?

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   8.11.24 13:42:19

"Miten helvétissä lievän kehitysvammaisuuden perusteella voi päästä noin nuorena eläkkeelle, kun vaikeankaan perusteella ei pääse? Mun pahasti CP-vammainen serkkuni - huono näkö, kuulolaite, pakkoliikkeitä, liikkumisvaikeuksia, paha skolioosi jne jne - teki työuransa puhelinpuolella yli 4000 ihmisen firmassa."

Kyllä vaikean kehitysvamman takia pääsee eläkkeelle. CP-vamma taas ei ole kehitysvamma.

Päivämäärä:   8.11.24 14:04:33

Lievä kehitysvammaisuus tarkoittaa, että ihmisen älykkyysosamäärä on alle 70, mutta enemmän kuin 40. Meille ei ole testien tuloksia kerrottu. Tähän liittyy selkeää pakkoajattelua, autismipiirteistä käyttäytymistä, joka aiheuttaa sen, että mikä tahansa pienikin muutos suunnitelmassa aiheuttaa kaaoksen.
Eli huomattavan tyhmä ihminen, joka ei pysty minkäänlaiseen itsenäiseen päätöksentekoon, jos nyt väännän rautalangasta.
Motorinen toiminta on kohtalaista, ei hän nyt olympiatason ratsastaja tule olemaan, mutta pystyy varustamaan hevosen, putsaamaan karsinan ja ratsastamaan kaikki askellajit ja hyppäämäänkin hiukan.
CP-vammaiseen sukulaiseen en pysty ottamaan kantaa, heillähän kognitiiviset kyvyt voivat olla täysin ok, katso My Left Foot.
Eläkkeen myöntää kela. Niihin päätöksiin on hyvin vähän nokan koputtamista.

Ja totta on, että pystyy hyllyttämääntms, mutta eipä vaan kukaan huoli. Hakemuksia on tehty n 100 ja kolmevuotinen erityisihmisten ammattikoulu on käyty.
Eläkeläinen saa tienata n 800 e kuussa, eikä menisi vielä verojakaan. Ja olisihan se arjen ja itsetunnon kannalta ihanaa, jos jotain löytyisi.

Päivämäärä:   8.11.24 14:20:32

Opiskelin hierojaksi ja luokallani oli näkövammainen (ei nähnyt mitään koskaan). Valmistui erittäin hyvin arvosanoin ja pyörittää omaa yritystä kahdella eri paikkakunnalla.

En sano että aloittajalle sopisi tämä ala, mutta näkövammaisuus ei ole este työnteolle.

Päivämäärä:   8.11.24 14:57:38

"Jos koulussa nousee sokerit pilviin, niin sitten sitä inskaa lisää."
Joo, sitten se insuliini päättää potkaista koko voimallaan ja seuraavaksi saa vetää hiilaria kitusiin kaksin käsin ettei taju lähde. Kokemusta on.

Diabeteksen hoito ei aina ole ihan yksinkertaista. Siihen verensokeriin vaikuttaa todella moni asia.

Lähettäjä: (: 
Päivämäärä:   8.11.24 15:02:57

Ilman muuta kehtaat, herranjestas sinä olet ihminen ja saat elää! Olet ihan samanlainen ihminen siinä missä muutkin, silti vaikka olet sairas. Aina elämä ei mene kuten se ideaali mitä meille syötetään. Sinulla on lupa tehdä mitä vaan pystyt, et ole koneiston ratas joka on heitetty roskiin piiloon, vaan elävä olento joka elää tällä pallolla vain kerran - kannattaa ottaa siitä ajasta irti kaikki ilo minkä vaan pystyt!

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   8.11.24 15:23:14

Tsemppiä aloittajalle! Et ole yhdellekään hötölän tädille selityksiä velkaa, mikset töihin kykene ja kerran työkyvyttömyyseläkkeellä olet, niin työkykysi on ammattilaisten toimesta arvioitu kyllä useampaan kertaan. Toisin kuin kaiken hyvän elämässään itsestäänselvänä ottavat ihmiset luulevat, nuorena työkyvyttömyyseläkkeellä ei pääse ihan helpolla, kyllä siinä vaiheessa on asiaa tarkasteltu jo usealta kantilta.

Työ ei määritä ihmisarvoa ja harrastukset pitävät sinut kiinni yhteiskunnassa ja yhteisössä, joten ehdottomasti jaksamisen mukaan kannattaa harrastaa. Työasioista kysyvillekään et ole velvollinen vastaamaan, toki se on yleensä hankalaa kun ihmiset alkavat tivaamaan. Auttaa kun vastaa tylsän kuuloisen duunin, tyyliin oon yhessä firmassa sihteerinä ja vastaan puhelimeen.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   8.11.24 15:42:06

(: ja Jaa .kirjoittivat asiaa.

Jo tulleille vaurioille et mitään voi, mutta onhan nyt älypumppu käytössä. Jos ei ole, taistele itsellesi sellainen.

Lähettäjä: komppi 
Päivämäärä:   8.11.24 15:46:26

Lähettäjä(:
Päivämäärä8.11.24 15:02:57

Ilman muuta kehtaat, herranjestas sinä olet ihminen ja saat elää! Olet ihan samanlainen ihminen siinä missä muutkin, silti vaikka olet sairas. Aina elämä ei mene kuten se ideaali mitä meille syötetään. Sinulla on lupa tehdä mitä vaan pystyt, et ole koneiston ratas joka on heitetty roskiin piiloon, vaan elävä olento joka elää tällä pallolla vain kerran - kannattaa ottaa siitä ajasta irti kaikki ilo minkä vaan pystyt!

Tämä!!!

Päivämäärä:   8.11.24 18:27:28

On älypumppu.

Niihin mun töissä/opiskelupäivän aikana nouseviin korkeisiin sokereihin (yli 20) ei auttanut viisinkertainenkaan annos insuliinia. Ainoastaan päivän päätteeksi laski ja sitten laskikin liian alas aina. Stressihormonin nostamien verensokereiden takia pistetty insuliini ainoastaan lihotti, mutta sillä ei ollut vaikutusta verensokeriin.

Päivämäärä:   8.11.24 18:27:58

Ja itse olen joutunut lopettamaan ratsastuksen vuosia vuosia sitten, kun en jaksanut sitä yhtäkään tuntia...

Päivämäärä:   8.11.24 18:30:41

Tiedän että hierojan työtä voisi tehdä näkövammaisenakin, mutta käteni eivät vaan jaksa sitä.

Päivämäärä:   8.11.24 18:43:38

Ja siihen aikaan kun minä olin lapsi/teini-ikäinen, oli diabeteksen hoito sairaalassa "hieman" eri tasolla. Peloteltiin ja väitettiin valehtelijaksi, minkäänlaista tukea ei ollut saatavilla. Älypumpuista ei ollut tietoakaan, toisin kuin nykylapset sen ilmeisesti muitta mutkitta saavat.

Päivämäärä:   8.11.24 18:55:57

Enkä edes koe että olisin elämästä sivuun jäänyt / syrjäytynyt :) Ihan saan tehdä sellaisia asioita suurinpiirtein mitä muutenkin jokseenkin tekisin... Ihmiset osaa olla ilkeitä olipa töissä tai kotona :)

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   8.11.24 19:01:22

Olen ollut viivan kurssikaverin hierottavana usein. Veikkaan, että sama tyyppi (mies).

Päivämäärä:   8.11.24 21:12:06

Kehitysvammainen pääsee käytönnössä automaattisesti eläkkeellä, CP-vammainen taas ei ole kehitysvammainen, koska kehitysvammaisuus tarkoittaa älyllistä kehitysvammaisuutta.

Eläkkeellä oleva kehitysvammainen (kuten muutkin työkyvyttömyyseläkkeellä olevat) voi olla osa-aikaisesti töissä. Oma nuoreni on töissä 12 h viikossa itselleen sopivassa tehtävässä. Kuukaudessa saa ansaita n. 900€ (tuo jää alle sen selvästi) eläkkeen lisäksi.

Kehitysvammaiselle työ on normaalia kuormittavampaa. Oma nuoreni ei todellakaan jaksaisi mitään 40 tunnin työviikkoa. Vaikka työ olisi kaupassa hyllyttämistä, varastotyötä, työtä hampurilaisravintolassa tms. (mitä ne nyt yleensä on), joutuu kehitysvammainen olemaan äärirajoilla sosiaalisen kanssakäymisen ja keskittymisen kanssa koko ajan. Omani on sen 12-tuntisen viikkonsa jälkeen ihan puhki.

Päivämäärä:   8.11.24 21:28:55

"Ei hyvin hoidettu diabetes aiheuitakaan tuollaisia oireita, mutta tässä hyvä esimerkki mitä tapahtuu, kun ykköstyypin diabeteksen jättää hoitamatta."

Kaikki ei voita geenilotossa, jotkut saavat komplikaatioita paljon helpommin kuin toiset.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.11.24 21:39:38

LähettäjäHeta

Päivämäärä8.11.24 20:49:16

On kyllä taloudellisessa mielessä erittäin kurjaa jos joutuu jäämään eläkkeelle kovin nuorena. Veljeltäni irtosivat silmistä kalvot ja vain toinen onnistuttiin laseroimaan kiinni. Näkö jäi huonoksi ja toinen silmä jouduttiin poistamaan kokonaan.
Ehti olla vain hetken töissä joten eläke jäi pieneksi. Ja ajan kuluessa eläkkeen arvo laskee koko ajan. Jos se oli .joskus 60% palkasta se on nyt noin 35%. Reaaliarvo on myös laskenut tosi paljon.
Surullista jos ei ole varakkaasta perheestä tai voita loyosta. En suosittele jos ei ole ihan pakko.

Ei se nyt hirveän alas laske, takuueläke on 976/kk ja siitä ei mene veroa, moni pienituloinen ei edes tienaa tuota.

Päivämäärä:   8.11.24 22:08:41

kaikki saavat tehdä vapaa-ajallaan mitä haluavat. sinä olet eläkkeellä, joten vapaa-aikaa on enemmän. ajattele positiviisesti. pystyt harrastamaan oman jaksamisen mukaan eikä tarvi heti töiden jälkeen kiireessä repeytyä harrastuksiin jotta ehtii ajoissa nukkumaan ennen aikaista töihin lähtöä.

oikeesti kaikki olis mieluummin terveitä töissäkäyviä, kuin sairaita. eli aivan turha häpeillä kun et tilanteelle mitään voi.

Päivämäärä:   9.11.24 08:48:03

Kiitos kommenteista

Päivämäärä:   9.11.24 11:17:12

Elät ihan niin täyttä elämää kuin ikinä pystyt!

Eläkkeelle ei pääse ihan noin vain, olet ansainnut sen eläkkeellä olemisen ja vapauden elää vointisi mukaan niin hyvää elämää kuin pystyt toteuttamaan. <3

Päivämäärä:   9.11.24 11:25:43

"Joo, sitten se insuliini päättää potkaista koko voimallaan ja seuraavaksi saa vetää hiilaria kitusiin kaksin käsin ettei taju lähde."

Tarkoitus ei ole pistää niin että romahtaa, vaan lähtee loivaan laskuun jota on sensorilla helppo seurata. Terveisin diabeetikko pikkulapsiajoista lähtien.

Miu, luokkalaiseni on nainen. Mutta alalla on useampi näkövammainen toimija.

Päivämäärä:   9.11.24 11:35:44

"Eläkeläinen saa tienata n 800 e kuussa, eikä menisi vielä verojakaan. Ja olisihan se arjen ja itsetunnon kannalta ihanaa, jos jotain löytyisi."

Takuueläkkeestä ei mene veroa, mutta palkasta menee tietysti verot normaalisti.

Päivämäärä:   9.11.24 11:37:19

Kaikissa töissä ei ole aikaa kytätä sensoria että lähteekö se verensokeri laskuun, ja millä vauhdilla tällä kertaa.

Ja kuten sanoin, mulla ei mitkään insuliinit auttaneet työstressin aiheuttamiin korkeisiin.

Lähettäjä: Jk 
Päivämäärä:   9.11.24 12:06:34

Ihmisillä on myös erilainen herkkyys insuliinille, joollakin on helppoa saada sokeritasot pysymään tasaisena, toiset saavat laittaa ja laittaa ja sokerit pysyvät silti korkealla. Itse on sen verran herkkä etten uskalla laittaa nopeavaikutteista ennen kävelylenkkiä vaikka sokerit olisivat korkealla, koska taatusti romahtavat. Sitä paitsi se verensokeri riippuu paljon muustakin kuin syömisestä ja insuliinin pistämisestä

Päivämäärä:   9.11.24 12:27:27

"Tarkoitus ei ole pistää niin että romahtaa, vaan lähtee loivaan laskuun jota on sensorilla helppo seurata."

Ei tietenkään ole tarkoitus. Vaan mitäs teet kun ei sensorin mukaan lähde edes loivaan laskuun, nousee vain?

Päivämäärä:   9.11.24 12:33:12

Lääkitystä voi fiksata. Mutta toki, jos on päättänyt että ei ole olemassa toimivaa hoitoa, ei siihen päätökseen ja asenteeseen oikein voi lääkäritkään auttaa.

Päivämäärä:   9.11.24 12:37:36

"Tarkoitus ei ole pistää niin että romahtaa, vaan lähtee loivaan laskuun jota on sensorilla helppo seurata. Terveisin diabeetikko pikkulapsiajoista lähtien."

Olen sairastanut diabetesta 17 vuotta joten tiedän varsin hyvin mikä se tarkoitus on, en tarvitse sinua kertomaan itsestään selviä asioita. Se todellisuus ei vaan aina mene niin kuin haluaisi.

Päivämäärä:   9.11.24 12:38:29

Ja milläs fiksaat lääkitystä kun diabeteslääkäri toteaa vain että insuliinit nyt vain ovat epävakaita?

Lähettäjä: Emmi 
Päivämäärä:   9.11.24 12:42:58

En minäkään ole niin hankalahoitoiseen diabetekseen törmännyt, ettei sitä olisi saatu tasapainoon saatu yhteistyössä asiakkaan/potilaan ja koko hoitotoimiin kanssa. Joskus ottaa enemmän aikaa ja vaatii toki motivaatiota sairauden hoitoon, sitoutumista ja pitkäjänteisyyttä, mutta tasapainoon on aina viimein saatu. Terkuin lasten diabeteshoitaja.

Päivämäärä:   9.11.24 12:47:25

Lapsilla se tilanne taas on ihan eri kuin aikuisilla jotka ovat sairastaneet kymmeniä vuosia. Kyllä minullakin hoito oli aluksi helppoa,.

Kertokaa nyt ihmeessä toimintapa minulle. Maanantaina syön aamupalaksi kaksi ruisleipää ja juon kupin kahvia. Verensokeri on kuusi, pistän insuliinia kolme yksikköä. Sokeri pysyy tasaisena, ei mitään ongelmaa. Tiistaina toimin täysin samalla tavalla, verensokeri romahtaakin kolmeen. Keskiviikkona taas voi olla tilanne ettei insuliini vaikuta millään tavalla vaan sokeri nousee pilviin.

Päivämäärä:   9.11.24 15:09:44

Joo, 30 vuotta diabetesta takana, ja eipä nuo sokerit laske enää samalla tavalla kuin lapsena. Jokainen on yksilö tässäkin sairaudessa.

Onneksi ei enää nouse samalla tavalla kun ei ole työelämässä kiinni.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   9.11.24 15:10:14

Ei me voida tietää mitä olet syönyt sunnuntaina ja mihin aikaan ja mitä ja kuinka paljon olet pistänyt, emme myöskään tiedä maanantai-illan syömisiä ja pistämisiäsi. Kuten tiedät niin ne kaikki vaikuttavat myös seuraavan aamun sokereihin ja insuliinin tarpeeseen.

Älä nyt hyvä ihminen jossain ht- netissä kysele neuvoa jos olet yhä epävarma sairautesi hoidon kanssa, vaan varaa aika oman alueesi diabeteshoitajalle, ennen kuin sinullekin komplikaatioita tulee. Sieltä saat apua ja neuvoja sekä tsemppiä jos hoitoväsymys uhkaa, kuten nyt vähän vaikuttaa.

Päivämäärä:   9.11.24 15:17:36

Eipä tuon tekstin perusteella voi hoitoväsymystä kyllä diagnosoida. Kuulostaa provoamiselta tuo väittämä.

Päivämäärä:   9.11.24 15:31:24

"Älä nyt hyvä ihminen jossain ht- netissä kysele neuvoa jos olet yhä epävarma sairautesi hoidon kanssa, vaan varaa aika oman alueesi diabeteshoitajalle, ennen kuin sinullekin komplikaatioita tulee. Sieltä saat apua ja neuvoja sekä tsemppiä jos hoitoväsymys uhkaa, kuten nyt vähän vaikuttaa."

En minä ole missään sanonut että tarvitsen apua hoitooni, verensokerit ovat pääsääntöisesti hyvät. Pointti oli se että se diabeteksen hoito ei ole sitä että katsotaan vaan hiilarit, pistetään ja simsalabim terveys on taattu kuten täällä nyt pätevänä halutaan antaa ymmärtää.

Päivämäärä:   9.11.24 15:37:42

Ja ainoa asia mikä väsyttää on se että nettitohtorit kuvittelevat olevansa lääkäriä pätevämpiä arvioimaan jonkun hoitoa ja kertovat miten homma toimii ja on vain diabeetikon oma vika kun ne kirjasta opitut hokemat eivät pädekään kaikkiin yksilöihin.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   9.11.24 15:50:31

Joillakuilla diabetes vain on ärhäkämpi.

Sokeriin vaikuttaa liikunnan lisäksi moni muu. Lapsilla on vielä hetken hieman omaa haiman toimintaa. Sitten hormonit, tulehdusarvot, vatsan toiminta, lämpötila, uni ja muutama muu juttu sotkee pakkaa, vaikka liikunta ja ruoka olisivat samat.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   9.11.24 17:54:46

” Kertokaa nyt ihmeessä toimintapa minulle”

Pahoittelut, ymmärsin jotenkin tuon kysymykseksi.

Päivämäärä:   9.11.24 19:16:44

Voi harrastaa eläkkeellä.

Maalipalloilijoista lähes kaikki, paralympiaurheilijatkin, ovat eläkkeellä. Osa käy töissäkin vaikka saavat eläkkeen.

Päivämäärä:   9.11.24 19:44:58

"Pahoittelut, ymmärsin jotenkin tuon kysymykseksi."
Täällä nyt näyttää olevan alan asiantuntijat vauhdissa joilla on vastaus kaikkeen.

Päivämäärä:   9.11.24 20:02:47

Niinhän täällä aina on :)

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   9.11.24 21:54:37

Tietenkin kehtaat, ei eläkkeellä tarvitse olla neljän seinän sisällä koko aikaa. Hyvin voit harrastaa mikä tuntuu hyvälle ja oman jaksamisen puitteissa.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   10.11.24 07:29:00

:D
Sulla on luetun ymmärtämisessä vikaa!

Päivämäärä:   10.11.24 07:44:06

Onko sulla siis oma koira? Jos on, mene ihmeessä kokeilemaan sen kanssa jotain harrastusta! Sittenhän tiedät, miten se sinulle sopii.

Päivämäärä:   10.11.24 07:55:31

Ihanaa, kolmipiste! Voi, kun meilläkin löytyisi juuri tuo n 12h viikossa työ, onneksi jonkinlaista apua saa, koska tyttäreni kuuluu vammaispalvelulain piiriin. Jos ei ole asianmukaisia diagnooseja, jää sosiaalitoimen ja Ehkä TE-toimen varaan, ja niiden mahdollisuudet auttaa ovat kovin hentoiset.

Ja ihan totta,aloittaja, eläkkeesi on varmaankin juuri se mikä tyttärelläni; työkyvyttömyyseläke+takuueläke eli hitusen yli 1000e /kk. Ja siihen saa tehdä palkkatyötä muistaakseni 860 e/kk, eikä mene silloin veroa, koska kokonaistuloaste on niin matala.
Jos onnistuu työllistymään niin hyvin, että alkaa saada enemmän palkkaa kuukaudessa, silloin aletaan palkkatuloa verottamaan.

Päivämäärä:   10.11.24 09:43:14

"Sulla on luetun ymmärtämisessä vikaa!"
Tai sitten sinulla on suuria vaikeuksia ilmaista itseäsi.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   10.11.24 14:30:32

:D. Minä en ole ilmaissut itseäni mitenkään, joten ilmeisesti et todellakaan ymmärrä lukemaasi. En ole edes kirjoittanut mitään!!!

Lähettäjä: hikikö 
Päivämäärä:   10.11.24 14:38:03

Itse olin töissä 3v, vakava työtapaturma löi eläkkeelle 26 vuotiaana.
Nyt ikää 43,v. ja duunaan kaikkea mahdollista mitä vaan voin, en ajattele yhtään mitä muut ajattelee.
Bruttoeläke 3200€/kk lopuiän.

Lähettäjä: cmoon 
Päivämäärä:   10.11.24 14:59:04

Et tietenkään jätä harrastamatta ja sinun omaa elämää elämättä siinä pelossa mitä muut ajattelee siitä, että olet eläkkeellä. Se nyt olisi ihan typerää!

Päivämäärä:   10.11.24 16:51:43

Mene ap harrastamaan ja nauti näidenkin empatiakyvyttömien syyllistäjienkin puolesta. Olet sen ansainnut.

Päivämäärä:   10.11.24 16:54:54

Kyllä meillä on koiria... En asu yksin

Päivämäärä:   10.11.24 19:51:58

Lähettäjä-

Päivämäärä8.11.24 14:20:32

Opiskelin hierojaksi ja luokallani oli näkövammainen (ei nähnyt mitään koskaan). Valmistui erittäin hyvin arvosanoin ja pyörittää omaa yritystä kahdella eri paikkakunnalla.

En sano että aloittajalle sopisi tämä ala, mutta näkövammaisuus ei ole este työnteolle.

^Näkövammaiset saavat eläkkeen joka tapauksessa. Vqikka kävisivät hyväpalkkaisissa töissä.

Lähettäjä: luuseri 
Päivämäärä:   11.11.24 07:40:53

Mä oon sitä mieltä, että eläkkeelle vaan kaikki kynnelle kykenenevät. Työelämä on raskasta ja kuormittavaa, rajoittaa elämästä nauttimista ja yksilön vapautta. Sitoo ihan liikaa. Jos ei ei työ nappaa eikä sovi psyykelle, niin ei ole pakko töitä tehdä tai jos on jokin vamma joka työnteon estää. Kyllä yhteiskunnan kuuluu elättää. Rikkaat ja hyväosaiset maksakoot enemmän. Ei ihmisen elämän kuulu raatamiseen mennä, tuet on sitä varten jos ei pysty työntekoon, että niillä pärjää. Joku joka tykkää työnteosta, tehkööt ihan rauhassa niitä sitten.

Lähettäjä: Buu 
Päivämäärä:   11.11.24 10:04:24

Samaa mieltä, jos ei kroppa tai psyyke kestä työntekoa, niin nämä ihmiset pitäisi päästää pois työelämästä kärsimästä. Ei kai kukaan halua psyykeltään heikkoa ihmistä työparikseen?

Siis tämä nyt ihan neutraalina kommenttina, ymmärrän täysin mt-ongelmia. Liian moni sinnittelee työelämässä täysin jaksamisensa rajoilla, eikä muutosta näy.

Päivämäärä:   11.11.24 10:08:10

Mama, juu, meilläkin työpaikan löysi työvalmentaja, johon kehitysvammaisella on oikeus. Oli aluksi pari kuukautta työtoimintaa, sitten tehtiin palkallinen työsopimus, koska sujui hyvin.

Lähettäjä: minä myös 
Päivämäärä:   11.11.24 10:16:28

Täällä yksi vapaaehtoinen töistä poisjääjä. En jaksa enkä halua enää. Voisin henkisesti niin paljon paremmin, jos voisin vapaasti nauttia elämästä ilman työpaineita. Sen verran on jo töitä painettu ja omaisuutta kerätty, että pärjään jos saan lopun työikää työmarkkinatukea ja sitten jotain muuta mitä yhteiskunta antaa. Muut tehköön töitä, mä en enää jaksa.
Ja joo, Suomi voi ottaa lisää velkaa jos ei maksajia oo tarpeeksi, itse en ole täällä katsomassa enää kun maan talous lopullisesti romahtaa.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   11.11.24 10:17:32

Loisijat loisii, joku muu maksaa viulut.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.