Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kehtaanko tehdä mitään, kun olen nuor eläkkeellä

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   7.11.24 17:54:18

Olen eläkkeellä koska en kestä fyysisesti ja henkisesti työntekoa... Kehtaanko mennä silti esim. koiraharrastuksiin silloin tällöin tai muuhun vastaavaan?

Re: Kehtaanko tehdä mitään, kun olen nuor eläkkeellä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.11.24 17:57:37

Totta kai kehtaat

Päivämäärä:   7.11.24 17:58:32

Tuntuu nykyisin ihmiset ajattelevan että ei ole oikeutta tehdä mitään kun ei käy töissä...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.11.24 18:00:03

Onko sillä väliä, mitä joku hötölässä tai jossain pitkin maata ajattelee?

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   7.11.24 18:01:44

Mistä ne tietää että et käy töissä?

Päivämäärä:   7.11.24 18:03:01

Tietysti kehtaat, tuskin edes sun työtilannetta siellä kyselevät.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.11.24 18:09:31

Miten joku ei ’kestä’ työntekoa? Mitä tapahtuu jos siitä huolimatta teet töitä kuten muutkin?

Päivämäärä:   7.11.24 18:13:12

Tottakai, mutta lopeta harrastus siinä vaiheessa vähin äänin, jos sekin alkaa kuormittamaan liikaa: harrastus on harrastus myös työssäkäyville ja tasapainottaa niiden elämää.
Harva haluaa harrastuksessa alkaa kuuntelemaan ja ottamaan erityisesti huomioon oireilijoita. Niitä on töissä ihan tarpeeksi.
Eli opettele tunnistamaan omat rajasi ja ota myös ympäristö huomioon.

Päivämäärä:   7.11.24 18:13:39

Kyllä!

Päivämäärä:   7.11.24 18:14:30

sairastan munuaisten vajaatoimintaa, anemiaa, olen välillä sokea tai huononäköinen (parantuminen on kestänyt aina sen pari kuukautta).
Lisäksi saan työtätekemällä muutaman kuukauden sisällä psykoosin oireita.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   7.11.24 18:16:23

Kehtaat. Toki aina löytyy se yksi urpo joka alkaa määkiä että laiskuudesta se vain johtuu ettei voi tehdä töitä liten muut mutta se kertoo vain ja ainoastaan sen määkijän älystä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.11.24 18:16:49

Työ on toki hyvin yleinen puheenaihe, joten helposti tulee olo ettei kehtaa olla olemassakaan jos ei voi yleiseen rutinaan osallistua. Mutta ei kellekään tarvitse selittää mitään, ei varsinkaan syytä eläkkeeseen.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.11.24 18:19:06

Äkkiseltään sitä ajattelisi, että jos se koiraharrastus olisi työtäsi - esim. joku maksaisi siitä että liikutat ja harjoitat hänen koiraansa - niin voisit siis silti kuitenkin tehdä sitä... Joten miten siis et pysty tekemään yhtään mitään työtä? Ihan ilman sarvia ja hampaita kyselen.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   7.11.24 18:20:21

Tottakai menet harrastuksiin, jos vaan raha ja vointi sallii.

Päivämäärä:   7.11.24 18:23:19

Mulle tulee parin kuukauden sairauslomia yhtäkkiä yllättäen silmien takia, sekä olo on anemian ja munuaisten vajaatoiminnan vuoksi vetämätön ja en jaksa juuri mitään, etenkään muutaman tunninkaan työvuoroja. Psykoosin oireet tulevat stressistä ja siitä, että pakotan itseni huonosta jaksamisesta huolimatta tekemään työtä.

Päivämäärä:   7.11.24 18:26:21

Tuskin kukaan eläisi sillä että kävisi kerran tai pari kertaa viikossa harjoittamassa jonkun koiraa sen 10 min - puoli tuntia.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   7.11.24 18:26:45

Kyllä kehtaa minunkin mielestäni. Aina löytyy niitä mielensäpahoittajia joiden mielestä mikä hyvänsä työkyvyttömyys edellyttää sitä ettei sitten kykene muuhun kuin makaamaan kotona sängyn pohjalla. Älä heistä välitä, elä elämääsi niin kuin itse haluat ja parhaaksi katsot. Jos joku ei siitä pidä se on aivan hänen henkilökohtainen ongelmansa.

Mutta tulin uteliaaksi... Asia ei toki minulle kuulu, mutta saanko silti kysyä mistä on kyse, kun sanoit olevasi "välillä sokea tai huononäköinen (parantuminen on kestänyt aina sen pari kuukautta)". Mikä ihme aiheuttaa ajoittaista sokeutta tai huononäköisyyttä?

Tämä ihan oikeasti kiinnostaa kun en muista että olisin moisesta koskaan kuullutkaan.

Päivämäärä:   7.11.24 18:28:33

Diabetes, silmät vuotavat sisäisesti verta säännöllisen epäsäännöllisesti = piikityksestä muutaman kuukauden päästä. EIvät suostu ennakoivasti säännöllisesti piikittämään silmäkeskuksessa.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   7.11.24 18:29:08

No ei harrastusta voi verrata työntekoon. Työtä tehdään normaalisti viisi päivää viikossa, kahdeksan tuntia päivässä ja työnantajan sanelemalla rytmillä. Harrastuksiin voi mennä silloin kun tuntee jaksavansa, niissä pystyy pitämään taukoja ja usein harrastushetki on aika pieni osa päivästä.

Harvoja töitä pystyy tehdä näkökyvyttömänä.

Eli aloittaja, totta kai kehtaat mennä. Ehkä harrastukset jopa parantavat toimintakykyäsi. Olisi ihan elämäsi hukkaan heittämistä, jos et tekisi mitään.

Lähettäjä: Blueberry 
Päivämäärä:   7.11.24 18:38:23

Tietenkin menet! Sinä olet ihminen ihan kuten kaikki muutkin, tietenkin sinä saat liikkua, tehdä, harrastaa ja elää sairauksistasi huolimatta aina kun vaan kykenet :)

Päivämäärä:   7.11.24 18:49:13

Välillä tuntuu ettei ole ihminen kun ei ansaitse työnteolla rahaa...

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   7.11.24 19:01:53

hmm, oho! Enpä tiennytkään että diabetes voi aiheuttaa tuollaistakin! Ei ihme ettei työnteosta tule mitään, vaikeaa se on tehdä mitään jos ei näe.

Muista kuitenkin, ettei se tee sinusta ihmisenä yhtään sen vähempiarvoista. Et ole valinnut sairauttasi etkä voi sille mitään. Sinulla on kuitenkin selkeä, pätevä syy miksi et käy töissä, toisin kuin monilla elämäntapatyöttömillä jotka eivät edes halua töihin, vaan laskelmoidusti järjestävät asiansa niin että eivät töitä saa jos työkkäri pakottaa jotain hommia hakemaan. He ovat luusereita, et sinä.

Lähettäjä: Santtu 
Päivämäärä:   7.11.24 19:02:28

Täällä kohtalotoveri eri sairauden ja toimintakykyrajoitusten kanssa, ja en ole mikään nuori enää. Mutta tunnistan tuon ajatuskulun että tuntuu etttä en ole ihminen muiden mielestä kun en käy en töissä, ja en siten voi tehdä mitään muutakaan. Se on tullut vasten kasvoja niin monelta että vaikea enää kuvitella etteivät kaikki olisi sitä mieltä, tai tämä koko "systeemihän" antaa arvon vain täydellä teholla työtä tekevälle. En ole 10 vuoteen pystynyt harrastamaan, nyt olisi sellaisia toiveita että pääsisi edes pari kertaa talven aikana käymään koiran kanssa jossain hyvin matalan kynnyksen ja kevyessä (=paljon odottelua ja istumista) koulutusjutussa. Ei kaikki harrastaminen tarkoita juoksemista hikihatussa. Ja sitä, että ihminen harrastelee joskus ja jouluna kunnon mukaan hetken kerrallaan, ei pitäisi verrata työntekoon kuten nimimerkki ? teki. Silti, tuon kun on kuullut tarpeeksi monelta niin alkaa ajatella että kaikki tämän maailman asiat ovat vain työtä tekeville, ei enää meille vajaakuntoisille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.