Lähettäjä: .
Päivämäärä: 7.11.24 12:33:36
Pitää hallita tietotyö eli luettelointi, luokitus, asiasanoitus. Tilastoinnin tulkinta, mitä aineistoa tilataan ja kuinka paljon tilataan budjetin puitteissa. Oman alueen asiakasryhmien tunteminen, mikä aineisto liikkuu, mikä ei, miten aineisto saadaan liikkumaan eli kirjavinkkaukset, lukupiirit, satutunnit, kirjaston tapahtumat. Mediakasvatus, yhteistyö sidosryhmien, esim koulut, päiväkodit, vanhusten talot, seurat, järjestöt ym kanssa.
Eri maiden kirjallisuuden ja eri aikakausien klassikkojen tuntemus. Osaa perustella ja päättää mitä poistetaan, mitä ei, mitä vanhaa aineistoa on syytä olla tarjolla vaikkei se liikkuisijaan.
Pitää tietää ja hallita monenmoista. Se hoitaja saattaa tehdä sitä samaan aikaan siinä tiskissä kun palvelee sinua. Tekee kevään kirjatilauksia, suunnittelee kirjavinkkausta, tulevaa näyttelyä, käsittelee hankinta- ja varauspyyntöjä ja kenties s- postitse asioi vielä toisen asiakkaan kanssa ja vähän tilasuunnittelua kylkeen.
Multitaskausta, pirstaleisuutta, keskeytyksiä, kymmenen projektia yhtä aikaa päällä ja ne pitää siinä asiakaspalvelun lomassa tehdä kun ei ole erillistä työaikaa näille varsinkaan pienissä kirjastoissa. Ei ihme että kirjastoihmiset alkavat palaa loppuun kun väki vähenee ja hommat lisääntyy kun kirjastoille tuupataan bussi- ja teatterilippujen myyntiä, matkailuneuvontaa, kaikenlaista kulttuuritoimen hommaa.
Ja huonosti palkattu naisvaltainen ala.
|