Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onneksi synnyin korkeakoulutettujen perheeseen

Lähettäjä: - - - 
Päivämäärä:   7.11.24 10:17:10

Sain elää lapsuuteni perheessä, jossa ei riidelty vaan jossa asioissa neuvoteltiin. Joskus tiukastikin, mutta ei huutamalla. Sain kokea perusturvaa.

Minua kannustettiin koko ajan koulunkäyntiin. Se ei ollut painostavaa tai kyttäävää, eikä minua koskaan moitittu huonoista numeroista vaan sen sijaan autettiin eteenpäin.

Minua kannustettiin yleisesti. Sain huomiota ja rakkautta, joten niitä ei ole tarvinnut kerjätä aikuisena.

Minut autettiin kesätyöpaikkoihin suhteilla heti kun se oli mahdollista.

Minua autettiin taloudellisesti opintojeni aikaan.

Kodista saadun mallin vuoksi minulla ei koskaan ole ollut huonoa miestä. Olen osannut välttää heidät. Vaikka taustallani on useita eroja, niin kaikki mieheni ovat kohdelleet minua kunnioittavasti ja tasa-arvoisesti. Minun on vaikea edes ymmärtää, mistä naiset löytävät huonoja miehiä, koska omissa piireissäni en heihin törmää.

Re: Onneksi synnyin korkeakoulutettujen perheeseen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.11.24 10:24:18

Eihän nuo ole sellaisia asioita mitkä on välttämättä korkeakoulutuksesta kiinni.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   7.11.24 10:25:15

Ei kai paperit jostain tietystä laitoksesta sitä takaa, että lapsi kokisi perusturvaa tai että riitely hoidettaisiin tietyllä tyylillä?

Lähettäjä: __ 
Päivämäärä:   7.11.24 10:26:01

Minäkin synnyin korkeakoulutettujen perheeseen ja yksikään viidestä ensimmäisestä kappaleesta ei pidä kohdallani paikkaansa.

Vain viimeinen kappale pitää, sillä erotuksella että koen, että kotoa saadun huonon mallin vuoksi olen itse osannut välttää huonot miehet.

Lähettäjä: Kasuaari 
Päivämäärä:   7.11.24 10:26:38

Jahas, päivän duunarialoitus. Yritä jo päästä yli.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   7.11.24 10:27:41

Luuletko oikeasti, että korkeakoulutus ja tunnetaidot ja toisen arvostaminen riippuu koulutuksesta? Mitä sun vanhemmat on sulle opettaneet?

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   7.11.24 10:29:34

"Luuletko oikeasti, että korkeakoulutus ja tunnetaidot ja toisen arvostaminen riippuu koulutuksesta?"

Tilastojen mukaan korkeakoulutettujen lapset päätyvät korkeakoulutetuiksi ja pärjäävät elämässä taloudellisesti ja sosiaalisesti paremmin kuin duunaritaustaiset. Yhä vieläkin vain harva ylemmän korkeakoulututkinnon suorittava tulee puhdastaustaisesta duunariperheestä.

Sanotaan, että Suomi ei ole luokkayhteiskunta, mutta koulutuksessa tämä ei näy. Koulutus ja hyväosaisuus periytyvät.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   7.11.24 10:33:18

Minulla muuten samat kuin aloittajalla, paitsi etten saanut huonoja numeroita koulussa, en edes käsitöistä jotka olivat minulle se kompastuskivi. Niin joo, ja olen duunariperheestä ja duunari itsekin. Aika hyväosainen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.11.24 10:37:19

Harmi, ettet saanut vanhemmiltasi yhtään älykkyyttä tai edes järkeä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.11.24 10:38:32

"Minun on vaikea edes ymmärtää, mistä naiset löytävät huonoja miehiä, koska omissa piireissäni en heihin törmää"

Et tiedä heistä, koska sinun piireissäsi esimerkiksi perheväkivaltaa kokeneet naiset usein pyrkivät piilottamaan sen kaikilta, sitä hävetään vieläkin enemmän kuin sosioekonomisesti heikommassa asemassa olevien keskuudessa. Sukupuolittunut väkivalta koskee kaikkia yhteiskuntaluokkia.

Kannattaa myös miettiä omaa asennettaan. Et ehkä vaikuta sellaiselta, jolle ystäväsi uskaltaisivat kertoa vaikkapa seksuaalisen väkivallan kokemuksista. Niitä on todella isolla osalla naisista, myös "sinun piireissäsi".

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   7.11.24 10:42:45

"Et tiedä heistä, koska sinun piireissäsi esimerkiksi perheväkivaltaa kokeneet naiset usein pyrkivät piilottamaan sen kaikilta"

Ei, vaan sitä ei ole. Poikkeuksia on ihan kaikissa joukoissa, mutta korkeakoulutettujen keskuudessa esimerkiksi tarpeen siirto on taito, joka ehkäisee tehokkaasti väkivaltaa.

Asioita ei tehdä hetken impulssien perusteella, vaan ne harkitaan pitkäjänteisesti.

Se on vain niin, että korkeakoulutettujen parisuhteet ovat tasapainoisempia kuin duunareiden keskimäärin. Se ei tietenkään tarkoita, että korkeakoulutus takaa onnellisen parisuhteen, mutta suurissa joukoissa tilanne on selvä.

Siksi korkeakoulutetut myös solmivat eniten avioliittoja.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.11.24 10:46:55

Voisin kertoa saman kuin aloittaja, mutta olen duunariperheestä. Enkä koe huonommuutta sen vuoksi. Tienaan kuitenkin paremmin, kuin moni korkeastikoulutettu.

Päivämäärä:   7.11.24 10:46:57

"Ei, vaan sitä ei ole. Poikkeuksia on ihan kaikissa joukoissa, mutta korkeakoulutettujen keskuudessa esimerkiksi tarpeen siirto on taito, joka ehkäisee tehokkaasti väkivaltaa."

Tämä ei pidä paikkaansa. Se on totta, että väkivalta on kaikkein _yleisintä_ sosioekonomisesti heikossa asemassa olevien keskuudessa, mutta mikään poikkeus se ei todellakaan ole myöskään hyväosaisten parissa. On todella, todella, todella naiivia kuvitella, että olisi.

Päivämäärä:   7.11.24 10:48:48

"korkeakoulutettujen keskuudessa esimerkiksi tarpeen siirto on taito, joka ehkäisee tehokkaasti väkivaltaa."

Niin että esimerkiksi korkeakoulutettu eläinlääkäri tai psykiatri ei murhaa?

Päivämäärä:   7.11.24 10:54:21

Niin ja toivon, että lapseni löytävät alan joka kiinnostaa ja työllistää. Ei ole mitään hienoa opiskella pitkälle ja todeta ettei näitä töitä saa. Tuntuu olevan yleistä.

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   7.11.24 10:56:59

"
Tämä ei pidä paikkaansa. Se on totta, että väkivalta on kaikkein _yleisintä_ sosioekonomisesti heikossa asemassa olevien keskuudessa, mutta mikään poikkeus se ei todellakaan ole myöskään hyväosaisten parissa. On todella, todella, todella naiivia kuvitella, että olisi."

Näinpä, ja kuten joku joku täällä totesikin, mitä korkemmalla ollaan, sitä enemmän pidetään kulissit kunnossa. Ja jos korkeakoululla tarkoittaa AMK:ta, niin piirit nyt ei kovin ihmeelliset ole. Ei ne tosin ole suurimmalla osalla akateemisistakaan.

Päivämäärä:   7.11.24 10:57:25

Se on myös todella haitallinen viesti naisille, että esitetään sukupuolittunut väkivalta jonain harvinaisuutena hyväosaisten parissa. Tällainen saa helposti uhrin häpeämään ja syyttämään itseään vieläkin enemmän kuin muutenkin on tyypillistä tässä asiassa, miettimään että mitähän minussakin on vikana kun meillä on tällaista eikä juuri kellään muulla ole.

Hyväosaisten piireissä on paljon todella tukahdutettuja naisia, joilla ei ole oikein mitään kanavaa purkaa kokemaansa ja ahdistustaan.

Päivämäärä:   7.11.24 10:57:52

Kun puhutaan sosioekonomisesta asemasta, pitää aina muistaa selventää, puhutaanko Maijasta, joka on oikein maisteri ja oli työkaverini kun olin kesähessuna pullatehtaassa. Maija muistaa kuulemma vielä vuosien jälkeenkin muistuttaa uusia työntekijöitä arvostaan. Maija on hyvä.

Vai puhutaanko vaikka duunarismies Sukarista. Sukari nyt on pelkkä duunari.

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   7.11.24 11:04:52

"
Vai puhutaanko vaikka duunarismies Sukarista. Sukari nyt on pelkkä duunari."

Ja Catja on käynyt AMK:n ja muistuttaa joka käänteessä olevansa korkeakoulutettu. :)

Päivämäärä:   7.11.24 11:07:11

En tiedä, kuka on Catja. Varmaan joku kamala duunari.

Päivämäärä:   7.11.24 11:09:41

Tämähän on vähän sama kuin päihdeongelmien kanssa. Eivät nekään ole mikään valtava harvinaisuus ylemmissä yhteiskuntaluokissa. Edelleen, niitä on vähemmän kuin joissakin muissa yhteiskuntaluokissa, mutta kyllä niitä silti on. Mutta kun se ylemmän yhteiskuntaluokan päihdeongelma ei ole jossain Piritorilla niin eihän se samalla tavalla tule muiden silmille. Se ei tarkoita, ettei sitä olisi.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   7.11.24 11:10:02

Ei ole koulutuksesta kiinni onko hyvä koti. Ns hyvissäkin perheissä tapahtuu vaikka mitä. Hyvä esimerkki psykiatri joka murhasi vaimonsa. Kulissien takana voi olla vaikka mitä.
Itse olen kasvanut maatilalla ja turvallinen hyvä koti oli. Ei ryypätty tai riidelty.

Lähettäjä: Efg 
Päivämäärä:   7.11.24 11:27:15

No minä synnyin duunariperheeseen, mutta silti kaikki kohdat täyttyvät.

P.S. vanhempasi kyllä riitelevät, mutteivät lasten nähden.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   7.11.24 11:33:36

No, täytyy olla tästä samaa mieltä ainakin noiden parisuhteiden osalta. Olen ollut varsinainen sarjadeittailija ja asunut neljä kertaa avoliitossa, eikä minua koskaan ole kohdeltu huonosti tai epätasa-arvoisesti.

En sitten tiedä, onko tämä koulutuskysymys, mutta en kyllä usko siihenkään, että kysymys olisi pelkästä sattumasta. Olen saanut vanhemmiltani mallin, jossa kumpikin kunnioittaa toistaan, mikä näkyy kumppaneiden valinnassa.

Kun täältä lukee aivan jatkuvaa nillitystä huonoista miehistä, niin jokaiseen ketjuun tekisi mieli kommentoida, että itsepähän olette valinneet.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   7.11.24 11:36:06

Naapurin maisteri juuri erosi ja toinen varmaan eroaa kohta, kun miehensä touhu on niin läpinäkyvää jo :D että tosiaan, korkeakoulutetut solmivat eniten avioliittoja, kun eihän sitä pikkunainen yksinkään pärjää. Ei edes yksinkertaisimmat työkalut näy pysyvän kädessä mutta maalla pitää asua.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   7.11.24 11:40:47

Taustalla useita eroja? Vaikka miehet olleet parasta A-luokkaa? Eli siis olet itse niin hirveä akka, ettei hyvät miehet pysy kanssasi kauaa tai sitten olet ihan perusmunahaukka.

Lähettäjä: Putku 
Päivämäärä:   7.11.24 11:47:24

Nuo kaikki aloittajan kohdat täyttyvät paitsi tuo erojuttu. Isä duunari tehtaalla, äiti kouluttamaton kotiäiti. Itse duunari myös ja sama mies ollutyli 20 vuotta eikä riidellä eikä käytetä päihteitä.

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   7.11.24 11:49:56

No jopas on juttua. Olen itse duunariperheestä, aina on saanut kotona kannustusta kaikkeen. Olen koulutukseltani erikoislääkäri ja pahimmat hullut olen tavannut kollegoissani, perheväkivaltaa ja vaikka sun mitä.
En kyllä arvosta aloittajan kaltaisia ihmisiä, jotka laittavat ihmiset koulutustaustan perusteella arvojärjestykseen!

Päivämäärä:   7.11.24 11:58:11

"Ei, vaan sitä ei ole."

Vaarallisen naiivi väite. Perhe/lähisuhdeväkivaltaa on kaikissa yhteiskuntaluokissa ja sen vähättely on todellinen karhunpalvelus korkeakoulutetuille naisille.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.11.24 12:01:06

Joo korkeakoulutus on avain onneen. Isäni on korkeakoulutettu: kunnon kusipäänarsisti ja alkoholisti. Äitini on käynyt vain amiksen, ja hän oli tuki ja turva.

Lähettäjä: exkusemua 
Päivämäärä:   7.11.24 12:01:35

"Ei, vaan sitä ei ole."

Buhahhaa, mitäs nyt muutamista murhista jne.(esim. Psykiatri joka huristeli perheensä mereen ja murhasi naisensa ja eläinlääkäri joka murhasi Puhakan).

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.11.24 12:03:10

Aivan sama kuin aloittajalla, mutta minun perheessäni vain äidinäiti oli korkeasti koulutettu.
Isänisä oli Yrittäjä, samoin isäni, ja isänäiti maanviljelijä, joka oli käynyt karjakkokoulun.
Itse olen kyllä maisteri, mutta ne paperit sain vasta aikuisiällä. Sitä ennen opisto ja amk.

Päivämäärä:   7.11.24 12:03:54

Jotain oleellista aloittajan vanhemmat kuitenkin unohtivat, kun tuollaisia päätyy nettiin kirjoittamaan. Otsikko on jo ristiriidassa sen kaiken älykkyyden kanssa joita korkeastikoulutetut kuulema ovat.

Päivämäärä:   7.11.24 12:40:06

Väkivaltaisen pari tonnia tienaavan varastomies Vesan vaimo eroaa herkästi, eikä peittele eron syytäkään.

Kun taas väkivaltaisen kymppitonnin kuussa tienaavan lääkäri Lassen vaimo pitää kulisseja pystyssä viimeiseen asti, ei haluaisi erota kun elintaso romahtaa ja jos eroaakin, niin miehen aseman vuoksi ei tuo eron syytä esiin.

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   7.11.24 12:45:55

Sama kuin aloittajalla, mutta duunarivanhemmat.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   7.11.24 12:46:35

"Psykiatri Roope Bob Tikkanen murhasi vaimonsa pariskunnan yhteisessä kodissa Helsingin Ullanlinnassa 16. joulukuuta 2022. Helsingin käräjäoikeus on tuominnut vaimonsa murhanneen Roope Tikkasen elinkaudeksi vankeuteen.30.8.2024"

Kuinka paljon olisi tämänkin lisää opiskella, että murhaa ei olisi päässyt tapahtumaan?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   7.11.24 12:50:45

Mitenkäs kun tiedän monta korkeakoulutettua huonoa miestä?

Ei nuo perheesi asiat korkeaan koulutukseen liity mitenkään.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   7.11.24 13:00:45

"Olen saanut vanhemmiltani mallin, jossa kumpikin kunnioittaa toistaan, mikä näkyy kumppaneiden valinnassa."

Minun korkeakoulutetut vanhempani riitelivät paljon, kun olin lapsi. Äitini hoitaa edelleen lähes kaikki kotityöt kuten siivoamisen ja ruoanlaiton, vaikka käy töissä kun isä taas on eläkkeellä.

Miten tämä on vaikuttanut parisuhteisiini? No, en halua miestä jota joudun paapomaan. Mies saa osallistua talouden pyöritykseen yhtä lailla kuin minäkin ja jos ei osallistu, hän ei ole minulle oikea mies.

Vähän niin kuin joidenkin alkoholistien lapsista tulee itse alkoholisteja - mutta monesta tulee myös täysin absolutisti.

Ei se, että olet saanut hyvän mallin tarkoita, että osaat automaattisesti itse valita hyvin. Joskus se on juuri toisin päin - et halua toistaa vanhempiesi virheitä, ja siksi haluat itse valita paremmin.

Lähettäjä: ai jaa 
Päivämäärä:   7.11.24 13:08:50

Mulla oli ihan sama, mutta aivan tavallisessa duunariperheessä. Joten tämä romuttaa teoriasi jonka mukaan sillä korkeakoulutuksella olisi ollut yhtään mitään tekemistä tämän asian kanssa.

Lähettäjä: Marenki 
Päivämäärä:   7.11.24 13:12:04

Aloittaja kirjoittaa lähes saman aloituksen viikottain. En oikein nyt pääse selville, onko häntä dissattu kun on "vain" amiskalainen ja haluaa nyt että kaikki kehuvat duunareita vai mikä on.

Päivämäärä:   7.11.24 13:13:09

Olen duunariperheestä ja kaikki muut osuvat minuunkin, paitsi että kesätyöpaikkani hankin itse 16-vuotiaasta eteenpäin.

Lähettäjä: folk 
Päivämäärä:   7.11.24 14:09:16

Muut ihmiset kohtelevat eritavoin riippuen siitä, oletko akateemisesti korkealla vai et. Tai onko sinulla menestyvä yritys vai ei. Ihmiset ihailevat menestyjiä. Kukaan ei usko arvostetun erikoislääkäri Eskon hakkaavan vaimoaan, koska on niin älykäs! Vaimo ei uskalla lähteä koska a) ei ole omaa riittävää tulonlähdettä b) pelkää julkista lynkkausta jättää niin "hieno" mies eli sosiaalinen paine c) kaikilla kulissit, joten aitoja ystävyyssuhteita ei ole, et voi uskoutua kellekään d) juoruilun ja pahasuovan kuiskuttelun kohteeksi joutuminen.

Ketään ei kiinnosta jos "alempi" yhteiskunnan jäsen eroaa väkivaltaisuuden vuoksi, koska sitä pidetään normina. Eihän "paremmat" ihmiset sellaista tee! Haloo!

Päivämäärä:   7.11.24 14:10:54

Miksi aloittaja ei tule vastaamaan mitään?

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   7.11.24 14:25:54

Tässä avauksessa on esitelty kaikki surkuhupaisat stereotypiat täydellisestä perheestä. Ei tosiaan ihmistä kaikilla elämänaloilla tee täydelliseksi, vaikka olisi kuinka korkea tutkinto, valitettavasti. Muistan taannoin tutun baarin ovimiehen kertoneen olevan ihan ”parempien” ihmisten joukko, jotka nautittuaan hieman liikaa alkomahoolia alkavat kaatokännissä selitellä ylemmyyttään kun eivät enää pääse sisään kun ovat liian humalassa. Siellä on ollut kirurgia ja vaikka mitä, ihminen on ihminen, oli koulutustaso mikä hyvänsä, vaikka ei hyvät käytöstavat ja sivistys pahaa tee kenellekkään.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   7.11.24 14:32:06

- , koska tämä on perinteinen duunariprovo, joita tämä sankari tänne tehtailee jatkuvalla syötöllä. Tekstin julkaisun jälkeen siirrytään sivummalle ja jäädään odottamaan, kuinka moni näihin tällä kertaa vastaa. Onhan näitä täällä liki viikoittain. Ilmeisesti joku duunari on pissinyt pahasti aloittajan muroihin, kun on niin katkera.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   7.11.24 14:33:22

Todennäköisesti veloittanut ikkunanpesusta liikaa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.11.24 14:39:09

En ymmärrä aloituksen vastustusta, koska kysymys on tieteellisestä tiedosta. Sen kuin haette googlella. Mitä alempi sosioekonominen status, sitä enemmän elämänhallinnan puutteita ja perheväkivaltaa.

Lääkärit naivat nykyään pääsääntöisesti muita lääkäreitä, joten ei kenenkään lääkärin ole pakko jäädä ottamaan turpiin väkivaltaiseen suhteeseen taloudellisten syiden vuoksi.

Lähettäjä: Hey Google! 
Päivämäärä:   7.11.24 14:43:10

Hakusi "aloittajan perheen osoittama rakkaus" ei tuottanut osumia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.