Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yrityksen (Tmi) ajot omalla autolla

Lähettäjä: Oma auto 
Päivämäärä:   6.11.24 16:52:37

Täältäkin varmasti löytyy kirjanpitäjiä tai muita ketkä ovat vero-asioista selvillä (tuntuu että oma kirjanpitäjä ei ehkä ihan ole?!) niin kysympä neuvoa:
Olen tmi-yrittäjä, ja käytän henk.koht. omistamaani autoa yrityksen ajoihin, joita tulee vuodessa n. 20.000km.
Näistä yrityksen ajoista täytän säntillisesti ajopäiväkirjaa.
Henkilökohtaista eli omaa ajoa autolla tulee n. 5.000km vuodessa, eli paljon vähemmän kuin yritysajoa.

Kirjanpitäjä pyysi ajopäiväkirjan viimevuonna, että voi laskea minulle km-vähennyksiä välttyäksemme jäännösveroilta eli mätkyiltä.
Toimitin hänelle ajopäiväkirjan, ja hän oli hyvin tuohtunut että ei näin paljon kilometrejä voida laittaa verotukseen, ja yritysajoa on aivan liikaa vrt omat ajot.
Yritysajot ovat ihan todellisia, laskutuksesta ja tiliotteista voidaan todentaa kaikki reissut, eikä siis mitään keksittyjä kilometrejä.

Tilanne meni jotenkin hyvin sekavaksi viimevuoden osalta, enkä ole suoraansanoen ihan perillä mitä kilometreille tapahtui: kirjanpitäjä ilmoitti tekevänsä minulle vähennykset edullisimman tavan mukaan ja vain pitkistä reissuista, joihin saan myös päivärahan mukaan.

Nyt KP ilmoitti taas että ensivuodelle olisi jäännösveroa tulossa, ellen hae ennakko-veroa nyt heti (ja tietysti maksa niitä ennakoita nyt heti) ja taas palasimme tähän km-korvaus keskusteluun D

Minua suoraansanoen vähän @!#$ että KP ei huolehdi mahdollisista ennakkoveroista jo hyvissä ajoin (Okei, minulla on hyvin vaihtelevat tulot kuukausittain eikä niitä voi oikein ennustaa etukäteen, työ on ns. keikkatyötä) ja taas käydään tätä samaa keskustelua ettei omalla autolla voi ajaa yritysajoa noin paljon....
Millä ajalla kerkeen ajamaan mitään henkilökohtaista huviajelua kun olen käytännösti katsoen aina töissä tai töihin liittyen tien päällä? Tai jos en ole, makaan puolikuolleena väsymyksestä kotona.

Tämä on varmasti hieman sekava selitys kun en oikein itsekkään ymmärrä kuviota, mutta osaako joku muu vääntää rautalangasta?

Re: Yrityksen (Tmi) ajot omalla autolla

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.11.24 16:56:41

Kirjanpitäjä vaihtoon.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.11.24 16:57:23

Verottajalla on hyvä asiakaspalvelu, kannattaa kysyä suoraan sieltä.

Tälleen itse toiminimiyrittäjänä en ihan tiedä mitä kirjanpitäjäsi hakee, eihän se auto voi olla muu kuin oma. Mikään laki ei pakota vaihtamaan yritysmuotoa jos ajoa tulee yli xxx kilsaa, ja toiminimen romppeet on joka tapauksessa yrittäjän henkilökohtaista omaisuutta.

Päivämäärä:   6.11.24 17:05:06

.... No tämä on käynyt mielessä. Mutta KP vaihtaminen ei tähän hätään auta. Toki kohtahan on vuodenvaihde ja jos jaksaisi voisi kysellä tarjouksia muilta KP:ltä....
Ensi vuonna toimintaani tulee muutoinkin hieman muutoksia, jolloin vähennyksiin ei saa juuri mitään, niin olisi ihan hyvä että KP tietäisi kaikki mahdolliset porsaanreijät mitä vähennyksiin voi laittaa

Lähettäjä: Wanha kurppa 
Päivämäärä:   6.11.24 17:17:48

Jos firman ajoa on yli puolet (henkilöautolla), se katsotaan verotuksessa firman autoksi etkä voi anoa kilometrikorvauksia vaan auton kulut (vakuutukset, poistot, bensat, huollot,...) paiskataan kuluiksi firmalle (sen käyttöprosentin mukainen osuus) ja vaikuttavat tietty sitä kautta verotukseen.

Päivämäärä:   6.11.24 17:24:31

Wanha kurppa, oikeasti?!?
Olen joskus yrittänyt laittaa poltto-aine laskua kirjanpitoon jos olen jotain hevosta kuskannut, mutta sitä ei ole hyväksytty koska auto henk.koht.

Eikä KP ole infonnut tuollaisesta että jos autoa käytetään yritysajossa pääsääntöisesti, saisi sen auton kulut vähentää. Onhan tuota tankattu.... Ja huollettukin jos ei muutoin niin kerran kesässä

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   6.11.24 17:26:06

Näinhän se on.

Toiminimessä auto kuuluu yritystoiminnan varoihin silloin, kun autolla vuoden aikana ajetuista kilometreistä yli puolet on yritystoimintaan liittyvää ajoa. Jos puolestaan autolla ajetuista kilometreistä pääosa on yksityisajoa, auto kuuluu yrittäjän yksityisiin varoihin.

Lähettäjä: Usko K Mähönen 
Päivämäärä:   6.11.24 17:27:23

Laskutat toiminemeltä kilometri rahan itsellesi, tietysti olet laskuttanut sen myös asiakkaalta. Ei tarvitse verottajan kanssa pelata. Joku kilometri katto vuodessa muistaakseni on.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   6.11.24 17:30:17

Just näin kuin Wanha kurppa toteaa.
Esim tästä voi asiasta lukea: https://www.accountor.com/fi/finland/artikla/yrityksen-auto

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   6.11.24 17:33:08

Kompataan vanhaa kurppaa, noin se menee.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.11.24 17:39:29

joo helpointa vaan laittaa matkat asiakkaalle maksettavaksi

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   6.11.24 17:45:42

Joo todennäköisesti kirjanpitäjäkin on tarkoittanut tuota sanoessaan ettei noin paljon kilometrejä voi laittaa yritykselle. Mutta epäpätevä kirjanpitäjä kuitenkin jos ei ole osannut selittää mitä tarkoittaa.

Tästä lähtien kaikki auton kulut kirjanpitoon. Mutta toki ne yksityisautoilut sitten pitää vähentää tuosta kulujen määrästä. Eli kaikki auton kulut vuodessa lasketaan yhteen ja tämä määrä jaetaan sen mukaan miten paljon on firman ajoja ja miten paljon yksityisiä. Et siis niitä yksityisajoja saa toki verovähennyksiin laittaa.

Päivämäärä:   6.11.24 18:50:12

Kiitos tuhannesti neuvoista!
Näin jälkikäteen on vain mahdotonta todentaa poltto-aine- ja huoltokulut yms, mutta ensi vuonna olen viisaampi.
Asiakkaalle tuntihintaan sisältyy matkat 100km asti, joten niitä en laskuta erikseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.