Lähettäjä: Oma auto
Päivämäärä: 6.11.24 16:52:37
Täältäkin varmasti löytyy kirjanpitäjiä tai muita ketkä ovat vero-asioista selvillä (tuntuu että oma kirjanpitäjä ei ehkä ihan ole?!) niin kysympä neuvoa:
Olen tmi-yrittäjä, ja käytän henk.koht. omistamaani autoa yrityksen ajoihin, joita tulee vuodessa n. 20.000km.
Näistä yrityksen ajoista täytän säntillisesti ajopäiväkirjaa.
Henkilökohtaista eli omaa ajoa autolla tulee n. 5.000km vuodessa, eli paljon vähemmän kuin yritysajoa.
Kirjanpitäjä pyysi ajopäiväkirjan viimevuonna, että voi laskea minulle km-vähennyksiä välttyäksemme jäännösveroilta eli mätkyiltä.
Toimitin hänelle ajopäiväkirjan, ja hän oli hyvin tuohtunut että ei näin paljon kilometrejä voida laittaa verotukseen, ja yritysajoa on aivan liikaa vrt omat ajot.
Yritysajot ovat ihan todellisia, laskutuksesta ja tiliotteista voidaan todentaa kaikki reissut, eikä siis mitään keksittyjä kilometrejä.
Tilanne meni jotenkin hyvin sekavaksi viimevuoden osalta, enkä ole suoraansanoen ihan perillä mitä kilometreille tapahtui: kirjanpitäjä ilmoitti tekevänsä minulle vähennykset edullisimman tavan mukaan ja vain pitkistä reissuista, joihin saan myös päivärahan mukaan.
Nyt KP ilmoitti taas että ensivuodelle olisi jäännösveroa tulossa, ellen hae ennakko-veroa nyt heti (ja tietysti maksa niitä ennakoita nyt heti) ja taas palasimme tähän km-korvaus keskusteluun D
Minua suoraansanoen vähän @!#$ että KP ei huolehdi mahdollisista ennakkoveroista jo hyvissä ajoin (Okei, minulla on hyvin vaihtelevat tulot kuukausittain eikä niitä voi oikein ennustaa etukäteen, työ on ns. keikkatyötä) ja taas käydään tätä samaa keskustelua ettei omalla autolla voi ajaa yritysajoa noin paljon....
Millä ajalla kerkeen ajamaan mitään henkilökohtaista huviajelua kun olen käytännösti katsoen aina töissä tai töihin liittyen tien päällä? Tai jos en ole, makaan puolikuolleena väsymyksestä kotona.
Tämä on varmasti hieman sekava selitys kun en oikein itsekkään ymmärrä kuviota, mutta osaako joku muu vääntää rautalangasta?
|