Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Trangiankäyttömestarit, kuvittele itsesi minun

Lähettäjä: trangia 
Päivämäärä:   6.11.24 16:23:56

asemaani ja vastaa sitten vasta.

En ollut koskaan partiossa, enkä muutenkaan ole ikinä koskenut trangiaan. Retkeily kuitenkin kiinostaa kovastikin nyt aikuisiällä ja toisekseen maailmantilanne on sellainen, että olen alkanut tätä miettiä. Prismassa 50 e:lla on myynnissä trangia, jonka ajattelin ostaa.

Olen lähtökohtaisesti huono uusien laitteiden kanssa. Kun sanon niin tarkoitan kertakaikkiani ajautuvani yleensä ongelmiin uusien laitteiden kanssa. Kun ostin alkuvuonna Kärcherin tekstiilipesurin, niin vaikeaa oli ja kauan kesti että opin.

Äly on kuitenkin normaali, olen korkeakouluni käynyt, mutta älyä on monenlaista erilaista ja tekninen äly multa puuttuu.

Trangia kun käy spriillä. Mikä on pahin asia, joka voi spriin kanssa ja/tai laitteen itsessä käytössä tapahtua?

Voiko trangia teknisesti ottaen syttyä palamaan tai räjähtää käyttövirheiden vuoksi?

Netissä lukee, että älä retkellä säilytä sitä spriitä eväiden/astioiden kanssa samassa repussa, ettei se vaan tärvää niitä.

Se räjähtäminen/itseni myrkyttäminen vahingossa spriillä, pelottaa minua. Voiko näin käydä?

Ei ole ketään opettajaa mukaan.

Voiko jokainen aikuinen ei-kehitysvammainen, hankkia trangian rauhallisin mielin em. viitaten?

Re: Trangiankäyttömestarit, kuvittele itsesi minun

Lähettäjä: Kappis 
Päivämäärä:   6.11.24 16:30:59

Vakavinnat jutut on se, että sytytät maan palamaan tai ruokaasi joutuu sinolia, jolloin we on melkoisen pahaa. Trangiaa käyttävät pienet lapsetkin, eli etköhän sinäkin pärjää.

Lähettäjä: trangia 
Päivämäärä:   6.11.24 16:35:55

"Vakavinnat jutut on se, että sytytät maan palamaan "

Juuri tällaista tarkoitin. Mikä virhe voi aiheuttaa sen että maa syttyy palamaan? Mistä se silloin johtuu?

Sinolin? Spriistä on kyse.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.11.24 16:38:05

vakavimmillaan kaadat koko trangian niin että maa palaa ja ruuat menee piloille. Tai sun spriipullo vuotaa ja sotkee kaiken (siksi mulla aina pullo on pussissa) tai unohdat tikut/sytkärit (siksi mulla on aina omat tikut/sytkä trangiassa mukana, ne pakataan sinne sisään eikä käytetä muuhun. Aika idioottivarma se on, netistä kannattaa katsoa ohjeet kokoamiseen ja pakkaamiseen, niin ei siellä retkellä tarvitse enempiä ihmetellä. Kyllä normaalijärkinen sen kanssa selviää, ei ole vaaraa räjäyttää itseään. Toki kannattaa muistaa, että spriikeitintä käytetään ulkona tai vähintäänkin hyvin ilmastoidussa (teltan)katoksessa ettet häkämyrkytä itseäsi.

Päivämäärä:   6.11.24 16:41:50

"Sinolin? Spriistä on kyse."

Marinol ja Sinolin ovat tuotemerkkejä, spriitä molemmat.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.11.24 16:44:56

Trangiaa nyt en mihinkään imuriin vertaisi. Kasaamista voi opetella rauhassa kotona ja katsoa, mihin se alkoholi kaadetaan.

Olet ehkä aikuiselämässäsi ollut ennenkin samassa tilassa sekä tulen että alkoholin kanssa, eli samat säännöt pätee. Älä läträä polttoainetta pitkin poikin äläkä pudottele tulitikkuja.

Päivämäärä:   6.11.24 16:49:55

Kun puhutaan spriitrangiasta, niin riskinä on myös se, että trangia leimahtaa ja pahimmassa tapauksessa vieressä olevan vaatteet syttyy tuleen.

Kannattaa siis lukea ne ohjeet huolella. Ja jos sprii loppuu kesken, niin kannattaa oikeasti odottaa, että poltin jäähtyy ennen toimenpiteitä.

Lähettäjä: Kappis 
Päivämäärä:   6.11.24 16:59:39

Jos kaadat sinolia huolimattomasti, saattaa maa syttyä palamaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.11.24 18:26:16

Trangia on helppo kun rauhassa opettelee. Youtubesta löytyy ohjevideoita. Meillä lapsetkin käyttää, eikä kyllä olla mitään partiolaisia.

Itse inhoan spriin kanssa läträämistä ja sen haju/maku tarttuu todella helposti. Kaasu on (imo) huomattavasti kivempi ja nopeampi käyttää. Kovilla pakkasilla sprii on etenkin pidemmillä reissuilla siinä mielessä parempi, että se ei jäädy.

Voit ihan hyvin ostaa spriipolttimella olevan jos haluat ja hankkia kaasupolttimen myöhemmin, jos siltä tuntuu.

Lähettäjä: Candy 
Päivämäärä:   6.11.24 18:49:35

Osta kaasukeitin-lisäosa trangiaan ja unohda spriillä läträäminen vaan. Kaasu on turvallisempaa eikä sotke ruokia. Sen saa myös nopeammin sammutettua/pois päältä, kun venttiili on kaasupullossa, ja sitä voi säätää.

Ja kyllä polttoneste voi palaa hallitsemattomasti, sitä pitää käyttää oikein eli ohjeet pitää lukea ja sisäistää.

Päivämäärä:   6.11.24 18:58:48

Älä osta spriikeitintä. Vaikka miten moneen pussiin sen laittaisit aina haisee rinkka ja vaatteet siltä. Se on hidas tapa lämmittää mitään ja spriin oikea annostelu mahdotonta, aina joko loppuu kesken tai saat odotella kauan että sprii palaa loppuun.

Sen lisäksi se 50e keitinsetti painaa ihan tolkuttomasti!

Osta kaasukeitin.

Partioaitalla on ihan hyviä ohjeita. Https://www.partioaitta.fi/oppaat/tuotteen-valinta/retkikeittimen-valinta/

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   6.11.24 20:14:22

Kaasu ei toimi kovalla pakkasella, kuten ensi talvena.

Lähettäjä: Niksnaks 
Päivämäärä:   6.11.24 20:50:27

Älä osta spriikeitintä, osta kaasukeitin.

Ero on siinä mitä ainetta polttamalla keitin lämmittää ruuan. Sprii pitää kaataa, repussa korkki voi falskata, neste haisee jos vuotaa taskun pohjalle.

Kaasupatrunaan kierretään letku kiinni, hana auki ja sytytetään ilmaan vuotava kaasu, on siistiä.

Talvikaasu toimii hyvin kesällä ja talvella, en näe tarpeelliseksi ostaa erikseen talvi- ja kesäkaasua.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.11.24 20:59:50

https://yle.fi/a/74-20114711

Mitähän aloittaja saisikaan kaasukeittimellä aikaan.

Päivämäärä:   6.11.24 21:12:06

Kaasussa ja spriissä on molemmissa omat "ongelmansa". Kaasupullo tai sen liitin saattaa vaurioitua (myös keittimen liitoksissa voi tulla ongelmia), tai sitten trangian tapauksessa letku. Joten kannattaa ensisijaisesti miettiä sitä omaa käyttöä kumpi on parempi.

Lähettäjä: Youtube 
Päivämäärä:   6.11.24 21:22:23

Katso "trangia"

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   6.11.24 21:50:57

Kaasukeitin ja talvikaasua.
Jos menet oikeasti -30 asteeseen retkelle niin bensakeitin, ja kunnollinen sellainen. Tosin aloittelijalle en suosittele sellaisella kelillä retkeilyä.

Päivämäärä:   6.11.24 22:31:26

Mä kanssa olen retkeilyssä enemmän kaasukeitin kannattajia, tässä asioita:

-sprii voi vuotaa reppuun
-kaasu on helppo sytyttää ja sammuutta, spriin sammutus on joko odottaa loppuun polttoa, tai sitten tulehduttaa, jossa vaara että loiskuttaa sen palavan spriin muualle
-kaasu ei tuo hajuja ruokaan.
-keitin on pienempi, itsellä on vain keitin ja tuulensuojalevyt. Kattilat tulee suoraa keittimen päälle, on helppo koota mitä milläkin retkellä tarvitsee mukaan.
-minusta nopeampi kuumentamaan ruuan

Kaasun huonot puolet
-liki tyhjät kaasupullot jota ei viitsi ottaa mukaan seuraavalle retkelle, ettei lopu kesken.
-väärin käytettynä räjähdys vaara, joka sitten onkin vähän isompi possaus (kts karhunjuomalammen räjähdys)

Lähettäjä: silleen 
Päivämäärä:   6.11.24 23:42:19

Olin tulossa kommentoimaan samaa että hanki kaasukeitin ellei ole jotain erityistä syytä olla käyttämättä kaasua.

Lähettäjä: Sad Lisa 
Päivämäärä:   7.11.24 08:06:19

Jos tarvitset muitakin retkeilytaitoja kuin trangiankäyttöä, niin suosittelen jotain kurssia. Itse ehdotin muutama vuosi sitten kansalaisopistolle retkeilyn alkeiskurssia ja sellainen järjestettiin. Kävimme siellä läpi paitsi trangian käyttämisen, myös kaikki muut retkeilyssä välttämättömät taidot.

Päivämäärä:   7.11.24 08:14:44

Epäkäytännöllinen aloittelija yksin talviretkeilemään EI ole hyvä idea. Sikäli kuin kenenkään pitäisi retkeillä talvella, se on täysin hullun hommaa.

Ruoka- ja juomatermos riittää itselleni parin päivän reissuihin, en tosin varsinaisesti retkeile huvikseni enkä ymmärrä tätä nykyistä vimmaa kiertää polkemassa ja polttamassa luontoa ilman mitään muuta ideaa kuin somekuvat ja tuhoaminen.

Trangia haisee pahalle, sitä ei todellakaan voi suositella kenellekään mihinkään olosuhteisiin.

Päivämäärä:   7.11.24 10:17:02

Aloittaja sanoi että retkeily kiinnostaa ja kysyi että onko hänen mahdollista oppia käyttämään trangiaa. Ihan järkevä lähestymistapa. Tuskin on lähdössä heti ensimmäisenä yksin kylmimpänä talvikautena erämaahan monen päivän vaellukselle. Minä taisin ensimmäisenä mainita sen alven eri poltinten kanssa.

Toisekseen retkeilyyn on kivaa, myös talvisin. Lasten kanssa tehdään paljon pieniä retkiä maastossa myös talvella ja niiden kohokohta on se tauko jossain kivassa paikassa itse eväitä kokkaillen. Kuuma kaakao on helppo aloittelijankin keitellä retkikeittimellä. Ja joo, sen voisi toki ottaa mukaan myös termarissa, mutta silloin jää se maastossa itse tekemisen ilo ja taito puuttumaan. Retkeily ei tarkoita välttämättä pitkiä reissuja eikä ääriolosuhteita. Retken voi tehdä ihan tutussa lähiympäristöstä ja keittimen, samoin kuin muiden varusteiden, testaus ja opettelu tulisikin aina ensin tapahtua siinä tutussa, hallitussa ympäristössä, ihan vaikka siinä kotipihalla.

Vaihtoehtoja retkikeittimille on paljon ja kaikilla omat hyvät puolensa. Trangia ei ole pienin eikä kevyin, mutta se on erinomainen aloittelijalle ja sitä voi käyttää myös silloin kuin riisutumpia kevyitä keittimen ei välttämättä voi. Siitä on hyvä aloittaa ja kun sen hallitsee, voi kaveriksi hankkia halutessaan jonkun omiin tarpeisiin sopivan. Meillä on muutama erilainen keitin ja kyllä noista se trangia on edelleen eniten käytössä.

Lähettäjä: pop 
Päivämäärä:   7.11.24 10:19:29

Miksi ostaa Trangian rohjo vaikka edullisesti sen saisi? Niin paljon helpompaa käyttää kaasukeitintä ja ostaa siihen tarvittaessa talvikaasu niin toimii kylmemmässäkin. Jos aloittelija olet niin tuskin silloin mitään hc talviretkeilyä harrastat. Oli itsellänikin retkeilyn aloittaessani Trangia, kun sitä jotenkin kuvitteli, että se tulee olla. Kun siirryin kaasukeittimeen niin kertaakaan ei Trangia ole reissuille mukaan lähtenyt.

Päivämäärä:   7.11.24 10:39:10

Trangian voi valita myös kaasupolttimella, mitä suosittelen kyllä itse myös. Ei ole pakko olla spriipolttimellinen. Tai halutessaan voi olla molemmat polttimet ja vaihdella tarpeen mukaan.

Retkikeittimenkään ei ole pakko olla trangia, vaihtoehtoja on paljon. Risukeitin on edullinen ja toimiva myös.
Opetan välillä lapsiryhmille retkikeittimellä kokkailua ja aloitetaan aina trangialla sen helppouden ja turvallisuuden takia. Kun perusasiat on hanskassa niin sitten voidaan kokeilla erilaisia keittimiä.

Päivämäärä:   7.11.24 10:41:22

"Retkikeittimenkään ei ole pakko olla trangia, vaihtoehtoja on paljon. Risukeitin on edullinen ja toimiva myös"

Mutta eikö tässä ole se, että risukeitin on avotuli, jota ei voi metsäpalovaroituksen aikaan käyttää. Trangia taas on sallittu metsäpalovaroituksen aikaankin.

Päivämäärä:   7.11.24 10:57:07

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 7.11.24 10:41:22

"Retkikeittimenkään ei ole pakko olla trangia, vaihtoehtoja on paljon. Risukeitin on edullinen ja toimiva myös"

Mutta eikö tässä ole se, että risukeitin on avotuli, jota ei voi metsäpalovaroituksen aikaan käyttää. Trangia taas on sallittu metsäpalovaroituksen aikaankin.

On avotuli, eikä saa myöskään käyttää ilman maanomistajan lupaa tai kansallispuistoissakaan ihan missä tahansa.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   7.11.24 11:34:28

Aloittaja, voit harjoitella käyttöä pienillä eväsretkillä vaikka ulkoilualueiden tulipaikoille, missä on valmiit tulipaikat. Siellä on sammutuskalusto lähellä ja pääsy helppo. Ota varuiksi mukaan jotain sellaista syötävää, jota ei tarvitse kuumentaa, niin ei tarvitse jännittää nälkäänsä jos opettelussa vierähtää aikaa.

Kun käytät keitintä paljaalla maalla, pyyhkäise karike pois ainakin kyynärän halkaisijalta.

Jos sulla on sellainen pieni muovikala tyhjänä, jossa on ollut soijaa, ime siihen vähän vedellä laimennettua tiskiainetta. Se riittää moneen pesuun kun käytät järkevästi. Heitä tiskivedet maastoon, mieluusti paljaalle, ei veteen.

Päivämäärä:   7.11.24 11:47:50

"Mutta eikö tässä ole se, että risukeitin on avotuli, jota ei voi metsäpalovaroituksen aikaan käyttää. Trangia taas on sallittu metsäpalovaroituksen aikaankin."

Juurikin näin. Tämä on yksi syy, miksi sanoin trangian eduksi sen käyttömahdollisuudet myös silloin kun kaikkia muita ei voi. Jäi selventämättä.
Kaasukeittimiä voi pääsääntöisesti käyttää myös maastopalvaroituksen aikaan, kunhan tuntee keittimensä ja tietää mitä se tarvitsee. Trangiassa tuulensuoja on jo valmiiksi paketissa mukana eikä sen lisäksi tarvitse muitakaan erillisiä hankintoja päästäkseen alkuun.

Lähettäjä: merituuli 
Päivämäärä:   7.11.24 11:56:15

Ei se sprii mihinkään reppuun vuoda jos ostaa sille säilytyspullon. Siitä on myös helppo kaataa.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   7.11.24 19:39:00

Kannattaa harjoitella kotona, minkä verran sriitä kannattaa kerralla lorauttaa niin, että ehtii palaa sopivasti loppuun siinä ajassa, mitä menee veden kiehumiseen tai ruuan kypsymiseen. Ja kyllä se on helppo sammuttaa tökkäämällä se "korkki" liekin päälle. Tiivis pullo sriille ja huolellinen käyttö, niin mikään ei haise.

Suurin riski on todella se, että jää jotain hajua tai makua, jos läikkyy johonkin, kun täysin puhdasta ja hajutonta apteekkispriitä on harvoilla käytettävissä.

Päivämäärä:   7.11.24 19:53:11

Unohda se talviretkeily nyt alkuun. Jos et ole koskaan käyttänyt trangiaa tai (muita) kaasukeittimiä, etkä retkeillyt, niin voi kuule kun saatat yllättyä jo siitä, kun laskee alle 5C. Puhumattakaan sitten niin kovista pakkasista, missä ei kaasutrangialla pärjää.

Osta kaasutrangia. Se on helppo ja huoleton. Harjoittele retkeilyä ensin kesällä ja siirry sitten syksyyn/kevääseen. Ihan oikeasti varusteet saa olla hyvät. Toki meitä on monenlaista, mutta ihan omakohtaisena kokemuksena kerron, että pari kertaa olen retkeillyt alle 5C. Minulla on laadukas neljän vuodenajan teltta, kolmen vuodenajan laadukas makuualusta (r-arvo 3,5), laadukas kolmen vuoden makuupussi (comfort -6), nukkuessa merinovilllakerrasto, paksut villasukat ja pipo. Nämä ovat juuri sopivat. Jos lähtisin retkeilemään niin, että menee yhtäänkään miinuksen puolelle, niin ei puhettakaan, että näillä pärjäisi enää. Joku muu voisi pärjätkin. Kannattaa siis käydä kokeilemassa, että mitä itse tarvitsee mihinkäkin lämpötilaan.

Päivämäärä:   7.11.24 20:42:18

Retkeiyn niksit oppii samalla tavalla kuin muitakin asioita, eli harjoitellemlla ensin pienestä ja kokemuksen lisääntyessä voi lisätä haastettalin ja oppia aina lisää.

Ei todellakaan tarvitse odottaa kesää, jos asia nyt kiinnostaa. Eikä olla varusteurheilija. Retkeilemään voi mennä kuka vaan, millä varusteilla vaan, kunhan mitoittaa retkensä omaan tasoonsa sopivaksi.

Kaasun käytössä talvella on haasteensa, mutta perusretkeilyssä se ei ole mikään ongelma. Kun jäätymisen mahdollisuuden ottaa huomioon (eikä lähde pitkälle vaellukselle pelkän kaasun varassa) ja painaa muistiin niksit, joilla sitä ehkäistä niin kaasukeitin toimii perusretkeilyssä talvellakin. Kaasutrangia käytössä useamman kerran joka talvi, eikä ole kertaakaan jättänyt pulaan.

Partioaitta, Skandinavian outdoor, luontoon.fi, suomenlatu.fi ainakin ovat paikkoja, joista voi lueskella vinkkejä sekä kaasun kanssa pelaamiseen että muuhun retkeilyyn. Blogikirjoituksia löytyy myös paljon.

Anna palaa vaan aloittaja, nyt ei maastoakaan saa yhtä herkästi syttymään kuin kesällä. Jos saat kaveriksi jonkun kokemeemman, niin aina parempi.

Lähettäjä: Krista 
Päivämäärä:   7.11.24 23:28:06

35 vuotta partiossa ja aina spriillä toimiva trangia!
Mun mielestä retkellä ei saa olla kiire, enkä pidä kaasukeittimen huminasta.
Marino-pullo ei ole koskaan vuotanut, kerran putosi korkki ruokaan ja sehän oli pilalla. Onneksi oli vaan hernekeittoa.
Mutta satoja kertoja käyttäneenä tämä yksi kerta on sattunut.
Poltinosa kannattaa säilyttää ohjeen mukaan siinä omassa pussissaan. Ei kai juuri muuta merkittävää.
Opit aivan varmasti!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.