Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi luotat siihen, että puolisosi ei petä...

Lähettäjä: Pömpeliasuja 
Päivämäärä:   6.11.24 13:08:24

...tai siihen, että et itse petä?

Mistä se luottamus tulee? Maailman kunnollisimmatkin ihmiset pettävät, joten miksi ei puolisosi tai miksi et sinä itse?

Tietenkin sinusta juuri tässä hetkessä saattaa tuntua, ettet koskaan voisi pettää, mutta vuosien myötä tilanteet ja kokemukset muuttuvat.

Minä suhtaudun asiaan niin, että pitkässä parisuhteessamme (21 vuotta) jompikumpi saattaa pettää, mikä ei kuitenkaan tarkoita minulle suhteen loppua.

Miksi juuri pettäminen rakennetaan ehdottomaksi rajaksi?

Re: Miksi luotat siihen, että puolisosi ei petä...

Lähettäjä: assi 
Päivämäärä:   6.11.24 13:10:02

En luota, eikä mua oikeestaan ihan hirveesti haittaa vaikka pettäisikin.
Kamala ajatus, että minä olisin ainoa ihminen jonka kanssa hän saa olla koko loppuelämänsä. Joskus jopa toivon, että menisi ja hankkisi kokemuksia muistakin.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   6.11.24 13:10:37

assi, ilmeisesti et ole kuitenkaan tuonut tätä ajatusta julki kumppanillesi. Miksi et?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.11.24 13:11:06

En voi olla asiasta varma, enkä jaksa pelätä asiaa. Uskallan edelleen kieltää miestäni sopimasta menoja päivälle, jolloin hänellä on yllätysjuhlat.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.11.24 13:11:48

"Tietenkin sinusta juuri tässä hetkessä saattaa tuntua, ettet koskaan voisi pettää, mutta vuosien myötä tilanteet ja kokemukset muuttuvat."

Täällähän on ihan jatkuvasti topia "en olisi koskaan uskonut mitään tällaista tai että koskaan voisin pettää, mutta sitten tuli mies joka vei jalat alta"

Lähettäjä: assi 
Päivämäärä:   6.11.24 13:12:35

.-. Olen kyllä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   6.11.24 13:13:48

No miksi en luottaisi?
Jos pettää niin sitten pettää ja vaikea on sanoa miten silloin reagoisin. En ala etukäteen varautumaan siihen, että mahdollisuus on ja sitä kautta jotenkin omaa reaktiota tai käytöstä suunnittelemaan ja varautumaan pahimpaan.

Tuollainen "on mahdollisuus että pettää" - ajatteleminen vaikuttaa suhteen laatuun, halusit tai et.

Päivämäärä:   6.11.24 13:14:05

Pettämistä on monenlaista, ei sen aina tarvitse olla peiton heiluttelua. Esim. Valehtelu rahankäytössä, velkaantumisesta, mistä tahansa sovitusta asiasta. Pettäminen on aina luottamuksen rikkomista, tekotavasta riippumatta. Voiko suhde jatkua sen jälkeen, riippuu aina yksilöstä ja suhteen laadusta muutoin.

Päivämäärä:   6.11.24 13:15:28

Minulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia pysyä uskollisena, kertoa jos haluan muuttaa parisuhteen perustavanlaatuisia sopimuksia tai erota jos tilanne ei ratkea.

Mitään muuta en kumppaniltakaan odota kuin rehellisyyttä.

Päivämäärä:   6.11.24 13:20:41

En voi vaikuttaa toisen tekoihin, mutta omiini voin. Oma arvopohja, kyky itsehillintään ym. luovat luottamuksen siihen, että pistän ennemmin suhteen poikki kuin petän. Kumppani ei ole antanut aiheutta epäillä luottamusta, keskustelujen perusteella näkemykset pettämisestä kohtaavat ja suhteen pelisäännöt on sovittu yhdessä, joten ennemmin luotan kuin elän epäilyksessä tai pelossa. Johan jatkuva epäluottamus jäytäisi suhdetta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.11.24 13:21:20

Ekassa suhteessa 18-vuotiaana petin. Se opetti aika paljon itselleni, ei tarvitse toistaa samoja virheitä uudestaan. Mielummin jätän kuin petän.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   6.11.24 13:21:25

No, kun on minun puolisoni kyseessä ei ole mitään syytä, miksi en luottaisi.

Itsestäni en taas ole niinkään varma.

Päivämäärä:   6.11.24 13:38:00

Itsestäni ja arvoistani voin olla varma. Pettäminen on valinta eikä sitä tehdä vahingossa, aina on vaihtoehtoja. Tiedän asian varsin hyvin sillä olen parikymppisenä pettänyt ja ottanut opikseni teoistani.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   6.11.24 13:39:25

Varmaan tulee lähes kaikkien joskus jotain valehdeltua puolin ja toisin tai petettyä luottamus monella muulla tavoin. Jos kuitenkin on se perusluottamus ja pääpiirteittäin hyvä olla yhdessä niin ei seksi jonkun ulkopuolisen kanssa mielestäni ole mikään ehdoton eroon velvoittava asia. Kaikki vähän riippuu kokonaisuudesta ja asioita on turha pohtia ja asettaa sääntöjä... itse luotan koska se on helpompaa kuin jatkuva epäileminen, enkä oikeastaan uhraa ajatuksia tuollaiselle.

Päivämäärä:   6.11.24 13:45:38

Onko se lopulta iso asia jos käy vähän heiluttamassa peittoa?

Lähettäjä: tassu 
Päivämäärä:   6.11.24 13:51:35

Eihän tulevasta koskaan tiedä, mutta nykyisellään saisi kyllä olla aika velho, jos ehtisi jossain välissä pettämään... :D

Itsestänikään en tietysti voi mennä täysin takuuseen, mutta ottaen huomioon seksikumppanien tämänhetkisen määrän (tasan yksi eli mieheni) riski ei ole kovin suuri.

Päivämäärä:   6.11.24 13:53:09

Minä en saa mitään irti seksistä ilman kunnollista tunneyhteyttä, joten miksi pettäisin. Enkä edes koskaan käy missään ihmisten ilmoilla :D

Mieskään ei ole sosiaalista sorttia, lähinnä välttelee uusia tuttavuuksia. Hänellä on pari läheistä kaveria ja muuten viihtyy minun kanssani tai itsekseen. Mutta ei minua oikeastaan edes haittaisi vaikka joskus jotain puuhailisikin, kunhan ei kertoisi siitä minulle ja kunhan pitäisi huolen siitä ettei tuo mitään tauteja minulle sitten.

Päivämäärä:   6.11.24 13:57:17

sössönsöö, kerran pettäjä, aina pettäjä. Näille parille "oppineelle".

Päivämäärä:   6.11.24 14:02:34

En voi olla varma tietenkään, mutta en aio pilata päiviä märehtimällä asiaa.

Lähettäjä: Fitness 
Päivämäärä:   6.11.24 14:04:11

Tassu: kaveri silmäili työpaikallaan kokkia (naimisissa oleva), ei vissiin jäänyt kokilta huomaamatta. Työpaikalla oli punttisali ja sen yhteydessä sauna, jonka voi laittaa lukkoon sisäpuolelta kas kun sinne oli pääsy sekä miesten-että naisten pukkarista.

Eihän se vaatinut muuta kuin yhden yhteisen salikäynnin sattumalta, ja kokki pani kaveria muutaman minuutin saunassa lounastauolla.
Ei tarvinnut olla velho.

Lähettäjä: Hah! 
Päivämäärä:   6.11.24 14:12:47

Mulle on sinällään sama pettääkö puolisoni vai ei. Se on hänen valintansa ja siihen minä en voi vaikuttaa. Toki parisuhde saattaa sellaiseen loppua, mutta mielestäni sekin on pettävän osapuolen valinta. Mutta miksi kuluttaisin aikaani ja energiaani miettimällä pettääkö vai ei?
Minulla on myös itsekuria rutosti joten ei, en päädy vahingossa tilanteisiin, jotka voisi tulkita pettämiseksi. Ja kun tosiaan sen pitäisi olla tietoista toimintaa, niin kyllähän minä nyt osaan hillitä itseäni etten petä. Ja miksen?ei ole arvojeni mukaista toimintaa, enkä todennäköisesti saisi mitään seksistä ns.tuntemattoman kanssa.
Ja ei, minulla ei ole tapana myöskään sinällään arvottaa ihmisiä seksielämänsä perusteella, joten muiden pettämiset eivät vaikuta minuun mitenkään.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   6.11.24 14:20:39

Kuka väittää että luotan ? Ei pahalla, en vain näe sellaista tarvetta "satavarmuudella tietää ja uskoa ettei petä".

Lähettäjä: Viuh 
Päivämäärä:   6.11.24 14:48:15

En luota kehenkään, ei tarvitse eikä paljoa kannata. Luotan vain siihen, että minä itse näen, jos jokin asia on pielessä. Ja elämä täytyy suunnitella siten, että ero (vaikka sen pettämisen johdosta) tai puolison kuolema ei romahduta esim taloustilannetta.

Päivämäärä:   6.11.24 14:51:18

"sössönsöö, kerran pettäjä, aina pettäjä. Näille parille "oppineelle"."

Sössöti sössöti. Nyt 17 vuotta saman miehen kanssa, ei ole tullut tarvetta pettää. Mutta kai sinä sitten tiedät paremmin.

Päivämäärä:   6.11.24 14:54:42

En luota puolisooni enempää kun itseenikään. Tiedostan, että ihmiset tekee virheitä ja vääriä juttuja. Kuitenkin tiedän molempien olevan parisuhteessa siksi, että haluamme olla ja näin ollen ennakkoajatus ei ole se, että toinen pettää

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   6.11.24 15:05:34

Elämäsä voi tapahtua paljon ikäviä asioita. Mutta jos jatkuvasti elää pelossa ja epäluuloissa, aika ankeaa on elämä.

Meillä on hyvä parisuhde. Minulla ei ole mitään syytä epäillä, että mies valehtelisi/pettäisi tms. Joten miksi pelätä sellaista. En tietenkään voi tietää, että pettääkö mies vaikka muutaman vuoden päästä, mutta se on sitten sen ajan murhe. En voi tietää sitäkään, jäänkö auton alle seuraavalla työmatkalla. Mutta en voi linnoittautua kotiin sen pelossa. Samasta syystä en voi jatkuvasti murehtia pettääkö mies.

Se, olisiko pettäminen suhteen loppu, on vaikea kysymys. Itse veikkaan tällä hetkellä että se olisi. En ymmärrä miksi jatkaisin suhteessa, jossa toiseen ei voi luottaa.

Päivämäärä:   6.11.24 15:08:26

"Oma arvopohja, kyky itsehillintään ym. luovat luottamuksen siihen, että pistän ennemmin suhteen poikki kuin petän."

Komppaan. En tee päätöksiä tunteiden pohjalta tai ole muutenkaan "tunteiden vietävissä". Parisuhteessa ollessa teen järkipäätöksiä ja koska parisuhteen yksi peruskivi on luottamus, ei kävisi mielen vieressäkään horjuttaa sitä luottamusta pettämällä miestä.
Toisekseen, olen yli neljänkymmenen, enkä ole vielä koskaan tutustunut mieheen, joka olisi oitis vienyt jalat alta. Mihinkään sellaiseen alkaminen vaatisi siis pitempää tuttavuutta, ja sellaisen kuvion salliminen olisi vielä isompi luottamuksen rikkominen kuin joku satunnainen yhden yön juttu.

Summa summarum, aivojani ei ole viritetty sellaiseen ajatteluun, että pettäisin.
Puolison puolesta en tietenkään voi sellaista sanoa, mutta en myöskään hyväksyisi pettämistä, vaan se tarkoittaisi eroa. Tässä olen ehdoton.

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   6.11.24 15:13:28

En luotakaan. Puoliso on pettänyt joskus, varmaan pystyy pettämään uudestaankin.

Päivämäärä:   6.11.24 15:15:36

Minä olen kertaalleen nuorena pettänyt, siitä tuli sellaiset omantunnon tuskat ja morkkikset, että ei ole tarpeen kokeilla uudelleen.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   6.11.24 15:18:48

Luotan mutta samalla tiedostan myös, että kuka tahansa voi pettää. Ei siinä sen kummempaa.
Katsotaan sitten jos jotain faktoja /merkkejä on, siihen asti luotan, ei ole syytä epäillä.

Päivämäärä:   6.11.24 15:28:05

"Luotan mutta samalla tiedostan myös, että kuka tahansa voi pettää. Ei siinä sen kummempaa.
Katsotaan sitten jos jotain faktoja /merkkejä on, siihen asti luotan, ei ole syytä epäillä."

Tämä. Ei minulla ole mitään syytä epäillä että pettäisi, joten miksi tuhlaisin energiaa sen miettimiseen. Jos on pettääkseen, niin mikä minä olen häntä estämään, aikuinen ihminen tekee itse valintansa.

Mitä tulee luottoon omasta toiminnasta, niin olen itse pettänyt ja sen verran henkisesti raskas taakka jäi kannettavaksi vaikka asia puolison kanssa käsiteltiin, että ei todellakaan ikinä koskaan enää. Nykyään ymmärrän myös sen aikaisen pettämisen alkusyyt, eikä samaan tilanteeseen enää tule päädyttyä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.