Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Asunnosta häätö, parisuhde

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   6.11.24 12:53:34

Taustaa sen verran, että olen ollut parisuhteessa yli 20v ja asunut puolison omistamassa asunnossa. Puoliso painostaa minua nyt ottamaan ison lainan, koska haluaisi isomman ja hienomman talon. Itse en halua, jo nykyisen ylläpito, siivous jne kuormittaa paljon ja asumiskulut kasvaisivat isomman myötä.

Puoliso on yrittänyt painostaa minua mm. siten, että en voi nukkua enää makuuhuoneessa, vaan olohuoneessa patjalla (kuorsaa). Nyt on alkanut häiriköidä muutenkin untani, että "ymmärtäisin" että tarvitsemme isomman talon.

Kun tämäkään ei auta, ilmoitti nyt häätävänsä minut, että ymmärrän joutuvani joka tapauksessa maksamaan asumisesta.

Kuinkas tässä nyt sitten toimitaan? Missä ajassa minun on muutettava asunnosta pois jos hän toteuttaa uhkauksensa (luonnollisesti en ole sen jälkeen enää missään tekemisissä).

En ole loisinut, vaan maksanut yhtiövastikkeet, sähköä, vettä, korjauksia mm. kaapistoihin, kattoon jne jne

Re: Asunnosta häätö, parisuhde

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   6.11.24 12:58:18

Kyllä kannattaa ihan oma-alotteisesti etsiä itsellesi kiva uusi koti -vaikka pienen vuokraluukun kautta pompaten, mutta mitä pikimmin.

(avopuolison häätäminen on vähän vaikeampi juttu, vielä kun yhdessä olette niin pitkään asuneet.. mutta anna hänen häärätä ja selvittää tarvitseeko peräti yhteiselämän purkupäätöksen vai riittääkö "ero ja häätö", viimeisinkin sen puoli vuotta taitaa ottaa. Niin törkeää käytöstä, että ei tuossa parisuhteesta ole enää mitään jäljellä niin siksi ihan heti sitä oman asunnon etsimistä ehdotin.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   6.11.24 12:58:39

Häätöä haetaan käräjäoikeudesta, prosessi kestää kuukausia tai jopa yli puoli vuotta. Tosin koska et ole vuokralainen vaan puoliso, on ahettava yhteiselämän päättämistä, mutta kesto on joka tapauksessa sama.

Mutta jos kumppani uhkailee häädöllä, erohan on jo tapahtunut. Nyt pitää vain järjestellä käytännön asiat kuntoon.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.11.24 13:04:45

Hankit vuokra-asunnon ja lähdet menemään heti, häädöistä viis.

Päivämäärä:   6.11.24 13:22:27

Haluaisin tästä nyt häneltä kirjallisen dokumentin paristakin syystä.
1) asunnottomana on helpompi saada asunto
2)en enää ikinä palaa yhteen tuon kanssa jos sen tekee

Tiedän, että tuo on vain tuollaista narsistisen pullistelua ja yrittää saada minut taipumaan tahtoonsa. Manipuloi.

Kuulostaa varmasti ihan wt-touhulta, oikeasti olemme molemmat korkeakoulutettuja ja hyvin toimeentulevia, ainakin ulospäin sivistyneen oloisia ihmisiä. Vaikka puolison käytös kotona ei kestäisikään päivänvaloa.

Sen vuoksi kysyisin neuvoja.

Päivämäärä:   6.11.24 13:24:54

Mitä sinä voitat, jos et taivu hänen tahtoonsa vaan jäät nykyiseen tilanteeseen?

Lähettäjä: jaaha 
Päivämäärä:   6.11.24 13:29:45

Nyt on sen verran ihanalta kuulostava parisuhde ja mies, että tottakai ostat ison talon ja elätte onnellisena elämän loppuun asti.

Vuokra-asuntoja on koko Suomi täynnä tällä hetkellä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.11.24 13:30:05

Jos kunnalta haluat asunnon niin soita sinne ja kysy tarvitsetko jonkun todistuksen häädöstä / avoerosta. Voit kertoa tuon nyyhkytarinan sinne.

Lopeta vastikkeiden ja puolison nimissä olevien muiden laskujen maksaminen välittömästi ellei sinulla ole kirjallista sopimusta jossa olet lupautunut ne hoitamaan. Mitään et enää maksa.

Kerää irtaimistosi ja vie se jo vaikka jonkun läheisen tai tuttavan luo varastoon. Suosittelisin että myös itse poistut asunnosta saman tien.

Kunnan vuokrakämpät - paikkakunnasta riippuen - voi olla todellisia haram-sikaloita, joihin ei ole mitään järkeä lähteä. Eivät välttämättä ole edes halvempia, vain kammottavampia. Eli kannattaa nyt miettiä oma budjetti ja tarpeet ja etsiä asunto tosi nopeasti.

Kirjoita itse faktat ylös, ja katso sitä aina kun mietit että 'ei olisi pitänyt lähteä'. Älä suostu kommunikoimaan tuon tyypin kanssa kun olet lähtenyt. Älä edes kerro minne muutat.

Ne menneet vuodet meni jo, katse tulevaisuuteen nyt!

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   6.11.24 13:30:20

Jos mun puoliso tekisi noin mulle niin mä lähtisin saman tien, en odottaisi vaan pakkaisin kamat kasaan ja lähtisin ja tietysti myös sillä samalla istumalla lopettaisin kaiken maksamisen. Siis mikä ihmishirviö tekee puolisolleen noin??? Vaikka kuinka haluaa isompaa taloa/ asuntoa niin silti, ei noin tehdä puolisolle, jota rakastaa. Tosin sitäkään en ymmärrä miksi toinen ei suostu ottamaan lainaa ja ostamaan yhteistä kotia puoliksi, jossa molemmilla on hyvä olla? Ymmärrän tuon vain siksi, että ei saa omien tulojensa takia sitä lainaa ja rahat tiukalla jo nykyisessä tilanteessa. Nämä kotityöt yms. joista aloittaja puhuu kuormittavina, tee vähemmän niin ei kuormita sua.

Päivämäärä:   6.11.24 13:31:00

Tuo ainoastaan kuulosta wt:ltä vaan ON sitä. Miksi et vaan hommaa omaa vuokrakämppää?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.11.24 13:32:16

Siis mitä ihmettä? Miksi jäisit narsistin kiusattavaksi yhtään pidempään kuin on pakko? Vuokraa oma asunto asap ja jätä mies kiukuttelemaan keskenään.

Päivämäärä:   6.11.24 13:37:53

Hienoa jos teillä kaikilla on tukiverkko, jonka varaan lähteä siltä seisomalta. Minulla ei ole. Lisäksi minulla on kaksi koiraa, joiden pitää tulla mukanani. Olen valmistautunut siten, että olen laittanut koirien paperit ja omat tärkeät paperit muualle turvaan säilytykseen.

Ainoa, mikä tässä lohduttaa on se, että eipä tässä monikaan asia muutu. Kun löydän kämpän, siirrän patjani sinne ja nukun tutusti lattialla. Toivoisin voivani muuttaa jonkun puolison työmatkan aikana. Saisin rauhassa kuljettaa tavarani kerralla ja häntä olisi vastassa tyhjä asunto kotiin palatessa.

Päivämäärä:   6.11.24 13:39:10

Hyvä, sitten ei muuta kuin asuntohakemuksia menemään. Asunnonhan voi vuokrata vaikka heti ja muuttaa sitten seuraavan sopivan hetken tullessa. Kun ei ole paljoa kannettavaa, ei tarvitse muuttojoukkojakaan!

Päivämäärä:   6.11.24 13:42:07

Siis tapahtuiko tämä kaikki aloituksessa kertomasi eilen? Yhtäkkiä, kaikki kerralla?

Päivämäärä:   6.11.24 13:44:00

Ei, kyllä tuota painostusta on ollut pitkään. Välillä unohtaa, keksii jotain muuta tilalle, sitten taas keksii tuon. Välillä ottaa kovat uhkaukset käyttöön, mitä nyt manipulointiin kuuluukaan.

Päivämäärä:   6.11.24 13:45:41

Ilman muuta voit myös kieltäytyä lähtemästä ja odottaa, että puoliso häätää sinut virallisesti. Siihen tarvitaan käräjäoikeuden päätös ja prosessi vie puolisen vuotta, voi mennä hiukan pidempäänkin.

Ilmeisesti luottotietosi eivät ole kunnossa, jos yksityiseltä asunnon vuokraus ei ole vaihtoehto? Ja asut pk- seudulla, se on käytännössä ainoa paikka tässä maassa jossa kunnan vuokra-asuntoa ei saa muutamassa kuukaudessa? Olisiko muutto muualle Suomeen mahdollinen?

Päivämäärä:   6.11.24 13:46:00

"Missä ajassa minun on muutettava asunnosta pois jos hän toteuttaa uhkauksensa (luonnollisesti en ole sen jälkeen enää missään tekemisissä)."

Siis... Vasta häädön jälkeen katkaiset välit? Wtf.

Lähettäjä: Hilppa 
Päivämäärä:   6.11.24 13:46:17

Kiva mies sulla.

Päivämäärä:   6.11.24 13:48:43

Jos mies saa asian käräjille asti, päätöksen jälkeen annetaan yleensä pari viikkoa aikaa korjata luunsa pois osoitteesta. Eli kannattaa se asunto olla hankittuna jo etukäteen, vaikka periaatteesta haluaisitkin virallista paperitodistetta odotella.

Päivämäärä:   6.11.24 13:58:08

Myös yksityiset vuokranantajat vuokraavat luottotiedottomille, toki vähemmän on tarjontaa mutta kannattaa silti hakea.

Päivämäärä:   6.11.24 14:01:37

Luottotietoni ovat kunnossa.

Päivämäärä:   6.11.24 14:02:59

Okei, minkä takia sitten haluat olla koditon ennen kuin haet asuntoa? Se kun ei yksityisillä markkinoilla ole mikään myyntivaltti vuokralaisella.

Lähettäjä: Allu 
Päivämäärä:   6.11.24 14:14:08

Olet korkeakoulutettu ja hyvin toimeentuleva ja silti tarvitset lapun häädöstä ennen uuden asunnon vuokraamista?

Päivämäärä:   6.11.24 14:16:51

Aloittaja sanoi olevansa hyväpalkkainen, joten ei pitäisi olla rahasta kiinni. Onhan esim. vuokraovi täynnä vuokrattavana asuntoja, tosin useimpiin ei huolita koiria.
Satoon tai Lumoon saa eläimetkin mukaan.

Päivämäärä:   6.11.24 14:20:53

Sadolla on Helsingissäkin lähes 500 vapaata asuntoa.

Päivämäärä:   6.11.24 14:21:11

Aikuisten koirien kanssa voi hyvin hakea sellaisiinkin asuntoihin, joissa lemmikit on muuten kielletty. Moni on valmis tekemään poikkeuksen, kunhan vuokralaisella ei ole kymmentä leikkaamatonta kissaa tai lattialle kuseksivia koiria.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.11.24 14:33:15

Eli aloittaja on maksanut asumisen juoksevat kulut molempien edestä, ja puoliso on sillä aikaa maksanut vain oman lainansa? Hienosti on kartuttanut omaisuuttaan kustannuksellasi... Huh huh.

Päivämäärä:   6.11.24 14:33:55

Kiitos neuvoista.

Jos joku on joskus ollut samankaltaisessa tilanteessa, ymmärtää varmaan hyvin miksi haluan sen irtisanomis/häätöilmoituksen kirjallisena. Muuten narsistinen ex tulee väittämään kuinka "olen ymmärtänyt väärin", "hän vain sanoi niin vihaisena" tms

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   6.11.24 14:34:15

Tottakai on ikävä tilanne, jos tukiverkkoa ei ole, mutta sitä suuremmalla syyllä sun on laitettava oma hyvinvointi ykköseksi, koska puolisollesi sun hyvinvointi ei näköjään ole ollenkaan tärkeää. Lähde siis kävelemään niin pian kuin mahdollista.

Laita asunto hakuun nyt ja jos taloudellinen tilanteesi sen sallii, niin vuokraa heti kun sopiva löytyy. Se on sitten valmiina, kun puolisosi lähtee työmatkalle.

Päivämäärä:   6.11.24 14:38:31

Kai sinä silti jossain vaiheessa muutat, vaikka mies ei koskaan käräjille lähtisikään?

Päivämäärä:   6.11.24 14:41:04

"Jos joku on joskus ollut samankaltaisessa tilanteessa, ymmärtää varmaan hyvin miksi haluan sen irtisanomis/häätöilmoituksen kirjallisena. Muuten narsistinen ex tulee väittämään kuinka "olen ymmärtänyt väärin", "hän vain sanoi niin vihaisena" tms"

Mitä väliä sillä on? Jos ei oikeuteen asti tarvi lähteä asioita puimaan, on puolison puheet yksi pskan hailee. Poistat sen vaan elämästäsi mahdollisimman pian ja sen jälkeen keskityt oman elämän elämiseen.

Päivämäärä:   6.11.24 14:41:27

Kun lähdet, sinun ei tarvitse etkä enää voi pitää yhteyttä tuon narsistin kanssa. Niinpä omat epävarmuutesi ovat ainoat joihin sinulla pitää olla muistilappu valmiina. Siksi itse kirjoittamasi häätölappu riittää.

Kaikki muu on pitkittämistä. Tuo on saanut sinut epävarmaksi ja pelkäämään omien siipiesi kantavuutta.

Onnea matkaan :) sinä kyllä.pärjäät ja tulet vielä onnelliseksi

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.11.24 14:44:51

Sato, Lumo ym. vuokranantajat sallii koirat ja vapaita asuntoja on vaikka kuinka paljon. Jos olet hyvätuloinen, saat asunnon heti. Ala mennä. Minä en odottaisi mitään yhteiselämän purkupäätöksiä tuollaisen kanssa, mitä hyötyä sellaisesta on?

Päivämäärä:   6.11.24 14:45:27

Tottta kai lähden. Olisin vain mieluusti tehnyt sen kun tilanne olisi itselleni parempi, en manipuloinnin ja kiristämisen vuoksi. Nyt on monestakin syystä minulle huono aika, sen vuoksi narsisti varmasti kokeileekin nyt rajojani.

Lisäksi tiedostan olevani traumasiteen vuoksi suhteessa. Lopullinen ero olisi helpompi kun olisi vaikka se häätö tms.

Elämäni menee nyt vuosia takapakkia jos otan vuokra-asunnon, parin vuoden päästä taas tilanteeni olisi ollut se, että voisin ostaa suoraan oman asunnon. Hankalaa kämppistä kestää kun tietää, että on vapaus nurkan takana.

Päivämäärä:   6.11.24 14:46:14

Ja kyllä, olen ollut narsistin kanssa parisuhteessa. Sen jälkeen kun pankkiasiat oli hoidettu, olen kieltäytynyt olemasta missään tekemisissä. Blokkasin somessa, blokkasin puhelinnumeron ja mailiosoitteen.
Myöhemmin muutin uudestaan ja ilmoitin puhelinoperaattorille, että osoitetietoni tulee salata. Mies siis saisi kaivettua puhelinnumeroni, mutta ei osoitettani. Ei mulla kyllä ole syytä pelätä miehen ilmestyvän kynnykselle (ei ole tarvetta turvakiellolle), mutta halusin ettei hän saa tietää nykyistä osoitettani.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   6.11.24 14:48:51

Hieno suhde.

Eikö olisi kannattavampaa kerätä kimpaur ja kampsut, muuttaa omaan kivaan kämppään ja erota.

Miksi annat kohdella itseäsi noin?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.11.24 14:52:45

"Muuten narsistinen ex tulee väittämään kuinka "olen ymmärtänyt väärin", "hän vain sanoi niin vihaisena" tms"

MITÄ VÄLIÄ? Et luonnollisestikaan ole tuollaisen kanssa missään tekemisissä lähdön jälkeen, niin mitä väliä mitä hän väittää?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   6.11.24 14:58:02

Kait olet kuluista maksanut vain sen 50%, etkä kaikkia ? mikä monella naisella on tapana. Mies kerryttänyt omaisuuttaan ja sinä maksanut juoksevat kulut.

Etsit itsellesi asunnon ja eroat miehestäsi. Jos olette naimisissa niin avioero vireelle.

Mies käyttää sinua hyväksi ja sitä ei voi hyväksyä.

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   6.11.24 14:58:15

Mitä väliä sillä on, mitä ex väittää eron jälkeen? Ei sun tarvii edes hälle vadtata tai voit sanoa, ettäihan sama, halusit vain lopettaa ja häipyä. Kuten itsekin msinitset, et halua tehdä päätöstä itse vasn toivot, että puolido tekee sen puilestasi. Haluatko, että voit syyttää sen jälkeen häntä, eikä sinun tarvitse ottaa itse vastuuta lähföstäsi? Terbehtyminen alkaa, kun päätät itse mitä teet ja lähdet sama tien.

Päivämäärä:   6.11.24 15:01:40

Vuokra ei ehkä kuitenkaan ole niin paljon enemmän kuin nyt käytät asumiseen ja miehen kuluihin?
Eikä omaa elämäänsä kannata myydä minkään säästötavoitteen takia. Parissa vuodessa mies olisi romuttanut sinut täysin, ja hän on myös ilmoittanut ettei halua sinun asuvan asunnossaan joten pitäisi nyt vaan tausta lähteä kiukuttelematta ja viivyttelemättä

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   6.11.24 15:03:39

Jos jäät odottelemaan jotain kirjallista ilmoitusta niin sitä saat kuule odottaa vielä vuosienkin jälkeen ja mitä jää käteen... pahimmillaan sinä menetät oman mielenterveytesi! Hyvä nainen, ota itseäsi niskasta kiinni ja vuokraa asunto, NYT!

Tosiaan Lumolla ja Satolla voit vuokrata asunnon niiden nettisivuilta ja maksaa samalla ensimmäisen kuukauden vuokran. Sitten vaan haet avaimet ja roudaat tavarasi sinne. Mitä väliä sillä on, jos se oman kodin ostaminen viivästyy vaikka neljällä vuodella tai jotain? Olet ilmeisesti laittanut rahaa säästöön jos olet saanut vastikkeen summalla asua puolisosi asunnossa? Tällöin sulla pitäisi olla ihan sievoinen summa säästössä. Lisäksi moni asuu vuokralla vaikka on korkeasti koulutettu ja hyväpalkkaisessa työssä.

Mä en asuisi päivääkään aloittajan kuvaileman miehen kanssa koska arvostan itseäni niin paljon, että kuspäistä käytöstä en katsele.

Päivämäärä:   6.11.24 15:07:35

Ap:lla mahtaa olla jokin henkilökohtainen syy roikkua miehen nurkissa. Veikkaan ettei hän maksa asumisesta mitään ja haluaa vain hyötyä tästä mahdollisimman pitkään + haluaa jatkaa loisimista kunnan asunnossa joka vaatii häätötodistuksen.

Päivämäärä:   6.11.24 15:09:01

Kun olen kestänyt tässä suhteessa yli parikymmentä vuotta, kestän vielä muutaman -sen voimalla, että saan viimein ikioman kodin, josta kukaan ei voi koskaan minua häätää tai uhkailla häädöllä.

Päivämäärä:   6.11.24 15:09:28

Jos on 20 vuotta toiminut miehen sisäkkönä, niin eiköhän toiset 20 vuotta mene heittämällä. Jatkat vaan samaan malliin ja otat ison velan miehen mieliksi. Älä ole noin pikkumainen kun voit pienellä satsauksella tehdä miehesi onnelliseksi. Millään muulla ei ole merkitystä.

Lähettäjä: nipsu 
Päivämäärä:   6.11.24 15:14:40

No mä ymmärrän tilanteen, mutta vaikka lähtö tuntuu nyt todella vaikeelta niin kiittäisit itseäsi myöhemmin.
Asioiden alkuun laittaminen ja päätös on vaikeinta, siitä kun pääsee yli niin helpottaa.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   6.11.24 15:20:09

"Tottta kai lähden. Olisin vain mieluusti tehnyt sen kun tilanne olisi itselleni parempi, en manipuloinnin ja kiristämisen vuoksi. Nyt on monestakin syystä minulle huono aika, sen vuoksi narsisti varmasti kokeileekin nyt rajojani."

Minuast tämä asenne kuulostaa aika ikävältä. Oli se mies kuinka ikävä tahansa, kyseessä on hänen asuntonsa. Teidän parisuhde on selvästi päättynyt, kun mies haluaa sinut ulos, joten totta kai sinun kuuluu sieltä lähteä. Jos nyt ei välittömästi, niin ainakin lähdet saman tien etsimään uutta asuntoa ja muutat asap vaikka sitten väliaikaiseen kämppään.

Ihan jokainen voi miettiä asiaa toisesta näkökulmasta. Mitä jos itse omistaisit asunnon ja exäsi jäisi nurkkiin pyörimään "koska nyt ei ole hyvä hetki muuttaa".

Joo, ei se miehen käytös mitenkään fiksulta ja järkevältä kuulosta, mutta toisaalta. Jos mies on jo pidempään uhkaillut aloittajaa häädöllä (ja erolla?) eikä aloittaja tee elettäkään muuttaakseen pois, niin en ihmettele jos mies alkaa enemmän kiristää.

Muuta siis aloittaja pois. Se on parasta sinullekin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.11.24 15:25:18

xx; ei nyt lukenut ekaa tekstiä, mies haluaa isomman asunnon-ei eroa. Tai ainakaan alunperin.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   6.11.24 15:25:32

Ketjun idea ei tainnut olla haukkua aloittajaa vaan vastata kysymykseen, johon hän haki vastausta?

Mielestäni mies kuulostaa todella sialta. Miten aloittaja on jonkun mielestä ikävä kun ei lähde heti miehen uhkaillessa ja kiristäessä? Luultavasti hän on oikeassa, että mies olisi vinkumassa häntä heti takaisin ja JOS aloittaja sen jälkeen palaisi, tilanne vain huonontuisi.

Itse olen ollut narsistien kanssa ikävä kyllä paljon tekemisissä ja aloittajan toiminta kuulostaa fiksulta. Ei anna narsistille reaktiota. Sanoo, että lähtee kun saa kirjallisen ilmoituksen muuttoaikoineen. Silloin narsistin pitää toimia sanojensa mukaan (ja sehän ei useinkaan heiltä onnistu). Muuten aloittaja voi aivan hyvin jatkaa elämää normaaliin malliin, järjestellä asioitaan rauhassa niin, että hänelle on hyvä aika lähteä.

En yleensä neuvo näin, mutta hanki aloittaja vaikka sivusuhde! Luultavasti se porsas pettää sinua mennen tullen. Saisit kivaa egobuustia eroa odotellessa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.