Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Asunnosta häätö, parisuhde

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   6.11.24 12:53:34

Taustaa sen verran, että olen ollut parisuhteessa yli 20v ja asunut puolison omistamassa asunnossa. Puoliso painostaa minua nyt ottamaan ison lainan, koska haluaisi isomman ja hienomman talon. Itse en halua, jo nykyisen ylläpito, siivous jne kuormittaa paljon ja asumiskulut kasvaisivat isomman myötä.

Puoliso on yrittänyt painostaa minua mm. siten, että en voi nukkua enää makuuhuoneessa, vaan olohuoneessa patjalla (kuorsaa). Nyt on alkanut häiriköidä muutenkin untani, että "ymmärtäisin" että tarvitsemme isomman talon.

Kun tämäkään ei auta, ilmoitti nyt häätävänsä minut, että ymmärrän joutuvani joka tapauksessa maksamaan asumisesta.

Kuinkas tässä nyt sitten toimitaan? Missä ajassa minun on muutettava asunnosta pois jos hän toteuttaa uhkauksensa (luonnollisesti en ole sen jälkeen enää missään tekemisissä).

En ole loisinut, vaan maksanut yhtiövastikkeet, sähköä, vettä, korjauksia mm. kaapistoihin, kattoon jne jne

Re: Asunnosta häätö, parisuhde

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   6.11.24 12:58:18

Kyllä kannattaa ihan oma-alotteisesti etsiä itsellesi kiva uusi koti -vaikka pienen vuokraluukun kautta pompaten, mutta mitä pikimmin.

(avopuolison häätäminen on vähän vaikeampi juttu, vielä kun yhdessä olette niin pitkään asuneet.. mutta anna hänen häärätä ja selvittää tarvitseeko peräti yhteiselämän purkupäätöksen vai riittääkö "ero ja häätö", viimeisinkin sen puoli vuotta taitaa ottaa. Niin törkeää käytöstä, että ei tuossa parisuhteesta ole enää mitään jäljellä niin siksi ihan heti sitä oman asunnon etsimistä ehdotin.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   6.11.24 12:58:39

Häätöä haetaan käräjäoikeudesta, prosessi kestää kuukausia tai jopa yli puoli vuotta. Tosin koska et ole vuokralainen vaan puoliso, on ahettava yhteiselämän päättämistä, mutta kesto on joka tapauksessa sama.

Mutta jos kumppani uhkailee häädöllä, erohan on jo tapahtunut. Nyt pitää vain järjestellä käytännön asiat kuntoon.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.11.24 13:04:45

Hankit vuokra-asunnon ja lähdet menemään heti, häädöistä viis.

Päivämäärä:   6.11.24 13:22:27

Haluaisin tästä nyt häneltä kirjallisen dokumentin paristakin syystä.
1) asunnottomana on helpompi saada asunto
2)en enää ikinä palaa yhteen tuon kanssa jos sen tekee

Tiedän, että tuo on vain tuollaista narsistisen pullistelua ja yrittää saada minut taipumaan tahtoonsa. Manipuloi.

Kuulostaa varmasti ihan wt-touhulta, oikeasti olemme molemmat korkeakoulutettuja ja hyvin toimeentulevia, ainakin ulospäin sivistyneen oloisia ihmisiä. Vaikka puolison käytös kotona ei kestäisikään päivänvaloa.

Sen vuoksi kysyisin neuvoja.

Päivämäärä:   6.11.24 13:24:54

Mitä sinä voitat, jos et taivu hänen tahtoonsa vaan jäät nykyiseen tilanteeseen?

Lähettäjä: jaaha 
Päivämäärä:   6.11.24 13:29:45

Nyt on sen verran ihanalta kuulostava parisuhde ja mies, että tottakai ostat ison talon ja elätte onnellisena elämän loppuun asti.

Vuokra-asuntoja on koko Suomi täynnä tällä hetkellä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.11.24 13:30:05

Jos kunnalta haluat asunnon niin soita sinne ja kysy tarvitsetko jonkun todistuksen häädöstä / avoerosta. Voit kertoa tuon nyyhkytarinan sinne.

Lopeta vastikkeiden ja puolison nimissä olevien muiden laskujen maksaminen välittömästi ellei sinulla ole kirjallista sopimusta jossa olet lupautunut ne hoitamaan. Mitään et enää maksa.

Kerää irtaimistosi ja vie se jo vaikka jonkun läheisen tai tuttavan luo varastoon. Suosittelisin että myös itse poistut asunnosta saman tien.

Kunnan vuokrakämpät - paikkakunnasta riippuen - voi olla todellisia haram-sikaloita, joihin ei ole mitään järkeä lähteä. Eivät välttämättä ole edes halvempia, vain kammottavampia. Eli kannattaa nyt miettiä oma budjetti ja tarpeet ja etsiä asunto tosi nopeasti.

Kirjoita itse faktat ylös, ja katso sitä aina kun mietit että 'ei olisi pitänyt lähteä'. Älä suostu kommunikoimaan tuon tyypin kanssa kun olet lähtenyt. Älä edes kerro minne muutat.

Ne menneet vuodet meni jo, katse tulevaisuuteen nyt!

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   6.11.24 13:30:20

Jos mun puoliso tekisi noin mulle niin mä lähtisin saman tien, en odottaisi vaan pakkaisin kamat kasaan ja lähtisin ja tietysti myös sillä samalla istumalla lopettaisin kaiken maksamisen. Siis mikä ihmishirviö tekee puolisolleen noin??? Vaikka kuinka haluaa isompaa taloa/ asuntoa niin silti, ei noin tehdä puolisolle, jota rakastaa. Tosin sitäkään en ymmärrä miksi toinen ei suostu ottamaan lainaa ja ostamaan yhteistä kotia puoliksi, jossa molemmilla on hyvä olla? Ymmärrän tuon vain siksi, että ei saa omien tulojensa takia sitä lainaa ja rahat tiukalla jo nykyisessä tilanteessa. Nämä kotityöt yms. joista aloittaja puhuu kuormittavina, tee vähemmän niin ei kuormita sua.

Päivämäärä:   6.11.24 13:31:00

Tuo ainoastaan kuulosta wt:ltä vaan ON sitä. Miksi et vaan hommaa omaa vuokrakämppää?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.11.24 13:32:16

Siis mitä ihmettä? Miksi jäisit narsistin kiusattavaksi yhtään pidempään kuin on pakko? Vuokraa oma asunto asap ja jätä mies kiukuttelemaan keskenään.

Päivämäärä:   6.11.24 13:37:53

Hienoa jos teillä kaikilla on tukiverkko, jonka varaan lähteä siltä seisomalta. Minulla ei ole. Lisäksi minulla on kaksi koiraa, joiden pitää tulla mukanani. Olen valmistautunut siten, että olen laittanut koirien paperit ja omat tärkeät paperit muualle turvaan säilytykseen.

Ainoa, mikä tässä lohduttaa on se, että eipä tässä monikaan asia muutu. Kun löydän kämpän, siirrän patjani sinne ja nukun tutusti lattialla. Toivoisin voivani muuttaa jonkun puolison työmatkan aikana. Saisin rauhassa kuljettaa tavarani kerralla ja häntä olisi vastassa tyhjä asunto kotiin palatessa.

Päivämäärä:   6.11.24 13:39:10

Hyvä, sitten ei muuta kuin asuntohakemuksia menemään. Asunnonhan voi vuokrata vaikka heti ja muuttaa sitten seuraavan sopivan hetken tullessa. Kun ei ole paljoa kannettavaa, ei tarvitse muuttojoukkojakaan!

Päivämäärä:   6.11.24 13:42:07

Siis tapahtuiko tämä kaikki aloituksessa kertomasi eilen? Yhtäkkiä, kaikki kerralla?

Päivämäärä:   6.11.24 13:44:00

Ei, kyllä tuota painostusta on ollut pitkään. Välillä unohtaa, keksii jotain muuta tilalle, sitten taas keksii tuon. Välillä ottaa kovat uhkaukset käyttöön, mitä nyt manipulointiin kuuluukaan.

Päivämäärä:   6.11.24 13:45:41

Ilman muuta voit myös kieltäytyä lähtemästä ja odottaa, että puoliso häätää sinut virallisesti. Siihen tarvitaan käräjäoikeuden päätös ja prosessi vie puolisen vuotta, voi mennä hiukan pidempäänkin.

Ilmeisesti luottotietosi eivät ole kunnossa, jos yksityiseltä asunnon vuokraus ei ole vaihtoehto? Ja asut pk- seudulla, se on käytännössä ainoa paikka tässä maassa jossa kunnan vuokra-asuntoa ei saa muutamassa kuukaudessa? Olisiko muutto muualle Suomeen mahdollinen?

Päivämäärä:   6.11.24 13:46:00

"Missä ajassa minun on muutettava asunnosta pois jos hän toteuttaa uhkauksensa (luonnollisesti en ole sen jälkeen enää missään tekemisissä)."

Siis... Vasta häädön jälkeen katkaiset välit? Wtf.

Lähettäjä: Hilppa 
Päivämäärä:   6.11.24 13:46:17

Kiva mies sulla.

Päivämäärä:   6.11.24 13:48:43

Jos mies saa asian käräjille asti, päätöksen jälkeen annetaan yleensä pari viikkoa aikaa korjata luunsa pois osoitteesta. Eli kannattaa se asunto olla hankittuna jo etukäteen, vaikka periaatteesta haluaisitkin virallista paperitodistetta odotella.

Päivämäärä:   6.11.24 13:58:08

Myös yksityiset vuokranantajat vuokraavat luottotiedottomille, toki vähemmän on tarjontaa mutta kannattaa silti hakea.

Päivämäärä:   6.11.24 14:01:37

Luottotietoni ovat kunnossa.

Päivämäärä:   6.11.24 14:02:59

Okei, minkä takia sitten haluat olla koditon ennen kuin haet asuntoa? Se kun ei yksityisillä markkinoilla ole mikään myyntivaltti vuokralaisella.

Lähettäjä: Allu 
Päivämäärä:   6.11.24 14:14:08

Olet korkeakoulutettu ja hyvin toimeentuleva ja silti tarvitset lapun häädöstä ennen uuden asunnon vuokraamista?

Päivämäärä:   6.11.24 14:16:51

Aloittaja sanoi olevansa hyväpalkkainen, joten ei pitäisi olla rahasta kiinni. Onhan esim. vuokraovi täynnä vuokrattavana asuntoja, tosin useimpiin ei huolita koiria.
Satoon tai Lumoon saa eläimetkin mukaan.

Päivämäärä:   6.11.24 14:20:53

Sadolla on Helsingissäkin lähes 500 vapaata asuntoa.

Päivämäärä:   6.11.24 14:21:11

Aikuisten koirien kanssa voi hyvin hakea sellaisiinkin asuntoihin, joissa lemmikit on muuten kielletty. Moni on valmis tekemään poikkeuksen, kunhan vuokralaisella ei ole kymmentä leikkaamatonta kissaa tai lattialle kuseksivia koiria.

Päivämäärä:   6.11.24 14:33:15

Eli aloittaja on maksanut asumisen juoksevat kulut molempien edestä, ja puoliso on sillä aikaa maksanut vain oman lainansa? Hienosti on kartuttanut omaisuuttaan kustannuksellasi... Huh huh.

Päivämäärä:   6.11.24 14:33:55

Kiitos neuvoista.

Jos joku on joskus ollut samankaltaisessa tilanteessa, ymmärtää varmaan hyvin miksi haluan sen irtisanomis/häätöilmoituksen kirjallisena. Muuten narsistinen ex tulee väittämään kuinka "olen ymmärtänyt väärin", "hän vain sanoi niin vihaisena" tms

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   6.11.24 14:34:15

Tottakai on ikävä tilanne, jos tukiverkkoa ei ole, mutta sitä suuremmalla syyllä sun on laitettava oma hyvinvointi ykköseksi, koska puolisollesi sun hyvinvointi ei näköjään ole ollenkaan tärkeää. Lähde siis kävelemään niin pian kuin mahdollista.

Laita asunto hakuun nyt ja jos taloudellinen tilanteesi sen sallii, niin vuokraa heti kun sopiva löytyy. Se on sitten valmiina, kun puolisosi lähtee työmatkalle.

Päivämäärä:   6.11.24 14:38:31

Kai sinä silti jossain vaiheessa muutat, vaikka mies ei koskaan käräjille lähtisikään?

Päivämäärä:   6.11.24 14:41:04

"Jos joku on joskus ollut samankaltaisessa tilanteessa, ymmärtää varmaan hyvin miksi haluan sen irtisanomis/häätöilmoituksen kirjallisena. Muuten narsistinen ex tulee väittämään kuinka "olen ymmärtänyt väärin", "hän vain sanoi niin vihaisena" tms"

Mitä väliä sillä on? Jos ei oikeuteen asti tarvi lähteä asioita puimaan, on puolison puheet yksi pskan hailee. Poistat sen vaan elämästäsi mahdollisimman pian ja sen jälkeen keskityt oman elämän elämiseen.

Päivämäärä:   6.11.24 14:41:27

Kun lähdet, sinun ei tarvitse etkä enää voi pitää yhteyttä tuon narsistin kanssa. Niinpä omat epävarmuutesi ovat ainoat joihin sinulla pitää olla muistilappu valmiina. Siksi itse kirjoittamasi häätölappu riittää.

Kaikki muu on pitkittämistä. Tuo on saanut sinut epävarmaksi ja pelkäämään omien siipiesi kantavuutta.

Onnea matkaan :) sinä kyllä.pärjäät ja tulet vielä onnelliseksi

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.11.24 14:44:51

Sato, Lumo ym. vuokranantajat sallii koirat ja vapaita asuntoja on vaikka kuinka paljon. Jos olet hyvätuloinen, saat asunnon heti. Ala mennä. Minä en odottaisi mitään yhteiselämän purkupäätöksiä tuollaisen kanssa, mitä hyötyä sellaisesta on?

Päivämäärä:   6.11.24 14:45:27

Tottta kai lähden. Olisin vain mieluusti tehnyt sen kun tilanne olisi itselleni parempi, en manipuloinnin ja kiristämisen vuoksi. Nyt on monestakin syystä minulle huono aika, sen vuoksi narsisti varmasti kokeileekin nyt rajojani.

Lisäksi tiedostan olevani traumasiteen vuoksi suhteessa. Lopullinen ero olisi helpompi kun olisi vaikka se häätö tms.

Elämäni menee nyt vuosia takapakkia jos otan vuokra-asunnon, parin vuoden päästä taas tilanteeni olisi ollut se, että voisin ostaa suoraan oman asunnon. Hankalaa kämppistä kestää kun tietää, että on vapaus nurkan takana.

Päivämäärä:   6.11.24 14:46:14

Ja kyllä, olen ollut narsistin kanssa parisuhteessa. Sen jälkeen kun pankkiasiat oli hoidettu, olen kieltäytynyt olemasta missään tekemisissä. Blokkasin somessa, blokkasin puhelinnumeron ja mailiosoitteen.
Myöhemmin muutin uudestaan ja ilmoitin puhelinoperaattorille, että osoitetietoni tulee salata. Mies siis saisi kaivettua puhelinnumeroni, mutta ei osoitettani. Ei mulla kyllä ole syytä pelätä miehen ilmestyvän kynnykselle (ei ole tarvetta turvakiellolle), mutta halusin ettei hän saa tietää nykyistä osoitettani.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   6.11.24 14:48:51

Hieno suhde.

Eikö olisi kannattavampaa kerätä kimpaur ja kampsut, muuttaa omaan kivaan kämppään ja erota.

Miksi annat kohdella itseäsi noin?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.11.24 14:52:45

"Muuten narsistinen ex tulee väittämään kuinka "olen ymmärtänyt väärin", "hän vain sanoi niin vihaisena" tms"

MITÄ VÄLIÄ? Et luonnollisestikaan ole tuollaisen kanssa missään tekemisissä lähdön jälkeen, niin mitä väliä mitä hän väittää?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   6.11.24 14:58:02

Kait olet kuluista maksanut vain sen 50%, etkä kaikkia ? mikä monella naisella on tapana. Mies kerryttänyt omaisuuttaan ja sinä maksanut juoksevat kulut.

Etsit itsellesi asunnon ja eroat miehestäsi. Jos olette naimisissa niin avioero vireelle.

Mies käyttää sinua hyväksi ja sitä ei voi hyväksyä.

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   6.11.24 14:58:15

Mitä väliä sillä on, mitä ex väittää eron jälkeen? Ei sun tarvii edes hälle vadtata tai voit sanoa, ettäihan sama, halusit vain lopettaa ja häipyä. Kuten itsekin msinitset, et halua tehdä päätöstä itse vasn toivot, että puolido tekee sen puilestasi. Haluatko, että voit syyttää sen jälkeen häntä, eikä sinun tarvitse ottaa itse vastuuta lähföstäsi? Terbehtyminen alkaa, kun päätät itse mitä teet ja lähdet sama tien.

Päivämäärä:   6.11.24 15:01:40

Vuokra ei ehkä kuitenkaan ole niin paljon enemmän kuin nyt käytät asumiseen ja miehen kuluihin?
Eikä omaa elämäänsä kannata myydä minkään säästötavoitteen takia. Parissa vuodessa mies olisi romuttanut sinut täysin, ja hän on myös ilmoittanut ettei halua sinun asuvan asunnossaan joten pitäisi nyt vaan tausta lähteä kiukuttelematta ja viivyttelemättä

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   6.11.24 15:03:39

Jos jäät odottelemaan jotain kirjallista ilmoitusta niin sitä saat kuule odottaa vielä vuosienkin jälkeen ja mitä jää käteen... pahimmillaan sinä menetät oman mielenterveytesi! Hyvä nainen, ota itseäsi niskasta kiinni ja vuokraa asunto, NYT!

Tosiaan Lumolla ja Satolla voit vuokrata asunnon niiden nettisivuilta ja maksaa samalla ensimmäisen kuukauden vuokran. Sitten vaan haet avaimet ja roudaat tavarasi sinne. Mitä väliä sillä on, jos se oman kodin ostaminen viivästyy vaikka neljällä vuodella tai jotain? Olet ilmeisesti laittanut rahaa säästöön jos olet saanut vastikkeen summalla asua puolisosi asunnossa? Tällöin sulla pitäisi olla ihan sievoinen summa säästössä. Lisäksi moni asuu vuokralla vaikka on korkeasti koulutettu ja hyväpalkkaisessa työssä.

Mä en asuisi päivääkään aloittajan kuvaileman miehen kanssa koska arvostan itseäni niin paljon, että kuspäistä käytöstä en katsele.

Päivämäärä:   6.11.24 15:07:35

Ap:lla mahtaa olla jokin henkilökohtainen syy roikkua miehen nurkissa. Veikkaan ettei hän maksa asumisesta mitään ja haluaa vain hyötyä tästä mahdollisimman pitkään + haluaa jatkaa loisimista kunnan asunnossa joka vaatii häätötodistuksen.

Päivämäärä:   6.11.24 15:09:01

Kun olen kestänyt tässä suhteessa yli parikymmentä vuotta, kestän vielä muutaman -sen voimalla, että saan viimein ikioman kodin, josta kukaan ei voi koskaan minua häätää tai uhkailla häädöllä.

Päivämäärä:   6.11.24 15:09:28

Jos on 20 vuotta toiminut miehen sisäkkönä, niin eiköhän toiset 20 vuotta mene heittämällä. Jatkat vaan samaan malliin ja otat ison velan miehen mieliksi. Älä ole noin pikkumainen kun voit pienellä satsauksella tehdä miehesi onnelliseksi. Millään muulla ei ole merkitystä.

Lähettäjä: nipsu 
Päivämäärä:   6.11.24 15:14:40

No mä ymmärrän tilanteen, mutta vaikka lähtö tuntuu nyt todella vaikeelta niin kiittäisit itseäsi myöhemmin.
Asioiden alkuun laittaminen ja päätös on vaikeinta, siitä kun pääsee yli niin helpottaa.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   6.11.24 15:20:09

"Tottta kai lähden. Olisin vain mieluusti tehnyt sen kun tilanne olisi itselleni parempi, en manipuloinnin ja kiristämisen vuoksi. Nyt on monestakin syystä minulle huono aika, sen vuoksi narsisti varmasti kokeileekin nyt rajojani."

Minuast tämä asenne kuulostaa aika ikävältä. Oli se mies kuinka ikävä tahansa, kyseessä on hänen asuntonsa. Teidän parisuhde on selvästi päättynyt, kun mies haluaa sinut ulos, joten totta kai sinun kuuluu sieltä lähteä. Jos nyt ei välittömästi, niin ainakin lähdet saman tien etsimään uutta asuntoa ja muutat asap vaikka sitten väliaikaiseen kämppään.

Ihan jokainen voi miettiä asiaa toisesta näkökulmasta. Mitä jos itse omistaisit asunnon ja exäsi jäisi nurkkiin pyörimään "koska nyt ei ole hyvä hetki muuttaa".

Joo, ei se miehen käytös mitenkään fiksulta ja järkevältä kuulosta, mutta toisaalta. Jos mies on jo pidempään uhkaillut aloittajaa häädöllä (ja erolla?) eikä aloittaja tee elettäkään muuttaakseen pois, niin en ihmettele jos mies alkaa enemmän kiristää.

Muuta siis aloittaja pois. Se on parasta sinullekin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.11.24 15:25:18

xx; ei nyt lukenut ekaa tekstiä, mies haluaa isomman asunnon-ei eroa. Tai ainakaan alunperin.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   6.11.24 15:25:32

Ketjun idea ei tainnut olla haukkua aloittajaa vaan vastata kysymykseen, johon hän haki vastausta?

Mielestäni mies kuulostaa todella sialta. Miten aloittaja on jonkun mielestä ikävä kun ei lähde heti miehen uhkaillessa ja kiristäessä? Luultavasti hän on oikeassa, että mies olisi vinkumassa häntä heti takaisin ja JOS aloittaja sen jälkeen palaisi, tilanne vain huonontuisi.

Itse olen ollut narsistien kanssa ikävä kyllä paljon tekemisissä ja aloittajan toiminta kuulostaa fiksulta. Ei anna narsistille reaktiota. Sanoo, että lähtee kun saa kirjallisen ilmoituksen muuttoaikoineen. Silloin narsistin pitää toimia sanojensa mukaan (ja sehän ei useinkaan heiltä onnistu). Muuten aloittaja voi aivan hyvin jatkaa elämää normaaliin malliin, järjestellä asioitaan rauhassa niin, että hänelle on hyvä aika lähteä.

En yleensä neuvo näin, mutta hanki aloittaja vaikka sivusuhde! Luultavasti se porsas pettää sinua mennen tullen. Saisit kivaa egobuustia eroa odotellessa.

Päivämäärä:   6.11.24 15:31:27

Mä en nyt oikein saa kiinni Tädin neuvoista, omaan korvaan ei kuulosta ollenkaan hyvältä jäädä tuollaiseen suhteeseen ja väkisin toisen asuntoon. Varsinkin jos maksaa vastikkeen ja muut asumiskulut jo nyt ja oma talous on kunnossa, miksei voisi vuokrata omaa kotia ja laittaa sieltä käsin asioitaan kuntoon? Tällöin ei joutuisi kuuntelemaan toisen haukkumista, painostusta ja kiristämistä ja sietämään eriasteista kiusantekoa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   6.11.24 15:31:36

Mies kuulostaa erittäin typerältä. Ei toista voi painostaa ostamaan isompaa taloa- päätökset tehdään yhteisesti sopimalla ja niin että molemmat haluavat.
Miehen painostukset niin sairasta touhua että anna äijälle lapikasta ja muuta omaan kämppään.

Päivämäärä:   6.11.24 15:43:13

"xx; ei nyt lukenut ekaa tekstiä, mies haluaa isomman asunnon-ei eroa. Tai ainakaan alunperin."

Joo ehkä alunperin mies ei halunnut eroa, mutta jos hän ilmoittaa häätävänsä aloittajan, niin kyllähän se nyt on aika selvästi sanottu että ero on tiedossa. Ja jos suhde muutenkin on tuolla tasolla, niin onhan tuossa nyt paras erota.

Päivämäärä:   6.11.24 15:47:13

"Silloin narsistin pitää toimia sanojensa mukaan (ja sehän ei useinkaan heiltä onnistu). Muuten aloittaja voi aivan hyvin jatkaa elämää normaaliin malliin, järjestellä asioitaan rauhassa niin, että hänelle on hyvä aika lähteä.

En yleensä neuvo näin, mutta hanki aloittaja vaikka sivusuhde! Luultavasti se porsas pettää sinua mennen tullen. Saisit kivaa egobuustia eroa odotellessa."

Anteeksi mitä? AP kertoo miehen jo alkaneen häiriköimään hänen nukkumistaan. Ei olisi mitenkään poikkeuksellista, että narsisti nurkkaan joutuessaan alkaakin väkivaltaiseksi. Ethän nyt ihan oikeasti kehoita AP:tä jäämään parisuhteeseen ja asuntoon, johon häntä ei haluta, joka aiheuttaa stressiä ja turvattomuutta, ja joka voi nopeasti muuttua jopa vaaralliseksi?
Sen lisäksi, että tämän kaltaiset tilanteet voivat aiheuttaa unihäiriöitä ja stressiä, joilla on pitkäkestoisena sekä fyysisiä että psyykkisiä vaikutuksia, se voi aiheuttaa myös ptsd:tä, joka harvemmin hoituu ilman terapiaa ja ehkä jopa lääkitystä.

Ihmisen itsesuojeluvaiston pitäisi sen verran toimia, ettei jää tuollaiseen tilanteeseen odottamaan sen mahdollista eskalaatiota, vaan pakkaa kamansa ja lähtee.
Jos AP:llä on rahaa sen verran, että voisi parin vuoden päästä ostaa asunnon suorilta, sitä on todennäköisesti nyt jo sen verran, että voi maksaa takuuvuokran ja elämisensä. Asunnon ostaminenkaan ei tapahdu hetkessä, koska sopivaa ei välttämättä ole tarjolla heti kun tilin saldo näyttää peukkua. Meinasiko AP jäädä vielä asuntoshoppailemaan miehen nurkkiin, vai miten? Oikeasti paras ratkaisu olisi hankkia se oma vuokra-asunto nyt, eikä jäädä miehen asuntoon pyörimään, kun ei selkeästi ole haluttu.

Päivämäärä:   6.11.24 15:52:24

Sitten kun teillä olisi yhteinen ISO asunto, mies alkaisi painostamaan sinua siitäkin ulos, joten ota nyt hyvä nainen kamppeesi ja koirasi ja lähde niin pian kuin mahdollista, ja miehelle ei tarvii mitään ilmoittaa.

Lähettäjä: kaverin puolesta 
Päivämäärä:   6.11.24 16:02:09

Että tälläinen stoori tänään.

Lähettäjä: ;-D 
Päivämäärä:   6.11.24 16:26:09

0/5

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   6.11.24 21:55:16

Typerä tarina, keksi parempi kun olet niin luovalla tuulella.

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   7.11.24 07:45:51

Ei ole provo. Päivitystä sen verran, että mies halusi jo eilen sopia. Tänään olikin aamukahvilla yllättäen ehtinyt jo jutella jossain välissä välittäjän kanssa ja he olivat kuulemma löytäneet (puolisolle) mieluisan alueen, jossa uusia taloja myydään nyt polkuhintaan kun asuntokappa käy hitaasti. Nyt yllättäen miehellä olisikin tällaiseen varaa. Eli ihan selvästi oli hänellä jo kohde yms mielessä, olisi vain halunnut minut siihen maksajaksi ja samalla yhä tiukemmin suhteeseen kiinni yhteisen asunnon vuoksi.

Voin kertoa, että näitä puuskia on ollut yli 20v aikana ennenkin, toki ennen ei ole käyttänyt noin kovia otteita, että uhkailisi erolla ja häiriköisi unta saadakseen tahtonsa läpi. Muistan esim. kerran kun innostui puolen miljoonan talosta ja keksi, että hevoseni voisi muuttaa (yksin) siihen pihalle. Pian oli jo sitä mieltä, että minä maksaisin talosta 400 t€ ja hän 100t, koska säästäisin kun hevoseni asuisi kotona! Että kaikenlaista yritystä hänellä on tässä ollut. Tuolloinkaan ei ymmärtänyt millään, että a) hevosta ei voi pitää yksin ja muutenkin puitteet pitäisi olla sen mukaiset b) että en saa enkä halua 400t€ lainaa c) parisuhde ei ole vain hänen unelmiensa totettamista varten.

Jatkan samalla linjalla, säästän omaan.

Lähettäjä: hyf 
Päivämäärä:   7.11.24 07:53:27

"Jos joku on joskus ollut samankaltaisessa tilanteessa, ymmärtää varmaan hyvin miksi haluan sen irtisanomis/häätöilmoituksen kirjallisena. Muuten narsistinen ex tulee väittämään kuinka "olen ymmärtänyt väärin", "hän vain sanoi niin vihaisena" tms"

Mä en tajua mihin tarvitset jotain kirjallista lappua. Jos mies omistaa talon, sinä vain maksellut jotain laskuja niin eikö se nyt tarkoita sitä että olet VAPAA MENEMÄÄN. Kaupungin vuokrakämpän saa kyllä.

Jotain outoa tässä taas on kun ei ns normaali kamojen pakkaaminen ja lähteminen onnistu.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   7.11.24 07:56:32

MIKSI V1TUSSA olet tuollaisen kanssa? Se pukeutuu hyvin?

Lähettäjä: Täti +50 
Päivämäärä:   7.11.24 07:57:19

Aloittajana nostaisin kytkintä heti, enkä sitten joskus kun on "säästetty". Muutat pieneen asuntoon ja olet säästänyt omaa asuntoa varten nopeammin, samalla omia hermoja säästäen. Pitää muistaa, että meillä on vaan yksi elämä, jota ei kannata haaskata kenenkään tekosyillä omaa elämää pilaamalla.

Omaan päähän ei mahdu, että aloittaja on epätyydyttävässä suhteessa ja silti roikkuu siinä viimeiseen asti. Niin ja se korkeakoulutus ei todellakaan tarkoita, että olisi älykäs ja maalaisjärjen oma henkilö. Tässä ketjussa se tulee oikein korostetusti esille.

Päivämäärä:   7.11.24 08:10:11

Kiitos, että haukut minua tyhmäksi ja maalaisjärjesttömäksi, ei kovin kivaa. Olen traumasiteellä kiinni henkistä väkivaltaa sisältävässä suhteessa. Tämän suhteen vuoksi myös taloudellinen tilanteeni on sellainen, että nykyinen järjestely kaikesta kauheudestaan huolimatta tulee minulle edullisemmaksi kuin oma pieni asunto -jonka yhteydessä en pystyisi säästämään omaan.

Minulle merkitsisi suhteen todellista loppua se, että saisin häätöilmoituksen (ihan vain puolison kirjoittaman) paperilla. Muuten se on vain narsistin normaalia leukojen louskutusta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.11.24 08:14:35

Ota ap yhteys oman sote-asemasi mt-hoitajaan, äläkä itke nettipalstalla lokkeiluasi.

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   7.11.24 08:23:15

Taas yksi hyvä syy mennä naimisiin. Mies tarvitsi luvan asuntonsa myyntiin laittamiseen minulta eli vaimoltaan, koska ei saa myydä kotia toisen alta.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   7.11.24 08:25:26

” Jos joku on joskus ollut samankaltaisessa tilanteessa, ymmärtää varmaan hyvin miksi haluan sen irtisanomis/häätöilmoituksen kirjallisena.”

Olen elänyt narsistin kanssa ja EI, en ymmärrä miksi haluat kirjallisena! Mulla oli opiskelijana vielä pahempi tilanne, lainat päällä ja ei tuloja muuta kuin opintotuki. Sulla on asiat vielä hyvin! Senkun lähdet nostelemaan!

Nykyisin olen vuokranantaja, ja jos sulla on luottotiedot kunnossa, olet parempi vuokralainen kuin 90% muista kämppää etsivistä.

Hiukan kyt itsekunnioitusta! Sinä lähdet ja muutat, ihan sama mitä se puoliso narisee että ”en oikeasti tarkoittanut!”. Mitä siitä? Jos käyttäytyy noin, niin sitten on kannettava vastuu sanomisistaan. Ihan sama taejoittiko vai ei.

Päivämäärä:   7.11.24 08:26:00

Aiemmin tsemppasin aloittajaa mutta nyt alkaa kuulostaa että tuossa suhteessaa hulluja narsisteja on kaksi.

Jos sun käsketään lähteä toisen asunnosta niin et voi enää harkita onko sopiva aika. Teeskentelet siinä jotain talojen katselemista ja käytät toista taloudellisesti hyväksi. Pilaatte vain molempien elämän tuollaisella.

Pankista saa lainaa ja voi ostaa oman. Vuokralla asuessa voi säästää omaan, ei vain toista kuppaamalla. Saisi sitten rauhassa katsella mistä ja millaisen haluaa.

Tämä kuulostaa että aloittaja haluaa roikkua tuossa ja väittää että se on joku traumasuhde, ja itse on uhri, vaikka kyse on omasta valinnasta mistä ei vaan halua ottaa vastuuta.

Päivämäärä:   7.11.24 08:26:24

Miten lokkeilen? Olen parisuhteessa, maksan asumisesta, yhtiövastiketta, sähköä, vettä, siivoan, hoidan miehen eläimiä, pidän arjen pyörimässä.

Olen käynyt kyllä terapiassa jo pitkään, psykologin mielestä olen selväjärkinen, toki yliempaattinen taustastani johtuen ja siten helppo uhri narsistille.

Aika ikäviä kommentteja kirjoitatte. Joku heikompi/masentunut tms voisi tehdä jotain ikävää kommenttienne perusteella. En myöskään ymmärrä miten kenelläkään on varaa ylenkatsoa toisten ongelmia. Pidän valtavan määrän palloja ilmassa päivittäin, olen kasvanut valtavasti henkisesti vuosien aikana. Sanoisin pystyväni ja jaksavani huomattavasti keskivertoihmistä enemmän. "Ainoa" heikkouteni on tuo narsisti, kai se antaa jollekulle oikeuden sitten haukkua ja mitätöidä minua -minusta se kertoo aika paljon kommentoijasta.

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   7.11.24 08:37:25

Keskivertoihminen osaa ottaa kamansa ja lähteä pienempään asuntoon JA jättää tuonnemmaksi oman asunnon säästösuunnitelmat. Jos kerta henkisesti tilanne on niin ikävä.

Ei taida olla tarpeeksi ikävää sitten kuitenkaan. Taisi aloitus tulla tehtyä sen hetkellisen tunnekuohun alla mikä tuli, kunnes kumppani aloi lepytellä ja eipä enää ärsytäkään niin paljoa painostaminen, nukkumisen häirintä ym pikkuasiat.

Tyypillinen tuuliviiriveivaaja.

Lähettäjä: mix 
Päivämäärä:   7.11.24 08:42:46

Jos asuu toisen kerrostaloasunnossa maksaen osan kuluista ja ylläpitää omaa hevosta muualla, niin on ymmärrettävää että ratkaisu on edullinen, edullisempi kuin oma vuokra- asunto.
Jokainen sitten miettii tykönään paljonko on valmis sietämään vastineena edullisesta asumisesta, aloittajalla on tosi venyvä pinna kun käskytetään patjalle nukkumaan ja häiriköidään yöunia, joku toinen olisi lähtenyt jo siitä, että toinen ilmoittaa häätävänsä. Aikuinen ihminen saa kuitenkin itse päättää rajansa, jos lapsia ei ole kuvioissa kärsimässä tilanteesta. Silloin tilanne olisi eri ja vastuu lapsista pakottaisi viemään ne turvaan.

Päivämäärä:   7.11.24 08:53:39

"Myös oma epärehellisyytesi on iso ongelma. Käytät miestä taloudellisesti hyväksi. Kuvittelet olevasi jotenkin pyhä ja toimintasi oikeutettua. Mies varmasti pystyy myös perustelemaan oman toimintansa ihan vastaavasti. Tuhlaat molempien aikaa salaisen asuntosäästämisesi mahdollistamiseksi.

Olet ripustautuja.

Terapeutit nyt sanoo mitä tahansa että asiakas olisi tyytyväinen ja maksut juoksee. Hulluimmat väkivaltaisetkaan ei saa muuta diagnoosia kuin "ylikiltteys". Ei ne sano että asiakas on huora, hyväksikäyttäjä tai vastaavaa. Siihen tarvitaan anonyymia nettipalstaa"

Aloittaja on maksanut yhtiövastikkeet, sähköä, vettä ja remontteja, mutta sinusta hän käyttää miestä taloudellisesti hyväkseen?

Ja aikamoiseen asemaan asetat itsesi kun koet, että sinä olet joku ylituomari, jolla on nyt se viimeinen sana aloittajasta ja kelvoton terapeuttikaan ei uskalla tuomita aloittajaa "huoraksi ja hyväksikäyttäjäksi". Huh huh mitä ylimielisyyttä. Tulee ihan mieleen se nars.....

Lähettäjä: Jenna 
Päivämäärä:   7.11.24 09:32:19

Jos mun puoliso tekisi noin, niin lähtisin ihan itse! Tuohan on henkistä kiristämistä...

Päivämäärä:   7.11.24 09:54:34

En oikein ymmärrä miksi tästä tekee ongelman. Eihän siihen ole kuin yksi ratkaisu - omaan asuntoon asap ja se oli siinä, koko parisuhde. 20 vuotta on pitkä aika, mutta ihmisellä on vain yksi elämä, ei sitä pidä tuhlata henkisen väkivallan alla olemiseen.

Lähettäjä: Naatti 
Päivämäärä:   7.11.24 09:55:20

Onhan tuo puolison käytös kieltämättä ihan kauheaa ja tilanne pitäisi saada ratkaistua, ja varmasti parempi, jos aloittaja vain eroaisi ja hankkisi äkkiä oman asunnon.

Pari juttua särähti aloituksesta kuitenkin korvaan:
- Aloittaja on ainakin n. 40v jos on ollut suhteessa yli 20v
- Korkeakoulutettuja ja hyvin toimeentulevia, eli aloittajan nettopalkka >2500€ ?
- Olet maksanut asumisesta yhtiövastiketta/sähkö/vesi, eli kerrostalossa nämä on varmaan joku 300- max 500€ kuussa, eli todella pienet asuinkustannukset.
- Ei kuitenkaan ole koko aikana kertynyt niitä omia säästöjä, jotka mahdollistaisivat oman asunnon oston?
- Ei varaa omaan vuokrakämppään tai jos asuisi vuokralla niin ei jäisi mitään säästöön omaa varten, vaikka olet hyvin toimeentuleva ??
- Haluat jatkaa asumista miehen luona, koska se tulee niin halvaksi, mies taas haluaisi, että osallistutte tasapuolisesti asumisen kustannuksiin ja nykyinen asumismuoto tuntuu teille ahtaalta.
- Virallisen häädön odottaminen ja eläminen sen odotusajan miehen luona ilmaiseksi kuulostaa ihan puhtaalta v*ttuilulta.

Jotenkin kyllä ymmärrän tässä miestäkin, ketuttaisi itseänikin pitää vuosikausia toista omissa nurkissa ilman, että toisella on mitään halua panostaa yhteiseen elämänlaadun parantamiseen isomman asunnon muodossa. Kyllähän se isompi/oma asunto maksaa, mutta mieshän maksaa teistä nyt sen vaan yksin, ehkä hän haluaisi, että sinäkin vähän heräisit siihen todellisuuteen, että asumiseen voi mennäkin se 1000€ kuussa sen muutman satasen sijaan.

Päivämäärä:   7.11.24 10:41:40

Enskn tulee irtisanomisilmoitus, jos teillä on siis vuokrasopimus.

Koska olet asunut yli vuoden, irtisanomisaika on 6kk.

Jos teillä ei ole sopimusta, hänen tulee hakea yhteiselämän lopettamista käräjäoikeudelta ja voit pitkittää haasteen vastaanottoa ainakin puoli vuotta, ennen kuin asiaa aletaan käsitellä, joka voi kestää puolivuotta. Sitten kun häätö astuu voimaan, siinä on x-aikaa muuttaa ulos.

Päivämäärä:   7.11.24 11:11:56

Kiitos piste, tuota juuri kysyin :)

Päivämäärä:   7.11.24 11:14:00

"Haluaisin tästä nyt häneltä kirjallisen dokumentin paristakin syystä.
1) asunnottomana on helpompi saada asunto
2)en enää ikinä palaa yhteen tuon kanssa jos sen tekee"
3) kun mitään dokumenttia ei kuulu niin voin jatkaa elämääni normaalisti koska kyllähän puoliso kuitenkin pukeutuu siististi

Lähettäjä: Heing 
Päivämäärä:   7.11.24 11:39:11

Hyvä aloittaja, ikävä ja hyvin realistinen tilanne on, että erittäin todennäköisesti et tule KOSKAAN saamaan häntä toimimaan sillä tavalla kuin emotiaalisesti sinusta tuntuisi hyvältä ja riittävältä esim. Suhteenne todellisen päättymisen hetkestä ilmoittamisen suhteen. Toki on hyvä, jos näin jotenkin tapahtuisi, mutta todennäköisyys on ikävä kyllä todella pieni.

Tätä tuskin tapahtuu. Vastuu on sitäpaitsi sinulla, ei hänellä. Ei ole, vaikka kuinka sitä haluaisit. Kenenkään automaattinen velvoite ei ole toimia niin kuin sinä toisena osapuolena haluat, vaikka tilanne olisi siten kuinka helpompi ja selkeämpi sinun kannaltasi.

Hyväksy tilanteenne realiteetit ja kaiken vasta kun olet siihen valmis.

Päivämäärä:   7.11.24 13:09:38

"Pidän valtavan määrän palloja ilmassa päivittäin, olen kasvanut valtavasti henkisesti vuosien aikana. Sanoisin pystyväni ja jaksavani huomattavasti keskivertoihmistä enemmän. "Ainoa" heikkouteni on tuo narsisti, kai se antaa jollekulle oikeuden sitten haukkua ja mitätöidä minua -minusta se kertoo aika paljon kommentoijasta."

Ja suurin syy siihen, että joudut pitämään valtavan määrän palloja ilmassa, on se että tiedostamastasi ongelmasta huolimatta päätät roikkua siinä narsistissa kiinni.
Sun ei ole mikään pakko. Sun ei tarvi kehitellä tästä jotain leffamaista selviytymistarinaa, etkä saa kärsimällä yhtään kirkkaampaa kruunua. Eikö se terapeuttikaan ole sanonut, että suurin tapa saada helpotusta sun nykyiseen tilanteeseen on muuttaa erilleen? Miten sä oletat paranevasi läheisyysriippuvuudesta, kun sitä ruokkii narsistinen mies ja sun ilmeisen vakaa päätös pysyä pskassa parisuhteessa?

Lokkeilua tästä tilanteesta tekee se, että kerrot pysyväsi miehen asunnossa, jotta saat säästettyä rahaa oman ostoon. Et siis ole miehen kanssa rakkauden takia, etkä oikeastaan edes sen riippuvuuden takia, vaan puhtaasti siksi että se on sulle halvempaa.
Tyhmäähän se on ehdoin tahdoin pysyä tuollaisessa tilanteessa, kun siihen olisi varsin helppo ratkaisu. Sanoisin jopa että ahneutta.

Päivämäärä:   7.11.24 13:21:40

Lähisuhderiippuvainen ei toimi järkevästi.

Hän toki järkeilee, ja osaa perustella miksi toimii kuten toimii, vaikka ulkopuoliset tietenkin ymmärtävät, että perustelut ontuvat ja järkeily on ihan nurinkurista.

Aloittajakin on aivan varmasti sitä mieltä, että hän toimii tosi fiksusti, kun asuu miehen kämpässä kuluja maksaen ja pystyy pitämään hevosta ja laittamaan vielä rahaa säästöön. Mitä siitä että mies ajaa hänet patjalle olohuoneeseen nukkumaan ja häiriköi hänen untaan; hänhän on silti tosi vahva tyyppi ja toimii fiksusti, koska säästää rahaa. Terapeutin sanomisista poimitaan se itselle sopiva osuus, ei niitä, mitä ei haluta kuulla. Sama läheisten tai muiden kanssa jotka yrittävät puhua järkeä, valuu kuin vesi hanhen selästä ja viime kädessä alkaa syyllistys, jos puhut noin niin voit suistaa minut tekemään vaikka mitä, tässä kohtaa lakataan puuttumasta koska pelästytään. Been there.

Lähetän aloittajalle voimia ja tsemppiä, toivottavasti pääset jossain kohtaa ottamaan apua vastaan tai saat elämäsi raiteilleen muuten. Yksin et ole, joten apua on saatavilla kun haluat sitä vastaan ottaa. Pidä itsestäsi huolta.

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   7.11.24 14:53:37

Ei minusta aloittajan tilanne vaikuta sekavalta tai lokklulta. Olen itse ollut vähän vastaavassa tilanteessa opiskelijana. Rakkaus oli kuollut, mutta oli kaikin puolin järkevää sitkutella loppu opiskeluaika ja työpaikan löytyminen exän kanssa samassa kämpässä, vaikka hän tuntui lähinnä hankalalta ja sottaiselta kämppikseltä.

Eikä se tarkoittanut sitä, että en olisi pakannut kamojani heti kuin mahdollista. Minusta aloittaja on samassa tilanteessa. Se, että tekee jotain aktiivisesti =säästää, on merkki siitä että on todella lähtemässä. Myös se, ettei murru miehen painostuksen alla yhteiseen velkaan.

Itse taidatte haluta maalata aloittajasta jonkun onnettoman reppanan, joka ei koskaan lähtisi eikä kunnioita itseään. Moniko nainen on ollut kurjassa suhteessa liian pitkään lasten, paremman huomisen toivon jne vuoksi? Moni, vaikka täällä hötölässä annetaan kuva, että yksikin väärä sana tai teko niin lähdetään ovet paukkuen eikä ikinä palata...

Päivämäärä:   7.11.24 16:26:01

"Itse taidatte haluta maalata aloittajasta jonkun onnettoman reppanan, joka ei koskaan lähtisi eikä kunnioita itseään. Moniko nainen on ollut kurjassa suhteessa liian pitkään lasten, paremman huomisen toivon jne vuoksi? Moni, vaikka täällä hötölässä annetaan kuva, että yksikin väärä sana tai teko niin lähdetään ovet paukkuen eikä ikinä palata..."

Mies on komentanut AP:n olohuoneeseen nukkumaan ja uhannut häädöllä. Silti AP haluaa jäädä miehen (ei siis edes yhteiseen, vaan miehen omistamaan) asuntoon asumaan, koska saa sillä tavalla säästettyä itselleen rahaa. Noin pähkinänkuoressa.

Päivämäärä:   7.11.24 16:34:16

Kaikin puolin järkevää on sitkutella kämppiksinä vaikka opiskelun loppuun, vaikka suhde olisikin päättynyt.

Millään tavalla järkevää ei ole kuunnella häätöuhkauksia ja antaa toisen ajaa pois yhteisestä makuuhuoneesta patjalle nukkumaan ja sietää vielä yöunen muuta häiriköintiä.

Jos joku oikeasti vertaa em. tilanteet toisiaan vastaaviksi niin huh huh.

Päivämäärä:   7.11.24 16:41:43

"Rakkaus oli kuollut, mutta oli kaikin puolin järkevää sitkutella loppu opiskeluaika ja työpaikan löytyminen exän kanssa samassa kämpässä, vaikka hän tuntui lähinnä hankalalta ja sottaiselta kämppikseltä."

joo tämä on ihan järkevää, jos tämä on yhteinen toive. Sen sijaan se, että väkisin pyrkii asumaan toisen omistamassa asunnossa, jotta voi säästää rahaa omaan asuntoon, on ehdottomasti kieroa.

Minusta aloittaja ei ole suinkaan onneton reppana, vaan häikäilemätön hyväksikäyttäjä. Mies ei toki kuulosta yhtään sen paremmalta, mutta ei aloittaja tuossa tilanteessa mikään onneton uhri ole. Aloittaja yrittää väkisin jäädä asumaan miehen omistamaan asuntoon ilmeisesti siksi, että ei huvita muuttaa vuokralle, kun tuossa säästää kivasti rahaa. Hyi mitä käytöstä.

Lähettäjä: hg 
Päivämäärä:   7.11.24 17:23:33

Aloittaja pistää sen hevosen pois niin alkaa jäädä rahaa säästöön vuokralla asuessakin. Sitten kun on se oma asunto niin voi hommata hevosen uudelleen, jos kerta se omistusasunto on se mistä koko elämä on kiinni.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   7.11.24 17:35:21

Kun mies hakee oikeudesta häätöä, siinä menee noin puoli vuotta.

Olethan huomannut, että ei nykyisen asunnon ylläpito, siivous ym. millään tavalla rasita miestä, jos sinä sen kaiken teet. Ajattele, kuinka paljon sinulla olisi sekä omaa aikaa että rahaa, kun et hoitaisi miehen hevosia, taloa ym.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   7.11.24 17:59:28

En jaksa ihan kaikkea lukea mutta aloittajana tosiaan etsisin itselle sopivan asunnon ja kun ukko matkoilla niin häipyisin. Mitä keksii seuraavaksi?

Lähettäjä: AB 
Päivämäärä:   7.11.24 18:30:27

Mikä oikeus kumppanilla on viedä talo tai autohaave toiselta? Tätä olen aina ihmetellyt.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.11.24 18:36:55

No nyt oli kyllä outo setti, molemmilla taitaa olla ongelmia.

Kun tämä keskustelu lähti rönsyilemään, niin sanoisin näin sinkkuna naisena ja miehiä treffailleena, että aika moni mies on jollain tasolla myös traumatisoitunut siitä, että ovat olleet hyväksikäytettyjä silloin, kun puoliso on vielä ollut opiskelija. Että ei se kyllä sekään oikein ole. Suomessa on mahdollista olla itsenäinen, miksi ihmiset sortuu tuollaiseen? Ei täällä ketään ojaan laiteta asumaan.

Lähettäjä: Heing 
Päivämäärä:   7.11.24 18:42:35

"Mikä oikeus kumppanilla on viedä talo tai autohaave toiselta? Tätä olen aina ihmetellyt."

Siitä sitten vain jokainen noudattamaan omia haaveita ihan omilla resursseilla ja kantamaan niistä vastuu ihan itse, jos jotakuta toista ne eivät kiinnosta. Ei tarvitse ihmetellä mitään ja syytellä ketään toista mistään.

Mutta jos haluaakin jotain joltakulta toiselta samalla, tilanne muuttuu väkisin ihan toiseksi. Ihan samalla tavoin haaveilijalla ei ole oikeutta pakottaa ketään mihinkään vain omien haaveiden vuoksi. Jos kompromissit ei miellytä, vastaus on selvä ja sanottu jo edellä.

Minkä ikäinen näin perusasioita ihmettelee?

Lähettäjä: Molle 
Päivämäärä:   9.11.24 09:13:24

Aloittajalla on kuvottava tapa uhriutua. Heti, kun vastaukset eivät miellyttäneet, hän otti uhrin roolin. Hänellä on traumaside, joku voisi tehdä itselleen jotain, kun noin rumasti vastaatte jne jne.
Ei aloittaja lähde ikinä tuosta suhteesta,kokoajan on selitys, miksi ei.

Päivämäärä:   9.11.24 10:44:42

"Lisäksi tiedostan olevani traumasiteen vuoksi suhteessa."

Hyvä kun tiedostot tämän. Mutta traumasiteen tiedostamisen pitäisi nimenomaan helpottaa suhteesta lähtemistä, ei vaikeuttaa sitä. Vain tiedostamattomilla asioilla on todellista valtaa meihin. Tällä tarkoitan sitä, että miten voisimme tietoisesti valita toisin, jos emme edes ymmärrä jonkin asian ensinkään olevan olemassa ja pitävän meitä otteessaan. Tiedostamisen jälkeen taas on tietoinen mahdollisuus valita, pitääkö haitallista traumasuhdetta yllä vai luopuuko siitä. Se ei toki tarkoita sitä, että luopuminen olisi helppoa, mutta tiedostamisesta sentään seuraa aito valinnan mahdollisuus.

Päivämäärä:   9.11.24 10:52:13

"LähettäjäMä

Päivämäärä6.11.24 14:33:55

Kiitos neuvoista.

Jos joku on joskus ollut samankaltaisessa tilanteessa, ymmärtää varmaan hyvin miksi haluan sen irtisanomis/häätöilmoituksen kirjallisena. Muuten narsistinen ex tulee väittämään kuinka "olen ymmärtänyt väärin", "hän vain sanoi niin vihaisena" tms"

Sillä ei ole mitään väliä. Vaikka kirjallisena laittaisi mitä tahansa niin puhuu kyllä kaiken sinua vastaan jos haluaa.

Eroa. Ei siihen tarvitse kenellekään mitään syytä sanoa. Vuokraat asunnon, jos on rahaa niin se on helppoa. Vain halvoista, alle kuntakohtaisen toimeentulotukirajan asunnoista on pulaa. Voit vuokrata asunnon ja jätät miehen nimellä olevat laskut maksamatta niin on varaa maksella sitä vuokraa kunnes mies on jossain työmatkalla.

Lähettäjä: Kaiku 
Päivämäärä:   9.11.24 11:15:42

Älä aloittaja huijaa itseäsi. Sinulla on ollu 20 vuotta aikaa lähteä, mutta siinä olet edelleen. Miksi luulet, että sitten, kun sinulla on x määrä rahaa, lähtisit siltikään? Hetki ei "ole hyvä" siinäkään vaiheessa, vaan keksit lisää syitä, miksi jäädä. Raha ei riitäkään, sopivia asuntoja ei ole, työtilanne on liian epäselvä, hevonen sairastui tai ihan mitä vaan, kunhan saat uskoteltua itsellesi, ettet voi lähteä. Totuus on, että sinä et halua lähteä. Sitä on ihan turha laittaa natsistin manipuloinnin tai minkään muunkaan syyksi. Sinä haluat olla uhri, loppuun asti.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   9.11.24 11:41:30

Joo... Tän kun lukee, niin ei aloittaja todellakaan normaali ole. Asunto on selkeästi liian pieni jos kerran vain yksi makkari ja olkkari. Mies kyllästynyt tilanteeseen ja pelleilee, aloittajakin puolestaan haluaa kontrolloida miestään. Ei hyvä yhdistelmä kun kaks liian itsepäistä yhdessä.

Lähettäjä: Naatti 
Päivämäärä:   29.11.24 09:39:43

Tuliko tähän jotain ratkaisua?

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   29.11.24 10:17:50

Onpa empatiakyvytöntä poukkaa, tuomitsevaakin. Minusta aloittaja ei ole uhriutuja vaan selvä selviytyjä ja hyvin vahva. Ei hyväksikäyttäjä.

Lähettäjä: eräs2 
Päivämäärä:   29.11.24 10:25:33

eräs: riippuu toki miten reagoi tapahtuneeseen. Tarina jäi hieman auki.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   29.11.24 12:09:41

Aloittaja, sinä sanoit että pystyisit parin vuoden kuluttua ostamaan oman kämpän. Onko sinulla siis nyt säästöjä niin paljon että melkein saisit hommattua itsellesi kodin käteisellä, vai mitä meinasit?

Ajattelen tässä vain, että jos sinulla on säästössä niin paljon että parissa vuodessa saisit jo talon käteisellä, niin tuo pari vuotta ei ole mitään. Sillä summalla minkä maksaisit vuokraa maksaisit helposti jo lainanlyhennystäkin, ja tuossa tilanteessa mihin olet joutunut olisi järkevintä ostaa se oma kämppä ja tarvittaessa ottaa vähän lisälainaa sen maksamiseen. Jos et tarvitse kovin paljon lainaa ei maksusumma todennököisesti päätä huimaa, ja kuten joku tuolla ylempänä sanoikin se raha minkä nyt käytät ukkosi elättämiseen jäisi omaan käyttöösi lainanmaksuun, joten taloudellisesti et välttämättä joutuisi yhtään sen tiukemmalle kuin olet nyt. Ja kerryttäisit sillä rahalla omaa omaisuuttasi, et hänen.

Sanoit ettei sinulla ole tukiverkkoja, mutta olet huolissasi siitä mitä ihmiset ajattelevat jos mies pääsee puhumaan väärinkäsityksistä tai mistä lie. Sinulla ei ole tukiverkkoja, eli ilmeisesti ei ole paljonkaan ystäviä, sukulaisia tms. Miksi välittäisit siitä mitä vieraat ihmiset ajattelevat? Ystävät ja sukulaiset joihin voit aidosti luottaa ja tukeutua kyllä kysyvät sinulta itseltäsi mikä on vitsin nimi, ja muille se ei edes kuulu. Jos joku työkaverisi sanoisi sinulle jotain väärinkäsityksestä, ihanko tosissaan kaivaisit esiin miehen kirjoittaman viallisen häätöpäätöksen, vain todistaaksesi työkaverille että mies puhuu p*skaa? Jos et pysty todistamaan että sinä puhut totta, niin voit aina lohduttautua sillä, ettei pysty se mieskään.

En käsitä miten olet jaksanut sietää tuollaista "miestä" noin kauan! Minä olisin lähtenyt aikaa sitten. En sietäisi kumppanilta tuollaista painostusta ja uhkailua yhtään, eikä tosiaan pitäisi sinunkaan kun tilanne on mennyt tuohon pisteeseen. Mie sesittää sovinnollista nyt, mutta kuinka kauan? Kauanko kestää ennen kuin hän taas saa päähänsä, että jotain kallista pitäisi hommata - sinun rahoillasi - ja aloittaa painostuksen ja uhkailun kun sanot että ei käy?

Lähettäjä: Ilja 
Päivämäärä:   29.11.24 13:47:23

Narsistien uhreilla ei ole yleensä tukiverkkoja....

Lisäksi ne narskut ei ole alussa kamalia vaan ihania. Elämä muuttuu pikkuhiljaa.

Huomaa ettei moni ole ollut narsistin uhri. Minä olen ollut. Huomaan aloittajassa vahvuutta, jolla hän tulee pääsemään irti. Tsemppiä aloittaja, on todella hyvä ja terve asia, että olet oppinut tuossa tilanteessa miettimään omaa parastasi. Kannattaa hankkiutua vertaistuen pariin, täältä tai muiltakaan ei saa hyviä neuvoja jos ihminen ei ole käynyt sitä mankelia läpi jonka narsistin kanssa joutuu käymään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.