Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Elämän yksinkertaistaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.11.24 08:55:08

Toisesta topikista innostuneena: onko kukaan tehnyt radikaaleja muutoksia elämässä ja luopunut ennen tärkeiltä tuntuvista asioista vaikka rahan säästämiseksi tai oman jaksamisen edesauttamiseksi?

Esimerkki itseltäni: lopetin kalliin kosmetiikan ostamisen ja kampaajalla käymisen. Nykyään hiuksissani on oma väri ja kasvavat omaan tahtiinsa ja olen opetellut tekemään nutturoita ja lettejä.
Ihonhoito sisältää vesipuhdistuksen, kuorinnan kahvirouheilla ja rasvauksen talvella, kun iho kuivuu.
En ole huomannut, että ulkonäköni olisi muuttunut sen kauheammaksi kuin ennenkään, mutta rahaa on säästynyt paljon ja paine juurikasvuista ja muista on poistunut.

Re: Elämän yksinkertaistaminen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.11.24 09:24:55

Lopetin myös kosmetiikan ja hiusvärien käytön. Ostin marseillesaippuaa jolla pesen hiuksista lähtien koko kehon, dödöksi ostin kristallikivi deodorantin.
Pyykit pesen myös marseillesaippualla. Hirveän kätevää kun ei ole purnukoita ja purkkeja joka paikassa. Luonto säästyy ja kehokin voi paremmin ilman jatkuvaa kemikaalialtistusta.
Hauska huomata että kun siirtyy tuoksuttomaan saippuaan, alkaa kaikki tuoksulliset tuotteet haista omaan nenään kamalalle. Jos ennen tykkäsi jonkun pyykinpesuaineen tuoksusta, nykyään se haisee tunkkaiselle ja aivan liian kemikaalille omaan nenään.
Saippualla pesty pyykki taas tuoksuu raikkaalle ja pehmeälle vaikka mitään teollista hajustetta ei ole mukana.
Antiperspirantri jossa tuoksua taas teki hienhajusta pistävää, nyt tuolla kividödöllä kainalot eikä paidat haise millekkään. Yllätyin vähän tästä.
Mutta niin meidät aivopestään markkinatalouden toimesta, luulemaan että joka asiaan pitää olla monta purkkia ja kemikaalia ja hajustetta.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   6.11.24 09:47:52

"Pyykit pesen myös marseillesaippualla"
Miten toi toimii, ymmärtääkseni ei sovellu konepesuun?

Päivämäärä:   6.11.24 09:55:04

Joo lopetin kans hiusten värjäämisen. Mulla on tosi paksut ja putkät hiusket, ensinnäkin kampaajakäyntiin meni useita tunteja ja hinnat alkoi olemaan järkyttäviä (lähemmäs parisataa per kerta).

Käytän mahdollisimman vähän kosmetiikkaa, tosin en ole aiheesta erityisen kiinnostunut muutenkaan.

Ostan mahd vähän vaatteita ja harkiten tarpeeseen.

Jätin kaikki suoratoistopalvelut yhtä/kahta lukuunottamatta.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   6.11.24 12:00:07

L, mä käytän pyykkikoneessa tuollaisia lastuja kuumaan veteen sulatettuina
https://www.domusclassica.fi/sisustus-ja-lahjaideat/pyykkisaippualastut-marseille-750-g

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   6.11.24 12:00:59

Äh ei linkkautunut suoraan noihin lastuihin. Mutta enivei tommoisia marsellesaippuasta vuoltuja lastuja. Käteviä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.11.24 12:03:21

Mä yksinkertaistin ruokahuoltoa ihan vain laiskuuttani. En jaksa aina miettiä mitä syötäisiin, niin nyt on ekanakin lista meidän lemppariruuista, viikon suunnitelma tasolla ruokaisa salaatti, keitto, pataruoka, jämäpäivä jne. ja valmiit tilauslistat prismaan. Aikaa tuohon meni, ei tullut ihan viikossa eikä kahdessa valmiiksi, mutta kun sen ajan panosti, niin nyt on helppoa.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   6.11.24 12:04:48

Kysytään "radikaaleja" muutoksia ja aloittaja vastaa meikit ja kampaajat.. muut saippuan ja pesuaineet. Olettepa radikaaleja ! Minusta nyt ihan tavallisia säästöjuttuja kulujen noustua.....
Olen säästänyt itsekin kampaajasta ja monesta muusta ja tarkentanut ostokäyttäytymistäni, mutta ne radikaalit askeleet ovat vasta harkinnassa.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   6.11.24 12:10:33

Oon tainnut olla aika yksinkertainen, kun en ole koskaan värjännyt hiuksia ja ihonpuhdistuksessa käytän yhtä tuotetta sekä kosteusvoidetta.
Ruokajutuissakin meillä on ollut vuosia sama kauppalista jaettuna google keepissä puolison kanssa, samat tuotteet pysyy ja tarvittaessa lisätään jotain mitä erityisesti tarvitsee.

Seuraava steppi yksinkertaistukselle olisi ehkä luopua älypuhelimesta tai rajata sen käyttöä ajanvietteenä.

Lähettäjä: Pahvimuki 
Päivämäärä:   6.11.24 12:30:30

Oman jaksamiseni parantamiseksi olen mm. luopunut hevosista, laittanut omakotitalon myyntin ja vuokralle, eronnut negatiivisesta puolisosta ja ostanut kodin maalta jossa saan lämmitellä puuhellaa ja nauttia luonnosta. Luonnonmukaisuus ja kemikaalien minimointi niin kehon/kauneudenhoidossa kuin ravinnon ja siivouksenkin osalta on tullut mukaan siinä pikkuhiljaa. Aikuisiällä ei juurikaan ole tullut meikkailtua tai käytettyä satoja tököttejä, mutta esim hiusten hennaaminenkin on jäänyt pois. En tiedä onko elämä nyt niin kovin yksinkertaiseksi muuttunut, töissä on edelleen käytävä 3-6pv viikossa, lapsi vietävä päiväkotiin ja kotitaloutta hoidettava mutta eipä näistä muutoksista yksikään kaduta pätkän vertaa :)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.11.24 20:30:44

Ite oon miettinyt syrjäseudun omakotitaloelämän vaihtoa keskustan rivitaloelämään. Loppuisivat pitkät työmatkat ja elinkustannukset pienentyisivät. Jäisi aikaa itsestä huolehtimiseen että jaksaisi vielä työelämässä seuraavat 10 vuotta.

Päivämäärä:   6.11.24 21:01:22

Tod näk muutan rivariin tms missä ei ole koko ajan jotain raivausta ja hakettamista odottamassa. En jaksa enää tehdä oikein mitään niin ulkotyöt on liikaa. Hevoset vien hoitoon, ehkä myyn. En osta enää juuri mitään, rahat on niin vähissä ettei ole varaa. Vaatteet kulutan puhki. Joku sairaus taitaa olla kun voimat on ihan loppu, harmi ettei lääkäristä saa apua.

Lähettäjä: Musta 
Päivämäärä:   6.11.24 21:14:59

Mä taas koen, että maalla/metsän keskellä asuminen tuo elämään yksinkertaisuuden. Töiden jälkeen menen aina kotiin, harvoin sovin mitään menoja koska siitä aiheutuu säätöä ja rahanmenoa. Kauppaostokset hoituu netissä, haen valmiiksi kerätyt tuotteet kyytiin. Maailman paras keksintö!

Siitä sitten päivä töiden jälkeen jatkuu omassa rauhassa, voi valita tekeekö polttopuita, puutarhatöitä vaiko yhtään mitään. Viikonloppuisin en lähtökohtaisesti autoa käynnistä, saa olla todella tärkeä meno että suostun poistumaan kotoa.

En osta juurikaan mitään, pitää olla todellinen tarve.

Palasaippualla pestään kaikki hiuksista terassiin. Muutenkin kemikaaliton elämä on täällä aika luonnollisen tuntuinen vaihtoehto.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   6.11.24 21:19:59

Ratsastusharrastus jäi, kun muutin omilleni ja aloitin opinnot. Ei ollut rahaa, saati autoa kulkemiseen.

Hiusten värjäyksen lopetin lähtiessäni opiskelemaan 2. tutkintoa. Totuttuani värjäyttämään kampaajalla en jaksanut enää alkaa ruinata kavereilta värjäysapua ja yksinään kotivärin kanssa tuhertaminen olisi ollut turhan tympeää.

2. tutkinto oli ehkä radikaalein tekoni ikinä: Lähdin yliopistotutkinnon kanssa vakituisesta työpaikasta ammattikouluun päästäkseni mukavampiin töihin, joissa tarvittavan liikunnan saisi työpäivän aikana, palkka olisi ollut puolet aiemmasta, jos olisin onnistunut tuolle alalle työllistymään.

Autosta luovuin kokonaan, kun pääsin etätöihin.

Harkitsen lopputilin ottamista töistä ja asuntosäästöjen hassaamista mukavaan elämiseen, kun sopivaa taloa ei näy löytyvän.

Päivämäärä:   6.11.24 21:21:28

Piti luopua kodista joka oli myös rakas lapsuuden koti. Sen perään piti luopua pitkäaikaisesta hevosystävästä taloudellisen tilanteen takia. Onneksi sai hyvän kodin. Ikinä en ole edes käyttänyt paljoa rahaa kosmetiikkaan/vaatteisiin tms. Ruuat ostettu aina harkiten ja mieluiten nykyään ilta-aikaan. Enempää ei voi oikeen pihistää ja pitäisi silti jotta saisi velkoja pienennettyä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.11.24 21:28:30

Lopetin hiusten värjäämiseen. Säästyy rahaa, aikaa ja vitutusta tyvikasvusta.

Myin hevosen ja lopetin koko harrastuksen, 20 vuoden jälkeen. En ole katunut päivääkään

Lähettäjä: Downshift 
Päivämäärä:   6.11.24 21:44:06

Löytyy pieni metsämökki lammen rannalta ulkosaunalla jossa marseille saippuaa. Pihalla ryytimaa ja ympärillä oma metsä. 200/30 netti että voi huudella täältä metsästä. Lähin liikennöity bussipysäkki 6km.

Päivämäärä:   7.11.24 09:33:35

Eikös se saippua kuivata ja tee hiuksista takkuiset ja vaikeasti selvitettävät?

Itse olen luopunut geelikynsistä, ripsipidennyksistä, kampaajasta, jalkahoidoista, kasvohoidoista, solkusta ja hieronnasta joissa kaikissa kävin säännöllisesti. Pidennetyt viikonloput beiben kanssa jossain kaupunkilomalla ja etelänreissut on myös jääneet. En muista koska olisin viimeksi käynyt ulkona syömässä.
Ostan vain tarjoustuotteita ja sesonkivihanneksia, lämmitän kerran viikossa pihasaunaa jotta säästyy sähköä suihkussa käymisestä.

Nämä kaikki ihan sen takia, koska olen köyhtynyt menetettyäni työkykyni.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.11.24 09:51:35

Muutin matkailuautoon. Ei enää pihatöitä, mutta silti oma koti. Asunnon ja auton yhdistäminen vähentää omistettavia asioita kahdesta yhteen.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   7.11.24 20:34:20

Olin ennen hyvin kauneus/kosmetiikkakeskeinen. En enää värjää hiuksiani. Lopetin lähes kaiken kalliimman kosmetiikan ostamisen (poislukien ripsiväri ja meikkivoide, jotka ostan Cliniquelta edellisten tuotteiden loputtua) muut tuotteet ovat marketin halvinta perustavaraa. Muutenkin olen lopettanut kaikenlaiset älyttömyydet täydellisen ihon yms. saavuttamiseksi mitä en ikinä tule saavuttamaan. Kampaajan ja satunnaisen hierojan lisäksi en käy muissa hoidoissa. Lopetin kaikki somen tilit. En kyllä koe näitä radikaaleiksi muutoksiksi mutta ovat yksinkertaistaneet elämää. Tästä on jo vuosia.

Sittemmin lopetin myös pakkomielteisen säästämisen ja excel-budjetoinnin jonka myötä en tehnyt vuosiin oikein mitään. Se oli tavallaan pakollistakin olosuhteiden sanelemana mutta oli aika häiriintynyttä käytöstä. Nyt käytän rahaa vapaammin ja sallin itselleni mukavia juttuja ja elämää helpottavia asioita jotka maksavat rahaa. Tämä on yksinkertaistanut elämääni huomattavasti kun joka asiasta ei tarvitse stressata sen takia kun se tehdään hankalasti halvinta reittiä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.