Lähettäjä: paniikki-ihminen
Päivämäärä: 5.11.24 13:34:51
Toivottavasti joku jaksaa lukea tämän vuodatuksen ja puhuisi ehkä jotain järkipuhetta tai saisin vaikka vertaistukea. Lyhyesti alkuun: pelkään aivan älyttömästi, että minulla on sepelvaltimotauti.
Täytän kohta 35 ja työterveystarkastuksessa kolesteroliarvot olivat hieman koholla, ja alapaine verenpaineessa on ollut lievästi koholla myös jonkin aikaa. Olen myös ollut aivan älyttömän stressaantunut töistä ja tehnyt pitkää päivää koko syksyn. Viime viikolla olin flunssassa, mutta jouduin tekemään töitä. Pari kertaa oli töissä sellainen kiire ja paniikki, että sydän hakkasi tuhatta ja sataa. Itkin ja olin tosi ahdistunut.
Torstaina söin illalla rasvaista ruokaa ja yhtäkkiä rintaani sattui keskeltä jonkin aikaa aika paljon. En ole ikinä tuntenut sellaista. Olkapäätä oli särkenyt edellisenä iltana. Illalla rintakipu tuli hetkeksi uudestaan ja olin toki jo paniikissa, että kuolen sydänkohtaukseen aivan kohta. Jomottavaa kipua tuntui myös vasemmassa kädessä. Perjantaina hain Propralit, joita minulle on määrätty paniikkioireisiin. Ne auttoivat hieman. En ollut nukkunut melkein koko yönä, koska olin niin ahdistunut että sydän hakkasi ja pelotti. Koko viikonlopun ajan sain lisää paniikki- ja ahdistuskohtauksia enkä pystynyt oikein millään rentoutumaan. Maananantaina eli eilen menin työterveyslääkärille ja otettiin sydänfilmi sekä verikokeita sydämeen liittyen, ja lääkäri sanoi ettei minulla ole hätää ja nyt on oikein hyvä aika tehdä elintapamuutoksia. Pelkään siis että olen tehnyt peruuttamatonta tuhoa itselleni ja kuolen kohta. Olen siis normaalipainon ylärajalla nykyään ja liikun aika vähän, lisäksi olen tosi kova stressaamaan etenkin töistä ja olutta juon viikonloppuisin rentoutuakseni (vaikka se ei oikeasti edes auta). Poltin myös viikonloppuisin tupakkaa, mutta olen lopettanut tupakoinnin pari viikkoa sitten.
Mutta tosiaan siis, pelkään edelleen ja olen vieläkin ahdistunut. Lääkäri määräsi minulle Bisoprolol 2,5 mg päivässä, jotta saadaan sykkeet ja verenpaine laskemaan. Neljän viikon päästä on kontrolliaika. Nyt kun tässä teen töitä, takaraivooni hiipii jatkuvasti vain ahdistus sepelvaltimotaudista. Vasempaan rintaan ja käteeni juilii koko ajan jatkuvasti, välillä kipua ja juilimista tuntuu myös leuoissa.
Yritän järkeillä, että kivut johtuvat nyt ahdistuksesta sekä siitä, että käsivarteni on näyttöpäätetyöstä ja huonosta ergonimiasta johtuen rasittunut. Hammaslääkäri huomautti pari vuotta sitten bruksismista, eli puren myös hampaita yhteen ja päättelisin leuan kipujen johtuvan siitä.
Mutta pelottaa tämä käsikipu, jos se onkin angina pectoris? Juilii ihan jatkuvasti, väilllä kipu on hauiksessa, välillä sormissa, välillä ranteessa tai käsivarren päällä. Välillä kainalon alla kyljessä, välillä rintakehän vasemmalla, välillä solisluussa tai olkapäässä. Nyt tätä kirjoittaessani se on ehtinyt risteillä leukanivelestä sormeen asti käyden läpi kaikki mainitsemani paikat.
Tulen kohta hulluksi.
|