Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ferritiini

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.11.24 11:09:04

Onko 76 ug/l ferritiinipitoisuus teidän mielestä alhainen? Voisiko selittää väsymystä ja heikkoa unen laatua?

Re: Ferritiini

Päivämäärä:   5.11.24 11:09:27

Hyvä on.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.11.24 11:14:01

Ei ole alhainen, eikä taatusti selitä mitään oireita.

Lähettäjä: Kolmipistepirkko 
Päivämäärä:   5.11.24 11:20:51

No täällä oikein asiantuntijat vauhdissa. Ensinnäkin, ferritiiniarvo voi nousta jos on yhtään mitään tulehdusta kropassa, eli herkka CRP pitäisi ottaa joka kerta sen ferritiinin kanssa. Jos sitä ei ole otettu, niin kannattaa mittauttaa uudestaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.11.24 11:37:24

Ihan ok, mutta joillakin voi olla puutosoireita vielä noillakin arvoilla. Voihan sen sinne sadan paikkeille yrittää nostaa ja katsoa sitten onko olo parempi.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   5.11.24 11:40:14

Ei selitä. Olisko jostain vitamiinista ja hivenaineesta vajetta? Kilpirauhasarvot?

Päivämäärä:   5.11.24 11:40:58

Mulla oli maaliskuussa alle 12. Kävin Puhdilla, tarkkaa arvoa ei siis ilmoiteta jos se on alle tuon 12. Aloin sitten syömään rautaa 100 mg joka ilta (okei joitain iltoja on jäänyt välistä) ja lisäksi hankin e-pillerit, joilla saatiin runsaat kuukautiset kuriin. Tässä on nyt siis kulunut 8 kk raudan aloituksesta ja 6 kk e-pillereiden aloituksesta. Tekisi mieli käydä mittauttamassa ferritiini, mutta en kyllä usko sen edes nousseen kun olossa ei ainakaan tunnu mitään muutosta.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   5.11.24 11:46:37

76 ferritiini on ihan ok, mutta parempikin se voisi olla. Yli sadan olisi hyvä saada. Monet kertovat oireidensa pysyvän poissa, kun arvo on 150. Eli hyvin yksilöllistä.

Lisäksi nyt flunssakaudella voi olla vaikka mitä tauteja liikkeellä, osin oireettomana tai vähäoireisena, ja flunssat nostavat ferritiiniä jopa 4-5-kertaiseksi.

Eli sinuna menisin kuukauden kuluttua uudestaan. Esim. Puhti, Fimlab pääsee omaan piikkiin ilman lähetettä. Ferritiini nousee aktiivisella raudansyönnillä 5- max 15 yksilkköä kuukaudessa. Eli jos se pomppaa yhtäkkiä 30 pykälää ylemmäs, niin ei ole luotettava tulos.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   5.11.24 11:47:17

Ja siis vain täysin terveenä labroihin.

Päivämäärä:   5.11.24 13:01:38

Tuskin selittää. Eiköhän syy löydy muualta.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   5.11.24 13:09:08

Miksei voisi selittää? Raudanpuute on varsinkin nuorilla naisilla tosi yleinen ja myös tosi aliarvioitu ja alidiagnosoitu vaiva.

Lähettäjä: Kaiku 
Päivämäärä:   5.11.24 13:22:29

Tarkoittaako siis arvoilla herkkä crp 11,7 ja ferrit 31ug/l, että ferritiini on aika matala?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.11.24 13:28:18

Tuo "pitäisi olla yli sadan" on ihan tuulesta temmattu väite eikä sitä tue oikein mikään. Joku on vissiin vain keksinyt, että sata on kiva tasaluku.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   5.11.24 14:04:48

Onko toi varmasti herkkä crp? Mulla oli alle 0,3, niin 11,7 on aika korkea.

Lähettäjä: Bee 
Päivämäärä:   5.11.24 14:17:42

Crp 11,7 ON korkea ja nostaa ferritiinin yläkanttiin. Toisekseen, vaikka crp olisi ollut nolla, niin ferritiini 31 on yhtä kuin TYHJÄ RAUTAVARASTO!!!!

Lukeaa ja tutkikaa ennen kuin kommentoitte. Raudanpuutteesta kärsivät palautuvat oireettomiksi kun ferritiini saadaan yli sadan ja kun raudanpuutteen syy hoidetaan. Netistä esim. Esa Soppi, Tom Widenius, Ilona Ritola. Siinä teille asiantuntijoita, joiden teksteihin perehtyä.

Tämä on todellakin alidiagnosoitu ja vähätelty aihe.

Päivämäärä:   5.11.24 14:30:56

On nimen omaan herkkä crp. Ei kai 11,7 sinänsä ole paljon, vai onko syytä olla huolissaan? Sain vasta viime viikolla Puhdin tulokset, mutta en ole ehtinyt vielä perehtymään niihin. Onko siis syytä olla työterveyteen yhteydessä?

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   5.11.24 14:44:58

" Sydän- ja verisuonitautiriskin arviointi
matala riski: < 1 CRP mg/l
kohtuullinen riski: 1,0–3,0 CRP mg/l
korkea riski: 3 CRP mg/l"

Lähettäjä: Voi hyvää päivää 
Päivämäärä:   5.11.24 14:49:16

CRP viitearvot (P-CRP)
Terveen ihmisen CRP-arvo on alle 10 mg/l. Vakavat ja vaikeat bakteeritulehdukset nostavat CRP-pitoisuuden yli 100 mg/l. Keuhkokuumeessa tai munuaisaltaan tulehduksessa CRP-arvo voi kohota 200 mg/l. Verenmyrkytyksessä arvo voi nousta jopa tasolle 500 mg/l.24.9.2024

Lähettäjä: Bee 
Päivämäärä:   5.11.24 15:01:03

Ferritiinin mittauksessa crp on merkittävässä roolissa, sillä jos kehossa on tulehdustila (crp koholla) se nostaa ferritiiniäkin yläkanttiin. Eli ferritiinituloksella ei tee mitään tossa kohtaa.

Itse sairastin 4 flunssaa peräjälkeen, mm. Korona ja influenssa ja mulla näytti viikko niiden jälkeen 70. Ei pitänyt paikkaansa. Oikea tulos oli lähempänä 30 kuin 70.

Päivämäärä:   5.11.24 16:23:10

No, sydän- ja verisuonitautien kartoituksessa nuo arvot ovat mittareita. Niitä otettaessa tulisi kuitenkin olla terve, ja arvo 11,7 ei viittaa täysin terveeseen. Tulehdusarvona 11,7 ei kuitenkaan ole paljon, luultavasti jonkun virustaudin jäämistöä. Kysynkin enemmän sitä, onko syytä huoleen noilla crp-ferrit tuloksilla.

Päivämäärä:   5.11.24 16:28:28

"Mulla oli maaliskuussa alle 12. Kävin Puhdilla, tarkkaa arvoa ei siis ilmoiteta jos se on alle tuon 12. Aloin sitten syömään rautaa 100 mg joka ilta (okei joitain iltoja on jäänyt välistä) ja lisäksi hankin e-pillerit, joilla saatiin runsaat kuukautiset kuriin. Tässä on nyt siis kulunut 8 kk raudan aloituksesta ja 6 kk e-pillereiden aloituksesta. Tekisi mieli käydä mittauttamassa ferritiini, mutta en kyllä usko sen edes nousseen kun olossa ei ainakaan tunnu mitään muutosta."

Käy ihmeessä mittauttamassa. Jos se ei ole noussut, niin tiedät vaihtaa rautavalmistetta toiseen. Koska jos joku rautalisä ei auta, joku toinen voi silti hyvinkin auttaa. Jos olossa ei huomaa muutosta, ilman mittauttamista et tiedä syötkö rautaa täysin turhaan.

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   5.11.24 16:46:18

Ferritiinin tavoitearvoja on juuri nostettu esim. Kanadassa, jossa havahduttiin siihen että naisten arvot olivat järestään liian matalat.
Uudet arvot, joita toivottavasti kohti Suomessakin mentäisiin, ovat:

In absence of concomitant inflammation, Ferritin levels can be interpreted as follows:
· 30 – 50 µg/L: Probable iron deficiency
· 51 – 100 µg/L: Possible iron deficiency, if risk factors are present
· 101 – 300 µg/L: Iron deficiency unlikely

https://www.lifelabs.com/notification/update-to-reporting-of-ferritin-in-ontario/

Ainakin sydäntutukimuksen puolella on havaittu Suomessakin vajaatoiminta vanhuksilla parempaa oloa, kun ferritiini on yli 100. Terveillä tätä ei varmaan ole edes tutkittu.

Päivämäärä:   5.11.24 17:25:44

Ferritiiniarvolla ei tee mitään. Mullakin todella matala mutta ei irtoa lähetettä infuusioon. Eli kärsi paska oma on syysi kun menit vuotamaan joka kuukausi raudat pihalle.

Lähettäjä: Hampi 
Päivämäärä:   5.11.24 17:46:40

Mulle rauta-asioihin erityisesti paneutunut lääkäri Ilona Ritola sanoi, että ikäiselläni naisella (33v) ferritiini saisi olla vähintään 100. Se on tällä hetkellä 36. Koen olevani tosi väsynyt ja nyt rautakuurilla. Otettiin tosi laajat labrat

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   5.11.24 17:52:48

Mulla on alle 3. Katotaan nyt, syön 2 viikkoa Ferrodania 200 mg päivässä ja sit katotaan retikulosyytit.

Lähettäjä: Wii 
Päivämäärä:   5.11.24 17:58:05

Mulla on höveli työterveys ja olen nyt 3v mittauttanut säännöllisesti ferritiiniä ja muitakin veriarvoja.

Ferritiinini on ollut nyt puolivuosittaisissa mittauksissa kahden ja viiden välillä. Eli ihan tyhjät.

Hemoglobiini noin 115-120 ja ne tarkemmat punasoluarvot (punasolun koko ja hemoglobiinin määrä punasolun sisällä) on olleet koko ajan erittäin huonot eikä viitteissä.

Olen siis kestoväsynyt enkä voi liikkua juuri yhtään. Ajattelukaan ei toimi enkä töiden lisäksi jaksa mitään.

Tässä vuosien aikana olen pisimmillään pystynyt syömään 100mg rautaa yhtäjaksoisesti 60 päivää. Olen kokeillut kaikki valmisteet ja tuo mitä pystyin pisimpään syömään teki asioita, hemoglobiinini nousi ihan kunnolla, ferritiiniä en ehtinyt mittauttaa kun piti lopettaa käyttö sillä rauta alkoi tuntua puukoniskuilta ja pelkäsin jo tosissani että suoli oli puhjennut. Tuon ajan loppupuolella tunsin SELKEÄN voimien kasvamisen eli uskon että oma väsymykseni johtuu täysin raudanpuutteesta.

Mulle määrättiin nyt Slinda-minipillerit toiveissa että menkoista pääsisi eroon, en jotenkin usko koska mulla menkat tulee läpi kaikkien hormonien ja aiemmin minipillerit teki mulle kestomenkat. Joillain se jatkuva vuotaminen kestää kuukausitolkulla ja mun rautastatuksella ei ole sellaiseen hommaan varaa mutta katsotaan kuinka käy.

Nyt syön nestemäistä floradixia ja lisänä c-vitamiinia, on alkanut nyt parin pullon jälkeen virkistää mutta kovan pahoinvoinnin rauta aina saa aikaan ja on aika uuvuttavaa että oksettaa joka päivä. Laihtuu ainakin kun ei saa pahoinvoinnin takia syötyä.

Mitä tulee aloittajaan, sun ferritiini kuulostaa ihan hyvältä. Sulla on rautaa varastossa josta keho voi sitä ottaa tarpeisiinsa. Mutta jos on jotain tulehdusta niin arvo ei pidä välttämättä yhtään paikkansa.

Itselläni raudan lisäksi ankaraa väsymystä on aiheuttanut hieman matalat kilpirauhasarvot ja D-vitamiinin todettu puutos.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.