Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Alta 100 neliön talon rakentamisen hinta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.11.24 09:19:59

Tontti on jo ja paljon pystytään itse tekemään,
isäni (yhden omakoti talon rakentanut) ja veljeni.
mm. kaivinkone ja traktori löytyy omasta takaa.
Tarvittavat maa-aineet saadaan läheltä haettua itse.
Sähkö ja vesityöt nyt ainakin ulkopuolisella.

Talon pinnat yms. Ei tarvitse olla ns.viimeisen päälle vaan ihan perustaso riittänee.

Alueena satakunta ja maaseutu.

Mikähän olisi hinta-arvio? Jos ajatellaan että talo olisi about 80neliötä.

Re: Alta 100 neliön talon rakentamisen hinta?

Lähettäjä: jop 
Päivämäärä:   5.11.24 09:55:53

Esim. Älvsby-talon Siiri maksoi itselleni noin 240 000 euroa. Tontti 40 000, maatyöt 24 000, talo 134 000 ja loppurahat sähkö- ja vesiliittymiin, varaavaan takkaan, rakennuslupaan, sähkötöihin talon sisällä, vastaavan mestarin palkkaan ym.

Kun maatyöt teki Älvsbyn alihankkija, he ottivat myös vastuun, että ne ovat oikein tehdyt, eli jos talo olisi alkanut painua pystyttämisen jälkeen tms.

Siiri-talossa on 62 asuinneliötä, mutta se on "neliöitään suurempi" hyvän suunnittelun vuoksi. Ulkomitoista talo on 75 neliötä.

Minusta talokokonaisuudesta tuli kallis, mutta on se nyt sitten upouusi ja miellyttävä asua. Jos tämän myyn, saan enemmän rahaa kuin jos olisin ostanut vanhan ja rempannut sitä ja sitten yrittänyt myydä tältä alueelta. Myö lapselle jää perittävää, jos asun tässä loppuun asti. Vanhan talon kanssa hän tulisi ehkä vain perimään tontin ja purkukuntoisen talon.

Moni kysyy, olisinko rakennuttanut, jos olisin tiennyt, millainen prosessi on. En tiedä... mutta kaiken prosessin aikana oppimani jälkeen voisin rakennuttaa toisen. Tosi paljon kaikkea pientä huolehdittavaa on. Ja paljon riippuu vastaavan mestarin aktiivisuudesta ja osaamisesta, miten homma sujuun.

Sitä olen miettinyt, että olisi ehkä kuitenkin pitänyt rakennuttaa talo maalaismaisemiin isommalle tontille lemmikkien vuoksi.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   5.11.24 10:03:36

Jos täysin itse tekee ja kerää puoli-ilmaiset materiaalit, muutama kymppitonni riittää:) Jos varsinkin on vähän keksijäneron vikaa.

Hieno ja muilla teetetty on helposti puoli miljoonaa.

Mitä/miten muuten ajattelit maksaa veljellesi kaivurihommasta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.11.24 11:18:26

250 000-350 000

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   5.11.24 15:51:49

250.000

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.11.24 15:59:33

Se, onko se talo 80 vai 120 neliötä ei hinnassa juuri eroa.
Se mikä maksaa on perustukset, märkätilat ja keittiö.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   5.11.24 16:28:15

jop: niin milloin tuon rakennutit ja miten pian ajattelit kuolla, jos meinaat, että edullisen hintaluokan pakettitalosta jää jotain muuta perittävää kuin purkukuntoinen talo? Se uutuus karisee nopeasti. Voittoa voi itse talosta saada, jos sen myy hyvin pian valmistumisen jälkeen, jolloin ostaja välttää rakennuttamisen vaivan. Parikymmentä vuotta myöhemmin se on vain vanha talo vanhojen talojen loputtomassa joukossa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.