Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkä kokoisella hevosella ratsastaisit tämän

Lähettäjä: Kokoisena 
Päivämäärä:   4.11.24 23:07:17

Olen 170cm ja paino heittelee jossain 77kg - 80kg välillä. Millaisen hevosen selkään minut laittaisit?

Kunto ok, todella pitkät jalat ja vyötäröstä alaspäin lähinnä pelkkää lihasta. Vartalo mallia Y ja keskivartalossa lymyää ne ylimääräiset kilot.

Re: Minkä kokoisella hevosella ratsastaisit tämän

Lähettäjä: Peurastaja 
Päivämäärä:   4.11.24 23:16:41

Ihan kuule ponikin kävisi...

Lähettäjä: tytsy 
Päivämäärä:   4.11.24 23:18:17

Ihan normaali vähän rotevampi puokki tai mikä vaan suokki. Mieluusti säkä siinä 170cm hujakoilla.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   4.11.24 23:32:11

Roteva puoliverinen. 165 cm ->

Lähettäjä: Pia 
Päivämäärä:   4.11.24 23:34:33

Itse en tuon kokoisena enää voinut säännöllisesti ratsastaa omalla 165 urheilullisella suokillani, joten laihdutin 63 kiloon. Nyt taas mukavampaa molemmille. Toinen suokkini on 170 ja raskas rakenteinen, sen kanssa ei ole ollut ongelmia edes +70 painossa.

Lähettäjä: hvitserk 
Päivämäärä:   5.11.24 06:05:57

Pia: Mikä terveysongelma sun toisella suokilla on? Jotain selkäjuttuja vai? Kun et sillä voinut ratsastaa? Koska mikäli terve, niin täysi naurettavuus ettei muka
kunnon kokoisella suokilla voisi alle 80kg ihminen ratsastaa. Oli se sitten miten "urheilullinen" hyvänsä.

Itse painan tuon 63kg ja olen sitten varmaan täysi eläinrääkkääjä kun ratsastan vain reilu 150cm korkealla suokilla! Täytyisi olla vähintään 160cm ja rotevaa tekoa että jaksaisi kantaa tällaisen läskikasan.

Lähettäjä: Kisu 
Päivämäärä:   5.11.24 07:21:48

Jos aloittaja kertoisi ratsastavansa 165cm hevosella nìn täällä kauhisteltaisiin ;)

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.11.24 07:36:15

Outoa aggtessiota kun joku kykenee arvioimaan hevosensa jaksamista ja pystyy palaamaan normaaliin painoon...
Itse olen vähentänyt ratsastamista 160cm pvllä kun paino noussut 70kg tienoille.

Kaverin 750kgkylmäverinen on todella tyytymätön ja haluton 80kg ratsastajan kanssa. Esim ml minulla vielä menee ja 60kg kaverillla tosi hyvin.

Hevoset on yksilöitä ja kevyempi ratsastaja on aina lähtökohtaisesti parempi mille tahansa Hevoselle. Hoikkana myös kehonhallinta ja jaksaminen on parempi.

Ei siis voi antaa muita ohjeita kuin ei poni, ei hintelä, ei lihava, ja treeni hevosen oikean jaksamisen mukaan. Pitkät maastot voi mennä osin taluttaen niin ehkä se pai okin putoaa sitten.

80kg on todella ison ihmisen paino. Vaikka voikin olla terve ja näyttää hyvältä .

Hevoset on kehittyneet aikana jolloin miehetkin oli tyyliin 60kg. Ja tähän on nyt turha tuoda vikkinkiritarien haarniska keskusteluja yhtään. Haarniskat ei olleet arkipukeutumista ja muiden kärsimys ei lohduta hevosta jota sinä käytät itsekkäästi.

Päivämäärä:   5.11.24 08:13:25

"Hevoset on kehittyneet aikana jolloin miehetkin oli tyyliin 60kg. Ja tähän on nyt turha tuoda vikkinkiritarien haarniska keskusteluja yhtään. Haarniskat ei olleet arkipukeutumista ja muiden kärsimys ei lohduta hevosta jota sinä käytät itsekkäästi."

Minulleko vastauksesi oli suunnattu? Tosissasiko siis sanot, että 150cm suokki on minulle, 63kg ratsastajalle liian pieni? Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin kun viittasit itsekkäästi kärsimyksen tuottamiseen...?

Tietoiskuna muuten, että viikinkiajan ihmiset eivät itseasiassa olleet pääasiassa kovinkaan suurikokoisia yleistä käsitystä vastoin. Lisäksi, heistä harvalla oli varaa painaviin raudasta tmv rakennettuihin haarniskoihin, vaan ne punottiin muista materiaaleista. Näin ainakin minä olen lueskellut. Riippuu toki varmaankin aikakaudesta ja ihmisen sijainnista, esim Rus-viikinki saattoi pukeutua hyvinkin erilailla kuin Skandinaaviassa asusteleva.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.11.24 08:20:11

Omani on 163 säkäinen perusmallinen suokki. 80kg ratsastajan kanssa pärjäilee vallan mainiosti. On kantanut edellisessä elämässään paljon isompiakin. 180cm kuski on kyydissä vielä sopusuhtainen. (90% ajasta kyydissä on edellisiä mittoja pienempi kuski)

Päivämäärä:   5.11.24 08:22:46

Kyllähän ton kokoset menee isoilla ratsuponeillakin mutta on se aika ankeaa katsottavaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.11.24 08:24:59

Haha no kukaan ei kyllä ole pukeutunut haarniskaan arkena.

En voi toetää sinun suokista kun en näe miten se toimii, mutta ei kenelläkään ole myöskään asiaa messuta miten 8kg voi mennä ponilla tai millä vaan suokilla tai miten ison hevosen on pakko jaksaa kantaa mitä massaa tahansa.

Ratsastaja ei koskaan ole liian kevyt. Eikä 63kg nainen ei ole edes pieni ja joillekin suomenhevosille voi olla liian iso mutta useimmille ei. Pitää itse osata arvioida.

Lähettäjä: Kokoisena 
Päivämäärä:   5.11.24 08:28:58

Kiitos vastauksista. Rehellisesti, minua ei kiinnosta sitten millään lailla se, mitä hevoset ovat vaikka viikinkiaikoina kantaneet :D Se on harvinaisen huono verrokki siihen mikä oikeasti hyvin ratsastettuna ylläpitää hevosen hyvinvointia.

Kunhan tässä haaveilen oman hevosen ostamisesta sitten joskus ja pohdiskelen kokoa.

Päivämäärä:   5.11.24 08:56:57

"Haha no kukaan ei kyllä ole pukeutunut haarniskaan arkena."

No väitinkö minä että kukaan idiootti arkena ratsastelisi haarniska päällä huvikseensa? Jotain valoja päälle nyt keskusteluun taas. Tarttee vissiin viisastella ihan viisastelun ilosta.

Ja menee jo muutenkin paksuksi alkaa selittämään vakavana, että n.60- kiloinen ihminen olisi millekään terveelle suokille liian painava. Vaivaiset on aina asia erikseen. Plus että sitäkään en ainakaan minä ole sanonut, että "minkä kokoiset tahansa", minä sanoin että alle 80-kiloiset ja painotan edelleen että ratsun oltava kunnossa. Siispä vaivaiset, lämppäri-ruipelot ja vanhukset luetaan pois tästä joukosta.

Sinun kanssa on ihan älytöntä yrittää keskustella. Poistun takavasemmalle.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.11.24 09:15:09

Menipä jollain äkkiä tunteisiin.

Päivämäärä:   5.11.24 21:41:13

itse tuon kokoisena olen mennyt suokeilla ja sekarotuisilla vähän suokkia sirommilla, pienimmät noin 150cm. ja issikoilla jotka about 140cm.

Päivämäärä:   5.11.24 22:05:20

"80kg on todella ison ihmisen paino. Vaikka voikin olla terve ja näyttää hyvältä ."

Ei todellakaan ole. Suurin osa miehistä ja iso osa pitemmistä naisista painaa 80+, lyhyemmistä lihavista puhumattakaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.11.24 22:14:12

Ennen ratsasti kuka vaan, ei kiinnostanut painot ja hevosen terveys. Nyt selässä saa hytkyä tiettyyn kilomäärään asti ja tulevaisuudessa huomataan, että onko se hevosen selässä pomppiminen minkään painoisena kuitenkaan hyväksi hevoselle.

Ja aloittajalle joku iso ja vankka hevonen, ei mitään pieniä ja siroja.

Lähettäjä: Kaari 
Päivämäärä:   5.11.24 22:36:32

80 kg on ok paino 190 cm naiselle, ei niitä kovin montaa ole. Pullukka ei ole ok paino.

Lähettäjä: Luna 
Päivämäärä:   5.11.24 22:56:21

80 kg ratsastaja on aivan ok 600 kg suokilla joka askellajissa. Plus se, että kyseinen hevonen on tottunut painoon.

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   6.11.24 12:39:16

Kyllä 80kg on naisessa PALJON painoa!! Ehkä 1/100 niin pitkä että olis mitenkään lähimainkaan ratsastajan mitoissa tuon painoisena...
En ymmärrä miksi pitää saada ratsastaa ellei se oma paino pysy kohtuudessa?!

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   6.11.24 13:11:24

Aikuinen n 170 cm pitkä nainen ei ole kyllä 77-80 kilolla mitenkään isokokoinen, toki muutama kilo on liikaa, mutta näyttää ihan suht sopusuhtaiselta ja voi kyllä ratsastaa millä vaan terveellä hevosen kokoisella otuksella.

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   6.11.24 13:25:13

No varmaan täällä ja jenkeissä näyttää sopusuhtaiselta ku isoin osa on lihavia mutta ratsastajan mitat nuo ei ole!!!

Päivämäärä:   6.11.24 13:29:42

Jep, no ei todellakaan näytä tai ole! Kyllä on ihmisillä vääristynyt kuva, jos 170/80 on ihan hyvä! Huh huh. Siinä on 10-20 kg pudotettavaa ja silloinkin on vielä ylimääräistä päällä, eli edes 60 kiloisena ei ole mikään anorektikko.

Pituus-110 on aika hyvä lähtökohta painolle.

Ja tuon painoisista naisista 1 promille on bodareita, joilla se paino on oikeasti lihasta. Kaikills muilla se on ihan vaan läskiä.

Päivämäärä:   6.11.24 13:33:53

80kg on oikeasti iso paino ratsastajalle. Järkevintä olisi pudottaa siitä 10-15kg ja miettiä sitten uudelleen. Myös omalle terveydelle parempi kun ei ole niin tuhdissa kunnossa.

80kg issikan selässä on jo aivan selkeää eläinrääkkäystä, aivan riippumatta siitä kuinka yleistä se on.

Päivämäärä:   6.11.24 13:36:29

Lissulla menee tunteisiin :D 80kg painoisia ratsastajia näkyy ihan siellä olympiatason kisoissa, niin esteillä kuin koulussa. Mutta ilmeisesti miehet ovat sitten kevyempiä jollain muulla magialla hevosen kantaa :D
Tietysti kehonhallinnan pitää olla erityisen hyvässä kunnossa ja 160cm 80kg naisen on huomattavasti hankalampaa hallita kehoaan, kuin lihaksikkaan 175cm ja 80kg naisen.

Päivämäärä:   6.11.24 13:39:50

"Pituus-110 on aika hyvä lähtökohta painolle."

Ehkä täysin lihaksettomalle ja löysälle. Itse olen ollut tuossa painossa viimeksi ala-asteella. Aikuisiällä pituus-95 painossakin on tullut huomautteluita, että voisin muutaman kilon lihoa koska vatsani paikalla on pelkkä kuoppa.

Päivämäärä:   6.11.24 13:45:35

. Niinpä niin, sellainen iltasatu sitten :D Vristynyttä on ihmisten käsitykset omista ja muiden kropista ja sopivista painoista.

Päivämäärä:   6.11.24 13:49:29

80kg ihminen on keskivertohannoverin painosta 12,60%.

57kg ihminen on keskivertoarabin painosta 12,67%.

Ihmetteleekö Lissu myös että miksi pitää saada 57- kiloisen ratsastaa arabilla? Shettiksen selkään ei mennä karvaakaan yli 25kilon?
Vai onko nyt vain joku muu agenda taustalla?

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   6.11.24 13:53:16

No jos yhtä ratsastajaa katsoo niin on ok...
Nimittäin tämä menee 147 Sirolla hevosella ja painoa on aivan varmasti ainakin 90kg

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.11.24 13:59:05

"Aikuisiällä pituus-95 painossakin on tullut huomautteluita, että voisin muutaman kilon lihoa koska vatsani paikalla on pelkkä kuoppa."
Minullekin huomautellaan painosta vaikka BMI on 21 eli täysin normaali paino. "Voi kun sä olet niin pieni ja hoikka, oi joi! Otas nyt vähän pullaa niin pyöristyt!" No en ota, ei maistu enkä koe tarvitsevani läskiä mihinkään.

Päivämäärä:   6.11.24 13:59:06

Kaari / Kaikki eivät ole liikkumattomia sohvaperunoita. Täällä on joskus ollut topikkeja kehon cm mitoista ja samoilla senteillä kehon paino voi vaihdella 20kg ihmisestä riippuen.

Päivämäärä:   6.11.24 14:02:42

Jos haluaa olla alipainoinen, silloin oma pituus - 110 on hyvä mittari.

Päivämäärä:   6.11.24 14:08:34

Onhan 80 kg jo ihan rotevan miehen paino, ei se ole naisena sen kevyempi taakka hevoselle.

Mutta eiköhän +165 cm normaali rakenteisella hevosella pysty ratsastamaan ihan hyvin.

Lähettäjä: huokaus 
Päivämäärä:   6.11.24 14:10:47

Miksi kaikki painokeskustelut menee aina siihen että ehkä 150cm pitkät 50-60kg painavat teinit alkaa leuka väpättäen selittää ja todistella miten 40kg on jo liikaa terveelle normaalipainoiselle hevoselle. Mikään järkiperustelu ei mene läpi kun näillä on liian kiire uhriutua, kiillottaa omaa sädekehää ja sovitella kukkahattua päähänsä. Höllätkää pipoa, elämä on helpompaa niin.

Fakta nyt vaan on että normaali hevonen kantaa 80-90kg normaalikäytössä(!) mukisematta ja ilman ongelmia. Millasilla raaskuilla te ratsastatte ja miten risoilla jos tuottaa ongelmaa? Ja millä tavoin! Se joka kertoi ronskin kylmäverisen protestoivan 85kg ratsastajalla niin näinköhän syynä oli paino XD Äkkiä keksii paljon muitakin syitä kuten epäsopiva satula, kovakätinen ratsastaja, epäselvät avut, selkäjumi jnejnejne. Nää kertoo vain huonosta horsemanshipistä ei reaktiosta pelkästään ratsastajan painoon. Toki jos mennään rajoilla niin tietenkin huonosti istuva ja selkää painava satula tuntuu enemmän painavamman ratsastajan alla. Kuten myös selkäjumit tai risat ja kipeät jalat.

Minä olen ap:ta kolme senttiä pitempi ja nykyään 10kg kevyempi. Kun olin ap:n painossa sain ratsastuskouluissa alleni hevosia laidasta laitaan ja osa oli omaan makuun liian pieniä. Pitkät koivet kun ei oikein osu kohilleen liian pienen hepan selässä. Issikoilla ratsastettavaksi sain ne pienimmät joiden selkään en olisi halunnut. Mutta jos omistja ei näe asiassa ongelmaa niin en ala väitellä. Reipasta vauhtia mentiin ja heppa tyytyväinen, myös vaelluksen jälkeen.

Päivämäärä:   6.11.24 14:17:33

Oon 176/65 ja ratsastan normaaleilla puoliverisillä, eli tyyliin 162cm ->. Suokeista en pidä, ovat raskaita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.