Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millä oppia tykkäämään talvesta ja kylmästä?

Lähettäjä: Umpijäässä 
Päivämäärä:   4.11.24 18:05:21

Ei vain kertakaikkiaan toimi se, että puen lämpimästi kun en vain pysy lämpimänä ulkona vaikka laittaisin mitä päälle. Tänään ensimmäinen kylmempi talvipäivä ja olen ollut kotona jo muutaman tunnin, mutta silti tärisyttää kylmästä edelleen ja melken itkettää kun tämä palelu on niin kamalaa. Alle 2 km työmatka ja jo sen kävely kylmässä ja jäällä on yhtä tuskaa. Sitten vielä sekin, että jos ei ole nastakenkiä liukastelen ja pissin housuihini jos taas laitan nastakengät on jalat niin kipeät, että saan syödä pahimpaan kipuun buranaa eikä sekään kunnolla auta. Tuntuu ettei mitään pysty tekemään vapaa-ajalla kun kylmä lamaannuttaa täysin toimintakyvyttömäksi vaikka olisit pitkään ulkoilun jälkeen sisällä ja ulos en mene lumiseen aikaan kuin aivan pakolliset menot. Tämä on niin ankeaa kun on taas kesän ja syksyn ulkoillut paljon, nähnyt kavereita jne ja nyt tuntuu, että tämä kaikki mitä voisi tehdä vastapainoksi työlle loppui kuin seinään. Enkä todellakaan pysty nauttimaan ulkoilusta mikä on yhtä palelua ja liukastelua tai viitsi käydä missään koska siitä saa jälkikäteen monen tunnin tärinä palelun ja jalkasäryt.

Tiedän, että moni nauttii talvesta ja talvella ulkoilusta ymv. Millä ihmeellä pystytte psyykkaamaan itsenne siihen ettei palelu tai tämä tärinä mikä jatkuu sisällä vielä monta tuntia haittaa yhtään? Esim perjantaina erehdyin viemään roskat roskakatokseen illalla. Oli toppatakki, pipo ja hanskat, silti meni pitkään ennen kuin sain unta kun kylmyys pisti tärisemään ja heräsin kylmyyteen monta kertaa yön aikana. Vaikka sisällä on lämmin niin jotenkin tuo kylmyys vain jää päälle vaikka miten pukeutuisi ja heti sisälle tultua kääriytyisi peittoon. Tai miten te muut jaksatte niitä särkyjä mitkä tulevat jalkoihin jäällä ja lumessa kävellessä?

Re: Millä oppia tykkäämään talvesta ja kylmästä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.24 18:12:54

Kannattaiskohan sun mennä ihan lääkärin juttusille. Ei tuo kuulosta normaalilta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.11.24 18:14:41

Mene nyt hyvä ihminen lääkäriin, ei ole normaalia hytistä tuntikausia sen jälkeen kun on vienyt roskapussin toppavaatteissa.

Lähettäjä: Pepsi 
Päivämäärä:   4.11.24 18:15:50

Mitä enemmän ajattelet sitä että "nyt on hemmetin kylmä ja tärisen kylmästä!!!" , niin kauan myös kärsit kylmästä! Tää ei ole v.ittuilua, mutta koita joskus ulos mennessä ajatella, että eihän täällä ole kylmä, ja koit pitää kehosi tärisemättä.

Sanon tämän siksi, että itse koin ison valaistumisen kun tajusin tämän.

Ps. Ja nykyään käyn myös talvella uimassa, sekin parantaa verenkiertoa ja kylmänkestävyyttä.

Lähettäjä: kokemus 
Päivämäärä:   4.11.24 18:18:24

Oletko tarkistuttanut kilpirauhasarvot ja rauta-arvot? Itse palelin ennen helposti, mutta lääkitys kun on kohdillaan parani kylmän sieto.

Ja itse olen todennut että oikeanlainen pukeutuminen on kaiken a ja o! Sanot että palellut ulkona, palellutko vaikka laitat kunnon välikerraston, villapaidan, kunnon sukat, kaulaliinan, kunnon pipon joka eristää oikeasti jne.? Jos edelleen noilla tamineilla palelet, niin mars lääkäriin! Ei ole normaalia noin kova palelu!

Jos taas vastaus on, että et noilla tamineilla pärjäät, niin sitten vaan puet niin paljon (ja oikein! kerrospukeutuminen ja ilmakerrokset vaatteiden väliin) ettet palele. Syksy on minusta pahin, kun on kosteutta ilmassa ja se kylmyys menee helpommin vaatteista läpi. Pitää pukeutua vaan tarpeeksi hyvin. Sitten kun tulee pakkasta ja ilma kuivaa on helpompi pukeutua lämpimästi.

Suosittelen myös kengissä esim. jalaksen maihareita. Mallista riippuen monissa on hyvät kitkaominaisuudet.

Lähettäjä: rulla 
Päivämäärä:   4.11.24 18:19:46

Tee minttukaakao johon laitat 1-2 cl minttuviinaa. Alkaa lämmittää kivasti ja veri kiertää!

Päivämäärä:   4.11.24 18:20:06

Lämmintä ruokaa ja juomaa, mausteet lämmittävät ja pistävät veren kiertämään. Turha vinkua jos syö kylmää salaattia ja kylmää juomaa.

Kerrospukeutuminen, villaisia kerroksia monta.
Kun palelee ja hytisyttää, liiku, vaikka haarahyppyjä tai mitä vaan että veri lähtee kiertämään.

Syö mielummin liikaa kuin liian vähän, liian vähäinen energia viluttaa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   4.11.24 18:34:08

Ethän ole hikisen nihkeissä vaatteissa sisälle palattuasi? Sillä saa karmean palelun pitkäksi aikaa ulkoilun jälkeen.

Nastalenkkarit on helpottaneet huomattavasti liukkauden kanssa. Ei jalat kipeydy sen erikoisemmin kuin kengistä muuten. Rakkoja saan herkästi missä tahansa kengissä, jos paljon kävelen pitkästä aikaa. Vuodenajan vaihtumiset aina hankalia.

Merinovillakerrasto auttaa sen suhteen, että iholla olevat vaatteet tuntuu lämpimiltä liikkuessakin. Myös rintaliivit onnistuin löytämään merinovillaisena talviulkoiluun.

Riittävän lämpimät kengät ja kaikki muutkin vaatteet.

En pakota itseäni ulos huonoilla säillä. Hyvällä säällä ulkona taas on talvella huikean kaunista. Tyyni kova pakkanen on ihana, kun kaikki kimaltelee paksussa kuurassa. Se ainutlaatuinen esteettinen kokemus kannustaa kaivautumaan kylmälläkin säällä ulkoilmaan, vaikka vihaan kaikkea liikuntaa ja pienintäkin epämukavuutta.

Sisälle tultua ensin kuuma suihku ja sitten lämmin juoma lämpöisissä vaatteissa sohvalla viltin ja lampaantaljan alla nautittuna.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   4.11.24 18:42:05

Jos ulkona yhtään hikoilit, siis edes vähän tuli lämpöä ihon pintaan, niin se paleltaa, vaikka olisit sisällä monta tuntia. Jos siis kävelit toppatakissa vajaa 2 km, todennäköisesti vähän edes hikoilit. Hiki pitää saada pois eli lämpimään suihkuun ja sitten kunnon vaatteet päälle. Jalkoihin villasukat.

Muuten ei kyllä kuulosta normaalilta. Sinulla on oltava lämmönsäätelyssä jotain vialla ja todennäköisesti nivelissä tmv. muutenkin, jos nastakengillä kävely saa sinut niin kipeäksi, että vetelet särkylääkettä. Eivät normaalin ihmisen paikat kipeydy siitä, että kengissä on nastat. Lääkäri on siis oikea osoite.

Lähettäjä: Saimi 
Päivämäärä:   4.11.24 19:17:46

Minulla on hyvät vaatteet ulkoiluun ja kun tulen ulkoa sisälle, vaihdan kaikki vaatteet, eli ihoa vasten tulee sisätilalämpöiset vaatteet.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   4.11.24 19:21:18

Jos nastat kipeyttää, kokeile toisen merkkisiä kenkiä tai kitkapohjakenkiä. Itse tykkään noista jälkimmäisistä.

Lähettäjä: Musta 
Päivämäärä:   4.11.24 20:16:21

Mä ymmärrän sua. Oon 37v ja joka ikinen talvi yritän asennoitua mutta ei jumaliste, ensimmäiset pakkaset kun tulee niin itku pääsee.

Olen myös hankkinut kunnolliset talvivaatteet, ne on kyllä itse asiassa ihan lämpimät mutta niiden kanssa taivu edes autoon istumaan niin en oikein ymmärrä mitä niillä teen? Itseä inhottaa jo ihan välihousut laittaa, kesämekossa on paljon mukavampaa =)

Päivämäärä:   4.11.24 20:25:26

Opin tykkäämään talviulkoilusta silloin kun opin pukeutumaan.

Mutta kuten muutkin ovat sanoneet, niin palelemisesi ei kuulosta normaalilta.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   4.11.24 20:25:47

Kuulun kans näihin kylmää vihaaviin, eli et ole yksin. Tosin sinun palelusi kuulostaa jo sellaiselta, että kannattaisi käydä lääkärissä.

Itsekin voin laittaa ulos päälle vaikka kuinka paljon kerroksia, silti tulee heti kylmä jos ei tosi aktiivisesti liiku. Kotona on koko ajan jäässä sormet ja varpaat, vaikka täällä on 20 astetta lämmintä :/

Ärsyttävintä on se, kun menet niissä talvitamineissa sisälle kauppaan tai kauppakeskukseen, jossa onkin ihan törkeän kuuma. Sitten hikoilet ja kun poistut, meinaat taas jäätyä.

Lähettäjä: jäässä 
Päivämäärä:   4.11.24 20:35:41

Ihan ensiksi hommaa jostakin tai pyydä ystävää neulomaan sinulle oikea villapaita, sellaisella ihanalla kaarrokekuviolla. Sitten pyri menemään ulos kaikilla ihanilla postikorttikeleillä, esimerkiksi kun on sininen hetki. Kuulaana talvipäivänä laita soimaan Vivaldin neljä vuoden aikaa - talvi. Onhan se perkeleen kylmää aina välillä mutta sitä varten on minttukaakaot ja rommit jne. Ja minulla loppui paleleminen kun söin oma-aloitteisesti muutaman päivän lisärautaa.

Päivämäärä:   4.11.24 20:40:26

Mä oon samanlainen jäätyjä. Nollaan kun menee niin päällä on pakko olla merinovillaa, fleeceä ja pari toppatakkia.

Veikkaan kyllä, että aloittajalla ei ole ulkohousuja jalassa. Se kun auttaisi paljon, että mitään osa-aluetta ei päästettäisi jäätymään.

Osta kotiin lämmitettävä alusta ja peitto. Mä värjöttelen sellaisten kanssa kotona kun on kylmä.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   4.11.24 21:01:42

Täällä myös yksi jäätyjä ja rakastan syksyä, kun ilmat viilenee ja saa alkaa kerrostamaan villaa. Merinovillapitkikset ja kevyttoppahousut on olleet jo monta viikkoa käytössä.

"Minulla on hyvät vaatteet ulkoiluun"

Tarkenna vielä, millaisilla tamineilla ulkoilet. Kyllä terveellä ihmisellä pitäisi tulla lämmin reippaasti kävellessä hyvin pukeutuneena.

Muutenkin keho pitäisi saada tuottamaan lämpöä. Kyykkyhyppyjä ja burbeita niin, että syke oikeasti nousee, niin lämpenee.

Lähettäjä: Musta 
Päivämäärä:   4.11.24 21:17:24

"Ihan ensiksi hommaa jostakin tai pyydä ystävää neulomaan sinulle oikea villapaita, sellaisella ihanalla kaarrokekuviolla. Sitten pyri menemään ulos kaikilla ihanilla postikorttikeleillä, esimerkiksi kun on sininen hetki. Kuulaana talvipäivänä laita soimaan Vivaldin neljä vuoden aikaa - talvi. Onhan se perkeleen kylmää aina välillä mutta sitä varten on minttukaakaot ja rommit jne. Ja minulla loppui paleleminen kun söin oma-aloitteisesti muutaman päivän lisärautaa."

Nää on kyl hyviä vinkkejä, jos ei nyt ala tykkäämään kylmästä niin nämä auttaa isosti jaksamaan =) rommi lämmittää hyvin, itsellä pieni annos kuuluu jokaiseen iltaan kun on oikein kylmä pakkaskausi menossa.

Lähettäjä: 8 
Päivämäärä:   4.11.24 21:25:42

Onko kukaan saanut lääkäriltä apua/diagnoosia palelemiseen? Itse kävin reilu kymmenen vuotta sitten työterveydessä ja sen jälkeen jopa yksityislääkärissä väsymyksen, palelun ja jatkuvan lievän kuumeen takia. Kilpirauhasarvot heittivät ensimmäisissä verikokeessa, mutta myöhemmin seurannassa olivat juuri ja juuri rajojen sisällä joten todettiin ettei johdu kilpparista. Yksityislääkäri määräsi vitamiineja… kannatti tuostakin maksaa monta sataa.

Minullakin lisäraudan syöminen on auttanut sen verran että jotenkin hengissä selviää talvet, mutta ei tämä mukavaa siltikään ole.

Päivämäärä:   4.11.24 21:29:05

^ääni villapaidalle, siis oikealle islantilaiselle sellaiselle! Alle merinovillaa ja tämä yhdistelmä on siitä erikoinen, että siinä ei myöskään tule hiki, vaan samassa asussa voi olla sisällä ja nauttia pehmoisesta lämmöstä! Ja se keveys ja vapaus liikkua, istua autoon jne! Itsekin olin ennen oikeasti kylmästä tärisijä, mutta tänäänkin just mietin miten ihanaa vaan oleilla useita tunteja ulkona kun ei palele!!

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   4.11.24 21:44:49

Mee lääkäriin.

Mut suosittelen myös hankkiin sähköllä toimivan lämpöpeiton!! Mulla on sairauden takia lämmönsäätely aivan sekaisin. Jalat jäätyy (siis nivusia myöden) ja yläkroppa taas ei siedä lämpöä. Eli nytkin yläkropalle riittää toppi, jalassa villasukat ja verkkarit (välillä villahousut) ja lämpöpeitto vyötäröstä alaspäin. Tulin siis juuri tallireissulta jolloin vielä tärkeämpi saada jalat lämpiään kunnolla. Mulla me/cfs ja POTS jotka sekoittaa kroppaa pahasti, ja nyt kun löytyi lääkitys jonka avulla pystyn taas jotain tekemäänkin, niin kylläpä on miettimistä miten pukeutuu pihalle. On mulla toinen jalka ennenkin palellut herkästi, kun selässä hermo-ongelmaa, mutta se oli ennen lähinnä jalkaterä. Nykyään palelee molemmat jalat ja reidestä pahiten.

Nytkin kun oli usean tunnin tallireissu ja tunnin selässä kylmässä maneesissa, niin kyllähän siinä väkisinkin ehtii kylmettyä - varsinkin kun kylmettyy jo sisällä lämpimässäkin. En vaan millään vielä viitsisi kaivaa esille noita sähköllä lämpiäviä pohjallisia, mutta kohta tarttee niitäkin jo. Mutta makasin 2,5 vuotta sängyssä ja pääsin vain muutaman kerran koko aikana pihalle pyörätuolissa, niin kummasti tekee nyt mieli ulos, oli keli mikä hyvänsä. Viime viikolla ratsastin tyytyväisenä kunnon vesisateessa ja ehkä +2 lämmintä, mutta koska pääsin ULOS ja vieläpä ratsastaan niin eipä tuo haitannut. Ostin myös itselleni kunnon toppatakin niin, että on oikeasti paksu hyvä takki kunnon pakkasille, niin tekee myös mieli lähteä sinne pihalle.

Päivämäärä:   5.11.24 07:40:43

Kuten täällä on jo kuvattu niin sähköpeitto tai esim kuumavesipullo tai mikrossa lämmitettävä kauratyyny kun paleltaa. Muutama kynttilä voi helpottaa pimeyden tunnetta ja siihen lämmintä juotavaa kylkeen.

Tuota liukastun ja pissin housuihin en kyllä ymmärtänyt? En tiedä onko pidätyskykysi heikko, mutta ostamalla oikeanlaiset nastakengät voit kyllä välttää liukastelut. Itsellä on Icebug ja La Sportiva merkkisiä talviurheilukenkiä joita löytyy urheilukaupoista. Sinne vaan sovittamaan ja etsimään mukavat kengät. Liian pienet tai kapeat kengät yleensä kipeyttää jalat ja saatat tarvita vähän joustavuutta kengän pohjaan koska nastat katkaisevat kävelyliikkeen niin että kävely ei rullaa samalla tavalla kuin kesäkengillä.

Urheiluvaatteista löytyy myös paljon mukavaa merinovillaa jne joka pitää lämpimänä myös ulkona. Laskettelu vaatteet sopii yleensä myös ihan talvikävelyyn ja näyttää siistiltä.

Minua palelsi kun en syönyt tarpeeksi ja oli anemia. Tutkittiin myös reumapolilla mutta vielä selkeää reumaa ei ole voitu diagnosoida.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   5.11.24 07:42:44

Kilpparivajis ja sähköpeitto on ihan ehdoton. Muuttaisin talveksi muualle jos olisi rahaa.

Päivämäärä:   5.11.24 07:57:25

Tarkista vielä se pukeutuminen. Lämpimästi pukeutuminen ei tarkoita esim kahta hupparia päällekkäin, materiaalilla on väliä.

Alle esim merinovillainen kerrasto, sitten jalkaan toppahousut ja mieluiten pitkävartiset villasukat. Jalkaan kunnon talvikengät, jotka on tarpeeksi väljät.
Yläosaksi paksu villapaita oikeasta villasta. Sit kaulahuivi, hanskat ja pipo. Katso myös että toppatakki on laadukas.

Lähettäjä: hummaniheippaa 
Päivämäärä:   5.11.24 09:15:40

Talven alku on ankein. Kostea Kylmyys käy luihin ja ytimiin.Aloittajan tilanne ei ole normaali

Päivämäärä:   5.11.24 12:00:02

"Kilpirauhasarvot heittivät ensimmäisissä verikokeessa, mutta myöhemmin seurannassa olivat juuri ja juuri rajojen sisällä joten todettiin ettei johdu kilpparista"

Nippanappa viitteissä olevat arvot ei tarkoita, ettei vajaatoimintaa olisi.

Aloittaja varailee lääkäriajan, koska tuommoinen palelu ei ole normaalia. Sitten seuraava vaihe on opetella pukeutumaan oikeasti lämpimästi. Puuvilla on talvella todella huono, koska se kerää kaiken kosteuden itseensä ja on todella kylmä. Tekokuiduissa kosteus tuppaa jäämään sinne sisäpuolelle ja taas on kylmä. Oikeasti lämpimät vaatteet on (merino)villaa ja silkkiä, jotka päästävät koskeuden hyvin läpi eivätkä ole jääkylmiä suoraan pesukoneesta päälle vedettynäkään. Jalkaan oikeat villasukat (itse en käytä edes seiskaveikkaa). Ulkoa sisälle tullessa kaikki nahkeat vaatteet vaihdetaan kuiviin.

Päivämäärä:   5.11.24 12:02:13

"Mitä enemmän ajattelet sitä että "nyt on hemmetin kylmä ja tärisen kylmästä!!!" , niin kauan myös kärsit kylmästä! Tää ei ole v.ittuilua, mutta koita joskus ulos mennessä ajatella, että eihän täällä ole kylmä, ja koit pitää kehosi tärisemättä."
voi jösses, sormet nahkahanskoissa jäässä pikkusella koiralenkillä ja jalat kramppaavat, niin ole vain positiivinen ja hups, ongelma katosi.

Lähettäjä: Kaari 
Päivämäärä:   5.11.24 12:40:18

Luulen, että aloittaja ei osa pukeutua. Käytetään jotain toppeja ja huppareita ja/tai makkarnkuoria minne alle ei mahdu mitään. Muutaman asteen pakkasella pärjää ulkoillessa merinovillakerrastolla ja vuorellisella ulkoiluasulla (esim.hiihtoon tarkoitettu). Yläosaan vaikka fleece väliin tai kaksi kerrosta merinovillaa, jos liikunta on rauhallista. Mitään toppavaatteita ei liikkuessa vielä tarvitse. Päähän kunnon pipo ja tarvittaessa panta/korvaläpät, jotta myös korvat on suojassa. Kunnon hanskat, vaikka toppaa tai kahdet päällekkäin. Talvella sitten toppavaatetta päälle.

Osta oikean kokoiset vaatteet eikä mitään makkarankuoria. Näin saat myös kerrostettua vaatteita. Ketään ei kiinnosta onko sulla koko xl vai s, liian pieni näyttää sitä paitsi kauheammalta eikä tosiaan myöskään toimi.

Sisälle tullessa käydään suihkussa (ja saunassa) ja vaihdetaan kaikki vaatteet. Parinkympin lämpötila ei sisällä ole erityisen paljon,jos kökitään sohvalla luuri kädessä. Eli sisälläkin kerrasto päälle, collarit, fleece, merinovillasukat ja villasukat (pelkät villasukat ei riitä). Ei mitään nirunarutoppeja ja urheilutrikoita. Tai sitten nostat lämpötilan +24.

Lisää liikuntaa, että jalat tottuu kävelyyn. Jonkun verran ne voi kipeytyä alkuun mutta jos ei helpota, niin kengät vaihtoon. Muistathan myös lihaskunto- ja kehonhuoltoharjoitteet? Venyttely, liikkuvuus jne. Eli onko kuitenkin kroppa heikko ja kankea?

Lähettäjä: reps 
Päivämäärä:   5.11.24 13:07:10

Meillä on vanha talo, missä vetää vähän joka nurkasta. Sähkölämmitys ja varaava leivinuuni, sisälämpötilaa pidetään siinä 20-21 astetta mutta silti lattiat on kylmät mutta mattoja lattioilla ja sisällä aina villasukat, meillä on myös villasukkia vieraille koska pakkasilla meillä on kylmät lattiat. Lisäksi meillä ei tarkene talvella sisällä missään t-paidassa eli mullakin on usein pitkähihainen aluspaita ja sen päällä villapaita, ei mikään akryylivillasekoite vaan ehta villapaita.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   5.11.24 17:41:34

Ranteet ja kaulakin on hyvä peittää, ja kengät eivät saisi olla liian pienet.

Eivät kaikki osaa luonnostaan pukeutua. Tänään ostarin hississä kaksi nuorta naista oli paksuissa villapaidoissa, ja valittivat, että hiki valuu ja paistuu. Kehotin ottamaan villapaidat pois. "Ei me voida, kun niiden alla ei ole mitään.""

Lähettäjä: Wee 
Päivämäärä:   5.11.24 17:52:46

Onpa ikävää että joillakin menee kylmyys noin luihin ja ytimiin. Asutteko etelässä/rannikolla missä talvet on kylmän kosteita? Sehän on pahempi jo -5 asteetta jos tuulee ja on kosteaa versus täällä Lapissa

Lähettäjä: Wee 
Päivämäärä:   5.11.24 17:54:48

Karkasi. Niin täällä Lapissa -25 kuiva pakkanen ei tunnu yhtään niin pahalta. Olen useamman talven tehnyt ulkohommia, eli about 8h ulkona töissä oli pakkasta vaikka -30 mutta kunnon vaatetuksella ja kun vähän edes pysyy välillä liikkeessä niin on selvitty. Mutta voin myös myöntää et piru että on välilmä kylymä :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.