Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletteko koskaan tehneet töissä aineellista vahi

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   4.11.24 14:59:14

Aineellista vahinkoa? Miten on menetelty?

Itselle sattui järkyttävä huolimattomuusvirhe, kyseessä n. 6000€ arvoinen laite, jonka rikoin.

Vakuutusyhtiöön ilmoitettu tapahtuneesta. Jatko mietityttää joudunko maksamaan tästä jotain? Mahdollisesti ainakin omavastuun? Ja tottakai siis haluan korvata oman töpeksintäni, häpeä on myös hirmuinen.

Re: Oletteko koskaan tehneet töissä aineellista vahi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.11.24 15:01:37

Vahinko ei mene omasta pussista vaikka olisi miten typerä vahinko.

Olen kaatanut hyllykaupalla tavaraa varastolla häviikkikuntoon. Nolotti.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   4.11.24 15:03:30

Menee työpaikan vakuutuksesta.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   4.11.24 15:06:53

Olen rikkonut läppärin näytön, enkä edes tiedä miten se tapahtui.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   4.11.24 15:20:06

Tein työautoon päänkokoisen lommon, jäljet maaliin ja kylkilistakin irtosi. En tiedä mikä vahingon rahallinen arvo oli, mutta meni firman vakuutuksen piikkiin eikä minulle oltu edes vihaisia.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   4.11.24 15:22:35

Huojentavaa kuulla että muillekkin tapahtuu.

Auton kanssa minäkin töpeksin, ihme ja kumma ettei autossa ole naarmuakaan.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   4.11.24 15:28:34

Rikoin tarratulostimen, kun oli enemmän voimaa kuin järkeä. Se saatiin kuitenkin korjattua, vaikka vanha masiina olikin.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   4.11.24 15:45:48

Rikoin tiskatessa kahvipannun ja johtaja meinasi, että palkasta vähennetään. No eipä sitten vähennettykään, ostivat vain uuden, mikä oli oikein.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.24 15:49:59

Eiköhän isoilla firmoilla ole aika pikkusumma tuommoinen 6000e

Lähettäjä: Yleistä 
Päivämäärä:   4.11.24 15:50:27

Apple julkaisee uuden puhelimen jostain syystä aina pääkallokelillä. Lähes kaikki liukastuvat juuri silloin, vanha puhelin putoaa ja menee rikki.

Päivämäärä:   4.11.24 16:12:41

Minun on väitetty tehneen. Työskenten henkilökohtaisena avustajana, ja avustettava eli työnantajani on väittänyt minun rikkoneen eräitä asioita hänen kodissaan. Tiedän, etten ole, eräskin tavara on sellainen etten ole siihen ikinä koskenutkaan, ei minulla ole siihen mitään asiaa. Muistakin tiedän miksi en ole voinut niitä rikkoa, mutta en nyt viitsi tässä alkaa selittää tarkemmin ettei tunnisteta kun minullahan on vaitiolovelvollisuus. Tiedän myös kuka ne on todennäköisimmin rikkonut, avustettalla käy sukulaislapsia, jotka ovat todella kurittomia ja äkkiäkös nämä siellä vahinkoa tekevät. Mutta ei maksa vaivaa alkaa tätä selittää avustettavalle, ei hän sitä usko kuitenkaan ja teen vain oman oloni työssä vaikeammaksi jos avustettava saa minusta sellaisen kuvan että olen epärehellinen enkä myönnä mokiani. Avustettava on muuten mukava ja reilu, joten en siksikään viitsi pilata välejäni hänen kanssaan. Olen siis myöntänyt ja pahoitellut asiaa. Sitä kyllä pelkään, että jotain todella arvokasta menee ja saan siitä syyt niskoilleni.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   4.11.24 16:32:53

30000€ vahingon sain tehtyä kun kuulin töissä toimeksiannon väärin.
Kyseessä oli paperikoneen osa mikä piti lähteä Kanadaan samana iltana. Uuden tekeminen kesti 2 viikkoa vaikka sitä tehtiin 24h/vrk.
Sain tuosta kyllä kuulla pitkän aikaa.

Päivämäärä:   4.11.24 16:33:32

Olen räjäyttänyt noin 5000€ arvoisen pumpun ja ylikuumentanut kompressorin jonka remontti maksoi n. 1000€ plus yhden henkilön työpäivän. Ensinmainitustakin onneksi selvittiin itse korjaamalla eli menetys oli periaatteessa yhden hitsarin yksi työpäivä.

"Olen siis myöntänyt ja pahoitellut asiaa."

Älä nyt helevetissä ikinä myönnä sellaista, mitä et tiedä oikeasti tehneesi (eikä välttämättä aina silloinkaan). Laskettelet mieluummin vaikka kuinka ympäripyöreää liirumlaarumia vastaukseksi. Koskaan ei tiedä milloin on nauhoitus päällä ja jos asia koskaan etenee viranomaisten eteen, niin on vastaansanomaton todiste ihan omasta suustasi jossa myönnät aiheuttaneesi vahingon. Eieieiei, ei näin!

Päivämäärä:   4.11.24 16:39:25

"30000€ vahingon sain tehtyä kun kuulin töissä toimeksiannon väärin."

Jälleen malliesimerkki siitä että kyseessä ei oikeasti ole yhden henkilön virhe, vaikka päällepäin vaikuttaisikin että kyseessä on vain yhden henkilön virhe. Koska jos organisaatio on niin päin persettä että yhden henkilön väärin kuuleminen voi noin kalliin virheen aiheuttaa eikä noin arvokkaita asioita varmisteta kuitatulla suullisella ja mieluummin vielä kirjallisella viestinnällä vaikka pariin-kolmeen otteeseen, niin silloin organisaatio ja siitä vastuussa olevat ihmiset saavat katsoa peiliin. Ottakaa oppia lento- ja laivaliikenteestä, siellä ei pelleillä tämmöisten asioiden kanssa.

Päivämäärä:   4.11.24 16:47:40

"Koskaan ei tiedä milloin on nauhoitus päällä ja jos asia koskaan etenee viranomaisten eteen, niin on vastaansanomaton todiste ihan omasta suustasi jossa myönnät aiheuttaneesi vahingon. Eieieiei, ei näin!"

Sanotaanko nyt näin, vuosia ihmisen tunteneena, että tämän henkilön kohdalla tuollainen nauhoitus olisi äärimmäisen epätodennäköistä. Ei hän ole näitä "aiheuttamiani" vahinkoja mitenkään raskaasti ottanut, mutta ei se toki silti kivalta tunnu kun toinen luulee minun tehneen vahinkoa.

Päivämäärä:   4.11.24 16:53:05

"Olen siis myöntänyt ja pahoitellut asiaa."

Todella, todella hölmösti tehty.

Päivämäärä:   4.11.24 17:03:57

Jepjep, niinhän sitä aina sanotaan "En olisi mitenkään voinut uskoa sitä hänestä!" Perusperiaatteena kuitenkin, älä koskaan myönnä tehneesi mitään mistä itsekin tiedät ettet ole sitä tehnyt. Erityisesti jos kyse on jonkinlaisesta vahingonteosta, rikoksesta, väärinkäytöksestä tms. josta voi joutua vastuuseen. Useimmat oppivat tämän jo lapsena, vaikka se saattaakin hetkeksi pelastaa joltain nololta tai ikävältä tilanteelta niin potentiaali siihen että se joskus tulee takaisin puremaan sua oikeasti perseeseen on aivan liian iso.

Päivämäärä:   4.11.24 17:06:30

"Todella, todella hölmösti tehty."

Näin kommentoiva ei varmaan ole ikinä tehnyt henk. koht. avustajan töitä. Olet koko päivän yksin avustettavan, eli työnantajasi kanssa, joten olosi siellä työpaikalla tulee aika epämiellyttäväksi jos avustettavalla on kovin huono kuva sinusta. Ihan oikeasti joskus on parempi vain antaa olla kun tiedät, että vastaan väittäminen vain ärsyttää avustettavaa lisää.

Päivämäärä:   4.11.24 17:21:12

"Perusperiaatteena kuitenkin, älä koskaan myönnä tehneesi mitään mistä itsekin tiedät ettet ole sitä tehnyt. Erityisesti jos kyse on jonkinlaisesta vahingonteosta, rikoksesta, väärinkäytöksestä tms. josta voi joutua vastuuseen. Useimmat oppivat tämän jo lapsena, vaikka se saattaakin hetkeksi pelastaa joltain nololta tai ikävältä tilanteelta niin potentiaali siihen että se joskus tulee takaisin puremaan sua oikeasti perseeseen on aivan liian iso."

Jos kyseessä olikin rikos tai jokin vakava laiminlyönti niin sitä en tietenkään menisi myöntämään vaan vaatisin asian selvittämistä. Ja lapsenahan en olisi ikimaailmassa myöntänyt jotain mitä en ole tehnyt. Mutta nimenomaan aikuisena olen oppinut, että tarpeeksi alhaalla työelämän hierarkiassa olevan ihmisen ei vain kannata aina alkaa vääntämään vaikka joku asia epäreilua olisikin. "Choose your battles" on asia, jonka opin itse asiassa aivan liian myöhään elämässä.

Päivämäärä:   4.11.24 17:21:32

Olen kaksi kertaa rytännyt työtehtävissä käyttämäni pakettiauton kyljen. Muuten en ole poikkeuksellisen huolimaton kuski, nuo ovat ainoat kolmessakymmenessä vuodessa aiheuttamani autovahingot.

Vahinkoja sattuu kaikille, sitä varten on vakuutukset.

Päivämäärä:   4.11.24 18:04:27

Ajoin täysperävaunuyhdistelmän liukkaalla ojaan. 200 000€. Firman vakuutuksiin meni.

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   4.11.24 19:32:55

En itse, mutta työkaveri rikkoi huolimattomuuttaan usean tonnin koneen, firman vakuutukseen meni vaikka huolimattomuus.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   4.11.24 20:08:29

Mälläsin firman auton. Korjaus n. 10 000 € ja siltä ajalta, kun auto oli pajalla, firman piti myös maksaa mulle kilometrit oman auton käytöstä. Niin ja selvisi siinä samalla, että firman autoissa ei ole kaskoa lainkaan vaan pelkkä pakollinen liikennevakuutus... Mun ei tietenkään tarvinnut maksaa penniäkään, mutta kyllä hävetti! Etenkin kun vähän väliä sai olla vastaamassa kysymykseen "siis MITEN toi onnistui!?!!?" :D

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   4.11.24 20:10:35

"Mutta ei maksa vaivaa alkaa tätä selittää avustettavalle, ei hän sitä usko kuitenkaan ja teen vain oman oloni työssä vaikeammaksi jos avustettava saa minusta sellaisen kuvan että olen epärehellinen enkä myönnä mokiani."

Ei sinun olisi tarvinnut alunperinkään selittää eikä selitellä. Kun tiedät ettet ole mitään rikkonut, voit rehellisesti sanoa, että et ole rikkoja. Se siitä. Ei tarvitse selitellä tai ruveta pohtimaan, että olisivatko lapset rikkoneet tms. Jatkossa muistat tämän, jos jotain menee rikki. Aivan turha ottaa syytä niskoilleen sellaisesta, mitä ei ole tehnyt. Kaivat sillä vain omaa kuoppaasi.

Päivämäärä:   4.11.24 20:13:41

Aikoinaan mulla tipahti työpaikan uusi puhelin sopivassa kulmassa lattialle. Oli suojakuori ja pansaarilasi mutta niin vain se pimeni eikä koskaan enää käynnistynyt. Vaivasi se pitkään mutta mikäs teet, ihminen ei ole virheetön robotti. Pomo haki kaupasta uuden.

Päivämäärä:   4.11.24 20:53:19

"Kaivat sillä vain omaa kuoppaasi."

Kun edelleenkään täällä ihmiset eivät näytä ymmärtävän, että tämänkaltaisessa työssä omaa kuoppaa kaivaa sillä, että väittää vastaan avustettavalle. Sitä enemmän, mitä useammin niin tekee. Ja kyllä, sekin on vastaan väittämistä, että sanoo ilman selittelyitä. Te ette ymmärrä, että kun ihminen on tällaisessa tilanteessa vakuuttunut siitä, että hän on oikeassa, ei hänen mieltään enää muuteta ja ainoa mitä avustaja vastaan sanomisella saa aikaan, on huonompi maine avustettavan silmissä. Ja tämä taas vaikuttaa työssä olemisen ilmapiiriin, kun tosiaan olet siellä yksin avustettavan kanssa joka päivä ja avustettava on myös pomosi. Hyvin erilainen tilanne kuin useimmissa muissa töissä. Tämä työ vaatii tilannetajua ja sosiaalisia taitoja, ja niihin kuuluu myös se, että osaa arvioida mistä kannattaa sanoa vastaan.

Minulla on kyllä kokemusta siitä, mitä se aiheuttaa kun sanoo vastaan tässä työssä. Se ei vain kannata ellei kyse ole todella isosta asiasta.

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   4.11.24 21:31:39

Enpä kyllä haluaisi tehdä tuollaiselle avustettavalle työtä :o

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.