Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  lapsen hammasten harjaus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.24 11:55:40

Olenko nyt saanut väärää infoa? Olen ollut käsityksessä että lasta opetetaan pesemään itse hampaita ja näin olemme tehneet. Nyt kuitenkin 5.vuotistarkastuksessa sanottiin,että vanhempien on pestävä hampaat 10 vuoteen asti! Onko siis tosiaan näin, että se mitä aiemmin on kerrottu, että opetetaan itse pesemään ei pädekään?

Re: lapsen hammasten harjaus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.11.24 11:57:02

Ohjeesta en tiedä, mutta varmasti hammashygieniafanaatikot näin ohjeistavatkin. Meillä 4v ja 8v pesevät itse, vanhemmat tarkistaa.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   4.11.24 11:59:29

Onhan sellainenkin nyrkkisääntö annettu että lapsen käden hienomotoriikka on riittävä huolelliseen hampaiden harjaukseen kun kaunokirjoitus sujuu hyvin.

Lähettäjä: pilkku 
Päivämäärä:   4.11.24 12:00:53

Se on hampaiden.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.11.24 12:01:09

Oma lapseni on nyt 8 v. ja aikoinaan ohje oli, että vanhemmat pesee. Käytännössä lapsi pesi itse, vanhemmat hoiti viimeisen kierroksen. Kyllä vieläkin vähän katson perään, että lapsi pesee kunnolla, muistutan pesemään kaikki pinnat ja ihan takaa asti. Jos ei muistuta, niin hurauttaa vaan nopeasti läpi.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   4.11.24 12:01:25

En ole saanut mitään ohjetta ikävuosista, mutta olen ajatellut että kouluikäiseksi asti pesen, toki lapsi 4-v. itsekin pesee joko ennen mua tai mun jälkeen että oppii. Käytössä sähköhammasharja ollut 2,5-vuotiaasta asti. Kun harjaustekniikka kehittyy, voisin antaa pestä jonkun kerran viikossa esim. aamuisin itse, toki valvonnan alla, että oikeasti myös pesee.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   4.11.24 12:03:15

Lisäyksenä vielä, että ainakin tällä hetkellä harjaa lähinnä etu- ja kulmahampaat eikä niitäkään takaa ja purupinnatkin vähän niin ja näin. Eli ei ole vielä valmis harjaamaan itse. Toki on vasta neljä.

Lähettäjä: Hampi 
Päivämäärä:   4.11.24 12:22:34

Meille opetettiin koulussa, että lapsen hienomotoriikka on vasta n 10-vuotiaana riittävän kehittynyt hampaiden itsenäiseen harjaamiseen. Toki yksilöiden välillä on hajontaa suuntaan ja toiseen. 5-vuotiaiden ja sitä nuorempien on totta kai hyvä harjoitella hampaiden harjaamista, mutta vanhempien on aina tehtävä tarkistusharjaus. Näin itse opetan vanhemmille terveyskeskuksen hammashoitolassa. Teen itsekin mm 5-vuotiaiden hammastarkastuksia ja kyllä valtaosalla jotka ihan omin päin harjailevat ilman aikuisen viimeistelyä, on plakkia hampaistossa. Itse neuvon, että harjaukset tehdään 2x päivä yhteistyössä. Lapsi ensin ja aikuinen harjaa vielä lopuksi lapsen hampaat. Kouluikäisillä olen sanonut että aikuinen voisi iltaharjauksen tarkistaa ja aamuisin lapsi harjaa itsenäisesti

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   4.11.24 12:22:56

Hampaiden harjaus

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   4.11.24 12:24:10

4 vuotiaa nyt ainakin on liian pieni pesemään itse.

Toki voi pestä itsekin mut lisäksi vamhemmat pesee kunnolla.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   4.11.24 12:27:57

HAMPAIDEN!

Nykyään varmasti pitää vanhempien harjata ladten hampaita pidempään kuin ennen, koska motoriset taidot kehittyvät niin hitaasti.
Ennen kouluikä oli se raja, kun itsenäisesti alettiin harjata ilman tarkistuksia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.11.24 12:34:10

Tässä taas nähdään millaiset ihmiset lisääntyvät. (Eikä se liity hampaiden harjaamiseen.)

Lähettäjä: Said 
Päivämäärä:   4.11.24 12:36:13

Puolustaudu nyt ap, sullahan on lukihäiriö, adhd, xydz, kääköömyymyy, kaikki nepsy-oireet ja äidinkieli on swahili.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.24 13:09:53

Aloituksessa mainitut ohjeet eivät ole ristiriidassa keskenään. Lapsi opettelee itse pesemään hampaat ja vanhemmat auttavat. Eli pesevät niitä hampaita myös siihen asti kunnes lapsella on riittävät taidot vastata siitä itse. Ei neljä- tai viisivuotias vielä ole valmis hoitamaan hampaitaan itsenäisesti ihan jo motoriikankaan takia, joten varmasti on plakkia.

LähettäjäNN 
Päivämäärä:   4.11.24 13:22:29

Meillä 4 v pesee itse ensin ja me vanhemmat viimeistellään lopuksi. Hampaat pestään 2 kertaa päivässä, vuorotellen tavallisella ja sähköhammasharjalla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.