Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jooga ja lihasjumit

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   4.11.24 10:14:49

Olen taistellut selän ja hartioiden jumien kanssa viimeiset 20 vuotta(olen 40 v.). Mietin olisiko joogasta apua, onko täällä joku joka olisi saanut siitä hyötyä? Tai muutakin saa toki ehdottaa.

Liikunnallisesti olen aktiivinen, käyn säännöllisesti salilla, ratsastan ja lenkkeilen. Paino normaali ja syömistottumukset ok. Mutta olen siis todella kankea ja selkä kirraa pahasti, hierojasta on apua yleensä pariksi päiväksi.

Re: Jooga ja lihasjumit

Lähettäjä: Nti50 
Päivämäärä:   4.11.24 10:16:47

Tottahan toki auttaa. Jooga=venyttely terveellä tavalla.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   4.11.24 10:19:19

Oletko kokeillut maastavetoa?

Mulla se auttoi niska-hartiaseudun lihasten vahvistamiseen, ja tietty siis yläselän ongelmiin. Jos teen maastavetoa (kevyestikin) säännöllisesti, niin pysyy fasettilukot poissa rintarangasta eikä ole niin kireät hartiat.

Päivämäärä:   4.11.24 10:24:19

Juu mavea teen myös viikottain. Ongelma ei ole selkälihasten heikkoudessa, vetelen esim. sujuvasti leukoja. Salitaustaakin on kymmeniä vuosia.

Päivämäärä:   4.11.24 10:28:57

Lisään vielä että esim. lokakuussa kävin kolmeen kertaan hierojalla, koska en selän kireyskipujen vuoksi saanut nukuttua. Jotain apua pitäisi keksiä, alan olemaan aika kypsä. :/

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   4.11.24 10:29:26

Yin-jooga etenkin auttaa. Pitkäkestoisia, fascioihin kohdistuvia venytyksiä.

Lähettäjä: M2 
Päivämäärä:   4.11.24 11:01:03

Yin-joogaa tulin minäkin suosittelemaan tähän tarkoitukseen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.24 11:02:53

Tottakai auttaa. Kehoon ja mieleen kokonaisvaltaisesti.

"
Tottahan toki auttaa. Jooga=venyttely terveellä tavalla."

Höpö höpö. Jooga on meditaation fyysinen muoto. Siinä on suuntauksesta riippuen joskus hyvin vähän mitään venyttelyä mukana.

Youtubesta löytyy yoga with kassandra ja yoga with adriane, ehdottomasti parhaat. Löytyy erikseen videoita "yoga for neck" ect.

Tässä esim. on 10min niskajooga

https://www.youtube.com/watch?v=SEOy2n_uarc&list=PLGNJqVxVs-
A_CslomC6Jq6i1C5TJdkpjy&index=24

Yinjooga on enemmän hermoston rauhoittamiseen tarkoitettua, mutta toki siinäkin venytellään. Ne vaan yleensä ovat ihan muutama asento/tunti niin ei siinä ihan mahdottomasti pahoihin yläkropan jumeihin ole apua jos puoli tuntia keskitytään muuhun.

Vinyasha (flow) on sellaista mukavan virtaavaa ja dynaamista, siinä saa voimaa ja liikkuvuutta ilman pitkiä staattisia venytyksiä.

Lähettäjä: Läppäri 
Päivämäärä:   4.11.24 11:07:51

Mitä ihmettä piste höpöttää???

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.24 11:15:13

Auttaa. Suosittelen ennemmin joogaamaan vähän joka päivä kuin harvoin ja pitkään. Jooga myös rauhoittaa (purkaa mentaalisista asioista johtuvia lihasjännityksiä) ja edistää kehotietoisuutta, jolloin rupeat herkemmin itsekin huomaamaan, milloin esimerkiksi työskentelet huonossa asennossa tai jännität lihaksiasi tarpeettomasti.

Mikään pikaratkaisu jooga ei tietenkään ole, vaan sille pitää antaa riittävästi aikaa. Itse jopa inhosin joogaamista aluksi (hermosto oli varmaan niin ylikierroksilla, että jooga aiheutti lähinnä raivoa ja turhautumista), mutta onneksi jaksoin sitkeästi palata matolle negatiivisista tunteista huolimatta. Jos jaksat vaikka puoli vuotta harjoitella säännöllisesti, niin huomaat olevasi fyysisesti ja henkisesti eri ihminen.

Päivämäärä:   4.11.24 11:37:12

Eroaako yinjooga ja tavallinen jooga siis paljon toisistaan? Perjantaina näyttäisi olevan yksi yin-tunti lähellä, jospa kävisin sitä alkuun testaamassa.

Varmasti se samoissa asennoissa pitkään olo aiheuttaa mulle henkistä turhautumista, mutta pakko tässä on alkaa jotain uusia konsteja testaamaan. :D

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   4.11.24 11:45:29

Yinjooga on todella rauhallista ja yhdessä venytyksessä ollaan pitkään. Se on todella rentouttava.

Mutta minäkin suosittelen joogaa. Se ei tuo pikaratkaisua, mutta se avaa sekä vahvistaa kehoa. Minulla on myös pitkä urheilutausta, mutta vasta kun aloin sen lisäksi joogaamaan olen saanut kroppaa auki. Se myös vahvistaa aivan eritavalla kuin kuntosalilla. Mutta sille joogalle tosiaan pitää antaa aikaa.

Kannattaa kokeilla useampaakin joogaa. Siten löytää sen itselleen sopivan. Minä käyn edelleenkin vähän erilaisissa jotta saan monipuolisesti treenattua kehoa.

Päivämäärä:   4.11.24 11:49:58

Tällainen kysymys vielä; tunnille ei varmaan laiteta kenkiä, mutta saako olla sukat jalassa? :)
Tuo mitä katsoin on erään kuntosalin ryhmäliikuntasalissa, joten matot sieltä löytynee. Nyt siellä tosiaan näyttäisi olevan tuo yin-tunti, mutta normaalisti tavallinen joogatunti kerta viikkoon.

Lähettäjä: Kupu 
Päivämäärä:   4.11.24 11:53:40

Mä tekisin kotona venyttelyä, liikkuvuutta ja rullausta. Auttaa paljon enemmän, kun tekee vaikka joka päivä vartin kuin kerran viikossa tunnin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.11.24 11:56:57

f, jos laitat sukat, laita sellaiset, joissa on liukuesteitä. Liukkaat sukat jalassa on ensikertalaisena vaikeuksissa, jos joutuu tähtäilemään jalkoja maton päälle liikkeiden seuraamisen lisäksi.

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   4.11.24 12:32:00

Sukat tosiaan on hyvä olla. Itsellä ei ole koskaan sattunut mitään liukkaita sukkia :D

Kerran viikossa on hyvä käydä ohjeistetusti, mutta sitä kannattaa tehdä useamminkin. Kerran viikossa on aika vähän, jotta saisi mitään tuloksia. Tosiaan ihan 15 minuuttia kotonakin on jo eteenpäin.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   4.11.24 12:34:20

Itse saan selän ja niskankin parhaiten auki ja rentoutumaan niin, että menen kahvakuulan kanssa boksin päälle seisomaan. Sieltä hitaasti rullaten (paino suorilla käsillä) pää alas kohti polvia (seisten) ja hitaasti ylös. Teen tätä lähes joka treenin lämmittelyssä ja kivasti aukeaa kaikki nikamalukot ja heti tulee rennompi selkä. Toinen niskaan auttava liike on selin makuulta jalat pään yli taivutus.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   4.11.24 12:38:54

Mä olen yin-joogassa villasukat jalassa.

Ei ole olemassa ns "tavallista" joogaa. On astangaa, hathaa, flowta jne jne. On dynamisempaa liikkumista ja maadoittavaa rauhoittumista, kuten yin-jooga.

Yin-joogaa mäkin suosittelen. Meidän joogasalilla voi esittää toiveita eli jos tähtäys on yläselässä ja hartioissa niin sanoo vaan rohkeasti.

Kannattaa lukea tuntikuvauksia ja kokeilla erilaisia tunteja. Sitten voi valita fiiliksen mukaan sopivia tunteja.

Ilmajooga muuten avaa kans tehokkaasti selän jumeja.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.11.24 13:01:44

Jos on rahaa ja mahdollisuuksia, kokeilisin jotain ulkopuolisen toteuttamaa hoitoa lisäksi, esim. Osteopatia, kalevalainen jäsenkorjaus tms. Itse sain avun vuosia jatkuneisiin niska-hartiaseudun kireyksiin ja päänsärkyihin osteopaatilta, ja nyt viimeiseksi ratsastusta vuosia haitanneeseen lonkkajumiin tuosta kalevalaisesta.

Teen lihaskuntoa, kehonhuoltoa ja joogaa säännöllisesti, mutta kaikki asiat eivät ratkea itse tekemällä jos kyse on vuosien aikana kertyneistä jumeista. En edes uskonut tuohon kalevalaiseen jäsenkorjaukseen kunnolla, mutta jälkikäteen muutin mieltäni. Jooga ja venyttelykin menevät taas paremmin "perille".

Päivämäärä:   4.11.24 13:25:03

Niskassa on mulla kulumia ja rutinoita, joten tuntuu etten välttämättä millekään niksauttelijalle uskalla ettei pahene.
Hermoratahieronnassa kuljin jonkin aikaa, siitäkään ei ollut apua.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   4.11.24 13:46:36

Eilen juuri yin-joogassa kylkivenytyksessä paha fasettilukko aukesi: kuului kunnon napsahdus ja tunsin, kuinka nikama liikahti paikoilleen.

Kannattaa todella kokeilla, mutta hyvällä joogasalilla, jossa on tarpeeksi lämmin.

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   4.11.24 15:38:01

:d ne nikamat eivät kyllä liiku yhtään minnekään, vaan se napsuminrn sun muu tulee ihan muualta : D ois ihminen aika heikkoa tekoa, jos selkärangan nikamat liikkuisi ihan nuin vain

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   4.11.24 15:58:52

Anteeksi epäselkeä ilmaisuni. Fasettilukko ja lihasjumi rentoutuivat selkärangan ympäriltä ja tämä toi tunteen lisääntyneestä tilasta selkänikamani ympärillä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.