Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millon yövuoron teko vaarantaa terveyttä?

Lähettäjä: Täplä 
Päivämäärä:   3.11.24 19:02:52

Olen kolmekymppinen nainen. Teen yövuoroja noin 2-4 kpl per kolmen vkon lista. Teen niitä ihan mielelläni, koska vaihtelua. Yövuorot nostaa verenpainetta aika reippaasti ja koen sydämessä epämiellyttävää tykyttelyä. Myöskin hikoikukohtauksia on. Onkohan nämä vaarattomia oireita? Onko kokemusta saisikohan tykyttelyyn lääkettä esim beetasalpaajaa? Tykyttely häiritsee unta.

Re: Millon yövuoron teko vaarantaa terveyttä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.11.24 19:05:46

No sinulla yövuorot jo vaarantavat terveyttä.
Ei ole mitään mieltä tehdä yövuoroja lääkkeiden voimalla.
Anna niiden tehdä öitä, jotka ovat luonnostaan yökukkujia.

Lähettäjä: Katariina Pieni 
Päivämäärä:   3.11.24 19:08:20

"Yövuorot nostaa verenpainetta aika reippaasti ja koen sydämessä epämiellyttävää tykyttelyä. Myöskin hikoikukohtauksia on. Onkohan nämä vaarattomia oireita? Onko kokemusta saisikohan tykyttelyyn lääkettä esim beetasalpaajaa? Tykyttely häiritsee unta."

Eivät ole vaarattomia. Kertovat siitä, että sydän, suonet ja aivot käy täysin ylikierroksilla. Eli lisää AVH :n riskiä (koskee kaikenikäisiä) ja aikaistaa sydärin saantia. Nykypäivänä jokainen löytää netistä tietoa yövuorojen haitallisuudesta kelle tahansa ihmiselle. Valitettavasti kun ihminen päiväaktiivisena lajina ei ole tarkoitettu tekemään yötyötä.

Osalla keho kestää sitä kauemmin kuin toisilla, mutta kukaan säännöl. yövuoroja tekevä ei säästy esim. aloittajan kuvailemien hälytysoireiden tuomalta rajulta piikiltä sydän, verisuoni- ja aivotapahtumien (=äkilliset etenkin) suhteen.

Ikävä kyllä joidenkin on tehtävä öisin töitä, jotta maailma pyörii. Mutta ei omaa elämää ole mitään järkeä lyhentää sen takia.

Lähettäjä: Täplä 
Päivämäärä:   3.11.24 19:08:32

*/ tämä tiedossa, mutta ei nykyään onnistu noin vain saada todistusta olla tekemättä. Kriteerit tiukentuneet todella paljon. Edes rytmihäiriöstä kärsivä ei saa noin vain todistusta.

Lähettäjä: Katariina Pieni 
Päivämäärä:   3.11.24 19:10:27

Ja kuule kun kukaan ei sulle määrää beetasalpaajaa tykyttelyyn, joka johtuu sinulle vääränlaisesta työstä. Yövuorot eivät selkeästi sovi sinulle. Kannattaa ottaa nyt järkikäteen ja lopettaa ne. Tuo hikoilukohtaus on muuten äärimmäisen paha oire. Kertoo kehon tilasta, kun se ei pysty lainkaan rauhoittumaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.11.24 19:21:22

Jos yövuorot ei sovi, sitten etsitään työ jossa ei tarvitse valvoa. Välillä esim. vuodeosastoilla tulee ongelmia, kun suunnilleen joka toinen on vinkunut työterveyshuollosta todistuksen, että yövuorot ei käy.

Jos on mennyt töihin paikkaan jossa yövuorot on osa työtä, niin sitten pitäisi pystyä niitä tekemään.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   3.11.24 20:00:30

”Ja kuule kun kukaan ei sulle määrää beetasalpaajaa tykyttelyyn, joka johtuu sinulle vääränlaisesta työstä”

No kyllä saa, riitti, että sanoi lääkärille sydämen hakkaavan usein häiritsevän nopeaa, resepti käteen ja heippa.

Harvalle ne yövuorot sopii, mutta aina ei ole vaihtoehtoja. Tai no työtön tietysti on aina olemassa oleva vaihtoehto.

Päivämäärä:   3.11.24 20:15:18

Minulla on myös yövuoroissa sydämen lisälyöntejä ja valvomisen päätteeksi tulee migreeni. Tykkään kyllä tehdä öitä, mutta nykyään joka yöputken jälkeen tulee tuo migreeni.

Päivämäärä:   3.11.24 20:15:26

Työterveyteen vaan ja sieltä saat lääkkeet. Seuraavaksi varmaan joudut jotain lääkettä unettomuuteen hakemaan kun elimistö käy ylikierroksilla.

Päivämäärä:   3.11.24 20:21:42

Ole onnellinen että kyseessä on yövuorot jotka ei sovi. Valinnan varaa työpaikan vaihtoon on hiukan enemmän.
Itse tuskailen klo 6.00 alkavien aamuvuorojen kanssa, jotka tekee mulle samat oireet kuin monelle yövuorot. En ole vielä löytänyt teollisuudesta paikkaa jossa aamut alkaisivat aikaisintaan seiskalta.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   3.11.24 20:30:13

Mä teen pelkkää yötä, 3-6/vko, sit tietty pidempiä vapaita pidemmän putken jälkeen.
Enemmän mua sydämestä ottaa aamuvuorot, se on silkkaa kärsimystä herätä niin aikasin töihin, ennen puolta päivää oon ihan kuutamolla, väsyttää niin etten jaksa hyvä kun hengittää.

Päivämäärä:   3.11.24 20:34:53

Mullekaan aamuvuorot ei sovi, yöt on parhaita vuoroja. Joskus sain tehdä työkaverin yövuorot ssmuvuorojeni sijaan, mutta sitten tuönantaja kielsi sen, kun mun saama suurempi palkka (enemmän yölisiä) kuulemma huononsi työilmapiiriä, kun muillekin olisi pitänyt maksaa "ylimääräistä". Eivät raukat ilmeisesti tienneet, että olin pyytänyt yölisien maksamista sille, joka teki mun aamut...

Lähettäjä: Bå 
Päivämäärä:   3.11.24 20:50:15

Sitähän on tutkittu että yövuorot lisää mm. rintasyövän riskiä. Että tosi helppoa ja hauskaa tuo valvominen!
Aloittajan kroppa on selvästi jo kovilla. Joko yövuorot on lopetettava, tai tehtävä omiin yövuoro rutiineihin muutoksia.
Esim.
- nukutko yövuoroista huolimatta tarpeeksi (ennen ja jälkeen töiden.
- Syötkö riittävästi
- Juotko riittävästi
- Miten palaudut? Ulkoiletko, liikutko, huolehditko levosta.

Päivämäärä:   3.11.24 20:50:35

Olen joskus tämän kirjoittanut ennenkin tänne, mutta minusta on ihan käsittämätöntä, että työnantajat ei monesti ota huomioon näitä toiveita vaikka olisi mahdollista. Joku tykkää yövuoroista ja aamuvuoro aiheuttaa oireita, toiselle aamuvuoro hyvä, mutta yö tuskaa, niin ei kun kaikkien on vaan tehtävä kaikkia vuoroja. Ihan kehitysmaa tasoa tämä touhu.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.11.24 20:59:54

Siis onko oikeasti joku, jolle ei tule tykyttelyä ja huonoa oloa yövuoroissa? Ihan tosissani kysyn, olen tehnyt yövuoroja nyt 20 vuoden ajan.

Lähettäjä: Leppoisaamenoa 
Päivämäärä:   3.11.24 21:04:13

Onneksi on työnantajia joilla on erikseen yövuorolaiset. Mutta siihen se sitten jääkin. Itse tekisin pelkkää aamua enkä edes viikonloppuja. Olisi tekijöitä viikonloppuihin ja iltoihin mutta kun joku laskee niitä pyhiä jottei kukaan vaan saa liikaa rahakkaita vuoroja. Tullaan illasta aamuun ja jengi on aivan väsynyt. Nytkään ei ole yhtään kahta vapaata peräkkäin kolmen viikon jaksossa .

Lähettäjä: Musta 
Päivämäärä:   3.11.24 21:16:26

Mulla tulee kyseiset oireet kun joudun iltaihmisenä tekemään aamuvuoroa. Eipä ota kukaan tosissaan.

Lähettäjä: Hello 
Päivämäärä:   3.11.24 21:19:05

?, minulle ei tule. Aamuvuorojen jälkeen sen sijaan on kaikki mahdolliset fyysiset oireet. Öiden jälkeen olen elämäni kunnossa ja virtaa täynnä.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   3.11.24 21:24:08

Vähennä ainakin alkuun minimiin ne yövuorot ja katso miten vaikuttaa

Päivämäärä:   3.11.24 21:25:59

?, mullekaan ei tule oireita öistä, mutta aamuista sitten senkin edestä.

Päivämäärä:   3.11.24 21:58:22

"Mulla tulee kyseiset oireet kun joudun iltaihmisenä tekemään aamuvuoroa. Eipä ota kukaan tosissaan."

Tämä. Ilta/yöihmisenä kahdeksasta neljään työ pilaa koko elämän. Harkitsen alanvaihtoa ihan pelkästään, jotta pääsisin yötöihin.

Lähettäjä: tyhjä 
Päivämäärä:   3.11.24 22:02:22

Aina ihmettelen, MIKSI yövuorot sitten ovat niin paljon haitallisempia kuin (aikaiset) aamuvuorot, vaikka täälläkin moni on kertonut, että ne aiheuttavat samanlaiset oireet, kuin yövuorot? Ihan yhtä lailla siinä kärsii univajeesta, valvomisesta jne.

"Nykypäivänä jokainen löytää netistä tietoa yövuorojen haitallisuudesta kelle tahansa ihmiselle. Valitettavasti kun ihminen päiväaktiivisena lajina ei ole tarkoitettu tekemään yötyötä."

Tuo ei kyllä aivan täysin pidä paikkaansa. Osa meistä on yökukkujia, "yövahteja" siis. Tämä perustuu jo ihan luolamiesaikaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.11.24 22:07:09

Pidän yövuoroista, mutta tulee juurikin sydämen muljumista, päänsärkyä ym oireita, koska en saa nukuttua kunnolla öiden välissä. Nukun huonosti myös ennen aamuvuoroa, joten samat muljumiset ja pääkivut tulee aamuvuoron aikana/jälkeen. Iltavuorossa taas alkaa ajatus katkeilemaan ja väsyttämään, inhoan muutenkin eniten iltoja.

Päivämäärä:   3.11.24 22:08:18

No mulle eivät yövuorot aiheuta mitään tykyttelyjä, eivätkä mitään muutakaan haitoja.

Onneksi ainakin hoitoalalla jo tiedetään, että yövuorot eivät kaikille sovi.

Aloittaja työterveyteen mars.

Päivämäärä:   3.11.24 22:12:32

Päivämäärä3.11.24 20:59:54

Siis onko oikeasti joku, jolle ei tule tykyttelyä ja huonoa oloa yövuoroissa? Ihan tosissani kysyn, olen tehnyt yövuoroja nyt 20 vuoden ajan.

Ei tule. Muutamia vuosia sitten sain vielä tehdä pelkkää yötä ja iltaa. En ole ikinä voinut niin hyvin. Sitten työnantaja tasapuolisuuden nimissä kielsi tämän. Tein siis niiden ihmisten yöt, joille yövuorot ei sopineet ja he teki mun aamut.
Vaihdoin sitten kokeilu mielessä osastoa, jossa tehdään pelkkää aamua ja iltaa, että helpottaisiko se aamuvuorojen tuskaa. Ei helpota. Nyt olen koittanut puhua vajaata työaikaa aamuviikoille. Ei sovi.
Olen myös katsellut uusia työpaikkoja mutta kaikissa tuntuu alkavan aamut klo.6. Kroppa tekee kuolemaa jo parin aamun jälkeen, ihan sama miten monta tuntia nukkuu yössä.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   3.11.24 22:25:04

Minulla ei ollut ongelmia tehdä pelkkää yötyötä mutta epäsäännöllinen kolmivuoro oli se joka aiheutti ongelmia. Jaksoin hyvin tehdä työt mutten enää palautunut valvomisesta mikä ilmeni juurikin verenpaineen nousuna ja rytmihäiriöinä. Nämä johtivat aivoinfarktiin ollessani 47-vuotiaana. Satumaiseksi onnekseni minulle ei jäänyt mitään pysyviä vaurioita, fatiikkikin helpotti puolessa vuodessa, mutta älä sinä aloittaja kokeile onneasi.

Päivämäärä:   3.11.24 22:25:32

”Aina ihmettelen, MIKSI yövuorot sitten ovat niin paljon haitallisempia kuin (aikaiset) aamuvuorot, vaikka täälläkin moni on kertonut, että ne aiheuttavat samanlaiset oireet, kuin yövuorot? Ihan yhtä lailla siinä kärsii univajeesta, valvomisesta jne.”

Niin täällä moni kertonut. Mutta vähemmistölle sopii yövuorot oikeasti hyvin ja aamuvuorot eivät.

Päivämäärä:   3.11.24 22:30:49

Vähemmistönä me yökukkujat varmaan ollaankin, mutta uskallan silti sanoa että nuo oikeasti aikaiset aamut sopii myös aika harvalle.

Kun ei tää yhteiskuntakaan enää pyöri niin, että aikuisen ihmisen ois mahdollista olla klo 20.00 nukkumassa. Vähänkään isompien lasten harrastuksetkin saattaa loppua siinä 19-20 välissä.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   4.11.24 01:03:10

Mä haluaisin tehdä pelkkää yötä. Tein sitä useamman vuoden, kunnes työnantaja halusi säästää palkoissa. Nykyisin teen iltavuoroa ja 12.00 alkavia vuoroja. Aamuvuorot aiheuttaa stressiä ja ahdistusta. Onneksi niitä mun ei tarvitse paljoa tehdä.
Mä piristyn aina yötä kohti. Olen aina ollut tälläinen.

Lähettäjä: nighty 
Päivämäärä:   4.11.24 01:13:27

Täällä kans yksi yökukkuja. En varsinaisesti tee vuorotyötä ja silloin kun teen niin on olemassa järjestelmä jossa jokainen tekee kaikkia vuoroja, plääh. Mutta aina kun vaan voin niin ajoitan omat työni vaypaaehtoisesti iltaan tai yöhön, otan tarjolla olevat yövuorot ja vaihdan muilta pois jos haluavat ja sitä rataa. Aikainen aamuherätys onnistuu kyllä tarvittaessa sekin mutta silloin olen kyllä työntekijänä huonoimmillani, lähinnä autopilotilla päivän läpi aivosumussa mitenkuten rämpivä zombi :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.