Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Haiseeko pilaantunut kananmuna aina?

Lähettäjä: Muille tekemässä 
Päivämäärä:   3.11.24 15:49:14

Minun pitäisi leipoa vieraille, mutta kananmunissa on parasta ennen päiväys 25.10. Kaikki kananmunat kelluivat eli tästä testistä ei ole hyötyä. Google kuitenkin kertoi ettei tåmä ole merkki kananmunan pilaantumisesta ja pilaantunut kananmuna kyllä haisee. Haiseeko pilaantunut kananmuna niin voimakkaasti, että haistan sen selvästi jos on pilalla? Itse söin eilen yhden munan ko kennosta kun tein munakkaan enkä sairastunut tai ei haissut mitenkään, tosin en nuuhlimalla nuuhkinut munaa kun rikoin sen lasiin. Munat on söilytetty huoneen lämmössä eli tasaisessa lämpötilassa.

Re: Haiseeko pilaantunut kananmuna aina?

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   3.11.24 15:52:11

Haistat tai näet. Pilaantunut alkaa mustumaan ja/tai keltuainen ja valkuainen on sekoittunut keskenään ja on vetistä (jos hajuaistissasi on jotain vikaa).

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   3.11.24 15:52:11

Pilaantuneet munat haisee. Ei tuon ikäiset ole vielä pilalla

Lähettäjä: Desi 
Päivämäärä:   3.11.24 15:52:51

Haisee kyllä, siitä ei voi erehtyä. Minä käytän vielä 2kk päiväyksen ylittäneitä kananmuniakin eli ihan huoletta voit noita käyttää. Itse teen niin, että rikon yksitellen mukiin ennenkuin kaadan leivontakulhoon eli jos tulee vastaan pilaantunut muna, se ei pilaa muita.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.11.24 16:00:29

Pilaantunut kananmuna haisee kyllä niin, että sen huomaa varmasti.
Parasta Ennen 25.11. Eivät varmasti ole pilalle.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   3.11.24 16:00:55

Vanha kananmuna kelluu, kun ilmatasku laajenee. Pilalla ne eivät ole. Ja kyllä, haistat pilaantuneen.

Lähettäjä: Muna 
Päivämäärä:   3.11.24 16:16:58

Kananmunat säilyvät viikkoja tai jopa kuukausia ihan käyttökelpoisina, jos munan sisälle ei ole päässyt mitään pilaantumista aiheuttavia mikrobeja. Pilaantumisen huomaa kyllä, kun munan rikkoo eli epäileväisen kannattaa rikkoa munat yksitellen esim lasiin. Huoneenlämmössä säilytetyt munat "kuivuvat" nopeammin kuin jääkaapissa säilytetyt. Kuivumisella tarkoitan sitä, että valkuaisen sisältämä vesi haihtuu pikkuhiljaa. Tällainenkin muna on ihan syötävä, kokemusta on.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   3.11.24 16:53:53

Onko ap koskaan törmännyt mätään kananmunaan? Minä olen ja muistan yli 20v jälkeenkin sen löyhkän. Koko talo haisi viikon verran :( Joten et varmasti tule vahingossa käyttämään pilaantunutta tavaraa.

Kelluminen ei haittaa, se vain kertoo että ilmatasku on laajenemassa eli muna ei ole enää tuore. Pystyssä kelluva muna on ihan käyttökelpoinen, vaakatasossa kelluva alkaa olla jäyttöikänsä päässä. Eikä 25/10 ole edes päiväykseltään vielä vanhoja munia. Yleensä munat säilyy vähintään kuukauden tai jopa pari hyvänä ilmoitetun parasta ennen -päiväyksen jälkeen.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   3.11.24 18:04:09

25.10? Jos oli vuonna 2024 niin nehän aivan hyviä munia....

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.11.24 18:08:24

itse säilytän munat jääkaapissa ja ovat olleet aina aivan hyviä ainakin 1-2kk päiväyksestä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.11.24 19:00:00

Ei aina haise kovin pahalta. Taannoin rikoin munan, jonka keltuainen oli mustanvihreä ja valkuainen aivan vettä. Hieman haiskahti, muttei pahasti. Ja mulla on ilmeisesti keskimääräistä herkempi hajuaisti, kun töissä haistan tunninkin päästä mistä tietyt, hajusteita käyttävät, ihmiset ovat kulkeneet.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.