Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pesettekö tyynyt säännöllisesti?

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   3.11.24 10:25:02

Okei joo, olen aika nuori vielä ja jonkun tyynyjen pesua käsittelevän uutisen luettuani tajusin etten ole ikinä pessyt tyynyjäni.. Tuulettanut vain. Tämän hetkiset tyynyt ovat 5v vanhoja ja jotkut jyskin hoie merkkiset. Lähdin netistä etsimään pesuohjeita niihin ja törmäsin surkeisiin asiakasarvosteluihin joissa ihmiset kertoivat, ettei kyseisten tyynyjen täyte kuivu pesun jälkeen useamman päivänkään päästä (kuivausrummusta huolimatta) ja menivät roskiin. Samankaltaisia palautteita oli useita. En lähtenyt yrittämäänkään pesua vaan laitoin tilaukseen familonilta tyynyt joiden pitäisi kestää pesua menemättä pilalle.

En muista pestiinkö meillä kotona ikinä tyynyjä ja peittoja. Vaikka meillä mielestäni oli aina siistiä ja lakanoita kyllä vaihdettiin parin viikon välein jne.

Pesettekö te muut sängyn tyynyt? Kuinka usein vaihdatte tyynyt uusiin?

Re: Pesettekö tyynyt säännöllisesti?

Päivämäärä:   3.11.24 10:26:44

Mielenkiintoista nähdä, vähenevätkö vuosi sitten alkaneet kasvojen iho-ongelmat uusien tyynyjen ja niiden säännöllisen pesun myötä.. Olen vaihtanut tyynyliinat kerran viikossa kun ajattelin jos se auttaisi kasvojen epäpuhtauksiin

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   3.11.24 10:28:17

Ihan varmasti kaikki tyynyt kuivuu kuivausrummuissa, kun vaan laittaa riittävästi aikaa. Toki 5 vuotta on ehkä muutenkin aika vaihtaa tyynyt. Itse olen useamman Hoie tyynyn pessyt ja aina on tullut puhdasta ja kuivaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.11.24 10:30:20

Olen pessyt Hoien tyynyjä eikä ole edes kuivausrumpua.
Tuuletan peittoja tyynyjä. Ja varsinkin pakkasella.
Pitäisi varmaan pestä useammin tosin.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   3.11.24 10:35:26

Meillä on käytössä vain höyhen/untuvatyynyjä, jotka pesen säännöllisesti kuten myös peitot. Niistä kuluu päälliskangas niin, että täytteitä alkaa tursuta ulos ennen kuin täytteet. On myös jotain erikoistyynyjä, joita ei voi pestä, vain päälliset.

Lähettäjä: Rewe 
Päivämäärä:   3.11.24 10:35:53

Pesen tyynyt pari kertaa vuodessa. Vaihdan uusiin parin vuoden välein.
Tyynynsuojukset pesen pari kertaa kuussa ja tyynyliinat pari kertaa viikossa.

Lähettäjä: Swan 
Päivämäärä:   3.11.24 10:37:13

Pesen tyynyn päällisen säännöllisesti. Sisuksia ei voi pestä, mutta ne vaihdan myös säännöllisesti. Nykyinen tyyny aivan ihana, mutta ilmeisesti liian kova mun hauraille hiuksille, joten tarkoitus ostaa Joutsenen tyyny tilalle/vaihtoehdoksi. Niskasäryt loppuneet nykyisen tyynyn kanssa niin tiedä vielä pystyykö kokonaan vaihtamaan toiseen. Joutsenen tuotteet kestävät hyvin pesua.

Lähettäjä: Ei enää 
Päivämäärä:   3.11.24 10:44:16

Itse joudun kesällä heittämään jyskin tyynyn roskiin kun se ei kuivunut millään, vaikka ulkonakin sitä kuivasin. Ei ole kuivausrumpua jonka se näköjään olisi vaatinut. Kokeilin jopa ottaa sisälmykset ulos ja ei nekään kuivuneet ilmavassa tilassa. Jyskin tyynyjä ollut aikaisemminkin eikä koskaan noin käynyt, mutta tuosta oli muutkin kommentoineet ettei kuivu. Materiaali jotenkin imee itseensä veden eikä kuivu.

Matot ja vaatteet kuivuivat nopeasti joten ei kyse ollut mistään ilman kosteudestakaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.11.24 10:48:08

Kerran vuodessa pestään kaikki tyynyt.
Tyynyliinat vaihtuvat joka perjantai.
Ja tyynyt vaihtuvat uusiin vähintään viiden vuoden välein.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   3.11.24 10:49:35

Pesen noin kuukauden välein. Meillä on käytössä halpoja Ikean tyynyjä, heitän peitän, jos menee huonoksi. Pesen 60 asteessa ja kuivaan kuivausrummussa, ihan hyvin kuivuu.

Lähettäjä: Nuhuti 
Päivämäärä:   3.11.24 10:57:11

Kun on poskiontelovaivoja niin parasta on pestä välillä tyynyt. Teen sen noin kaksi kertaa vuodessa. Välillä tuuletan talvella jos on paljon pakkasta.
Onhan tuo nyt hygieniakysymys sillä tyyny kerää paljon kaikenlaista hiukkasta ja hikeä.

Lähettäjä: **J** 
Päivämäärä:   3.11.24 11:09:37

Kyllä mä muutaman kerran vuodessä vähintään pesen tyynyt ja peitot. Vielä ei ole tullut vastaan tyynyjä mitkä ei kuivuisi, vaikka aina ei ole käytettävissä kuivausrumpua ja suurin osa tyynyistä on ostettu Jyskistä tai Ikeasta. Ostan uuden siinä vaiheessa kun tyynyt on lässähtäneet, yleensä kestävät kai muutamat pesut. Peittoja en ole kokenut tarpeelliseksi uusia niin usein.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   3.11.24 11:19:47

Pesen tyynyt pari kertaa vuodessa. Pitää olla kahdet tyynyt, että tyyny saa pesun jälkeen rauhassa kuivua ja sitten on varalle puhdas tyyny aina jos sattuu joku tyynykatastrofi. Tyynyliinan vaihdan kerran viikossa. Peitot pesen myös pari kertaa vuodessa, tai itseasiassa mulla on erikseen kesäpeitto ja paksumpi talvipeitto niin ei tarvitse kuin kerran vuodessa pestä se peitto.
On muuten ihan järkkyä kun kaverilla yökyläillessä saa jonkun vanhan tunkkaisen pesemättömän tyynyn ja vaikka siinä on puhdas tyynyliina niin silti on nenä tukossa aamulla...

Lähettäjä: Maalaisukko 
Päivämäärä:   3.11.24 11:26:55

Hoie tyyny on täällä odottamassa pesun jälkeistä kasaus. Eli totta että tuo tyyny vaatii pitkän kuivumisajan. Syynä siihen on tiivis päälliskangas joka pidättää vettä sisällä.
Itse pesen tyynyn nykyisin täytteet irti, eli tyynyn päässä vetoketju josta saa täytteet kerättyä pesupusseihin erilleen. Linkouksen jälkeen tulee jo suht kuivana ulos pesukoneesta. Pesupussit ja päällinen narulle kuivumaan ja kuivana kasaus. Saa pöyheän tukevan tyynyn koottua.

Toisena käytössä saman putiikin askvoll tyynyt ja peitot, ne kestää 90 pesun ja suht helppoja kuivat.

Eihän sitä oman pesänsä hajua tunne mutta vieraalle voi mm. tyyny olla tymäkän hajuinen jos sitä ei välillä pese.

Päivämäärä:   3.11.24 11:50:14

Okei, kiva kuulla kokemuksia noista Hoienkin tyynyistä, ettei mene pilalle pesussa. Tosiaan mulla 5v vanhat niin varmasti joutavat jo poistoon. Mut jatkossa alan kanssa pestä niitä.

Lähettäjä: Haamu 
Päivämäärä:   3.11.24 11:54:19

Pesen n. puolen vuoden välein kun vaihdan peiton ohuempaan kesäksi tai paksuun talveksi. Samalla peseytyy myös varastoitava peitto. Joutsenen tyynyt/peitot käytössä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.11.24 12:08:35

Minulla on Jyskin noita tyynyjä pari ja hyvin kuivuvat. Mutta. Pesen tyynyt vain silloin kun huoneilma on kuivaa, jos on kosteaa niin eihän mikään kuivu. Pesen taloyhtiön teollisuuskoneessa joka linkoaa kunnolla. Kuivatan pyykkitelineen päällä kylpyhuoneen poistoilmaventtiilin alla ja käännän aina välillä.

Myyjä sanoi, että tyyny kannattaisi sitoa lahjapakettimalliin ettei täytteet liiku, mutta olen pessyt ilman ilman mitään ongelmia.

Pesen kun pystyy, eli on niin kuivat kelit että kuivuvat järkevässä ajassa. Vähintään joka kevät pesen kaikki tyynyt ja peitot, usein sitten talvipakasilla kun huoneilma on kuivaa. Auttaa muuten siihen huoneilmaankin.

Päivämäärä:   3.11.24 12:10:11

Ja lisättäköön, että olen homealtistinut ja erittäin homeherkkä, joten tietäsin kyllä jso tyynyni olisi homeessa. :D

Jos käytätte niitä kammottavan rahisevia tyynynpällisiä niin ne ehdottomasti pois kuivatuksen ajaksi niin pääsee haihtumaan se vesi sieltä paremmin.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   3.11.24 12:13:14

Hyvin on markkinamiesten jargon purrut tuon tyynyn vaihdon suhteen. Aivopesu on näköjään niin yksinkertaista.

Lähettäjä: Röh 
Päivämäärä:   3.11.24 12:15:06

Hah: hyvin on pohjanmaan autismiliiton käytöskurssi purrut sinuunkin.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   3.11.24 12:18:04

Noin kerran vuodessa vaihdan uusiin. Käytän tosi tiivispintaisia allergiatyynyjä ja ne ei tosiaan kuivu oikein millään ja pitkään kosteana muhivat täytteet menee möykyiksi. Näissä ei ole vetoketjua, että saisi täytteet pois. Tai saisi ne tietysti purkamalla saumaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.11.24 12:19:15

En erityisen säännöllisesti, mutta pesen kuitenkin. Peitot menee pesuun n. 2-3krt/vuosi, tyynyn nakkaan pesuun ehkä kerran kuussa-parissa. Niissä on vaan se ongelma, että tyynyjä on käytössä pirusti (ehkä ~10kpl), niin vaikea sanoa milloin mikäkin on käynyt pesussa.

Kuivuminen ei ole meillä ongelma, käytän kuivurissa ja sen lisäksi laitan lämmitetyn vuolukiviuunin päälle kuivumaan. On myös näitä Høie tyynyjä.

Päivämäärä:   3.11.24 12:30:50

Tyynyn pesuväliä voi pidentää tynynsuojalla, ainakin ikea myy, sen päälle sitten tavallinen tyynyliina. Jos ei siis jaksa kuivatella itse tyynyjä kovin usein.
https://www.ikea.com/fi/fi/cat/tyynynsuojukset-700529/

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   3.11.24 12:42:30

Minulla on noita Ikean keskihintaisia tyynynsuojuksia käytössä. Ovat oikein hyviä, mutta kannattaa huomata, että varsinkin nuo paksut mallit jämäköittävät tyynyä jonkin verran. Pesen suojuksen aina samalla kertaa lakanat vaihtaessani. Ja tietty siis tyynyliina on käytössä aina myös. Käytän vastaavaa petarinsuojaakin, joskin sen pesen vain muutaman "lakanakierron" välein.

Tyynyt pesen pari kertaa vuodessa. En ole huomannut mitään ongelmia kuivumisessa, vaikka Jyskin tyynyjäkin on ollut vuosien varrella käytössä. Tunnustan kyllä, että parin vuoden välein ei tule niitä kokonaan uusittua. 4-5 v. on lähempänä todellisuutta.

Päivämäärä:   3.11.24 12:43:48

Kyllä ne kuivuu, mutta tosi hitaasti. Kesällä pesin untuvatyynyt ja olivat monta viikkoa ulkona lämmössä. Kuivatus voi olla se ongelma eikä moni jaksa odottaa. Kuivurikaan ei kuivaa täysin kuivaksi.

Lähettäjä: Ei enää 
Päivämäärä:   3.11.24 13:23:29

. //Mutta jos tyynyn kuivumisessa kestää monta viikkoa niin minulla kyllä herää kysymys mitä kaikkia itiöitä siellä ihan oikeasti alkaa muhimaan jolloin siitä pesusta ei ole mitään hyötyä. Oleellista kun kuvaamisessa oli se sitten vaatteet, pyyhkeet, lakanat, matot yms. On myös se kuivumis nopeus ja jos siinä kestää kauan niin todennäköisesti siellä pesii sitten bakteerit yms.

Minulla siis tuo yksi hoie 750 g tyyny ei kuivunut edes viikossa vaikka vanut oli ulkona joten heitin mäkeen, koska edes matoilla ei minulla ole koskaan kestänyt noin kauan aikaa kuivua.

"Tyynyn pesuväliä voi pidentää tynynsuojalla, ainakin ikea myy, sen päälle sitten tavallinen tyynyliina. Jos ei siis jaksa kuivatella itse tyynyjä kovin usein."

Itse en tykkää yhtään noista tyynyn suojista. Minua jämäkkyys ei haittaa vaan noissa häiritsee se, että tyyny palauttaa muodon todella hitaasti (totta kai kun ilmaa ei pääse liinan sisälle ja ulos) eikä ns. Elä niin kuin normaali tyyny elää asentoa vaihtaessa.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   3.11.24 13:23:34

Röh: Sairaan markkinatalouden ja järjettömän kulutuksen takia maailma on
mennyt pilalle ja on tuhoutumassa.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   3.11.24 13:30:17

En pese, niin monta olen pessyt pilalle. Pesen tyynynsuojusta ja tyynyliinaa.

Päivämäärä:   3.11.24 14:28:48

En pese. Eikä ole ollut mitään ongelmia.

En myöskään vaihda sänkyä parin vuoden välein vaikka myyntimiehet varmasti sitäkin suosittelevat.

Ylipäätään tuntuu, että ihmisiltä kadonnut maalaisjärki. Sitä, mikä ei ole rikki ei tarvitse korjata.

Ihmiset kuluttavat aivan valtavasti siinä pelossa että heitä pidetään "epähygieenisinä" mikä on muuten kautta aikain ollut erittäin tehokas hallinnan muoto mm. rasismissa ja uskonnoissa. Nyt myös markkinataloudessa.

Päivämäärä:   3.11.24 14:38:27

Hikoilen päästäni niin paljon, että tyyny kastuu. Tyynynsuojukset vaan hiostaa lisää kun eivät hengitä ja pää on entistä märempi.

Joten joo, pesen tyynyjä usein, muutaman viikon välein. Nämä omat tyynyt ovat vetoketjullisia, joten täytteen saa revittyä ulos, sen voi levittää kuivumaan, sitä voi pöyhiä ja tunkea takaisin tyynyn sisään.

Lähettäjä: .:.:.. 
Päivämäärä:   3.11.24 15:51:21

En pese ja ihan terveenä olen pysynyt ja ihokin voi hyvin.

Päivämäärä:   3.11.24 16:12:54

Mun tyynyissä on jotain memory-foam palasta, en tiedä voiko niitä pestä. Ehkä vaan heitän roskiin ja ostan uuden.

Päivämäärä:   3.11.24 16:22:29

"Ihmiset kuluttavat aivan valtavasti siinä pelossa että heitä pidetään "epähygieenisinä" mikä on muuten kautta aikain ollut erittäin tehokas hallinnan muoto mm. rasismissa ja uskonnoissa. Nyt myös markkinataloudessa."

Noh,ehkä jossain tilanteissa tuo on totta,mutta hygieenisyydellä on myös paikkansa. Esimerkiksi ruttoepidemiat levisi juuri siksi ettei vuodehygieniasta pidetty huolta vaan kuolleen vuoden meni seuraavalle käyttäjälle samoin olkineen ja näin rutto levisi talosta taloon.

Päivämäärä:   3.11.24 16:23:33

*kuolleen vuode
*samoine olkineen

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   3.11.24 16:32:27

Nämä ontelokuitu tyynyt kuivuvat hyvin. Vähintään kaksi kertaa vuodessa pitäisi pestä.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   3.11.24 16:32:59

Vaihdan uusiin tyynyihin vähintään kerta vuoteen.
On tyynyjen suojukset jotka pesen kerta kk.
Tyynyliinat vaihtuu viikoittain ja petivaatteet tuuletetaan viikoittain (mikäli kelit sallii)

Lähettäjä: **J** 
Päivämäärä:   3.11.24 17:51:38

"Ylipäätään tuntuu, että ihmisiltä kadonnut maalaisjärki. Sitä, mikä ei ole rikki ei tarvitse korjata."

Ehkä sä et sitten hikoile ollenkaan, mutta mä hikoilen, yöllä varsinkin. Jos tyynyä ei pese pitkään aikaan, niin se muuttuu aivan keltaiseksi kaikesta siitä hiestä ja liasta. Ja valitettavasti kun niitä pesee, niin täytteet ajan myötä menee huonoiksi. Menee ne huonoiksi varmasti vaikka ei pesisikään. Ja samalla tavalla esimerkiksi patja ajan myötä menettää kimmokkuuttaan ja siihen tulee kuoppa. Toki joku ekologinen tykkäisi siinä kuopassa nukkua, mutta mun selkäni valitettavasti ei.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   3.11.24 18:09:00

Ruttoaikahan tähän nyt hienosti vedettiin esimerkiksi. Joo ei varmaan kannata ottaa ruttoon kuolleen kaverin tyynyä itselle. Niin huonosti ei nykyaikana ole asiat vaikkei älytöntä ylihygieenisyyttä ja ylikuluttamista harrastaisikaan.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   3.11.24 18:10:26

"Kyllä ne kuivuu, mutta tosi hitaasti. Kesällä pesin untuvatyynyt ja olivat monta viikkoa ulkona lämmössä. Kuivatus voi olla se ongelma eikä moni jaksa odottaa. Kuivurikaan ei kuivaa täysin kuivaksi."

Kyllä minun kuivuri ainakin kuivaa ihan rutikuivaksi, kun vaan laittaa riittävästi aikaa. Tunti ei riitä mihinkään. Epäilisin Kyllä vikaa kuivaajassa, jos sillä ei saa kuivattua kuivaksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.