Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koeaikapurku, työelämä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.11.24 09:23:57

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010806050.html

Täälläkin näkee ettei rakentavaa kritiikkiä, ohjausta tai neuvoja osata antaa työkaverille, vaan kirjoitetaan metrin mittainen valitusvirsi ja sitten mietitään mikä on kun ei työkaveri osaa lukea ajatuksia ja muuttaa toimintaa.

Tai työnantaja kuvittelee saaneensa jonkun joka osaa tehdä töitä samalla tavalla kuin 30 vuottaa talossa olleet.

Re: Koeaikapurku, työelämä.

Päivämäärä:   3.11.24 23:13:20

Kynnys koeaikapurkuun täytyy pitää matalana Suomen järjestelmässä. Jos paikka vakinaistuu, irtisanominen on erinomaisen hankalaa ja kallista.

Lähettäjä: Ra 
Päivämäärä:   3.11.24 23:16:32

Jos vakinaisesta työntekijästä ei nykypäivänä pääse millään laillisilla keinoilla eroon niin älkää pliis sörkkikö vielä koeaikapurkuakin

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   4.11.24 09:19:49

En usko että kukaan, joka on saanut koeajalla potkut tai koeaikapurun, on saaneet ne täysin syyttä.

Tiedän erään joka piti suurta melua kuinka laittomasti sai purun. Puhui lakimiehelle ja sieltä tuli vain vastaus että aika näyttää jos oli laiton purku.

Tätä ihminen toisteli jokaiselle jota vähäänkään kiinnosti, mutta siinä kiireessä unohti katsoa peiliin, olisiko sieltä löytynyt osittainen vastaus miksi kävi niinkun kävi.
Varmasti otti koville kun ei ollut mikään nuori ihminen, mutta ei se työnantaja aina ole paholainen.

Asiantuntijatöissäkin tulee vastaan tilanne jossa työntekijä ei täytä vaatimuksia. Eikä joko osaaminen ja taidot riitä tai halu loppuu kun on edellisessä päässyt helpolla eikä ole tarvinnut oppia uutta.

Päivämäärä:   4.11.24 09:38:19

"En usko että kukaan, joka on saanut koeajalla potkut tai koeaikapurun, on saaneet ne täysin syyttä."

Toki syy keksitään aina. Mutta mitkä odotukset ovat kohtuullisia? Ja voisiko asioista keskustella silti etukäteen ja pyrkiä sopuisaan työsuhteen päättämiseen? Perustuuko päätös väärinkäsitykseen tai huonoon kommunikointiin tai vain siihen että työntekijän vahvuudet ovat muissa hommissa? Työntekijän näkökulmasta potkut ovat vihoviimeinen eikä kokemusta välttämättä voi edes merkitä CV:hen, joten koko aika töissä on mennyt hukkaan.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   4.11.24 10:52:50

"En usko että kukaan, joka on saanut koeajalla potkut tai koeaikapurun, on saaneet ne täysin syyttä."

Läheisellä tallilla näin kuitenkin toimittiin. Työ kelpasi 5 kk ja 29 päivää, (taisi olla vielä jollain lailla palkkatuettu), ja viimeisenä koeaikapäivänä ilmoitettiin, ettei kelpaa, poistu.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.11.24 10:59:28

Juu eihän meillä olisi koeaikaa koskevia lakeja ollenkaan jos tämä pitäisi paikkaansa ja kukaan työnantaja ei olisi koskaan väärinkäyttänyt koeaikaa :D

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   4.11.24 11:08:17

mm: mä tiedän parikin yritystä jotka "ketjuttaa" koeaikalaisia toisensa perään ilman että edes aiotaan palkata. Toisessa työ on kokoonpanotyötä ja aina se koeajalla oleva hups vaan on viimeisenä päivänä liian hidas tekemään työtä vaikka sitä ennen ei ole kukaan puolikkaalla sanallakaan maininnut että työtahti pitäisi olla ripeämpi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.11.24 11:09:59

Jep, sitten vielä laitetaan koeajalle alempi palkka niin karuselli on valmis.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   4.11.24 13:11:43

Suorittavat työt erikseen, mutta ainakin vaativassa asiantuntijatyössä jokainen koeaikapurku on epäonnistunut rekry ja se on jo syönyt organisaation aikaa, resursseja ja rahaa aivan älyttömästi. Rekrykierros joudutaan aloittamaan alusta, samoin uuden työntekijän perehdytykset ja mahdollisesti tiimin muotoutuminenkin. Työn oppimiseen menee todennäköisesti useampia kuukausia, joten yhdenkin väärän rekryn takia esimerkiksi kipeästi kaivattu lisäresurssi saattaa myöhästyä jopa vuoden.

Ainakin oman kokemukseni mukaan asiantuntijatyössä koeaikapurkuihin ei kovin helposti lähdetä, vaikka syytä jopa olisi. Yhtään sellaista koeaikapurkua en ole vielä omissa tiimeissäni nähnyt, joissa se olisi tehty väärin perustein tai huolimatta siitä että henkilö olisi ollut oikeasti sopiva ja hyvä työntekijä. Kyllä niistä hyvistä ja soveltuvista pidetään kynsin ja hampain kiinni jo koeajallakin.

Mutta kuten sanottu, aivan eri tilanne sellaisissa töissä, joissa työhön on tunkua, homma on simppeli ja jossa jo koeajalla saadaan henkilöstä täysimääräinen työpanos irti. Siellä aivan taatusti on väärinkäytöksiäkin runsaammin.

Lähettäjä: ke 
Päivämäärä:   4.11.24 13:52:57

Itse menin työhön, joka paljastui täydeksi virheeksi. En saanut tehdä mitään sellaista mitä minut oli palkattu tekemään. Tj mikromanageerasi kaikessa. Olin tosi kovassa paineessa, kun en halunut siellä olla. Mietin, että minun on oltava siellä sesongin ajan ja sitten irtisanon itseni. Etten vaan jätä pulaan.

Koeaikana tuli purku ja tj kovasti sanoi, ettei minun kannata alkaa tästä riehumaan. Hänen ei kuulemma tarvitse kertoa syytä. Itse vedin kyllä johtopäätökset hänen taloudestaan. Oli palkannut kerralla paljon ihmisiä ja minä olin se kovapalkkaisin. Firman luvut näyttivät huonoilta. Minua ennen oli saanut monta edeltäjääni potkut ja minun jälkeeni samassa tehtävässä sai useampi henkilö potkut. Kukaan ei tainnut vuotta olla.

Yritystä ei enää ole. Oiskohan tj:n (omistaja) syytä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.