Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Juhlimisen jälkeinen ahdistus

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.11.24 08:59:18

8 vuotta sitten olin aktiivinen viihteilijä, kuvittelin että elämä menee ohi jos ei aina ole pitämässä hauskaa. Nykyään kuitenkin käyn harvoin enää. Nyt kun taas kävin, oma koti tuntuu maailman parhaimmalta paikalta. Oli aluksi ajatus että menen autolla ja oon selvinpäin kaverin luo, mutta tylsäähän se on kattella toisten juomista selvinpäin. No, en edes juonu paljoa. Oli kontrolli eikä edes nyt krapulaa. Mutta silti ahdistaa, en edes tiedä mikä ahdistaa. Ei se tunnu enää yhtään omalta jutulta, olin ihan vieras vieraalla maaperällä. Tälle vuodelle olis vielä yhdet juhlat, ja sielläkin kyllä todennäköisesti on alkoholi mukana. En kehtais jättää veljen synttäreitä sen takia väliin kun en vaan enää koe omakseni juomista

Re: Juhlimisen jälkeinen ahdistus

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   3.11.24 09:06:55

No mä oon ratkaissut ton sillä, että otan ne pari vaan ja sitten juon alkoholittomia välissä. Ja jos siitä tulee oikeasti ihan hirveä olo, niin tarviiko alkoholia ollenkaan ottaa? Juo vaikka limsaa ja kivennäisvesiä.

Päivämäärä:   3.11.24 09:23:58

No siis se ahdistus tulee vaikka jois sen pari. En nytkään juonu illan aikana vaan 5 siideriä. Kuitenkin nekin siinä 10h ajan sisällä..

Enkä siis juo alkoholia muutaku joskus harvoin ulos mennessä. Ehkä pari kertaa vuodessa. Mutta aina tää sama homma.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.11.24 09:31:39

Ei 5 siideriä erityisen vähän ole.

Juhlia voi juomattakin. Alkoholittomia juhlavia ja kivoja vaihtoehtoja on nykyään paljon. Tai voi olla juhlimatta, jos se ei ole kivaa.

Lähettäjä: kokemus 
Päivämäärä:   3.11.24 09:34:43

5 ei ole pari. Pari on kaksi. Itse juon nykyisin 1-2 alkoholillista ja muuten alkoholittomia. :)

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.11.24 09:35:48

Siis juominen ahdistaa eikä ole kivaa, ja mietit mikä on ratkaisu? No et juo.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.11.24 09:59:37

Niin, se alkoholi kun vaikuttaa sillä tavalla aivoihin. Tuo reaktio on siis ihan aivokemiallinen, eikä se ole riippuvainen siitä, miten kostea ilta sujuu. Pienikin määrä voi laittaa välittäjäaineet sekaisin (toisille ihan yksi annos riittää)

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   3.11.24 10:01:07

Ole juomatta.

Lisäksi voi hyvin olla että ei se alkoholi ole mikä ahdistaa vaan se että asiat on muuttuneet eikä lle kuten ennen. Olet menettänyt sen tunteen minkä juhliminen aiemmin toi, nyt kaipaat sitä, suret menetystä etkä tiedä mistä muualta sen saman tunteen saisi

Päivämäärä:   3.11.24 10:02:12

Kyllä mä tiedän sanomattakin sen ratkaisun tähän. Lähinnä halusin tietää kokeeko muut samaa, kuinka yleistä on ahdistus alkoholin jälkeen. En muistaakseni ennen ole tästä kärsinyt, vaan nyt iän myötä tullu

Päivämäärä:   3.11.24 10:04:55

Morkkis. Alkoholilla on elimistöstä poistuessaan mielialaa alentava vaikutus ja ihmiset reagoivat siihen eri tavoin eri ikäisinä. Suurin osa kokee morkkista alkoholin juomisen jälkeen jossain vaiheessa elämässään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.11.24 10:05:30

Mulla on sama ja olen jättänyt alkoholin käytön kokonaan.

Päivämäärä:   3.11.24 10:09:35

Tunnistan saman ja se tosiaan liittyy ihan siihen alkoholin poistumiseen kehosta, se vaikuttaa mielialaan. Mulla ei ikinä ole krapuloita ollut, lähinnä nestehukkaa seuraavana aamuna. Nykyään en enää oikein juo, ihan pari vaan ja illalla ennen nukkumaan menoa pari lasia vettä. Voisin oikeastaan jättää alkoholin kokonaankin pois.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   3.11.24 10:09:44

Tuosta aiheesta olikin pari vk sitten hesarissa oikein hyvä juttu, tälle on ihan fysiologinen selitys kuten viiva yllä kertoi. Toiset reagoi enemmän toiset vähemmän. Se on hyvä tiedostaa. Ja jos ahdistaa liikaa niin et juo alkoholia?

Päivämäärä:   3.11.24 10:09:47

5 siideriä olisi ainakin itselleni jo sellainen määrä alkoholia, että ei ihme että on aivokemiat sekaisin ja masentunut olo seuraavana päivänä.

Päivämäärä:   3.11.24 10:15:52

Kyllä tämä kerta vahvistaa sitä ajatusta että en enää juo. Vaikka sekin on vähän haastavaa kun kavereiden mielestä on tylsä jos selvinpäin.

Lähettäjä: wine 
Päivämäärä:   3.11.24 11:20:29

Sama täällä, joka kerta ulkona käymisen/ sosiaalisten iltojen jälkeen morkkis ja selittämätön alakulo. Siis vaikka olisi juonut vain 3 lasia viiniä, ei olisi sanonut mitään typerää, joisi riittävästi vettä ja menisi ajoissa nukkumaan. Tiedostan sen liittyvän noihin aivokemioihin ja olen siksi itselleni armollinen enkä seuraavana päivänä vaadikaan itseltäni normaalia jaksamista vaan annan itseni loikoilla ja hemmottelen herkuilla, saunalla yms. En silti koe asiaa niin ahdistavaksi, että vähentäisin juomista tai ulkona käymistä sen vuoksi. Minusta ihan normaali elämään kuuluva ilmiö.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   3.11.24 11:47:24

Mene autolla.

Samalla sitten pääset sujuvasti kotiin, jos rupee ärsyttään ännikääliöt. On lisäksi näppärää ja halvempaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.11.24 12:05:56

” Vaikka sekin on vähän haastavaa kun kavereiden mielestä on tylsä jos selvinpäin.”

Yleensä ihmiset ovat niin kiireisiä sen oman juomisen kanssa, että eivät huomaa muiden juomia. Itse olen juonut aina alkoholittomia siidereitä eikä kukaan ole tullut kyselemään, mitä lasissa on.

Päivämäärä:   3.11.24 12:12:33

Joo tuttua. Jos lauantaina veti kaksin käsin niin joskus keskiviikon kohdalla alko aivokemia olemaan kunnossa. Ne morkkiskrapulat oli kamalia. Nykyään en juo muista syistä. Kestäisin satunnaisen morkkiksen siksi että joskus tekee hyvää saada se rälläysilta, unohtaa kaikki ja kokea kokovartalorentoutus. Se puuttuu elämästä nyt, saisipa jotain huumeita vaikka tilalle mutta mistäs lainkuuliainen täti nyt niitä repii. Pelkkä arki ja tekeminen on tosi raskasta ja kun harrastus (oma talli) tuo nykyään vain työtä ja huolta niin joku rentoutuskeino pitäisi olla.

Päivämäärä:   3.11.24 12:40:37

Jos alkujaan tarkoitus oli olla selvinpäin ja se muuttuikin 5 siiderituoppiin, niin en ihmettele että ahdistaa. Onhan tuo jo melkoisen suuri kontrollinmenetys.

Eri asia jos alkujaankin olisi ollut tarkoitus ottaa.

Lähettäjä: hiski 
Päivämäärä:   3.11.24 12:48:16

Musta 5 siideriä on jo reiluhko määrä.

Nuorempana tuli juhlittua ilman morkkista mutta jossain 40 ikävuoden paikkeilla alkoi tulla aika vähäisestäkin määrästä tosi kurja olo, siis henkisesti. Nykyään ei enää kiinnosta lähteä viihteelle.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   3.11.24 12:49:51

Ei ihme, että on kuuppa sekaisin, jos tyhjästä kiskaisee 5 tuoppia alas. Se on tottumattomalle suht paljon. Nyt vaan pötköttelet hissuksiin muutaman päivän, kyllä se siitä. Jatkossa pysyt kokonaan erossa alkoholista, ei sitä noin harvalla käytöllä kannata juoda ollenkaan.

Kavereiden kanssa ulkoillessa voit juoda vaikka alkoholittomia siidereitä ja loppuillasta vissyvettä sitruunaviipaleella. Ei niitä kukaan aidoista erota.

Päivämäärä:   3.11.24 13:00:13

Tuoppia.. 0,33 siiderit ?

Päivämäärä:   3.11.24 13:18:10

Suurin osa siidereistä taitaa olla 0,5 litraisia

Päivämäärä:   3.11.24 13:50:55

Ei kyllä nämä mun juomani oli 0,33

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   3.11.24 14:01:09

Allekirjoita myös tuon alkoholia seuraavan mielialan laskun, mutta kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen mitä juo. Itselleni ei sovi greippilonkerot, halpiasiiderit ja suuri osa viineistä ollenkaan, noista tulee nopeasti huono olo ja juomista seuraavana päivänä vielä huonompi. Eilen tuli jopa baarin vedestä huono olo, oli ilmeisesti seisonutta tms. Itse yritän aina juoda joka toisen juoman vettä tms. jotta elimistö ei kuivu.

"
Lisäksi voi hyvin olla että ei se alkoholi ole mikä ahdistaa vaan se että asiat on muuttuneet eikä lle kuten ennen. Olet menettänyt sen tunteen minkä juhliminen aiemmin toi, nyt kaipaat sitä, suret menetystä etkä tiedä mistä muualta sen saman tunteen saisi"

Tämä kyllä vaikuttaa itsellänikin, etenkin jos on odottanut tosi pitkään jotain tapahtumaa. Sitten kun ne bileet ei olekaan niin mahtavat kuin mitä nostalgisesti muistaa nuoruuden juhlien olleen, tulee pettymys.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.11.24 23:19:05

"Vaikka sekin on vähän haastavaa kun kavereiden mielestä on tylsä jos selvinpäin."

Kasva aikuiseksi ja ala seisoa omien valintojesi takana

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   3.11.24 23:55:59

Onhan se viisi nyt jo aika paljon, tai siis on ainakin mulle. Mulla olis työpaikan pikkujoulut, jonne ilmottauduin hyvän ruuan takia, niin meinasin siellä varmaan just pari alkoholijuomaa ottaa ja sit loput alkoholittomia. Mitä vanhemmaksi tuun niin sitä vähemmän kiinnostaa olla kännissä ja seuraavana päivänä väsyneenä tai krapulassa. Ja saada sitä morkkista. En nyt mene mainostamaan asiaa muille ihmisille etten juo, tilailen sitten moktaileja ja ruuan kanssa en tykkää muutenkaan juoda alkoholia.

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   4.11.24 08:22:38

Aivokemiaa kuten jo mainittu, alkoholi tekee dopamiinipiikin josta tulee yllättävän jyrkät laskut, joka toisiin vaikuttaa raskaammin kuin muihin.

Olen nyt ollut 4 kk juomatta ja käynyt silti juhlimassa, alkoholittomat siiderit ovat ihan jees. Ihanaa kun voi mennä autolla, eikä seuraavana päivänä väsytä yhtään. Ajattelin olla absolutisti ainakin vuoden.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.