Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tuleeko posti hyvin perille ilman sukunimeä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.11.24 03:07:04

Siis sellainen mikä tulee ihan kirjepostina? Etunimi ja osoite on, sukunimikin piti olla mutta huomasin että onnistuin ilmeisesti poistamaan sen vahingossa ja huomasin vasta myöhemmin.
Mutta luulisi että ei ongelmaa kunhan osoite oikein?

Re: Tuleeko posti hyvin perille ilman sukunimeä?

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   3.11.24 03:10:03

Puhutko nyt Suomen Postista? Eihän Posti saa toimitettua perille edes postia, jossa on täydelliset osoitetiedot ja osoite kirjoitettu joko selkeällä käsialalla tai tietokoneella. En löisi vetoa sen puolesta, että ilman sukunimeä oleva kirje löytäisi perille, ainakaan kovin nopeasti.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   3.11.24 03:11:49

Aikoinaan posti pelasi, vaikka kuoressa olisi ollut nimenä Mörrimöykky. Nykyään ei.

Lähettäjä: >< 
Päivämäärä:   3.11.24 03:24:09

Tulee. Ne menee osoitteen mukaan, ja ainahan ihmiset ei tiedä/muista sukunimeä jos se on vaihtunut. Oli kyse sitten suomesta tai ulkomaista. Ja se posti ei lajit sukunimellä. Sukunimi voisi olla tärkeä olla jos olisi mahdollisuus että paketti menisi postin pisteelle.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   3.11.24 06:15:31

Mistä se postin lajittelu edes tietää minkä nimisiä ihmisiä missäkin osoitteessa asuu? Vai ajattelitteko että sillä on joku dvv:n asukashaku käytössä. Tärkeintä on, että osoite on mahdollisimman täydellinen ja oikein.

Omakoti-ja rivitaloasujilla ei välttämättä lue sukunimiä postilaatikossa, yleensä pelkkä talon numero ja hyvin tulee
posti perille.

Lähettäjä: Juha 
Päivämäärä:   3.11.24 07:50:25

Posti on aivan käsittämätön. Mulle jaettiin yhteen aikaan väärää postia pelkän sukunimen mukaan. Eli ihan eri osoite ja Pasi niminen, minä olen Minna. Vain sukunimi sama.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   3.11.24 07:54:32

Jakaja ei varmaan osaa lukea. Kantasuomalaisia ei taideta enää palkata, kun ulkomaisia osaajiakin on tarjolla.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   3.11.24 08:21:06

Ei välttämättä ainakaan kerrostaloon. Meille ei tullut hetkeen postia, kun ovessa ei ollut nimeä ja olin kirjoilla vielä toisessa osoitteessa. Nimi ja osoite kirjeissä kuitenkin oikein ja omistin kyseisen asunnon. Postin mukaan postinkantaja tietää, että en ole asunnossa kirjoilla eikä jaa postia osoitteeseen minun nimellä ennen kuin osoite on lisätty viralliseksi osoitteeksi tai sivuosoitteeksi. Vanhan asukkaan posteja oli kyllä saanut jaettua vaikka ovessa ei nimeä ollutkaan.

Ihan pikkasen kyllä epäilyttää, että jakaja todella tarkastaisi, että minkä nimisiä henkilöitä asunnossa asuu. Tai, että heillä olisi edes mahdollista päästä maistraatin rekisteriin siinä jakaessa.

Lähettäjä: Laatikkorivi 
Päivämäärä:   3.11.24 09:59:39

Kyllä se on arvontaa aina kun sattuu laatikko jossa ei ole osoitetta. Pitäisikö jakajan tietää mikä laatikko kuuluu mihinkin osoitteeseen. Ei pidä.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   3.11.24 13:28:43

"Mistä se postin lajittelu edes tietää minkä nimisiä ihmisiä missäkin osoitteessa asuu?"

Tämä ei liity nykyaikaan, mutta kerronpa kuitenkin kun tekee mieli jutella joutavia.

Parikymmentä vuotta sitten posti lajiteltiin toimipaikoissa käsin. Postikeskuksessa oli tehty koneellinen lajittelu postinumeron mukaan ja joka aamu ennen jakelukierrokselle lähtöä postinjakajat lajittelivat ko. postinumeroalueelle tulleet postit. Ensin kaikki lajiteltiin taloittain ja seuraavaksi jokainen jakaja lajitteli vielä oman piirinsä talojen postit asunnoittain.

Jokaisella asunnolla oli lajittelulokerikon vieressä osoitekortti, jossa luki asunnossa kirjoilla olevien henkilöiden ja yritysten nimet. Osoitekortit päivitettiin sen mukaan, mitä Postille tehtiin osoitteenmuutoksia. Jos lähetyksen osoite ja jompi kumpi nimistä (etu tai suku) täsmäsi osoitekorttiin, sai lähetyksen toimittaa sinne (jos ei ollut muuttoilmoitusta tiedossa). Jos ei mikään täsmännyt, lähetys pistettiin sivuun osoiteselvitystä ja edelleenlähetystä varten.

Osoiteselvitystä varten jakajilla oli tiedot oman piirinsä muuttaneista olikohan viimeisen 2 vuoden ajalta. Toimipaikan esihenkilöllä oli sitten pääsy pidemmän ajan rekistereihin ja varmaan turvakielto-osoitteisiinkin. Heille meni sellaiset lähetykset, joita ei jakajien tiedoilla saatu eteenpäin. Edelleenlähetyksistä oli myös omat sääntönsä niihin tilanteisiin, kun maksullinen välityspalvelu oli jo umpeutunut.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   3.11.24 13:42:12

Opiskelijakämpässä asuvat saa muutaman vuoden aikana hyvinkin tusinan eri nimen postia luukkuunsa, kun osoitemuutokset ei ole menneet kaikille tahoille jakeluun.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.11.24 13:45:01

Ihan hyvin tulee perille. Ei se nimi siihen vaikuta. Muutenhan edellisen asukkaiden posteja ei tulisi jos kerta nimeä katsoisivat.

Päivämäärä:   3.11.24 13:48:59

Mökkipaikkakuntamme postinjakelu herjaa ainakin heti, jos mökin postilaatikkoon pitäisi jättää kirjepostia. Kirjeissä on kaikissa postin tarra "Onko osoite oikein", vaikka se on täysin oikein. Sanomalehdet sentään kuljettavat laatikkoon moitteetta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.11.24 14:23:48

Mulle on posti löytänyt vaikka osoitteessa on lukenut etunimi sukunimi ja kaupunginosa, kaupunki :D

Päivämäärä:   3.11.24 14:25:39

Minulle tuli aikoinaan tuntemattomalle ihmiselle osoitettu kirje, osoite oli sama eli kyseessä oli ilmeisesti asunnon entinen asukas. Kirjoitin kuoreen isoilla kirjaimilla "ei asu tässä osoitteessa" ja laitoin sen takaisin postilaatikkoon. Vähän ajan päästä sama kirje tuli taas minulle. Vein sen uudestaan postilaatikkoon ja taas se tuli takaisin minulle. Muutaman kerran tätä tein ja aina kirje palautui minulle, lopulta heitin kirjeen roskiin kun ilmeisesti postin työntekijöille oli mahdotonta ymmärtää lausetta "ei asu tässä osoitteessa".

Päivämäärä:   3.11.24 14:28:54

Näin käy kun valtion laitos yhtiöitetään ja suomalaiset korvataan kielitaidottomalla ulkomaalaisella halpatyövoimalla.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   3.11.24 14:30:39

Hyvällä tuurilla löytää perille, mutta hyvin posti ei löydä enää nykyään perille vaikka kaikki olisi oikein.

Päivämäärä:   3.11.24 14:35:32

Postillahan on joskus ollut työntekijöitä, joiden tehtäviin kuului selvittää epäselvästi/väärin kirjoitettuja tai puutteellisia nimi- ja osoitetietoja että posti saadaan jaettua oikealle vastaanottajalle. Tästä oli kerran lehtijuttu ja ne olivat selvittäneet siellä vaikka mitä, hauskana esimerkkinä muistan jutusta ulkomailta tulleen lähetyksen, jossa vastaanottajaksi oli merkitty "humalainen karakuppa", eli Suomalainen Kirjakauppa.

Eipä ole nykyään enää tällaista....

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   3.11.24 14:51:48

Onko tämä vitsi? Minulla palautui kirje, jossa oli nimi ja osoite ehdottomasti oikein. Kuoreen oli merkitty " ei asu tässä osoitteessa". Kyselin postista ja siihen saakka tuli vastauksia, kun lähetin väestötietojärjestelmän otteen, jonka mukaan vastaanottaja oli asunut siinä osoitteessa 2 vuotta. Ei vastausta, ei selitystä, ei pahoittelua. Oli aihetta epäillä, että postinjakaja ei ollut edes käynyt siellä.

Lähettäjä: Laatikkorivi 
Päivämäärä:   3.11.24 19:25:12

j tapauksessa on varmaankin ollut ettei ole ollut postilaatikkoa.

Lähettäjä: kesäposteljooni 
Päivämäärä:   3.11.24 19:58:58

Postinjakaja kyllä voi tarkistaa, keitä missäkin osoitteessa on kirjoilla ja mikäli osoitteeseen tulee jollain muulla nimellä postia, niin usein niistä tehdään ensin osoiteselvitys (jos on vaikka joku entinen asukas) tai sitten voidaan laittaa tuo tarra, että onko lähetys jaettu oikein. Pääperiaate on kuitenkin, että posti jaetaan osoitteen mukaan.

Ongelmia tekee mielestäni tällä hetkellä eniten konelajittelu, joka heittelee välillä posteja mihin sattuu ja sieltä tulee yhteen takertuneita kirjeitä, joita jakajakaan ei aina huomaa (alempi on siis yleensä ihan johonkin muualle tarkoitettu), tällöin on ihan saajan moraalista kiinni, viitsiikö kiikuttaa väärinjaetut takaisin postiin.

Maaseudulla jakajat kuitenkin aika hyvin muistavat omien asiakkaidensa nimet ja jopa lempinimet, joten pelkällä nimellä ja kaupunginosalla tulevat kirjeetkin löytävät aika hyvin perille. Edelleen noita puutteellisia/epäselviä osoitteita kyllä pyritään selvittämään, mutta lempinimiä ei kyllä järjestelmä tunnista.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   3.11.24 20:00:10

Lähettäjä: Jaa
Päivämäärä: 3.11.24 06:15:31

Mistä se postin lajittelu edes tietää minkä nimisiä ihmisiä missäkin osoitteessa asuu? Vai ajattelitteko että sillä on joku dvv:n asukashaku käytössä. Tärkeintä on, että osoite on mahdollisimman täydellinen ja oikein.

//Itseasiassa lajitellijalla on piirikohtaiset tiedot jokaisessa asunnossa kirjoilla olevista ihmisistä. Postia ei siis jaeta automaattisesti kys. osoitteeseen.

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 3.11.24 14:35:32

Postillahan on joskus ollut työntekijöitä, joiden tehtäviin kuului selvittää epäselvästi/väärin kirjoitettuja tai puutteellisia nimi- ja osoitetietoja että posti saadaan jaettua oikealle vastaanottajalle

//Käsittääkseni edelleen tätä tehdään, mutta tähän ei aiemmin ollut erityisiä työntekijöitä. Ihan ne postin jakelijat sitten päivän lopuksi selvittelivät näitä, kun piirin postit oli jaettu.

Terveisin entinen posteljooni

Päivämäärä:   3.11.24 21:50:02

Kyllä vielä 3v sitten lajiteltiin ne postinumeron mukaan tulleet postit käsin ennen reittiä. Ja oli listoja, joissa oli nimet ym. Vain osa tuli koneelta valmiina nippuna. Epämääräiset nimet/osoitteet laitettiin tarkistettavaksi ennen jakelua.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   3.11.24 22:24:25

No mulle ainakin tulee säännöllisesti jonkun muun nimellä postia ja osoite oikein etä ainakaan täällä se nimi ei vaikuta.

Päivämäärä:   3.11.24 22:28:28

Meille tuli joulukortti Englannista, tytär oli kirjoittanut kuoreen tyyliin "äiti ja isä" etunimilla ilman sukunimeä.

Päivämäärä:   3.11.24 22:59:56

"Minulle tuli aikoinaan tuntemattomalle ihmiselle osoitettu kirje, osoite oli sama eli kyseessä oli ilmeisesti asunnon entinen asukas. Kirjoitin kuoreen isoilla kirjaimilla "ei asu tässä osoitteessa" ja laitoin sen takaisin postilaatikkoon. Vähän ajan päästä sama kirje tuli taas minulle. Vein sen uudestaan postilaatikkoon ja taas se tuli takaisin minulle. Muutaman kerran tätä tein ja aina kirje palautui minulle, lopulta heitin kirjeen roskiin kun ilmeisesti postin työntekijöille oli mahdotonta ymmärtää lausetta "ei asu tässä osoitteessa"."

Mulla samankaltainen kokemus, tosin neljännellä kerralla kirje päätyi johonkin muualle kuin mulle.

Viime vuonna äitini kyseli, olinko saanut postia. Kävi ilmi, että hän oli lähettänyt ennen vappua kortin. Se tuli sitten lopulta kesäkuun alussa ja osoitteen päälle oli liimattu postin tulostama osoitelappu. Äidillä on erittäin selkeä käsiala ja lapun alta kuulsi täysin oikeat osoitetiedot. Jostain syystä siihen oli pitänyt laittaa osoite uusiksi ja kortti matkusti pk-seudun ja Pohjanmaan väliä yli kuukauden.

Sitten ihmetellään, miksei ihmiset halua lähettää enää postikortteja tai kirjeitä...

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   4.11.24 06:38:26

Kyllä oli postilaatikko kerrostalossa, ja laatikossa nimi. Postinjakaja väitti, että ei asu siinä osoitteessa ja selvittely ja vastaukset loppuivat tosiaan siihen, että laitoin kuvan vtj:n otteesta. Samalla henkilölle siihen osoitteeseen oli jaettu postia 2 vuotta ennen sitä ja vielä sen jälkeenkin.

Ennen sitä saman henkilön joulukortti vaelsi monta viikkoa hänen aiempaan osoitteeseen pienessä kylässä, jossa postin jakoi hänen veljensä. Tasan tarkkaan tiesi sekä nimen että osoitteen ja oli aihetta epäillä, että ei kortti ollut hänen käsissään ennen kuin tammikuussa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.