Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikset valita SKL:oon ruttukuono- ym. asioista

Lähettäjä: vaan syyllistät om 
Päivämäärä:   2.11.24 19:31:51

Miksi syyllistät koiran omistajaa, kun voisit tehokkaammin vaikuttaa olemalla suoraan yhteydessä rotukoirien liittoon eli Suomen kennelliittoon?

Re: Mikset valita SKL:oon ruttukuono- ym. asioista

Lähettäjä: keloja 
Päivämäärä:   2.11.24 19:34:55

:D , Turhaan nyt uhriudut siellä. Ostajan vastuuta on ihan turha yrittää pyyhkiä näkymättömiin. Jos ostat, tuet.

Ps. Ei suinkaan kukaan luule, että Suomen Kennelliitolla on sairaalloisten rotujen kieltämiseen munaa? Teeppä vähän vertailua vaikka muissa Pohjoismaissa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.11.24 19:35:33

Mitähän se kennelliitto voisi konkreettisesti tehdä ruttukuonojen estämiseksi? Kennelliitolla ei ole esimerkiksi lainsäädäntövaltaa, mikä olisi aika olennainen juttu, jos jotain haluttaisiin oikeasti kieltää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.11.24 20:13:50

Kennelliitto saa koirien rekisteröinnistä rahaa, joten miksi kieltää hyvin myyvä rotu?

Ostajien valistaminen on tärkeää. Ostajat luovat kysynnän tuottaa näitä koiria maailmaan. Mitä vähemmän näitä halutaan, niin vähemmän niitä tehdään. Harva kasvattaja lopulta oikeasti tekee pentueita itselleen, mitäpä kasvattaja tekisi viidellä saman sukuisella koiralla. Kyllä ne pennut myyntiin tehdään. Ja sitä myydään, mitä ostajat haluaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.11.24 08:50:10

Miksi ihmiset oppivat niin hitaasti? Onhan noista lyttykuonoista ja pitkäselkäisistä jo varmaan 30 vuotta jauhettu julkisesti.

Päivämäärä:   3.11.24 09:12:13

Jos ostat lyttykuonon, olet itsekäs ja tyhmä. Tietämättömyyttä ei enää 2024 vuonna voi olla.

Päivämäärä:   3.11.24 09:46:29

SKL voisi kasvattaa selkärangan, ja tiedottaa riittävästi. On raakaa, että raha edellä ja koirien kärsimyksillä maksatetaan SKL:n virkakyöstien palkat.

Päivämäärä:   3.11.24 09:48:42

Skl koiraharrastajien etuja ajava liitto, ei koirien.

Lähettäjä: Emppu 
Päivämäärä:   3.11.24 10:15:07

Siksi, koska tuollaisen ostaja on vain yksinkertaisesti vastuuton ja tyhmä tukiessaan kyseenalaisten rotujen kasvattamista. Nykypäivänä ei voi edes nojata siihen, ettei voinut tietää, kun netistä on saatavilla niin paljon tietoa ja jos ei itse ole kykenevä sitä etsimään, niin varmasti löytyy joku, joka auttaa.

Lähettäjä: Buuu 
Päivämäärä:   3.11.24 10:49:32

Niin kauan on tarjontaa kun on kysyntää. Ei tänä päivänä kukaan voi olla niin tyhmä ja/tai laput silmillä ettei ole tietoa rotujen ongelmista. Tai joo, tyhmä voi olla koska klinikalla rokotuksilla jatkuvasti näkee tuoreita erityisen sairaiden rotujen omistajia, jotka myös ostaa sen pennun mistä sattuu saatesanoin "on tää rekisteröity, ai ei löydy SKL rekisteristä, mutta myyjä sanoi että on rekattu. Niin joo se on kai siellä RuVi rekisterissä. Ei me niillä papereilla mitään tehdä". Eikä nämä terveysasiat ole pelkästään lyttykuonojen ongelma, kuinka paljon luusto ja iho ja autoimmuuniongelmia on ihan hirveästi tietyillä ns. "on tää ihan terve rotu" tyyppisillä.

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   5.11.24 10:02:21

On oikeasti ihan älyttömän tyhmiä ihmisiä, joita ei vaan kiinnosta ottaa selvää, kun eivät tajua, että täytyisi. Tunnen yhden perheen, joka tilasi koiran joltain nettisivulta, olivat vaan googlanneet ”koiranpentuja myynnissä” ja tilanneet söpöimmän, minkä sai mahdollisimman nopeasti. Koira oli joku villakoira/pieni valkoinen-mixaus ja täysin kykenemätön elämään, se jouduttiin lopettamaan terveysongelmien takia ennen, kuin täytti puoli vuotta.

Siitä huolimatta, että eläinlääkäri oli heitä yrittänyt varoittanut, voitte varmaan kuvitella, mitä perhe teki pennun kuoleman jälkeen.. No, tilasivat uuden koiran :) Eivätkä taaskaan ottaneet selvää mistään, vaikka tällä kertaa heitä oli jopa joku ammattilainen yrittänyt ohjata oikeisiin ratkaisuihin.

Lähettäjä: ?????? 
Päivämäärä:   5.11.24 13:15:09

"Koira oli joku villakoira/pieni valkoinen-mixaus"

Miten sekarotuiset liittyy aiheeseen? Ei jollain nettipalstojen sekarotuisilla ole mitään tekemistä rekisteröityjen rotukoirien ja Kennelliiton kanssa.

"On oikeasti ihan älyttömän tyhmiä ihmisiä, joita ei vaan kiinnosta ottaa selvää, kun eivät tajua, että täytyisi."
"Eivätkä taaskaan ottaneet selvää mistään"

Kirjoitat epäselvästi. Mistä ja mitä näiden sekarotuisen nettipalstapennun ottajien olisi pitänyt ottaa selvää? Kennelliitostako? Sekarotuisesta koirasta ja sen mahdollisesti myös sekarotuisista vanhemmista, jotka ehkä olivat pennun vanhemmat tai eivät olleet, sitähän ei voi tietää varmaksi? Jos koiraa ei ole rekisteröity, mistä ajattelit että siitä tai sen taustoista saisi oikeaa tietoa? Edes sen väitetyt vanhemmat eivät välttämättä ole sen vanhemmat. Eihyvääpäivää taas.

Päivämäärä:   5.11.24 13:46:31

Suuri osa pienistä seurakoiraroduista on eri tavalla "ulkonäköliioiteltuja". Usein aletaan jankata jostakin perusrakenteisista koirista vaihtoehtona, mutta jos haluaa pienikokoista koiraa, jonka kanssa voi asua taajamassa, vaihtoehto ei ole joku husky, samojedi tai vastaava. Roduilla kun on muitaKIN ominaisuuksia kuin ulkonäkö ja terveys, esim. käyttötarkoitus ja luonne. Ei siinä vastuulliselle koiranhankkijalle ole oikein muuta mahdollisuutta kuin perehtyä haluamansa rodun terveystilanteeseen ja ajattelemansa yhdistelmän vanhempien suvun tutkimiseen esim. Koiranetistä terveys- ja näyttelytulosten osalta (näyttelyissä katsotaan rakennetta).

Jos eettisyydestä puhutaan niin sekarotuisten tuottaminen ei sitä ole eikä tietenkään niiden hankkiminenkaan. Rekisteröidyistä koirista sentään on saatavilla dataa, rodusta riippuen vaaditaan pevisa-tarkit jotta koirapennut saa rekattua ja nartuille on yläikäraja pentujen saamisessa. Rekisteröityjen koirien kasvattaja on myös vastuussa myymistään pennuista ja niistä tehdään myös kauppakirja. Ostaja myös tietää, keneltä ostaa koiran.

Päivämäärä:   5.11.24 13:56:22

Pieniä seurakoiria on muitakin kuin ääripiirteiltään jalostetut. Pienistä pystykorvista ja pehmeämpi luonteisista terriereistä löytyy hyviä vaihtoehtoja myöskin. Mutta tietysti, terve rakenne tarkoittaa toimeliaampaa koiraa. Sen sairaan rakenteen vanki ei ole yhtä aktiivinen, siten seurakoirana helpompi.

Päivämäärä:   5.11.24 14:13:44

"Pienistä pystykorvista ja pehmeämpi luonteisista terriereistä"

Pystykorvat ovat haukkuherkkiä, terriereillä on "terrieriluonne". Jos asuu rivitalossa tai kerrostalossa, vähän väliä tai jopa kaiken aikaa räksyttävä koira ei ole vaihtoehto; tuttavan naapurissa asuu tällainen pieni pystykorva, joka haukkuu jokaista risausta ja kauan. Jos talo olisi vuokratalo, todennäköisesti asiaan olisi puututtu, mutta ns. kovan rahan osaketaloissa luonnollisesti omistaja-asukkaan/osakkaan kanssa asia on tietenkin eri. Terrieri taas on hankala seuralainen jos koulutus ei ole oikeanlaista, joten ensimmäisenä koirana terrieri voi olla luonteensa vuoksi vähemmän sopiva valinta.

"Sen sairaan rakenteen vanki ei ole yhtä aktiivinen, siten seurakoirana helpompi."

Jokaisessa rodussa on sairaita yksilöitä, myös ns. terverakenteisissa roduissa ja vastaavasti kaikki "sairaiden" rotujen yksilöt eivät ole sairaita, vaan myös niissä roduissa on agilityä ja vastaavia lajeja harrastavia koiria. Ihmisten pitäisi nähdä hieman enemmän vaivaa ja tutkia pentueen taustoja, vaatia tiettyjä asioita eikä pelkkää minimiä (esim. jos rodussa on jokin suositeltava mutta ei pakollinen terveystutkimus, suosia kasvattajia jotka teettävät myös nämä suositeltavat tarkastukset pakollisten lisäksi), kysellä ja havainnoida kasvattajan luona asioita eikä olla pää pentusekaisin. Pentuja voi käydä katsomassakin ilman että sitä on pakko varata saati ostaa.

Päivämäärä:   5.11.24 14:32:11

Ja pienet seurakoirarodut eivät ole haukkuherkkiä? Haha. Hauska väite.

Terriereistä kaikki ei ole nykyään lähelläkään mitään alkuperäistä käyttötarkoitustaan vastaavia. Sieltä joukosta löytyy täysin seurakoiramaistuneita rotuja. Vähän sama kuin niputtausi kaikki ykkös ryhmän rodut käyttölinjan malikoiksi tai bortsuiksi.

"Jokaisessa rodussa on sairaita yksilöitä"

Älä. Ihanko totta. Nyt ihan hirvittää tämä sinun tiedon määrä. Tässä ketjussa on ollut kyse ulkonäöllisesti ääripääjalostetuista roduista. Viiva tuossa äsken väitti että pieniä seurakoiria ei löydy muita kuin ääripääjalostettuja. Minäpä siihen että kylläpä vaan löytyy, jos ei ole kovin rajoittunut yhteen ryhmään. Joskin siitäkin ryhmästä löytyy vielä rotuja, jotka kykenee hengittämään ja liikkumaan normaalisti ja silmätkin mahtuu päähän aivojen kanssa samaan aikaan. Enkä menisi sanomaan että seurakoiraryhmästä kaikki sopii kaikille, kyllä villakoiran, papillonin ja bolognesen luonteet ja temperamentit poikkeaa hyvin paljon toisistaan - ja myös se haukkuherkkyys ;)

Päivämäärä:   5.11.24 14:41:54

"Ja pienet seurakoirarodut eivät ole haukkuherkkiä? Haha. Hauska väite."

Suuri osa seurakoiraroduista ei ole haukkuherkkiä, koska niillä ei ole rodunmukaista tarkoitusta haukkumiseen. Se että omistajat eivät osaa tai halua opettaa koiralleen peruskäytöstapoja (näitä, joiden mielestä pieni koira saa tehdä mitä tahansa tai siltä ei saa vaatia mitään, koska se on pieni eikä se haittaa), ei ole rodun vika.

"Jokaisessa rodussa on sairaita yksilöitä"

Älä. Ihanko totta. Nyt ihan hirvittää tämä sinun tiedon määrä."

Jos keskustelu ei pysy asiallisena, en koe tarvetta jatkaa. Minä en v-ttuillut kuten sinä. Jos sinun ainoa kriteerisi rodun valinnalle on terveys ja luonteella, ominaisuuksilla, turkin vaativuudella, koolla jne ei ole mitään merkitystä ja näkemyksesi on se, että tietyissä roduissa jokainen koira on raihnainen ja tietyissä roduissa jokainen koira on umpiterve tai että peräti sekarotuiset ovat täydellisiä koiria joka tavalla jokaiselle, niin sinulla on oikeus mielipiteeseesi. Niin on meillä muillakin ja vapaus hankkia ja kasvattaa sellaisia koiria kuin haluamme.

Päivämäärä:   5.11.24 14:47:55

"Niin on meillä muillakin ja vapaus hankkia ja kasvattaa sellaisia koiria kuin haluamme."

No sittenpä onkin turha ihmetellä, miksi meillä on läjäpäin rotuja, jotka kärsivät perinnöllisistä sairauksista ja vioista. "Koska minulla on oikeus ja minäminä."

Lähettäjä: no kun 
Päivämäärä:   5.11.24 14:52:01

"Miten sekarotuiset liittyy aiheeseen? Ei jollain nettipalstojen sekarotuisilla ole mitään tekemistä rekisteröityjen rotukoirien ja Kennelliiton kanssa."

Mutta kun ne on niin halpoja eikä pennuttajamyyjä kysele hankalia. Rotukoirakasvattajat ei myy osamaksulla (ymmärrettävästi, koska jos joku luulee koiran hankintahinnan olevan suurin kuluerä ja edes sitä paria tonnia rahaa ei ole joka ei ole edes paljon, niin ei sellaisella ole varaa koiraa kunnolla pitääkään) ja sijoituskoiriakaan ei mihin tahansa haluta sijoittaa (tietenkään), vaikka niitä nämä osarimankujat seuraavaksi haluaa kun eivät ymmärrä sijoittamisesta muuta kuin halvemman sijoitusmaksun ja kaikessa ollaan raha edellä (jota ei ole). Sitten kuvitellaan, että kasvattajan olisi pakko myydä pentu sitä kysyvälle ja osarilla. No ei ole, sen enempää myydä kuin varsinkaan osarilla.

Lähettäjä: C.I.B. 
Päivämäärä:   5.11.24 15:12:06

Mielenkiintoista kun piste ei ota mitenkään kantaa aikaisemmin mainittuun sekarotuisten tuotantoon, kun muuten mouhoaa terveydestä. Kuvitteleeko piste, että kun laitetaan yhteen mitkä tahansa kaksi erirotuista tai sekarotuista koiraa, saadaan aikaan terveitä jälkeläisiä? Tai että sekarotuisten tuottajat olisivat tutkineet koiriaan? Tai vaikka tietäisivät jonkin vian, se estäisi pennuttamasta? Jos rotukoirilla on Pevisa, se jo sulkee ns. vialliset koirat pois jalostuskäytöstä, koska pentuja ei saa rekisteriin.

Sekarotuisten tuotanto on myös ilmaista vai kuvitteleeko piste, että sekarotuisten tuottajat teettävät terveys-, tiineys- ja pentutarkastuksia? Sehän ei olisi voiton maksimointia. Myös joka juoksuun voi tekaista pennut, toisin kuin rekisteröitävillä. Vai eikö muulla ole väliä kuin pennuilla?

Sinänsä sama, koska ne on ihan eri ihmiset, jotka ostaa mistä halvimmalla saa ja hinta on ainoa mikä kiinnostaa. Kunhan ihmettelen sekarotuaiheen sivuuttamista, että ne sitten on varmaan hyviä, koirat ja pennuttajat.

Päivämäärä:   5.11.24 15:18:14

"Miten sekarotuiset liittyy aiheeseen? Ei jollain nettipalstojen sekarotuisilla ole mitään tekemistä rekisteröityjen rotukoirien ja Kennelliiton kanssa."

Ja liittyyhän tuo toki tuohon, että miksi ihmiset edelleen näitä lyttynokkia ja muita ottavat. Jos tieto ja tiedonhaku pentutehtailusta on noin huonolla tolalla, niin miten ajatellaan, että ihminen osaisi ottaa jotain selvää terveysongelmista.

” On oikeasti ihan älyttömän tyhmiä ihmisiä, joita ei vaan kiinnosta ottaa selvää, kun eivät tajua, että täytyisi…”

Lähettäjä: Ja 
Päivämäärä:   5.11.24 15:30:36

Jos rodun keskimääräinen elinikä on 10v -> puhutaan terveemmän puolella olevasta rodusta. Nuo todella lyhytikäiset ei ole pieniä seurakoirarotuisia vaan isoja rotuja.

Pystykorvat, metsästyskoirat ja ns. alkukantaiset rodut on terveimmästä päästä, mutta ei noista ns. kenen tahansa koiraksi taajamaolosuhteisiin käy kuin ehkä beagle.

Järkihän jo sanoo, että koira on valittava kaikin puolin ominaisuuksiltaan sopivaksi sille, joka sitä on hankkimassa ja niihin olosuhteisiin, joihin se tulee. Myös koiran etu on päästä sellaiseen kotiin, jossa se saa toteuttaa niitä ominaisuuksia, jotka sillä rodun vuoksi on ja kuuluukin olla. Vaikka olisi kuinka terve rotu ja koira, se ei vielä tarkoita että se voisi hyvin. Hyvinvointiin kuuluu muutakin kuin fyysinen terveys.

Päivämäärä:   5.11.24 15:37:34

Aika monet sairaat rodut elää 10-vuotiaaksi. Ei elinikä ole mikään terveyden mittari. Tai sitten chihu, cavalier ja welsh corgi ovat terveitä.

Lähettäjä: Ja 
Päivämäärä:   5.11.24 15:49:11

Siis tuo 10v on ihan ell Kirsi Sainion sanoma. Voisi olettaa hänen olevan enemmän asiantuntija kuin hötövouhottajat.

"Kymmenen vuoden keskimääräinen eliniän odote tarkoittaa, että rotu on suurinpiirtein terveen puolella."

Myös oikea rotu oikeaan paikkaan (Käyttökoira on terveempi kuin seurakoira, mutta se ei silti ole välttämättä sinun koirasi) on mainittu: "Koiran fyysinen terveys ei kuitenkaan tee autuaaksi, jos elämä sen kanssa on muuten rasittavaa. Haukkuherkkä suomenpystykorva on ongelma kerrostalossa. Jäljestykseen tarkoitettu koira tylsistyy pelkillä hihnalenkeillä ja voi järsiä kodin huonekalut uuteen uskoon."

Jutussa mainittu myös beagle: "Beaglestä moni haaveilee saavansa terveen seurakoiran. Rotuyhdistys ei kuitenkaan suosittele sitä pelkäksi perhekoiraksi, sillä se on metsästyskoira."

https://yle.fi/a/3-11070680

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   5.11.24 15:57:00

Monet ns. perinteisesti sairaista roduista ovat edelleen sellaisen maineessa, vaikka terveystarkastuksilla, geenitesteillä, jalostuksen tavoiteohjelmalla, Pevisalla ja jalostusvalinnoilla ollaan saatu tilanne muuttumaan. Vähän niinkuin Mersun maine hyvänä ja kestävänä autona pysyy, vaikka nykyään niissä on Renaultin moottoreita niin silti on "kestävä Mersun kone". Pätee molempiin suuntiin - se mikä oli 20v sitten faktaa, on edelleen sitä vaikka oikeasti ei olisikaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.