Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ihmisten epäsiistit kodit nykyään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.11.24 16:52:03

Olen siis 30 vuotias ja puhun oman ikäluokkani ja hieman vanhemmista, sekä nuoremmista ihmisistä.

Mutta missä on ihmisten perus elämänhallinta tänä päivänä? Toistuvasti kun käyn ihmisillä, tapaan uusia ihmisiä ja käyn asiakkaiden luona niin kodit ovat aivan hirveän likasia. Enkä nyt puhu mistään pyykkikasoista, leluista lattialla tai tiskeistä pöydällä. Järjestys on eri asia ja monissa paikoissa voikin olla järjestys kunnossa, vaikka olisi likaista. Puhun siis siitä, että pinnat on hirveässä kunnossa. Karvaa, pölyä ja tahmeaa likaa on järkyttävä määrä, pinnat sotkuisia, pölyjä ei ole pyyhitty 3 kk. Tavaraa on sänkyjen alla eikä sieltä ole imuroitu koko vuonna. Istut lattialle leikittämään koiraa niin tuliaisiksi saat housut täyteen pölyä ja karvaa.

Vaatetukseltaan nämä ihmiset usein ovat siistejä joten likaiset kodit ihmetyttää. Pieni likaisuus ei tietenkään haittaa mutta hieman ihmetyttää kun asunnoista näkee kuinka vaikka vessaa ei ole pesty kuukausiin.

Kuinka paljon tälläkin on vaikutusta siihen kuinka kaikki loiset on räjähdysmäisesti kasvanut kun aikuisilla ei ole mitään elämänhallintaa kotinsa kanssa. Lisäksi hoitamattomuudesta kärsii pinnat ja asunto.

Johtuuko tää siitä että ihmiset ei enää vieraile toistensa luona? Koska ei tuollainen likainen asunto ollut mikään normi ennen tätä somekulttuuria. Itseäni inhottaa kun likaisuutta normalisoidaan liikaa, kaiken ei tarvitse olla tiptop mutta kyllå nyt normaalin ihmisen pitäisi kerran viikossa kyetä siivoomaan.

Re: Ihmisten epäsiistit kodit nykyään

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   2.11.24 16:54:34

Mitkä loiset on räjähdysmäisesti kasvanut?

Lähettäjä: Huh huh 
Päivämäärä:   2.11.24 16:56:25

En tiiä. Ite pidän kotini siistinä

Lähettäjä: Butterfly 
Päivämäärä:   2.11.24 16:59:37

Omalta kohdalta sano kiire ja väsymys. Kun on opiskelut, päivätyöt, harrastus + sen oheistreeni ja esim kavereitakin pitäisi ehtiä tavata, niin kodista on tullut enemmän huoltoasema, jossa nukun, käyn suihkussa, vaihdan vaatteet ja syön jotain tai teen evästä mukaan, jos ei ehdi jäädä syömään. En nyt kaatopaika-kämpässä asu ja koti on ihan nätisti sisustettu, mutta häpeäkseni myönnän tuon ettei esim sängyn alusen siivous tai koko kämpän pölyjen pyyhkiminen usein todellakaan ole vahvuuksiani ja villakoiria voipi nurkista löytyä…

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   2.11.24 17:06:32

Tunnistan tämän, monella saman ikäluokan kaverilla tuntuu olevan normi että siivoillaan ehkä 2-3 viikon välein. Omasta mielestä kerran viikossa on kyllä aika minimi. Siis että ottaa imurin käteen ja luuttuaa lattiat. Monella on vielä nykyaikaiset laitteet kuten robotti imurit ja muut, mutta silti ei jakseta. Tai kahdenhengen taloudessa ei jakseta laittaa tiskejä tiskikoneeseen ja pyörimään. Itse tiskaan vielä ihan käsin viikottain. En tiedä mistä johtuu, ei vaan viitsitä, vieraita ei käy tai itseä ei haittaa? Minunkaan luona ei hirveästi vieraita käy mutta tykkään pitää siistinä itseäni varten.

Päivämäärä:   2.11.24 17:07:39

Havahduin itse juuri, että eläin ja lapsikodissa ei riitä luudulla pyyhkäisykään. Kävin läpi kaikki jalkalistat ja ihan hirveä määrä karvaa ja likaa niissä ja nurkissa. Niitä ei vaan näe, ellei kumarru alas ja luutulla pyyhkiessä ei yleensä kumarru. Jotta lapsi ja eläin koti pysyisi kunnossa , se vaatii päivittäistä imurointia/ moppausta ja useaan otteeseen päivässä. Likaa vaan tulee ja tulee.

Lähettäjä: Upi 
Päivämäärä:   2.11.24 17:09:06

Minunkin koti on likaisempi kuin haluaisin. Tällä hetkellä on vaan niin raskas elämänvaihe, että perusteellinen siivoaminen ei ole tärkeysjärjestyksessä kovin korkealla. Pientä ylläpitosiivousta teen kyllä, keittiö + WC ovat puhtaat, lakanoita ja pyyhkeitä vaihdan, mutta ikkunat on toista vuotta pesemättä ja lattioita olen pyyhkinyt vain suurpiirteisesti viimeisen vuoden. Lapsia ja lemmikkejä on, joten tarve pyyhinnälle olisi.

Silti olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että monella on tosi likaista kotona. Tänään juuri kävin kaverin luona ja hänellä oli liesituulettimen valo päällä. Itse tuuletin ei ollut käynnissä ja hyvä niin, sillä sen alapinta oli niin liasta ruskea ja pölyinen, että se varmaan syttyy palamaan jos sen käynnistää. Muutenkin pinnat likaisia joka huoneessa. Ihminen itse siisti ja vaatteet puhtaat.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   2.11.24 17:16:23

Siis kyllä!

Herätin jodelissa pahennusta toteamalla että imuroida pitäisi 2-3 kertaa viikossa jos haluaa kodin pysyvän terveellisenä :D Ihmisten siisteysstandardit on kyllä huolestuttavat nykyisin. Tyynyliina kannattaisi vaihtaa jo parin yön välein jos haluaa ihon pysyvän kunnossa, ja lakanat kannattaa pestä ihan minimissään 2vko väleiin - monilla vaihtoväli tuntuu olevan ennemmin luokkaa 3-4kk.

Varmaan porukalla menee nykyään niin paljon aikaa sometukseen ettei keretä enää siivoamaan. Omasta mielestä ihan terapeuttista ja mukavaa fyysistä työtä. Mielenterveyskin kiittää siististä kodista. Ja kyllä se sisäilman laatua vaan huonontaa jos kämppä on täynnä pölyä. Saati sitten homeinen ja paskainen kylppäri tms.

Päivämäärä:   2.11.24 17:19:05

Syöpäläisten lisääntyminen johtuu kyllä ennen kaikkea matkustelun räjähdysmäisestä kasvusta. Olen syntynyt 80-luvulla eikä minun lapsuudessani liesuttu pitkin maapalloa jatkuvalla syötöllä kuten nykyään.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   2.11.24 17:20:45

Teen paljon töitä kotona ja ärsyttää, jos tavarat ei ole paikoillaan tai jos jossakin on näkyvää likaa. Imuroin ja pyyhin pölyt vähintään kerran viikossa ja lakanat vaihdan viikon, max parin viikon välein. Käsipyyhkeet vaihdan tosi usein, ne alkaa nopeasti haisemaan. Inhottaa jossain kavereilla pyyhkiä kädet pesun jälkeen pyyhkeeseen, joka haisee ihan homeiselle.

Lähettäjä: Siivoton 
Päivämäärä:   2.11.24 17:34:03

Asuttiin ennen 50 neliöisessä kaksiossa ja siellä siivoominen oli helppoa. Taloyhtiön pyykkituvassa sai pestyä isossa koneessa peitot ja tyynytkin.

Siivoilin aina pari kertaa kuussa kunnolla, eli pölyt, keittiön kaappien pinnat, muiden kaappien pinnat, oven kahvat, valokatkaisijat, kylppäri, petivaatteeiden vaihto ja tuuletus parvekkeella. Suihku ja vessa oli helppo välissä huuhdella vedellä, kun koko suihku ja vessa oli vierekkäin ja yhtenäistä märkätilaa. Kaappien sisältä siivosin kerran vikkossa ja tyynyt ja peitot pari kertaa vuodessa.

Nyt asutaan yli 100 neliön omakotitalossa, vanhojen asukkaiden jäljiltä aivan pieni pyykkikone, jonne mahtuu max 1 tyyny kerrallaan. Pyykin pesu on ihan hirveä operaatio, kun kone niin pieni ja pesee kauan. Meillä on aina hirveät pyykkivuoret vaikka kokoajan kone peseekin. Pitäis ostaa uusi kone, mutta rahat luonnollisesti loppu No täällä ei näin isoa kämppää jaksa kyllä joka viikko imuroida ja luututa. Koko kämppä imuroidaan ja luututaan varmaan 2kk välein. Keittiötä, vessaa ja olohuonetta, eteistä siivotaan useammin. Lasten jälkeen on kyllä siisteysstandardit laskenut. Ei vaan riitä aika täydelliseen siivoukseen. Kun pitää käydä töissä, hoitaa hevonen, hoitaa ja huoltaa ne lapset. Siivous on siinä viimisenä ohjelmassa, tietysti lasten kanssa yhdessä yritetään, mutta ei ole helppoa kun lapset sotkee perässä. Vessa meillä sen verran tyhmästi suunniteltu, ettei voi päästää vettä, kun esim. Kaapiston alapuoli ei ole veden kestävä, joten se huomattavasti työläämpää, kuin vanhassa kämpässä. Mutta ällöttää kyllä muiden kämpät. Välillä käynyt synttäreillä kutsuttuna ja sellainen on piittaamattomuutta ettei edes sillon ole siivottu. Olohuoneen pöytä ihan täynnä paksua mähmää, keittiön kaikki pinnat etovat. Vessaa pesty kuukausiin, sohvan alta pilkistää kuivunut leivän käntty. Itse siivoan jos vieraita pyydän.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   2.11.24 17:35:59

Lika ällöttää, mutta joskus sille tulee sokeaksi. Meille on 9 kk ikäinen vauva ja joka ruokailun jälkeen pöytä ja lattia on täynnä ruokaa. Usein tulee pyyhkäistyä vain pahimmat, kun tietää että 3 tunnin päästä on sama siivo edessä. Ja kun on myös vanhempi lapsi ja mä olen aivan rättiväsynyt, kun vauva nukkuu huonosti yöt. Välillä on päiviä tai viikko, jolloin kämppä on kuin pommin jäljiltä. Siksi toivon, että ihmiset ei tule yllättäen kylään.

Vanhemman lapsen synttärit oli just, niin sitä ennen siivosin systemaattisesti joka huoneen listoista kattoon. Imuroin, otin pölyt ihan joka tasolta ja hyllyjen päältä, pesin seinät ja kuurasin kylppärin ja vessan ja tietysti pesin lattiat. Tää suursiivous tehdään yleensä 3-4 krt vuodessa: jouluksi, juhannukseksi ja lasten synttäreille. Muuten imuroidaan kerran viikossa ja lattiat pestään 2*kk (paitsi ruokapöydän ympäristö kerran päivässä ja keittiö viikottain). Vessa siivotaan kerran viikossa (ainakin pytty ja käsienpesuallas). Pölyt pyyhin kun alkaa liikaa ahdistaa niiden määrä. Ehkä kerran kuussa.

Yritän välttää sitä, että olis tosi paskiaista, mutta joskus huomaa, että vessan ovi on esim. täynnä rähmäkäpälän jälkiä ja se olis pitänyt pyyhkiä jo ajat sitten, mutta on vaan ollut niin sokea tahroille ettei ole kiinnittänyt huomiota.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   2.11.24 17:41:00

Kissat ja koirat tiputtavat karvaa varsinkin karvan lähtöaikaan. Saisi imuroi joka päivä aamuin illoin ja silti vielä karvaa näkyisi...

Päivämäärä:   2.11.24 17:41:28

Vieraita varten siivotaan ainakin ja niin, että vessa siivotaan, tasot pyyhitään, pönttö, vieraspyyhe laitetaan. Eteinen laitetaan kuntoon. Makuuhuoneeseen voidaan laittaa ajelehtivat tavarat ja jos se sattumalta avataan niin boom

Lähettäjä: Ykkönen 
Päivämäärä:   2.11.24 17:42:22

Mikä ihmeen "nykyään" =D

Kyl mä lapuudesta (oon 39v) muistan meidän oman kodin lisäksi muutamien kavereiden kodit missä oli aivan saastaista. En oo mitenkään enempää NYKYÄÄN törmännyt tähän...

Lähettäjä: Kyllästynyt 
Päivämäärä:   2.11.24 17:47:56

Osui ja upposi, meidän perhe asuu sikolätissä. Siisteyskasvatus on täysin epäonnistunut lapsilta ja mies samanlainen porsas. Koska kaikki siivoaminen jää minulle, olen lopen kyllästynyt ja uupunut pitämään järjestystä yllä. Minua likaisuus häiritsee enkä viihdy kotona sen vuoksi, mutta muita perheenjäseniä ei häiritse. Ja olen kyllä vuosi yrittänyt sekä siivota että saada muut perheenjäsenet ymmärtämään perussiisteyden päälle että siivoamaan edes omat jälkensä. En enää keksi kuin muuton pois yhteisestä kodista, jos en jaksa tätä epäsiisteyttä katsella tai siivotaitse.

Lähettäjä: Nojooo 
Päivämäärä:   2.11.24 17:49:54

Tuplaviivalle: minä joudun imuroimaan kotini 7 krt viikossa että voin elää koirieni kanssa . En voi sietää irtokarvaa vaikka koiristani tykkäänkin. Naapurini sanoi ,että mulla on päässä vikaa ,kun imuroin joka päivä 😄

Lähettäjä: HK 
Päivämäärä:   2.11.24 17:51:09

Toisten sotkut on ällöttävämpiä kuin omat. Ja se siivoaa, jota haittaa!

Meillä on yläasteikäisen lapsen kaverit joskus kysyneet, että mistä voi ottaa imurin ja lattianpesuvälineet ja onko pölyrätti samassa paikassa. Siinä ei oo kauan menny, ku teinit on talon siivonnu. Oma teini ei oo noin innokas ilman kavereita, mutta ihanaa, että jonku toisen lapset on. Pikkulapsiarjessa siivoaminen jäi ihan älyttömän vähälle, nyt yritän sentään pari kertaa viikossa elukoiden karvat imuroida.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.11.24 17:57:15

Siis mä oon tää tyyppi! Kasarilla syntynyt, hygieniasta olen kyllä hysteerisen tarkka, mutta esim. pölyjä en ole oppinut pyyhkimään ikinä. Muutin nykyiseen kämppään 2 vuotta sitten, pölyjä en ole pyyhkinyt kertaakaan enkä pessyt ikkunoita. Olen huomannut, että siihen ei kuole. :D

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   2.11.24 18:14:52

Monella myös auto on roskienkuljetuslaatikko.
Muutaman autoon en suostu menemään. Takapenkillä saattaa olla koiranoksennus tai lasten kengistä kuraa. Pitäisi olla rönttävaatteet tai oma penkin suojus.

Monella on myös tyhjiä juomapulloja ja ihan roskaa auton lattiat täynnä. No ylläri että lasit huurtuu ja autossa haisee, usein kaamein yhdiste on iso koira ja vaniljahajuste tyyliin wunderbaum.

Ei se omakaan auto aina ihan superkliininen ole, mutta penkeillä ja lattioilla ei kyllä ole roskaa. Farkun takaluukun koiran viltin pyrin pesemään säännöllisesti, niin hajut pysyy aisoissa.

Lähettäjä: Kivaa 
Päivämäärä:   2.11.24 18:20:35

Puhtaassa ja siistissä kodissa on mukava olla. Siisteydellä on merkitys terveyden ja mielen kannalta. Se elämänhallinta alkaa omasta kodista. Joka päivä pitäisi min puoli tuntia käyttää siistinä pitämiseen ja kerran viikossa muutama tunti pintojen pyyhkimiseen ja vaatehuoltoon. Ei voi olla tärkeämpää tuon yli.
Ja se on kaikkien asunnossa olevien asia. Valitettavasti useimmiten tuo kasvatusvastuu on äidillä näissä asioissa. Käyttöön vaan sopivasti porkkanaa ja keppiä jotta vastarannan kiisketkin saa hommaan mukaan. Loppujen lopuksi kyse on myös yhdessä tekemisestä yhteiseksi iloksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.11.24 18:22:30

Oho, enpä ole vastaavaan törmännyt, kaikki tutut elävät siististi - oma kämppäni onkin sitten eri asia. Yksin asuessa ei tarvi muiden mielipiteistä välittää, eikä omaa silmää sotku häiritse. Pyyhkeitä ja lakanoita vaihdan säännöllisesti, mutta muuten siivoan yleensä vasta siinä vaiheessa, kun alkaa olla näkyvästi pölyistä/likaista (n. 2-3 vk välein).

Lähettäjä: Huh huh 
Päivämäärä:   2.11.24 18:41:53

Itse imuroin vähintään pari kertaa viikossa. Edes pikaisesti.. ja lakanat vaihdan joka viikko.

Päivämäärä:   2.11.24 18:50:41

Mä imuroin 1-2 krt viikossa. Kerran perusteellisesti ja sitten varsi-imurilla sieltä täältä. Pölyt pyyhitään pari kertaa kuussa. Lakanat vaihdetaan kerran viikossa. Käsipyyhkeitä vaihdetaan varmaan pari kertaa viikossa. Mä inhoan likaa, meillä on kyllä lähes aina siistiä. Kyllä mun kavereillakin on pääsääntöisesti siistiä, mutta huomaan osan olevan vähän lepsumpia. Ihan on laiskuus kyseessä näiden kohdalla, kyllä se ihmisen luonne korreloi.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   2.11.24 19:43:56

"Mitkä loiset on räjähdysmäisesti kasvanut?"

Varmaan kyse tuholaisista kuten luteet, torakat, erilaiset toukat, kirput, syyhypunkki ym.. Nämä leviävät vaikka kuinka olisi siistiä, mutta siistissä kodissa havaitaan paljon aikaisemmin kuin kaatopaikkaa muistuttavissa kämpissä. Torakat tarvitsevat myös ravintoa eli kaikki epämääräiset pitkin kämppää lojuvat ruuantähteet ym. kelpaavat.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.