Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ihmisten epäsiistit kodit nykyään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.11.24 16:52:03

Olen siis 30 vuotias ja puhun oman ikäluokkani ja hieman vanhemmista, sekä nuoremmista ihmisistä.

Mutta missä on ihmisten perus elämänhallinta tänä päivänä? Toistuvasti kun käyn ihmisillä, tapaan uusia ihmisiä ja käyn asiakkaiden luona niin kodit ovat aivan hirveän likasia. Enkä nyt puhu mistään pyykkikasoista, leluista lattialla tai tiskeistä pöydällä. Järjestys on eri asia ja monissa paikoissa voikin olla järjestys kunnossa, vaikka olisi likaista. Puhun siis siitä, että pinnat on hirveässä kunnossa. Karvaa, pölyä ja tahmeaa likaa on järkyttävä määrä, pinnat sotkuisia, pölyjä ei ole pyyhitty 3 kk. Tavaraa on sänkyjen alla eikä sieltä ole imuroitu koko vuonna. Istut lattialle leikittämään koiraa niin tuliaisiksi saat housut täyteen pölyä ja karvaa.

Vaatetukseltaan nämä ihmiset usein ovat siistejä joten likaiset kodit ihmetyttää. Pieni likaisuus ei tietenkään haittaa mutta hieman ihmetyttää kun asunnoista näkee kuinka vaikka vessaa ei ole pesty kuukausiin.

Kuinka paljon tälläkin on vaikutusta siihen kuinka kaikki loiset on räjähdysmäisesti kasvanut kun aikuisilla ei ole mitään elämänhallintaa kotinsa kanssa. Lisäksi hoitamattomuudesta kärsii pinnat ja asunto.

Johtuuko tää siitä että ihmiset ei enää vieraile toistensa luona? Koska ei tuollainen likainen asunto ollut mikään normi ennen tätä somekulttuuria. Itseäni inhottaa kun likaisuutta normalisoidaan liikaa, kaiken ei tarvitse olla tiptop mutta kyllå nyt normaalin ihmisen pitäisi kerran viikossa kyetä siivoomaan.

Re: Ihmisten epäsiistit kodit nykyään

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   2.11.24 16:54:34

Mitkä loiset on räjähdysmäisesti kasvanut?

Lähettäjä: Huh huh 
Päivämäärä:   2.11.24 16:56:25

En tiiä. Ite pidän kotini siistinä

Lähettäjä: Butterfly 
Päivämäärä:   2.11.24 16:59:37

Omalta kohdalta sano kiire ja väsymys. Kun on opiskelut, päivätyöt, harrastus + sen oheistreeni ja esim kavereitakin pitäisi ehtiä tavata, niin kodista on tullut enemmän huoltoasema, jossa nukun, käyn suihkussa, vaihdan vaatteet ja syön jotain tai teen evästä mukaan, jos ei ehdi jäädä syömään. En nyt kaatopaika-kämpässä asu ja koti on ihan nätisti sisustettu, mutta häpeäkseni myönnän tuon ettei esim sängyn alusen siivous tai koko kämpän pölyjen pyyhkiminen usein todellakaan ole vahvuuksiani ja villakoiria voipi nurkista löytyä…

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   2.11.24 17:06:32

Tunnistan tämän, monella saman ikäluokan kaverilla tuntuu olevan normi että siivoillaan ehkä 2-3 viikon välein. Omasta mielestä kerran viikossa on kyllä aika minimi. Siis että ottaa imurin käteen ja luuttuaa lattiat. Monella on vielä nykyaikaiset laitteet kuten robotti imurit ja muut, mutta silti ei jakseta. Tai kahdenhengen taloudessa ei jakseta laittaa tiskejä tiskikoneeseen ja pyörimään. Itse tiskaan vielä ihan käsin viikottain. En tiedä mistä johtuu, ei vaan viitsitä, vieraita ei käy tai itseä ei haittaa? Minunkaan luona ei hirveästi vieraita käy mutta tykkään pitää siistinä itseäni varten.

Päivämäärä:   2.11.24 17:07:39

Havahduin itse juuri, että eläin ja lapsikodissa ei riitä luudulla pyyhkäisykään. Kävin läpi kaikki jalkalistat ja ihan hirveä määrä karvaa ja likaa niissä ja nurkissa. Niitä ei vaan näe, ellei kumarru alas ja luutulla pyyhkiessä ei yleensä kumarru. Jotta lapsi ja eläin koti pysyisi kunnossa , se vaatii päivittäistä imurointia/ moppausta ja useaan otteeseen päivässä. Likaa vaan tulee ja tulee.

Lähettäjä: Upi 
Päivämäärä:   2.11.24 17:09:06

Minunkin koti on likaisempi kuin haluaisin. Tällä hetkellä on vaan niin raskas elämänvaihe, että perusteellinen siivoaminen ei ole tärkeysjärjestyksessä kovin korkealla. Pientä ylläpitosiivousta teen kyllä, keittiö + WC ovat puhtaat, lakanoita ja pyyhkeitä vaihdan, mutta ikkunat on toista vuotta pesemättä ja lattioita olen pyyhkinyt vain suurpiirteisesti viimeisen vuoden. Lapsia ja lemmikkejä on, joten tarve pyyhinnälle olisi.

Silti olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että monella on tosi likaista kotona. Tänään juuri kävin kaverin luona ja hänellä oli liesituulettimen valo päällä. Itse tuuletin ei ollut käynnissä ja hyvä niin, sillä sen alapinta oli niin liasta ruskea ja pölyinen, että se varmaan syttyy palamaan jos sen käynnistää. Muutenkin pinnat likaisia joka huoneessa. Ihminen itse siisti ja vaatteet puhtaat.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   2.11.24 17:16:23

Siis kyllä!

Herätin jodelissa pahennusta toteamalla että imuroida pitäisi 2-3 kertaa viikossa jos haluaa kodin pysyvän terveellisenä :D Ihmisten siisteysstandardit on kyllä huolestuttavat nykyisin. Tyynyliina kannattaisi vaihtaa jo parin yön välein jos haluaa ihon pysyvän kunnossa, ja lakanat kannattaa pestä ihan minimissään 2vko väleiin - monilla vaihtoväli tuntuu olevan ennemmin luokkaa 3-4kk.

Varmaan porukalla menee nykyään niin paljon aikaa sometukseen ettei keretä enää siivoamaan. Omasta mielestä ihan terapeuttista ja mukavaa fyysistä työtä. Mielenterveyskin kiittää siististä kodista. Ja kyllä se sisäilman laatua vaan huonontaa jos kämppä on täynnä pölyä. Saati sitten homeinen ja paskainen kylppäri tms.

Päivämäärä:   2.11.24 17:19:05

Syöpäläisten lisääntyminen johtuu kyllä ennen kaikkea matkustelun räjähdysmäisestä kasvusta. Olen syntynyt 80-luvulla eikä minun lapsuudessani liesuttu pitkin maapalloa jatkuvalla syötöllä kuten nykyään.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   2.11.24 17:20:45

Teen paljon töitä kotona ja ärsyttää, jos tavarat ei ole paikoillaan tai jos jossakin on näkyvää likaa. Imuroin ja pyyhin pölyt vähintään kerran viikossa ja lakanat vaihdan viikon, max parin viikon välein. Käsipyyhkeet vaihdan tosi usein, ne alkaa nopeasti haisemaan. Inhottaa jossain kavereilla pyyhkiä kädet pesun jälkeen pyyhkeeseen, joka haisee ihan homeiselle.

Lähettäjä: Siivoton 
Päivämäärä:   2.11.24 17:34:03

Asuttiin ennen 50 neliöisessä kaksiossa ja siellä siivoominen oli helppoa. Taloyhtiön pyykkituvassa sai pestyä isossa koneessa peitot ja tyynytkin.

Siivoilin aina pari kertaa kuussa kunnolla, eli pölyt, keittiön kaappien pinnat, muiden kaappien pinnat, oven kahvat, valokatkaisijat, kylppäri, petivaatteeiden vaihto ja tuuletus parvekkeella. Suihku ja vessa oli helppo välissä huuhdella vedellä, kun koko suihku ja vessa oli vierekkäin ja yhtenäistä märkätilaa. Kaappien sisältä siivosin kerran vikkossa ja tyynyt ja peitot pari kertaa vuodessa.

Nyt asutaan yli 100 neliön omakotitalossa, vanhojen asukkaiden jäljiltä aivan pieni pyykkikone, jonne mahtuu max 1 tyyny kerrallaan. Pyykin pesu on ihan hirveä operaatio, kun kone niin pieni ja pesee kauan. Meillä on aina hirveät pyykkivuoret vaikka kokoajan kone peseekin. Pitäis ostaa uusi kone, mutta rahat luonnollisesti loppu No täällä ei näin isoa kämppää jaksa kyllä joka viikko imuroida ja luututa. Koko kämppä imuroidaan ja luututaan varmaan 2kk välein. Keittiötä, vessaa ja olohuonetta, eteistä siivotaan useammin. Lasten jälkeen on kyllä siisteysstandardit laskenut. Ei vaan riitä aika täydelliseen siivoukseen. Kun pitää käydä töissä, hoitaa hevonen, hoitaa ja huoltaa ne lapset. Siivous on siinä viimisenä ohjelmassa, tietysti lasten kanssa yhdessä yritetään, mutta ei ole helppoa kun lapset sotkee perässä. Vessa meillä sen verran tyhmästi suunniteltu, ettei voi päästää vettä, kun esim. Kaapiston alapuoli ei ole veden kestävä, joten se huomattavasti työläämpää, kuin vanhassa kämpässä. Mutta ällöttää kyllä muiden kämpät. Välillä käynyt synttäreillä kutsuttuna ja sellainen on piittaamattomuutta ettei edes sillon ole siivottu. Olohuoneen pöytä ihan täynnä paksua mähmää, keittiön kaikki pinnat etovat. Vessaa pesty kuukausiin, sohvan alta pilkistää kuivunut leivän käntty. Itse siivoan jos vieraita pyydän.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   2.11.24 17:35:59

Lika ällöttää, mutta joskus sille tulee sokeaksi. Meille on 9 kk ikäinen vauva ja joka ruokailun jälkeen pöytä ja lattia on täynnä ruokaa. Usein tulee pyyhkäistyä vain pahimmat, kun tietää että 3 tunnin päästä on sama siivo edessä. Ja kun on myös vanhempi lapsi ja mä olen aivan rättiväsynyt, kun vauva nukkuu huonosti yöt. Välillä on päiviä tai viikko, jolloin kämppä on kuin pommin jäljiltä. Siksi toivon, että ihmiset ei tule yllättäen kylään.

Vanhemman lapsen synttärit oli just, niin sitä ennen siivosin systemaattisesti joka huoneen listoista kattoon. Imuroin, otin pölyt ihan joka tasolta ja hyllyjen päältä, pesin seinät ja kuurasin kylppärin ja vessan ja tietysti pesin lattiat. Tää suursiivous tehdään yleensä 3-4 krt vuodessa: jouluksi, juhannukseksi ja lasten synttäreille. Muuten imuroidaan kerran viikossa ja lattiat pestään 2*kk (paitsi ruokapöydän ympäristö kerran päivässä ja keittiö viikottain). Vessa siivotaan kerran viikossa (ainakin pytty ja käsienpesuallas). Pölyt pyyhin kun alkaa liikaa ahdistaa niiden määrä. Ehkä kerran kuussa.

Yritän välttää sitä, että olis tosi paskiaista, mutta joskus huomaa, että vessan ovi on esim. täynnä rähmäkäpälän jälkiä ja se olis pitänyt pyyhkiä jo ajat sitten, mutta on vaan ollut niin sokea tahroille ettei ole kiinnittänyt huomiota.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   2.11.24 17:41:00

Kissat ja koirat tiputtavat karvaa varsinkin karvan lähtöaikaan. Saisi imuroi joka päivä aamuin illoin ja silti vielä karvaa näkyisi...

Päivämäärä:   2.11.24 17:41:28

Vieraita varten siivotaan ainakin ja niin, että vessa siivotaan, tasot pyyhitään, pönttö, vieraspyyhe laitetaan. Eteinen laitetaan kuntoon. Makuuhuoneeseen voidaan laittaa ajelehtivat tavarat ja jos se sattumalta avataan niin boom

Lähettäjä: Ykkönen 
Päivämäärä:   2.11.24 17:42:22

Mikä ihmeen "nykyään" =D

Kyl mä lapuudesta (oon 39v) muistan meidän oman kodin lisäksi muutamien kavereiden kodit missä oli aivan saastaista. En oo mitenkään enempää NYKYÄÄN törmännyt tähän...

Lähettäjä: Kyllästynyt 
Päivämäärä:   2.11.24 17:47:56

Osui ja upposi, meidän perhe asuu sikolätissä. Siisteyskasvatus on täysin epäonnistunut lapsilta ja mies samanlainen porsas. Koska kaikki siivoaminen jää minulle, olen lopen kyllästynyt ja uupunut pitämään järjestystä yllä. Minua likaisuus häiritsee enkä viihdy kotona sen vuoksi, mutta muita perheenjäseniä ei häiritse. Ja olen kyllä vuosi yrittänyt sekä siivota että saada muut perheenjäsenet ymmärtämään perussiisteyden päälle että siivoamaan edes omat jälkensä. En enää keksi kuin muuton pois yhteisestä kodista, jos en jaksa tätä epäsiisteyttä katsella tai siivotaitse.

Lähettäjä: Nojooo 
Päivämäärä:   2.11.24 17:49:54

Tuplaviivalle: minä joudun imuroimaan kotini 7 krt viikossa että voin elää koirieni kanssa . En voi sietää irtokarvaa vaikka koiristani tykkäänkin. Naapurini sanoi ,että mulla on päässä vikaa ,kun imuroin joka päivä 😄

Lähettäjä: HK 
Päivämäärä:   2.11.24 17:51:09

Toisten sotkut on ällöttävämpiä kuin omat. Ja se siivoaa, jota haittaa!

Meillä on yläasteikäisen lapsen kaverit joskus kysyneet, että mistä voi ottaa imurin ja lattianpesuvälineet ja onko pölyrätti samassa paikassa. Siinä ei oo kauan menny, ku teinit on talon siivonnu. Oma teini ei oo noin innokas ilman kavereita, mutta ihanaa, että jonku toisen lapset on. Pikkulapsiarjessa siivoaminen jäi ihan älyttömän vähälle, nyt yritän sentään pari kertaa viikossa elukoiden karvat imuroida.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.11.24 17:57:15

Siis mä oon tää tyyppi! Kasarilla syntynyt, hygieniasta olen kyllä hysteerisen tarkka, mutta esim. pölyjä en ole oppinut pyyhkimään ikinä. Muutin nykyiseen kämppään 2 vuotta sitten, pölyjä en ole pyyhkinyt kertaakaan enkä pessyt ikkunoita. Olen huomannut, että siihen ei kuole. :D

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   2.11.24 18:14:52

Monella myös auto on roskienkuljetuslaatikko.
Muutaman autoon en suostu menemään. Takapenkillä saattaa olla koiranoksennus tai lasten kengistä kuraa. Pitäisi olla rönttävaatteet tai oma penkin suojus.

Monella on myös tyhjiä juomapulloja ja ihan roskaa auton lattiat täynnä. No ylläri että lasit huurtuu ja autossa haisee, usein kaamein yhdiste on iso koira ja vaniljahajuste tyyliin wunderbaum.

Ei se omakaan auto aina ihan superkliininen ole, mutta penkeillä ja lattioilla ei kyllä ole roskaa. Farkun takaluukun koiran viltin pyrin pesemään säännöllisesti, niin hajut pysyy aisoissa.

Lähettäjä: Kivaa 
Päivämäärä:   2.11.24 18:20:35

Puhtaassa ja siistissä kodissa on mukava olla. Siisteydellä on merkitys terveyden ja mielen kannalta. Se elämänhallinta alkaa omasta kodista. Joka päivä pitäisi min puoli tuntia käyttää siistinä pitämiseen ja kerran viikossa muutama tunti pintojen pyyhkimiseen ja vaatehuoltoon. Ei voi olla tärkeämpää tuon yli.
Ja se on kaikkien asunnossa olevien asia. Valitettavasti useimmiten tuo kasvatusvastuu on äidillä näissä asioissa. Käyttöön vaan sopivasti porkkanaa ja keppiä jotta vastarannan kiisketkin saa hommaan mukaan. Loppujen lopuksi kyse on myös yhdessä tekemisestä yhteiseksi iloksi.

Päivämäärä:   2.11.24 18:22:30

Oho, enpä ole vastaavaan törmännyt, kaikki tutut elävät siististi - oma kämppäni onkin sitten eri asia. Yksin asuessa ei tarvi muiden mielipiteistä välittää, eikä omaa silmää sotku häiritse. Pyyhkeitä ja lakanoita vaihdan säännöllisesti, mutta muuten siivoan yleensä vasta siinä vaiheessa, kun alkaa olla näkyvästi pölyistä/likaista (n. 2-3 vk välein).

Päivämäärä:   2.11.24 18:41:53

Itse imuroin vähintään pari kertaa viikossa. Edes pikaisesti.. ja lakanat vaihdan joka viikko.

Päivämäärä:   2.11.24 18:50:41

Mä imuroin 1-2 krt viikossa. Kerran perusteellisesti ja sitten varsi-imurilla sieltä täältä. Pölyt pyyhitään pari kertaa kuussa. Lakanat vaihdetaan kerran viikossa. Käsipyyhkeitä vaihdetaan varmaan pari kertaa viikossa. Mä inhoan likaa, meillä on kyllä lähes aina siistiä. Kyllä mun kavereillakin on pääsääntöisesti siistiä, mutta huomaan osan olevan vähän lepsumpia. Ihan on laiskuus kyseessä näiden kohdalla, kyllä se ihmisen luonne korreloi.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   2.11.24 19:43:56

"Mitkä loiset on räjähdysmäisesti kasvanut?"

Varmaan kyse tuholaisista kuten luteet, torakat, erilaiset toukat, kirput, syyhypunkki ym.. Nämä leviävät vaikka kuinka olisi siistiä, mutta siistissä kodissa havaitaan paljon aikaisemmin kuin kaatopaikkaa muistuttavissa kämpissä. Torakat tarvitsevat myös ravintoa eli kaikki epämääräiset pitkin kämppää lojuvat ruuantähteet ym. kelpaavat.

Päivämäärä:   2.11.24 20:25:54

"Jotta lapsi ja eläin koti pysyisi kunnossa , se vaatii päivittäistä imurointia/ moppausta ja useaan otteeseen päivässä. Likaa vaan tulee ja tulee."

No minä aloittaja imuroin ihan vaan kerran viikossa, on kaksi lasta ja kaksi eläintä. Lastalla saatan välillä vedellä muuten aina välillä isoja sotkuja. Ja meillä ei ole likaista. Lattiat ja pölyt siivotaan myös kerran viikossa. Eli ei vaadi mahdottomia. Toki lattialla on välillä karvaa yms mutta se ei pistä silmään eikä näy ellet mene nuohoaan lattiaa. Ei siis vaadi välttämättä edes ihmeitä pitää kotia siistinä. Jo 1x vk kunnon siivouksella asunto pysyy ihan perussiistinä. Toki aina isoimmat sotkut tulee siivota niinkun eteisen kurat tai kaatuneet ruuat keittiön lattialta.

"Varmaan kyse tuholaisista kuten luteet, torakat, erilaiset toukat, kirput, syyhypunkki ym.. Nämä leviävät vaikka kuinka olisi siistiä, mutta siistissä kodissa havaitaan paljon aikaisemmin kuin kaatopaikkaa muistuttavissa kämpissä. Torakat tarvitsevat myös ravintoa eli kaikki epämääräiset pitkin kämppää lojuvat ruuantähteet ym. kelpaavat."

Kyllä, juuri tätä tarkotin. Nyt esim luteet ja turkiskuoriaiset on iso ongelma kerrostaloissa. Kaaosmaisesta kodista menee paljon kauemmin huomata tuholaiset. Jos lattiat ja nurkat nuohotaan säännöllisesti ongelmat havaitaan paljon aikasemmin. Lisäksi tuholaiset ei viihdy läheskään niin hyvin puhtaalla pinnalla vaan ne mielellään majoittuu erilaisiin tavararöykkiöihin.

Päivämäärä:   2.11.24 20:40:03

Piti vielä lisätä etten muista juurikaan kaaottisia koteja lapsuudestani. Kaikki olivat aika perussiistejä. Myös niiden kaverienk kodit jotka nyt elävät kun pienet porsaat kotona. Minulla oli tasan yksi kaveri jolla kotona oli sotkuista. Mutta heillä oli suurperhe ja äidillä syöpä niin tuo oli ymmärrettävää.

Nykyään taas tuntuu olevan enemmänkin sääntö kun poikkeus että kaverien asunnot on tahmean lian ja pölyn valtaamia. Minulla on tasan kaksi omanikäistä ystävää joiden siisteystaso on vähintään omani. Kuitenkin kaikki ystäväni ovat muuten ihan hyvin elämässä menestyviä fiksuja aikuisia.

Päivämäärä:   2.11.24 21:02:10

Siivoton: eli sinun hevosharrastuksen takia lapsesi joutuvat asumaan saastassa eikä ole varaa pyykkikoneeseen?

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   2.11.24 21:10:24

Ihan elän niin kuin huvittaa ja imuroin kun tulee inspis ja tarve samoin pölyjä joskus pyyhkäilen.
Ei kuulu kenellekään mun koti.
Ihme standardi-ihmisiä.

Päivämäärä:   2.11.24 21:11:30

No meillä näkyy karva ja lika. Vaalealla laminaatilla näkyy mustat karvat ja kaikki muruset loistavat siitä.

Lähettäjä: Siivoton 
Päivämäärä:   2.11.24 21:34:57

Pisteelle. Jännä näkökulma, että hevosharrastuksen takia ei olisi varaa pyykkikoneeseen, kyllä ne lapset ihan puhtaissa vaatteissa kulkee. Totesin vaan että pyykkivuori kasvaa koska koneeseen ei mahdu isoja määriä kerralla. Kauan on tosiaan pitänyt ostaa uusi kone, mutta tullut muita yllättäviä menoja jotka tärkeysjärjestyksessä korkeammalla, kuten auton korjaus. Ja en nyt koe että meillä saastaista vaikka olen siisteysstandardeja laskenut. Paljon siistimpää on, mitä monen muun kämpässä vaikkei koko kämppää lattiasta kattoon hinkkaakkaan joka viikko. Kyllä ennemmin valitsen hevosharrastuksen ja lasten kanssa touhuilun, kuin luopuisin vaikka hevosharrastuksesta ja imuroisin kotona sen ajan yläkerran huoneita, missä ei juuri edes eletä 

Lähettäjä: Veppo 
Päivämäärä:   2.11.24 21:43:26

Minusta isompi asunto on helpompi pitää siistinä. Pikkukaksiossa jo se yksi pusero tuolinkarmilla näkyy ja silloin pitää tarttua toimeen, isossa asunnossa riittää viikkosiivous.

Meilläkin on pieni pyykkikone, ja vielä kuivaava että hidasta on ja vuori kasvaa. En todellakaan osta ostamisen ilosta isompaa.

Lähettäjä: riisi 
Päivämäärä:   2.11.24 21:44:11

Tästä ketjusta inspiroituneena siivosin tässä illalla koko minun kämpän, siis pitkästä aikaa imuroinnin, moppauksen ja pikaisen pölyjen pyyhinnän sijaan siivosin kunnolla ihan sängynalusia ja uunia myöten sekä kiersin erikseen kiillottamassa lattialistatkin. Oli hyvä keino (liian) pitkän ja raskaan viikon ketutuksen purkuun, kiitos aloittajalle! :D

Lähettäjä: Kiilto 
Päivämäärä:   2.11.24 21:45:31

Meillä eivät eläimet oleskele makuutiloissa eikä olohuoneessa. Nyt on keittiössä pieni koira pentuineen vielä muutaman viikon. Meillä iso kaksikerroksinen eteinen, mikä on koirien ja kissojen valtakuntaa. Pöly ei imuroimalla lopu, joten se imuroidaan kun joudutaan. Yleensä siivotaan, kun joku on tulossa, ei useammin. Välillä voi mennä viikkoja. Minä pyyhin pinnat ja järjestän, mies tulee imurin ja höyrymopin kanssa perässä. Kukaan muu kuin minä ei meillä pese vessaa, jääkaappia tai ikkunoita. Tiskit tiskataan koneessa parin päivän välein kun täyttyy. Ei ole syöpäläisiä pölystä tullut.

Lähettäjä: hoitamaton ADHD 
Päivämäärä:   2.11.24 21:46:49

Minun kotini on saastainen. Tavallaan se ahdistaa, mutta en vain yksinkertaisesti jaksa ja pysty siihen urakkaan minkä sen raivaaminen vaatisi. Olen yrittänyt aina välillä luoda jonkunlaista rytmiä siivouksen suhteen, mutta en pysty pitämään rytmejä yllä vuorotyön takia. Vieraita en kutsu koskaan.

Lähettäjä: Eipä omalla 
Päivämäärä:   2.11.24 21:49:23

Meillä on siivous tehty mahdollisimman helpoksi kaksine tiskikoneineen ja kuivaavine pesukoneineen. Myös kaapit sun muut on laitettu niin, että alta ja päältä saa helposti siivottua, ja meillä onkin suht siistiä kotona. Tähän toki päälle pitää siivota ulkorakennukset (mm. talli, sauna, liiteri, autotalli, varastoliiteri) ja kesämökki saunoineen. Näissä ei oikein ole mitään helpotuksia joten jos ei ole aikaa ja energiaa niin ne eivät siivoudu.

Päivämäärä:   2.11.24 21:55:23

Kun oli koira niin koiran karvat eivät ällöttäneet. Kävin myös tallilla joten autossakin haisi koira ja hevonen välillä.

Nykyään en voi sietää näitä. Asun kerrostalossa yksin ilman eläimiä ja imuroin vähintään kerran viikossa. Vaihdan lakanat vähintään 2 viikon välein ja tyynyliinan parin päivän välein. Pyykkään myös kaikki pyykit yleensä kerran viikossa niin mikään ei jää haisemaan. Pesen myös vessan ja pyyhin kaikki pinnat säännöllisesti, imuroin myös läppärin jne kerran viikossa.

Lakanatkin saatan vetää teippihajalla läpi jos on nukkaa, hiuksia tmv pesun jälkeen. Pesen myös käsiä jatkuvasti ja aina ulkoa sisältä tullessa. Pyyhin myös oven kahvat jne.

Tiedostan että hygieniani on paljon korkeammalla tasolla kuin monella muulla ja pakko sanoa etten enää jää yöksi kaverin luo jolla on 2 kissaa, koska minua ällöttää se että kissan karvaa on kaikkialla (kaveri voisi edes imuroida ennen kun kutsuu ketään kylään mutta ei jaksa), tyhjät kissojen metalli ruokapurkit lojuu haisemassa keittiössä (odottamassa metallinkeräykseen viemistä) ja kylppärissä kissan hiekkaa on aina pitkin lattioita.

En myöskään pysty deittailemaan miehiä, jotka eivät ole siistejä ja joiden hygieniassa on mitään puutteita. En tykkää yöpyä perheenjäsenillä tai kavereilla jonka siisteyskäsitys on kaukana omastani. En tietenkään kerro tätä muille ihmisille, mutta usein kyllä ällöttää. Samoin kuin se että ihmiset syövät paljain käsin esim pitsaa pesemättä käsiä ensin.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   2.11.24 22:10:44

Vaihdan lakanat jos niissä on kissankakkaa, muuten ehkä parin kuukauden välein. Kissankarvat ei haittaa. Ylihygieenisyys on persoonallisuushäiriö.

Lähettäjä: jees 
Päivämäärä:   2.11.24 22:15:00

Itse helpotin omaa elämääni seuraavilla tavoilla. Tiedän miltä se tuntuu kun on niin väsynyt, ettei jaksa vaihtaa lakanoita puhumattakaan imuroinnista, eikä suihkussakaan oikein muista käydä. Nyt kun olen päässyt piristymään selvästi menneistä vuosista, olen tehnyt elämääni näitä jonkun mielestä karultakin kuulostavia muutoksia. Omaa elämääni ne helpottavat ja samalla mieli on kevyempi.

Aika usein käytän kertakäyttöastioita (lautasia, ei laseja tai aterimia). Käytän samaa kahvikuppia vaikka parikin viikkoa, huuhdon käytön jälkeen sen vain aina kuumalla (hana)vedellä.

Ostan kaupasta esim. valmisruokaa ja puolivalmiita eineksiä. Herkästi heitän jääkaapista pois ruoan, jota en todennäköisesti enää syö. Kaappi säilyy siistinä.

En lajittele aina jätteitä, niin jätteet tulee laitettua ja vietyäkin roskikseen. Samaan kasaan kaikki poltettava eli bio, muovi ja pahvi sun muu paperi (ruokalaatikoista ja muista pienistä). Hyvinä päivinä toki laitan muovit erikseen ja isot pahvit kyllä vien aina erikseen.

Säilytän koti- ja muita käyttövaatteita helposti saatavilla läpinäkyvissä laatikoissa, ne sijaitsevat esim. olkkarissa tässä pienessä asunnossani. Samassa tilassa, jossa kuivatan pestyt vaatteet. Vaatetelineeltä laitan kuivat suoraan näihin laatikoihin. Laatikot voi kantaa vieraiden tullessa vaatekaappiin.

Kylppärissa on muutama kestokassi, joissa toisessa likaiset lakanat/pyyhkeet, toisessa likaiset vaatteet. Kaadan kassi kerrallaan koneeseen.

Työvaatteet pidän erillään, niitä roikkuu esim. telkkarin päällä tälläkin hetkellä. Pidän ne pois lemmikkien ulottuvilta. Mitään en vihaa niin paljon kuin lemmikkien karvojen poistamista vaatteista! Niillä pitäisi vielä keksiä joku pöly-/karvasuoja.

Imuri on esillä koko ajan ja sen ottaa siten käyttöön 15 sekunnissa. Imurointi on nopeaa ja helppoa, ilman ylenpalttista tekstiilien määrää, jotka ainoastaan keräävät kaiken pölyn ja lemmikkien karvat. Minulla ei ole edes verhoja!

Otin kaikki mahdolliset matot, tekstiilit pois juurikin lemmikkien takia. Jätin vain pakolliset kuten eteismaton. Toki sohvalla on suojapeittoa ja muuta, mutta ah miten ihanaa on imuroida, kun ei ole niitä perkeleen karvaisia mattoja jynssättävänä, saati kissankarvaisia verhoja! (!!!!)

Matalan kynnyksen elämää silloin, kun ei vaan jaksa ja on liikaa asioita hoidettavana yhdelle ihmiselle. Silloin, kun ehdin levätä kunnolla, saan tehtyä asioita paremmin, mutta perus arki ainakin tällä hetkellä näyttää ihan tältä. Ja olen tyytyväinen!!

Lähettäjä: Inva ei omalla 
Päivämäärä:   2.11.24 22:24:13

Pyrin siisteyteen, mutta aina ei jaksa. Sitten käy niin, että on jättänyt avustajalle duunia mistä tälle maksetaan (ja itse käynyt töissä ja/tai hoitanut ruoanlaiton). Sitten tää saikuttaakin tai ei ehdi ja kierre alkaa äkkiä :( Koirakin, nuori) sotkee vaikkei siitä karvaa lähde.

Lähettäjä: jees 
Päivämäärä:   2.11.24 22:29:29

Muutama lisäys

Myös kissa syö tällä hetkellä kertakäyttälautasilta, helppo vaihtaa puhdas lautanen kun hänellä tapana jättää ruokaa ja usein se ei kelpaa lainkaan. Juu, ei kelpaa oikeistakaan astioista. Niitä ollut lukuisia erilaisia kokeilussa. Syö parhaiten kun vaihtaa ihan uuden astian (kerran päivässä vähintään, yleensä aamulla).

Pidän pikku roskapusseja saatavilla helposti vähän siellä täällä. Esim. wc-istuimen vieressä on pikku roskapussi, keittiössä helposti avoimessa tilassa yksi (ei edellytä kannen tai kaapin avaamista). Makkarissakin on välillä roska-astia työpöydän yhteydessä. Ja nimenomaan roskapussi, ei mitään roska-astiaan asettelemista, vaan pussin reunat rullalle ja käyttöön!

Kuten sanottua, pienen kynnyksen helpotuksia arkeen, niin siistimisestä tulee kiireessä ja väsymyksessä huomattavasti helpompaa. Sitten kun on energiaa ja voimia enemmän, voi toimia "paremman kansalaisen" tavoin. Annetaan itsellemme asioita anteeksi jotta elämästä ei tule liian raskasta. Kaikilla on erilaiset voimat omaan elämäänsä. Se kannattaa rehellisesti myöntää itsellensä, niin olo helpottuu sen sijaan, että jatkaa itsensä sättimistä, kun vaatii itseltään jatkuvasti 110%.

Päivämäärä:   3.11.24 00:09:21

Mulla menee kämppä joskus aika järkyttävään kuntoon, voin myöntää. Ei siis mitään Aurikatariina-tasoa kuitenkaan, lähinnä tiskejä ja pölyä. Helposti saattaa jäädä joku roska pöydälle, nytkin ollut toissapäivästä asti suklaapatukan kääre tässä työpöydällä. En tiedä miksi olen tällainen. Mutta hygieniasta olen tarkka, pesen käsiä usein, desinfioin puhelimen aina kun tulen kotiin, vaihdan lakanat kerran viikossa, pesen pyyhkeet ja lakanat 95 asteessa ja joka päivälle on puhtaat vaatteet. Mutta jostain syystä aina kasaantuu ne tiskit ja roskat jää laittamatta roskiin. Eikä yhtään auta että tähän kämppään (ison tien vieressä melkein kaupungin keskustassa, se kai vaikuttaa asiaan) kertyy aivan älyttömän nopeasti pölyä, muutkin asukkaat puhuneet samaa. Jo päivässä tulee telkkarin tai liesituulettimen päälle pölykerros.

Mutta hyvään saumaan tuli tämä keskustelu, taas on päässyt vähän räjähtämään niin taidan ennen nukkumaanmenoa kuunnella vähän äänikirjaa ja siivoilla.

Päivämäärä:   3.11.24 06:32:34

Jos ei itse jaksa niin miksi ei ota kotiapua? Tekosyitä kyllä riittää. Kyllä oma koti pitää pystyä pitämän puhtaana ja siistinä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.11.24 06:44:50

^^ Sinäkö sen määräät?

Päivämäärä:   3.11.24 06:51:17

Yök, 2 kk samoissa lakanoissa. On kyllä elämänhallinta huonoa jos ei omaa asuntoa saa pidettyä siistinä

Päivämäärä:   3.11.24 07:02:12

^^ Tiesitkö että elämää ei voi hallita, sitä pitää elää.

Päivämäärä:   3.11.24 07:54:26

Höpö höpö. Eipä oo kovinkummoista elämää paskan keskellä

Päivämäärä:   3.11.24 08:34:01

Täällä nämä oman elämänsä pikkuemännät yrittävät kontrollifriikkailla muitakin.

Päivämäärä:   3.11.24 08:48:39

Ei se asunnon siistinä pitäminen vaadi välttämättä edes ihmeitä. Jos joka päivä jaksaa hetken käyttää, että korjaa päivän sotkut niin lopputulos on jo aika hyvä. Ja ei tosiaan kaiken tarvitse olla tiptop mutta suurimman osan tavaroista yms laittaa paikalleen, siivoaa keittiöä yms jäljet. Sitten kun kerran viikkoon viitsii imuroida, pyyhkiä pölyt, pestä vessan ja keittiön kunnolla niin kotona on varmasti jo aika siistiä. Ja tosiaan isoimmat hiekat ja kurat eteisestä pois tarpeen mukaan.

Pientä sotkua on helpompi siivota kun hirveää kaaosta.

Tietysti jos joku ei kotona ole juurikaan niin ehkä vähemmälläkin siivoomisella pärjää.

Itse noudatan siivouskalenteria niin yhden päivän siivoushommiin ei mene välttämättä kun 15 minuuttia.

Vinkkinä jos pölyjen pyyhintä on kovin työlästä niin hankkiudu eroon tasoilla lojuvista roinista. Laita ne laatikkoon ja myy ylimääräiset turhat koriste-esineet.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   3.11.24 09:06:02

200 neliötä siivottavana imurointi pelkästään vie 2, tuntia, pölyt tunnin ja lattian pesut 2,tuntia. Pyykkihuolto 5 ihmiseltä ja petivaatteet samalta määrältä. lapset vielä pieniä joten niistä ei apuja ole, mutta yritystä kumminkin. Kyllä sitä vaan huomaa että välillä ei siistey vastaa omia standardeja, mutta ei täällä saastaista ole. Oiskin varaa palkata siivooja.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   3.11.24 09:47:16

Talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan. Ellei kotini siisteys kelpaa vierailleni, ei tarvitse tulla. En varsinaisesti kaipaa ketään kotiini. Aina on vähintään likaista, toisinaan suorastaan saastaista. Ei voisi vähempää kiinnostaa, en viihdy kliinisissä kodeissa enkä siksi vieraile sellaisissa.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   3.11.24 09:58:08

Itsellä oli lapsuudenkoti todella siisti, mutta nyt oma koti on päässyt vähän repsottamaan. Ja ikää siis jo 40 että en ole vasta kotoa muuttanut. Suurin syy tähän epäsiisteyteen on kertynyt tavaramäärä. Ei täällä likaisia tiskejä loju tai roskapusseja ole haisemassa, mutta kyllä se luo epäsiistin vaikutelman kun on pieni asunto jonka joka ikinen hylly ja taso pursuaa tavaraa. Hankaloittaa siivoamista ja kun on vielä koira josta lähtee hirveästi karvaa niin siinähän se.
Tavaramäärän karsiminen on käynnissä oleva prosessi. Hyvin hitaasti etenevä mutta jospa se tästä.

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   3.11.24 11:23:49

Kun muutettiin isompaan asuntoon, on helpompi pitää koti puhtaana, kun tavarat ei täytä tasoja ja nurkkia. Olen myös huomannut, että kodin pintamateriaalit oikeasti vaikuttaa siivoustarpeisiin. Keittiömme kvartsitaso ja infuktioliesi pysyvät pelkästään puhtaana kostealla rätillä pyyhkäisten (päivittäin). Edellisen kodin keraaminen liesitaso ja laminaattitasot vaativat useammin pesuaineella pesua tai menivät tahmaisiksi. Vahattua parkettilattiaa ei edes kannata moppailla usein, että pysyy kunnossa. Rehellisesti sanottuna hyvä jos kerran vuodessa kostealla mopilla vedetään lattiat, muuten vain näkyvät tahrat pyyhitään pois.

Siivoustarpeet riippuvat paljon elämäntyylistä ja siitä onko lemmikkejä ja lapsia. Meillä lemmikittömässä ja lapsettomassa kodissa ei pinnat juurikaan likaannu (kylpyhuone/wc-tilaa lukuunottamatta). Imurointi ja nopea pölyjen pyyhintä kostealla rätillä ilman pesuainetta riittää pääosin. Wc/kylpyhuone on ainoa tila joka likaantuu ärsyttävän nopeasti, se siivotaan kerran viikossa, muuten ei mitään varsinaista viikkosiivousta tehdä. Imuroidaan (joskus perusteellisemmin, joskus vain "keskilattiat") kun tulee inspiraatio ja alkaa olla näkyviä villakoiria.

Olen huono laittamaan tavarat omilleen paikoilleen ja tavaroita jää helposti lojumaan sinne tänne. Se on syy, miksi en yllätysvieraita ilman vähintään sellaista 30 min varoitusaika, halua käymään.

Itse ihmettelen kyläillessä usein joko a) miten joillain lapsiperheenkin koti vaikuttaa olevan aina siisti, vaikka tupsahtaisit käymään yllättäen tai b) miten näennäisesti suht siistissä talossa pinnat, hanat, astiat tms. ovat tahmaisia. Voiko tahmaisuus olla seurausta liiallisesta pesuaineiden käytöstä, jota ei pyyhitä/huuhdota pinnoilta kunnolla pois?

Päivämäärä:   3.11.24 11:36:51

Voi näitä elämänhallinnan menettäneitä reppanoita. Kun vartin siivous päivässä on niin kovin ihmeellistä.

Päivämäärä:   3.11.24 12:02:54

^^Voi voi pikku Monicaa.

Lähettäjä: Rr 
Päivämäärä:   3.11.24 12:51:36

Olen 30+ ja sekaista mulla voi olla, tavaroita vähän siellä täällä, mutta likaa en kyllä siedä. Robotti-imurin hankinta auttoi myös aika tavalla siihen että tavaraa ei jää niin paljon lojumaan, kun rakastan puhtaita lattioita ja haluan päästä helpolla eli että se imuri pääsee hommiin. Kärcherin moottorimopilla pesee lattiat kurakeleillä (mulla koiria) vaikka joka päivä. Itsekin olen nähnyt koteja joissa eteisessä on kolmen viikon roskapussit ja vessaa ei halua käyttää kuin äärimmäisessä hädässä.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   3.11.24 13:08:19

Imuroin 2x viikossa.
Kerran viikkoon pesen lattiat ja pyyhkäsen myös ne lattialistat.
Matot tuuletetaan mikäli ei sada vettä.
Pölytkin pyyhin.

Pyrin päivittäin semmosen järjestelyvartin pitämään.

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   3.11.24 14:26:36

Juuri tuollainen neurottinen jatkuva jyssäys kertoo mielenterveyden ongelmista:

"Lähettäjä: Kivaa
Päivämäärä: 2.11.24 18:20:35

Puhtaassa ja siistissä kodissa on mukava olla. Siisteydellä on merkitys terveyden ja mielen kannalta. Se elämänhallinta alkaa omasta kodista. Joka päivä pitäisi min puoli tuntia käyttää siistinä pitämiseen ja kerran viikossa muutama tunti pintojen pyyhkimiseen ja vaatehuoltoon. Ei voi olla tärkeämpää tuon yli."

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.11.24 14:46:56

Raskas, stressaava ja kiirekausia työssä.

Imuroin kotia ja pölyjäkin pyyhin usein, eli näiltä osin siisti. Kylppäriä, keittön tasoa/uunin päällystää ja wc siivous välillä liian harvoin.

Tavaraa on hieman liikaa ja kasoja tulee. Kaappien järjestely ja siivousurakoissa, tavarat jää välillä pitkäksi aikaa pariin huoneeseen, sohvalle, tuoleille ja pöydille. Kaikki kaappini siivoan noin kerran vuoteen tai puoleentoista. Pitäisi oppia karsimaan vaatteita, papereita, kosmetiikkaa ja pikkusälää.

Kaapit on sisältä järjestyksessä. Pyykitkin on pesty ja elintarvikkeiden roskat menee ulos. Lehtipinoja on. Pahvilaatikot lähtee ulos heti ostosten jälkeen ja matkalaukkujen kanssa olen tarkka. Matkalaukusta tavarat menee suoraan pesukoneeseen ja matkalaukun säilytän matkoilla mieluiten pöydällä ja suljettuna. Likavaatteetkin menee heti matkalaukkuun takaisin tai on naulakossa muovipussissa matkoilla, ei sänkyjen ja tai pehmeiden tuolen päällä.

Päivämäärä:   3.11.24 15:17:42

Otin kaikki mahdolliset matot, tekstiilit pois juurikin lemmikkien takia. Jätin vain pakolliset kuten eteismaton. Toki sohvalla on suojapeittoa ja muuta, mutta ah miten ihanaa on imuroida, kun ei ole niitä perkeleen karvaisia mattoja jynssättävänä, saati kissankarvaisia verhoja! (!!!!)

Sama, mutta sitten ihmetellään, miksi meillä ei ole mattoja lattialla ja on niin kylmä kävellä. No jos ne laitetaan, ne pyörii hetken kuluttua peskoneessa tai odottavat pesulaan menoa.

Sellainen, jolla ei ole lemmikkiä ei ehkä ymmärrä. Lemmikki kun tulee vanhaksi, se saattaa pissata sisälle ja yleensä juuri matolle.Matot pyörivät meillä pesussa enemmän aikaa kuin ovat lattialla. Toki sitten vieraille voidaan laittaa matto,(puhdas) mutta jos joku tulee yllättäen tai näkee kuvia, niin ei ole mattoja lattialla.

Päivämäärä:   3.11.24 15:31:18

Tämä on nyt vähän ot, mutta aika monilla ihmisillä "siisteys" tarkoittaa siistin _näköistä_. Hygienia on sitten toinen asia. Varsinkin itseäni huomattavasti vanhemmilla ihmisillä voi olla näennäisesti hirveän tarkkaa, että on siistiä, ja kauhistellaan huonoa siivousta, mutta se oma käsitys siivouksesta on esimerkiksi se, että samalla tiskirätillä pyyhitään niin tahrat lattioilta, kylppärin kalusteista vessanpyttyä myöten kuin sitten ne keittiön tasotkin. Hirveän tarkkoja ollaan siitä, että tulee tahratonta, rättiä käytetään ahkerasti, mutta onko tämä hygieenistä? Se puhtaan näköinen keittiön pöytä on tällaisella siivouksella täynnä bakteereja. Monilla on myös pinttyneitä käsityksiä siitä millaisilla välineillä ja menetelmillä tulee puhdasta, ei uskota, että nykyään on helppokäyttöisempiä ja hygieenisempiä siivoustarvikkeita kuin joskus ajat sitten.

Siivoystyötä tehneenä olen myös huomannut, että "siistin näköistä" -siivous on myös siivousfirmojen toimintatapa usein. Kyllä kiiltävät vessan hanat, mutta kun nopeus on se juttu, niin viuhh vain sama siivousliina kaikkeen. Tästä syystä välttelen turhaa pintojen koskemista esimerkiksi yleisissä vessoissa ja hotellissa pyyhin aina pintoja desinfioivalla pyyhkeellä ennen kuin "asetun taloksi".

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   3.11.24 16:02:39

Tätä ihmettelen myös. Mulla on kolme lasta ja imuroidaan joka päivä, koska päiväkotivaatteissa kulkeutuu hiekkaa eteiseen ja siitä eteenpäin. Luutuan ja pyyhin pölyt kerran viikossa. Tiskit tiskataan heti syönnin päälle. Pyykit pesen heti kun kori täynnä. Vessan pesen kerran viikossa. Lakanat vaihdetaan joka sunnuntai.
Matot, peitot ja tyynyt kartanolle kerran kuussa.

Ällöttää ajatus että olis likainen koti. Tästä syystä monien ystävien luona vierailu on jäänyt vähiin, koska karvoja, hiekkaa, likaa ja lähmää on joka paikka pullollaan. Kahville otetaan tiskialtaasta kupit jotka äkkiä pesastaan käyttöön. Ei pysty ei kykene.

Onnea on puoliso joka osallistuu kodin hoitoon ja ruuanlaittoon, näin jää molemmille myös omaan harrastukseen aikaa pari kertaa viikossa

Lähettäjä: Kokemusta on 
Päivämäärä:   3.11.24 16:09:31

Siivoystyötä tehneenä olen myös huomannut, että "siistin näköistä" -siivous on myös siivousfirmojen toimintatapa usein. Kyllä kiiltävät vessan hanat, mutta kun nopeus on se juttu, niin viuhh vain sama siivousliina kaikkeen.

Ah tämä, isojen firmojen bravuuri. Kuuden tunnin työmaa luvattu asiakkaalle kahteen tuntiin halvalla, joten johdosta käsketään siivoojien pistää vaan vähän vielä enemmän töppöstä toisen eteen (ylitöistä ei makseta), riittää kun pikavilkaisulla näyttäää suht siistillä. Ja koska säästölinja, niin siivousliinoja jne annetaan käyttöön niin vähän, ettei ne riitä lähellekkään tarpeisiin. Ja sama vaikka hanskoissa, kun kyllähän niillä missä on vasta kaksi reikää sormenpäissä vielä ainakin kuukauden vessoja siivoilee surutta jne jne

Päivämäärä:   3.11.24 16:14:45

Eläimet ja ihmiset eri suojissa.....

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   3.11.24 16:37:46

Mistä johtuu? Ehkä siitä, että arkena on useinkin pois kotoa 8-21 putkeen, ja kun on 6.30 herännyt, ei illalla suihkun ja iltapalan jälkeen (saati ennen niitä) mitään siivousvartteja jaksa.

Päivämäärä:   3.11.24 16:50:21

Ite herään puoli 5 ja heti töiden jälkeen siivoan sen vartin.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   3.11.24 18:31:47

Huomannut saman kaikessa hiljaisuudessa.

Aika tuntuu menevän digitaaliseen viihteeseen ja aktiiviseen harrastamiseen. Arjen ankeutta paetaan nettiin, naiset ei ala enää tekemään sen enempää kuin miehensä ja miehet ei ole oppineet kantamaan omaa osaansa alkuunkaan.

En tiedä oliko tuolla ikäpolvella jotenkin vapaampi kasvatus kuin vanhemmillaan, että kodista huolehtiminen on teinien välinpitämättömyyden tasolla vielä aikuisenakin.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   3.11.24 21:38:25

Epäsiistit ihmiset kuvittelevat ja haluavat uskotella, että muilla on siistimpää siksi, että näillä olisi enemmän aikaa tai jaksamista siivota. Tämähän ei yleensä pidä paikkansa, vaan siistien ihmisten kodit ovat siistejä sen takia, että he pitävät siisteyttä yllä siitä huolimatta, että heillä on yleensä ihan normaalit aikuisten ihmisten kiireet. Eivät siis tartu hanakasti tekosyihin vaan pistävät töpinäksi, vaikka olisi kivempaakin tekemistä ja väsyttäisi.

Itse olen yrittäjänä hyvinkin usein töissä viikon jokaisena päivänä mukaan lukien viikonloput, eli en ole hemmoteltu ylimääräisellä ajalla. Silti kotini on siisti.

Monien kohdallahan ajan puute on myös itse aiheutettua. On aika hölmöä selittää, ettei ehdi siivota, kun täytyy käydä töissä ja harrastaa viittä eri harrastusta ja niin edelleen, kun ne työssäkäynnin oheen ahnehditut jutut ovat ihan vapaaehtoisia. Itsehän siinä aiheuttaa sen, ettei ehdi huolehtia kodistaan, jos tahallaan järjestää niin, ettei siihen ole aikaa. Olisi täysin mahdollista ottaa valinnoissaan alun perinkin huomioon, että töiden lisäksi on myös niitä kotona odottavia velvollisuuksia ja ottaa muita kiireitä elämäänsä sitten sen mukaan, että kaikki velvollisuutensa ehtii ja jaksaa hoitaa. Jos itse valitsee toisin, vähän valheellistahan se on sitten selittää, ettei millään ehdi.

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   3.11.24 22:00:10

"Monien kohdallahan ajan puute on myös itse aiheutettua. On aika hölmöä selittää, ettei ehdi siivota, kun täytyy käydä töissä ja harrastaa viittä eri harrastusta ja niin edelleen, kun ne työssäkäynnin oheen ahnehditut jutut ovat ihan vapaaehtoisia. "

Olen aina ihmetellyt miksi ihmiset jotka käyttävät aikansa siivoamiseen jonkun muun, vaikkapa urheilun tai kunnollisen ruoanlaiton sijaan, uskovat olevansa parempia ihmisiä kuin he jotka urheilevat ja pitävät itsestä aktiivisesti huolta tai jotka tekevät ruuat alusta asti. Vaikka esimerkiksi metsästä pöytään. Itse ajattelen että on tärkeintä että jokainen tekee elämässään asioita joista itse nauttii. Vaikea uskoa että ihmiset jotka halveksivat muita jotka siivoavat vähemmän kuin he, nauttisivat elämästään. Koska miksi muuten pitäisi olla noin kateellinen ja toiset ei muka kerkeä siivota vaikka minä kyllä kerkeän?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   3.11.24 22:00:25

Olen nähnyt sotkuisia koteja lähinnä vain niillä, joilla on muutenkin ongelmia elämänhallinnassa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.11.24 22:10:38

Mies ei koskaan siivoa, ei edes laita roskia roskiin. On tosi raskasta huolehtia yksin kodista, taaperosta, eläimistä ja yrityksestä. Työpäivät on oikeasti pahimpina päivinä klo 8-20. Kun tuun lopulta sisälle niin ei sitä vaan jaksa siivota. Kerran tai kaks viikossa imuroidaan, enempi varmaan pitäs kun ulkoa kulkeutuu kaikkea heinänmoskasta lähtien.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   3.11.24 22:16:11

"Olen aina ihmetellyt miksi ihmiset jotka käyttävät aikansa siivoamiseen jonkun muun, vaikkapa urheilun tai kunnollisen ruoanlaiton sijaan, uskovat olevansa parempia ihmisiä kuin he jotka urheilevat ja pitävät itsestä aktiivisesti huolta tai jotka tekevät ruuat alusta asti."

Olitko tahallasi vai vahingossa tehnyt vastakkainasettelun, joka ei yleensä pidä paikkansa? :) Aika harvoin asia taitaa olla niin, että vastakkain ovat ihmiset, jotka siivoavat, ja ne, jotka laittavat ruokaa ja huolehtivat itsestään. Koska nämä kaikki ovat elämänhallintaan liittyviä asioita, useammin asia on niin, että jos elämänhallinta on kunnossa, niin kaikki mainitut ovat ainakin jokseenkin kunnossa. Jos elämänhallinta ei ole kunnossa, niin voi hyvinkin olla, ettei mikään mainituista toteudu. Ei elämänhallintaan liittyvistä perusasioista tarvitse eikä pidä valita vain joitain. :)

Kun puhutaan siitä, että ihminen tahallaan kerää jokaiseen päivään niin paljon tekemistä, ettei vahingossakaan "ehdi" siivota, niin eiköhän jokainen ymmärrä, ettei siinä silloin ole kyse vain siitä, että laitetaan ruokaa ja syödään terveellisesti ja huolehditaan omasta kunnosta. Nämä ehtii kyllä tehdä hyvinkin, vaikka samalla vaivautuisikin huolehtimaan myös kotinsa siisteydestä. Puhe oli nimenomaan kalenterin täyteen ahtamisesta kaiken maailman harrastuksilla ja menoilla, eikä se ole kyllä missään määrin tarpeen itsestä huolehtimiseksi eikä mene vain sen piikkiin.

Mutta tekosyyt eivät maailmasta tule tietenkään loppumaan. :)

"Koska miksi muuten pitäisi olla noin kateellinen ja toiset ei muka kerkeä siivota vaikka minä kyllä kerkeän?"

Niin mitenkäs se nyt menikään, että mahtoivatko kateuden kohteena olla siivottomat kodit vai siistit kodit? ;)

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   3.11.24 22:23:15

Mulla on kaksi asuntoa, ja joudun auttamaan Äitiänikin siivouksessa… siivottavaa siis riittää.

Omat havainnot:
- turhat sisustustekstiilit ja -tavarat pois, ne kerää pölyä ja hidastaa siivousta
- kun siivoan, niin siivoan rivakasti, mutta kunnolla esim. keittiön tiskipöydän pesen kunnolla tiskiharjalla enkä vain pyyhkäise likaisella rätillä
- mietin, mikä aiheuttaa siivousta esim viikonloppuasunnolla en laita ruokaa, vaan syön valmista tai käyn ulkona syömässä, enkä kierrätä (parin päivän jätemäärä on tosi pieni muutenkin)
- käytän kunnon siivousaineita, esim kylppärin pesen hyvällä kalkinpoistoaineella
- pyykkihuollon järjestän kahdessa eri asunnossa niin, että asunnosta lähtiessä kuivumaan jää aina jotakin eli en anna likapyykin kertyä
- lakanoita ja pyyhkeitä on kahdet, yhdet käytössä ja toinen setti joko pesussa/puhtaana kaapissa
- ylipäätään tavaran minimointi helpottaa paljon, kun ei kaapit pursua tavaraa

Mutta kyllä se on niin, että säännöllisyys on a ja o, itsellänikin on selkeä rytmi milloin mitäkin teen. Aina ei huvittaisi, mutta silti teen kun se ei ole vaihtoehto että likapyykit kasaantuu tms

Lähettäjä: Uruli 
Päivämäärä:   4.11.24 10:20:11

Monet on ns. kroonisesti kiireisiä tai sitten "kiireisiä", eräskin tuttava valittelee kun ei ole aikaa siivota omaa kaatopaikkaansa (=kotiansa), mutta kehittää aina tikusta asiaa eli keksii aina parempaa tekemistä, kuin siivoamisen. Eikä siinä mitään, ymmärrän ettei huvita, mutta sitten ei pitäisi valittaa kaaosta ja kiirettä.

Kaveri myi hevosensa ja siltikin oli ihan kamala kiire koko ajan joka päivä, vaikka päivään vapautui semmoset 4-5 h kun ei enää tallilla käynyt.

Elämänhallinta, ajanhallinta ja prioriteetit.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   4.11.24 11:40:53

Minulla ei ole varsinaista viikkosiivousta, imuroin yleensä joka toinen viikko ja pesen lattiat kerran kuussa, joskus voi mennä pidempäänkin. WC:n ja keittiön siivoan joka viikko. Lakanat vaihtuu parin viikon välein ja pyyhkeet vähintään viikoittain.

On kyllä ällöttävää, kun joidenkin tuttujen luona on juurikin sellaisia ylempänä kuvailtuja tahmaisia pintoja ja vaikkapa kylppärissä voi olla tummaa pölyä pintojen päällä.

Päivämäärä:   5.11.24 07:49:00

Nykyihmisten on ilmeisesti mahdollista valita elämäntapansa täysin vapaasti. Ollaan niin yksilöitä ja tehdään mitä huvittaa, samaan aikaan tosin ristiriitaisesti valitetaan jatkuvaa kiirettä ja stressiä ja ollaan milloin milläkin tavalla uhreja, ongelmien syy on yleensä jossain muualla.

Useimmilla menee tilastojen mukaan somessa muutama kuukausi vuodesta.

Päivämäärä:   5.11.24 08:00:21

Ihmiset käyttää somessa ihan älyttömia aikoja. Ja ei muka ehdi tai jaksa imuroida. Mukavampi istua. Ja riidellä puolison kanssa kotitöistä, joita kukaan ei jaksa tehdä. Aika sekavaa ja masentavan kuuloista. Se siivouskin on aktiivisuutta ja hyötyliikuntaa.

Lähettäjä: w 
Päivämäärä:   5.11.24 08:08:43

Puoliso on äitinsä poispilaama eikä osaa oma-aloitteisesti tarttua siivousvälineisiin, joten siivousvastuu on täysin minulla. Minä en ole mikään Siivouspalvelu Pikku-Piika, olkoon kämppä siis sekainen. Tälläkin hetkellä mies on lomautettuna, ollut jo pari viikkoa. Pakenee äitinsä luokse päivisin juomaan kahvia ja puuhastelee koko päivän konehallilla. Itse painan flunssaisena pitkää työpäivää (+ 3 h työmatkat päälle), en todellakaan enää jaksa iltaisin tarttua moppiin vaan koitan levätä, että jaksaa rumbaa huomennakin.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.11.24 11:23:52

Vaikea sanoa. Meillä siivotaan huusholli kerran viikossa mutta silti se näyttää ihan räjähtäneeltä kun seuraavan viikon operaatio lähestyy. Joskus pidin huolen että kutsuin kerran viikossa ystäviä kylään jotta tulee varmasti siivottua. Nyt se vähän jäänyt mutta kuitenkin haluaa pitää sen viikkosiivoukset kun ei paskankaan keskellä halua asua. En siis oikein ymmärrä niitä jotka asuvat. Etenkin vessan putsaus tärkeää, olisi ällöttävää käydä vessassa jota ei ole siivottu yli viikkoon.

Lähettäjä: Sipi 
Päivämäärä:   5.11.24 11:32:45

Meillä siivotaan vähän mutta usein ja kaikelle on paikkansa, joten meillä ei ole koskaan sotkuista, ellei ole jotain askarteluja levällään. Nyt kun olemme olleet kipeinä niin ei olla siivottu kolmeen viikkoon muuten kuin tasot pyyhkimällä, pyykkiä pesemällä ja roskat viemällä. No joo, kodinhoitohuonetta on lakaistu kun kuljetaan sitä kautta sisään.

Eilen sitten olin jo sen verran hyvässä kunnossa, että imuroin yläkerran ja siivosin yläkerran vessan ja lapset luuttusivat portaat ja pyyhkivät pölyt.

Lähettäjä: reps 
Päivämäärä:   5.11.24 12:52:14

Meillä oli lapsuudenkodissani siivouspäivä ja se oli aina perjantai. Joka ikinen perjantai, paitsi jos perjantai oli juhlapyhä kuten joulu niin sitten se siivouspäivä oli joku muu päivä, matot roudattiin ulos ja tampattiin, imuroitiin, luututtiin lattioita ja pyyhittiin pölyjä. Kun muutin omilleni, päätin, että mulla ei ikinä tule olemaan siivouspäivää ja se on pitänyt edelleen vaikka oli kohta 50v. Ja tästä syystä meillä on välillä sotkuista eli koirankarvoja joka paikassa, lattiat vaativat pesua ja kylppärissä kalkkia ja muuta töhnää laattojen saumoissa. Jos en ole siivonnut niin en päästä ketään kotiini, jos tiedän, että tänne tulee joku niin siivoan.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   5.11.24 13:35:24

"Joka ikinen perjantai, paitsi jos perjantai oli juhlapyhä kuten joulu niin sitten se siivouspäivä oli joku muu päivä, matot roudattiin ulos ja tampattiin, imuroitiin, luututtiin lattioita ja pyyhittiin pölyjä. Kun muutin omilleni, päätin, että mulla ei ikinä tule olemaan siivouspäivää ja se on pitänyt edelleen vaikka oli kohta 50v"

Samoin, paitsi että meillä tuo siivouspäivä oli lauantai. Siis jokainen viikonloppu pilattiin siivouksella. Päätin, että en ikinä omilleni muutettua siivoa viikonloppuisin ja se on pitänyt. Ennemmin jätän kokonaan siivoamatta, jos arkena ei ole ehtinyt.

Meillä on kuitenkin aina siistiä, koska jokaiselle tavaralle on paikkansa ja jokainen siistii jälkensä. Vieras ei välttämättä huomaisi, vaikka edellisestä siivouksesta olisi kaksi viikkoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.