Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ymmärsin, miksi viihdyn ja rauhoitun kun on…

Lähettäjä: Sopivan sotkuista 
Päivämäärä:   2.11.24 12:16:46

…sopivan sotkuista ja epätäydellistä.

Lapsuudenperhe oli riitaisa, painostava, pelottava ja usein kaaosmainen. Paitsi kulissit oli kunnossa. Hyvin koulutetut vanhemmat, hyväpalkkaiset työt ja urat. Mökit, ulkomaanmatkat, kalliit urheiluharrastukset. Rikkaat ystäväperheet. Hyvin puetut ja hyvin käyttäytyvät lapset.

Se kaaos ja epätäydellisyys oli näkymätöntä.

Nykyään arvostan ja rakastan kun on sopivan sotkuista, epätäydellistä ja elämän pieni kaoottisuus on näkyvää, hyväksyttyä eikä asia joka pitää piilottaa ja ylläpitää täydellistä kulissia.

Tämä myös tiedoksi kaikille, jotka luulevat että kaikki haluavat pitää kotinsa siistinä ja tiptop. Ei, minä en todellakaan halua. En tietenkään halua että koti on ällöttävä sikolätti, mutta aidosti tykkään siitä, että tavarat ovat sopivasti hujan hajan.

Tuntuu turvalliselta, että elämäni näyttää samalta kuin miltä se tuntuu.

Re: Ymmärsin, miksi viihdyn ja rauhoitun kun on…

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   2.11.24 12:25:57

Ihanaa, haluatko mun miehen niin voitte nauttia sopivasta sotkusta yhdessä?

Pää hajoaa kun toista ei yhtään haittaa leivänmurut lattialla ja pöydällä. On nytkin sotkenut keittiön kaikille neljälle tasolle sitä leipää tehdessään ja vielä loukkaantuu kun sanon että kai siivoaa tasot uudelleen kun lopettaa ruokailun kun pyyhin ne juuri vartti Sitten hänen aamupalaporsastelunsa jäljiltä. Jos en siivoa keittiön tasoja saatan seurata samaa punajuurisalaatista tullutta tahraa kaksi viikkoa ja se ei siitä minnekään katoa kun mies ei omaaloitteisesti jälkiään siivoa ja sitten vielä nakkelee niskojaan kun asiasta huomauttaa.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   2.11.24 12:36:52

** mikä niissä murusissa niin kovasti ahdistaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.11.24 12:50:55

Mulla on sama juttu. Tykkään siitä, kun elämä näkyy ja on tavaroita näkyvillä. Miehen mielestä missään ei saisi olla ylimääräistä. Tämä aiheutti joskus nuorempana skismaa välillemme, mutta nyt keski-iässä olemme jo sopeutuneet toistemme tapoihin. Leivänmuruista en itsekään kyllä välitä (nämä taas eivät miestä häiritse) ja itse tykkään, että lattiat on puhtaat ja niissä ei ole tavaraa.

Päivämäärä:   2.11.24 12:57:05

Minä taas en voi kertakaikkiaan sietää yhtään ylimääräistä roskaa, murusta tai astiaa missään. Siivoan heti kaikki astiat koneeseen, vesilasille on oma jemma piilossa katseilta, muruset tai tyhjä juustopaketti pöydällä saa aikaan hirveän ahdistuksen. Kotimme on aina tip top, mitään ylimääräistä ei ole missään, vaikka on lapsiperhe. Mies onneksi myös tarkka siisteydestä. Kai se johtuu siitä, että oma työ opetusalalla on niin hektistä, joten haluan että koti on järjestyksessä.

Lähettäjä: kerro 
Päivämäärä:   2.11.24 13:15:32

Joo siivoilen kun joku tulossa ja motivaatiota. Kuulun siihen joukkoon, joka saa alta aika yksikön huushollin räjähtämään, maatilalla varsinkin. Lapsenlapset sanoo, että mummolla aika kotoisan näköistä. Neulotko tai siivoiletko mieluummin, neulon.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.11.24 13:15:43

Roskat on minusta eri asia kuin sekaisuus. Minulla ei ole yhtään roskaa levällään, mutta sohvan selkänojalla on joku villapaita ja viltti, koiran tavaroita missä sattuu, eteisen pöydällä kaikkea ulkoiluroipetta ja joku askarteluprojekti vie puolet ruokapöydästä koko viikonlopun jne.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   2.11.24 13:21:22

Sekaisuus nyt ei ole kovin paha asia jos joku sellaisesta tykkää, mutta likaisuus… hyi hele sentään jos on paikat pölyssä, hiekassa ja tahroissa, likaplänttejä siellä täällä, en kestä enkä tuollaisessa viihtyisi hetkeäkään. Ja sekasotkunkin selvitän mielelläni niin että vapaapäivinä huusholli on puhdas ja siisti, kukkia maljakossa, kynttilöitä palamassa. Harmi kun ei ole takkaa, takkatuli se olisi oikein kodikasta!

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   2.11.24 18:42:01

Uskomatonta, että tällaiseenkin topaan tulee porukkaa haukkumaan. Himosiivoajilla näköjään viiraa päässä, ja näköjään todella uskovat, että kaikilla muillakin pitäisi ja se on ainoa oikea tapa elää ja osoittaa elämänhallintaa.

Pitäisiköhän joskus miettiä, mistä sellainen pakonomainen hallinnan menetyksen pelko johtuu?

Päivämäärä:   2.11.24 19:09:54

Sunko mielestä oikeasti keittiön pinnoille on normaalia kerryttää viikkojen ruuantähteet?

Mun mielestä normaalimpaa on tehdä leipä lautaselle, siivota kaappiin tarpeet ja pyyhkäistä pöytä, siirtyä syömään leipä, laittaa lautanen tiskikoneeseen. Aikaa kuluu maks 15 sekuntia enemmän kuin siihen että jättää muriset pöydille, samoin leikkeleet ja voit, lautasen lojumaan olohuoneeseen.
Näin asunto pysyisi "siivoamatta" siistinä.

Nyt sitä täytyy erikseen siivota päivittäin kun siellä porsastelee tuollainen sikalaan kuuluva pässi. Lapsetkin siivoaa paremmin jälkensä.

Päivämäärä:   2.11.24 19:11:26

Ja mua ei pieni epäjärjestys haittaa, mutta hyvänen aika, me olemme ihmisiä, emme eläimiä. Likaa ja paskaa ei kuulu jättää ympäriinsä pilaamaan pintoja ja keräämään hajuja ja kärpäsiä.

Päivämäärä:   2.11.24 20:40:38

”Sunko mielestä oikeasti keittiön pinnoille on normaalia kerryttää viikkojen ruuantähteet?”

Juuri tätä tarkoitan.

Yksikään tervepäinen ihminen ei kykene lukemaan täältä mitään viikkojen ruuantähteistä… Mistä ihmeestä tämä kirjoittaja keksi, että jonkun mielestä olisi normaalia kerryttää viikon ruuantähteet? Kukaanhan ei ollut kirjoittanut mitään sinne päinkään!

Ei ihan terveen ja normaalin ihmisen aivot keksi tällaista. Jokin pelko ja ahdistus saa kuvittelemaan moista ja keksimään sellaisia mielikuvia.

Päivämäärä:   2.11.24 20:43:30

Johan minä itse kirjoitin, että meillä mies jättäisi ne noin varmasti ikuisiksi ajoiksi ellen vaatisi siivoamaan, kun minua kritisoitiin miksi minua ne murut häiritsee ja vastaukseni oli siihen.

Että ala itse lukemaan koko ketju ennen kuin keksit omasta päästäsi juttuja kolmipiste.

Päivämäärä:   2.11.24 20:51:07

Leivänmurut jollain tasolla on eri asia kuin monen viikon haisevat ruuantähteet...

Päivämäärä:   3.11.24 13:11:10

Niin?

Ja jos leivänmurut jättää siivoamatta aamulla, päivällä ja illalla sekä tekee saman lounaalle ja päivälliselle, niin voin kertoa, että jo parissa viikossa ollaan siellä kaatopaikan ja haisevien ruuantähteiden puolella.

Mua ei haittaa että ne siivotaan vasta syömisen jälkeen, mutta niitä ei kuulu jättää siivoamatta ja antaa paskan kertyä paskan päälle. Etenkin jos sitä leipää jostain syystä tehdään neljällä eri pöydantasolla kuten itsekin ekassa viestissäni kerroin.

Kyseessä ei myöskään olleet mitkään satunnaiset pienet murut valmiiksi siivutetusta paahtoleivästä vaan leipomon tosi mureneva leipä.

Päivämäärä:   3.11.24 13:12:47

Joo, mutta mitä tekemistä sinun possumiehelläsi on tämän ketjun aiheen kanssa alun alkaenkaan?

Päivämäärä:   3.11.24 13:15:35

” Niin?

Ja jos leivänmurut jättää siivoamatta aamulla, päivällä ja illalla sekä tekee saman lounaalle ja päivälliselle, niin voin kertoa, että jo parissa viikossa ollaan siellä kaatopaikan ja haisevien ruuantähteiden puolella.

Mua ei haittaa että ne siivotaan vasta syömisen jälkeen, mutta niitä ei kuulu jättää siivoamatta ja antaa paskan kertyä paskan päälle. Etenkin jos sitä leipää jostain syystä tehdään neljällä eri pöydantasolla kuten itsekin ekassa viestissäni kerroin.

Kyseessä ei myöskään olleet mitkään satunnaiset pienet murut valmiiksi siivutetusta paahtoleivästä vaan leipomon tosi mureneva leipä.”

Ja nämä OMAT MIELIKUVASI JA MIELIKUVITUKSESI TUOTTAMAT ÄLLÖTTÄVÄT VIIKKOJEN RUOANTÄHTEET liittyvät aloitukseen - miten? Niin. Ei mitenkään.

Osalla vaan näköjään on pahoja pelkoja ja pakkomielteitä siisteyteen liittyen. Ei ihan tervettä.

Päivämäärä:   3.11.24 14:44:28

Kyllä sulla taitaa olla ne isommat ongelmat tässä.

Millaisessahan paskapesässä mahdat asua ja oletko itse aloittaja mutta et osaa samalla nimimerkillä kirjoittaa vai mikä ongelma.

En ole aloittajaa sanallakaan haukkunut tai häntä kohtaan hyökännyt kuten pääsi sisällä kuvittelet.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.11.24 14:49:50

Pieni kaaottisuus ja epäsiisteys haastaa elämään. Oli joku tämmöinen postikortti. Harrastan ja ponnistelen mielummin älyllisesti. Kotini on siivottu kyllä, mutta tavarat näkyvät välillä.

Päivämäärä:   3.11.24 16:03:05

"Minä taas en voi kertakaikkiaan sietää yhtään ylimääräistä roskaa, murusta tai astiaa missään. Siivoan heti kaikki astiat koneeseen, vesilasille on oma jemma piilossa katseilta, muruset tai tyhjä juustopaketti pöydällä saa aikaan hirveän ahdistuksen. Kotimme on aina tip top, mitään ylimääräistä ei ole missään, vaikka on lapsiperhe. Mies onneksi myös tarkka siisteydestä. Kai se johtuu siitä, että oma työ opetusalalla on niin hektistä, joten haluan että koti on järjestyksessä."

Mutsi oli just tällainen mun lapsuuden, mm. faijan piti vaihtaa vaatteet eteisessä töistä tullessaan ja oikeastaan kaikkia lapsuuden muistikuvia siivittää mutsin tiuskiminen ja raivosiivous tai marttyyrisiivous jos elämä näkyi edes hetken missään, edes esiteini-ikäisen huoneessa. Vähän surullista.

Päivämäärä:   3.11.24 16:06:55

” Kyllä sulla taitaa olla ne isommat ongelmat tässä.

Millaisessahan paskapesässä mahdat asua ja oletko itse aloittaja mutta et osaa samalla nimimerkillä kirjoittaa vai mikä ongelma.”

Ja TAAS samaa hullua toisten kotien kuvittelemista ja haukkumista paskapesäksi?

Juuri tällaiset ihmiset saavat nauttimaan siitä, että oma pääkoppa on terve.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   3.11.24 17:30:08

Terve pääkoppa ja siisti kämppä - ihanaa!

Päivämäärä:   3.11.24 20:24:54

"mutta hyvänen aika, me olemme ihmisiä, emme eläimiä"

Ihminen ON eläin. Ihan sairasta miten nostat itsesi ja ihmiset muiden eläimien yläpuolelle. Tuo on yksi suurimmista ongelmista maailmassamme.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   3.11.24 21:13:24

"mikä niissä murusissa niin kovasti ahdistaa?"

-Ei niissä tarvitse minkään ahdistaa ymmärtääkseen, että ne on paljon helpompi siivota heti pieneltä alueelta kuin myöhemmin laajemmalta alueelta niiden levittyä ympäriinsä keittiötä käytettäessä. Leivän muru jalan alla tuntuu epämukavalta, miksi siis odotella, että joutuu kärsimään epämukavuudesta, kun sen voi helposti välttää kokonaan? Ihan sama kuin käsien pesemisessä: on paljon pienempi vaiva pestä kädet kuin pestä kaikki mihin olet likaisilla käsillä koskenut.

Mukavampi elämä vähemmällä vaivalla.

Jos huomio ja aika ei riitä siivoamaan leivänmuruja voileivän tekemisen jälkeen, niin on aiheellista miettiä miksi on niin ylikuormittunut tai välinpitämätön itseään ja mahdollisia kanssa-asujiaan kohtaan.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   4.11.24 06:46:28

Tiedän tunteen. On poissa täydellisyyden vaatimus ja tuntee olonsa kotoisaksi juuri tässä ja nyt.

Leivänmurut eivät leviä lattialle, kun leivät voitelee pöydän päällä ja kovin murustelevat leivät lautasella. Yksi laiskan siivoajan salaisuus on se, että välttää sotkua.

Aivan yhtä suuri ongelma varsinkin läheisille on sairaalloinen siisteys kuin sotkuisuus. Kultainen keskitie on paras, ja terveellisin.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   4.11.24 07:19:31

"Yksi laiskan siivoajan salaisuus on se, että välttää sotkua."
-Juuri tämä! Kun sitä sotkua ei ajattelemattomuuttaan luo tarpeettomasti, pysyy paikat siistinä hyvin vähällä vaivalla. Pöydälle päätyneet leivänmurut leviää kuitenkin tehokkaasti lattioille seuraavien askareiden yhteydessä, jos ne jättää siihen pöydälle pyörimään loputtomasti. Muru tartuu lautasen tai ruokapakkauksen pohjaan ja varisee siitä matkan varrelle. Tai joku paidan helma pyyhkäisee ne lattialle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.