Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi kasvini eivät kasva?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.11.24 23:55:34

Ihmettelen suuresti. Nyt olen vuoden verran saanut pidettyä useamman kasvin hengissä. Ja kyllä, se on joillekin meille saavutus. Kyseessä on 3kpl muratteja ja jokin, varmaankin kultaköynnös. Kultaköynnös ei ole kasvanut yhtään, samalla tavalla lehdet roikkuu muutaman sentin ruukun yli. Ei siis yhtään "köynnöstä". Yksi valmiiksi pidempi muratti on kasvanut ehkä 4cm, kaksi muuta ehkä 2cm.
Mullat olen vaihtanut, jokin viherkasvimulta kyseessä, ravinnepuikkoja käytössä.

Missä vika? Tämä parhaiten kasvanut on pimeimmässä huoneessa, eli liekkö valonkaipuussa kasvanut.

Re: Miksi kasvini eivät kasva?

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   2.11.24 00:07:51

Kultaköynnös ei pidä auringosta eli jokin varjoisampi paikka on sille mieluisampi. Minä melkein tapoin omani kun yritin pitää sitä auringossa, kunnes minulle kerrottiin tällä samaisella foorumilla että se on varjoisamman paikan kasvi. Siirsin sen kaapin päälle nurkkaan jossa se ei saa suoraa auringon valoa lainkaan eikä hirveästi edes hajavaloa, ja vaikka se otti aikansa se alkoi toipua, ja nyt se rehottaa kuin rikkaruoho. Tavallista viherkasvimultaa sillä on ruukussa, ruukku on ehkä muutaman litran vetoinen ja kastelen kasvia silloin kun satun muistamaan. Kastelen sen kunnolla silloin kun kastelen ja annan sitten kuivua niin että kun tungen sormen syvälle multaan se tuntuu melkein kuivalta. Kuulemma tasainen kosteus parempi, mutta ainakaan omani ei tunnu olevan siitä kovinkaan tarkka. Lannoittanut en ole kuin joskus... Jaa, en itse asiassa kertaakaan näiden vuosien aikana kun se on talossa asunut. Mullat olen vaihtanut parin vuoden välein - jos olen muistanut - ja siinä kaikki.

Muratteihin en osaa sanoa mitään, niistä minulla ei ole kokemusta.

Re: Miksi kasvini eivät kasva?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.11.24 00:12:45

Kiitos vinkistä. Vaihdankin kultaköynnöksen varjoisampaan paikkaan. Katsoin jollakin sovelluksella näille parhaat paikat kun nämä ostin, mutta toki se ehdotti murateillekin valoisaa paikkaa, vaikka googlaamalla sanotaan että varjoisa olisi parempi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.