Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä viherkasvi keittiöön, vähän aurinkoa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.11.24 22:27:40

Mikä viherkasvi menestyisi keittiössä, jonka kaksi ikkunaa ovat koilliseen, eli valoa tulee hyvin vähän?Keittiö on erillinen tila, josta läpikulku muihin tiloihin, mutta ikkunasta tulee varsinkin syksyisin hyvin vähän valoa. Keväällä ja alkusyksyllä aamuaurinko toki paistaa, mutta muuten aurinko ei keittiöön osu.

Joku helppohoitoinen ja olemattomalla valolla pärjäävä. Kasvi on mahdollista siirtää välillä eri tilaan, jossa isot ikkunat etelään.

Re: Mikä viherkasvi keittiöön, vähän aurinkoa

Päivämäärä:   1.11.24 22:29:57

Siellä voi selvitä monikin kasvi, mutta ei ne hyvin siellä voi. Eikö kasvivalo olisi mahdollinen?

Lähettäjä: Mirre 
Päivämäärä:   1.11.24 22:31:47

Palmuvehka

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   1.11.24 22:46:04

Viirivehka, malakanvehka, muorinkukat

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.11.24 23:07:42

Juoru
Rönsylilja

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   1.11.24 23:48:48

Rönsyliljaa en ole saanut tapettua vastaavissa olosuhteissa.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   2.11.24 00:10:15

Kultaköynnös voisi hyvinkin viihtyä, se ei pidä auringosta. Ja kuulemma kliiviakin viihtyy varjoisammassa paikassa.

Lähettäjä: Aitoa tubettamista 
Päivämäärä:   2.11.24 00:51:18

Pasi Viheraho

Päivämäärä:   2.11.24 07:20:24

Palmuvehkal

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   2.11.24 09:02:14

Kasvivalon kanssa voit laittaa ihan minkä tahansa. Nykyiset LED-kasvivalot sisältää myös valkoista valoa sinisen ja punaisen lisäksi. Lopputulos on huomattavasti luonnollisemman näköinen kuin ennen aikaan violettien lamppujen kanssa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   2.11.24 11:07:40

Vihreälehtinen juoru, myös peikonlehti voi viihtyä. Jos saat kasvin kuitenkin ikkunan eteen, se helpottaa huomattavasti selviytymismahdollisuuksia.

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   2.11.24 18:09:41

En allekirjoita tuota, että kultaköynnös ei viihdy auringossa tai että kultaköynnös viihtyisi pimeässä.

Kultaköynnös kyllä pysyy hengissä todella vähässäkin valossa, kunhan sitä kastelee tuolloin harvoin, eli kunnolla märäksi ja sitten pitkän aikaa täysin kastelematta. Tuolloin ei tarvitse lannoittaakaan kuin miedosti ja tooodella harvoin, kun eihän se kasvakaan. Mutta kyllä se valoa tarvitsee ja viihtyy jopa suorassa auringonpaisteessa, kunhan sitä silloin muistaa kastella kunnolla ja usein ja myös lannoittaa reilusti, ja sillä on tuolloin jo kunnon juuristo.

Mutta mitä enemmän aurinkoa ja sitä enemmän kastelua ja lannoitetta, niin sitä enemmän se kasvaa, tekee isoja lehtiä ja kukoistaa.

Minä en enää kykene pitämään mitään kasveja pimeässä, eli ilman kasvivaloa tai ikkunasta tulevaa aurinkoa. Kun olen nähnyt, millainen ero valossa ja pimeässä kasvavilla on, niin en vain enää pysty pitämään mitään kasvia ilman valoa.

Aloittajan kuvaamissa oloissa kasvi kyllä pysyy hengissä kunhan sitä hoitaa oikein. Muttei se kasva ilman valoa. Eli joko kastelet sitä liian vähän, eli pikkuliru silloin tällöin, tai sitten liikaa, eli se ei tarvitse sitä saamaansa vesimäärää mihinkään ja hukkuu. Umpiruukku on myös huono, ja moni multa kivettyy ja kovettuu ja sitten hylkii vettä, eli multaa ei saa päästää kuivaksi, muuten kasvi on menetetty.

Minä en ole enää muutamaan vuoteen käyttänyt multaa ollenkaan, kun niissä oli niin paljon eroja ja jotkut todella huonoja. Olen siirtynyt mullattomaan kasvupohjaan, sekoitan kookosmuhjua + ruukkusoramursketta. Kookos imee vettä ja murske tekee sekoituksesta rouhean. Silloin kasvi ei tukehdu liikaan vesimäärään ja juuret saavat happea, eikä sörsseli myöskään kovetu koppuraksi, vaikka pääsisikin kuivumaan.

Jos käytät suojaruukkua, niin se ei saa olla liian tiivis. Sisäruukun ja ulkoruukun väliin pitää jäädä ilmaa ja mielellään pohjallakin olla joku koroke (esim. pullonkorkkeja), että ilma kiertää ja juuret ei mätäne.

Helppoja kasveja ovat mahdollisimman vihreät, älä hanki valottomiin olosuhteisiin mitään valkokirjavia.

Muratti vaatii yleensä korkean ilmankosteuden ja minulla sellainen pysyi hengissä vain, jos jaksoin suihkuttaa sitä joka päivä. Ei siis minun kasvini, koska en ole joka päivä kotona. Valottomissa oloissa juorukin alkaa helposti ränsistyä juuresta, joten kyllä sekin valoa kaipaa. Juoru ei kuitenkaan viihdy suorassa paahteessa ainakaan minulla.

Jos saat viritettyä jonkun kasvivalon, niin laita sellainen. Minulla on airamin ja ikean E27-kannalla olevia n. 10 w kasvilamppuja. Väri on valkoinen ja silmille kiva, ei siis mikään violetti bordellivalo.

Fiorassa tulee sekä lamppu että valaisin https://www.airam.fi/tuote/fiora-fiora
Tuollaisen lampun voi ostaa erikseen ja laittaa johonkin haluamaansa valaisimeen. Airamin lampuilla on myös 3 v takuu, eli ovat hintansa arvoisia.

https://www.prisma.fi/tuotteet/100158385/airam-led-
kasvilamppu-9-5w-e27-800lm-3500k-100158385

https://www.ikea.com/fi/fi/p/vaexer-led-kasvilamppu-par30-e27-80540194/

Tuossa pari valkoista E27-kannalla olevaa kasvilamppua. On jotain myös E14-kannalla, mutta se on todella tehoton. Kannattaa valita sellainen lamppu, jossa valopinta on tasainen, eli se ohjaa valon suoraan sinne minne pitääkin eikä ympäri huonetta. Jos ostat tämän mallisen pyöreäkupuisen lampun, niin tarvitset sille varjostimen, joka ohjaa valon kasville eikä seinille

https://www.rusta.com/fi-fi/puutarha/viljely-ja-kasvatus/
kasvivalot/kasvilamppu-10-w

Peikonlehti ei todellakaan viihdy pimeässä. Se tekee tuolloin vain todella pieniä lehtiä pitkillä lehtivarsilla ja on joka suuntaan sojottava hontelo. Kun sille antaa kunnolla valoa, lehtivarret ovat lyhyet, lehtiä on tiuhassa ja lehdistä tulee isoja. Minä en peikonlehteä viitsi enää hankkia, kun se kasvaa niin isoksi, ettei mahdu mihinkään.

Nykyään minulla on moni kasvi semihydrossa, niille on helppo laittaa kastelujärjestelmä kun olen reissussa. Ja kastelu on helppoa, kun pitää vain huolta että ulkoastiassa on vettä. Ei tarvitse sörkkiä multaa ja miettiä, että milloin pitää kastella.

Päivämäärä:   3.11.24 12:08:58

Saniainen. Vaatii myös paljon suihkuttelua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.