Lähettäjä: RR
Päivämäärä: 2.11.24 13:49:14
"Ei kai kukaan whippetiä pidä terveenä rotuna? Eikös se ole yksi selkäsairaimmista ja jatkuvasti lopetetaan nuoria, selkävikaisia whipuja kun eivät pysty juoksemaan ilman kipuja. Rodun ltv-tilastot ovat karmeaa katsottavaa, terveitä koiria ei juuri ole ja sairaita lisäännytetään keskenään. Moni kasvattaja kieltää ongelman eikä edes kuvauta jalostuskoiria."
Nyt oli niin mielenkiintoinen väite, että piti ihan tutkia tilastoja tarkemmin, kun itselläni vinttikoiraharrastajana on aika toisenlainen kuva tilanteesta. Jalostustietojärjestelmän mukaan selkäsairauden vuoksi lopetettujen koirien keski-ikä oli 9v 5kk. Katsoin näistä tarkemmin vuodesta 2010 eteenpäin syntyneet ja niissä taisi olla 4 mun mittarini mukaan nuorena lopetettua, 6 vuotta ja sen alle. Itselläni on tiedossa yksi nuorena lopetettu ja on aiemminkin käynyt mielessä, että tää koira olisi ehkä jollain muulla omistajalla todennäköisesti kyllä pärjännyt selkänsä kanssa hoidettuna. Jalostus koira se ei olisi tietenkään ollut.
Katsoin selkälausunnot 12 kk ajalta ja suurin osa siellä oli ltv:n osalta nollaa ja ykköstä. Muutama nelonen ja kolmonen. Jos on tähän ltv-asiaan yhtään tarkemmin perehtynyt, niin mm. Zigitas luennossaan totesi, että ltv 1 ja ltv4 ovat diagnooseja, jotka voisi jättää kokonaan huomiotta ja lausumatta, koska nillä ei käytännössä ole mitään vaikutusta koiran elämään. Ltv2 ja 3 voivat aiheuttaa ongelmia ja niihin tulisi kiinnittää huomiota.
Pentueita en nyt ehtinyt alkaa tarkemmin perkaamaan ("sairaita lisäännytetään keskenään"), mutta noita kakkosen ja kolmosen koiria ei kyllä ole mun silmiini sattunut yhdessäkään yhdistelmässä. Nää "sairaat" jalostukseen käytetyt on ilmeisesti noita ltv1-koiria. Ltv4 ei estä käyttämästä, mikäli esim. ylimääräinen lannenikama on rakenteeltaan normaali, kuten se yleensä on.
Totta on, että kaikki kasvattajat eivät koiria kuvaa, mutta kun on pentua hankkimassa, niin kukkarollaan voi kannattaa sellaista kasvattajaa, jonka toiminta täyttää omat vaatimukset. Kenenkään ei ole pakko ostaa pentua sellaisesta pentueesta, mikä ei miellytä. Mutta noin synkkä tämä whippettien terveystilanne ei kyllä ole, kuin mitä tämä lainaamani kommentoija esittää. Tämän kaltainen katastrofiajattelu näyttää olevan yleisintä suhteellisen tuoreilla, nuorilla harrastajilla.
Mulla tuon "omimman" vinttirotuni suhteen on käytännössä tärkeintä koiran sukutaulu, koska sieltä on nähtävissä hyvin selvästi, kuinka suuri riski on niihin rodun yleisimpiin vakaviin sairauksiin,mitä ei näe röntgenkuvista. Tällä rodulla mulle on ihan sama, onko vanhempia kuvattu mistään päästä, kun näiden ongelma ei ole luustoterveys.
|