Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosenomistaja suuttui, oma vika?

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   1.11.24 15:36:20

Nyt vähän ihmettelen. Olen töissä yhdellä suht hienolla tallilla. Aikaisemmin olen tehnyt tavallisilla talleilla hevosenhoitajan työtä. Eilen kun tein iltatallia, yksi hevosenomistajista osoitti hevosensa loimea ovessa ja sanoi, että minun pitää laittaa se aamulla hevosen päälle kun on luvassa huonoa säätä. Sanoin ok ja tein näin. Hevonen piti jättää normaalisti tarhaan, omistaja tulee aina iltapäivällä liikuttamaan hevosen ja ottaa sen itse tarhasta.

Vähän aikaa sitten tämän hevosen omistaja soitti ja syytti minua, koska hevosen loimi oli päästänyt vettä läpi. Pahoittelin ja sanoin, että hevonen oli vielä täysin tyytyväinen päiväheinäaikaan, eikä kylmissään tms. Omistaja raivosi minulle 10 minuuttia suoraa huutoa?! Minusta tuo on kyllä omistajan vika, eikä minun. Tietenkin jos huomaisin, että loimi päästää vettä, vaihtaisin sen kuivaan (mikä ei kuulu sopimukseen) ja ilmoittaisin omistajalle. Mutta iltapäiväheinien jaon jälkeen työvuoroni loppuu ja omistaja tietää tämän.

Lisäksi meillä on säänsuojat joita tämäkin hevonen huonolla säällä käyttää.

Mitä mieltä olette, teinkö nyt jotain väärin ja onko kohtuullista huutaa minulle siitä, että loimi on päästänyt vettä läpi. Iltapäiväheinien ja omistajan tulon välillä oli tunti aikaa. Tein juuri kuten oli sovittu. Hevonen ei ole mikään miljoonan kilpahevonen, tavallinen harrastehevonen, ei klipattu tms.

Re: Hevosenomistaja suuttui, oma vika?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.11.24 15:38:10

Et ole tehnyt mitään väärin, vaan juuri niin kun sinua ohjeistettiin tekemään. Tallinomistajalle kertoisin omistajan asiattomasta käytöksestä.

Lähettäjä: Mutteri 
Päivämäärä:   1.11.24 15:41:02

Kutistuiko se hevonen kastuessa vai mikä syy on suuttua jos hevonen kastuu ulkona?

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   1.11.24 15:41:47

Jos olisin tallin omistaja. Veisin hevosen omistajalle irtisanomislapun ja peilin. Voisi etsiä syypäätä sieltä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.11.24 15:42:25

Kannattaa varmaan keksiä joku muu palautejärjestelmä kuin työntekijän ajan haaskaaminen. Meillä käsketään aina laittaa sähköposti tallin osoitteeseen otsikolla "Asiakkaan valitus". Ikinä ei ole tullut mitään, vaikka huutajia välillä on ollut.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.11.24 15:44:43

Kuulostaa siltä, että tahallaan jätti rikkinäisen loimen sinulle jotta saa valittaa.

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   1.11.24 15:48:13

Kerro tallinpitäjälle. Tallinpitäjä käy asian asiakkaan kanssa läpi, että kyseessä oli hänen oma virheensä ja että hevosilla pitää olla säänkestävät loimet. Asiakas velvoitetaan pyytämään sinulta anteeksi ja mielellään saisi tuoda vielä jonkun muistamisen pahoitteluna käytöksestään.

Tuokin on totta, että jotkut ihmisperseet järjestävät tahallaan asioita noin, että pääsevät valittamaan. Jatkossa voi myös päivittää loimitusohjeet niin, ettei tarvitse erikseen opastaa ja kuormittaa muistiasi loimitoiveillaan :)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.11.24 15:50:32

Kuulostaa tämän päivän tyyliltä. Vaikka miten tekisi ohjeiden mukaan niin aina se menee väärin. Turhan moni hevosen omistaja ajattelee että koska maksaa tallipaikasta, voi vaatia mitä vaan ja suuttua mistä vaan. Onneksi on niitä järki-ihmisiäkin, ne vaan usein on hiljaa ja pipipäät huutaa kun heinänkorsi jää liian lähelle aitaa ettei hevonen uskalla syödä.

Päivämäärä:   1.11.24 15:51:09

Olin parikymmentä vuotta sitten töissä tallilla. Omistaja oli melkoinen tapaus, mutta meillä työntekijöillä oli työrauha. Kaikki turhanvalittajat ja myös aiheesta valittajat ohjasi omille puheilleen ja valitukset menivät hänen kauttaan. Työnantaja piti työntekijöiden puolia. Jos olit mokannut, sait toki haukut, mutta kahden kesken ja asia ei kulkeutunut eteenpäin. Lämmöllä muistelen, vaikka joutui raatamaan persiinsä ruvelle.

Päivämäärä:   1.11.24 15:57:57

Hevosen omistaja menee kauppaan ostamaan uuden loimen ja heittää p@skat loimet roskiin. Sitten hevosen omistaja huolehtii että ovessa on joka päivä ehjä loimi joka sopii säähän. Problem solved.

Ehdota tallinomistajalle asiakashinnastoa: huutaminen työntekijöille 150e/kerta + mielipahan korvaus työntekijän kokemuksesta riippuen 50-150e. 3 huutamiskertaa = irtisanominen ilman irtisanomisaikaa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   1.11.24 15:59:40

Hevosen omistajan vika jos ohjeistaa laittamaan loimen joka ei pidä vettä.

Päivämäärä:   1.11.24 16:00:01

Kannattaa nyt AP muistaa, että moni hevosenomistaja tai pomot katsoo hoitajia kuin roskaa. Ihan sama miten teet, teet aina väärin. Sinun työvuoroon ei kuulu katsoa hevosen X selkää koko aikaa että onko se nyt märkä. Märkyys ei myös tapa hevosta tai pistä hevosta jumiin jos ei ole viimaa ja ei ole siellä märkänä monen montaa tuntia enää. Loimet myös kuivuu aika nopeesti hevosen päällä lämmön takia, jos siis vähän märkähkö eikä uitettu.

Minua huolestuttaa tyhmyys ihmisissä, jotka mitättömän asian takia huutaa 10min ihan sama kelle. Miksi niin tyhmä ihminen omistaa hevosen kun ei edes ymmärrä, että hevonen kyllä kestää ongelmitta sadetta. Muutenhan ne olisi luonnosta pyyhitty jo alusta asti.

Muistan omista kokemuksista aikoinaan kun eräs asiakas yritti jatkuvasti ottaa jotain hevosenhoitajaa silmätikuksi ja valittaa pomolle. Milloin kuulemma karsina likainen ja milloin ei ole annettu iltaheiniä. Pomo sitten totesi, että hän juuri sinä iltana itseasiassa sen karsinan siivosi ja se oli kyllä siisti. Asiakas nolostui ja sitten loppuikin silmätikuksi ottaminen.

Päivämäärä:   1.11.24 16:08:50

Hevosen omistaja raivoamisella ei ole luultavasti aloittajan kanssa MITÄÄN tekemistä. Ehkä ei ole ollut seksiä, ehkä mies käy vieraissa, töissä ei mene hyvin, herpes kukkii, menkat @!#$ jne. Hänellä luultavasti vain napsahti täysin kun huonon päivän päätteeksi näki märän loimen.

Vinkki aloittajalle: kun joku raivoaa sinulle puhelimessa niin sanot että et kuuntele mitään raivoamista ja sinulle saa soittaa uudestaan kun osaa käytätttyä asiallisesti. Sitten katkaiset puhelun. Ilmoitat myös pomollesi että sinun palkkasi tai työaikasi ei kata tälläistä turhaa raivoamista joten valitukset tulisi ohjata tallin omistajalle.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   1.11.24 16:24:52

"Omistaja raivosi minulle 10 minuuttia suoraa huutoa?!"

Kuten yllä sanottu, sinä et ole velvollinen kuuntelemaan yhtään raivoamista. Vaan sanot vain rauhallisesti omistajalle, että toimit täysin hänen ohjeidensa mukaan ja jos hän ei osaa keskustella asiallisesti, sinä katkaiset puhelun. Ja sitten katkaiset sen puhelun, jos huuto tai epäasiallinen käytös jatkuu. Sanot myös kertovasi tallinomistajalle näin asiattomasta käytöksestä. Sitten ilmoitus tallinomistajalle, juuri kuten yllä kirjoitettu.

Lähettäjä: Fur 
Päivämäärä:   1.11.24 16:39:54

Epäasiallista hevosenomistajalta. Palautetta voi antaa asiasta ja huutamatta. Jos tallityöntekijän rutiineihin ei kuulu tarkkailla päästääkö loimet kosteutta läpi kesken tarhavuoron niin omistaja voi ihan itse sitten tarkkailla.

Hankkikoon sellaiset loimet, mitkä pitää vettä. Tosin tän päivän räntämoskaa mikään loimi ei oikein pidä, eli uusien loimien lisäksi hankkikoon kaupasta myös suhteellisuudentajun ja peilin.

Olet toiminut parhaasi mukaan saamillasi ohjeilla. Loimittakoon itse hevosensa, jos sun tekemä työ ei kelpaa.

Monesti täällä on juttuja, joista mulle tulee myötähäpeä, että kauheeta, jos joku tunnistaa itsensä kirjoituksesta. Tästä aloituksesta toivottavasti hevosenomistaja itsensä tunnistaa ja viimeistään maanantaina tuo taukohuoneeseen työntekijöille vaikka teetä/kahvipaketin piristykseksi.

Päivämäärä:   1.11.24 17:52:13

Kohtuutonta ja asiatonta, toivottavasti omistaja ymmärtää myöhemmin pahoitella reaktiotaan. Eikä toista enää käyttäytymismallia, eihän siinä jää enää säätövaraa jos oikeasti jotain tapahtuu jos tästä jo nupit kaakossa (ja kysessä todellakin vain ns oma vika)

Päivämäärä:   2.11.24 10:22:00

Miten ihmeessä omistaja edes soittaa tallityöntekijälle? Tallinpitäjällehän hänen pitäisi valituksensa osoittaa. Olisiko niin että sieltä suunnalta on jo tehty selväksi että turhat narinat loppuu nyt?

Päivämäärä:   2.11.24 10:31:25

Tollaisia on aina talleissa ja oman kokemukseni mukaan korostuu kalliimmissa talleissa. Siellä osuu aina jokunen näitä rikkaampia hevosenomistajia, jotka kuvittelevat olevansa muita parempia. Yhdellä tallilla hienon harrastehevosen omistaja kävi joka päivä tallilla lässyttämässä hevoselleen niin että muuten hyväkäytöksinen hevonen oli täysin kyllästynyt omistajaansa. Ratsastus oli sitä, että kävi pitkin ohjin hömpöttelemässä 10-15min maneesissa. Mutta voi että se vaatimuksien määrä. Hevoselle piti tehdä monimutkaiset mössöt joka aamu, tallilla oli turvekuivitus, mutta hänelle piti laittaa purua turpeen sekaan, että karsina näyttää valoisammalta, heinäsiivut piti selkeästi erottaa toisistaan, että hänen on helppo laskea, että on oikea määrä siivuja (tästä sain kerran haukut kun heinäsiivut ei ollut riittävän erillään toisistaan eli vähintään 10cm rako, tuli oikein kädestä pitäen näyttämään ja kohteli minua kuin vajaaälyistä kun en ollut erotellut siivuja).

Että älä aloittaja välitä. Ei ole sinun vikasi ja hevosenomistajissa on paljon sekopäitä joukossa :)

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   2.11.24 10:57:57

”tästä sain kerran haukut kun heinäsiivut ei ollut riittävän erillään toisistaan eli vähintään 10cm rako, tuli oikein kädestä pitäen näyttämään ja kohteli minua kuin vajaaälyistä kun en ollut erotellut siivuja”

Paras! Repesin!

Lähettäjä: Tilhi 
Päivämäärä:   2.11.24 11:15:43

Ai kauheeta - mikähän meitä ihmisiä välillä vaivaa?

Lähettäjä: Exg 
Päivämäärä:   2.11.24 11:26:30

Tuo on kyllä totta, että osa pitää hoitajia jotenkin alemman tason ihmisinä. Minä tein jossain vaiheessa tallia kerran viikossa ihan vain auttaakseni tallinpitäjää, oikea ammattini on muualla. Olen työskennellyt kaikenlaisissa yrityksissä konsulttina ja nähnyt riittävästi toimistopolitiikkaa ja kiusaamista, nuorena olin myös hevosalalla, joten nahka on melko paksu.

Muutama asiakas yritti pompotella, mutta hyvin nopeasti ymmärsivät tulla pyytämään käytöstään anteeksi. Nykyäänkin jokainen siellä tietää, ettei minulle kannata kettuilla, vaikka hyvin harvoin tallia enää teen.

Joka tapauksessa, seuraavan kerran kun kun joku alkaa huutaa puhelimessa niin leiki, että linja on huono ja katkaise puhelu. Laita viesti perään, että ohjeiden mukaan on toimittu ja valitukset tallinpitäjälle.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   2.11.24 11:34:40

Yhdellä pienellä tallilla oli hevonen joka sairasti niin omistaja sano että kyllä täällä tallilla pitäs joku olla päivällä paikalla. No ei sitten ajatellu paljonko se työntekijä tulis tallille maksamaan, yksityishevosia oli 6. Ja ekat pakkaset kun tuli niin oli laittanu tallille viestin aamulla että voiko pihan jäätä sulattaa kuumalla vedellä kun hänen hevosella ei ollu hokkeja. Ja kuivikkeita piti olla hirveä määrä jotka hevonen mylläs yön aikana karsinan seinille. Toi ite lisää kuivikkeita niin mulla meni 20 minuuttia kun sen karsinan putsasin. Lopulta tallin omista irtisanoi karsinapaikan ja hevonen muutti pois.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   2.11.24 11:42:27

Joku sanoi, että hänellä on jostain syystä huono päivä. Minä menin kerran vapaapäivänäni tallille vain ratsastamaan yhden asiakkaan hepalla. Eräs rouva ajoi perässäni koko matkan, jätimme autot parkkiin ja kävelimme yhdessä talliin. Tallissa yleisön edessä alkoi ripitys. Rouva huusi kovalla äänellä "onko täällä satanut tänään?" Luulin että kysyy tallinpitäjän tyttäreltä, joka oli töissä sinä päivänä. Mutta ei, vaan mun piti tietää. Päättelin että ei ole satanut, mutta se oli väärä vastaus. Rouvan hevosella ei ollut loimea vai oliko väärä loimi, josta sain isot räksytykset. Hänellä oli usein näitä räksykohtauksia. Jälkeen päin kuulin kyliltä, että hänellä oli yleensä huono päivä kun räkytti. Esim tuona loimipäivänä rouvaa keljutti sellainen että miehensä oli tehnyt klassiset eli lähtenyt ostamaan tupakkaa ja muuttanut Norjaan :D

Lähettäjä: hw 
Päivämäärä:   2.11.24 13:46:04

Ilmoittaisin tallinpitäjälle tapahtuneesta, ja sanoisin, etten siedä moista käytöstä ja vaatisin häntä puuttumaan tilanteeseen.

Tallinpitäjänä en myöskään sietäisi moista käytöstä asiakkailta, joten antaisin kirjallisen varoituksen asiakkaalle.

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   4.11.24 09:09:46

Tuo on muuten totta, että moni kohtelee tallintekijöitä kuin roskaa. Olen itsekin tehnyt isohkolla ja suhteellisen hienolla talilla välillä vuoroja auttaakseni kaveriani, joka omistaa tallin. Pidän hevosten hoitamisesta ja saan päivän aikana hyvin liikuntaa.

No, tietyt henkilöthän eivät edes tervehdi minua takaisin tallilla kun olen tallitöissä.
Ja muutenkin kohtelevat kuin roskaa, valittavat turhasta jne.

Hauskan tilanteesta tekee se, että normaalielämässä työskentelen ison yrityksen johtoryhmässä ja olen monessa hallituksessa mukana. Kun näihin ihmisiin törmää bisnesstilaisuuksissa, ilmeet ovat kyllä näkemisen arvoiset kun olenkin laitettuna työlookissa ja aina jossain roolissa, jossa olen heidän "yläpuolelllaan".

Mutta noin ylipäänsä, seuraan paljon ihmisten käytöstä kuinka he käyttäytyvät tarjoilijoita, siivoajia, lipunmyyjiä jne kohtaan, koska se kertoo minulle paljon siitä miten he kohtelisivat minuakin siinä asemassa. Olen ympäröinyt itseäni ihmisillä jotka kohtelevat KAIKKIA hyvin ja asiallisesti.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   4.11.24 10:33:22

Ei tuollaiselle törkymöykylle tarvitse olla ystävällinen ja kohtelias. Ole etäisen viileä.

Päivämäärä:   4.11.24 12:04:41

Et tietenkään tehnyt mitään väärin.

Hevosalalla saa tottua sekopäihin. Kuvailit yhden täyshoitotallien asiakastyypin normikäyttäytymistä. Tuollaisten kanssa kannattaa pysyä neutraalin asiallisena ja pitää tarkasti omista rajoista kiinni. Älä suostu menemään mukaan älkä jää kuuntelemaan.

On tallinpitäjän tehtävä selventää sopimuksen ehtoja, jos asiakas ei niitä ymmärrä. Tosin näihin vauhkoilijoihin ei yleensä uppoa mikään.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   4.11.24 12:47:32

Pidin joskus suurta täyshoitotallia. Ehdoton vaatimus oli, että hevosen omistajat eivät koskaan esittäneet valituksia, vaatimuksia tai erikoispyyntöjä suoraan työntekijöille, kaikki menivät minun kauttani. Jos joku olisi soittanut ja huutanut työntekijälleni, olisi saanut hakea hevosensa pihasta samantien. Näin ihmisillä oli työrauha, mitään ylimääräisiä" hei, viitsitkö.." kyselyjä ei ollut ja homma sujui. Valitukset tulivat minulle ja suodattuivat automaattisesti.

Päivämäärä:   4.11.24 23:41:43

Ainut asia missä olisit voinut toimia toisin oli se, että sinun ei ikinä, koskaan, keneltäkään ottaa huutoa vastaan. Katkaise puhelu/poistu paikalta kohteliaasti ilmoittaen, että voitte jatkaa keskustelua jokin toinen päivä kun toinen osaa käyttäytyä asiallisesti.

Älä myöskään vastaa puheluihin työaikasi ulkopuolella. Ja pidä puolesi, ilmoita faktat faktoina lyhyesti ja ytimekkäästi ja kiitos hei.

Lähettäjä: Kivaa 
Päivämäärä:   5.11.24 07:17:19

Tuttu tyypillinen esimerkki. Niinpä jokainen loimittakoon omansa seuraavan päivän sään tarpeisiin joko jo illalla tai tulkoon sitten aamulla pukemaan. Ulos viedään siinä asussa kun löytyy karsinasta.
Loimituspalvelua ei tarjolla edes rahasta.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   5.11.24 08:52:52

Tuo on muuten hyvä neuvo, että ei pidä juuri vastailla asiakkaiden puheluihin ja viesteihin kuin lyhyesti. Voi ihan hyvin valehdella, että tekee nyt juuri jotain mihin tarvitsee kahta kättä tms.

Nuorena ja hölmönä kuvittelin aikoinaan, että minun työhöni kuului olla Leelian lepotuolina tylsistyneille kotirouville ja jotkut soittivat monta kertaa päivässä vain jaaritellakseen. Olivat muuten tosi taitavia siinä jutun pitkittämisessä ja pitkittämisessä! Kuvittelivat selvästi, että näin "meistä tulisi kavereita" ja voisivat siinä sivussa pyytää minulta mitä mieleen ikinä juolahtaa.

Nykyään vastaan kaikkiin viesteihin ja puheluihin viiveellä, olenhan kiireinen ammattilainen! Kenenkään turhia höpinöitä ei ole koskaan aikaa kuunnella.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.