Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  turvotus iltaisin

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   31.10.24 23:04:15

Tulinpa tänne pulmani kanssa mikä on vaivannut jo aika kauan. Olen toimistotyöläinen ja käyn liikuntaharrastuksissa iltaisin työpäivän jälkeen. Harrastan myös viikonloppuisin, ja huomattava ero on se, että viikolla työpäivän jälkeen iltaisin on aina turvonnut olo ja harkoissa se häiritsee aika paljon. Viikonloppuaamuisin olo on huomattavasti freesimpi ja kevyempi. Tämä tuntuu olevan ihan riippumatta siitä mitä olen syönyt lounaaksi. Ajatuksia miten tämän vaivan voisi selättää?

Re: turvotus iltaisin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.10.24 23:07:55

Vatsako turpoaa vai jalat, vai koko kroppa tasaisesti?

Päivämäärä:   31.10.24 23:09:18

Sori, joo, vatsa nimenomaan turpoaa.

Lähettäjä: Ei omalla tätä 
Päivämäärä:   1.11.24 05:09:46

Juotko työpäivän aikana vettä tarpeeksi? Istumatyö herkästi kerryttää turvotusta vatsaan, koska ei tule liikettä työpäivän aikana. Onko mahdollista sähköpöytään, jotta voit välillä vaikka seisoa osan työpäivästä?

Lähettäjä: Lily 
Päivämäärä:   1.11.24 07:38:28

Oi täällä kohtalon toveri! Vastaavaa ongelmaa löytyy ja on muuten tosi ärsyttävää! Aamuisin aivan timmi ja ihan nätti, mutta iltaisin kuin raskaana oleva pallokala (160/48 varressa tuo mahan tilalla oleva jumppapallo hienosti nimittäin korostuu…). Enkä ole saanut kiinni mistä se johtuu, tuntuu että melkein vesi riittää sen aiheuttamaan. Ongelman takia olen nyt tehnyt niin, että jätän työpäivän aikana kokonaan syömättä niinä päivinä kun on iltatreenit. Mutta eihän se kyllä oikeasti lainkaan toimi muilta osin, koska sillä taktiikalla menee huonosti sekä työt että treenit. Vielä kun on fyysinen työ, niin huomaa kuinka paukut vaan loppuu. Onneksi usein on aamutreenejä, niin voin eka treenata ja syödä sitten. Mutta joskus olen miettinyt jopa harrastuksen lopettamista vaivan takia. Lajissani vielä vaatetus on oltava aika ihonnmyötäinen eikä voi esim hupparilla piilotella, niin asia syö hurjasti itsevarmuuttani ikävähkön tunteen lisäksi (ei kipuja, ummetusta tai ilmavaivoja kuitenkaan onneksi). Ja kyllä tuo kieltämättä vaikuttaa myös muuhun elämään iltaisin kuin vain harrastuksiin, koska en koe itseäni kauniiksi turvonneen mahani kanssa. Tällä hetkellä ruokani on mm maidotonta, lihatonta, viljatonta, omenatonta jne ja yritän juoda paljon vettä, mutta joku mättää

Päivämäärä:   1.11.24 09:30:49

Mielestäni juon normaalisti vettä ja kuumia juomia työpaikalla. Liiku en kyllä kovin paljoa, pohdinkin olisiko tällä vaikutusta. Sähköpöytää voisin kokeilla.

Kiva että löytyi kohtalotoveri. Ei ole kyllä mitään saumaa että jaksaisin olla työpäivää syömättä, heh! Pyrin syömään myös jonkun välipalan lounaan ja treenien välissä, mutta nälkä yleensä on jo treenien aikaan. Minulla on myös ilmavaivoja :/

Lähettäjä: Kelmi 
Päivämäärä:   1.11.24 09:32:39

"Raskaana oleva pallokala" :D

Syötkö ja juotko työpäivinä kuitenkin eri tavalla? Kahvit, välileivät...?

Päivämäärä:   1.11.24 09:44:05

Mielestäni ihan normaalisti töissäkin, tosin siellä tulee ehkä syötyä joku epäterveellisempi välipala. Yritän kyllä ottaa omat välipalapatukat mukaan. Tuota liikkumattomuutta pohdin, tai liian pitkää ruokaväliä? Treenit ovat aika myöhään, mutten pysty syömään iltaruokaa ennen, ja olen usein myös aika nälkäinen harjoituksissa :D

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.11.24 09:53:19

Minulla oli samaa vaivaa ja siihen auttoi aivan uskomattomasti kun lopetin juuston syönnin. Aineenvaihdunta on jotenkin nopeutunut, vatsa toimii säännöllisesti eikä juuri pieretäkään. Painoa on muutamassa kuukaudessa pudonnut itsestään 3 kiloa ja myös vyötärölinja on korostunut, enää en ole niin suora putki keskivartalolta. Suoliston kestää ilmeisesti hetken tottua vuosikymmeniä syödyn aineksen äkilliseen puuttumiseen, ensin aiemmin kova vatsani vatsa meni jopa hiukan löysälle ja keräsi ilmaa. Nyt kun on muutama kuukausi takana suoli toimii kuin "junan vessa", olo on kevyt ja turvotus poissa.

Päivämäärä:   1.11.24 10:06:33

Itsellä ainakin sellainen tietynlainen stressi mikä liittyy työpäiviin, kerää arkena turvotusta ja aiheuttaa muita vaivoja. Viikonloppuna tai lomalla, vaikka söisi huonommin ja löhöisi parikin päivää vaan lähinnä passiivisesti sisällä, niin silti olo on tietyllä tapaa parempi ja ei turvota tms, koska olen rentoutunut.

Lähettäjä: Pirre 
Päivämäärä:   1.11.24 10:09:26

Mä ostin jotain työkaverin suosittelemaa ravinne juttua mitä lie, sisältää siis maitohappobakteereita ym ja jo vain väheni hyvin merkittävästi nuo turvotukset, itse asiassa en edes huomaa nykyään turvotusta.
Ja mulla oli siis todella välillä toi vasta sellainen kuin olisin pitkälle raskaana tai iso jalkapallo mahassa.

Lähettäjä: Kopea 
Päivämäärä:   1.11.24 11:51:03

Mitä ihmeen välipalapatukoita?

Jätän semmoset pois ensimmäisenä. Ihminen pärjää 8 tuntia aamupalalla ja yhdellä lämpimällä ruualla.

Päivämäärä:   1.11.24 11:53:31

Niin ja minä juoksen töihin, aikaa menee tunti, teen kahdeksan tuntua töitä ja kävelen tallille ja nylkytän kolmella kantturalla ja teen Tallityöt, siitä juoksen kotiin taas yli tunnin. Sitten syön päivän ainoan aterian, joka on valmistettu huolellisesti kunnollisista raaka-aineista ja kylkeen toki raikas salaatti.

Päivämäärä:   1.11.24 11:55:34

Juu, varmaan pärjää 8 tuntia. Minä syön aamiaisen kello 6.30 aamulla ja lounaan kello 12. Treenit ovat illalla kello 19 ja loppuvat kello 21. Joten ei puhuta 8 tunnista vaan koko päivästä kahdella ruokailulla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.11.24 12:56:24

Eiköhän se ole se istumatyö mikä kerää suolistoon ilmaa. Yritä jaloitella/seistä vähintään tunnin välein, ja katso, ettei housut purista vatsaa. Aamiaisella ja lounaalla kannattaa vältellä FODMAPpeja.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   1.11.24 14:07:12

Mielenkiinnosta: missä lajissa vatsan pömpötys haittaa?

Päivämäärä:   1.11.24 14:22:02

Tanssi. Vartalon linjaaminen hankaloituu ja epämukavaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.