Lähettäjä: //
Päivämäärä: 31.10.24 22:01:51
Tässä nettiä selatessani päädyin lukemaan lapsiavioliitoista, ja rupesin pohtimaan, miksi lapsiavioliittoja järjestetään, ja kuka mies haluaisi vaimokseen lapsen.
TAUSTAA:
Luin, että suurimmassa osassa lapsiavioliitoista tytöt ovat teini-ikäisiä (14-16 v.), joissain tapauksissa n. 12 v. ja vain harvoissa tapauksissa alle 12-vuotiaita.
Joissain kulttuureissa uskotaan, että naimisiinmeno nuorena suojelee lasta seksuaaliselta väkivallalta, ja usein tytöt haluavat sitä jopa itse. No, tämän uskoisin olevan seurausta juurikin koulutuksen puutteesta ja vahvasta uskonnosta/kulttuurista, sillä tutkimusten mukaan lapsivaimot kokevat paljon väkivaltaa, ja kouluttautuneet tytöt menevät naimisiin myöhemmällä iällä.
Sitten etenkin pakkoavioliitoissa oli lähinnä kolme syytä vaimojen nuorelle iälle. Ensimmäisenä oli, että jos tytön vanhemmat joutuvat maksamaan avioliitosta miehen suvulle, maksaa nuori tyttö yleensä vähemmän. Sitten taas, jos tytön perhe on köyhä, ja miehen suku maksaa tytön perheelle avioliitosta, naitetaan tytöt nuorena, jotta saadaan rahaa. Kolmantena syynä oli, että tyttö oli raiskattu ja pakotettu naimaan raiskaaja, sillä neitsyyden menetys ja mahdollinen raskaus naimattomana ovat häpeä koko suvulle.
MUTTA SITTEN pohdin, miksi kukaan haluaisi vaimokseen lasta. Varsinkin, kun miehen ja naisen välinen ikäero on yleensä huomattavan suuri, enkä ymmärrä, miten 30, 40 tai 50v miehellä olisi mitään mielenkiintoa olla lapsen kanssa.
Löysin netistä tasan yhden tutkimuksen, jossa asiaa oltiin käsitelty miesten näkökulmasta, ja siinäkin otos oli erittäin erittäin pieni (n=17). Mutta tässä tutkimuksessa suurin osa miehistä oli tyytymättömiä avioliittoon, ja suurimmat syyt olivat naisten seksuaalinen passiivisuus ja tietämättömyys, riippuvuus aikuisista ihmisistä (suvusta) sekä ylipäätään kehittymättömyys. Moni myös sanoi, että tunsi olevan enemmänkin isä kuin aviomies.
JOTEN, minkä ihmeen takia lapsiavioliitot ovat maailmassa niin yleisiä, jos edes miehet eivät siitä nauti? Vai onko niin, että suurin osa näistä miehistä on kuitenkin sellaisia sekopäitä, jotka nauttivat väkivallasta naisia ja lapsia kohtaan?
---
Ja koska itse olen niin onnellisessa asemassa, etten ole tätä koskaan joutunut miettimään, niin toivoisin asiallista keskustelua, jos jollain on enempi tietoa tai olen täysin väärässä.
|