Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Taapero ja hevostarha, miten toimisit?

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   31.10.24 21:02:48

Miten toimisit seuraavassa tilanteessa:

Menet tallille kävelle, rattaissa mukana 2v. taapero. Huomaat, että omalla hevosellasi (tarhaa laumassa) loimi roikkuu mahan alla. Vaarana on, että hevonen kompastuu loimeen tai jää hokista/kengästä kiinni.

Arkipäivä, tallilla ei ole ketään. Tallinpitäjä tulee paikalle 3h:n päästä eivätkä muiden hevosten omistajat ole sitä ennen tulossa tallille. Naapurit ovat kaukana (lähin naapuri 2 km päässä) ja todennäköisesti töissä.

Loimi on pakko korjata tai riisua, sitä ei voi jättää roikkumaan. Hevonen on kavereiden kanssa syömässä heinää (vapaa heinä), ei tule kutsusta huolimatta portille. Hevonen lauman alimpia, joten rehulla houkuttelu toisi portille lauman pomot.

Et uskalla viedä taaperoa tarhaan lauman sekaan (et rattaissa etkä sylissä, koska loimen korjauksen ajan taaperon pitäisi olla maassa).

Et voi jättää taaperoa rattaisiin tarhan ulkopuolelle, koska jos menet tarhaan yksin, taapero kiipeää rattaista pois ja joko lähtee perääsi (ja osuu sähkölankaan) tai lähtee karkuun.

Mitä tekisit? Miten saisit loimen korjattua/riisuttua ja pidettyä taaperon tallessa?

Minulla ei ole lapsia, oma ratkaisuni olisi ollut lukita taapero tyhjään karsinaan hetkeksi (ei pääse karkuun) ja käydä riisumassa/korjaamassa loimi. Olen kuulemma sydämetön ihminen, joka ei lapsista ymmärrä mitään. Kiinnostaisi tietää, miten muut toimisivat.

Re: Taapero ja hevostarha, miten toimisit?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.10.24 21:05:07

Minulla ei ole lapsia, joten olen varmaan jäävi kommentoimaan, mutta toimisi ihan samalla tavalla.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   31.10.24 21:07:08

Minulla ei lapsia. En nää mitään väärää lapsen hetkelliseen lukitsemiseen karsinaan.

Lähettäjä: Kaarin 
Päivämäärä:   31.10.24 21:08:08

Samalla tavalla. Se ei lasta vahingoita mitenkään, jos on 10 minuuttia karsinassa turvassa. En oikein tiedä mikä muukaan tuossa olisi mahdollist, jos ei halua sitä lastaan hengiltä? Voi olla, että se taapero istuisi vaunuissa hiljaa paikallaan mutta se on sitten ihan tuurista kiinni.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.10.24 21:08:20

Minulla on lapsia ja olen laittanut niitä karsinaan esim kun tarhaan heppoja. Yhden laitoin heinäverkkoon mutta pelkäsin että kuristuu niin taluttelin vain kun halusi olla siinä. Minulla oli turvapuhelu käytössä, eli joku tiesi aina kun touhuan tallilla lasten kanssa ja kun lopetan.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   31.10.24 21:10:23

Minulla on lapsia. En näe mitään ongelmaa karsinassa olemiseen mutta omissa rattaissa on kyllä sen verran hyvät kiinnikkeet (viisipistekiinnitys) että kun ne kunnolla kiristää niin ei se taapero sieltä niin nopeasti kiemurtele pois etteikö saisi yhtä lointa suoristettua

Päivämäärä:   31.10.24 21:11:23

No kaiketi olisin toiminut juuri noin et lapsi karsinaan vaikka talikko sinne käteen, että on tekemistä. Selittänyt tilanteen lapselle tuon ikäinen ymmärtää puhetta jo tosi hyvin ja osaa kyllä odottaa karsinassa traumatisoitumatta. On itselläkin pari ponia pihassa ja joskus jätän lapsen yksin pihaton puolelle ja pihaton ovi kiinni, että ei pääse ponien sekaan. Selitän tilanteen mitä olen menossa tekemään ja ei ole ikään ollut mitään ongelmaa hyvin on pärjännyt.

Lähettäjä: Kps 
Päivämäärä:   31.10.24 21:12:07

Ensiapuna hommaisin rattaat, joissa taapero on valjailla kiinni. Seuraavaksi siirtäisin hevosen tallille, johon pääsee joku vähän nopeammin keskellä päivääkin tsekkaamaan, että kaikki on kunnossa. Ei joku ähkypotilaskaan 3 tuntia odottele, että joku pääsee töistä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.10.24 21:15:35

Eikö tarhan luona ole riimunnaruja? Sellaisella köyttäisin naperon hetkeksi rattaisiin. Varmaan tästäkin joku kauhistuu:D Mutta hyvin voisin laittaa myös karsinaan.

Lähettäjä: Mummotamma 
Päivämäärä:   31.10.24 21:16:15

Minun pojat luuli pitkään että kaikki lapset leikkii karsinassa kun äiti tekee töitä :D
Eli kyllä. Se on turvallisin paikka lapsille tallilla!

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   31.10.24 21:16:17

Jos haluaa pelastaa loimen niin ei ole muita vaihtoehtoja kuin laittaa taapero karsinaan, satulahuoneeseen yms hetkeksi niin että voi käydä loimen oikaisemassa.

Lähettäjä: Saa vitùttaa 
Päivämäärä:   31.10.24 21:19:11

Taaperolle rattaat joiden vyötä ei saa auki?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   31.10.24 21:21:49

Rattaisiin valjaissa, niin meillä on joutunut olemaan joka lapsi. Mutta karsina vois olla hyvä vaihtoehto.

Päivämäärä:   31.10.24 21:30:59

Laitan taaperon rattaisiin, vyöt kiinni, puhelimeen ryhmä hau ja se taaperolle käteen.

Ei varmasti liiku lapsi mihinkään.

Lähettäjä: Mea 
Päivämäärä:   31.10.24 21:49:09

2-vuotiaalle ei anneta talikkoa käteen ja jätetä vartioimatta. Oma lapsi olisi tuossa iässä takuulla onnistunut seivästämään itsensä 10 sekunnissa.

Rattaisiin kiinni ja puhelimesta lastenohjelma päälle, kuten pistekin jo ehdotti. Karsina ihan viimeisenä vaihtoehtona, jos ei sellaiseen ole totutettu.

Päivämäärä:   31.10.24 21:50:09

Mulla oli vissiin erikoisen kiltti ja fiksu lapsi, kun ei olisi ollut mitään ongelmaa pyytää odottamaan rattaissa / aitauksen ulkopuolella. Mutta tämä oppikin puhumaan ja kävelemään jo 10-11kk ikäisenä ja 2 vuotiaana puhui täysin sujuvasti ja ymmärsi ja uskoi ohjeita. En kyllä näe mitään ongelmaa tai kamalaa myöskään karsinaan laittamisessa, jos on tottelemattomampi lapsi.

Päivämäärä:   31.10.24 21:51:07

Minä olen se huono äiti, joka ei antanut taaperoille ruutua käteen, mutta tallitoiminta oli päivittäistä. Oppivat kyllä isompanakin ruutuihin.

Päivämäärä:   31.10.24 22:01:37

Miksi se puhelin pitää antaa käteen asian takia minkä korjaamiseen menee pari minuuttia.

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   31.10.24 22:15:55

Minullaon lapsia ja hevonen.
Loimi jäisi roikkumaan, en riskeeraisi lasta hevosen takia.

Päivämäärä:   31.10.24 23:05:30

Mimmi, millä tavalla karsinassa odottaminen on riski lapselle?

Päivämäärä:   31.10.24 23:18:38

Eihän se taapero mihinkään rattaista pääse, niissähän on valjaat joilla lapsi on kiinni. Loimen korjaaminen tai riisuminen käy parissa minuutissa.

Päivämäärä:   31.10.24 23:23:31

Laittaisin kiinni rattaisiin tai autoon turvaistuimeen. Soittaisin miehelle että jos en kuittaa 15min. päästä niin soittaa apua

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   31.10.24 23:23:34

2 vuotiaille puhelin käteen ja videoita katsomaan... Huh ...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.10.24 23:41:10

Mun kolmesta lapsesta yksikään ei olisi ehtinyt rattaista poistua, jos vyöt kunnolla kiinni. Ei siinä korjauksessa kauan kestä. Asettaisin rattaat niin, että taapero saa katsella ja vyöt tiukalla. Ihme juttuja..

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   1.11.24 00:26:07

Lukuisia kertoja kesän aikana ruokkinut taaperon kanssa hevosia. Kun menen tarhaan, sanon että odota siinä ulkopuolella. Aina kiltisti seissyt paikoillaan sen aikaa kun olen tarhan puolella käynyt. Ja jos lapsi vilkkaamman puoleinen, niin ei se rikki mene jos sen hetkeksi tyrkkää karsinaan. Talikko, lapio, ämpäri tms. kouraan niin viihtyykin hetken yksin!

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   1.11.24 01:03:13

Rattaiden remmit kiinni. Jos vöitä ei olisi, soittaisin apuun jonkun, äitikaveri tai muu ystävä tms. Jos ei ketään saisi paikalle (en pysty kyllä kuvittelemaan semmoista tilannetta itse) jäisi loimi korjaamatta. Jos ei tunne ketään, kuka voi olla avuksi hätätilanteessa, ei missään nimessä pitäisi olla hevosta tollaisella tallipaikalla missä ei ole esim. äkillisessä sairastapauksessa apua. Toki, jos talli on ympäristönä oikeasti tuttu lapselle, lapsi olisi "isenäinen" ja rohkea eikä hätkähdä pienistä, eli käytännössä karsinassa olisi leikitty vaikka hevosen harjauksen ajan ym. ennenkin, se olisi jonkinlainen vaihtoehto. Mutta vaikea kuvitella, että noin pienelle talli olisi niin tuttu ympäristö, kun ei ole kotipihassa edes. Ja en omaa taaperoani ikinä lukitsi yhtään mihinkään paikkaan, en edes kotona huoneeseen, ellei olisi kyse hänen henkeään uhkaavasta tilanteesta. Tuntuu oksettavalta ajatus, että taaperolle olisi normaalia tulla eristetyksi ja jätetyksi. Noin pienen ei koskaan tulisi olla aikuisen näkymättömissä, jos nyt ei lasketa kotona leikkejä omassa huoneessa ym, mistä pääsee halutessaan aikuisen luo heti.

Varmasti lapsi ei kerrasta mitenkään traumatisoituisi, mutta julmaa se silti olisi. Puhumattakaan siitä, jos kävisi sitten aikuiselle siellä tarhassa jotain, ja lapsi olisikin sen 3h siellä karsinassa yksin. Vanhemmuuteen kuuluu aina myös vastuu siitä, ettei ote itse riskejä oman turvallisuutensa suhteen, varsinkin jos toista luotettavaa aikuista ei ole lähellä.

Lähettäjä: u 
Päivämäärä:   1.11.24 01:10:50

Hmm:lle, oli kyseessä max parista minuutista..

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.