Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kauanko pitää odotella myöhässä olijaa ennen kui

Lähettäjä: Saa vitùttaa 
Päivämäärä:   31.10.24 18:45:06

Meillä siis tilanne, että puoliso aina myöhässä jos sanon ajan x kun viimeistään pitää lähteä tai olla kotona, hän on aina 5-30 minuuttia myöhässä ja aina yhtä loukkaantuneen yllättynyt kun mua @!#$.

Lisättäköön, että meillä lapsia, joten en voi vain lähteä vaan hänen pitää tosiaan olla jo myös kotona, ennen kuin pääsen minnekään.

Miten se voi olla niin @!#$ vaikeaa ajoittaa lähtönsä varttia aikaisemmin, että olisi ajoissa.

Varmaan minun vika kun sanon viimeistään klo 16 enkä viimeistään 15.30

Re: Kauanko pitää odotella myöhässä olijaa ennen kui

Lähettäjä: .-!._-- 
Päivämäärä:   31.10.24 18:48:14

Ruoski sitä lisää... En tiiä, ehkä tahtoisikin sen jälkeen olla aina paikalla...

Lähettäjä: tötl 
Päivämäärä:   31.10.24 19:05:56

Ala tehdä hänelle samaa. Hän ei pääse lähtemään mihinkään, kun pitää odotella sinua. Ja ole ihan kunnolla myöhässä, vaikka tunti. Ja kun hän kärtyää, niin vastaa silmät pyöreänä ja hämmästellen "Siis mikä sua oikein harmittaa? En minä ole tehnyt mitään väärää. Eihän sinuakaan haittaa yhtään, ettet noudata sovittuja aikatauluja etkä ymmärrä, miksi minua vtuttaa kun olet joka kerta myöhässä".

Kerro sitten, mitä vastasi.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   31.10.24 19:10:42

"Varmaan minun vika kun sanon viimeistään klo 16 enkä viimeistään 15.30"

Kyllä. Kroonisille myöhöstelijöille sanotaan aina vähintään tuntia aikaisempi aika, niin sitten ne ehkä on paikalla. Tapojaanhan ne ei kuitenkaan muuta, koska ne on itsekeskeisiä mulkkuja.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   31.10.24 19:11:39

Tai sitten sanot aikasemman ajan vaikka paikalla pitäisi olla myöhemmin.. Mulla pari kaveria jotka myöhästyy aina ja sovin ajan aina puoltuntia aikasemmaksi.Pääsen helpommalla.

Lähettäjä: Saa vitùttaa 
Päivämäärä:   31.10.24 19:15:30

Mutta miksi tämäkin on taas naisen vastuulla ja pitää huolehtia, että mies on paikalla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.10.24 19:20:00

ONKO SUN MIES KENGITTÄJÄ??? :D :D

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   31.10.24 19:36:21

Onko hänellä vaikeuksia hahmottaa aikaa? Ei se vittuilemalla parane. Ja kyllä, on oikein hyvä sanoa reilu aika. Saathan siinä itsellesikin peliaikaa ja pystyt vaikka lähteä vähän aiemmin tai vain halailla ja suukotella rakastasi.

Lähettäjä: Riippuu 
Päivämäärä:   31.10.24 19:50:43

Riippuu myöhästymisen syystä. Onko puoliso esim. töissä eikä pääse lähtemään aikaisemmin? Meillä työpaikka menee kiinni klo 17, mutta jos sisällä on asiakas, palvelutilanne hoidetaan loppuun eikä heitetä asiakasta ulos.

Tai joku työkaveri on saattanut sopia asiakkaan kanssa tapaamisen klo 17 jälkeen. Asiakas tulee paikalle klo 16.55, mutta työkaveri on ollut toisen asiakkaan luona, siellä on tullut viivästys tai on juuttunut ruuhkaan eikä ole vielä klo 17 paikalla. Tuossakin tilanteessa on pakko jäädä työpaikalle asiakkaan kanssa odottelemaan, että työkaveri ehtii paikalle. Ei asiakasta voi laittaa ulos odottamaan ”koska työaikani päättyi”.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.10.24 20:00:03

Kertoo paljon suhteesta, jos kosto ja oikeus vittuuntua ovat pääasioin mielessä kun tulee ongelma.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   31.10.24 20:58:40

Alat tietysti sanomaan aiemman ajan kuin oikeasti

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   31.10.24 20:59:02

Toisille ihmisille ajan hahmottaminen on hankalaa, eivät tee asiaa tahallaan.
Ala sanoa 30min aikaisempi aika.

Lähettäjä: Kaarin 
Päivämäärä:   31.10.24 21:05:25

Mä en oikein jaksa uskoa, etteikö ihminen oppisi olemaan ajoissa, jos oikeasti haluaisi. Jos näille tapamyöhästyjille olisi tarjolla 1000 e joka kerta, kun ovat sovitussa tapaamisessa ajallaan, niin johan alkaisi kellon ja ajankäytön opetteleminen kiinnostamaan.

Lähettäjä: Se on näin 
Päivämäärä:   31.10.24 21:25:06

Saamattomia ja itsekeskeisiä tai vajaaälyisiä nämä ovat, ei mitään muuta.

Ajoissa paikalla oleminen, yleensä tutut reitit eikä muuttuvia tekijöitä osu kohdalle- ei ole vaikeaa. On silkkaa selittelyä ettei muka ole tahallista. Täyttä pskaa sanoa niin !!

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   31.10.24 21:33:15

Mulla kans oli kaveri, joka oli aina myöhässä! Kerran olin itse hiukan ajoissa hakemassa häntä reissulle (ajoin kauempaa) ja hän pyysi mut sisään odottamaan. Meillä oli n. 10min aikaa lähtöön ja tämä vasta pakkasi ja samalla katsoi kelloa ja totesi että on ruhtinaallisesti aikaa! Hän vois keittää vielä kahvitkin! No et keitä! Lun kamat kasaan ja menoksi! Olimme tasan oikeaan aikaan menossa, kun patistelin.

Lähdettyämme liikkeelle, kaveri totesi että passi on äitinsä luona, pitää käydä vielä siellä. Voi nyt jumaliste! Sen jälkeen olen todennut, että en sovi tän kans mitään aikataulukriittistä, kun ei pysty niitä noudattamaan.

Ihana kaveri, mutta kellon kanssa ihan mahdoton…

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   31.10.24 21:34:25

Nää asiat olisi pitänyt harjoitella kuntoon ennenkuin hankkii lapsia. Meillä mies on myös myöhästelijä. Mun rajat menee siinä, että en ole myöhässä kenenkään muun takia. Ilmoitan ajat aina muodossa "lähden klo xx" ja sitten lähden, oli mies ajoissa tai ei. Ei sitä montaa kertaa tarvinnut jättää kyydistä kun oppi että olen ihan tosissani niin kummasti pystyy olemaan ajoissa.

Päivämäärä:   1.11.24 11:11:10

Se on niin kutsuttua aikaoptimismia. Eli jos vaikka perussäällä normaaleissa olosuhteissa ajat paikasta A paikkaan B 15min, paikalla pitää olla 18, aikaoptimisti alkaa 17.45 vaihtamaan vaatteita, kerää tavarat, kävelee autolle jne. Sille ei vaan voi mitään. Mä ite oon muuten sitte vaan semmonen panikoija että jos pitää olla jossain junalla tms, niin oon kaks tuntia etuajassa. Eikä sekään oikein toimi pidemmän päälle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.11.24 11:15:51

Myöhästeleekö mies töistä, junista, lentokoneista jne? Silloin ongelma on todellinen. Jos myöhästelee vain kun sinulla on kiire, kyse on kunnioituksen puutteesta. Toisen ihmisen aikataulut vaan ei ole hänelle tarpeeksi tärkeitä.

Päivämäärä:   1.11.24 11:36:38

"Mä en oikein jaksa uskoa, etteikö ihminen oppisi olemaan ajoissa, jos oikeasti haluaisi. "

Tää ei kuitenkaan riipu sun uskosta vaan on ihan todellinen vamma/ häiriö. Ihmisillä on erilaisia hahmotuksen ja ymmärryksen häiriöitä eikä aika ole edes kummallisimmasta päästä. On kasvosokeutta, autismia, tic oireita.... Sanotko näihinkin, että vain itsekeskeistä esittämistä?

Se että on jokin häiriö ei tee ihmisestä itsekästä tsi epäitsekästä vaan on täysin erillinen asia.

Monella alidiagnosoidulla elämä on myös ollut todella vaikeaa ja tullut usein väärinymmärretyksi, joka on voinut aiheuttaa omat mutkansa ja ihminen voi hakea selviytymiskeinoja huonolla tavalla.

Se, että joskus on ajoissa ei vielä tarkoita, että ongelmaa ei olisi. Oleellisempaa on, kuinka paljon vaivaa tämä ajoissa oleminen on vaatinut. Ihminen ei pysty joka päivä juoksemaan maratonia tai tekemään muuttosiivousta vaikka joskus kykenisi. Eikä kyse ole arvostuksen puutteesta tai itsekkyydestä.

Maailma olisi paljon parempi paikka, jos ymmärtäisimme toistemme vajavaisuuksia ja pyrkisimme yhteiseloon, jossa jokainen voi kukoistaa omalla tavallaan, toinen toistaan täydentäen ja auttaen siinä missä tarvitsee.

Peace.

Päivämäärä:   1.11.24 11:44:49

Tee, niinkuin meillä mies, sanoo että lähtö 10.30 jos et ole valmis auto lähtee, sitten hän tosiaan menee ovesta ja autoon ja se on jo liikkeessä kun ryntään siihen. Eli sitten pitää vain lähteä, jos sanottu että milloin ja kohtuullinen aika siihen. Sitten mies voi tulla omilla kyydeillään. Tuo on varmasti helpompaa noin päin että mies lähtee, kun naisen oletetaan aina odottavan.

Päivämäärä:   1.11.24 11:46:40

Minulla oli kaveri joka oli aina myöhässä. Joku kerta sanoin hänelle, että ajan pihaan klo xx:xx ja kyyti lähtee tasan silloin, jos et ole ulkona lähden ilman. Laittoi viestiä 20min!!!! myöhemmin että alkaisi olla valmis, olenko pihalla. No en todellakaan ollut. :D Sen jälkeen oli ajoissa kyydissä, kaupungille jos sovittiin tapaamisaikaa sovittiin aina että ilmoittelee kun on maisemissa, kiertelin kauppoja sen aikaa.

Aloittajan pitää alkaa antamaan aiempi aika, selittelemättä tai kertomatta mitään ikinä asiasta.

Eksä oli niin rasittava myöhästelijä että hänelle alkoi kaverit antaa eri ajan kuin minulle. Esim. että voi tulla klo 15 alkaen, hänelle ilmoitettiin klo 14. Stressasi ihan hirveästi kun ollaan myöhässä, oltiin tasan klo 15 paikalla. :D Valitti sitten että turhaan stressasi ja mökötti kun sanoin vain, että oltaisiin oltu kuudelta perillä jos olisi hänelle ilmoitettu oikea aika. Hänellä selvisi olevan ADHD myöhemmällä iällä sitten, siitä se kauhea lähtösäätö ja aikatauluttomuus.

Että hävettää itseä jos on itse myöhässä jonkun toisen takia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.11.24 11:51:06

"Tää ei kuitenkaan riipu sun uskosta vaan on ihan todellinen vamma/ häiriö. Ihmisillä on erilaisia hahmotuksen ja ymmärryksen häiriöitä eikä aika ole edes kummallisimmasta päästä. On kasvosokeutta, autismia, tic oireita.... Sanotko näihinkin, että vain itsekeskeistä esittämistä?"

Kuule kun harvalla oikeasti on tuota. Jotenkin kummasti oppivat olemaan ajoissa kun nämä jättää matkasta tms.

Lähettäjäwg 
Päivämäärä:   1.11.24 12:02:54

Kyllä ne oikeasti hahmotushäiriöiset ovat vähissä, sillä kummasti nämä lähipiirin myöhästelijät ehtivät aina ajoissa vaikkapa lennoille tai junaan.

Lähettäjä: Kaarin 
Päivämäärä:   1.11.24 12:19:32

Joo, en minäkään usko että kaikilla olisi joku vaikea hahmotushäiriö. Enkä sitäkään etteikö sen kanssa oppisi toimimaan niin, että on ajoissa. Jos siis haluaisi. Eikä se ole mitään maratonin juoksemista. Turha taas mennä jonkun keksityn ongelman taakse piiloon.

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   1.11.24 13:10:31

Sanon samaa kuin moni muu.

Kummasti ne ikimyöhästelijät osaavat kuitenkin monessa paikassa olla ajoissa. Eli kyse ei ole siitä, että heillä nyt vain on vamma jolle eivät voi mitään ja muiden pitää ymmärtää heitä.

Ei kaukojunan konduktööri soittele veturinkuljettajalle että aloittajan mies ei ole vielä paikalla, odotellaanpa että tulee eikä lääkärikään odottele ja venytä loppupäivää siksi, että joku asiakas on myöhässä. Kun on myöhässä, niin silloin varattu aika on menetetty ja siitä tulee lasku perässä, joka on usein jopa isompi kuin käytetyn ajan maksu, esim. täällä varattu aika erikoislääkärille 42 e ja perumaton aika 58 e (julkisella puolella).

En ymmärrä sitäkään, miksi muiden vammoja pitäisi aina vain ymmärtää. Kun he tiedostavat vikansa ja vammansa niin heidän pitäisi opetella elämään sen mukaan. Jos on aina myöhässä, niin pitää opetella lähtemään aiemmin, jolloin on sitten paikalla vaikka liian ajoissa. Ja jos myöhästelijää ärsyttää odotella muita, niin silloin hän ehkä alkaa ymmärtää niitä muita, joita ärsyttää odotella myöhästelijää.

Nykyään on olemassa vaikka mitä sovelluksia, herätyskelloja ja rannekkeita, joilla saa itsensä ajastettua muistamaan asioita. Eli ei ole kyse siitäkään, ettei voi olla ajoissa. Jos pitää lähteä klo 13.00 että ehtii paikalle klo 13.30:ksi, ja tietää, että lähtövalmisteluissa menee kaksi tuntia, eli laukun pakkaaminen, tavaraoiden tarkistus, pukeminen, tälläytyminen, jne., niin silloin aletaan tekemään lähtöä viimeistään klo 11.00, että pääsee lähtemään viimeistään klo 13.00. Ei aleta tehdä lähtöä vasta klo 13.15.

Eikä myöhästelijöille auta tuo, että sanotaan heille aiempi aika kuin muille, koska sillä vain korostetaan sitä, että on ok olla reilusti myöhässä. Ja silloin myöhästely vain pahenee. Myöhästelijöille sanotaan sama aika kuin muillekin, eikä heitä odotella, elleivät ilmoita myöhästyvänsä ja siihen ole joku hyvä syy, kuten "bussi hajosi matkalle, odotellaan toista kulkuneuvoa saapuvaksi" tai "liikenneonnettomuus matkan varrella, liikenne seisoo" tai "Naapuri oli saanut sairauskohtauksen pihalla, jäin auttamaan häntä ja odottelemaan ambulanssia". Pointti on se, että myöhästyminen ei ole henkilön oma vika ja myöhästymisestä kerrotaan ennen kuin pitäisi olla paikalla, ei vasta kun ollaan jo myöhässä. Eli jos piti olla paikalla klo 13.00 niin silloin ilmoitus myöhästymisestä tulee reilusti ennen klo 13, ei vasta klo 13.15.

Päivämäärä:   1.11.24 13:26:24

Yhdellä lapsuuden kaverin äidillä oli akateeminen varttitunti. Aina kun sovittiin joku aika, osattiin vartti varata että myöhästyy. Joskus harvoin oli oikeassa ajassa ja silloin aina oltiin yllättyneitä.

Eikä kaikkea voi laittaa diagnoosien piikkiin,vaikka nykyään se on vähän muodissa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.11.24 13:39:11

Olen krooninen myöhästelijä. Ollut aina aikaoptimisti mikä johtaa siihen että harvoin sitten ehdin ajoissa kuitenkaan paikalle. Olen myöhästynyt monesti junasta, lentokoneesta, laivasta ym. En ole egoisti enkä vähä-älyinen, testeissä äo on vaihdellut 120-140 välillä. Teen etätyötä ja työpisteellä liukuvaa työaikaa.

Aloittajalle suosittelen treffien sopimista vähintään 0,5h-1h
aikaisemmaksi. Tätä yritän itsekin nykyisin toteuttaa niin olen sopivammin paikalla.

Lähettäjä: Hehe 
Päivämäärä:   1.11.24 13:50:05

Jos on rahaa laittaa hukkaan omien myöhästelyjen takia, ei haittaa myöhästyä lennolta tai laivasta:D. Ilmeisesti ei ollut muutakaan todellista pakkoa olla paikalla.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.11.24 13:52:27

^^ Pakko ei ole kuin kuolla.

Lähettäjä: Hehe 
Päivämäärä:   1.11.24 13:58:14

Vaikeutitko muiden töitä tai asioita samalla?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.