Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tuleeko mielenterveyden ammattilaisille...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.10.24 15:42:00

...olla rehellinen? Saan hyvin ristiriitaisia viestejä ja menen entistä enemmän sekaisin.

Re: Tuleeko mielenterveyden ammattilaisille...

Päivämäärä:   31.10.24 15:45:55

Miten ajattelit saada apua, jos et ole rehellinen?

t. Psyk sh

Päivämäärä:   31.10.24 15:48:28

Minusta on ruvennut tuntumaan siltä, ettei minulle sallita epätoivoisia tunteitani, joten olen alkanut esittää toiveikkaampaa ja ratkaisukeskeisempää, mikä todellisuudessa vain pahentaa oloani.

Minulla on sellainen olo, että menen joka kerta puhumaan jonkinlaisen näytelmän, jotta tulisin hyväksytyksi.

Päivämäärä:   31.10.24 15:52:12

Voisiko olla, että sinun epätoivoisia tunteitasi sekä ajatuksia haastetaan? Ja siksi sinulla on olo, ettei niitä hyväksytä. Tunteestaan kannattaa toki kertoa ammattilaiselle, mutta myös miettiä sitä, että ammattilaisen tehtävä ei ole nyökytellä.

Päivämäärä:   31.10.24 15:54:58

"Voisiko olla, että sinun epätoivoisia tunteitasi sekä ajatuksia haastetaan?"

Voihan se olla, mutta kun siitä seuraa entistä pahempi olo, sulkeutuminen ja vetäytyminen yksinäisyyden peikkoihin, niin en tiedä, onko avusta apua. En tunne olevani turvassa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.10.24 15:58:23

Perheestäni on tehty lasu koska olin liian rehellinen ja avoin psykologille. Lasu todettiin turhaksi ja sanottiin että kerroin liian avoimesti meidän vanhempien ajatuksista. Ok....

Päivämäärä:   31.10.24 16:00:22

” Perheestäni on tehty lasu koska olin liian rehellinen ja avoin psykologille. Lasu todettiin turhaksi ja sanottiin että kerroin liian avoimesti meidän vanhempien ajatuksista. Ok....”

Lasu tulee tehdä, jos ammattilaisella herää huoli. Se ei ole mikään rangaistus.

Lähettäjä: ..-.. 
Päivämäärä:   31.10.24 16:02:57

"Lasu tulee tehdä, jos ammattilaisella herää huoli. Se ei ole mikään rangaistus."

Näillä vain viedään luottamus ammattiauttajiin. Minäkin olen kokenut sen, että rehellinen ei kannata olla. Suhde ammattiauttajiin ei ole luottamuksellinen, vaikka ihmiset niin kuvittelevat.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.10.24 16:04:46

Totta kai lasu pitää tehdä kun aihetta on enkä kokenut sitä rangaistuksena, mutta kun minua ei uskottu sen suhteen että aihetta ei ole. Että ajatukset ja teot on eri asia. Epäluottamusta se kyllä herätti, kun hoitokontakti oli kuitenkin jatkunut pitkään eikä ollut mitään huono ensivaikutelma.

Päivämäärä:   31.10.24 16:20:38

Miksi se lasun tekeminen vie luottamuksen?

” mutta kun minua ei uskottu sen suhteen että aihetta ei ole.”
Aina se lasun tarvitsija ei itse sitä tarvetta näe..

Päivämäärä:   31.10.24 16:24:59

"Miksi se lasun tekeminen vie luottamuksen?"

On traumatisoivaa puhua äärimmäisen vaikeista ja aroista asioista ammattilaiselle uskoen siihen, että hän tukee ja jakaa kaikkein vaikeimmat ja tuomittavimmat tunteet, mutta sitten huomata, että niistä kaikkein vaikeimmista puhuminen johtaa kontrollointiin.

Mietipä vaikka pedofiiliä, joka tahtoisi saada tunteensa kuriin. Miten hän voi luottaa ammattilaiseen, jos he raportoivat asioista eteenpäin?

Kun luottamus katoaa, ihmiset alkavat piilotella.

Päivämäärä:   31.10.24 16:32:29

^^ Eikö vaikeissa asioissa tukeminen ole juuri sitä, että joku käy tarkistamassa myös lasten hyvinvoinnin? Kun tosiaan kaikki eivät osaa lasun tarpeellisuutta nähdä itse. Kokevat, että omista vaikeuksista huolimatta perhe-elämä sujuu hyvin. Kumminkin kun se vanhemman hyvinvointi vaikuttaa usein myös suoraan lapsen hyvinvointiin.

Päivämäärä:   31.10.24 16:37:29

"Eikö vaikeissa asioissa tukeminen ole juuri sitä, että joku käy tarkistamassa myös lasten hyvinvoinnin?"

Ei, koska tunteet eivät ole tekoja. Jos ihmiselle tulee ikäviä seurauksia siitä, että hän rohkaistuu, ylittää itsensä ja puhuu vaikeista tunteistaan, niin seuraus on se, että ihminen alkaa piilotella.

Päivämäärä:   31.10.24 17:16:24

Ole ehdottomasti rehellinen kaikesta muusta paitsi pilvenpoltosta. Se ei kuulu terveydenhuolllolle.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   31.10.24 19:00:47

Mitä nämä vanhempien ajatukset mahtoivat koskea?

Lähettäjä: viili 
Päivämäärä:   31.10.24 19:21:11

”Ei, koska tunteet eivät ole tekoja. Jos ihmiselle tulee ikäviä seurauksia siitä, että hän rohkaistuu, ylittää itsensä ja puhuu vaikeista tunteistaan, niin seuraus on se, että ihminen alkaa piilotella.”

Lasu ei ole ikävä seuraus. Se on vain varmistus, että teillä perheenä ja lapsilla on kaikki hyvin ja saatte tarvittaessa riittävää tukea.

Lähettäjä: Tämä 
Päivämäärä:   31.10.24 20:28:52

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 31.10.24 15:48:28

Minusta on ruvennut tuntumaan siltä, ettei minulle sallita epätoivoisia tunteitani, joten olen alkanut esittää toiveikkaampaa ja ratkaisukeskeisempää, mikä todellisuudessa vain pahentaa oloani.

Minulla on sellainen olo, että menen joka kerta puhumaan jonkinlaisen näytelmän, jotta tulisin hyväksytyksi.

Päivämäärä:   31.10.24 20:52:05

Ei sinne pällipuolelle kannata mennä harrastelemaan ja odottamaan päänsilitystä; siellä on ammattilaiset todella tiukilla. Ja jokainen pällipuolen vierailu vaikuttaa tulevaisuudessa terkkapuolella, valitettavasti.

Lähettäjä: =00= 
Päivämäärä:   31.10.24 21:06:43

"Ei sinne pällipuolelle kannata mennä harrastelemaan ja odottamaan päänsilitystä;"

Kyllä mun päätä on ainakin silitelty ihan loputtomiin jopa monenlaisin erikoisjärjestelyin, joita ei ole muille tarjolla, koska muuten en selvinnyt.

Enkä olisi tässä, jos ei olisi silitelty ties kuinka monen lääkärin ja muun ammattilaisen voimin. Mielenterveyttä ei voi hoitaa niin kuin fyysistä terveyttä. Se vaatii hirveästi aikaa ja vielä enemmän turvaa. Heti kun alkaa kiire tai potilaalle tulee turvaton olo, mennään taaksepäin.

Mielen ongelmia ei voi ratkaista. Ratkaisemiseen voi luoda vain sopivat olosuhteet, jotka joskus toimivat ja joskus eivät.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.