Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  ADHD ja parisihde

Lähettäjä: Lopu 
Päivämäärä:   31.10.24 15:14:59

Kumppanilla on ADHD.
Ollaan alkumetreillä ja kaipailisinkin näkökulmaa haasteista joita tuo voi aiheuttaa, mitä mun pitää ottaa huomioon jne

Re: ADHD ja parisihde

Päivämäärä:   31.10.24 15:15:08

Parisihde

Lähettäjä: Heija 
Päivämäärä:   31.10.24 15:27:01

- älä kritisoi puolisoasi adhd oireista vaan pyri pikemminkin auttamaan missä voit. Hän on varmasti ikänsä saanut haukkuja niskaan adhd oireiden takia.
- kodin tulisi olla lepopaikka ilman maskaamista ja pinnistelyä. Jos et voi hyväksyä sitä, etsi toinen kumppani
- kysy häneltä millaisia oireita hänellä on ja mikä häntä voisi auttaa. Jokaisen vaikeudet ja vahvuudet ovag hieman erilaiset.
- voit myös seurata esim. adhd vaikuttajien somea ja saada sieltä vinkkiä
- älä oleta että toinen parantuu. Adhd on läsnä loppuiän.

Lähettäjä: El Chefe 
Päivämäärä:   31.10.24 15:28:56

Asiat unohtuu helposti ja jää hoitamatta. Tämä turhauttaa itseäni eniten. Aina joutui varmistelemaan.

Lähettäjä: Jatta 
Päivämäärä:   31.10.24 20:18:12

Netistä löytyy ADHD parisuhde opas. Lukaise se läpi.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   31.10.24 21:00:30

Juokse, helpompiakin löytyy.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.10.24 21:37:15

No alkuun teillä on ihanaa ja sitten kun kumppanin dopamiinit tippuu, se muuttuu aika välinpitämättömäksi sinua kohtaan. Arjen hallinta on heikkoa ja kaatuu niskaasi.

Että lähtisin kävelemään vielä, kun ei ole vaikeaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.10.24 21:47:28

Äkkipikaisuutta monessa asiassa, unohtelee asioita jne. Eipä tuo ole parisuhdetta niinkään haitannut joten en näe asiaa pahana.

Päivämäärä:   1.11.24 08:37:12

Kiitos vastauksista:)

Kuuluuko tällaiseen että välillä toinen on ns herkkä ja huomioon ottava ja välillä saattaa ihan yhtä äkkiä sanoa jotain vähän sellaista ilkeää/ loukkaavaa?

Päivämäärä:   1.11.24 09:08:12

Väärä kysymys.

Kysy itseltäsi haluatko olla suhteessa, jossa sinulle välillä ilkeillään?

Lähettäjä: Tiffania 
Päivämäärä:   1.11.24 09:31:49

”Kuuluuko tällaiseen että välillä toinen on ns herkkä ja huomioon ottava ja välillä saattaa ihan yhtä äkkiä sanoa jotain vähän sellaista ilkeää/ loukkaavaa?”

Omalla miehelläni on ADHD ja ei todellakaan tee tuollaista. Eikä ole muuttunut välinpitämättömäksi (kuten yllä joku sanoi), edes hetkissä kun on väsynyt. On rakastava ja hyväsydäminen mies, vaikkakin kieltämättä myös vähän sellainen unohteleva säheltäjä, jolta hommat jää usein puolitiehen ja ajanhallintaa on heikkoa. Mutta en koe sitä parisuhteessamme ongelmaksi, vaikka toki se arjessa näkyy erilaisin tavoin. Ei ole iso vaiva minun laittaa kaapin ovia kiinni, kun ne jää häneltä auki, muistuttaa asioista yms. Aikataulujen sopimisessa paras taktiikka on antaa hänelle suoraan aika ja päivä tai max pari vaihtoehtoa mistä valita, jos hänen pitää itse tehdä aikataulu nollasta tai on liian paljon vaihtoehtoja, niin homma menee hankalaksi. Ja hy varata aina turvavartti lähtöaikaan, koska on 99% vähän myöhässä lähdössä. En tee noista asioista koskaan numeroa tai moiti, koska ei hän ilkeyttään tai tahallaan sähellä. Yrittää parhaansa.
Erityisesti jos on stressaantunut hän koittaa kamalasti tehdä kaikkea ja käy ylikierroksilla, mutta asioiden loppuun saattaminen on vaikeaa ja sitten saattaa turhautua itseensä. Noissa hetkissä hänen kanssaan parhaaksi keinoksi rauhoittaa hänen mieltään olen todennut pitkän halauksen. Läheisyys ja kosketus tuntuu muutenkin olevan hänelle parasta rentouttavaa lääkettä . Oman mieheni intohimo on musiikki ja siihen liittyvät asiat on sellaista joihin hän voi uppoutua ja keskittyä tuntikausiksi aivan täysillä ja jos pitää vaikka korjata rummut niin se homma ei kyllä jää kesken. Silloin hänellä ei ole ajantajua tai hajua ulkopuolisesta maailmasta, mutta se myös lataa hänen akkujaan.
Hän myös ajattelee paljon ja nopeasti ja joskus sen ajatusten virran kuunteleminen on oikeasti hulvatonta. Mutta hän myös osaa käydä pitkiä, mahtavia syvällisiäkin keskusteluja elämästä ja maailmasta, joka on minulle ’deep talkeja’ rakastavana ihmisenä todella tärkeä piirre ihmisessä. En ole koskaan tavannut toista ihmistä, joka olisi niin vahvasti henkisesti läsnä kanssani noissa hetkissä mitä hän on.
Aluksi häntä jännitti olla oma itsensä, koska historiassaan hän on saanut niin paljon kuraa niskaan ominaisuuksiensa takia, ihan jo nuoresta pitäen. Olen todella onnellinen siitä, että hän uskalsi luottaa minuun ja on nyt tajunnut että minä en tuomitse tai lähdössä mihinkään sen takia, vaan rakastan häntä ihan kokonaisuutena. On ihana mies joka puhuu ja aidosti välittää eikä myöskään pelkää näyttää sitä.
Mutta jokainen ihminen on yksilö, ei ole kahta samanlaista vaikka olisi samat kirjaimet jollain diagnoosilistassa. Olen itse tutustunut ADHD aiheeseen aika paljon, koska aiemmin en tuntenut tai tiennyt ketään adhd omaava ihmistä. Ihan jo instagramissa on monia tosi hyödyllisiä tilejä (jos englanti taipuu), jotka selkeällä kielellä auttaa ymmärtämään mistä on kyse ja antaa esim vinkkejä parisuhdearkeen jne :)

Päivämäärä:   1.11.24 09:34:14

"LähettäjäLopu

Päivämäärä1.11.24 08:37:12

Kiitos vastauksista:)

Kuuluuko tällaiseen että välillä toinen on ns herkkä ja huomioon ottava ja välillä saattaa ihan yhtä äkkiä sanoa jotain vähän sellaista ilkeää/ loukkaavaa?"

Ei kuulu adhd:seen. Adhd ihminen voi olla myös muuta, kuten ilkeä tai narsistinen. Ne eivät sulje toisiaan pois. Ilkeää käytöstä ei tule hyväksyä millään verukkeella.

Ja muista että jokaisen oireet vaihtelevat eli se migä joku täällä sanoo ei kerro sitä millainen kumppani juuri sinun tuntema ihminen on.

Päivämäärä:   1.11.24 10:19:43

Sikäli ADHD voi kyllä edesauttaa ilkeyttä, että nollasta sataan menevät voimakkaat tunteet ja puutteellinen tunnesäätely voivat saada ihmisen laukomaan herkemmin ilkeyksiä, JOS hän on niihin taipuvainen. Olen huomannut, että se miten nämä tunteet purkautuvat on vähän kaksijakoista: toisilla turhautuminen kohdistuu ennen kaikkea omaan itseen jonkinlaisena itseinhona ja toisilla se purkautuu muihin. Mulla on siis itselläni ADHD ja tämä kun tuppaa olemaan perinnöllistä, niin olen päässyt tarkkailemaan myös muita perheenjäseniä. Itse olen tuota itseinhoon taipuvaista tyyppiä, mutta varsinkin yksi sisarus on sellainen, että kun sillä hermo katkeaa, niin se purkautuu muihin mitä ilkeämpinä loukkauksina eikä tajua edes hävetä asiaa. Luonnekysymys siis.

Tiffania kirjoittaa niin kauniisti kumppanistaan. <3

Lähettäjä: eo 
Päivämäärä:   1.11.24 10:28:09

Kuuluuko tällaiseen että välillä toinen on ns herkkä ja huomioon ottava ja välillä saattaa ihan yhtä äkkiä sanoa jotain vähän sellaista ilkeää/ loukkaavaa?

Ei kuulu

Päivämäärä:   1.11.24 10:29:21

Onko kyseessä nainen vai mies? Siinä on äärettömän iso ero. ADHD-naisten hormonitoiminta tunnemuutoksineen voi olla äärimmäisen rajua ja elämä melkoista vuoristorataa. ADHD-lääkkeitä ei ole koskaan testattu naisilla eivätkä ne edes toimi kuukautisten aikaan jolloin pakka hajoaa kahta kaueammin. Miehillä ADHD:n kanssa eläminen on huomattavasti tasaisempaa, kuten elämä nyt muutenkin ilman kiertoa.

Lääkkeissä myös on aivan valtavia sivuvaikutuksia.

"
”Kuuluuko tällaiseen että välillä toinen on ns herkkä ja huomioon ottava ja välillä saattaa ihan yhtä äkkiä sanoa jotain vähän sellaista ilkeää/ loukkaavaa?”"

Onko kuulijalla huono itsetunto ja toinen puhuu vain suoraan? Se suoraan puhuminen on nimittäin nepsyille yleistä. Ei se ole tarkoitettu loukkaamaan.

ADHD-suhteissa vaarana on se, että toinen on ensin hyperfiksaatioitunut ihmiseen, mutta se kiinnostus sitten loppuu ajan kanssa. Se voi olla äärimmäisen intensiivistä yhdessäoloa alkuun, mutta sitten varsinkin jos asutaan erillään joillain voi fiksaation loputtua käydä usein niin, että toisen unohtaa päiviksi kokonaan jos ei toinen osapuoli ole muistuttamassa että täällä ollaan edelleen. Kaikki eivät unohda asioita jotka eivät ole näköpiirissä, kapean otantani mukaan tämä taitaa olla miehillä yleiseämpää.

Se mistä parisuhteessa olisin huolissani on se, että jos henkilöllä on ADHD, varsinkin täysi-ikäisenä todettuna niin on erittäin iso todennäköisyyssä että on myös traumoja jotka vaikuttavat käyttäytymiseen.

Päivämäärä:   1.11.24 10:33:32

Mies kyseessä.

"Hän myös ajattelee paljon ja nopeasti ja joskus sen ajatusten virran kuunteleminen on oikeasti hulvatonta. Mutta hän myös osaa käydä pitkiä, mahtavia syvällisiäkin keskusteluja elämästä ja maailmasta, joka on minulle ’deep talkeja’ rakastavana ihmisenä todella tärkeä piirre ihmisessä. En ole koskaan tavannut toista ihmistä, joka olisi niin vahvasti henkisesti läsnä kanssani noissa hetkissä mitä hän on. "
Tämä pitää hyvin paikkansa :)

Lähettäjä: Kello 
Päivämäärä:   1.11.24 11:36:08

Tiffanialla hyvä kirjoitus, voisi olla omani. Itseäni rasittaa valtavasti sen hönkyäminen, nykiminen ja välillä kovakouraisuus sekä välinpitämättömyys sovittuun (koska unohtaa). Adhd porukka useasti on kirjolla, ei vain adhd. Päivät vaihtelee suunnattomasti ja aamut on meillä pahimpia, kun itse tahtoisi kölliä.
Mutta on kyllä puhuva ja pussaava, jos siitä tykkää. Ja saa helposti tossun alle, jos sellaiseen on taipumus.
Läheisyys todellakin rentouttaa, koskettelu. Itselle vähän liikaakin lääppimistä tai hän tykkää raapimisesta ja kovemmasta puristelusta, johon mä joudun jo näkee vaivaa.
Loppupeleissä ei hirveän luotettava kumppani, mutta seurallinen.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   1.11.24 12:36:08

Ihana kun haluat oppia ja ymmärtää, se on hyvän puolison merkki.

Kannattaa ostaa tai äänikirjana kuunnella "ADHD-aikuisen selviytymisopas 2.0".

ADHD-podi on itselleni ollut silmiä avaavaa kuunneltavaa.

Lähettäjä: Jatta 
Päivämäärä:   2.11.24 11:34:51

ADHD tyyppi menee nopeasti nollasta sataan kiinnostuessaan jostain. On sellainen kaikki peliin täysillä heti tyyppi.
Voi unohtaa parisuhteen kiinnostuessaan jostain toisesta henkilöstä. Johon sitten panostaa täysillä. Ei ehkä uskollisimmasta päästä.

Lähettäjä: seepra 
Päivämäärä:   2.11.24 11:51:54

Tuo nimimerkki Tiffanian kirjoitus on ihana! :)
Tosiaan puolison on oltava valmis ottamaan vastaan se toisen adhd ihmisen mukana niin hyvine kuin huonompineenkin piirteineen, koska se on ominaisuus joka ei katoa eikä ihminen oireile sitä tahallaan tai ilkeyttään. Ei ole reilua eikä kannattavaa kummallekaan osapuolelle, että adhd omaava henkilö joutuisi peittelemään ja maskaamaan pois ominaisuuksiaan sen takia, että puoliso ei kestä niitä. Vaan nimenomaan toimivassa suhteessa myös sen adhd puolison pitäisi voida olla turvallisesti ja rennosti ihan oma itsensä.
Kaikista ei ole suhteeseen adhd ihmisen kanssa, eikä siinä ole mitään pahaa jos itsessään huomaa sen, vaan reiluinta on silloin todeta ettei homma toimi. Mutta sitten on suhteita joissa se ei ole mikään haitta tai ongelma, hyvä esimerkki toimivasta suhteesta esim juuri tuossa Tiffanian viestissä.

Lähettäjä: hhj 
Päivämäärä:   2.11.24 13:37:11

Onko ne asiat haasteita sinulla vai puolisolla? Teillä voi olla ihan eri näkemys siitä, mitkä ovat arjen haasteita yksin tai yhteiselämässä.

Minulla on ADHD, mutta en siltikään ole koskaan myöhässä mistään. Ennemmin olen aina hitusen etuajassa, että ehdin käydä vessassa, niistää nokan ja pestä kädet, tällätä hiukset ja vaatteet, jne. Muut sitten tulevat paikalle vasta sovittuna aikana tai vähän jälkeen ja ramppaavat tälläytymässä, vessassa, hakemassa kahvia, vaihtamassa vaatteita (jos ovat esim. tulleet pyörällä ja haluavat vaihtaa sisätiloihin siistimmät vaatteet, tai ulkona on satanut vettä ja haluavat vaihtaa kuivat vaatteet, tai meikata ja laittaa hiukset vasta perillä).

Minulle tuo toimintatapani tuo kahdenlaista haastetta. Koska lähteminen on aina stressi, niin alan valmistautua lähtöön reilusti etuajassa. En todellakaan ole sellainen, joka vain ottaa puhelimen + avaimet, vetää vatteet päälle ja painuu ovesta ulos. Mieheni ihmettelikin joskus, miksi alan touhuta jo tuntia ennen lähtöä, kun hän alkaa valmistautua lähtöön minuutti ennen kuin menee ovesta ulos. Ihmettelin tuota itsekin ennen kuin sain diagnoosin.

Moni ADHD-henkilö sanoo, että lähteminen on aina kaaosta ja kaikki on hukassa ja sekaisin ja ovat aina myöhässä. Minä estän tuon kaaoksen ja kaiken hukkaamisen sillä, että aloitan ajoissa ja rauhassa. En siis ole koskaan ymmärtänyt niitä, jotka ovat myöhässä kaaoksen vuoksi, koska itse hallitsen sen aloittamalla ajoissa ja tekemällä rauhassa.

Ja sitten ärsyttää, kun itse olen ajoissa, valmistellut itseni rauhassa ja valmiina johonkin kun on sovittu, ja sitten muut sähläävät ja myöhästelevät ja muiden odotteluun menee aikaa. Toki erikseen ne, jotka ovat ilmoittaneet tulevansa vähän myöhässä esim. bussiaikataulun vuoksi eikä heille ole järkevää/mahdollista tulla jo aiemmalla bussilla.

Koska moni on tapamyöhästelijä eikä edes välitä siitä, että muut joutuvat odottamaan, niin se saattaa aiheuttaa riitaa. Mieti, onko toinen samanlainen vai jopa reilusti erilainen kuin sinä ja tuleeko asiasta ongelma. Minä en ole oppinut ymmärtämään niitä, jotka ovat aina myöhässä, varsinkaan, jos selittävät sitä "Mä vaan oon tällanen" tai "Mulla on ADHD".

Toinen ääripää on sitten liian ajoissa olevat, jotka väittävät muiden tulevan myöhässä. Tällaisetkin ovat rasittavia, kun eivät ymmärrä, että ovat ihan yhtä väärässä kuin myöhässä tulevat, eikä sovittuna aikana tulevat ole myöhässä. Impulsiivisuuden vuoksi moni keksii tuosta vain tehdä jotain ja ilmoittaa siitä kaverille just nyt eikä yhtään aiemmin, eikä sillä kaverilla ole aikaa valmistautua, vaikka impulsiivinen on voinut tietää menosta jo aikaa sitten ja tällännyt itseään kaksi tuntia, mutta sitten ei anna sille seuralaiselleen sekuntiakaan aikaa valmistautua.

Minulla on tällainen kaveri, joka asuu 5 km päässä minusta, mutta saattaa soittaa minulle "Lähdetkö mun kaa teatteriin/kaupungille/rautakauppaan" vasta toiseksi viimeisissä liikennevaloissa, jolloin minulla on max 5 minuuttia aikaa hinata itseni asunnosta ulos. Hän kun ei jaksa odotella muita. Lisäksi, jos hänen kanssaan on sovittu, että hän tulee hakemaan minut klo 9.00 ja soittaa kun lähtee kotoaan, hän saattaakin soittaa minulle klo 8.30 ilmoittaen, että odottelee jo parkkipaikalla. Eikä sitten jaksa odottaa, että hinaan itseni tavaroineni pihalle, vaikka siihen menisi vain 5 minuuttia. Lisäksi hän jatkuvasti valittaa minulle myöhässä olevista ihmisistä tajuamatta, että hän on itse ajoissa ja hänellä ei ole oikeutta valittaa.

Hänen kanssaan mikään sovittu ei yleensäkään pidä, kun hän saattaakin päättää, ettei jaksakaan tehdä sovittua asiaa tai ole sovitussa paikassa sovittuun aikaan, kun on tullut paikalle jo etuajassa ja lähtenytkin kiertelemään kauppoja kaupungilla. Ei tietenkään ilmoita minulle, jolloin minä seison odottelemassa häntä. Kun soitan, että missä oot, hän on kaupassa A. Menen sinne, ei näy, soitan ja hän onkin jo kaupassa B. Menen sinne, ei näy, kun onkin jo mennyt kauppaan C. Mutta hän vain on sellainen. No, emme ole nähneet moneen vuoteen, kun enpä minä jaksa leikkiä hänen kissa-hiiri -leikkiään ja olla aina muuttelemassa omia suunnitelmiani ja sinkoamassa sinne tänne. Hänen miehensäkin on kyllästynyt vaimonsa käytökseen, eikä heillä ole paljoa muuta yhteistä kuin lapsi ja suntolaina.

Kodin siistinä pitäminen ja järjestyksen ylläpito on vähän monimutkainen asia. Kodin siisteys on monille asia, jossa ei päästä yhteisymärrykseen. Siisteysvaatimukset ja -taso on ihmisillä erilainen, joten se aiheuttaa paljon riitoja. Näistä kannattaa keskustella. Minun mielestäsi ei toimi se, että "se siivoaa jota sotku häiritsee", koska tuolloin toinen vain sotkee ja toinen siivoaa koko ajan. Molempien pitää osata siivota jälkensä, niin siivoamisesta tulee vähemmän riitaa. Meillä esim. minä pyykkään lakanat + pyyhkeet ja omat vaatteeni, mies pyykkää omat vaatteensa. Ja jos haluaa hamstrata tavaraa, niin sille on osoitettava paikka, mihin ne saa kerätä, ettei ne valtaa koko asuntoa. Meillä on molemmilla eri harrastukset, mutta kummankaan tavarat ei valtaa koko asuntoa.

ADHD aiheuttaa impulsiivisuutta, hyperfokusta yms. Ei nukuta, kun on niin kiinnostunut asiasta X joten toisen on turha odotella toista nukkumaan. Tai toinen ihmettelee, kun kotiin tulvii tavaraa aiheeseen liittyen. Tuo kiinnostus voi myös lopahtaa ihan yhtäkkiä. Kuviota voi olla vaikea ymmärtää, jos ei itse ole ADHD. Ja vaikka toista kiinnostaisikin asia X ja ADHD:ta se ei kiinnosta pätkääkään, niin silloin häntä ei se kiinnosta vaikka kuinka haluaisi sen kiinnostavan. "If you can't get it up, you cannot performance" sanoi joku viisas jossain nettivideossa.

ADHD voi olla todella tarkka jossain asiassa ja sitten täysi huithapeli toisessa asiassa. Sille ei välttämättä voi mitään, koska kiinnostus on jossain asiassa ja toisessa ei. Tämä voi tuottaa paljonkin haasteita yhteisessä arjessa, esim. siivoaminen, ajankäyttö, jne.

Mutta kun on diagnoosi ja tiedostaa, mitä ADHD aiheuttaa, niin diagnoosin taakse ei voi piiloutua vaan on osattava toimia sen mukaan ja otettava toinen huomioon. Jos on itsekäs ja ajattelee koko ajan "Mulla on ADHD", niin ei toisen tarvitse sitä sietää. Silloin ei kannata olla parisuhteessa.

Viittaan siihen, että minulla on muutamia kavereita, jotka hokevat ADHD:taan koko ajan, vähintään joka kolmannessa lauseessa. Käyttäytyvät jopa törkeästi sillä verukkeella. Minä en ole diagnoosistani kertonut kuin muutamalle ihmiselle, koska olen oppinut toimimaan aika hyvin ja sain diagnoosien vasta 32-vuotiaana. Aina kun minua kohtaan ollaan töykeitä ja kohautellaan vain olkia sanoen "Mulla on ADHD" niin tekisi mieli vastata "Niin on minullakin, mtten silti käyttäydy noin ääliömäisesti". Ei diagnoosi ole sy käyttäytyä törkeästi, esim. 1) möläytellä mitä sattuu, 2) yhtäkkiä vain häipyä paikalta tai 3) töniä ihmisiä nurin.

1) Kerroin isäni menehtyneen syöpään ja ADHD-ääliö möläytti "Eipä tarvi maksaa eläkettä, säästyy rahat!". Kysyin, että mitä sanoit, niin hän toisti sanomansa. Tuijotin kysyvänä, ja hän vain kohautti olkiaan "Mulla on ADHD".
2) Kävelin erään ADHD-henkilön kanssa paikasta toiseen ja hän kysyi minulta, mitä teen illalla ja kun aloin vastata, hän yhtäkkiä möläyttikin "Mä lähden kauppaan moido" ja paineli toiseen suuntaan. Mutta hän vain on sellainen, kun hänellä on ADHD.
3) n. 35 hengen porukka oli menossa bussin ovesta sisään ja siinä oli vähän tungosta niin piti odotella ja jono vähän mateli. Eräs tyyppi sitten yhtäkkiä huudahti "MENE VTTUUN SIITÄ!!" tönäisten edellään seisovan ihmisen nurin ja muita päin. Kaikki olivat ihmeissään eikä ketään naurattanut. Tuo tyyppi sitten hörisi "Hehe, vitsi vitsi" ja kun joku kysyi, että mitä hemmettiä toi oli, hän vain tokaisi "ADHD".

Jotta (isoja) haasteita parisuhteessa ei tule, niin kannattaa ensin tutustua toiseen. Toisen luona vierailu voi ehkä auttaa näkemään, millainen hän on tai miten hoitaa kotiaan, mutta jos vierailu on etukäteen sovittu, niin voi olla, että on tehnyt suursiivouksen juuri, ettet pääse näkemään, missä kunnossa koti oikeasti arjessa pysyy.

Impulsiivisuus vaikuttaa myös rahankäyttöön, joten ADHD voi aiheuttaa "tili tuli tili meni" -tyyppistä käytöstä, jolloin rahaa hassataan kiinnostaviin asioihin ja sitten muuhun ei rahaa riitäkään. Jos on varaa hassata niin mikäs siinä, mutta jos et halua maksaa yhteisiä kuluja yksin, niin ei kannata mennä yhteen henkilön kanssa, jolla ei raha-asiat ole hallussa.

Itse tiedostan ADHD:n tuomat ongelmat ja sen, millainen olen, joten tulen elämässä hyvin toimeen. Mutta en siedä ihmisiä, jtka ovat "ihan perseestä", joten en alkaisi parisuhteeseen ihmisen kanssa, joka ei edes yritä hallita arkeaan ja ottaa muita huomioon. Tuskin siis alkaisin seurustella toisen ADHD:n kanssa. Ainakaan, jos on kuvailemani henkilöiden kaltainen...

Päivämäärä:   2.11.24 14:28:07

^huomaa hyvin ettet tiedä adhd:stä mitään. Epäilen vahvasti voiko noin kapeakatseisella ihmisellä olla aidosti adhd:tä. Kriteereihin kun ihan kuuluu että se aiheuttaa haasteita elämään. Eli jos se ei aiheuta merkittävää haittaa useammalla osa-alueella, joista yksi on ihmissuhteet, ei diagnoosin kriteerit täyty. Se, että "adhd oireet" saa loppumaan niin päättämällä, ei ole adhd. Moni adhd ihminen kokee valtavaa tuskaa oireistaan, itseinhoa, huonoa itsetuntoa, häpeää, itsesyytöksiä... Se, että pitää adhd oireita itsekkyytenä on ableismia. Vaikka sinulla ei olisi jotain oiretta, toisella voi olla. Toki, jos itsellä ei ole mitään oiretta, josta muut olisivat sättineet sinua itsekkääksi voi olla vaikeaa ymmärtää nepsyjä, joille tämä on arkea. Se ei ole "diagnoosin taakse piiloutumista". Pikemminkin neuronormatiivisten pitäisi kyseenalaistaa sitä käsitystä minkä kaiken käytöksen ajattelee itsekkäänä tai pahana. Adhd: n oire ei ole itsekkyys. Se, että adhd oireita pidetään itsekkyytenä on ableismia. Kiinnostaisi tietää kirjoittaisitko vastaavan tekstin esim. pyörätuolia käyttävistä?

"Onhan se nyt itsekästä vaatia että muut toimii sun pillin mukaan ja mukautuu sun tarpeisiin. Yksikin pyörätuoli ääliö vaati, että hänen pyörätuoli pitää kantaa bussiin!! Ja kiroili vielä kuskille! Ei sen diagnoosin taakse voi piiloutua, vaan kyllä sitä pitäis pyrkiä kuntoutumaan, kun aika itsekästä vaatia että joku työntelee sua aina ja sitten vielä jarruttaa ihan kiusallaa. Monesti vielä tosi väkivaltaisia ovat! Yksikin mun pyörätuolia käyttävä kaveri hakkaa sen aviomiestä!"

Lähettäjä: pontzo 
Päivämäärä:   2.11.24 15:44:11

Jokainen on toki yksilö eikä kahta samanlaista adhd omaavaa henkilöäkään ole, mutta noin yleisesti puhuttuna tiettyjä havaintoja: Adhd ihmiset on yleensä tosi hyviä lukemaan toisen tunteita sekä sellaisia kilttejä ja aidosti todella välittäviä, keskustelevia ja rakkautta näyttäviä puolisoina, sellaisia kultaisia noutajia. Mikään ilkeys tai itsekkyys ei tosiaan kuulu adhd, enemmän päin vastoin (sellaiseen käytökseen on ihmisillä kyllä sittenohan muut syyt takana).
Vaikkakin myös aikamoisia koheltajia joille usein sattuu ja tapahtuu ja välillä arki voi olla pientä kaaosta (ei aina edes kovin hallittua kaaosta, erityisesti jos rutiinit rikkoutuu). Ja esim avoimet kaapin ovet, vaatekasat, hukassa olevat tavarat, päätön vaeltelu pitkin asuntoa, kesken jääneet asiat ja projektit, vaikeus saada tehtyä epämieluisia asioita, nopeat mielialanvaihtelutjne jne on aika tyypillisiä juttuja.
Mutta kuten sanottu, jokainen tällä pallolla on erilainen ja diagnoosin takana tulee nähdä ennen kaikkea se ihminen. Mutta muista, että adhd on asia mitä et voi toisesta poistaa tai muuttaa, eli jos asiat ei ole sinulle ok niin älä lähde suhteeseen!

Lähettäjä: hhj 
Päivämäärä:   2.11.24 15:51:14

Öööö... Siis onko tuo pisteen kommentti osoitettu minulle? Aika nolo olet, jos minulle vastasit :DD

Minä en sanonut missään, että ADHD:n oireet saa loppumaan niin päättämällä. Jos ei osaa lukea, niin silloin ei kannata kommentoidakaan eikä varsinkaan haukkua sellaista, jonka kommenttia ei ole lukenut.

Olen syntynyt 80-luvun alussa ja vielä tyttö, joten ei ADHD:hen saanut lapsena apua, kun siihen aikaan ADHD:ta oli vain pojilla ja minulla ADHD ei ollut niin vaikea, että olisin sen vuoksi ollut jatkuvaa avustajaa tarvitsemassa.

Minut pelasti se, että minulla oli pari vuotta vanhempi isosisko, joka ei ole nepsy. Lisäksi vanhemmat olivat viisaita, ja sopineet jo ennen esikoisen syntymää, millaiset säännöt kotona on. Vanhemmat kun eivät itse jaksaneet jatkuvaa hälinää tai halunneet koko ajan olla siivoamassa, joten lapset opetettiin käyttäytymään ja siivoamaan jälkensä. Saimme tapella vain ulkona, emme sisällä. Piti syödä ruokapöydän ääressä, laittaa roskat roskiin, astiat tiskipöydälle/koneeseen ja pyykit pyykkikoriin ja siivota omat sotkut. Leluja sai levittää vain lastenhuoneeseen (pieninä olimme siskoni kanssa samassa huoneessa, omat huoneet saimme kun siskoni meni kouluun) ja olohuoneen koriste-esineet eivät olleet leluja.

Lisäksi äitini oli kasvatuksen ja lasten kehityksen ammattilainen, ja kouluttanut alan ihmisiä jo ennen kuin itse sai ainuttakaan lasta. Eli hän tiesi millaista lapsen kehtys on ja miten lapsen kuuluu kehittyä ja mikä on normaalia ja mikä ei. Ja hänellä oli vertailukohtaa nepsy-minun ja nentti-isosiskoni välillä. Ja minusta näki jo varhain, että en ollut "normaali". Ja vaikka tytöillä "ei siihen aikaan mitään ADHD:ta ollut", niin onneksi äitini ympärillä oli monenlaista osaajaa. Heiltä sai apua vapaa-ajalla ja lisäksi äitini osasi etsiä tietoa ja vaatia minulle toimintaterapiaa jo pienenä. Kun minun haasteeni otettiin huomioon, niin minut voitiin ja osattiin kasvattaa niin, että pärjäsin elämässä ja arjessa. Kotona oli säännöt ja rutiinit, joita noudatettiin myös kodin ulkopuolella, ja niiden myötä opin toimimaan myös päiväkodissa, kavereiden luona, eskarissa, jne.

Paljon kertoo se, että aloitin päiväkodin vasta 4-vuotiana. Aiemmin en voinut aloittaa, koska minulla oli (diagnosoimattoman) ADHD:n tuomia haasteita. Minua ei voinut myöskään jättää raihnaisille isovanhemmille hoitoon ilman vanhempia ennen kuin sana meni perille. Tämä tapahtui niihin samoihin aikoihin eli vasta nelivuotiaana. Siskoni oli ollut hoidossa jo alle kaksivuotiaana. Äitini kertoi minulle joskus kauniisti "Sinulla kesti vähän pidempään", eli en todellakaan ole ollut helppo ja normaali lapsi. Mutta eihän se minun vikani ollut. Mutta koska haasteiden kanssa tehtiin töitä, jaksettiin etsiä tietoa ja kasvattaa, niin pystyin aloittamaan koulun ihan normaalissa luokassa ja kykenin oppimaan sitä mikä kiinnosti. Loput aineet vain rämmin läpi. Lukiokin meni joten kuten. Ongelmia alkoi tulla vasta yliopistossa. Unettomuuden/uniongelmien kanssa on ollut ongelmia ihan pienestä asti, jo vauvana. Neljävuotiaana uniongelmiin oli myös lääkitys.

Kopioitko sen kohdan, missä väitin, että sain itseltäni ADHD:n oireet loppumaan päättämällä?

En ole väittänyt niin. Vaan ainoastaan, että olen oppinut toimimaan ja minut on opetettu toimimaan arjessa ADHD:sta huolimatta. En ole piiloutunut diagnoosin taakse enkä selittele mitään ADHD:lla. Teen jatkuvasti töitä sen kanssa ja olen tehnyt paljon sen eteen, että olen saanut arkeni sujumaan ennen diagnoosia ja myös sen jälkeen. Sain diagnoosin lopulta todella pahan burn outin seurauksena, ja tuonkin jälkeen olen saanut vielä pari burn outia. Ja nuorena elämäni oli paljon vain päivästä toiseen selviytymistä.

Missä sanoin, ettei minulla ole ongelmia ihmissuheiden kanssa? En missään. Päinvastoin, minulla on paljonkin ongelmia ihmissuhteissa. Ollut aina. Kuten monissa muissakin asioissa.

Pyörätuolivertuksesi on vähän jännä, koska tuollainen käytös nimenomaan on sellaista, ettei sitä tarvitse sietää keneltäkään. Diagnoosin tai vamman taakse ei saa piiloutua, oli se mikä tahansa. Toki aivovamma tai muistisairaus muuttaa ihmistä todella paljon, eikä kyseinen henkilö sille mitään voi. Aivovaammasta voi kuntoutua paljonkin, tai sitten ei. Muistisairaus vaihtelee, mutta kuitenkin aina etenee. Mutta pelkästään alaraajojen toimimattomuus ei ole syy olla pskapää sen enempää kuin ADHD:kaan.

Ne, jotka käyttäytyvät miten sattuu, ja toteavat päälle olkiaan kohautellen "Mullon diagnoosi", eivät edes yritä toimia järkevästi vaan oikeuttavat toimintansa diagoosin perusteella. Käytöksen sietäminen on kuitenkin eri asia kuin käytöksen ymmärtäminen. Ne myös vaativat yleensä eri asioita, eli jos haluat, että sinua sekä siedetään että ymmärretään, niin sinun pitää käyttäytyä niin, että olet siedettävä ja sinua on mahdollista ymmärtää. Moni tekee mitä lystää, jolloin diagnoosin myötä heitä ehkä ymmäretään, muttei siedetä. Ja jokin käytös menee diagnoosista huolimatta rajan yli, jolloin sitä ei edes diagnosoituna tarvitse ymmärtää ja vielä vähemmän sietää.

Pyörätuolia käyttävät osaavat usein kertoa, että tarvitsevat rampin tai hissin ja tietävät, mihin pyörätuolin kanssa pääsee. Tai että heitä pitää odotella, koska pitää kiertää toista kautta koska siellä on ramppi/hissi tai pyörätuolilla liikkuminen on hidasta. Monissa busseissa on mahdollista laskea toinen kylki alemmas ja olen nähnyt useaan kertaan, kuinka bussikuski on tullut avustamaan esim. sähköpyörätuolin kanssa kulkevan bussin kyytiin. Eli pyörätuolin kanssa on mahdollista tulla bussin kyytiin eikä pyörätuolia tarvitse edes nostaa kyytiin, kun sen saa ihan pukattua/ajettua sisään. Enkä ymmärrä, miten väkivaltaisuus liittyy pelkästään pyörätuolin tarpeeseen?

Jos et pyörätuolia käyttävältä siedä mitä tahansa käytöstä, niin miksi kenenkään pitäisi sietää sellaista ADHD-henkilöltä? Vertauksesi perusteella väität, että ADHD oikeuttaa olemaan törkeä ja väkivaltainen, koska ADHD:ta pitää ymmärtää ja sietää, koska hän ei voi itselleen mitään. Jos selittäisi käytöstään pyörätuolilla, niin se ei ole ok, mutta jos selittää ADHD:lla, niin se on ok? Oletko ihan sekaisin??

Minun ei ole annettu piiloutua diagnoosin taakse enkä ole niin halunnut tehdä myöskään diagnoosin saatuani. Olen kiitollinen vanhemmilleni, että minua jaksettiin ohjeistaa asioiden kanssa tuhat kertaa, kun siskolleni riitti yksi tai kolme kertaa. Jos lähdin ruokapöydästä vaeltamaan kesken ruokailun, siitä tuli välitön palaute, eikä annettu mutkuttaa. Tavaroita ei etsitty puolestani. Jos valitin, etten löydä jotain, niin vastattiin, että etsit niin kauan että löydät. Jos joku tavara ei ollut omalla paikallaan, niin se piti etsiä ja tuoda omalle paikalleen. Tuon opin olen pitänyt, eikä kotona ole avaimet, puhelin yms. jatkuvasti hukassa.

Nykyään ongelma on se, että kaikkeen halutaan diagnoosi, että voidaan piiloutua diagnoosin taakse. Moni diagnosoi itseään tai lapsiaan itse, "mullon/tollon varmaan adhd / autismi", koska ei edes halua opetella/noudattaa alkeellisia käytöstapoja tai jaksa opettaa niitä lapsilleen. Eikä tajuta sitä, että kun diagnoosin saa, niin sitten varsinkin pitää opetella olemaan ja kasvattaa niitä lapsia. Nykyäänhän on ihan ongelma, ettei lapsia viitsitä kasvattaa vaan heille haetaan diagnoosi, vaikka ongelma ei ole aivoissa vaan kasvtuksessa. Tai on itse kehitetty itselleen keskittymishäiriö jatkuvan ärsyketulvan ja multipaskaamisen seurauksena. Valitetaan, kun diagnoosia ei saa eikä edes yritetä muuttaa arkea siihen suuntaan, että testattaisiin kotona, onko ongelmat itsekehitettyjä vai synnynnäinen poikkeama aivoissa.

Tämä Ylen juttu https://yle.fi/a/74-20111535 "Hyvinvointialueen uusi linjaus: Lapsi ei saa lähetettä ADHD-tutkimuksiin ennen kuin perheen arkirutiinit on katsottu kuntoon" on hauska, koska tuota on monessa paikkaa kommentoitu "Miten resurssit muka riittäisivät siihen, että jokaisen kotiin tulisi joku ammattilainen seuraamaan arkea ja ohjeistamaan??!!?". Kun pointti nimenomaan ei ole se, että jokaisen kotiin tulisi ammattilainen arvostelemaan, onko täällä oikeita nepsyjä vai ei, vaan että jokainen itse kodissaan laittaisi rutiinit kuntoon ja testaisi, mitä muutoksia niillä saa aikaan, ja sen jälkeen vasta hakeutuu tutkimuksiin, jos niille on tarve.

Nimimerkki piste kuulostaa lapselliselta ja todella nuorelta. Juuri sellaiselta, jolle vanhemmat eivät ole viitsineet opettaa edes alkeellisia käytöstapoja ja asioita, joiden avulla pärjää yhteiskunnassa.

Minulla on diagnoosin lisäksi myös lääkitys ADHD:hen. Tuskin olisi kokeiltu useampaa lääkettä ja eri vahvuuksia, jos minulla ei ADHD:ta olisi. Olisihan se huomattu aika nopeastikin, jos oireeni johtuvat jostain muusta. Lisäksi en varmasti olisi käynyt toimintaterapeutilla + 4 vuotta psykiatrisella puolella juttelemassa arjen haasteista ADHD:hen liittyen, jos minulla ei olisi ADHD:ta. Nyt olen monta vuotta pärjännyt (tai "pärjännyt") ilman säännöllistä apua, mutta papereissa on merkintä, että jos apua tarvitsen, niin sen pariin pääsen. Ja olen päässytkin.

Myös mieheni oli mukana ADHD:n tutkimusvaiheessa, eli käytiin läpi millainen olen ja mitä oireita minulla on. Olimme olleet tuossa vaiheessa kuitenkin jo 10 v yhdessä. Äitini yhteystiedotkin annoin, mutten muista, soitettiinko hänelle koskaan. Hän kuitenkin toimitti paljon papereita terveydenhuollosta lapsuuteni ajalta, lisäksi täytteli kaavakkeita ja kirjoitti niihin lisätietoja ja muistiinpanoja. Eli ihan tuulesta temmattu tämä diagnoosini ei ole, eikä se todellakaan ole minun itsediagnosoimani ;)

Lähettäjä: akra 
Päivämäärä:   2.11.24 16:04:56

ADHD-tyyppien kanssa on yleensä todella hankala keskustella tai mitenkään muutenkaan kommunoikoida.

He haluavat keskustella vain aiheista jotka heitä kiinnostavat. Muu ei kiinnosta. He eivät kuuntele, höösäävät koko jan jotain muuta, puhuvat päälle ja keskeyttävät. Tuntuu, kuin puhuisi seinälle, kun toinen ramppaa edestakaisin, hölisee päälle, kolistelee, jne. Ihan turha yrittää sanoa edes yhtä lausetta loppuun, kun ADHD sanoo välittömästi sen mitä suusta tulee. Keskeyttää ja puhuu päälle koko ajan. Tai sitten on keskittynyt johonkin ihan muuhun eikä kuuntele ollenkaan.

Eli kannattaa varautua siihen, ettei keskusteluista tule mitään. Jos sinulle on parisuhteessa tärkeää voida kommunikoida kumppanin kanssa, niin ADHD ei ole hyvä vaihtoehto. Eivät osaa sen paremmin lukea, kirjoittaa, kuunnella kuin puhuakaan. Joten kommunikointi voi olla jopa mahdotonta. Ovat todella minäminä-typpejä. Eikä heille saa edes sanoa, että on epäkohteliasta kun ei kuuntele tai puhuu päälle jatkuvasti tai kun eivät lue mitä heiltä viestillä kysytään. Kun he eivät sille mitään voi ettei keskittyminen riitä muuhun kuin siihen, mitä itse ovat kirjoittamassa tai sanomassa. Ja se heidän kirjoittamansakin on 1/4 siitä mitä sanovat ja kaikki mu pitää osata lukea ajatuksista. Kun ei heillä riitä keskittymiskyky luetella edes oleellisimpia faktoja. Mutta koska heillä ne faktat on päässään niin silloinhan muidenkin pitää ne tietää. Kun ei heillä riitä keskittyminen siihen että ymmärtävät etteivät ole niitä faktoja kenellekään edes maininneet.

ADHD tuo mukanaan myös vahvuuksia mutta kommunikointi ei ole yksi niistä. ADHD:t ovat kuitenkin mestareita syyttelemään muita ja välttelemään omia velvollisuuksiaan. Lisäksi muiden pitää koko ajan ymmärtää että he nyt vaan ovat tällaisia ja heillä on vaikeaa. Mutta eivät itse ymmärrä sitä miten vaikeaa muilla on tulla heidän kanssaan toimeen.

ADHD:t voivat kaikista parhaiten kun saavat olla ja elää kuin itse haluavat. Harva viitsii ottaa muita huomioon. Onneksi heidänlaisiaankin löytyy.

Lähettäjä: Tiffania 
Päivämäärä:   2.11.24 16:31:27

Tulin vielä mielenkiinnosta seurailemaan millaisia adhd miehiä muilta löytyy ja hei kiitos noista kivoista kommenteista viestiini, yllättävää että se oli edes huomattu! :)
Pontzon viesti oli samaistuttava, tuo kultainen noutaja on mahtava vertaus, sopii omaan miehenikin kuin nenä päähän :D
Tuohon akran viestiin viitaten minulla tuosta keskustelusta taas on täysin päinvastainen kokemus, mieheni on äärettömän hyvä keskustelukumppani, kuuntelee ja kommunikoi hyvin (paremmin kuin kukaan aiemmin tapaamani mies) ja lukee toisen tunteita hyvin. Ei siis todellakaan akran kuvailema. Toki esim töistä kotiin tullessaan hän purkaa koko päivänsä aina aikamoisena puhetulvana ja siihen väliin ei kannata mitään omaa asiaa yrittää, vaan antaa toisen ensin purkaa mielensä, kuunnella ja sen jälkeen aloittaa keskustelut. Sama jos hän innoissaan kertoo jostain hänelle tärkeästä asiasta, jota on minusta aina ihana kuunnella. Rakastan ihan yleisestikin kuunnella sitä, kun ihmiset puhuvat asioista intohimolla. Tuota touhuamista (esim heiluttaa jalkaa, pyörittelee kahvimukia, naputtaa sormilla pöydän laitaan jotain rytmiä, näpertää kynää yms) samalla kun kuuntelee hän kyllä tekee, mutta nimenomaan silloin hän on kiinnostunut ja kuuntelee aidosti. Jos taas hän on hiljaa paikallaan, niin silloin melkein tietää että hän ei kuuntele tosissaan vaan miettii jotain muuta samalla :D
Tuossa viittaamassasi oireiluiden haittoihin syyllisen etsimisestä ilmeisesti on aika iso jako mitä olen aiheesta lukenut, jakautuu niihin jotka syyttävät muita ja niihin jotka syyttävät itseään. Oma mieheni on sitä sorttia joka ei syyttele muita, mutta soimaa kyllä kovasti itseään oireistaan, ihan siis turhankin paljon (koska ei tosiaan tahallaan oireile tai voi niille mitään).
Mutta tosiaan tämä on vain minun kokemukseni, ei yleispätevä tai ainoa oikea :)

Lähettäjä: Äitee 
Päivämäärä:   2.11.24 16:49:48

Itsellä on AdHD lapsi, ja yksi suhde takana aikuisen ADHD miehen kanssa. Töksäytteli asioita, ei tilannetajua, hirmu kiltti kuitenkin, herkkä ja vähän lapsen omainen.
Minua kävi ajan kanssa ärsyttämään se jumittaminen, päämäärätön häslääminen, kyselylevy päällä kokoajan, pyöriminen eestaas asuntoa ja hekottelut, sellainen hössötys ilman mitään lopputulosta..
Mutta kuten sanoin kiltti, iloinen, ymmärtäväinen ja silleen ihana tyyppi.
Ei vaan oma luonne jaksanut sitä hössötystä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.