Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mielenterveysammattilaiset, hep. Mitä voisin teh

Lähettäjä: paska 
Päivämäärä:   31.10.24 14:56:10

dä saadakseni mielenrauhan tässä asiassa. Hygieniaan liittyviä pakkoajatuksia yleisesti, mutta tämä on nyt yksittäinen hallitseva.

Eli astuin tällä viikolla kahdella eri kerralla koiranpaskaan, koska täällä paskiaiset ei kerää niitä. Oli ensin kumisaappaat ja sitten lenkkarit.

Astuin kummallakin kerralla eteiseen kuramatolle niillä paskaisilla kengillä, kun täällä ei voi rappuun jättää hetkeksikään mitään.

Se kuramatto on siis mahdoton pestä, koska se valitettavan perus kiinalainen muoviräpyskä. Se sellainen karkea. Kumipohja.

Parvekkeella kaivoin sitä paskaa pumpulipuikoilla raoista ja lotrasin Sanitylsuihketta.

Lenkkareita ei voi pestä koneessa, jos haluaa että muoto säilyy jne. Toisekseen inulla ei ole edes konetta.

Koiranpaskaa en ota myöskään lattiakaivooni ja pesuhuoneeseeni.

Nyt pääni pyörittää tätä ajatusta niistä ulosteperäisistä bakteereista asunnossani. Sehän on tosiasia, että ne eivät lähtökohtaisesti ole ongelmaton asia kun paskapökäle on kengässä.

E-coli, giardia ym.

Miten nyt lopettaa ajatus?

Re: Mielenterveysammattilaiset, hep. Mitä voisin teh

Lähettäjä: paska 
Päivämäärä:   31.10.24 14:57:21

Eli ulostebakteerit kulkeutuu minun suuhuni ja siten elimistööni, koska kenkiä ei voi keittää 100 asteessa.

Kulkeuvat myös kissaani.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.10.24 14:58:49

Heitä se kuramatto pois ja osta uusi.

Kenkiä varten voit ostaa vaikka Virkon S ja tehdä siitä laimennetun liuoksen johon laitat kengät oleskelemaan niin että koko kenkä ei kastu, pohja vain. Sitä käytetään navetoissakin tautien estämiseen.

Noin muuten, olet kontaktissa bakteerien kanssa jatkuvasti minkä varmasti tiedätkin. Riski millekään vakavammalle on suhteellisen pieni, etenkin kun olet jo tehnyt näitä kaikkia varotoimia. Jossain kohtaa pitää vaan todeta että teit parhaasi ja olla antamatta niille ajatuksille enempää tilaa. Helpommin sanottu kuin tehty, tiedän.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   31.10.24 15:46:50

Tarkennapa vielä miten ne bakteerit hyppäävät kengästä suuhusi. Nuoletko useinkin kenkiäsi?Pese kengät ja matto harjalla ja pesuaineella vaikka taloyhtiön pyykkituvassa, jos et omassa pesuhuoneessa halua.

Päivämäärä:   31.10.24 15:50:35

1. Heitä matto menemään ja osta uusi
2. Pese kengät vaikka fairylla ja tiskiharjalla wc-pöntön päällä. Tiskiharjan heität toki roskiin pesun jälkeen.

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   31.10.24 15:56:36

Ja sua ei pelota kissan paskainen perse pöydällä, sängyssä jne.?

Onko sitä koiranpaskaa pitkin kävelyteitä vai kuljetko itse ojien pohjia pitkin?

Päivämäärä:   31.10.24 16:12:50

Onko sinulla joku vakava immuunivajetta aiheuttava sairaus vai ehkäpä mikrobifobia? Jälkimmäinen varmasti aiheuttaa elämässä aika paljon ahdistusta ja vaivaa. Ehkä auttaisi opiskella aiheesta, jos sitten saisi asioita oikeisiin mittasuhteisiin ja ymmärtäisi todennäköisyydet sairastumiselle. Ei nyt tarvitse mennä kengänpohjia nuoleskelemaan, mutta nykyihmisen olisi ehkä hyväkin altistua enemmän mikrobeille, liian puhtaastikin voi elää..

Päivämäärä:   31.10.24 16:14:36

Pystyn samaistumaan. Minua iljettävät kengänpohjat ihan yleisesti, koska tiedättehän mitä kaikki ällöttävää kaduilla on, siis ihan ihmisten tuotoksia (ja ne inhottavat minua enemmän kuin koiran jätökset). Räkää, oksennusta, kusta, räkää, verta, räkää, kaikenlaista epämääräistä töhnää, räkää...ja tätä on niin paljon, että todella saa katsoa mihin astuu. Välillä astuu vaikka räkään silti. Ja oksennukset. Nehän leviävät. Jos jossain on oksennus, niin sitä on räiskynyt pitkälle, ja jos sataa, niin sade levittää sen koko katuun. Siinä sitten pitäisi kävellä. Väistelen kyllä aika hyvin, mutta silti. Valitettavasti joudun taloudellisesta pakosta asumaan alueella, jolla on todella siivotonta ja esimerkiksi verta tai verisiä ruiskuja näkee aina välillä kadulla. Koko Helsinki on kyllä alkanut yököttää minua, juuri siksi, että täällä on niin likaista.

Ja miksi ne kengät sitten inhottavat minua niin, kun enhän minä niitä kengänpohjia klähmi? Mutta kun kengät tuodaan kuitenkin kotiini, ne jätetään eteiseen, mutta leviäähän se lika ja pöpöt siitä lattialle. En varsinaisesti pelkää tauteja, no verta jos jossain on niin silloin kyllä, mutta minua vain inhottaa.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   31.10.24 16:48:37

Niitä samoja bakteereita on aina sun kengänpohjissa, vaikka näkyvää sontaa ei olisikaan. Et ole niihin kuollut tähänkään mennessä.

Päivämäärä:   31.10.24 16:59:53

Koirankakkaa pelottavampaa on tosiaan ihmisten eritteet, mitä kaupunkien kadut on täynnä, vaikka niitä ei aina näekään. Hyvin todennäköisesti koiran kakassa ei ole loisia tai mikrobeja, jotka edes voisi sairastuttaa ihmisen (no siis jos sitä paljon nielisi niin sitten ei varmaan vatsahapot riitä tuhoamaan kaikkia taudinaiheuttajia). Ihmisten eritteet taasen levittävät nimenomaan ihmisiin tarttuvia ja oireita aiheuttavia tauteja... Kyllähän koiran kakka kengänpohjassa visuaalisesti ja hajun puolesta on erittäin ällöttävää, mutta ei se vaarallista ole.

Päivämäärä:   31.10.24 17:07:31

"
Se kuramatto on siis mahdoton pestä, koska se valitettavan perus kiinalainen muoviräpyskä. Se sellainen karkea. Kumipohja.
"

Ne maksaa Tokmannilla jonkun 4e/kpl. Osta uusi.

Eikös tuo ole uusi "mariekondo", että sen sijaan että mietitään että tuottaako esine iloa vai ei mietitään, että jos se turhiintuisi paskaan heittäisinkö sen pois vai pesisinkö. Kynnysmatto ehdottomasti roskiin.

Päivämäärä:   31.10.24 17:15:41

Muista että meidän immuunipuolustuksemme tarvitsee altistusta haitallisille bakteereille jatkuvasti.

Jos eliminoimme ne ympäristöstä täysin tai altistusta ei tapahdu riittävästi, seuraa aika vakavia ongelmia.

Päivämäärä:   31.10.24 17:15:56

Minä olen miettinyt tämän kengänpohja-inhoni kanssa, että eivätkö toiset ihmiset ajattele tämmöisiä? Vai osaavatko ne vain paremmin väistää kadulla kaikkea ällötystä, niin että eivät vahingossakaan astu? Eikö muita häiritse se miten saastaisia kaupungin kadut ovat ja eivätkö muut pelkää kantavansa sitä saastaa kengissään kotiinsa?

En minä tämmöistä kehtaa keneltäkään tutulta kysyä, niin että kysyn sitten täältä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.10.24 17:50:23

Sitä varten niitä kenkiä käytetään, että ne suojaa jalkoja lialta ja teräviltä asioilta. Muutenhan me kuljettaisiin kesäisin ilman kenkiä kaupungissakin, mutta lika, lasinsirut ja muut.
Ja sitä varten ne kengät jätetään sinne eteiseen, että se lika ei kulkeudu asuntoon.

Mutta jos haluat todella ahdistua, niin voit miettiä kynsisientä, jalkasilsaa ja syyhypunkkia. Mitenkä ne tulevat kotiisi vieraiden mukana. Tai tuot ne itse kotiisi julkisista tiloista, töistä tai kyläillessäsi.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   31.10.24 18:00:02

Matto pesulaan tai sitten osta uus.

Päivämäärä:   31.10.24 18:00:47

"Ja sitä varten ne kengät jätetään sinne eteiseen, että se lika ei kulkeudu asuntoon"

No kun minusta se kuitenkin kulkeutuu, jos olisikin sellainen erillinen eteinen, missä on kynnys, mutta kun on yhtenäistä tilaa niin tuntuu, että se silti leviää. Asun siis pienessä kerrostaloasunnossa. Ja sitten siellä eteisessä kuitenkin kävellään sukilla, minulla on erikseen "eteiskengät" (naurakaa vain) eli crocsit, joilla en kulje ulkona, mutta jotka laitan jalkaan kun pitää vaikka hakea posti tai ottaa jotain eteisen kaapista. Mutta vieraat kävelevät sukilla enkä minä niille voi mitään sanoa. Ja postit putoavat postiluukusta siihen missä kävellään kengillä, niin että ne postit ovat likaisia sitten.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.10.24 18:04:08

Laita jotain desinfiointiainetta astiaan ja eteiseen ja kun tulet kotiin, niin astut siihen ennen kuin eteisen lattialle.

Päivämäärä:   31.10.24 18:06:14

Ja joo, syyhyä pelkään kyllä kovasti. En ikinä istu julkisissa kulkuvälineissä vaan seison aina. Julkiset inhottavat minua muutenkin, juuri likaisuuden vuoksi, mutta minun on pakko käyttää niitä kun autoiluun ei ole varaa ja töihin en pääse muuten. Jalkasieniä tuskin saan koska en todellakaan käy missään kuntosaleilla enkä uimahalleissa ja töissähän minulla on omat kenkäni jalassa, en minä siellä ilman kenkiä kulje. En usko, että tuttavillani on mitään sieniä.

Päivämäärä:   31.10.24 18:07:40

"Laita jotain desinfiointiainetta astiaan ja eteiseen ja kun tulet kotiin, niin astut siihen ennen kuin eteisen lattialle."

Itse asiassa minulla on sellaista desinfiointisuihketta, jota suihkuttelen kengänpohjiin. Mutta en tiedä kuinka hyvin se sitten auttaa.

Päivämäärä:   31.10.24 18:14:29

Ja sellaistakin mietin, että silloin kun sataa vettä tai räntää ja kengät kastuvat läpi, näin käy aina välillä vaikka yritän varautua ja laittaa kumisaappaita tai talvikumisaappaita, mutta joskus sää yllättää, niin silloinhan se kaikki inhottava, mitä on kadulla, kulkeutuu veden mukana kenkien läpi sukkiin ja jalkoihin. Monilla on niin kauniita siroja kenkiä huonollakin säällä, minä laitan heti kumisaappaat tai sellaiset rumat gore-tex möhköt ihan tämän takia. Haluaisin käyttää useammin kauniita kenkiä, mutta tämä asia häiritsee ja minähän olen autottomana aina sään armoilla.

Päivämäärä:   31.10.24 18:21:09

Fobialta kuulostaa, eli kohtuuton epärealistinen pelko. En tiedä auttaisiko vai pahentaisiko, jos lukisit mitä kaupunkien hengitysilma sisältää...

Lähettäjä: _..--..-_ 
Päivämäärä:   31.10.24 18:23:01

No voin heti ensimmäiseksi sanoa että oikeestaan mikään koiran ruuansulatuksen kestänyt bakteeri, joka elää siis koiran suolistossa, ei tartu ihmiseen.

Jokin harvinainen koiran pureman kautta tarttuva rabies (raivotauti/vesikauhu) on ainoa jonka keksin nyt hetkessä, joka olisi koirasta ihmiseen tarttunut tauti... mutta näitäkään ei oikein ole länsimaissa enää ollut.

Sen maton voi heittää helvettiin, jos sitä tahraa ei saa pois.

ELI EI HÄTÄÄ!

Päivämäärä:   31.10.24 18:29:57

"Fobialta kuulostaa, eli kohtuuton epärealistinen pelko. En tiedä auttaisiko vai pahentaisiko, jos lukisit mitä kaupunkien hengitysilma sisältää..."

Tiedän kyllä....

Koronapandemian jälkeen maskeista luopuminen tuntui jopa vaikealta, kun kaikki hajut oikein löivät päälle julkisissa ja tuntui että hengitän ties mitä ällöttävää. Hirveän paljon on esimerkiksi näitä ihmisiä, jotka yskivät räkäyskää suu auki välittämättä yhtään muista. Tämä sitten jossain pienessä tilassa esim. bussissa, yökkkk.

Lähettäjä: Lol 
Päivämäärä:   31.10.24 18:34:55

Sun kissasi on paskaisempi kuin se kengänpohja ja se paskoo SISÄLLE

Päivämäärä:   31.10.24 18:57:05

” Minä olen miettinyt tämän kengänpohja-inhoni kanssa, että eivätkö toiset ihmiset ajattele tämmöisiä? Vai osaavatko ne vain paremmin väistää kadulla kaikkea ällötystä, niin että eivät vahingossakaan astu? Eikö muita häiritse se miten saastaisia kaupungin kadut ovat ja eivätkö muut pelkää kantavansa sitä saastaa kengissään kotiinsa?”

En ajattele.
En osaa, viimeksi eilen astuin koiranpaskaan. Pesin kengänpohjat ja sillä siisti.
Ei häritse, enkä pelkää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.