Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Menkkojen paluu pitkän tauon jälkeen

Lähettäjä: Kriisissä 
Päivämäärä:   31.10.24 11:05:44

Tämä on varmasti vuoden yksi turhimpia aloituksia joka hävettää jo nyt, mutta tuntui että johonkin on anonyyminä purkauduttava.
Eli minulla alkoi menkat. Ensimmäisen kerran noin kymmenen vuoden tauon jälkeen ja mieleni on tästä kriisissä. Menkat siis katosivat kokonaan sairastuttuani parikymppisenä syömishäiriöön ja olin tavallaan jo unohtunut koko asian. Mutta nyt se päivä koitti kun ne palasivat ja olen paniikissa. Olen syönyt enemmän ja ruokavalion mukaan tässä crossfittiin löydettyäni, mutta niin… Ajatukset meni heti siihen, että tämä on merkki siitä, että kehossani on taas liikaa rasvaa, olen lihava ja täytyy lopettaa syöminen. Pelästyin tämän tunteen voimakkuutta enkä tiedä miten tästä selviää ilman kanin koloon takaisin syöksymistä. Vaikka olen jo 30 v ja pitäisi osata ajatella järjellä, niin nyt tuli solmu ja tämä iski kovempaa kuin mikään pitkään aikaan.
En vaan voi puhua aiheesta kenellekään kaverille, enkä todellakaan tiedä mitä pystyn miesystävälleni (hätävalehtelin itku kurkussa olevani mahataudissa ja sen takia haluavani olla yksin).
Sanokaa joku pliis jotain viisasta tai järkevää!

Re: Menkkojen paluu pitkän tauon jälkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.10.24 11:09:57

Itselle menkat olleet aina inhokki ja tuovat mukanaan hirveitä kipuja. Epillerit oli näistä syistä ainakin jonkinlainen pelastus.

Päivämäärä:   31.10.24 11:40:19

Eli sairastat ortorexiaa edelleen? Syöt tiukan ruokavalion mukaan crossfitin takia ja nyt kuvittelet lihoneesi, kun elimistö alkaa toimia normaalisti? Kai sinulla on joku hoitosuhde terapeuttiin/lääkäriin?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   31.10.24 11:42:18

Sitä yläpäätä pitäis nyt hoitaa, mutta käy laitattamassa hormonikierukka, niin saatat välttyä vuodoilta. Jospa se auttaisi nuppiinkin?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.10.24 11:49:26

Kroppasi kertoo viimein olevansa tervehtymässä, ja ajattelit alkaa rankaisemaan sitä lisää? Hoitoon mars, ja nimenomaan yläpään.

Päivämäärä:   31.10.24 11:54:23

Kuukautiset ovat tervee(mmä)n kehon merkki.

Lähettäjä: Eke 
Päivämäärä:   31.10.24 11:56:05

Ihanaa! Sun kroppa toimii niinkuin pitää! Olet matkalla terveyden polkua, jatka siinä. Vaali jokaista vuotopäivää rakkaudella ja ilolla!

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   31.10.24 11:56:49

Kannattaisi olla huolissaan siitä kaikesta muusta, mitä kymmenen vuoden syömishäiriö on ehtinyt kehossasi tehdä.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   31.10.24 12:34:19

Ehdottomasti kaikki on ok, kroppasi kertoo, että nyt alkaa voimaan paremmin. Kuukautisten tulo on kehon normaalia toimintaa ja merkki siitä että hormonit toimivat. Älä pelästy, suosittelen olemaan yhteydessä terveyskeskukseen näiden esille tulevien tunteiden vuoksi mikäli sinulla ei enää hoitokontaktia ole syömishäiriön puolelta.
Samalla ota yhteys ehkäisyneuvolaan/pyydä käyntiä gynekologille. Heidän kanssa voi pohtia vaihtoehtoja esim kierukalle/kapselille/pillereille joiden avulla saatat saada vuodon pois, mikäli tämä sinulle vielä vaikea asia.

Lähettäjä: Halaus 
Päivämäärä:   31.10.24 12:41:53

Tarvitset ammattiapua. Mielesi ei voi vielä hyvin, vaikka kehosi olisikin menossa terveempään suuntaan. Nyt jos koskaan tukea tarvitset, kun olet noin pahasti rotkon laidalla paranemisessasi. Toivottavasti ymmärrät sen.
Ja myös jonkun, joka halaa ja nappaa kiinni laidalta turvallisemmalle maaperälle. Siksi puhu miehellesi tästä, ihan suoraan. Jos (oletettavasti) seurustelet henkisesti aikuisen järkevän miehen kanssa, niin hän ihan varmasti haluaisi tietää tuosta ja lohduttaa murheellista mieltäsi. Ja koska miehesi taatusti tietää sinun syömishäiriöstäsi (vaikka et olisi sanonut suoraan, niin ne merkit yleensä aina silti ihmisestä huomaa kyllä suhteessa ja laskea siitä 1+1), niin häpeä pois ja sanot vaan suoraan noista tunteistasi. Voit yllättyä isosti miten suurta tukea kumppanilta voi saada. Mutta oikeasti tuo on vain ja ainoastaan iloinen ja tosi hieno asia! Sinussa ei ole mitään liikaa, huoli pois!

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   31.10.24 12:42:07

Nyt lääkärille. Tarvitset apua ja ehkä jotkut e pillerit vois auttaa olemaan miettinättä asiaa alkuun.

Lähettäjä: Ruusu 
Päivämäärä:   31.10.24 17:28:47

Aloittaja, jos olisit ystäväni niin toivoisin että soittaisit minulle. Tulisin luoksesi heti, toisin mukanani jotain suosikki juotavaasi (on se sitten tee, kahvi mitä vaan… tai vaikka viini) ja lämpöviltin, tarvittaessa särkylääkettä tai muuta tarvittavaa ja netflix-tunnukseni. Halaisin sinua pitkään, istuttaisin sohvalle viltin alle ja sitten pyytäisin itkemään ja avautumaan ihan kaikki nuo tunteet ulos aivan niin suoraan kun vaan pystyt se sanomaan. Sen jälkeen kertoisin sinulle mikä ero on sinulla ja sairailla ajatuksillasi, pitäisin sinulle pitkän kaavan tsemppipuheen mitä kaikkea mahtavaa tuo kehosi sinulle kertoma hieno viesti tarkoittaa ja kertoisin kuinka ylpeä olen että olet päässyt pisteeseen jossa kehosi alkaa herätä eloon ja mietittäisiin yhdessä miten tästä eteenpäin kannetaan sinut kohti parantumista. Ja kannustaisin kertomaan miehellesi vähintään, koska kuten yllä sanottu, puolison tuki olisi sinulle kullan arvoista ja joskus kuule miehet yllättää sillä miten hienosti he tuollaisiin asioihin osaavat suhtautua ja hänenkin olisi tosi hyvä olla kartalla mikä tilanne on. Jos haluaisit, jäisin luoksesi yöksi ettei tarvitse murehtia yksin. Katsottaisi jotain hyvän mielen hömppää netflixistä ja parannettaisiin maailmaa. Toivottavasti tämä lämmitti edes ajatuksen tasolla, vaikka valitettavasti näin kirjoitettuna etänä tuntemattomalta ihmiseltä se ei aja samaa asiaa. Halaus, äläpä anna periksi nyt mielellesi. Itkun sijaan sinä ansaitsist bileet, oikeasti tuo on upea asia.

Lähettäjä: Kriisissä 
Päivämäärä:   31.10.24 23:16:20

Kiitos vastauksista ja kannustavista sekä herättelevistä sanoista. Iskee kovaa tajuta, että ehkä en aidosti olekaan niin ok pääni kanssa mitä olen itsellenikin uskotellut…

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.