Lähettäjä: Tyhjätasku
Päivämäärä: 31.10.24 09:52:43
Puhutaanko hieman rahasta? Tuntuu, että tarvitsen vertailupohjaa tai vertaistukea, ja jotenkin tästä aiheesta ei tule ystävien kanssa avauduttua.
Olen työssäkäyvä (kaupan ala) keski-ikäinen kolmen lapsen huoltaja (eronnut). Tasaista tuloa siis on, asumme vuokralla eikä velkoja ole. Tiedän ettei minulla ole hätää pärjäämisen/toimeentulon kanssa, mutta ahdistaahan se että rahat ovat aina ennen palkkapäivää loppu. Saan ostettua lapsille kengät hajonneiden tilalle jne, mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Usein toiveikkaana mietin, että nytpä on hyvä tilanne ja vaikka 100-200e ylimääräistä, niin heti tulee joku autoon liittyvä pakollinen osto, harrastuslasku tai muu välttämätön meno ja taas ollaan nollilla.
Stressaan siis rahasta ihan liikaa, ja olen huomannut että kadehdin miten ihmisillä on varaa reissata.. tai työpaikan kahvipöydässä kuuntelen miten joku osti 150e takin, tekisi mieli sanoa etten ikinä pystyisi laittamaan tuollaista summaa vaatteeseen! Olen kuitenkin tarkka rahankäyttäjä, ostan aletuotteita pakkaseen, lähes kaikki vaatteeni ja astiani ovat kirpputorilta tai ilmaiseksi saatuja. Ei ole juurikaan omia harrastuksia/jäsenyyksiä/suoratoistopalveluja tai muutakaan mistä enää tinkiä! Ruoka, bensa ja muut pakolliset laskut vievät vaan tuloni lähes poikkeuksetta kokonaan, joskus saan 50e jemmattua säästötilille.
En tiedä, mitä edes tällä tekstillä haen. Tiedän, että monella on asiat tosi paljon huonommin ja ei pitäisi verrata omaa elämää muiden arkeen. Varmasti kahden huoltajan perheissä myös tilanne on toinen, kun kaksi ihmistä tienaa. Raha-asioiden miettiminen ja ns katkeruus siitä, miten olen elämäni valinnat tehnyt, vie hirveästi voimia. Miten saisin asennemuutoksen tehtyä?
|