Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ihmisten ulkonäön arvostelu

Lähettäjä: Kuukuna 
Päivämäärä:   31.10.24 09:01:46

Minulla on ihana, fiksu ja kaikin puolin kelpo mies, mutta yhdessä asiassa hänen aivot vaan jotenkin tuntuu tilttaavan. Tätä ei onneksi tapahdu usein, mutta ärsyttää, varsinkin kun tajuaa kuulemma toimintansa typeryyden eikä silti lopeta.

Ihmisten (ja varsinkin naisten) ulkonäön arvostelu. Esimerkiksi eilen olin Zoomilla tekemässä koulun ryhmätyötä ja tauolla ollessani näytölleni oli jäänyt opiskelukaverini profiilikuva. Mies sitä vilkaisi ja totesi "on periaatteessa nätti nainen mutta ei osaa kyllä yhtään poseerata kuvissa, näyttää feikiltä". V1ttuunnuin tästä, vastasin että jos ei ole mitään hyvää sanottavaa niin voisi olla vaikka hiljaa. Mies oli tästä reaktiostani ihmeissään, eihän tämä nainen hänen kommenttiaan kuullut ja miten se muka voisi loukata ja on se nyt kun mitään ei saa enää sanoa jne.

Muutenkin hänellä on välillä tapana kommentoida tuntemattomien ulkonäköä inhottavaan sävyyn, joskus esim uimarannalla kerran oikein tuuppi minua että katso katso, hyi kun on kauhean laiha nainen tuossa. Sanoo sentään hiljaa ja minulle kahden kesken eikä huutele törkeyksiään suurempaan ääneen.

Tapa on minusta todella inhottava, olen tästä hänelle sanonut ja kuulemma ymmärtää mutta jatkaa silti. Ei minua haittaisi jos hän kommentoisi positiivisesti vaikka tyyliin "olipas siinä kiva kampaus/hyvännäköinen takki/hieno tatska" tai vastaavaa, sellaista mitä voisi sanoa päin naamaakin.

En minä tiedä mitä tällä aloituksella haen. Ehkä vahvistusta sille, että minulla on oikeus vaatia nelikymppiseltä mieheltä edes sen verran käytöstapoja, ettei ainakaan minun kuulteni harrastaisi tuota. Tai sitten olen huumorintajuton nillittävä femakkoämmä, joka ei yhtään tajua että pojat on poikia niinku.

Mitäpä te tästä ajattelette?

Re: Ihmisten ulkonäön arvostelu

Lähettäjä: Candi 
Päivämäärä:   31.10.24 09:08:55

Ymmärrän täysin ärtymyksesi täysin. Asia ei todellakaan olisi minulle ok. Itselläni on syömishäiriötausta ja osittain varmasti senkin takia olen yliherkkä aiheelle enkä siedä yhtään sitä, jos kukaan kommentoi jonkun ihmisen ulkomuotoa (tai syömistä) negatiivisesti.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.10.24 09:14:32

Mielestäni tuollainen ulkonäön jatkuva arvostelu kertoo ihmisestä paljon ja ei todellakaan mitenkään hyvässä mielessä. Joten ei, en todellakaan tykkäisi, jos kumppanini toimisi noin. Olisi hirveä turn off, vaikka arvostelu ei koskaan kohdistuisikaan minuun itseeni.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.10.24 09:17:50

Ihminen joka on kuvansa laittanut profiilikuvakseen, ei ole tehnyt sitä siksi, että joku random saisi kuvaa arvostella tai että hän jonkun randomin arvosteluja kaipaisi tai tarvitsisi. Julkisella paikalla ihmiset eivät ole siksi, että vieraat voisivat tai saisivat heitä arvostella.

Lähettäjä: bambu 
Päivämäärä:   31.10.24 09:17:59

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 31.10.24 09:14:32

Mielestäni tuollainen ulkonäön jatkuva arvostelu kertoo ihmisestä paljon ja ei todellakaan mitenkään hyvässä mielessä. Joten ei, en todellakaan tykkäisi, jos kumppanini toimisi noin. Olisi hirveä turn off, vaikka arvostelu ei koskaan kohdistuisikaan minuun itseeni.

Samaa mieltä!

Lähettäjä: Moukkamainen 
Päivämäärä:   31.10.24 09:18:04

Kertoo vain, ettei mies ole kovin sivistynyt tai henkisesti kovin korkealla tasolla.
Suurin osa miehistä on hänen kaltaisiaan, valitettavasti.

Helmiä on vain harvoille, pitäkää niistä kiinni.

Päivämäärä:   31.10.24 09:18:41

Älä hetkeäkään ajattele, että "nillittäisit" turhasta. Myöskään feministin ei pitäisi olla mikään haukkumasana, feminismin ansiosta meillä naisilla on täällä ylipäänsä jotain oikeuksia ja jokainen, joka tiedostaa, että naisen asema on edelleen miehiä huonompi (mm. sukupuolittuneen väkivallan vuoksi) ja haluaa asiaan muutoksen, on feministi.

Miehen käytös on tietoista toimintaa, jonka tarkoituksena on lytätä itsetuntoasi. Vaikka hän ei hauku sinun ulkonäköäsi, hän muita naisia haukkumalla haluaa pitää sinut varuillaan ja alisteisena. Kun hän haukkuu muita naisia, hän pyrkii tekemään olosi epävarmaksi siitä oletko sinä hänen mielensä mukainen. Tämä on ihan tietoinen taktiikka kumppanin alistamiseksi.

Päivämäärä:   31.10.24 09:27:37

Haukkuuko se mies vain naisia, vai arvosteleeko samalla tavalla myös muita miehiä?

Niinpä.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   31.10.24 09:55:40

Oma sukuni on ollut juuri tuollaisia: todella kovia arvostelemaan muita, muiden elämää, ulkonäköä jne jne En sanoisi, että heillä on ollut varaa arvosteluun. Luulen, että arvostelu kumpuaa omasta epäitsevarmuudesta.

Itse olen nyt ymmärtänyt, että minulla tuo arvostelu oli lapsena täysin opittua käytöstä. Olen yrittänyt nyt opetella siitä pois. Ymmärrän, että käytös on rumaa ja epäsopivaa, olen hakenut hyväksyntää perheeltä tekemällä niin. Nykyään kommentoin, että jokainen saa tehdä niin kuin haluaa, näyttää siltä kuin haluaa jne.

Aina välillä meinaa vanha arvostelija minussa herätä, mutta pistän stopin käytökselleni heti kun huomaan. On kyllä vaikea päästä eroon näin syvään juurtuneesta tavasta, toivon, että en olisi sitä lapsuudessa oppinut! Ja teen kaikkeni päästäkseni siitä eroon.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   31.10.24 10:05:46

"...ja on se nyt kun mitään ei saa enää sanoa jne."

Huoh. Tämä on niin rasittava lause. Tätä hokevat monet sellaiset ihmiset, jotka tykkäävät arvostella muita. Kun on opittu tällainen kiva lause, hoetaan sitä ja ajatellaan että se oikeuttaa kaiken oman arvostelun. Ikään kuin siirretään syy omasta huonosta käytöksestä muille. Tämä ei ole minun vikani, vaan sinun kun et kestä näitä minun sanomisiani.

Kyllä, sinulla on tosiaan oikeus vaatia mieheltä käytöstapoja. En jaksaisi itsekään kuunnella tuollaista. . kirjoitti hyvin:

"Älä hetkeäkään ajattele, että "nillittäisit" turhasta. Myöskään feministin ei pitäisi olla mikään haukkumasana, feminismin ansiosta meillä naisilla on täällä ylipäänsä jotain oikeuksia ja jokainen, joka tiedostaa, että naisen asema on edelleen miehiä huonompi (mm. sukupuolittuneen väkivallan vuoksi) ja haluaa asiaan muutoksen, on feministi."

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   31.10.24 10:07:24

Kotoa opittu huono tapa.

Kommentoi aina takaisin ilkeästi hänen ulkonäköään, kysy sen jälkeen onko kivaa ja sanot että tuollainen käytös on rumaa, sen pitää loppua.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.10.24 10:12:30

Mulla on samantyylinen mies. Ei siis kyllä livenä kommentoi ketään, mutta jos katsotaan vaikka telkkaria, saattaa kommentoida jonkun näyttelijän/julkkiksen ulkonäköä. Kommentoi kyllä naisten lisäksi myös miehiä. En ymmärrä tätä yhtään ja tapa on todella rasittava. Minulle hän on aina ollut ihana eikä ole koskaan sanonut mitään negatiivista ulkonäöstäni - mutta en silti hyväksy sitä, että lyttää muita naisia.

"Miehen käytös on tietoista toimintaa, jonka tarkoituksena on lytätä itsetuntoasi. Vaikka hän ei hauku sinun ulkonäköäsi, hän muita naisia haukkumalla haluaa pitää sinut varuillaan ja alisteisena. Kun hän haukkuu muita naisia, hän pyrkii tekemään olosi epävarmaksi siitä oletko sinä hänen mielensä mukainen. Tämä on ihan tietoinen taktiikka kumppanin alistamiseksi."

En nyt usko ihan tähänkään ainakaan omalla kohdallani, veikkaan että mies on vain vähän törppö :D Aion kyllä sanoa asiasta, voisi pitää päänsä kiinni minun puolestani jos mitään kivaa sanottavaa ei ole.

Päivämäärä:   31.10.24 10:23:26

"En nyt usko ihan tähänkään ainakaan omalla kohdallani, veikkaan että mies on vain vähän törppö"

Miehet ovat saaneet naiset uskomaan, että "me nyt ollaan vain tämmöisiä, ei me ymmärretä" (paradoksaalisesti sama sukupuoli toisissa yhteyksissä julistaa olevansa naisia paljon suuremmalla älyllä varustettu). On käsittämätöntä, kuinka aikuisista normaaliälyisistä miehistä puhutaan kuin ihan pienistä lapsista, aivan kuin ei heiltä voisi edellyttää normaaleja käytöstapoja ja sosiaalisia taitoja. Haloo! Samat tyypit kyllä osaavat esimerkiksi työpaikallaan olla niin, etteivät mölise mitä sylki suuhun tuo. Jos kyseessä on todella niin törppö ihminen, niin hän käyttäytyy samalla tavalla aina, ei hän osaa välttää sitä käytöstä sellaisissa tilanteissa joissa hän joutuu niistä vaikeuksiin. Mutta kyllähän nämä miehet osaavat.

Miehet saavat aivan hirveästi anteeksi sellaisia asioita, joita naiset eivät saisi anteeksi.

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   31.10.24 11:13:16

Ei tämä miesten ongelma ole. Hötöläiset tykkää täällä joukolla haukkua muiden ulkonäköä vähän väliä. Sitten tämmöiseen keskusteluun tulevat kertomaan kuinka törppöjä ne miehet vaan on ja kohta ovat taas itse haukkumassa muita.

Päivämäärä:   31.10.24 11:13:42

Miksi sä olet tollasen huonosti käyttäytyvät möllin kanssa? Kai pusasit jo sille lapsiakin?

Päivämäärä:   31.10.24 11:14:40

"Miehet ovat saaneet naiset uskomaan, että "me nyt ollaan vain tämmöisiä, ei me ymmärretä" (paradoksaalisesti sama sukupuoli toisissa yhteyksissä julistaa olevansa naisia paljon suuremmalla älyllä varustettu). On käsittämätöntä, kuinka aikuisista normaaliälyisistä miehistä puhutaan kuin ihan pienistä lapsista, aivan kuin ei heiltä voisi edellyttää normaaleja käytöstapoja ja sosiaalisia taitoja. Haloo! Samat tyypit kyllä osaavat esimerkiksi työpaikallaan olla niin, etteivät mölise mitä sylki suuhun tuo. Jos kyseessä on todella niin törppö ihminen, niin hän käyttäytyy samalla tavalla aina, ei hän osaa välttää sitä käytöstä sellaisissa tilanteissa joissa hän joutuu niistä vaikeuksiin. Mutta kyllähän nämä miehet osaavat.

Miehet saavat aivan hirveästi anteeksi sellaisia asioita, joita naiset eivät saisi anteeksi."

Aamen sisko.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   31.10.24 11:15:39

No juuri näin, .! Ei osata käyttää pesukonetta, mutta töissä kyllä osataan tehdä huomattavasti monimutkaisempia juttuja. Mielenkiintoista. Ja tosiaan miehistä puhutaan kuin pikkulapsista: oletko sanonut miehellesi, että astianpesukone pitää tyhjätä? Ihan kuin aikuinen ihminen ei tällaisia asioita itse käsittäisi jos vain haluaa käsittää.

Lähettäjä: Sivuhuomio 
Päivämäärä:   31.10.24 11:17:39

Lähettäjä…..
Päivämäärä31.10.24 11:13:16

Ei tämä miesten ongelma ole. Hötöläiset tykkää täällä joukolla haukkua muiden ulkonäköä vähän väliä. Sitten tämmöiseen keskusteluun tulevat kertomaan kuinka törppöjä ne miehet vaan on ja kohta ovat taas itse haukkumassa muita.

Kai ymmärrät, että ”hötöläiset” ei ole mikään yksi samanlaisten ihmisten joukko jotka toimivat kaikki samalla tavalla, vaan tänne kirjoittaa monia hyvin erilaisia ihmisiä. Joista sinäkin olet yksi.

Päivämäärä:   31.10.24 11:18:27

"Miehen käytös on tietoista toimintaa, jonka tarkoituksena on lytätä itsetuntoasi. Vaikka hän ei hauku sinun ulkonäköäsi, hän muita naisia haukkumalla haluaa pitää sinut varuillaan ja alisteisena. Kun hän haukkuu muita naisia, hän pyrkii tekemään olosi epävarmaksi siitä oletko sinä hänen mielensä mukainen. Tämä on ihan tietoinen taktiikka kumppanin alistamiseksi."

Lähettäjä: Naisetkin 
Päivämäärä:   31.10.24 11:22:35

Mä en tätä käytöstä pelkästään miehiin liittäisi. Joku jo kertoikin kotoa saaduista vaikutteista. Myös mun suvussa esim. kiltit, empaattiset äitini ja mummuni ovat kovin innokkaita kommentoimaan toisten ulkonäköjä. "Onpas Maija vanhentunut, Reijon maha senkun kasvaa, on se Pirkko laihtunut liikaa, naapurin luikkumies, johan pursuaa läskit vaatteessa Saaralla".

Mä en tätä vaan tajua. Aina muakin opetettiin ettei saa kiusata ketään, pitää olla kohtelias, hyväkäytöksinen jne. Sitten itse lauotaan tollasia ääneen. Kerran kysyin äidiltäni, kun näytin opiskelukavereitteni ryhmäkuvaa ja sanoi yhdestä, että "hihhhii, johan on iso maha", että mikä sut saa sanoon tollasta ääneen. Äiti vaan tuijotti silmät pyöreinä, että no mut onhan hällä valtava maha!

Mummu kansakoulupohjalla oli kotiäitinä ja myöhemmin tehtaassa töissä. Äiti kouluttautunut ja en usko että töissään voi noin puhua. Molemmat perusnättejä ja en usko että alemmuuttakaan tuntevat tai toisaalta ylemmyyttäkään.

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   31.10.24 11:27:06

”Kai ymmärrät, että ”hötöläiset” ei ole mikään yksi samanlaisten ihmisten joukko jotka toimivat kaikki samalla tavalla, vaan tänne kirjoittaa monia hyvin erilaisia ihmisiä. Joista sinäkin olet yksi.”

Kyllä ja valtaosa kommenteista on haukkumista, kunnes aloituksessa moititaan haukkumista, niin kummasti keikahtaa aina toisin päin. Monet eivät vaan edes ymmärrä käyttäytyvänsä huonosti, luulevat vain käyttäytyvänsä hyvin. Se on todella yleistä.
Välillä on aloitus jossa pohditaan hötöläisien huonoa käytöstä, miksi käyttäytyvät niin. Aloittaja ei saa yhtään vastausta, kun kukaan ei ymmärrä käyttäytyvänsä huonosti.

Päivämäärä:   31.10.24 13:05:45

"Ja tosiaan miehistä puhutaan kuin pikkulapsista: oletko sanonut miehellesi, että astianpesukone pitää tyhjätä? Ihan kuin aikuinen ihminen ei tällaisia asioita itse käsittäisi jos vain haluaa käsittää."

En ymmärrä kuinka joku voi pitää tällaista mieslasta edes puoleensavetävänä. Tai no, eihän niitä yleensä pidetäkään. Ei ole mikään ihme, että naiset eivät koe puolisoaan haluttavaksi kun niin moni mies näköjään heittäytyy tuollaiseksi aikuislapseksi.

Lähettäjä: Kuukuna 
Päivämäärä:   31.10.24 14:54:33

Ihanaa tyypit ettette heti lytänneet mua! Ja kiitos tuesta.

Luulen myös että mieheni kohdalla kyse on kotoa opitusta mallista. Hänen äitinsä, niin mukava kuin muuten onkin, on tosiaan kova arvostelemaan muita ja nimen omaan selän takana. Kylläpäs olikin Mirkku lihonut! Kauheeta kun oli ruman väriseksi laittanut Ritva tukkansa, ja pitkät hiukset vielä kuusikymppisenä, en kyllä tykkää. Ihan rupuvaatteissa kulkee Penakin, eikö se yhtään ajattele. Tällaista anopilta kuulee vähän väliä. Olenpa minäkin osani saanut kun en pukeudu mekkoihin enkä juuri meikkaa :D

Minulle mies on kyllä aina kiva eikä hauku ulkonäköäni tai muutakaan. Eikä muutenkaan vaikuta siltä että tuo käytös olisi mitenkään tarkoituksellista alas painamista. Tai vaikka olisikin, minun itsetunto on sen verran syvissä vesissä uinut ettei yksi ukonketale sitä millään typerillä kommenteillaan hetkauta. Ymmärrän kyllä mitä joku kirjoittaja tarkoitti sillä, että miehet usein tekevät tuollaista "pitääkseen naisen varpaillaan". Itse asiassa joskus nuorena yksi poikaystävä sitä juuri yritti haukkumalla minun nenäni muotoa ja hiustyyliäni, mutta sattuipa hänen äitinsä kuulemaan nämä lausunnot ja hyvä kun ei poikaparka saanut ympäri korvia, kunnon puhuttelun äidiltään kyllä miten naisia kohdellaan (oli muuten ihan super tuo silloinen anoppikokelas muutenkin, ja kyllä siitä kundistakin ihan ihminen tuli kunhan hieman aikuistui).

Itselläni on kaksi kohta aikuista lasta, toivon että olen onnistunut kasvattamaan heidät niin että tuollainen haukkuminen ei kuulu repertuaariin. Ja etteivät sulata ikävää kielenkäyttöä mahdollisilta tulevilta kumppaneiltaankaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.